Työkalut ja muut vehkeet

Suosituksia momenttiavaimista tyyliin 5-50Nm.
Käyttö hyvin satunnaista niin luokkaa halpa ja kohtuullinen, mutta ennemmin moottorin vetää edes lähelle speksattua momenttia kuin pelkällä hihavakiolla.

Aika heikko tarjonta näytti kivijaloissa olevan, onko esim. Amazonissa jotain järkevää?
 
Suosituksia momenttiavaimista tyyliin 5-50Nm.
Käyttö hyvin satunnaista niin luokkaa halpa ja kohtuullinen, mutta ennemmin moottorin vetää edes lähelle speksattua momenttia kuin pelkällä hihavakiolla.

Aika heikko tarjonta näytti kivijaloissa olevan, onko esim. Amazonissa jotain järkevää?
 
Jos tuo 5-25Nm riittää, niin Amazonista 29€ (En tiedä miten vero erot menee näiden BF juttujen kanssa, onko kuten salamien kanssa tai ei)

Ulkoisen laadun perusteella priimaa, joku kalibrointi todistus oli mukana, mutta se on vain paperia kiinasta. Ostin fillaria varten, ei valittamista.

VANPO 1/4 Inch, 5-25 Nm Torque Wrench Bicycle & Motorcycle Set, ± 3% Error Accuracy with Extension Rod 10 cm, 3/8 Inch Adapter, 72 Teeth Reversible Ratchet Head with Click https://amzn.eu/d/bC7beeu
 
Minä kanssa etsin momenttiavainta pienemmille momenteille ja tulin siihen johtopäätökseen että parempi ostaa kaksi, toinen pikku momenteille ja toinen keskialueelle.Ennestään oli isolle momentille avain.Malleja en tähän hätään muista mutta Biltemasta ja Motonetista nuo ostin hinta muistaakseni oli 50€ kahta puolta.Bilteman avaimia on monet kehuneet.
 
Minä kanssa etsin momenttiavainta pienemmille momenteille ja tulin siihen johtopäätökseen että parempi ostaa kaksi, toinen pikku momenteille ja toinen keskialueelle.Ennestään oli isolle momentille avain.Malleja en tähän hätään muista mutta Biltemasta ja Motonetista nuo ostin hinta muistaakseni oli 50€ kahta puolta.Bilteman avaimia on monet kehuneet.

Kyllä, momenttiavaimia tulisi olla kaksi tai kolme, riippuen vähän minkä kokoisia pultteja kiristelee. Jos ylipäätänsä näkee niin paljon vaivaa, että kaikki pultit laittaa ohjearvoihin, momenttiavain on sellainen työkalu, että kaikkein halvinta ei kannata ostaa ja merkkivehkeet saattaa olla hyvinkin hinnakkaita. Bilteman avaimista olen kuullut kehuja, tämä varmaan on se kultainen keskitie. Mtx avaimista ei ole kehuja kuulunut, päinvastoin.
 
Vääntiökoon mukaan hyvä ostaa. 3/8" vääntiöllä <60NM ja sit 1/2 joka kattaa isommat 200 tai 300 asti. näin ainakin itsellä. polkupyörä- ja venttiilikansimomenteille on kyllä vielä 1/4" avainkin (alle 25nm)
 
Kyllä, momenttiavaimia tulisi olla kaksi tai kolme, riippuen vähän minkä kokoisia pultteja kiristelee. Jos ylipäätänsä näkee niin paljon vaivaa, että kaikki pultit laittaa ohjearvoihin, momenttiavain on sellainen työkalu, että kaikkein halvinta ei kannata ostaa ja merkkivehkeet saattaa olla hyvinkin hinnakkaita. Bilteman avaimista olen kuullut kehuja, tämä varmaan on se kultainen keskitie. Mtx avaimista ei ole kehuja kuulunut, päinvastoin.
Aikanaan oli töissä noita bilteman momenttiavaimia aika kurjassa käytössä.
Sitten tuli yksi projekti joissa noita oikeasti tarvittiin, lähetettiin ne kalibroitavaksi ja yllättäen kaikki olivat ~10v runnomisen jälkeen toleransseissa.
Kotiin ostin muutama vuosi takaperin motonetista mtx avaimen rengashommiin ja se antautui nyt syksyllä.
 
Proxxon Microclick (MC60), tosi hyvä käteen ja intuitiivinen säätö, ei tarvi tihrustaa pieniä kaiverrettuja numeroita/viivoja niinkuin useimmissa. esim: Proxxon 23350 MicroClick torque wrench MC 60

+5v ollut proxxonit käytössä ja hyvin ajanut asiansa. Ainut mitä olen jäänyt kaipaamaan on toimivuus vasenkätisille kierteille, mutta liekkö sitten sellaiset avaimet erikseen tai erityisen kalliita.

Kampuran mutteria väänsin hampaat irvessä ja lopuksi vedin uuggaduggat pulttimopolla kun ei naksahtanut, lopuksi vasta kokeilin ruuvipenkissä että eihän se vasureille toimikkaan Kiva varmaan avata seuraavalla kerralla kun on lujalla lukitteella x-momentissa
 
Ainut mitä olen jäänyt kaipaamaan on toimivuus vasenkätisille kierteille, mutta liekkö sitten sellaiset avaimet erikseen tai erityisen kalliita.
Melko marginaalinen käyttötarve noin yleisesti ottaen, suurin osa ei törmää niihin ikinä, vaikka kyllähän niitä jossakin erikoishommissa varmaan voi useastikin tullakin vastaan, mutta ihan erikoisduunista silloin kyllä puhutaan. Jossain vanhemmissa autoissa pyöränpulteissa ja joissain sähkömoottorin akseleissa, muita ei ihan just heti tule mieleen.
 
Melko marginaalinen käyttötarve noin yleisesti ottaen, suurin osa ei törmää niihin ikinä, vaikka kyllähän niitä jossakin erikoishommissa varmaan voi useastikin tullakin vastaan, mutta ihan erikoisduunista silloin kyllä puhutaan. Jossain vanhemmissa autoissa pyöränpulteissa ja joissain sähkömoottorin akseleissa, muita ei ihan just heti tule mieleen.

No joo, marginaalista on tosiaan, mutta pääsääntöisesti ne ovat juuri niitä mitkä haluaisi laittaa tarkemmin momenttiin..
 
Mulla on 1/2" halpis isompiin momentteihin, mutta eipä sitä juuri tule paljoa muuhun käytettyä kuin vanteiden läpinaksutteluun jälkikiristyksessä.

Moottoripyörässä selviäisi 3-40Nm melkein kaikesta ja noistakin alimmat on katteita ja suuremmat sitten takahaarukkaa tai kiertokankea jne. ei ihan jokapäiväistä.

Mites jokin digitaalinen vehje? Niitä saisi Proxxonin hinnalla ja mekaanisia laajemmalla alueella (ja kaksisuuntaisena vaikka itse en ole kaipaillut)...
 
Monesti noita momenttiavaimia suositellaan käytettävän skaalan keskivaiheilla ja ääripään väännöt on joko epätarkkoja tai huonontaa tarkkuutta myöhemmin. Tuon takia itselläni on 3 moottoripyörien huoltoja varten. Oman kokemuksen mukaan nuo motonetin mtx avaimet on pelannut ihan hyvin, kunhan ei jätä vireeseen käytön jälkeen.
 
Monesti noita momenttiavaimia suositellaan käytettävän skaalan keskivaiheilla ja ääripään väännöt on joko epätarkkoja tai huonontaa tarkkuutta myöhemmin. Tuon takia itselläni on 3 moottoripyörien huoltoja varten. Oman kokemuksen mukaan nuo motonetin mtx avaimet on pelannut ihan hyvin, kunhan ei jätä vireeseen käytön jälkeen.
Mekaaniset avaimet toimivat jousen avulla ja jousivoima on tasaisesti muuttuva koko joustomatkalla, joten ei niiden pitäisi olla epätarkkoja ääripäissä. Ei siellä kuitenkaan mitään progressiivista tai muuta erikoisjousta ole. Tietty, jos maksimimomentissa jousi on putkelle kiristetty tai minimissa jousi jää ilmaan on eri juttu.
Ainut mitä olen jäänyt kaipaamaan on toimivuus vasenkätisille kierteille, mutta liekkö sitten sellaiset avaimet erikseen tai erityisen kalliita.
Eivät ole kalliita tai kovin erityisiä. Olen käyttänyt useita mm. Carolus ja Gedore avaimia läpimenevällä karalla. Sitten löytyy irrotettavilla päillä olevia, missä koko räikkäosan voi kääntää. Esim.
283261
 
Viimeksi muokattu:
Olisi menossa B7 Passatti työn alle siten, että vaihdan etupäähän iskarit, jouset, alapallonivelet ja pyöränlaakerit. Tässä yhteydessä pitäisi saada auki se 12 kulmainen napapultti. Käsitykseni mukaan se on 24mm (netistä selaamalla). Mahtaako tuohon riittää 1/2 normaali 12 kulmainen hylsy (esim. IKH), vai pitääkö lähteä etsimään 3/4 karkaistua versiota? Jos kyllä, niin saisikohan sellaista jostain järkevästi ilman pitkää odottelua? Ei näyttänyt tavan autotavarakaupoista löytyvän tuota järeämpää hylsyä (Motonet, Puuilo, IKH...).
 
Olisi menossa B7 Passatti työn alle siten, että vaihdan etupäähän iskarit, jouset, alapallonivelet ja pyöränlaakerit. Tässä yhteydessä pitäisi saada auki se 12 kulmainen napapultti. Käsitykseni mukaan se on 24mm (netistä selaamalla). Mahtaako tuohon riittää 1/2 normaali 12 kulmainen hylsy (esim. IKH), vai pitääkö lähteä etsimään 3/4 karkaistua versiota? Jos kyllä, niin saisikohan sellaista jostain järkevästi ilman pitkää odottelua? Ei näyttänyt tavan autotavarakaupoista löytyvän tuota järeämpää hylsyä (Motonet, Puuilo, IKH...).
Oon 1/2" vehkeillä vetänyt esim harrasteauton kampuran hihnapyörän pultin yli 400Nm momenttiin, että eiköhän se riitä varsin hyvin jos vaan kalu löytyy.
 
Olisi menossa B7 Passatti työn alle siten, että vaihdan etupäähän iskarit, jouset, alapallonivelet ja pyöränlaakerit. Tässä yhteydessä pitäisi saada auki se 12 kulmainen napapultti. Käsitykseni mukaan se on 24mm (netistä selaamalla). Mahtaako tuohon riittää 1/2 normaali 12 kulmainen hylsy (esim. IKH), vai pitääkö lähteä etsimään 3/4 karkaistua versiota? Jos kyllä, niin saisikohan sellaista jostain järkevästi ilman pitkää odottelua? Ei näyttänyt tavan autotavarakaupoista löytyvän tuota järeämpää hylsyä (Motonet, Puuilo, IKH...).

Bemarista tuollaisella hakannut MTX Tools hylsy 30 mm 1/2" | Motonet Oy auki mutterinvääntimellä, hyvin ovat kestäneet.
 
Olisi menossa B7 Passatti työn alle siten, että vaihdan etupäähän iskarit, jouset, alapallonivelet ja pyöränlaakerit. Tässä yhteydessä pitäisi saada auki se 12 kulmainen napapultti. Käsitykseni mukaan se on 24mm (netistä selaamalla). Mahtaako tuohon riittää 1/2 normaali 12 kulmainen hylsy (esim. IKH), vai pitääkö lähteä etsimään 3/4 karkaistua versiota? Jos kyllä, niin saisikohan sellaista jostain järkevästi ilman pitkää odottelua? Ei näyttänyt tavan autotavarakaupoista löytyvän tuota järeämpää hylsyä (Motonet, Puuilo, IKH...).
Napapultit/mutterit kyllä yleensä lähtevät 1/2" vehkeillä irti. Huonotkin 1/2" työkalut pitäisi kestää vähintään 500Nm, paremmat kestävät 1000-1200Nm ennen hajoamistaan. Eli 100kg äijä saa roikkua metrin varressa.
"järkevä" taso jatkuvassa amatikäytössä lienee jotain max 500nm minkä jälkeen kannattaisi vaihtaa isompaan, mutta henkilöautorempassa tuollaisia momentteja ei tarvi kokoaikaa ja 1/2" riittää melkein kaikkeen pl ehkä joku oikein hyvin suolan kanssa marinoitunut osa joka sadannessa alustaremontissa.
 
Olisi menossa B7 Passatti työn alle siten, että vaihdan etupäähän iskarit, jouset, alapallonivelet ja pyöränlaakerit. Tässä yhteydessä pitäisi saada auki se 12 kulmainen napapultti. Käsitykseni mukaan se on 24mm (netistä selaamalla). Mahtaako tuohon riittää 1/2 normaali 12 kulmainen hylsy (esim. IKH), vai pitääkö lähteä etsimään 3/4 karkaistua versiota? Jos kyllä, niin saisikohan sellaista jostain järkevästi ilman pitkää odottelua? Ei näyttänyt tavan autotavarakaupoista löytyvän tuota järeämpää hylsyä (Motonet, Puuilo, IKH...).

Riittää 1/2". Ja joku tämmönen kaveriksi MTX Tools Basic nivelväännin 1/2" 600 mm | Motonet Oy

Se napapultti on sitten uusittava periaatteessa joka kerta. Uusi tarvikkeena muutaman euron tms.
 
Juu ne on venyviä pultteja, joten tulee vaihtaa ja uudet tulee onneksi uusien pyöränlaakerien mukana. Kiitoksia avusta tuon hylsyasian kanssa!
 
Juu ne on venyviä pultteja, joten tulee vaihtaa ja uudet tulee onneksi uusien pyöränlaakerien mukana. Kiitoksia avusta tuon hylsyasian kanssa!
Oliko nämä niitä 180Nm + puoli kierrosta päälle?
Suottaa vaatia melko rykäisyn siihen 180 asteen loppukiristykseen, puolimetrisellä jatkolla voi mennä kun vetää niin että välilevyt rutisevat selässä.
 
Oliko nämä niitä 180Nm + puoli kierrosta päälle?
Suottaa vaatia melko rykäisyn siihen 180 asteen loppukiristykseen, puolimetrisellä jatkolla voi mennä kun vetää niin että välilevyt rutisevat selässä.

Mulla on parimetrinen nivelväännin juurikin näitä hommia varten.
 
Juu ne on venyviä pultteja, joten tulee vaihtaa ja uudet tulee onneksi uusien pyöränlaakerien mukana. Kiitoksia avusta tuon hylsyasian kanssa!
Kaikki pultit on venyviä, joten sen perusteella ei voi vetää johtopäätöksiä siitä että tarvitseeko vaihtaa uusiin.
 
Kaikki pultit on venyviä, joten sen perusteella ei voi vetää johtopäätöksiä siitä että tarvitseeko vaihtaa uusiin.
Venyvä pultti tarkoittaa myötöön kiristettävää pulttia ja tällä menetelmällä saavutetaan ennustettava kiristysvoima vaikkapa kannenpulteissa.

Kaikki pultit eivät suinkaan ole venyviä tässä kontekstissa.
 
Eiköhän melkein kaikki ymmärtäneet että puhuttiin myötörajan yli kiristettävistä pulteista jotka venyvät pysyvästi/lopullisesti.

Joo, tästä oli kyse. Käytän VW AG:n alkuperäisiä huolto-ohjeita ja niistä käy kyllä ilmi, että mitkä pultit ovat uudelleen käytettäviä ja mitkä pitää vaihtaa aina uuteen. Tyypillisesti ne on juurikin noita momenttiin x + asteita y pultteja.
 
Joo, tästä oli kyse. Käytän VW AG:n alkuperäisiä huolto-ohjeita ja niistä käy kyllä ilmi, että mitkä pultit ovat uudelleen käytettäviä ja mitkä pitää vaihtaa aina uuteen. Tyypillisesti ne on juurikin noita momenttiin x + asteita y pultteja.

Vanhemmissa laatuautoissa (esim. Lada, Mercedes) on ohjekirjassa kerrottu maksimi venymä pultille, joten niitä ei tarvitse nuukan kaverin turhaan vaihtaa :)
 
Vanhemmissa laatuautoissa (esim. Lada, Mercedes) on ohjekirjassa kerrottu maksimi venymä pultille, joten niitä ei tarvitse nuukan kaverin turhaan vaihtaa :)
Tuosta volkkarin napapultti-esimerkistäkin voisi periaatteessa laskea venymän tai olettaa että 180Nm alkukiristys on jo lähes myötörajalla ja 180 asteen kulmasta syntyvä venymä on kaikki myötöä.
Silmämunailtuna 50mm pituudelta venyy, nousu 1,5mm eli 180 asteen kiristyksellä max pysyvä muodonmuutos 0,75mm. Todellisuudessa 180Nm on ehkä 80% myötörajasta ja myös rakenne joustaa pikkariikkisen, arvauksena venymä 0,5mm tai 1% kuormitetusta pituudesta.
Ainakin motonetti myy tuota pulttia 8.8 laatuisena/lujuisena, sille on speksattu 12% murtovenymä. Puristusvoima on tuossa kohti tietysti jo laskenut maksimista, puolet murtovenymästä vois olla jotenkin ok.
Luultavasti tuo kestäisi muutaman kiristyksen myötörajan yli mutta kun kiristyskertoja on kovin vaikea valvoa niin parempi speksata joka kerta uusi pultti.
 
Tuosta volkkarin napapultti-esimerkistäkin voisi periaatteessa laskea venymän tai olettaa että 180Nm alkukiristys on jo lähes myötörajalla ja 180 asteen kulmasta syntyvä venymä on kaikki myötöä.
Silmämunailtuna 50mm pituudelta venyy, nousu 1,5mm eli 180 asteen kiristyksellä max pysyvä muodonmuutos 0,75mm. Todellisuudessa 180Nm on ehkä 80% myötörajasta ja myös rakenne joustaa pikkariikkisen, arvauksena venymä 0,5mm tai 1% kuormitetusta pituudesta.
Ainakin motonetti myy tuota pulttia 8.8 laatuisena/lujuisena, sille on speksattu 12% murtovenymä. Puristusvoima on tuossa kohti tietysti jo laskenut maksimista, puolet murtovenymästä vois olla jotenkin ok.
Luultavasti tuo kestäisi muutaman kiristyksen myötörajan yli mutta kun kiristyskertoja on kovin vaikea valvoa niin parempi speksata joka kerta uusi pultti.
Tässä jäi tietysti huomioimatta että venymä ei välttämättä synny koko pultin pituudelle kun se voi antautua yhdestä kohdasta enemmän.
Piti ihan huvikseen käydä voimailemassa jäisessä autotallissa: Nimellismomenttiin kiristetty (täyskierteinen) M10 8.8 jossa venyvän osan pituus 60mm kesti 5 täyttä kierrosta ennenkuin katkesi. Nousu 1.5mm eli venymää 7,5mm tai 12,5%
Normaali osakierrepultti ei kestäisi yhtä paljon kun ne venyvät/myötäävät kierreosasta joka voi olla hyvinkin lyhyt. Venyvät kannenpultithan ovat yleensä täyskierteisiä tai varresta ohennettuja jos kierrettä ei ole koko pituudelta.
Tää mun esimerkkipultti olisi kestänyt luultavasti abt 10 kiristystä myötörajan yli volkkarin mitoituksella ennen välitöntä ja katastrofaalista vahinkoa.
 
Käytännössä myötövenymä syntyykin yleensä yhteen tiettyyn kohtaan aluksi, mutta teräksen jännitys-venymäkäyrä on sellainen, että myödön jälkeen tapahtuu myötölujittumista, jolloin se myötääminen laajenee isommalle alueelle. Tästä oli omissa opinnoissa aikanaan demo missä teräslatta vedettiin murtoon ja se lähtee ohenemaan pidemmältä matkalta.

Noita myötöön kiristettäviä pultteja voi kyllä yleensä käyttää uudestaan, mutta yleensä se pultin hinta on sen verran pieni, ettei kannata riskeerata.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
mutta kun kiristyskertoja on kovin vaikea valvoa niin parempi speksata joka kerta uusi pultti.
Tästä ja volkkarista tuli mieleen, että vw golf iv:n rattia kiinni pitävään mutteriin pitää jokaisella kiristyskerralla lyödä pistepuikolla merkki. Ohjeen mukaan kuudetta pistettä ei saa löydä eli siinä kohtaa mutteri pitää vaihtaa uuteen.
e. se onkin ruuvi, eikä mutteri, koska se kiristetään xzn-avaimella.
 
Tästä ja volkkarista tuli mieleen, että vw golf iv:n rattia kiinni pitävään mutteriin pitää jokaisella kiristyskerralla lyödä pistepuikolla merkki. Ohjeen mukaan kuudetta pistettä ei saa löydä eli siinä kohtaa mutteri pitää vaihtaa uuteen.
e. se onkin ruuvi, eikä mutteri, koska se kiristetään xzn-avaimella.
Mutterit ei veny joten siitä tietää ettei kyseessä voi olla mutteri.
 
Mutterit ei veny joten siitä tietää ettei kyseessä voi olla mutteri.
Ei venykkään, paitsi paikallisesti. Tässä minun keississä tarina ei kuitenkaan kertonut kiristetäänkö ruuvi myötörajalle tai sen yli.

Mutterikin voidaan speksata vaihdettavaksi jokaisen kiristyksen jälkeen. Tässä esimerkki:
1701291048994.png
 
Ainakin volkkarissa nuo venypultit ovat sen verran halpoja (yleensä jotain ykköseuroja), ettei sen vuoksi kannata välttämättä ryhtyä säästämään. Poikkeus tulisi ehkä siinä tilanteessa, että on vahingossa jäänyt hommaamatta uudet pultit vanhojen tilalle ja homma pitäisi saada pakettiin, niin ehkä vähän olosuhteesta riippuen saattaisin käyttää vanhaa pulttia uudelleen. Mutta varsinkin VW:n alustan XZN-pultteja en mielelläni käytä koskaan uudestaan, koska niissä vanhemmiten riski kasvaa jo ihan siinä, että se pultin kannan xzn hammastus korkkaa ja sitten onkin isompi jumppa edessä.
 
Onko kenelläkään kokemuksia rikkaruohopolttimista? Kaasukäyttöisistä ja sellaisita, jotka voi liittää ihan tavan 10kg pulloihin painoventtiilillä tyyliin tällainen, vai onko ihan susi?


Toimisihan moinen varmasti myös jään poistossa.
 
Onko kenelläkään kokemuksia rikkaruohopolttimista? Kaasukäyttöisistä ja sellaisita, jotka voi liittää ihan tavan 10kg pulloihin painoventtiilillä tyyliin tällainen, vai onko ihan susi?


Toimisihan moinen varmasti myös jään poistossa.
Kyllä ne toimii, kunhan käyttää oikein. Youtubesta löytyy varmasti ohjeita.

Miksi/mistä haluaisit poistaa jäätä kaasupolttimella?
 
Onko kenelläkään kokemuksia rikkaruohopolttimista? Kaasukäyttöisistä ja sellaisita, jotka voi liittää ihan tavan 10kg pulloihin painoventtiilillä tyyliin tällainen, vai onko ihan susi?


Toimisihan moinen varmasti myös jään poistossa.
Kaasuliekki tuollaisesta käsitohosta on lähes täysin hyödyton jään poistossa, jos jää on siis ihan silkkaa jäätä jossakin ulkona. Riippuu tietysti mitä yrität saavuttaa ja missä, jossain pienessä spesifissä hommassa voi toimiakin.
 
Kyllä ne toimii, kunhan käyttää oikein. Youtubesta löytyy varmasti ohjeita.

Miksi/mistä haluaisit poistaa jäätä kaasupolttimella?
Rikkaruohojen poisto on se pääasiallinen tarve mutta voisihan tuota kokeilla poistaa jäätä betonirappusiltakin. Suola kun syö betonia, petkele murentaa ja se ureasilppu ei tunnu purevan.

Hakusessa malli, jossa pitkä letku ja helppo sytytys, mieluiten vaikka piezo. Kunhan ei tarvitse sytkärillä leikkiä.
 
Taitaa mennä letkun vaihtoon, jos suomesta jonkin tuollaisen hankit, kun nestekaasun kanssa maksimi letku on 1,2m. En ole varma onko ulkokäytössä tuo määräys tahi ei.

Amazonissa näyttää olevan vastaava puoleen hintaan minkä linkitit, mutta tosiaan tuo paineelliseen kaasupulloon.
 
Taitaa mennä letkun vaihtoon, jos suomesta jonkin tuollaisen hankit, kun nestekaasun kanssa maksimi letku on 1,2m.

Tämä on varmaan joku sisätilojen asennusletkun pituus, tuota pidemmät sitten kovalla putkella? Onhan se kaikissa kaasutyökaluissa ja vehkeissä enemmän kuin tuo normaalisti ja "joka" kaupassa myydään 5m letkuja.
 
Rikkaruohojen poisto on se pääasiallinen tarve mutta voisihan tuota kokeilla poistaa jäätä betonirappusiltakin. Suola kun syö betonia, petkele murentaa ja se ureasilppu ei tunnu purevan.

Hakusessa malli, jossa pitkä letku ja helppo sytytys, mieluiten vaikka piezo. Kunhan ei tarvitse sytkärillä leikkiä.

helpon sytytyksen voi aina hoitaa tämmösellä

1701368774220.png
 
Rikkaruohojen poisto on se pääasiallinen tarve mutta voisihan tuota kokeilla poistaa jäätä betonirappusiltakin. Suola kun syö betonia, petkele murentaa ja se ureasilppu ei tunnu purevan.

Hakusessa malli, jossa pitkä letku ja helppo sytytys, mieluiten vaikka piezo. Kunhan ei tarvitse sytkärillä leikkiä.
Tuossa yksi vaihtoehto, ei tosin ehkä ihan halvimmasta päästä


Ehkä ensikokeilu vähän pienemmällä purkilla ja litrahinnalla

 
Taitaa mennä letkun vaihtoon, jos suomesta jonkin tuollaisen hankit, kun nestekaasun kanssa maksimi letku on 1,2m. En ole varma onko ulkokäytössä tuo määräys tahi ei.

Amazonissa näyttää olevan vastaava puoleen hintaan minkä linkitit, mutta tosiaan tuo paineelliseen kaasupulloon.
Linkkaamani netraudan poltin on 5m letkulla.

Tuli myös vastaan tällainen vaunullinen. Voi olla melkoinen rimpula mutta periaate ihan toimiva:
 
Mekaaniset avaimet toimivat jousen avulla ja jousivoima on tasaisesti muuttuva koko joustomatkalla, joten ei niiden pitäisi olla epätarkkoja ääripäissä. Ei siellä kuitenkaan mitään progressiivista tai muuta erikoisjousta ole. Tietty, jos maksimimomentissa jousi on putkelle kiristetty tai minimissa jousi jää ilmaan on eri juttu.

Eivät ole kalliita tai kovin erityisiä. Olen käyttänyt useita mm. Carolus ja Gedore avaimia läpimenevällä karalla. Sitten löytyy irrotettavilla päillä olevia, missä koko räikkäosan voi kääntää. Esim.
283261
Liittyy vain ohuesti viestiisi, mutta millainen tuntuma palstalaisilla on noista Caroluksen työkaluista? En ole oikein missään päässyt hypistelemään ja on ainakin toistaiseksi jäänyt koe-erä tilaamatta.
 
Mutta se ei ole tarkoitettu nestekaasulle, minkä ymmärsin olevan hakusessa tuolla ”10kg pulloihin painoventtiilillä” maininnalla.
Tuotekuvassa näkyy taustalla kaasupullo. Luulisivat myyvän ihan täkäläisiin pulloihin sopivaa vehjettä?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 167
Viestejä
4 503 839
Jäsenet
74 336
Uusin jäsen
Taniiih

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom