Työkalut ja muut vehkeet

^ voi myös laittaa sen tunkin puntarin päälle ja tunkkaamalla vääntää momenttiavainta. Puntari saattaa löytyä vetovaakaa todennäköisemmin jo valmiiksi.
Eli tunkin päälle vaaka ja sillä nostaisi/vääntäisi momenttiavainta? Vaa'an lukemistä pitäisi muistaa vähentää momenttiavaimen varren paino.
Varmaankin onnistuu vaikka en kovin luota normi puntarin lukemiin.
Hankalinta näissä on mittailla tarpeeksi tarkasti että pääsisi esim. +-1% tarkkuuteen.
 
Mikä olisi hyvä 1/2" konehylsysarja? Pitkät hylsyt saisi olla ainakin, mutta lyhyistäkään ei ole haittaa. Kokoja ei tarvitse olla kaikkia, mutta vakiokoot ainakin ja mielellään 24 mm asti. Tukevasta kotelosta plussaa.
Ei tarvitse olla mitään teollisuuslaatua, mutta mieluusti kuitenkin jokin tunnettu merkki.
Itsellä ollut kohta 5v käytössä motonetin mustat voimahylsyt. Näillä on avattu 2m jatkovarren kanssa matkailuauton ruostuneita pyöränpultteja ja käytetty melkein pelkästään pulttipyssyn perässä eikä yksikään ole hajonnut. Hinta on mielestäni passeli kalliin ja halvan välillä. MTX Tools konehylsysarja pitkät 11-24 mm 1/2" 10 osaa | Motonet Oy

Huom, tässä ei ole 18mm :)
 
Onko MTX voimahylsyissäkin susipaska muotoilu, joka varmistaa, ettei sovi kunnolla tavallisiin millimetrikokoisiin muttereihin? Ainakin lenkkiavaimissa ja tavallisissa hylsyissä on. Tästä syystä jätän kaikki MTX-merkkiset työkalut kauppaan. Kuulemma erikoismuotoilu sopii jollakin tavalla tuumakokoisiin ja joihinkin erikoisiin avaruusaluksissa käytettäviin kantoihin.
 
Onko MTX voimahylsyissäkin susipaska muotoilu, joka varmistaa, ettei sovi kunnolla tavallisiin millimetrikokoisiin muttereihin? Ainakin lenkkiavaimissa ja tavallisissa hylsyissä on. Tästä syystä jätän kaikki MTX-merkkiset työkalut kauppaan. Kuulemma erikoismuotoilu sopii jollakin tavalla tuumakokoisiin ja joihinkin erikoisiin avaruusaluksissa käytettäviin kantoihin.
Ne on 6-kantaisia eli ihan normaaleita. Eivät ole niitä 12-kantaisia mitkä sopii valmistajan mukaan vaikka mihin kantoihin. Voimahylsyissä kannattaa suosia ihan noita perus 6-kantaisia ja niitä suurinosa muutenkin on.
 
^ voi myös laittaa sen tunkin puntarin päälle ja tunkkaamalla vääntää momenttiavainta. Puntari saattaa löytyä vetovaakaa todennäköisemmin jo valmiiksi.
Käsitin tämän aiemmin väärin: Luulin että se vaaka nostetaan tunkilla.:lol:
Tämä vaikuttaa selkeän hyvältä keinolta, onko tämä yleisesti käytössä? Muistaa vaan vähentää tunkin painon lisäksi momenttiavaimen varren paino joka on Bilteman mallissa n. 0.65 kg.
 

Piiltemasta jäi moinen käteen. Silloin tällöin jonnekin tarvitsee rasvaa, niin kuvittelin olevan tuubia tai purkkia kätevämpi. Säiliön pohjassa on mäntä, jonka lienee tarkoitus imeytyä ylös, kun rasvaa käyttää. Ajattelin lisätä alumiiniosaan rasvanipan, jotta voi täyttää siististi rasvaprässillä.
 
Onko kokemuksia Stahlwerkin hitsaus/plasmakoneista? Otti silmään, kun antavat 7 vuoden takuun. Ainakin plasmat aika samoissa hinnoissa kuin puuilon/kärkkäisen koneet, joissa on 1 v takuu. Näyttäis olevan kaikkea muutakin kiinnostavaa kampetta, mm. TIG lankoja saa järkevään hintaan 1 kg paketeissa. Jostain ihmeen syystä Suomessa niitä myydään vaan 5 kg laatikoissa, tai sitte 10 kpl paketti 10x kilohinnalla.

 
Timcon Tigillä jonkinlaista saumaa 1 mm alumiiniin. Lanka 1,6 mm ER5356.

Päältä tuli ihan sileä sauma:

IMG_1200.jpeg

Takana on vähän muhkeampi:

IMG_1201.jpeg

Lähtee varmaan laite takuuhuoltoon kun pari pientä harmittavaa vikaa. Sinänsä muuten ok peli hintaisekseen.

On kyllä tarkkaa touhua tiggaus, ei toivoakaan että itsellä onnistuisi muuten kuin pöydän ääressä - eikä onnistu yleensä siinäkään! Jotenkin muistuttaa enemmän juottamista kuin hitsausta.
 
Pahoittelut mutta nyt vasta aukaisin ensimmäisen työtason.
Menee kyllä sen verran pieneen tilaan ja tähän hintaan täytyy täysi kymppi antaa parin juoman jälkeen. Neljä päivää vielä on 59,90€ hinnalla (norm. 119.90€)

Näin slimmisti menee ja led-nauhan laittelen uudenvuodenlupauksena puu-rimaa vasten:
IMG_20231229_225937.jpg

Harmillisesti missasin tämän tarjouksen. Vastaavanlaiselle työtasolle olisi tarve..

Mitenkohän tämä ajaisi asian, vaikuttaa ihan pätevältä ja alehinta myös ok oloinen.
 
Näyttää tismalleen samalta kuin Keter työpöytä, mistä pitäisi löytyä kyllä juttua.
 
Hakusessa olisi matalalla "profiililla" oleva tunkki henkilöautoon satunnaiseen käyttöön. Vaatimuksena kovamuovinen kantolaukku/kotelo joka tulisi mukana. Ja hintaa max ~100€.
En ole löytänyt vieläkään sopivaa omalla googlailulla. Kaikki tuntuu olevan pahvilaatikossa olevia malleja.
Suosituksia otetaan vastaan
 
Hakusessa olisi matalalla "profiililla" oleva tunkki henkilöautoon satunnaiseen käyttöön. Vaatimuksena kovamuovinen kantolaukku/kotelo joka tulisi mukana. Ja hintaa max ~100€.
En ole löytänyt vieläkään sopivaa omalla googlailulla. Kaikki tuntuu olevan pahvilaatikossa olevia malleja.
Suosituksia otetaan vastaan

En muista koskaan nähneeni mitään muuta kuin pahvilaatikossa myytävää.

Mutta ehkä amazonista voisi kokeilla etsiä sopivilla hakusanoilla.

Lienee siis helpompaa ostaa laatikko ja tunkki erikseen.
 
Hakusessa olisi matalalla "profiililla" oleva tunkki henkilöautoon satunnaiseen käyttöön. Vaatimuksena kovamuovinen kantolaukku/kotelo joka tulisi mukana. Ja hintaa max ~100€.
En ole löytänyt vieläkään sopivaa omalla googlailulla. Kaikki tuntuu olevan pahvilaatikossa olevia malleja.
Suosituksia otetaan vastaan
Mä ostin puuilosta matalaprofiilitunkin muistaakseni 40 € hintaan ja on ihan kohtuudella palvellut jo vuosia. Koteloa ei kyllä tullut mukana, mutta voihan tuon heittää vaikka vanhaan putkikassiin tai tosiaan ostaa erikseen jonkun muovisalkun kun tuotteen hinta jättää budjettiin vielä varaa.
 
Mä ostin puuilosta matalaprofiilitunkin muistaakseni 40 € hintaan ja on ihan kohtuudella palvellut jo vuosia. Koteloa ei kyllä tullut mukana, mutta voihan tuon heittää vaikka vanhaan putkikassiin tai tosiaan ostaa erikseen jonkun muovisalkun kun tuotteen hinta jättää budjettiin vielä varaa.
linkki tunkkiin
 
Mä ostin puuilosta matalaprofiilitunkin muistaakseni 40 € hintaan ja on ihan kohtuudella palvellut jo vuosia. Koteloa ei kyllä tullut mukana, mutta voihan tuon heittää vaikka vanhaan putkikassiin tai tosiaan ostaa erikseen jonkun muovisalkun kun tuotteen hinta jättää budjettiin vielä varaa.
joo ei 40e tunkkia ollu nii ois kiva tietää mikä tunkki kaveri ostanu

Jos tunkki on palvellut jo vuosia, niin sinä aika lienee inflaatio nostanut hintaa?
 
Samanlaisen tunkin ostin joskus hintaan 38e, meni kolmisen vuotta ennen kuin päästi öljyt pihalle
 
Joo nuo halvat hallitunkit on 99%:sti kaikki enemmän tai vähemmän samasta muotista mutta kisa tehtaiden kesken että kuka pystyy tekemään sen huonoiten.

Puuilon tuotearvostelujen perusteella tuo tamforce on aika kova ehdokas sinne peräpäähän.
 
Itsellä kesti tamforcen pikkutunkki syksyn renkaanvaihdon. Keväällä pukkasi sitten öljyt pihalle. Laatu ei oikeen vakuuttanut :D
 
Tällä operoinut kahta autoa kolmen vuoden ajan. Hyvin palvellut mutta hintakin markettitunkkeja korkeampi.
 
Tällä operoinut kahta autoa kolmen vuoden ajan. Hyvin palvellut mutta hintakin markettitunkkeja korkeampi.
Tämä taitaa olla ihan sama tuote, tuollainen on ollut monta vuotta käytössä. Sama vika tulee toki tuohonkin kuin kaikkiin muihin missä kahvaa kiertämällä avataan venttiili, alkaa pidemmän päälle muuttua vähän on/off tyyliseksi lasku.
 
Joo nuo halvat hallitunkit on 99%:sti kaikki enemmän tai vähemmän samasta muotista mutta kisa tehtaiden kesken että kuka pystyy tekemään sen huonoiten.

Puuilon tuotearvostelujen perusteella tuo tamforce on aika kova ehdokas sinne peräpäähän.

Itsellä Bilteman punainen perus halpistunkki jota tuntuu löytyvän monesta paikkaa, sillä on about 15v vaihdettu useamman auton renkaat kahdesti vuodessa. Ja hyvin toimii edelleen.

Maksoi muistaakseni 30e tms mutta ilmeisesti noitakin voi valmistaa jotakuinkin hyvin.
 
Motonetin sama eri värillä vähän halvempi.
Mulla oli käytössä tämä. Nykyään Bahco BH1EU2250, ja ero käyttömukavuudessa Bahcon hyväksi tosi suuri omasta mielestä. Tuo Bahco ei ole kyllä matalaa mallia, ja maksaa 149.
 

Hintaa on tietysti aikalailla enemmän, mutta ainakaan itsellä ei muutaman vuoden perusteella mitään valitettavaa. Mahtuu vähän matalammankin auton alle ja jaksaa nostaa.

Eikä ole se kaikista raskainkaan liikutella
 
Viimeksi muokattu:

Hintaa on tietysti aikalailla enemmän, mutta ainakaan itsellä ei muutaman vuoden perusteella mitään valitettavaa. Mahtuu vähän matelemmankin auton alle ja jaksaa nostaa.

Eikä ole se kaikista raskainkaan liikutella

Vaikuttaa ihan ok kompromissilta


Osa noista vähänkään uskottavimmista tunkeista painaa 35kg joka on jo aika paljon jos tarvii nostaa.

Ostin itse tuollaisen reilu 10kg painavan 1,5t tunkin ja onhan se aika nautinto käyttää. (Oli alennuksen kera joskus alle 200€)
Kyllästyin yksinkertaisesti noihin halpiksiin ja kun oli tiedossa nostelua niin keveys oli prioriteetti.


Joskin ei kaikille autoille riitä nostokyvyn/matkan osalta.
 
Tämä taitaa olla ihan sama tuote, tuollainen on ollut monta vuotta käytössä. Sama vika tulee toki tuohonkin kuin kaikkiin muihin missä kahvaa kiertämällä avataan venttiili, alkaa pidemmän päälle muuttua vähän on/off tyyliseksi lasku.
Mitä muita venttiileitä kuin kiertämällä avattavia tunkeissa käytetään ja miksi ne ovat teknisesti parempia? :confused:
 
Millaisia tankkeja sitä nostellaan jos 1500kg ei riitä?
Jos tekee isompia remontteja et tarvii autoa nostella pukkien päälle tms, niin ei yhtään haittaa että voimaa ja nostokorkeutta piisaa. Itselläni 3tn ja Max 550mm korkeuteen nostava bahcolainen ja ei ole kyllä jäänyt yhtään ikävä sitä edeltänyttä 2,5tn matalaa Bilteman tunkkia. Aiemman Bilteman tunkin kanssa tuli ajoittain hetkiä joissa voima meinasi loppua ja vartta sai pumpata hiki hatussa.

1.5tn tunkki siis sopii mielestäni lähinnä jarruremonttiin tai renkaanvaihtoon, jossa riittää yhden kulman nosto kerrallaan.

Vielä lisäyksenä: epäilemättä myöskin on niin että kokemukseni pikkutunkeista rajoittuvat "kiinapaskaan", mutta isommat tunkit ovat olleet merkkitavaraa: AC, Bahco jne...
 
HALLITUNKKI2-TON.MATALA_6430032150215_9230ec7e2004af2cdf2b07ef2e1aca57_1.jpg

Itsellä on tällainen tunkki joka maksoi pari vuotta sitten Veljekset Keskisellä 49 euroa. Taisi olla halvin tuollainen "pitkä ja matala" tunkki mitä tuli vastaan, joten ei kovin suuria odotuksia ollut laadun suhteen. Mutta toiminut ainakin toistaseksi...
 
Mitä muita venttiileitä kuin kiertämällä avattavia tunkeissa käytetään ja miksi ne ovat teknisesti parempia? :confused:
Ac, compac ja varmasti monissa muissakin paremmissa venttiili avataan kahvaa vetämällä ja sen jälkeen hieman kääntämällä, venttiiliä ei voi pilata ylikiristämällä kun se sulkeutuu jousikuormalla itsestään. Nuo sattuneesta syystä kestävät ihan ammattikäytössä vuosia ja vanhoinakin lasku on tarkasti hallittavissa.
 

Hintaa on tietysti aikalailla enemmän, mutta ainakaan itsellä ei muutaman vuoden perusteella mitään valitettavaa. Mahtuu vähän matelemmankin auton alle ja jaksaa nostaa.

Eikä ole se kaikista raskainkaan liikutella
Mulla, frendillä ja faijalla on tällainen. Meidän ukko osti tällaisen, totesin että onpas muuten pirun hyvä ja ostin itselle. Kaveri tuli käymään kun tallissa jotain pajotin ja totes että tällänenhän se olla pitää ja osti itselleen myös.
Ei mitään valittamista. Todella tukeva, sopivan leveä, ei mikään superraskas liikutella ja toimii kuin 240 volvo kaasarilla.

Yllättävää kyllä, tuo "työtaso" tunkin päällä on ihan priceless. Siihen tulee aina laitettua pikkutilpehööri tai esim pultit, niin ne ei pyöri maassa tai tallin lattialla sotkussa, eikä tarvitse erikseen mitään rasioita kanniskella mukana.
 
Mulla, frendillä ja faijalla on tällainen. Meidän ukko osti tällaisen, totesin että onpas muuten pirun hyvä ja ostin itselle. Kaveri tuli käymään kun tallissa jotain pajotin ja totes että tällänenhän se olla pitää ja osti itselleen myös.
Ei mitään valittamista. Todella tukeva, sopivan leveä, ei mikään superraskas liikutella ja toimii kuin 240 volvo kaasarilla.

Yllättävää kyllä, tuo "työtaso" tunkin päällä on ihan priceless. Siihen tulee aina laitettua pikkutilpehööri tai esim pultit, niin ne ei pyöri maassa tai tallin lattialla sotkussa, eikä tarvitse erikseen mitään rasioita kanniskella mukana.
Se oma Bilteman 2.5tn tunkki oli juuri tällainen, mutta varmaankin tuota mallia edeltävä generaatio. Kesti jonkun 5v satunnaista autotallikäyttöä (toki sisälsi useamman kytkimen vaihdon, jakopäitä, moottorirempan jne), kun sitten menetti voimansa kesken hammastangon vaihdon. Varmaan tiiviste petti nostosylinteristä tms. Mulla oli tarkoitus hommata AC:n tunkki tän Biltemalaisen korvaajaksi, mutta kun tarve oli heti, niin jouduin sit tyytymään lähi-motonetin valikoimaan ja hankin tällaisen: 3 tonnin hallitunkki

Alunperin ajattelin että korjaan sen bilteman tunkin sit kun kerkiän, mutta bahcolaista kotitallissa kokeiltuani totesin että en ala sitä biltemalaista korjaamaan. Ainakin itselläni, sekä yhdellä kaverillani samaisen biltsun tunkin laskuventtiili oli sellainen "kaikki tai ei mitään", joka on parhaimmillaankin ihan kauhea käytössä, kun joutuu ihan kieli keskellä suuta kiertämään kahvaa ettei tulla hirveällä vauhdilla pukin päälle. Bahcolaisessa on vulkanoitu kumipinta pyörissä ja ainakin vielä n. 3v ostosta se kulkee betonilattialla kuin sukkasillaan ja muutenkin se rullaa tosi sievästi auton alle vaikka nostaisi enemmänkin. Silti suosittelisin ohittamaan bahcon ja useamman satasen tunkkibudjetilla hankkimaan oikean laatumerkin, esim. AC. Nykyään kun tuo Bahcokin lienee lähinnä paremmalla laadunvarmistuksella olevaa kiinakuraa.

Olen nähnyt AC:n tunkkeja ammattikäytössä ja jostain syystä ne vaan tuntuu kestävän vaikka olosuhteet olisivat ihan kamalat (esim. TI-pesuhalli). Jotenkin sitä kuvittelisi että tuollainen tunkki kestäisi isältä-pojalle harrastekäytössä.
 
Olen nähnyt AC:n tunkkeja ammattikäytössä ja jostain syystä ne vaan tuntuu kestävän vaikka olosuhteet olisivat ihan kamalat (esim. TI-pesuhalli). Jotenkin sitä kuvittelisi että tuollainen tunkki kestäisi isältä-pojalle harrastekäytössä.
Kyllä, nämä on hyviä. Aktiivisessakaan harrastekäytössä ei hajoa ikinä. (ja rajussa ammattikäytössäkin kestää sen 10-15v ennen kuin alkaa tiivisteet valskaamaan, että ei jaksa enää nostaa ihan luvatusti. Noin 20e maksaa täydellinen huoltosarja jossa on kaikki uutta ja taas mennään 10-15v)
 
Se oma Bilteman 2.5tn tunkki oli juuri tällainen, mutta varmaankin tuota mallia edeltävä generaatio. Kesti jonkun 5v satunnaista autotallikäyttöä (toki sisälsi useamman kytkimen vaihdon, jakopäitä, moottorirempan jne), kun sitten menetti voimansa kesken hammastangon vaihdon. Varmaan tiiviste petti nostosylinteristä tms. Mulla oli tarkoitus hommata AC:n tunkki tän Biltemalaisen korvaajaksi, mutta kun tarve oli heti, niin jouduin sit tyytymään lähi-motonetin valikoimaan ja hankin tällaisen: 3 tonnin hallitunkki

Alunperin ajattelin että korjaan sen bilteman tunkin sit kun kerkiän, mutta bahcolaista kotitallissa kokeiltuani totesin että en ala sitä biltemalaista korjaamaan. Ainakin itselläni, sekä yhdellä kaverillani samaisen biltsun tunkin laskuventtiili oli sellainen "kaikki tai ei mitään", joka on parhaimmillaankin ihan kauhea käytössä, kun joutuu ihan kieli keskellä suuta kiertämään kahvaa ettei tulla hirveällä vauhdilla pukin päälle. Bahcolaisessa on vulkanoitu kumipinta pyörissä ja ainakin vielä n. 3v ostosta se kulkee betonilattialla kuin sukkasillaan ja muutenkin se rullaa tosi sievästi auton alle vaikka nostaisi enemmänkin. Silti suosittelisin ohittamaan bahcon ja useamman satasen tunkkibudjetilla hankkimaan oikean laatumerkin, esim. AC. Nykyään kun tuo Bahcokin lienee lähinnä paremmalla laadunvarmistuksella olevaa kiinakuraa.

Olen nähnyt AC:n tunkkeja ammattikäytössä ja jostain syystä ne vaan tuntuu kestävän vaikka olosuhteet olisivat ihan kamalat (esim. TI-pesuhalli). Jotenkin sitä kuvittelisi että tuollainen tunkki kestäisi isältä-pojalle harrastekäytössä.

Pitää hommata AC seuravaksi, tuo nykyinen on ollut nyt varmaankin 5-6 vuotta ja toistaiseksi toimii hyvin. Kuvailemaasi ongelmaa laskemisen kanssa ei onneksi ole vielä esiintynyt ja sitä en oikein hahmota mitä merkitystä sillä on millaista ääntä tunkki pitää lattialla liikkuessaan, kun en sitä esimerkiksi kerrostaloasunnossa liikuttele :D

Edit: nyt kuin katsoin tuon linkin, niin ei mulla ole kyllä tuollainen - muuten saman näköinen mutta takapyörät on matalat ja leveämmät ja tuo tunkin "puomi" on lopusta taivutettu ylöspäin eikä tuollainen suora. Varmaan sama tuote mutta vanhempi generaatio.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo missään järkevässä hintaluokassa olevat AC:n tunkit eivät taida olla erityisen matalia?
 
Nuo missään järkevässä hintaluokassa olevat AC:n tunkit eivät taida olla erityisen matalia?
Ac dk20q on ainakin niin matala ettei pitäisi olla minkään tieliikennekelpoisen auton kanssa ongelmia. 320€ taisin maksaa reilu pari vuotta sitten omasta.
 
1.5tn tunkki siis sopii mielestäni lähinnä jarruremonttiin tai renkaanvaihtoon, jossa riittää yhden kulman nosto kerrallaan.
Tuo "nostokapasiteetti" on sopivan epämääräinen käsite, jos sitä alkaa tarkemmin pohtia.

Tarkoitetaanko sillä suurinta nostovoimaa, jonka tunkilla voi tuottaa (kuten ostaja mielellään ajattelee, 1,5 tn per nurkka - riittää varmasti vaikka olisi mikä maasturi) vai sitä, että tunkki riittää nostokapasiteetin painoisen auton tavanomaisiin nostoihin: nurkka vaiko koko kylki tai akseli?
 
Tarkoitetaanko sillä suurinta nostovoimaa, jonka tunkilla voi tuottaa (kuten ostaja mielellään ajattelee, 1,5 tn per nurkka - riittää varmasti vaikka olisi mikä maasturi) vai sitä, että tunkki riittää nostokapasiteetin painoisen auton tavanomaisiin nostoihin: nurkka vaiko koko kylki tai akseli?
Tarkoitetaan suurinta nostovoimaa. Jos koittaa enemmän nostaa, niin (toivottavasti) tunkki päästelee varoventtiilistä ettei hajoa mitään.
 
Tuo "nostokapasiteetti" on sopivan epämääräinen käsite, jos sitä alkaa tarkemmin pohtia.

Tarkoitetaanko sillä suurinta nostovoimaa, jonka tunkilla voi tuottaa (kuten ostaja mielellään ajattelee, 1,5 tn per nurkka - riittää varmasti vaikka olisi mikä maasturi) vai sitä, että tunkki riittää nostokapasiteetin painoisen auton tavanomaisiin nostoihin: nurkka vaiko koko kylki tai akseli?
Suurinta nostovoimaa. Bahcon 1500kg(Bahco BH11500 Hallitunkki 1500 kg - Low-malli) nostavalla matalalla tunkilla on tullut varmaan 10v nosteltua isoa sprinteriä ja transhittiä. Nostaa kyllä koko perän kerralla ylös jos on tarve. Keulassa ei oikeen ole paikkaa nostaa koko keulaa kerralla, niin on nurkka kerrallaan tullut nosteltua.

Varmasti ollut kovemmalla käytöllä kuin monella perus käyttäjällä.

Aina näissä topikeissa puhutaan, että ei voi ostaa pienellä nostovoimalla olevaa tunkkia, en tiedä sitten, että mitä kuorma-autoja tai traktoreita niillä on tarkoitus nostaa...

Toi bahco on kyllä ollut hyvä, mahtuu matalan auton alle ja silti nostaa korkealle. AC-lläkin tullut nosteltua, mutta en nyt suurta etua siinä näe. Bahco on ollut välillä pihalla välillä sisällä, välillä sillä on tunkkailtu talon nurkkia, isoa metallisorvia yms. väärinkäyttöä. Vielä on toiminut...

Henkilöautot tulee tätänykyä pääosin nosteltua 2-pilari tai saksinostimella. Isoihin pakuihin noiden mun nostimien kyky ei vaan oikeen riitä. 2-pilarissa liian lyhyet tallat nostokohtiin ja saksinostimella helmoista ei oikeen vanhaa transhittiä viitsi kokeilla, voi olla, että helma on ainoa joka nousee.
 
Suurinta nostovoimaa. Bahcon 1500kg(Bahco BH11500 Hallitunkki 1500 kg - Low-malli) nostavalla matalalla tunkilla on tullut varmaan 10v nosteltua isoa sprinteriä ja transhittiä. Nostaa kyllä koko perän kerralla ylös jos on tarve. Keulassa ei oikeen ole paikkaa nostaa koko keulaa kerralla, niin on nurkka kerrallaan tullut nosteltua.
Meganex matala hallitunkki on tuntunut ihan toimivalta myös. Aika samanlainen taitaa olla, kun Bacho eri värisenä vain. Pari-kolme sataa, kun laittaa, niin saa toimivan tunkin.
 
Laadukas, kattava hylsysarja (sis. lisäksi lenkkiavaimet ja ruuvauskärjet) pitäisi hankkia. Tärkeimmät vaatimukset:
  • hylsyjä 32 mm asti
  • lenkkiavaimia 22 mm asti
  • yleisimmät Torx-hylsyt
Onko muita hyviä vaihtoehtoja kuin Bilteman reilun 200 euron sarja?

 
Itselläni on 1/2 konehylsysarja. Täydensin sitä kattavammaksi ja hanki siihen slim-mallin 1/2 räikän.
Että se on parempi pienissäkin vähänkään ruostuneissa pulteissa ja muttereissa kun ei jousta isompi avain.

1/4 ja 3/8 hylsyillä ei koskaan irtoa ja tarvii sitten adapterirakennelman.
Nämä on vain tyhmän amatöörin ajatuksia mutta ihmetyttää miksi hylsyt aina tehdään niin pienille vääntimille ettei niillä saa mitään irti.

Tuossa Bilteman sarjassa 1/2 alkaa kyllä jo 10 mm.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 126
Viestejä
4 502 829
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom