Tyhmät ihmiset

Tyhmyyttä se on siinä vaiheessa, kun on perheellinen ja harrastaa extreme lajeja. Tuolla toisaalla oli kommenttia, että oli jo aiemmin tänä kesänä ollut lähellä lähteä auto lapasesta.

Noniin, eli pidät kaikkia perheellisiä extreme-lajien harrastajia tyhminä. Tämä selvä, kiitos selvennyksestä.
 
Välineurheiluahan toi on ja ehkä voidaan olla yhtä mieltä siitä, että tässä tapauksessa väline on ollut aika huonosti varusteltu ja vanhanaikainen. Että siinä mielessä on ehkä otettu tarpeetontakin riskiä.

Eihän laskuvarjohyppyäkään harrasteta 1980-luvun vehkeillä..
 
Mistä tää bensalenkkariksi väittäminen nyt tuli? Ite nyt ainakin pidän tyhmyytenä vain turvavarusteiden puuttumista autossa, jota ei todellakaan ole suunniteltu edes lähelle 300 km/h nopeuksille saati yli tuon. Kyllä esim. kaaret pystyy niin tekemään, että eivät juurikaan estä arkikäyttöä, mutta suojaavat silti tehokkaasti ympäri rullatessa. Normaalia turvavyötä pystyy yleensä käyttämään myös kunnon jakkaran kanssa, joten niitä pistevöitä ei ole arkikäytössä pakko aina päälle repiä jne.
 
Välineurheiluahan toi on ja ehkä voidaan olla yhtä mieltä siitä, että tässä tapauksessa väline on ollut aika huonosti varusteltu ja vanhanaikainen. Että siinä mielessä on ehkä otettu tarpeetontakin riskiä.

Eihän laskuvarjohyppyäkään harrasteta 1980-luvun vehkeillä..

Kiihdytysajoa harrastetaan aika paljonkin vanhoilla vehkeillä.
 
On se kumma ettei tapahtumia saisi analysoida kun ”ei ole kaikkea tietoa kenelläkään”. Suuri osa motoristikuolemistakin tapahtuu ilman asianmukaisia varusteita ja jokainen näistä on tehnyt tyhmän päätöksen kun lähtee liikenteeseen autojen sekaan ilman niitä. Yhtä tyhmää on harrastaa muitakin lajeja ilman asianmukaisia turvavarusteita jos sellaiset on suinkin saatavilla. Jokainen saa tehdä mitä huvittaa mutta ei se tee toiminnasta sen järkevämpää vaikka suorittaja olisi Volvon turvallisuusvastaava jos asiat tehdään typerästi.
 
230 km/h sanonut Audi aikoinaan 1989 malliselle Quattrolle huippunopeudeksi eli aika kauaksi jää tuosta 300 km/h

1989 Audi Quattro (Typ 85) full range specs
Perusoppimäärää.

Tarkoitin vähän edistyneemmällä tasolla. Auto on täysin hallittavissa kohtuullisella huolellisuudella 300 km/h nopeudessa hyvissä, kontrolloiduissa olosuhteissa, jos - kuten sanoin - kaikki on kunnossa. Rakenteellinen kestävyys ei vaarannu, tuulilasi ei irtoa jne.

Noilla on ajettu vakion huippunopeudella ja kovempaa yleisessä tieliikenteessä, enimmäkseen ongelmitta. Vähän siihen päälle kiitotiellä ei ole paljon. 300 km/h on sellainen nopeus, ettei kannata edes puhua mistään jarruvarjoista.

Se ei sitten olekaan itsestäänselvyys, että kaikki on kunnossa. Renkaiden nopeusluokkaa lukuunottamatta ehjä vakio riittäisi, vaan monellako virittäjällä on tuon ikäisessä ruostekatiskassa kaikki kunnossa? Minulla on pudonnut vauhdissa taka-akseli alle 30-vuotiaasta Audista. :smoke:
 
No joo, mutta ne on kuitenkin suunniteltu sitä käyttöä varten ja ehkä niissä saattaa olla jotain moderneja turvallisuusratkaisuja. Ja esimerkiksi jarrutuksessa auttaa kai yleensä jarruvarjo.

Juu on ja ei, katuluokissa auton pitää olla rekisterissä ja normaaliin ajoon sallittu, eli monenlaisia rajoituksia ja luokkia on olemassa. Katuluokassa ei kai mitään varjoja saa olla autoissa. Sittenhän on vielä moottoripyöräluokat erikseen, ex-työkaveri harrastaa moista, sehän se vasta extremeä on, mutta enpä silti tuomitse tyhmäksi harrastukseksi niilläkään ajamista.
 
Jos joku pelaa jääkiekkoa ilman kypärää, ottaa kiekosta päähänsä ja kuolee niin kyllä ainakin itse sanoisin että kyseinen kaveri oli jollain tasolla "tyhmä" vaikka olisi sitten muuten ollutkin vaikka miten fiksu kaveri.
 
Mistä tää bensalenkkariksi väittäminen nyt tuli? Ite nyt ainakin pidän tyhmyytenä vain turvavarusteiden puuttumista autossa, jota ei todellakaan ole suunniteltu edes lähelle 300 km/h nopeuksille saati yli tuon. Kyllä esim. kaaret pystyy niin tekemään, että eivät juurikaan estä arkikäyttöä, mutta suojaavat silti tehokkaasti ympäri rullatessa. Normaalia turvavyötä pystyy yleensä käyttämään myös kunnon jakkaran kanssa, joten niitä pistevöitä ei ole arkikäytössä pakko aina päälle repiä jne.
Muuten totta, paitsi urheilulaji meni väärin. Tuon melko pahvisen kopan sisään asennettuna normaalit tai vähän lujemmatkin kaaret, jotka kyllä haittaavat arkikäyttöä mutta toki harrastepeliin voisin teoriassa ottaa, eivät oletuksena pelasta, jos tuo sämpylä lähtee tumpusta kolmensadan vauhdissa ja lähtee pyörimään katon kautta.

Tämä hieno automalli on historiallisesti myös tyhmien suosiossa. Minulla oli kauan sitten saman korinen, jolla ei tosin päässyt 300 tai edes 200 km/h, mutta vakuutusmaksut olivat kohtuuttoman korkeat.
 
Vanhan auton turvavarusteita moititaan.. On siinä sentään jonkunmoinen kori ympärillä.. Samassa tapahtumassa olisi voinut kokeilla huippuja moottoripyörällä. Miten moottoripyörän kuskia suojaavat turvavarusteet ovat kehittyneet 80-luvulta? Ovatko kaikki moottoripyöräiljät siis tyhmiä?
 
Mutta mitä olette mieltä, oliko kaverilla edes turvavyö kiinni, kun oli ilmeisesti lentänyt autosta ulos...?
No eiköhän sentään.

Tuollaisen auton korin lujuus ei ole lähelläkään sitä, mitä se on nykyaikaisessa perusautossa. Rasitus noin suuressa nopeudessa tapahtuvassa kaadossa on hirveä. Ei ole mikään ihme, jos sieltä lähtee turvavyön kiinnikkeitä, penkkejä, ovet yms. irti saman tien, vaikka koko kori ei vääntyisi korkkiruuviin tai katkeaisi.
 
Toisaalta sama kaveri olisi voinut ajaa 2019 Audilla 80kmh hirvikolarin pimeällä ja kuolla siihen. Eipäs nyt puhuta pahaa kuolleista.

No 2019 vuosimallin audissa on kamera keulalla, jonka luvataan estävän onnettomuudet 85kmh asti. Toki eihän siitä takuita ole, jos hirvi nousee vaikka syvästä ojasta suoraan keulaan, mutta teoreettisti tuolla on hyvin vaikea törmätä niin, että se olisi oma vika. Pyöräilijän ja jalankulkijan yli ajaminen ei ainakaan onnistu Tämä testattu jopa omakohtaisesti, kun sattunut yllättävä tilanne pari kertaa. Lisäksi auto jarruttaa itsestään osuman jälkeen ja soittaa vielä apua hätäkeskuksesta. Välineurheilua autoili nykyään. Itse en uskaltaisi kovin vanhalla autolla liikenteeseen enää lähteä, kun nykypäivän herkkuihin tottunut.
 
Vanhan auton turvavarusteita moititaan.. On siinä sentään jonkunmoinen kori ympärillä.. Samassa tapahtumassa olisi voinut kokeilla huippuja moottoripyörällä. Miten moottoripyörän kuskia suojaavat turvavarusteet ovat kehittyneet 80-luvulta? Ovatko kaikki moottoripyöräiljät siis tyhmiä?
Moottoripyörään lienee vaikeampaa rakentaa turvakoria, ja hölmöä se olisi niilläkin ajella 300kmh, jos ei ole osia valittu se silmällä. Autoissa turvakaari tekee muutakin kuin suojaa kolareissa, se jäykistää aika reippaasti normihenkilöautossa ja parantaa ajettavuutta kovilla nopeuksilla.
 
Vanhan auton turvavarusteita moititaan.. On siinä sentään jonkunmoinen kori ympärillä.. Samassa tapahtumassa olisi voinut kokeilla huippuja moottoripyörällä. Miten moottoripyörän kuskia suojaavat turvavarusteet ovat kehittyneet 80-luvulta? Ovatko kaikki moottoripyöräiljät siis tyhmiä?

Ovat kehittyneet huimasti. On mm. Niskatukea, koko kehon airbagia sekä parempia panssareita ja materiaaleja. Yleisesti käytössä kilpatasolla kun mennään 300 radalla. Tyhmät ei käytä.
 
Vanhan auton turvavarusteita moititaan.. On siinä sentään jonkunmoinen kori ympärillä.. Samassa tapahtumassa olisi voinut kokeilla huippuja moottoripyörällä. Miten moottoripyörän kuskia suojaavat turvavarusteet ovat kehittyneet 80-luvulta? Ovatko kaikki moottoripyöräiljät siis tyhmiä?
Aika moni on kaatunut moottoripyörällä 300 km/h nopeuksista ja kävellyt itse pois paikalta. Moottoripyöräilyn turvavarusteet ovat todellakin erittäin kehittyneitä verrattuna 80-luvun vehkeisiin.
 
Vanhan auton turvavarusteita moititaan.. On siinä sentään jonkunmoinen kori ympärillä.. Samassa tapahtumassa olisi voinut kokeilla huippuja moottoripyörällä. Miten moottoripyörän kuskia suojaavat turvavarusteet ovat kehittyneet 80-luvulta? Ovatko kaikki moottoripyöräiljät siis tyhmiä?

Kuten jo mainittua, niin yleensä selviävät asianmukaisilla varusteilla ilman kummempia ruhjeita, jos ei mihinkään esteeseen törmää.
 
Ton koko Isle of Man -kilpailun osallistujat kyllä kuuluisivat johonkin darwinismi -ketjuun... Sehän on ihan itsemurhaa koko homma.

En mä tuomitse, jokainen tekee elämällään mitä haluaa, mutta jossei yhtään turvallisempia tapoja saada nautintoa elämäänsä keksi niin on aika tylsä mielikuvitus kyllä...

Wingsuit -harrastus menee vähän samaan sarjaan. Ainakin jos lennellään jossain parin metrin korkeudessa vuorenrinteestä.
 
Eiköhän se ole melkein laji kuin laji tyhmää harrastaa, jos ei ole kunnon varustusta/sopivaa kalusto. Esim. laskuvarjohyppääminen ilman varjoa on typerää.
 
Ton koko Isle of Man -kilpailun osallistujat kyllä kuuluisivat johonkin darwinismi -ketjuun... Sehän on ihan itsemurhaa koko homma.

En mä tuomitse, jokainen tekee elämällään mitä haluaa, mutta jossei yhtään turvallisempia tapoja saada nautintoa elämäänsä keksi niin on aika tylsä mielikuvitus kyllä...

Wingsuit -harrastus menee vähän samaan sarjaan. Ainakin jos lennellään jossain parin metrin korkeudessa vuorenrinteestä.
Liitopuvussa itsessään ei ole mitään typerää, jos hyppääjä on kokenut ja ei saa reikäpäisiä ideoita kuten juuri nämä pitkin vuorenrinteitä liihottamiset. Sitä ja yleensäkin baseja harrastaa kovemman luokan adrenaliininarkit, jotka usein lopulta tulevat tonttiin. Riskit tavalliseen laskuvarjohyppyyn verrattuna ovat varmastikin monikymmenkertaiset, mutta toisille kun ei mikään riitä.
 
Jos kaveri olisi yleisillä teillä tehnyt saman, kuuluisi tähän ketjuun. Nyt ei sivulliset vaarantuneet, ja vain oma henki lähti. Riskit varmasti oli tiedossa etukäteen.
 
Riippuu mitä ja miten harrastaa. Eihän tuossakaan olisi mitään ollut, jos olisi turvavarusteet ollut kunnossa.

No, tosta vauhdista pyörimään niin ei ole sanottua että kaarilla jne olisi ilman vaurioita mies selvinnyt. Todennäköisempää toki huomattavasti. Ei tota ison kovan ajamista saa täysin turvalliseksi millään varusteilla tai olosuhteilla. Kuten ei vaikka ratsastustakaan. Ja tämä ei tarkoita ettei niitä varusteita kannattaisi olla, se vaan on jokaisen harrastajan itse mietittävä mitä riskejä haluaa ottaa.
 
Jännää kun nykyformulalla vedetään lähes 300km/h päin aitaa, toista autoa, heitetään voltteja niin henki säilyy.
 
Jännää kun nykyformulalla vedetään lähes 300km/h päin aitaa, toista autoa, heitetään voltteja niin henki säilyy.

Aina ei säily niissäkään jos sopivasti menee. Ja formuloihin ei taida kaikilla lompakko riittää.
 
Kuten sanottua, aivan turha verrata formulaa jonka keskimääräinen hinta on 10miljoonaa, yhtään mihinkään autoon tahi pyörään millä saa ajaa normaalisti tiellä.
Pointti olikin se, että amatööriharrastajat vähät välittää turvallisuudesta.
 
Lähinnä viittasin siihen, että ei formuloissa hengen vievä onnettomuus mikään mahdottomuus olisi nykyisilläkään autoilla.
 
Ja isle of man motokisoissa kuollut aika paljon porukkaa, joten eipä ne varusteetkaan tuossakaan pyörähommassa takaa sitä, että nouset vaan ylös ja "walk it off"

Isle of Man TT racer Daley Mathison dies in 130mph superbike crash, aged 27

tuossa viimeisimpiä, taisi olla aika tyhmä kun meni kuolemaan varusteista huolimatta. (sarkasmi)

Oma mielipiteeni on, että jos menee tonne ajamaan, niin taitaa yrittää näyttävää itsemurhaa.
Oikeastaan ihmettelen, että paikalliset viranomaiset eivät ole kyseistä kisaa kieltäneet.
Jos ei jaksa mennä youtubeen katsomaan, niin kyseessä on rata, jossa ei ole minkäänlaisia turva-alueita. Lipeät ajolinjalta, niin voit ajaa vaikka talon seinään, mikä on aivan radan vieressä.
 
Oma mielipiteeni on, että jos menee tonne ajamaan, niin taitaa yrittää näyttävää itsemurhaa.
Oikeastaan ihmettelen, että paikalliset viranomaiset eivät ole kyseistä kisaa kieltäneet.
Jos ei jaksa mennä youtubeen katsomaan, niin kyseessä on rata, jossa ei ole minkäänlaisia turva-alueita. Lipeät ajolinjalta, niin voit ajaa vaikka talon seinään, mikä on aivan radan vieressä.

Olen kyllä nähnyt, hurjan näköistä hommaa, ei itsellä kantti riittäisi, mutta edelleenkään en tyhmäksi touhuksi sanoisi. Kapeita ja hazardeja ratoja löytyy myös autourheilusta.
 
Olen kyllä nähnyt, hurjan näköistä hommaa, ei itsellä kantti riittäisi, mutta edelleenkään en tyhmäksi touhuksi sanoisi. Kapeita ja hazardeja ratoja löytyy myös autourheilusta.

Epäilen että löytyy mistään näistä kansainvälisen autourheiluliiton alaisista kisoista. Täytyvät olla jotain villejä kisoja, joissa joku paikallinen järjestäjä ei riskeistä välitä.
 
Epäilen että löytyy mistään näistä kansainvälisen autourheiluliiton alaisista kisoista. Täytyvät olla jotain villejä kisoja, joissa joku paikallinen järjestäjä ei riskeistä välitä.

Monacossa ainakin ajetaan hyvin kapeita katuja pitkin, tosin niillä kalliilla formuloilla, joten vähän tässä itse pöljästi vertaan, en muista ulkoa järjestäänkö muunkinlaisille ajopeleille kisoja siellä. Ja olikohan Japanissa kans joku.. Tästä en ole varma.
 
Kaverilla oli vissiin lapsi ja vaimo, että kyllä siihen nähden todellista tyhmyyttä tuommoista lajia harrastaa puutteellisilla välineillä.

Moni vetää viinaa ja pilaa perheensä elämän sillä tavalla. Tai vetää huumeita.
Tyhmiä jos ajavat 300km/h ilman vahvoja turvatukia 20 vuotta vanhalla viritetyllä autolla.
lisätty pätkä k.o jutusta.

"Juttua muokattu 18.8.2019 kello 13.31: Täsmennetty, että kyseessä oli viritetty henkilöauto eikä kiihdytysauto."
Mies kuoli ajettuaan noin 300 kilometrin tuntivauhdissa ulos Lappeenrannassa ilmailutapahtumassa

Tässä päästäänkin tähän että haettiin henkilöautolle maksiminopeutta. Näkee kuinka viritykset on onnistuneet ja mikä oli varttimailille aika. Älkää nyt jaksako jeesustella, kun ei teillä ole hölkäsen vitunkaan pöläystä koko asiasta.

Auto oli kyllä läpikäyty ja tehty vaikka ja mitä. Teki itse imusarjat, pakosarjat yms yms, jotta sai tuon turbon asettumaan ja toimimaan.

Tyhmä ihminen ostaisi jonkun tehokkaan bemarim, lykkäisi siihen voimaacomin paskasoftan ja isoimman turbon jonka saisi heittämällä paikoilleen.

Mutta hyvä että täällä on taitavia rattimiehiä ja hyviä arvostelijoita.

Tekivät veljensä kanssa vanhaan caddyynkin turboprojektin. En muista enää tarkasti kuinka paljon siinä oli hevosia, mutta siinä 160-180 paikkeilla oli. Laittoivat rekan turbon ja rakensivat moottorille kaiken, jotta saivat sen mahtumaan ja toimimaan. Komia auto oli.
 
Eikös isle ollut pitkään ihan "oikea" kisa jossain sarjassa mutta koska liian vaarallinen niin muuttui ihan omaksi tapahtumakseen.

Onhan näitä. Dakar, jossain japanissa tai kiinassa oli joku myös missä on kuollut sakkia ihan huolella.

En mä ite noihin lähtisi mistään rahasta. Mailille voisin lähtiäkkin. Riskit mitä on valmis ottamaan jne.
 
Monacossa ainakin ajetaan hyvin kapeita katuja pitkin, tosin niillä kalliilla formuloilla, joten vähän tässä itse pöljästi vertaan, en muista ulkoa järjestäänkö muunkinlaisille ajopeleille kisoja siellä. Ja olikohan Japanissa kans joku.. Tästä en ole varma.
Onhan monacoa muutettu vuosien saatossa ja ainakin pari vaarallista paikkaa on poistettu. Lähinnä kai formulat hajoavat, kun osuvat seinään.

Nämä vaaralliset radat ovat niitä, kun joka ikinen kerta joku kuolee, kun kisataan.
 
Moni vetää viinaa ja pilaa perheensä elämän sillä tavalla. Tai vetää huumeita.


Tässä päästäänkin tähän että haettiin henkilöautolle maksiminopeutta. Näkee kuinka viritykset on onnistuneet ja mikä oli varttimailille aika. Älkää nyt jaksako jeesustella, kun ei teillä ole hölkäsen vitunkaan pöläystä koko asiasta.

Auto oli kyllä läpikäyty ja tehty vaikka ja mitä. Teki itse imusarjat, pakosarjat yms yms, jotta sai tuon turbon asettumaan ja toimimaan.

Tyhmä ihminen ostaisi jonkun tehokkaan bemarim, lykkäisi siihen voimaacomin paskasoftan ja isoimman turbon jonka saisi heittämällä paikoilleen.

Mutta hyvä että täällä on taitavia rattimiehiä ja hyviä arvostelijoita.

Tekivät veljensä kanssa vanhaan caddyynkin turboprojektin. En muista enää tarkasti kuinka paljon siinä oli hevosia, mutta siinä 160-180 paikkeilla oli. Laittoivat rekan turbon ja rakensivat moottorille kaiken, jotta saivat sen mahtumaan ja toimimaan. Komia auto oli.
Hienoa sitten. Maksiminopeudet saavutettu ja viritykset tapissa. Mitä nyt henki lähti mutta muuten meni hyvin. :facepalm:
 
Hienoa sitten. Maksiminopeudet saavutettu ja viritykset tapissa. Mitä nyt henki lähti mutta muuten meni hyvin. :facepalm:

Hänen ex vaimo laittoi päivityksen facebookkiin, jossa hän sanoi että pääsit veljesi luo taivaaseen. Ja Paul Walkerin sanat loppuun, jotka sopivat kuolleelle isälle: If one day speed kills me, do not cry because I was smiling.
 
Noniin, eli pidät kaikkia perheellisiä extreme-lajien harrastajia tyhminä. Tämä selvä, kiitos selvennyksestä.
Meitä on moneen junaan ja extreme-harrastusten luokittelukin on kovin henkilökohtaista. Jos oma elämä pyörii lähinnä omassa tietokonenurkkauksessa ja viikottainen kauppareissu edustaa harrastusten hurjinta ääripäätä, niin ei ole ihmekään jos mielipiteet vähän värittyvät ja halutaan hakea mielihyvää moittimalla muiden tekemisiä.

Minulla on yksi tuttava, joka on muutamaan otteeseen ilmaissut olevansa sitä mieltä, että en välitä perheestä jos ajan fillarilla ilman kypärää, saati sitten jos käytän fillaroidessa kuulokkeita. :D
 
No tämä. Itekin vissiin oon aika tyhmä kun teen yötyötä ja yötyö tutkimusten mukaan tappaa.

Pitäs varmaan asentaa toimistotuoliin turvakaari.

Sama vika rahikaisella. Siis yötyö. Pärinävehkeet tosin olen rajoittanut jääradalle koska oon käyny isoa kovaa puiden välissä kokeilemassa ja totesin että siinä hajoaa joko kalusto tai mies. Mailille voisin lähteä jos ois kalustoa.
 
Mikä tahansa harrastus on tyhmä ja turha jos minäitse ei osaa/uskalla/äiti ei anna lupaa/lompakko ei kestä/lisää haluamasi syy tähän.

Tämä.

Hänen ex vaimo laittoi päivityksen facebookkiin, jossa hän sanoi että pääsit veljesi luo taivaaseen. Ja Paul Walkerin sanat loppuun, jotka sopivat kuolleelle isälle: If one day speed kills me, do not cry because I was smiling.

Joo. Osanotot kaikille vielä täälläkin kun en tiedä mitä kaikkia foorumeita seuraat. Sen mitä ite seurailin niin tekijämiehiä oli minun silmään. Ensimmäisen kerran meinaa itellä tämä foorumi ja sen käyttäjät vituttaa vaikka miestä en itse tuntenutkaan, vähän sakiaa kommenttia meinaa olla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 252
Viestejä
4 501 806
Jäsenet
74 375
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom