Tyhmät ihmiset

Kuten sanottua, aivan turha verrata formulaa jonka keskimääräinen hinta on 10miljoonaa, yhtään mihinkään autoon tahi pyörään millä saa ajaa normaalisti tiellä.
Pointti olikin se, että amatööriharrastajat vähät välittää turvallisuudesta.
 
Lähinnä viittasin siihen, että ei formuloissa hengen vievä onnettomuus mikään mahdottomuus olisi nykyisilläkään autoilla.
 
Ja isle of man motokisoissa kuollut aika paljon porukkaa, joten eipä ne varusteetkaan tuossakaan pyörähommassa takaa sitä, että nouset vaan ylös ja "walk it off"

Isle of Man TT racer Daley Mathison dies in 130mph superbike crash, aged 27

tuossa viimeisimpiä, taisi olla aika tyhmä kun meni kuolemaan varusteista huolimatta. (sarkasmi)

Oma mielipiteeni on, että jos menee tonne ajamaan, niin taitaa yrittää näyttävää itsemurhaa.
Oikeastaan ihmettelen, että paikalliset viranomaiset eivät ole kyseistä kisaa kieltäneet.
Jos ei jaksa mennä youtubeen katsomaan, niin kyseessä on rata, jossa ei ole minkäänlaisia turva-alueita. Lipeät ajolinjalta, niin voit ajaa vaikka talon seinään, mikä on aivan radan vieressä.
 
Oma mielipiteeni on, että jos menee tonne ajamaan, niin taitaa yrittää näyttävää itsemurhaa.
Oikeastaan ihmettelen, että paikalliset viranomaiset eivät ole kyseistä kisaa kieltäneet.
Jos ei jaksa mennä youtubeen katsomaan, niin kyseessä on rata, jossa ei ole minkäänlaisia turva-alueita. Lipeät ajolinjalta, niin voit ajaa vaikka talon seinään, mikä on aivan radan vieressä.

Olen kyllä nähnyt, hurjan näköistä hommaa, ei itsellä kantti riittäisi, mutta edelleenkään en tyhmäksi touhuksi sanoisi. Kapeita ja hazardeja ratoja löytyy myös autourheilusta.
 
Olen kyllä nähnyt, hurjan näköistä hommaa, ei itsellä kantti riittäisi, mutta edelleenkään en tyhmäksi touhuksi sanoisi. Kapeita ja hazardeja ratoja löytyy myös autourheilusta.

Epäilen että löytyy mistään näistä kansainvälisen autourheiluliiton alaisista kisoista. Täytyvät olla jotain villejä kisoja, joissa joku paikallinen järjestäjä ei riskeistä välitä.
 
Epäilen että löytyy mistään näistä kansainvälisen autourheiluliiton alaisista kisoista. Täytyvät olla jotain villejä kisoja, joissa joku paikallinen järjestäjä ei riskeistä välitä.

Monacossa ainakin ajetaan hyvin kapeita katuja pitkin, tosin niillä kalliilla formuloilla, joten vähän tässä itse pöljästi vertaan, en muista ulkoa järjestäänkö muunkinlaisille ajopeleille kisoja siellä. Ja olikohan Japanissa kans joku.. Tästä en ole varma.
 
Kaverilla oli vissiin lapsi ja vaimo, että kyllä siihen nähden todellista tyhmyyttä tuommoista lajia harrastaa puutteellisilla välineillä.

Moni vetää viinaa ja pilaa perheensä elämän sillä tavalla. Tai vetää huumeita.
Tyhmiä jos ajavat 300km/h ilman vahvoja turvatukia 20 vuotta vanhalla viritetyllä autolla.
lisätty pätkä k.o jutusta.

"Juttua muokattu 18.8.2019 kello 13.31: Täsmennetty, että kyseessä oli viritetty henkilöauto eikä kiihdytysauto."
Mies kuoli ajettuaan noin 300 kilometrin tuntivauhdissa ulos Lappeenrannassa ilmailutapahtumassa

Tässä päästäänkin tähän että haettiin henkilöautolle maksiminopeutta. Näkee kuinka viritykset on onnistuneet ja mikä oli varttimailille aika. Älkää nyt jaksako jeesustella, kun ei teillä ole hölkäsen vitunkaan pöläystä koko asiasta.

Auto oli kyllä läpikäyty ja tehty vaikka ja mitä. Teki itse imusarjat, pakosarjat yms yms, jotta sai tuon turbon asettumaan ja toimimaan.

Tyhmä ihminen ostaisi jonkun tehokkaan bemarim, lykkäisi siihen voimaacomin paskasoftan ja isoimman turbon jonka saisi heittämällä paikoilleen.

Mutta hyvä että täällä on taitavia rattimiehiä ja hyviä arvostelijoita.

Tekivät veljensä kanssa vanhaan caddyynkin turboprojektin. En muista enää tarkasti kuinka paljon siinä oli hevosia, mutta siinä 160-180 paikkeilla oli. Laittoivat rekan turbon ja rakensivat moottorille kaiken, jotta saivat sen mahtumaan ja toimimaan. Komia auto oli.
 
Eikös isle ollut pitkään ihan "oikea" kisa jossain sarjassa mutta koska liian vaarallinen niin muuttui ihan omaksi tapahtumakseen.

Onhan näitä. Dakar, jossain japanissa tai kiinassa oli joku myös missä on kuollut sakkia ihan huolella.

En mä ite noihin lähtisi mistään rahasta. Mailille voisin lähtiäkkin. Riskit mitä on valmis ottamaan jne.
 
Monacossa ainakin ajetaan hyvin kapeita katuja pitkin, tosin niillä kalliilla formuloilla, joten vähän tässä itse pöljästi vertaan, en muista ulkoa järjestäänkö muunkinlaisille ajopeleille kisoja siellä. Ja olikohan Japanissa kans joku.. Tästä en ole varma.
Onhan monacoa muutettu vuosien saatossa ja ainakin pari vaarallista paikkaa on poistettu. Lähinnä kai formulat hajoavat, kun osuvat seinään.

Nämä vaaralliset radat ovat niitä, kun joka ikinen kerta joku kuolee, kun kisataan.
 
Moni vetää viinaa ja pilaa perheensä elämän sillä tavalla. Tai vetää huumeita.


Tässä päästäänkin tähän että haettiin henkilöautolle maksiminopeutta. Näkee kuinka viritykset on onnistuneet ja mikä oli varttimailille aika. Älkää nyt jaksako jeesustella, kun ei teillä ole hölkäsen vitunkaan pöläystä koko asiasta.

Auto oli kyllä läpikäyty ja tehty vaikka ja mitä. Teki itse imusarjat, pakosarjat yms yms, jotta sai tuon turbon asettumaan ja toimimaan.

Tyhmä ihminen ostaisi jonkun tehokkaan bemarim, lykkäisi siihen voimaacomin paskasoftan ja isoimman turbon jonka saisi heittämällä paikoilleen.

Mutta hyvä että täällä on taitavia rattimiehiä ja hyviä arvostelijoita.

Tekivät veljensä kanssa vanhaan caddyynkin turboprojektin. En muista enää tarkasti kuinka paljon siinä oli hevosia, mutta siinä 160-180 paikkeilla oli. Laittoivat rekan turbon ja rakensivat moottorille kaiken, jotta saivat sen mahtumaan ja toimimaan. Komia auto oli.
Hienoa sitten. Maksiminopeudet saavutettu ja viritykset tapissa. Mitä nyt henki lähti mutta muuten meni hyvin. :facepalm:
 
Hienoa sitten. Maksiminopeudet saavutettu ja viritykset tapissa. Mitä nyt henki lähti mutta muuten meni hyvin. :facepalm:

Hänen ex vaimo laittoi päivityksen facebookkiin, jossa hän sanoi että pääsit veljesi luo taivaaseen. Ja Paul Walkerin sanat loppuun, jotka sopivat kuolleelle isälle: If one day speed kills me, do not cry because I was smiling.
 
Noniin, eli pidät kaikkia perheellisiä extreme-lajien harrastajia tyhminä. Tämä selvä, kiitos selvennyksestä.
Meitä on moneen junaan ja extreme-harrastusten luokittelukin on kovin henkilökohtaista. Jos oma elämä pyörii lähinnä omassa tietokonenurkkauksessa ja viikottainen kauppareissu edustaa harrastusten hurjinta ääripäätä, niin ei ole ihmekään jos mielipiteet vähän värittyvät ja halutaan hakea mielihyvää moittimalla muiden tekemisiä.

Minulla on yksi tuttava, joka on muutamaan otteeseen ilmaissut olevansa sitä mieltä, että en välitä perheestä jos ajan fillarilla ilman kypärää, saati sitten jos käytän fillaroidessa kuulokkeita. :D
 
No tämä. Itekin vissiin oon aika tyhmä kun teen yötyötä ja yötyö tutkimusten mukaan tappaa.

Pitäs varmaan asentaa toimistotuoliin turvakaari.

Sama vika rahikaisella. Siis yötyö. Pärinävehkeet tosin olen rajoittanut jääradalle koska oon käyny isoa kovaa puiden välissä kokeilemassa ja totesin että siinä hajoaa joko kalusto tai mies. Mailille voisin lähteä jos ois kalustoa.
 
Mikä tahansa harrastus on tyhmä ja turha jos minäitse ei osaa/uskalla/äiti ei anna lupaa/lompakko ei kestä/lisää haluamasi syy tähän.

Tämä.

Hänen ex vaimo laittoi päivityksen facebookkiin, jossa hän sanoi että pääsit veljesi luo taivaaseen. Ja Paul Walkerin sanat loppuun, jotka sopivat kuolleelle isälle: If one day speed kills me, do not cry because I was smiling.

Joo. Osanotot kaikille vielä täälläkin kun en tiedä mitä kaikkia foorumeita seuraat. Sen mitä ite seurailin niin tekijämiehiä oli minun silmään. Ensimmäisen kerran meinaa itellä tämä foorumi ja sen käyttäjät vituttaa vaikka miestä en itse tuntenutkaan, vähän sakiaa kommenttia meinaa olla.
 
Moottoripyörään lienee vaikeampaa rakentaa turvakoria, ja hölmöä se olisi niilläkin ajella 300kmh, jos ei ole osia valittu se silmällä. Autoissa turvakaari tekee muutakin kuin suojaa kolareissa, se jäykistää aika reippaasti normihenkilöautossa ja parantaa ajettavuutta kovilla nopeuksilla.
Kolmen sadan vauhtiin viritetty 30 vuotta vanha auto ilman kaariakin, joka siis oletetaan viimeisen päälle kuntoon laitetuksi, on myös usein taktisesti valituin lisärakentein vähän jäykistelty. Vaikuttaa ajettavuuteen, kyllä.
 
Tyhmiä jos ajavat 300km/h ilman vahvoja turvatukia 20 vuotta vanhalla viritetyllä autolla.
lisätty pätkä k.o jutusta.

"Juttua muokattu 18.8.2019 kello 13.31: Täsmennetty, että kyseessä oli viritetty henkilöauto eikä kiihdytysauto."
Mies kuoli ajettuaan noin 300 kilometrin tuntivauhdissa ulos Lappeenrannassa ilmailutapahtumassa
Kyllähän tässä näkyy selvästi ns. Prius-sukupolvi. Ei ole olemassa "turvatukia", jotka suojaisivat luotettavasti henkilöauton kuljettajaa auton kaatuessa kieppumaan tuossa vauhdissa. Turvallisuus perustuu siinä tilanteessa siihen, että auto pysyy vakaana. Ei reittilentokonekaan ole vaarallinen pelkästään siksi, että sen törmätessä matkalentonopeudessa kovaan esteeseen kaikki varmasti kuolevat.

Vaikka 300 km/h on kova huippunopeus autolle, niin kolmeasataa ajaminen poutaisena kesäpäivänä suoraan eteenpäin ei ole mikään erityinen extreme-suoritus, johon tarvittaisiin tai jossa pahimman sattuessa lainkaan auttaisi mikään erityinen turvatekniikka.

Kiihdytysautot kulkevat ihan erilaisia nopeuksia kuin 300 km/h.

Suurin osa varotoimistahan on tehty jo siinä vaiheessa, kun auto on ehjä, siinä on hyvät renkaat ja iskarit, kaikki on tarkistettu ja kiristetty, kuski käy aamukahvilla ja -paskalla ja laittaa koneen tulille. Jos nyt vielä viitsii pukea kunnon kengät ja vähintään puuvillavaatteet muovin sijaan, niin kovasti on varauduttu. Kolmeasataa ajaminen ei ole mikään base-hyppy tai luolasukellus, johon lähtiessä pitäisi olettaa ehkä kuolevansa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tässä näkyy selvästi ns. Prius-sukupolvi. Vaikka 300 km/h on kova huippunopeus autolle, niin kolmeasataa ajaminen poutaisena kesäpäivänä suoraan eteenpäin ei ole mikään erityinen extreme-suoritus, johon tarvittaisiin tai jossa pahimman sattuessa lainkaan auttaisi mikään erityinen turvatekniikka.

Kiihdytysautot kulkevat ihan erilaisia nopeuksia kuin 300 km/h.

Suurin osa varotoimistahan on tehty jo siinä vaiheessa, kun auto on ehjä, siinä on hyvät renkaat ja iskarit, kaikki on tarkistettu ja kiristetty, kuski käy aamukahvilla ja -paskalla ja laittaa koneen tulille. Jos nyt vielä viitsii pukea kunnon kengät ja vähintään puuvillavaatteet muovin sijaan, niin kovasti on varauduttu. Kolmeasataa ajaminen ei ole mikään base-hyppy tai luolasukellus, johon lähtiessä pitäisi olettaa ehkä kuolevansa.

Tuossa vauhdissa ei ihmeitä tarvitse tapahtua, niin se on soronnoo. Pelkästään jo renkaan puhkeaminen on melko varmasti katastrofi, mitä ei tällä kertaa käynyt, vaan ilmeisesti jarrutuksessa tapahtui jotain.
 
Tuossa vauhdissa ei ihmeitä tarvitse tapahtua, niin se on soronnoo. Pelkästään jo renkaan puhkeaminen on melko varmasti katastrofi, mitä ei tällä kertaa käynyt, vaan ilmeisesti jarrutuksessa tapahtui jotain.
Joo, vaaroja on. Ei se renkaan äkillinen pettäminen mikään pikkujuttu ole 200 tai 100 km/h nopeudessakaan. Molemmissa voi henki mennä heti.

Toki 100 km/h lentokentällä ajaessa riski ei olisi kovinkaan suuri. 100 km/h vilkasliikenteisellä kapealla tiellä oikealle kaartuvassa mutkassa, eri juttu. 300 km/h missä tahansa, eri juttu.

Samoin katastrofinen jarruvika on kurja juttu. Mikään kovin ennakoitava tilanne se ei ole pelkästään yhden nopean ajon seurauksena, kun auto on laitettu kuntoon ja sitä on muutenkin testattu mm. ajamalla paikalle.

Sekö tekee tästä teosta vähemmän tyhmän?
Mistä "teosta"? Siitä, että ajaa autolla vai siitä, että osallistuu moottoriurheilutapahtumaan? Onhan se moottorisahan käyttökin ihan saatanan tyhmää. Siihen voi kuolla.
 
Viimeksi muokattu:
Kilpailusta aiheutuneet kuolemat eivät ole mielestäni lähtökohtaisesti tyhmiä kuolemia.
Ihminen on tehty kilpailemaan.
 
Kolmen sadan vauhtiin viritetty 30 vuotta vanha auto ilman kaariakin, joka siis oletetaan viimeisen päälle kuntoon laitetuksi, on myös usein taktisesti valituin lisärakentein vähän jäykistelty. Vaikuttaa ajettavuuteen, kyllä.
Viimeisen päälle kuntoon laitettu ilman kaaria :D
 
Viimeisen päälle kuntoon laitettu ilman kaaria :D
Löysit hyvin sen oleellisen. Vähän tarkemmin lukien olisi voinut havaita huomautuksen siitä, että korin jäykkyyttä voi paitsi korjauksin palauttaa, myös parantaa alkuperäistä paremmaksi pienillä muutoksilla, jotka eivät ole turvakaaria.

Se onkin ihan eri tason tyhmyyttä, jos ajattelee että autossa pitää aina olla turvakaaret eikä se muuten ole kunnossa. Aika harvassa uudessa henkilöautossa on erillisiä turvakaaria, vaikka toki nykyään niiden kantava rakenne on melko vahva kaatosuoja verrattuna vanhoihin peltitölkkeihin. Ja onhan niissä vanhoissa peltipurkeissakin aika rajuja eroja. Volvon katto sentään kesti jotain jo 1960-luvulta alkaen siinä missä ranskanherkuissa alkoi näkyä kehityksen merkkejä heti 1990-luvulla. Tietenkään mikään näistä - sen enempää kuin rallikaarilla varustettu 1989 Audi - ei kestä kasassa hallinnan menetyksestä johtuvaa toistuvaa ympäriajoa nopeudesta 300 km/h.
 
Tuossa vauhdissa ei ihmeitä tarvitse tapahtua, niin se on soronnoo. Pelkästään jo renkaan puhkeaminen on melko varmasti katastrofi, mitä ei tällä kertaa käynyt, vaan ilmeisesti jarrutuksessa tapahtui jotain.
Mitä muuten "jarrutus" käytännössä edes tarkoittaa tuossa tilanteessa, sillä autohan hidastuu huomattavasti heti kun kaasusta päästää irti, ja tarkoittaako tämä toisaalta, että jo nopea kaasusta irti päästäminen saattaa olla liian rajua jarruttamista (joka voi saada auton epästabiiliksi)?

Onhan tuossa kuitenkin ilmanvastus eri luokkaa kuin jossain F1-autossa, jotka nekin hidastuvat nopeasti kun kaasusta päästää irti...

Ja huomaahan ton jokainen ihan moottoritienopeuksillakin, että vauhti hidastuu nopeasti kun nostaa kaasujalkaa...
 
Viimeksi muokattu:
Löysit hyvin sen oleellisen. Vähän tarkemmin lukien olisi voinut havaita huomautuksen siitä, että korin jäykkyyttä voi paitsi korjauksin palauttaa, myös parantaa alkuperäistä paremmaksi pienillä muutoksilla, jotka eivät ole turvakaaria.

Se onkin ihan eri tason tyhmyyttä, jos ajattelee että autossa pitää aina olla turvakaaret eikä se muuten ole kunnossa. Aika harvassa uudessa henkilöautossa on erillisiä turvakaaria, vaikka toki nykyään niiden kantava rakenne on melko vahva kaatosuoja verrattuna vanhoihin peltitölkkeihin. Ja onhan niissä vanhoissa peltipurkeissakin aika rajuja eroja. Volvon katto sentään kesti jotain jo 1960-luvulta alkaen siinä missä ranskanherkuissa alkoi näkyä kehityksen merkkejä heti 1990-luvulla. Tietenkään mikään näistä - sen enempää kuin rallikaarilla varustettu 1989 Audi - ei kestä kasassa hallinnan menetyksestä johtuvaa toistuvaa ympäriajoa nopeudesta 300 km/h.
Turvakaarilla ja kunnon alustalla ei välttämättä lähde käsistä kovin helpolla.
 
Onhan tuossa kuitenkin ilmanvastus eri luokkaa kuin jossain F1-autossa, jotka nekin hidastuvat nopeasti kun kaasusta päästää irti...

F1 autoissa ilmanvastus taitaa olla huomattavasti paljon suurempi kuin nykyaikaisessa henkilöautossa. Sillähän alaspäin painavalla voimalla joka ilmanvastuksen avulla saadaan pitoa saadaan mutkiin kunnolla.

Mahdollisesti tuossa kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa rengas on mennyt rikki. Ainakin itse ensimmäisten joukossa syiden joukossa renkaat tutkisin.
 
F1 autoissa ilmanvastus taitaa olla huomattavasti paljon suurempi kuin nykyaikaisessa henkilöautossa. Sillähän alaspäin painavalla voimalla joka ilmanvastuksen avulla saadaan pitoa saadaan mutkiin kunnolla.

Mahdollisesti tuossa kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa rengas on mennyt rikki. Ainakin itse ensimmäisten joukossa syiden joukossa renkaat tutkisin.
Oli miten oli, niin kyllä se auto aika nopeasti hidastuu kun ottaa jalan pois kaasulta... Riittääkö se epävakauttamaan autoa niin vaikea sanoa kun ei ole kokemusta. :)
 
F1 autoissa ilmanvastus taitaa olla huomattavasti paljon suurempi kuin nykyaikaisessa henkilöautossa. Sillähän alaspäin painavalla voimalla joka ilmanvastuksen avulla saadaan pitoa saadaan mutkiin kunnolla.

Mahdollisesti tuossa kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa rengas on mennyt rikki. Ainakin itse ensimmäisten joukossa syiden joukossa renkaat tutkisin.

Joo käsittääkseni F1-auton hidastuvuus pelkällä kaasunnostolla on tiettyynrajaan asti kovempaa kuin normihenkilöauton täysjarrutuksessa.
 
Ei ole ensimmäinen kerta kun tuommoisessa tapahtumassa joku heittää henkensä. Tämän kylän lentokentällä tyyppi ajoi moottoripyörällä järveen pystytettyihin betonitolppiin. Ei ole täällä sen jälkeen järjestetty tietääkseni.
 
Ei ole ensimmäinen kerta kun tuommoisessa tapahtumassa joku heittää henkensä. Tämän kylän lentokentällä tyyppi ajoi moottoripyörällä järveen pystytettyihin betonitolppiin. Ei ole täällä sen jälkeen järjestetty tietääkseni.
Juuri näin, tämähän se on Suomen tapa. Kielletään kaikki, ettei vaan sattuisi mitään. :D
 
Tämän kylän lentokentällä tyyppi ajoi moottoripyörällä järveen pystytettyihin betonitolppiin. Ei ole täällä sen jälkeen järjestetty tietääkseni.

Lukenut tämän nyt noin 10 kertaa mutta ei aukea mitä tapahtu. Lentokentällä ajettu moottoripyörällä järvessä oleviin betonitolppiin?!
 
Lukenut tämän nyt noin 10 kertaa mutta ei aukea mitä tapahtu. Lentokentällä ajettu moottoripyörällä järvessä oleviin betonitolppiin?!

Olikohan se case missä nopeusajossa moottoripyöräilijä ei jarruttanut lainkaan..? Yhden tälläisen muistan joitain vuosia sitten missä motoristi kuoli..
 
Lukenut tämän nyt noin 10 kertaa mutta ei aukea mitä tapahtu. Lentokentällä ajettu moottoripyörällä järvessä oleviin betonitolppiin?!
Olisiko mahdotonta olettaa että ajettu lentokentällä, ajauduttu ulos ja päädytty järveen missä on betonitolppia?
 
Ei ole ensimmäinen kerta kun tuommoisessa tapahtumassa joku heittää henkensä. Tämän kylän lentokentällä tyyppi ajoi moottoripyörällä järveen pystytettyihin betonitolppiin. Ei ole täällä sen jälkeen järjestetty tietääkseni.

Sehän lentokenttä pitää olla todella pitkä että sen auton tai moottoripyörän saa pysähtymäänkin ajoissa.

Kun vauhtia on yli 300 km/h, niin sehän alkaa matkavauhti olla luokkaa 100 metriä sekunnissa. (360 km/h = 100 m/s)

Jos hidastuvuus on putoamiskiihtyvyyden luokkaa eli 10 m/s, niin jarrutusaika tuosta vauhdista on 10 sekuntia ja ajoneuvo etenee sinä aikana 500 metriä.

Jos kaksi sekuntia siinä jarratuksen aloittamisessa myöhästyy niin sehän tekee 200 metriä lisää matkaa.

Jarrujen kanssa jos on ongelmaa ja hidastuvuus on vaikka vain 5 m/s, niin sehän jarrutusmatka kasvaa tuossa esimerkikissä 500 metristä kilometriin.

Aluksi tuossa taisi olla se mailin mittainen kiihdytys eli noin 1600 metriä.

Eli kentän pituus pitäisi olla mielellään lähempänä kolmea kilometriä kuin kahta kilometriä että alkaisi onnistua turvallisesti kentän pituuden puolesta.

Jossakin tuollaisessa harrastelijoille avoimessa lentokentällä ajattavassa huippunopeustestissä joku osallistuja oli joskus ajanut Suomessa joskus täydellä kaasulla sinne saakka että oli kentän pää sadan metrin päässä ennen kuin oli alkanut jarruttelemaan. Sitä en muista oliko kyseessä moottoripyörä vai auto ja kuoliko siinä kuski. Eihän se ajoneuvon vauhti ehdi hidastua juuri lainkaan jos vauhtia on luokkaa 300 km/h ja jarrutusmatka on 100 metriä.
 
Uutena foorumilaisena huomasin nopeasti että tämän softan ignore on ihan ykkösluokkaa, suosittelen kokeilemaan. Monella muulla foorumilla on ihan sama käyttääkö vai ei :)
Tällä foorumilla ei myöskään ole suotavaa mainostaa ignoren-käyttämistä...
 
Kemiläismies kuoli kiihdytysajossa lentokentällä

"URHEILU 25.8.2002 14:02
ARKISTO
STT

Vuonna 1968 syntynyt kemiläinen mies kuoli eilisiltana moottoripyörien kiihdytysajokilpailussa Kemi-Tornion lentoasemalla. Onnettomuus sattui, koska mies jarrutti liian myöhään, vasta sata metriä ennen kiitoradan loppumista.

Mies menetti kovassa nopeudessa ajoneuvonsa hallinnan jouduttuaan hiekalle ja lensi kovassa vauhdissa pyöränsä päältä. Sen jälkeen hän törmäsi yhteen lentokentän opastintolpista.

Mies vietiin sairaalaan, mutta mitään ei ollut enää tehtävissä vammojen takia. Kilpailut keskeytettiin onnettomuuden vuoksi.

Varsinaisesta maalista oli kiitoradan päätyyn noin kilometri matkaa. Järjestäjän, kemiläisyhdistys Main Street Cruisersin mukaan kilpailijoille selvitettiin matkojen pituudet ja maali oli selvästi merkitty.
"



Ilmailupäivässä paha onnettomuus

Tapahtumakuvaus: "Kemin lentokentällä järjestetty tapahtuma ei ollut kiihdytysajoa, vaan huippunopeustesti. Tapahutmaa mainostettiin jonkin verran ja mukaan pääsi jokainen joka halusi. Nopeus mitattiin 1500m jälkeen jonka jälkeen oli kiitorataa jäljellä vielä 1200m. Kuulemani mukaan tämä kaveri ei yrittänytkään jarruttaa nopeusmittauspaikan jälkeen, vaikka paikka oli selvästi merkitty. Paikan jälkeen oli radalla muuta kalustoa, kuten paloautoja ja ambulansseja. Hayabusalla ajanut kuljettaja oli ruvennut jarruttamaan vasta 100 metriä ennen kiitoradan loppua. Pohjolan Sanomien mukaan jarrutusjälkien pituus oli vain 66m. Se ei paljoa auta, kun tutka mittasi kaverille 292km/h. Pyörä karkasi käsistä sitten siellä kiitoradan jatkoalueella, joka on sellaista heinikkoa.
Järjestäjien mukaan kuljettajille oli tehty selväksi tapahtumien kulku, eikä mitään epäselvää pitänyt olla.
"


https://www.kaleva.fi/urheilu/kemilaismies-kuoli-kiihdytysajossa-lentokentalla/476399/
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 651
Viestejä
4 869 508
Jäsenet
78 694
Uusin jäsen
puu9

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom