Tyhmät ihmiset

Toisaalta sama kaveri olisi voinut ajaa 2019 Audilla 80kmh hirvikolarin pimeällä ja kuolla siihen. Eipäs nyt puhuta pahaa kuolleista.

No 2019 vuosimallin audissa on kamera keulalla, jonka luvataan estävän onnettomuudet 85kmh asti. Toki eihän siitä takuita ole, jos hirvi nousee vaikka syvästä ojasta suoraan keulaan, mutta teoreettisti tuolla on hyvin vaikea törmätä niin, että se olisi oma vika. Pyöräilijän ja jalankulkijan yli ajaminen ei ainakaan onnistu Tämä testattu jopa omakohtaisesti, kun sattunut yllättävä tilanne pari kertaa. Lisäksi auto jarruttaa itsestään osuman jälkeen ja soittaa vielä apua hätäkeskuksesta. Välineurheilua autoili nykyään. Itse en uskaltaisi kovin vanhalla autolla liikenteeseen enää lähteä, kun nykypäivän herkkuihin tottunut.
 
Vanhan auton turvavarusteita moititaan.. On siinä sentään jonkunmoinen kori ympärillä.. Samassa tapahtumassa olisi voinut kokeilla huippuja moottoripyörällä. Miten moottoripyörän kuskia suojaavat turvavarusteet ovat kehittyneet 80-luvulta? Ovatko kaikki moottoripyöräiljät siis tyhmiä?
Moottoripyörään lienee vaikeampaa rakentaa turvakoria, ja hölmöä se olisi niilläkin ajella 300kmh, jos ei ole osia valittu se silmällä. Autoissa turvakaari tekee muutakin kuin suojaa kolareissa, se jäykistää aika reippaasti normihenkilöautossa ja parantaa ajettavuutta kovilla nopeuksilla.
 
Vanhan auton turvavarusteita moititaan.. On siinä sentään jonkunmoinen kori ympärillä.. Samassa tapahtumassa olisi voinut kokeilla huippuja moottoripyörällä. Miten moottoripyörän kuskia suojaavat turvavarusteet ovat kehittyneet 80-luvulta? Ovatko kaikki moottoripyöräiljät siis tyhmiä?

Ovat kehittyneet huimasti. On mm. Niskatukea, koko kehon airbagia sekä parempia panssareita ja materiaaleja. Yleisesti käytössä kilpatasolla kun mennään 300 radalla. Tyhmät ei käytä.
 
Vanhan auton turvavarusteita moititaan.. On siinä sentään jonkunmoinen kori ympärillä.. Samassa tapahtumassa olisi voinut kokeilla huippuja moottoripyörällä. Miten moottoripyörän kuskia suojaavat turvavarusteet ovat kehittyneet 80-luvulta? Ovatko kaikki moottoripyöräiljät siis tyhmiä?
Aika moni on kaatunut moottoripyörällä 300 km/h nopeuksista ja kävellyt itse pois paikalta. Moottoripyöräilyn turvavarusteet ovat todellakin erittäin kehittyneitä verrattuna 80-luvun vehkeisiin.
 
Vanhan auton turvavarusteita moititaan.. On siinä sentään jonkunmoinen kori ympärillä.. Samassa tapahtumassa olisi voinut kokeilla huippuja moottoripyörällä. Miten moottoripyörän kuskia suojaavat turvavarusteet ovat kehittyneet 80-luvulta? Ovatko kaikki moottoripyöräiljät siis tyhmiä?

Kuten jo mainittua, niin yleensä selviävät asianmukaisilla varusteilla ilman kummempia ruhjeita, jos ei mihinkään esteeseen törmää.
 
Ton koko Isle of Man -kilpailun osallistujat kyllä kuuluisivat johonkin darwinismi -ketjuun... Sehän on ihan itsemurhaa koko homma.

En mä tuomitse, jokainen tekee elämällään mitä haluaa, mutta jossei yhtään turvallisempia tapoja saada nautintoa elämäänsä keksi niin on aika tylsä mielikuvitus kyllä...

Wingsuit -harrastus menee vähän samaan sarjaan. Ainakin jos lennellään jossain parin metrin korkeudessa vuorenrinteestä.
 
Eiköhän se ole melkein laji kuin laji tyhmää harrastaa, jos ei ole kunnon varustusta/sopivaa kalusto. Esim. laskuvarjohyppääminen ilman varjoa on typerää.
 
Ton koko Isle of Man -kilpailun osallistujat kyllä kuuluisivat johonkin darwinismi -ketjuun... Sehän on ihan itsemurhaa koko homma.

En mä tuomitse, jokainen tekee elämällään mitä haluaa, mutta jossei yhtään turvallisempia tapoja saada nautintoa elämäänsä keksi niin on aika tylsä mielikuvitus kyllä...

Wingsuit -harrastus menee vähän samaan sarjaan. Ainakin jos lennellään jossain parin metrin korkeudessa vuorenrinteestä.
Liitopuvussa itsessään ei ole mitään typerää, jos hyppääjä on kokenut ja ei saa reikäpäisiä ideoita kuten juuri nämä pitkin vuorenrinteitä liihottamiset. Sitä ja yleensäkin baseja harrastaa kovemman luokan adrenaliininarkit, jotka usein lopulta tulevat tonttiin. Riskit tavalliseen laskuvarjohyppyyn verrattuna ovat varmastikin monikymmenkertaiset, mutta toisille kun ei mikään riitä.
 
Jos kaveri olisi yleisillä teillä tehnyt saman, kuuluisi tähän ketjuun. Nyt ei sivulliset vaarantuneet, ja vain oma henki lähti. Riskit varmasti oli tiedossa etukäteen.
 
Riippuu mitä ja miten harrastaa. Eihän tuossakaan olisi mitään ollut, jos olisi turvavarusteet ollut kunnossa.

No, tosta vauhdista pyörimään niin ei ole sanottua että kaarilla jne olisi ilman vaurioita mies selvinnyt. Todennäköisempää toki huomattavasti. Ei tota ison kovan ajamista saa täysin turvalliseksi millään varusteilla tai olosuhteilla. Kuten ei vaikka ratsastustakaan. Ja tämä ei tarkoita ettei niitä varusteita kannattaisi olla, se vaan on jokaisen harrastajan itse mietittävä mitä riskejä haluaa ottaa.
 
Jännää kun nykyformulalla vedetään lähes 300km/h päin aitaa, toista autoa, heitetään voltteja niin henki säilyy.
 
Kuten sanottua, aivan turha verrata formulaa jonka keskimääräinen hinta on 10miljoonaa, yhtään mihinkään autoon tahi pyörään millä saa ajaa normaalisti tiellä.
Pointti olikin se, että amatööriharrastajat vähät välittää turvallisuudesta.
 
Lähinnä viittasin siihen, että ei formuloissa hengen vievä onnettomuus mikään mahdottomuus olisi nykyisilläkään autoilla.
 
Ja isle of man motokisoissa kuollut aika paljon porukkaa, joten eipä ne varusteetkaan tuossakaan pyörähommassa takaa sitä, että nouset vaan ylös ja "walk it off"

Isle of Man TT racer Daley Mathison dies in 130mph superbike crash, aged 27

tuossa viimeisimpiä, taisi olla aika tyhmä kun meni kuolemaan varusteista huolimatta. (sarkasmi)

Oma mielipiteeni on, että jos menee tonne ajamaan, niin taitaa yrittää näyttävää itsemurhaa.
Oikeastaan ihmettelen, että paikalliset viranomaiset eivät ole kyseistä kisaa kieltäneet.
Jos ei jaksa mennä youtubeen katsomaan, niin kyseessä on rata, jossa ei ole minkäänlaisia turva-alueita. Lipeät ajolinjalta, niin voit ajaa vaikka talon seinään, mikä on aivan radan vieressä.
 
Oma mielipiteeni on, että jos menee tonne ajamaan, niin taitaa yrittää näyttävää itsemurhaa.
Oikeastaan ihmettelen, että paikalliset viranomaiset eivät ole kyseistä kisaa kieltäneet.
Jos ei jaksa mennä youtubeen katsomaan, niin kyseessä on rata, jossa ei ole minkäänlaisia turva-alueita. Lipeät ajolinjalta, niin voit ajaa vaikka talon seinään, mikä on aivan radan vieressä.

Olen kyllä nähnyt, hurjan näköistä hommaa, ei itsellä kantti riittäisi, mutta edelleenkään en tyhmäksi touhuksi sanoisi. Kapeita ja hazardeja ratoja löytyy myös autourheilusta.
 
Olen kyllä nähnyt, hurjan näköistä hommaa, ei itsellä kantti riittäisi, mutta edelleenkään en tyhmäksi touhuksi sanoisi. Kapeita ja hazardeja ratoja löytyy myös autourheilusta.

Epäilen että löytyy mistään näistä kansainvälisen autourheiluliiton alaisista kisoista. Täytyvät olla jotain villejä kisoja, joissa joku paikallinen järjestäjä ei riskeistä välitä.
 
Epäilen että löytyy mistään näistä kansainvälisen autourheiluliiton alaisista kisoista. Täytyvät olla jotain villejä kisoja, joissa joku paikallinen järjestäjä ei riskeistä välitä.

Monacossa ainakin ajetaan hyvin kapeita katuja pitkin, tosin niillä kalliilla formuloilla, joten vähän tässä itse pöljästi vertaan, en muista ulkoa järjestäänkö muunkinlaisille ajopeleille kisoja siellä. Ja olikohan Japanissa kans joku.. Tästä en ole varma.
 
Kaverilla oli vissiin lapsi ja vaimo, että kyllä siihen nähden todellista tyhmyyttä tuommoista lajia harrastaa puutteellisilla välineillä.

Moni vetää viinaa ja pilaa perheensä elämän sillä tavalla. Tai vetää huumeita.
Tyhmiä jos ajavat 300km/h ilman vahvoja turvatukia 20 vuotta vanhalla viritetyllä autolla.
lisätty pätkä k.o jutusta.

"Juttua muokattu 18.8.2019 kello 13.31: Täsmennetty, että kyseessä oli viritetty henkilöauto eikä kiihdytysauto."
Mies kuoli ajettuaan noin 300 kilometrin tuntivauhdissa ulos Lappeenrannassa ilmailutapahtumassa

Tässä päästäänkin tähän että haettiin henkilöautolle maksiminopeutta. Näkee kuinka viritykset on onnistuneet ja mikä oli varttimailille aika. Älkää nyt jaksako jeesustella, kun ei teillä ole hölkäsen vitunkaan pöläystä koko asiasta.

Auto oli kyllä läpikäyty ja tehty vaikka ja mitä. Teki itse imusarjat, pakosarjat yms yms, jotta sai tuon turbon asettumaan ja toimimaan.

Tyhmä ihminen ostaisi jonkun tehokkaan bemarim, lykkäisi siihen voimaacomin paskasoftan ja isoimman turbon jonka saisi heittämällä paikoilleen.

Mutta hyvä että täällä on taitavia rattimiehiä ja hyviä arvostelijoita.

Tekivät veljensä kanssa vanhaan caddyynkin turboprojektin. En muista enää tarkasti kuinka paljon siinä oli hevosia, mutta siinä 160-180 paikkeilla oli. Laittoivat rekan turbon ja rakensivat moottorille kaiken, jotta saivat sen mahtumaan ja toimimaan. Komia auto oli.
 
Eikös isle ollut pitkään ihan "oikea" kisa jossain sarjassa mutta koska liian vaarallinen niin muuttui ihan omaksi tapahtumakseen.

Onhan näitä. Dakar, jossain japanissa tai kiinassa oli joku myös missä on kuollut sakkia ihan huolella.

En mä ite noihin lähtisi mistään rahasta. Mailille voisin lähtiäkkin. Riskit mitä on valmis ottamaan jne.
 
Monacossa ainakin ajetaan hyvin kapeita katuja pitkin, tosin niillä kalliilla formuloilla, joten vähän tässä itse pöljästi vertaan, en muista ulkoa järjestäänkö muunkinlaisille ajopeleille kisoja siellä. Ja olikohan Japanissa kans joku.. Tästä en ole varma.
Onhan monacoa muutettu vuosien saatossa ja ainakin pari vaarallista paikkaa on poistettu. Lähinnä kai formulat hajoavat, kun osuvat seinään.

Nämä vaaralliset radat ovat niitä, kun joka ikinen kerta joku kuolee, kun kisataan.
 
Moni vetää viinaa ja pilaa perheensä elämän sillä tavalla. Tai vetää huumeita.


Tässä päästäänkin tähän että haettiin henkilöautolle maksiminopeutta. Näkee kuinka viritykset on onnistuneet ja mikä oli varttimailille aika. Älkää nyt jaksako jeesustella, kun ei teillä ole hölkäsen vitunkaan pöläystä koko asiasta.

Auto oli kyllä läpikäyty ja tehty vaikka ja mitä. Teki itse imusarjat, pakosarjat yms yms, jotta sai tuon turbon asettumaan ja toimimaan.

Tyhmä ihminen ostaisi jonkun tehokkaan bemarim, lykkäisi siihen voimaacomin paskasoftan ja isoimman turbon jonka saisi heittämällä paikoilleen.

Mutta hyvä että täällä on taitavia rattimiehiä ja hyviä arvostelijoita.

Tekivät veljensä kanssa vanhaan caddyynkin turboprojektin. En muista enää tarkasti kuinka paljon siinä oli hevosia, mutta siinä 160-180 paikkeilla oli. Laittoivat rekan turbon ja rakensivat moottorille kaiken, jotta saivat sen mahtumaan ja toimimaan. Komia auto oli.
Hienoa sitten. Maksiminopeudet saavutettu ja viritykset tapissa. Mitä nyt henki lähti mutta muuten meni hyvin. :facepalm:
 
Hienoa sitten. Maksiminopeudet saavutettu ja viritykset tapissa. Mitä nyt henki lähti mutta muuten meni hyvin. :facepalm:

Hänen ex vaimo laittoi päivityksen facebookkiin, jossa hän sanoi että pääsit veljesi luo taivaaseen. Ja Paul Walkerin sanat loppuun, jotka sopivat kuolleelle isälle: If one day speed kills me, do not cry because I was smiling.
 
Noniin, eli pidät kaikkia perheellisiä extreme-lajien harrastajia tyhminä. Tämä selvä, kiitos selvennyksestä.
Meitä on moneen junaan ja extreme-harrastusten luokittelukin on kovin henkilökohtaista. Jos oma elämä pyörii lähinnä omassa tietokonenurkkauksessa ja viikottainen kauppareissu edustaa harrastusten hurjinta ääripäätä, niin ei ole ihmekään jos mielipiteet vähän värittyvät ja halutaan hakea mielihyvää moittimalla muiden tekemisiä.

Minulla on yksi tuttava, joka on muutamaan otteeseen ilmaissut olevansa sitä mieltä, että en välitä perheestä jos ajan fillarilla ilman kypärää, saati sitten jos käytän fillaroidessa kuulokkeita. :D
 
No tämä. Itekin vissiin oon aika tyhmä kun teen yötyötä ja yötyö tutkimusten mukaan tappaa.

Pitäs varmaan asentaa toimistotuoliin turvakaari.

Sama vika rahikaisella. Siis yötyö. Pärinävehkeet tosin olen rajoittanut jääradalle koska oon käyny isoa kovaa puiden välissä kokeilemassa ja totesin että siinä hajoaa joko kalusto tai mies. Mailille voisin lähteä jos ois kalustoa.
 
Mikä tahansa harrastus on tyhmä ja turha jos minäitse ei osaa/uskalla/äiti ei anna lupaa/lompakko ei kestä/lisää haluamasi syy tähän.

Tämä.

Hänen ex vaimo laittoi päivityksen facebookkiin, jossa hän sanoi että pääsit veljesi luo taivaaseen. Ja Paul Walkerin sanat loppuun, jotka sopivat kuolleelle isälle: If one day speed kills me, do not cry because I was smiling.

Joo. Osanotot kaikille vielä täälläkin kun en tiedä mitä kaikkia foorumeita seuraat. Sen mitä ite seurailin niin tekijämiehiä oli minun silmään. Ensimmäisen kerran meinaa itellä tämä foorumi ja sen käyttäjät vituttaa vaikka miestä en itse tuntenutkaan, vähän sakiaa kommenttia meinaa olla.
 
Moottoripyörään lienee vaikeampaa rakentaa turvakoria, ja hölmöä se olisi niilläkin ajella 300kmh, jos ei ole osia valittu se silmällä. Autoissa turvakaari tekee muutakin kuin suojaa kolareissa, se jäykistää aika reippaasti normihenkilöautossa ja parantaa ajettavuutta kovilla nopeuksilla.
Kolmen sadan vauhtiin viritetty 30 vuotta vanha auto ilman kaariakin, joka siis oletetaan viimeisen päälle kuntoon laitetuksi, on myös usein taktisesti valituin lisärakentein vähän jäykistelty. Vaikuttaa ajettavuuteen, kyllä.
 
Tyhmiä jos ajavat 300km/h ilman vahvoja turvatukia 20 vuotta vanhalla viritetyllä autolla.
lisätty pätkä k.o jutusta.

"Juttua muokattu 18.8.2019 kello 13.31: Täsmennetty, että kyseessä oli viritetty henkilöauto eikä kiihdytysauto."
Mies kuoli ajettuaan noin 300 kilometrin tuntivauhdissa ulos Lappeenrannassa ilmailutapahtumassa
Kyllähän tässä näkyy selvästi ns. Prius-sukupolvi. Ei ole olemassa "turvatukia", jotka suojaisivat luotettavasti henkilöauton kuljettajaa auton kaatuessa kieppumaan tuossa vauhdissa. Turvallisuus perustuu siinä tilanteessa siihen, että auto pysyy vakaana. Ei reittilentokonekaan ole vaarallinen pelkästään siksi, että sen törmätessä matkalentonopeudessa kovaan esteeseen kaikki varmasti kuolevat.

Vaikka 300 km/h on kova huippunopeus autolle, niin kolmeasataa ajaminen poutaisena kesäpäivänä suoraan eteenpäin ei ole mikään erityinen extreme-suoritus, johon tarvittaisiin tai jossa pahimman sattuessa lainkaan auttaisi mikään erityinen turvatekniikka.

Kiihdytysautot kulkevat ihan erilaisia nopeuksia kuin 300 km/h.

Suurin osa varotoimistahan on tehty jo siinä vaiheessa, kun auto on ehjä, siinä on hyvät renkaat ja iskarit, kaikki on tarkistettu ja kiristetty, kuski käy aamukahvilla ja -paskalla ja laittaa koneen tulille. Jos nyt vielä viitsii pukea kunnon kengät ja vähintään puuvillavaatteet muovin sijaan, niin kovasti on varauduttu. Kolmeasataa ajaminen ei ole mikään base-hyppy tai luolasukellus, johon lähtiessä pitäisi olettaa ehkä kuolevansa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tässä näkyy selvästi ns. Prius-sukupolvi. Vaikka 300 km/h on kova huippunopeus autolle, niin kolmeasataa ajaminen poutaisena kesäpäivänä suoraan eteenpäin ei ole mikään erityinen extreme-suoritus, johon tarvittaisiin tai jossa pahimman sattuessa lainkaan auttaisi mikään erityinen turvatekniikka.

Kiihdytysautot kulkevat ihan erilaisia nopeuksia kuin 300 km/h.

Suurin osa varotoimistahan on tehty jo siinä vaiheessa, kun auto on ehjä, siinä on hyvät renkaat ja iskarit, kaikki on tarkistettu ja kiristetty, kuski käy aamukahvilla ja -paskalla ja laittaa koneen tulille. Jos nyt vielä viitsii pukea kunnon kengät ja vähintään puuvillavaatteet muovin sijaan, niin kovasti on varauduttu. Kolmeasataa ajaminen ei ole mikään base-hyppy tai luolasukellus, johon lähtiessä pitäisi olettaa ehkä kuolevansa.

Tuossa vauhdissa ei ihmeitä tarvitse tapahtua, niin se on soronnoo. Pelkästään jo renkaan puhkeaminen on melko varmasti katastrofi, mitä ei tällä kertaa käynyt, vaan ilmeisesti jarrutuksessa tapahtui jotain.
 
Tuossa vauhdissa ei ihmeitä tarvitse tapahtua, niin se on soronnoo. Pelkästään jo renkaan puhkeaminen on melko varmasti katastrofi, mitä ei tällä kertaa käynyt, vaan ilmeisesti jarrutuksessa tapahtui jotain.
Joo, vaaroja on. Ei se renkaan äkillinen pettäminen mikään pikkujuttu ole 200 tai 100 km/h nopeudessakaan. Molemmissa voi henki mennä heti.

Toki 100 km/h lentokentällä ajaessa riski ei olisi kovinkaan suuri. 100 km/h vilkasliikenteisellä kapealla tiellä oikealle kaartuvassa mutkassa, eri juttu. 300 km/h missä tahansa, eri juttu.

Samoin katastrofinen jarruvika on kurja juttu. Mikään kovin ennakoitava tilanne se ei ole pelkästään yhden nopean ajon seurauksena, kun auto on laitettu kuntoon ja sitä on muutenkin testattu mm. ajamalla paikalle.

Sekö tekee tästä teosta vähemmän tyhmän?
Mistä "teosta"? Siitä, että ajaa autolla vai siitä, että osallistuu moottoriurheilutapahtumaan? Onhan se moottorisahan käyttökin ihan saatanan tyhmää. Siihen voi kuolla.
 
Viimeksi muokattu:
Kilpailusta aiheutuneet kuolemat eivät ole mielestäni lähtökohtaisesti tyhmiä kuolemia.
Ihminen on tehty kilpailemaan.
 
Kolmen sadan vauhtiin viritetty 30 vuotta vanha auto ilman kaariakin, joka siis oletetaan viimeisen päälle kuntoon laitetuksi, on myös usein taktisesti valituin lisärakentein vähän jäykistelty. Vaikuttaa ajettavuuteen, kyllä.
Viimeisen päälle kuntoon laitettu ilman kaaria :D
 
Viimeisen päälle kuntoon laitettu ilman kaaria :D
Löysit hyvin sen oleellisen. Vähän tarkemmin lukien olisi voinut havaita huomautuksen siitä, että korin jäykkyyttä voi paitsi korjauksin palauttaa, myös parantaa alkuperäistä paremmaksi pienillä muutoksilla, jotka eivät ole turvakaaria.

Se onkin ihan eri tason tyhmyyttä, jos ajattelee että autossa pitää aina olla turvakaaret eikä se muuten ole kunnossa. Aika harvassa uudessa henkilöautossa on erillisiä turvakaaria, vaikka toki nykyään niiden kantava rakenne on melko vahva kaatosuoja verrattuna vanhoihin peltitölkkeihin. Ja onhan niissä vanhoissa peltipurkeissakin aika rajuja eroja. Volvon katto sentään kesti jotain jo 1960-luvulta alkaen siinä missä ranskanherkuissa alkoi näkyä kehityksen merkkejä heti 1990-luvulla. Tietenkään mikään näistä - sen enempää kuin rallikaarilla varustettu 1989 Audi - ei kestä kasassa hallinnan menetyksestä johtuvaa toistuvaa ympäriajoa nopeudesta 300 km/h.
 
Tuossa vauhdissa ei ihmeitä tarvitse tapahtua, niin se on soronnoo. Pelkästään jo renkaan puhkeaminen on melko varmasti katastrofi, mitä ei tällä kertaa käynyt, vaan ilmeisesti jarrutuksessa tapahtui jotain.
Mitä muuten "jarrutus" käytännössä edes tarkoittaa tuossa tilanteessa, sillä autohan hidastuu huomattavasti heti kun kaasusta päästää irti, ja tarkoittaako tämä toisaalta, että jo nopea kaasusta irti päästäminen saattaa olla liian rajua jarruttamista (joka voi saada auton epästabiiliksi)?

Onhan tuossa kuitenkin ilmanvastus eri luokkaa kuin jossain F1-autossa, jotka nekin hidastuvat nopeasti kun kaasusta päästää irti...

Ja huomaahan ton jokainen ihan moottoritienopeuksillakin, että vauhti hidastuu nopeasti kun nostaa kaasujalkaa...
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
274 813
Viestejä
4 732 484
Jäsenet
77 240
Uusin jäsen
PandaYumi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom