Tyhmät ihmiset

Täytyy myös muistaa että noita tapahtumia on joka toinen pitäjä täynnä ja silti onnettomuudet on hyvin harvinaisia. Melkolailla kaikki sinne lähtevät kyllä ymmärtävät homman riskit ja sen mitä tuon kuskin touhuja aiemmin seurailin niin en laittaisi sinne "tyhmä jonne" kategoriaan.

Sitten jos taas nuo tapahtumat kiellettäisiin / tulisi tiukat vaatimukset turvalaitteille niin osa noistakin vetelisi jossain omin luvin.

Katuautojen virittämisen kieltoon vähän sama. Lisäksi kannattaa muistaa että noi autot ja osat ei oo suomessa ihan halpoja, joten jokaisella harrastajalla ei ole lompakkoa tehdä pelkkää kiihdytys/ratapeliä.


Kiitos. Arvostan ymmärystäsi. Ja jos olisit tuntenut Jussin, niin ymmärtäisit vielä paremmin. Ei ollut mikään bensalenkkari, joksi nämä herrasmiehet täällä häntä nimittelee.
 
Kaverilla oli vissiin lapsi ja vaimo, että kyllä siihen nähden todellista tyhmyyttä tuommoista lajia harrastaa puutteellisilla välineillä.
 
Onnettomuudet on onnettomuuksia, mutta tässä tapauksessa haettiin ongelmia.

Hyvä homma että sulla on tarkat tiedot autosta, kuskista ja tapahtuneesta. Seuraavaksi voitkin kertoa kaikille mitä/miten saa harrastaa ja millä välineillä liikkua kuplan ulkopuolelle ettei voisi käydä onnettomuuksia.

Sovittasko nyt vaan näin, että kun meillä ei luultavasti ole tarkkaa tietoa tapahtuneesta varmaan kellään niin jätettäs nämä fiksuudet välistä.

Jos jostain halutaan täällä keskustella niin voitais jutella vaikka siitä, miten tuo touhu saatais turvallisemmaksi rampauttamatta koko hommaa
 
Nämä internetin moniosaajat kyllä sopivat triidin aiheeseen kuin nenä päähän. Vainajan tuomitseminen ilman minkäänlaista substanssia, upea laji.

Ikävä onnettomuus kyseessä. Autistien besserwisseröinnin internetissä sossuluukusta käsin voi jättää omaan arvoonsa.
 
Nämä internetin moniosaajat kyllä sopivat triidin aiheeseen kuin nenä päähän. Vainajan tuomitseminen ilman minkäänlaista substanssia, upea laji.

Ikävä onnettomuus kyseessä. Autistien besserwisseröinnin internetissä sossuluukusta käsin voi jättää omaan arvoonsa.

No jaa. Kaksinaamaisuutta ilmassa. On täällä jo vuosikaudet naurettu kun porukka saa ittensä hengiltä erilaisilla keinoilla.

Nyt vaan sattui olemaan kunnon "miesten mies" ja "miehinen kiihdyttely", niin nyt ei saa tuomita.

Bensalenkkareita saa kuulemma tuomita, mutta ei miesten miehiä. :eek:
 
Hyvä homma että sulla on tarkat tiedot autosta, kuskista ja tapahtuneesta. Seuraavaksi voitkin kertoa kaikille mitä/miten saa harrastaa ja millä välineillä liikkua kuplan ulkopuolelle ettei voisi käydä onnettomuuksia.

Sovittasko nyt vaan näin, että kun meillä ei luultavasti ole tarkkaa tietoa tapahtuneesta varmaan kellään niin jätettäs nämä fiksuudet välistä.

Jos jostain halutaan täällä keskustella niin voitais jutella vaikka siitä, miten tuo touhu saatais turvallisemmaksi rampauttamatta koko hommaa

Tiedossa on, että vanha romu oli viritetty kulkemaan yli kolmesataa, ja sillä ajettiin ilman asianmukaisia turvavarusteita. Auto teki voltin ja kaveri kuoli. Lapsi jäi isättömäksi ja leski suremaan. Täysin vältettävissä oleva asia oli tämä ja tyhmyyttä, kun moista harrasti ilman, että puitteet oli kunnossa.
 
No jaa. Kaksinaamaisuutta ilmassa. On täällä jo vuosikaudet naurettu kun porukka saa ittensä hengiltä erilaisilla keinoilla.

Nyt vaan sattui olemaan kunnon "miesten mies" ja "miehinen kiihdyttely", niin nyt ei saa tuomita.

Bensalenkkareita saa kuulemma tuomita, mutta ei miesten miehiä. :eek:

No jaa. Tapanani ei ole ollut naureskella onnettomuuksissa kuolleille, joten hieno yritys :tup:
 
Ilmeisesti näistä saa puhua kevyesti vain, jos tapahtuu ulkomailla tai muuten ei liippaa liian läheltä...

Huom, mä en puhu kevyesti vaan ihan asiallisesti pohdin tuota tapaturmaa.
 
Tiedossa on, että vanha romu oli viritetty kulkemaan yli kolmesataa, ja sillä ajettiin ilman asianmukaisia turvavarusteita. Auto teki voltin ja kaveri kuoli. Lapsi jäi isättömäksi ja leski suremaan. Täysin vältettävissä oleva asia oli tämä ja tyhmyyttä, kun moista harrasti ilman, että puitteet oli kunnossa.
Mielestäni aika erikoista, että tätä ei saisi sanoa ääneen ja herättää keskustelua pitäisikö lajille asettaa jotain turvallisuusvaateita. Ei ilmailuakaan ole harrastuksena mitenkään pilattu, vaikka aivan helvetin säänneltyä onkin. Jos ei olisi, ruumiita tulisi paljon enemmän.
 
Eikös tapahtuman idea ole, että voi testata tieliikennekäytössä olevan auton huippunopeutta. Harvalla on mitään turvakaaria normikäytössä olevassa autossa.
Jep. Ja pitäisikö ne kaaret asentaa sitten siihen ferrariinkin, joka on jo tehtaalla suunniteltu noihin nopeuksiin? Aika vähän noissa taitaa raatoja tulla, joten mielestäni mitään ongelmaakaan ei ole.
 
En kyllä huomaa että joku tässä varsinaisesti naureskelisi tälle onnettomuudelle, ihan ekoja viestejä en tosin katsonut tähän liittyen.

Mutta jos autoharrastaja otti riskin siitäkin huolimatta ettei ole mikään "amisharrastaja", välittämättä riittävistä turvatoimista, kai jonkinasteiseksi tyhmyydeksi asiaa voi kutsua sitten.
Lievempiä termejä lienee piittaamattomus, huolimattomuus, kuka nyt minkä parhaiten sulattaa.

Noh harvinaisia tällaiset onnettomuudet ovat Suomessa, toivottavasti lakien säätäjät ja tapahtumien järjestäjät pitää päänsä kylmänä.
 
Jep. Ja pitäisikö ne kaaret asentaa sitten siihen ferrariinkin, joka on jo tehtaalla suunniteltu noihin nopeuksiin? Aika vähän noissa taitaa raatoja tulla, joten mielestäni mitään ongelmaakaan ei ole.

Nyt oli kumminkin joku 80-luvun lopun Audi-raato kyseessä. Eikä minkäänlaisia turvavarusteita.

Kaikki tietää että 300 km/h kun jokin menee pieleen, niin se on adios.

Huolimatonta/piittaamatonta/typerää touhua. Varsinkin perheelliseltä mieheltä. Olkoot tämä tässä minun puolesta.
 
Ei tuo mun mielestä ole tyhmyyttä vaan harrastuksen puitteissa otettu tietoinen riski joka ikävä kyllä realisoitui. Saman riskin ottaa monissa eri harrastuksissa lukuisat ihmiset joka päivä, eikä niistä olla täällä huutelemassa.

Se olisi tyhmyyttä, jos tonne olisi lähdetty asenteella "ei tässä mitään voi sattua".
 
No toivottavasti, joku vanhalla ruoskalla 300 ajava ottaa opiksi ja laittaa ne turvalaitteet semmoset ettei tartte emännän tinderistä lapsilleen uutta isää etsiä.
 
Ratsastusonnettomuuksissa kuolee ihmisiä lähes vuosittain. Tänä kesänä kuoli Ylöjärvellä lapsi hevosen potkun seurauksena. Hevosharrastajien määrä tuskin on olennaisesti suurempi kuin moottoriurheilua harrastavien määrä. Joten en pitäisi auton huippunopeuden kokeilua kiitoradalla mitenkään erityismaininnan arvoisena riskinottona.
 
Ei tuo mun mielestä ole tyhmyyttä vaan harrastuksen puitteissa otettu tietoinen riski joka ikävä kyllä realisoitui. Saman riskin ottaa monissa eri harrastuksissa lukuisat ihmiset joka päivä, eikä niistä olla täällä huutelemassa.

Se olisi tyhmyyttä, jos tonne olisi lähdetty asenteella "ei tässä mitään voi sattua".

Tyhmyyttä se on siinä vaiheessa, kun on perheellinen ja harrastaa extreme lajeja. Tuolla toisaalla oli kommenttia, että oli jo aiemmin tänä kesänä ollut lähellä lähteä auto lapasesta.
 
Tyhmyyttä se on siinä vaiheessa, kun on perheellinen ja harrastaa extreme lajeja. Tuolla toisaalla oli kommenttia, että oli jo aiemmin tänä kesänä ollut lähellä lähteä auto lapasesta.

Noniin, eli pidät kaikkia perheellisiä extreme-lajien harrastajia tyhminä. Tämä selvä, kiitos selvennyksestä.
 
Välineurheiluahan toi on ja ehkä voidaan olla yhtä mieltä siitä, että tässä tapauksessa väline on ollut aika huonosti varusteltu ja vanhanaikainen. Että siinä mielessä on ehkä otettu tarpeetontakin riskiä.

Eihän laskuvarjohyppyäkään harrasteta 1980-luvun vehkeillä..
 
Mistä tää bensalenkkariksi väittäminen nyt tuli? Ite nyt ainakin pidän tyhmyytenä vain turvavarusteiden puuttumista autossa, jota ei todellakaan ole suunniteltu edes lähelle 300 km/h nopeuksille saati yli tuon. Kyllä esim. kaaret pystyy niin tekemään, että eivät juurikaan estä arkikäyttöä, mutta suojaavat silti tehokkaasti ympäri rullatessa. Normaalia turvavyötä pystyy yleensä käyttämään myös kunnon jakkaran kanssa, joten niitä pistevöitä ei ole arkikäytössä pakko aina päälle repiä jne.
 
Välineurheiluahan toi on ja ehkä voidaan olla yhtä mieltä siitä, että tässä tapauksessa väline on ollut aika huonosti varusteltu ja vanhanaikainen. Että siinä mielessä on ehkä otettu tarpeetontakin riskiä.

Eihän laskuvarjohyppyäkään harrasteta 1980-luvun vehkeillä..

Kiihdytysajoa harrastetaan aika paljonkin vanhoilla vehkeillä.
 
On se kumma ettei tapahtumia saisi analysoida kun ”ei ole kaikkea tietoa kenelläkään”. Suuri osa motoristikuolemistakin tapahtuu ilman asianmukaisia varusteita ja jokainen näistä on tehnyt tyhmän päätöksen kun lähtee liikenteeseen autojen sekaan ilman niitä. Yhtä tyhmää on harrastaa muitakin lajeja ilman asianmukaisia turvavarusteita jos sellaiset on suinkin saatavilla. Jokainen saa tehdä mitä huvittaa mutta ei se tee toiminnasta sen järkevämpää vaikka suorittaja olisi Volvon turvallisuusvastaava jos asiat tehdään typerästi.
 
230 km/h sanonut Audi aikoinaan 1989 malliselle Quattrolle huippunopeudeksi eli aika kauaksi jää tuosta 300 km/h

1989 Audi Quattro (Typ 85) full range specs
Perusoppimäärää.

Tarkoitin vähän edistyneemmällä tasolla. Auto on täysin hallittavissa kohtuullisella huolellisuudella 300 km/h nopeudessa hyvissä, kontrolloiduissa olosuhteissa, jos - kuten sanoin - kaikki on kunnossa. Rakenteellinen kestävyys ei vaarannu, tuulilasi ei irtoa jne.

Noilla on ajettu vakion huippunopeudella ja kovempaa yleisessä tieliikenteessä, enimmäkseen ongelmitta. Vähän siihen päälle kiitotiellä ei ole paljon. 300 km/h on sellainen nopeus, ettei kannata edes puhua mistään jarruvarjoista.

Se ei sitten olekaan itsestäänselvyys, että kaikki on kunnossa. Renkaiden nopeusluokkaa lukuunottamatta ehjä vakio riittäisi, vaan monellako virittäjällä on tuon ikäisessä ruostekatiskassa kaikki kunnossa? Minulla on pudonnut vauhdissa taka-akseli alle 30-vuotiaasta Audista. :smoke:
 
No joo, mutta ne on kuitenkin suunniteltu sitä käyttöä varten ja ehkä niissä saattaa olla jotain moderneja turvallisuusratkaisuja. Ja esimerkiksi jarrutuksessa auttaa kai yleensä jarruvarjo.

Juu on ja ei, katuluokissa auton pitää olla rekisterissä ja normaaliin ajoon sallittu, eli monenlaisia rajoituksia ja luokkia on olemassa. Katuluokassa ei kai mitään varjoja saa olla autoissa. Sittenhän on vielä moottoripyöräluokat erikseen, ex-työkaveri harrastaa moista, sehän se vasta extremeä on, mutta enpä silti tuomitse tyhmäksi harrastukseksi niilläkään ajamista.
 
Jos joku pelaa jääkiekkoa ilman kypärää, ottaa kiekosta päähänsä ja kuolee niin kyllä ainakin itse sanoisin että kyseinen kaveri oli jollain tasolla "tyhmä" vaikka olisi sitten muuten ollutkin vaikka miten fiksu kaveri.
 
Mistä tää bensalenkkariksi väittäminen nyt tuli? Ite nyt ainakin pidän tyhmyytenä vain turvavarusteiden puuttumista autossa, jota ei todellakaan ole suunniteltu edes lähelle 300 km/h nopeuksille saati yli tuon. Kyllä esim. kaaret pystyy niin tekemään, että eivät juurikaan estä arkikäyttöä, mutta suojaavat silti tehokkaasti ympäri rullatessa. Normaalia turvavyötä pystyy yleensä käyttämään myös kunnon jakkaran kanssa, joten niitä pistevöitä ei ole arkikäytössä pakko aina päälle repiä jne.
Muuten totta, paitsi urheilulaji meni väärin. Tuon melko pahvisen kopan sisään asennettuna normaalit tai vähän lujemmatkin kaaret, jotka kyllä haittaavat arkikäyttöä mutta toki harrastepeliin voisin teoriassa ottaa, eivät oletuksena pelasta, jos tuo sämpylä lähtee tumpusta kolmensadan vauhdissa ja lähtee pyörimään katon kautta.

Tämä hieno automalli on historiallisesti myös tyhmien suosiossa. Minulla oli kauan sitten saman korinen, jolla ei tosin päässyt 300 tai edes 200 km/h, mutta vakuutusmaksut olivat kohtuuttoman korkeat.
 
Vanhan auton turvavarusteita moititaan.. On siinä sentään jonkunmoinen kori ympärillä.. Samassa tapahtumassa olisi voinut kokeilla huippuja moottoripyörällä. Miten moottoripyörän kuskia suojaavat turvavarusteet ovat kehittyneet 80-luvulta? Ovatko kaikki moottoripyöräiljät siis tyhmiä?
 
Mutta mitä olette mieltä, oliko kaverilla edes turvavyö kiinni, kun oli ilmeisesti lentänyt autosta ulos...?
No eiköhän sentään.

Tuollaisen auton korin lujuus ei ole lähelläkään sitä, mitä se on nykyaikaisessa perusautossa. Rasitus noin suuressa nopeudessa tapahtuvassa kaadossa on hirveä. Ei ole mikään ihme, jos sieltä lähtee turvavyön kiinnikkeitä, penkkejä, ovet yms. irti saman tien, vaikka koko kori ei vääntyisi korkkiruuviin tai katkeaisi.
 
Toisaalta sama kaveri olisi voinut ajaa 2019 Audilla 80kmh hirvikolarin pimeällä ja kuolla siihen. Eipäs nyt puhuta pahaa kuolleista.

No 2019 vuosimallin audissa on kamera keulalla, jonka luvataan estävän onnettomuudet 85kmh asti. Toki eihän siitä takuita ole, jos hirvi nousee vaikka syvästä ojasta suoraan keulaan, mutta teoreettisti tuolla on hyvin vaikea törmätä niin, että se olisi oma vika. Pyöräilijän ja jalankulkijan yli ajaminen ei ainakaan onnistu Tämä testattu jopa omakohtaisesti, kun sattunut yllättävä tilanne pari kertaa. Lisäksi auto jarruttaa itsestään osuman jälkeen ja soittaa vielä apua hätäkeskuksesta. Välineurheilua autoili nykyään. Itse en uskaltaisi kovin vanhalla autolla liikenteeseen enää lähteä, kun nykypäivän herkkuihin tottunut.
 
Vanhan auton turvavarusteita moititaan.. On siinä sentään jonkunmoinen kori ympärillä.. Samassa tapahtumassa olisi voinut kokeilla huippuja moottoripyörällä. Miten moottoripyörän kuskia suojaavat turvavarusteet ovat kehittyneet 80-luvulta? Ovatko kaikki moottoripyöräiljät siis tyhmiä?
Moottoripyörään lienee vaikeampaa rakentaa turvakoria, ja hölmöä se olisi niilläkin ajella 300kmh, jos ei ole osia valittu se silmällä. Autoissa turvakaari tekee muutakin kuin suojaa kolareissa, se jäykistää aika reippaasti normihenkilöautossa ja parantaa ajettavuutta kovilla nopeuksilla.
 
Vanhan auton turvavarusteita moititaan.. On siinä sentään jonkunmoinen kori ympärillä.. Samassa tapahtumassa olisi voinut kokeilla huippuja moottoripyörällä. Miten moottoripyörän kuskia suojaavat turvavarusteet ovat kehittyneet 80-luvulta? Ovatko kaikki moottoripyöräiljät siis tyhmiä?

Ovat kehittyneet huimasti. On mm. Niskatukea, koko kehon airbagia sekä parempia panssareita ja materiaaleja. Yleisesti käytössä kilpatasolla kun mennään 300 radalla. Tyhmät ei käytä.
 
Vanhan auton turvavarusteita moititaan.. On siinä sentään jonkunmoinen kori ympärillä.. Samassa tapahtumassa olisi voinut kokeilla huippuja moottoripyörällä. Miten moottoripyörän kuskia suojaavat turvavarusteet ovat kehittyneet 80-luvulta? Ovatko kaikki moottoripyöräiljät siis tyhmiä?
Aika moni on kaatunut moottoripyörällä 300 km/h nopeuksista ja kävellyt itse pois paikalta. Moottoripyöräilyn turvavarusteet ovat todellakin erittäin kehittyneitä verrattuna 80-luvun vehkeisiin.
 
Vanhan auton turvavarusteita moititaan.. On siinä sentään jonkunmoinen kori ympärillä.. Samassa tapahtumassa olisi voinut kokeilla huippuja moottoripyörällä. Miten moottoripyörän kuskia suojaavat turvavarusteet ovat kehittyneet 80-luvulta? Ovatko kaikki moottoripyöräiljät siis tyhmiä?

Kuten jo mainittua, niin yleensä selviävät asianmukaisilla varusteilla ilman kummempia ruhjeita, jos ei mihinkään esteeseen törmää.
 
Ton koko Isle of Man -kilpailun osallistujat kyllä kuuluisivat johonkin darwinismi -ketjuun... Sehän on ihan itsemurhaa koko homma.

En mä tuomitse, jokainen tekee elämällään mitä haluaa, mutta jossei yhtään turvallisempia tapoja saada nautintoa elämäänsä keksi niin on aika tylsä mielikuvitus kyllä...

Wingsuit -harrastus menee vähän samaan sarjaan. Ainakin jos lennellään jossain parin metrin korkeudessa vuorenrinteestä.
 
Eiköhän se ole melkein laji kuin laji tyhmää harrastaa, jos ei ole kunnon varustusta/sopivaa kalusto. Esim. laskuvarjohyppääminen ilman varjoa on typerää.
 
Ton koko Isle of Man -kilpailun osallistujat kyllä kuuluisivat johonkin darwinismi -ketjuun... Sehän on ihan itsemurhaa koko homma.

En mä tuomitse, jokainen tekee elämällään mitä haluaa, mutta jossei yhtään turvallisempia tapoja saada nautintoa elämäänsä keksi niin on aika tylsä mielikuvitus kyllä...

Wingsuit -harrastus menee vähän samaan sarjaan. Ainakin jos lennellään jossain parin metrin korkeudessa vuorenrinteestä.
Liitopuvussa itsessään ei ole mitään typerää, jos hyppääjä on kokenut ja ei saa reikäpäisiä ideoita kuten juuri nämä pitkin vuorenrinteitä liihottamiset. Sitä ja yleensäkin baseja harrastaa kovemman luokan adrenaliininarkit, jotka usein lopulta tulevat tonttiin. Riskit tavalliseen laskuvarjohyppyyn verrattuna ovat varmastikin monikymmenkertaiset, mutta toisille kun ei mikään riitä.
 
Jos kaveri olisi yleisillä teillä tehnyt saman, kuuluisi tähän ketjuun. Nyt ei sivulliset vaarantuneet, ja vain oma henki lähti. Riskit varmasti oli tiedossa etukäteen.
 
Riippuu mitä ja miten harrastaa. Eihän tuossakaan olisi mitään ollut, jos olisi turvavarusteet ollut kunnossa.

No, tosta vauhdista pyörimään niin ei ole sanottua että kaarilla jne olisi ilman vaurioita mies selvinnyt. Todennäköisempää toki huomattavasti. Ei tota ison kovan ajamista saa täysin turvalliseksi millään varusteilla tai olosuhteilla. Kuten ei vaikka ratsastustakaan. Ja tämä ei tarkoita ettei niitä varusteita kannattaisi olla, se vaan on jokaisen harrastajan itse mietittävä mitä riskejä haluaa ottaa.
 
Jännää kun nykyformulalla vedetään lähes 300km/h päin aitaa, toista autoa, heitetään voltteja niin henki säilyy.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 688
Viestejä
4 870 335
Jäsenet
78 694
Uusin jäsen
puu9

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom