Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Koukussa huono puoli, että helppo kolhia autoa fillarilla. Jos pysähtyy vaikka lounaalle kotimatkalla niin fillari lähtee rosmon mukaan paljon helpommin koukusta kuin auton sisältä. Mun tarve siis kuljetella fillaria kotoota maastoreitin alkupaikalle ja sieltä takaisin kotio. Eturenkaan irroittaminen no problem kun pikalukot on enempi kuin hyviä.

Jokainen toki ostaa auton tarpeeseensa. Jos ei model3:en tila riitä/ole sopiva niin katsoo y/x tai vaihtaa ajatuksen maastoautojen tms. suuntaan.
Minä vähän epäilen että täällä itäisessä Suomessa kukaan pöllisi pyörää koukusta kahvitauon aikana. Ameriikassa ehkä eri meno.

Pyörä joo mahtuu nykyiseen autoon kun ottaa renkaan irti ja joo on läpiakselit eli helppoa. Mutainen pyörä autoon ei vaan kiihota.

Tosin asun alueella missä polkuja riittää 15min polkemisen säteellä riittävästi. Ajattelin jos raahais tuon johonkin Tahkolle mutta ehkä vaan vuokraan sieltä.
 
Väität että Model 3 ja Model Y akkut tulee meneen vaihtoon 15 iässä ?

Mistä seuraa se että käytettyjen markkinassa on kolme tekiää, ikä, kilometrit ja mikä kennosto. Jos käytetyllä on ajettu paljon, eli joku neli viisivuotinen, ja mittarissa reilusti toistasataa tuhatta, niin selvitettävä mitä sarjaa akut on.

Jos uutisen juttu toteutuu, niin hinnat määräytyy enemmän sen heikomman olettaman mukaan.

Se syntyykö vaihtoakku markkinaa millä kannattaisi sitten 15v päästä akkuja vaihdella, ehkä ei, ei välttämättä huono, jos uusien tuotanto on tehokasta.
Tietenkin toivon että tulee jotain edullisia vaihtoakkupaketteja, siis kapasiteetti saa olla murto-osa jos kustannukset on edullisia asiakkaalle. Tietenkin valmistajalla pitää olla tuki sille yli 15v autolle, siis sen verarn tukee että siinä oleelliset palvelut toimi jne.

Netti autossa vajaa 70 yli 100 000km ajettu Model Y vuosimallit 2021-2023
Model kolmosia vajaa 200, yli 200 000 ajettuja useampi, 150 000 taitaa paukkua yli viidellä kymmennellä.

30 000- 40 000 vuodessa ajavan kananttaa laittaa kiertoon pian.
Suomessa annetaan autoille toinen jopa kolmas "elämä", ei näitä ole suunniteltu käytettäväksi yli 10v. En ole pitänyt akkujen luotettavaa ikää milloinkaan yli 10v eli voi rapsahtaa milloin vain 11-20 vuotiaana kilometreistä riippumatta. Entinen sähköautoni vielä näyttää kulkevan, kun juuri katsastettu 15 vuotiaana ja möin pois 11v.
Nuo L mallin LGn akut koskevat pientä erää q1-q3/2022 y malleja ja yleensä ensimmäisinä vuosina autoilla ajetaan enemmän ja kilometrit hiipuvat auton vanhetessa. Edelleen olen sitä mieltä että todella mitätön "ongelma" kyseessä.
 
Ja näissä Tesla videoissa aina mietityttää, että miten ne selviää täällä euroopassa kun jo pienessäkin kaupungissa voi olla hyvinkin kapeat kadut. Jenkeissä noi kadut on lentokentän kiitoteihin verrattavia ja tuossakin videossa se ajelee helvetin leveillä kaduilla ja risteyksissä ja vaikeimmat kohdat on just muihin autoihin liittyviä.
Jos katsoo ketjua taaksepäin niin uunituoreista teslan koeajoista euroopassa(saksa, italia, ranska) videoita. Hyvin pärjää kapeillakin kaduilla. Autohan näkee liki 360 astetta, koko ajan. Parkki toimi tosi hyvin 14.1.7:ssa, jonkinlainen regressio 14.2 sarjassa. Toki invapaikkoja käytti väärin myös vanhassa versiossa, ts. ei täydellinen. Parkkeeraa myös ahtaaseen autotalliin amerikkalaisten videoissa ja osaa lähteä sieltä pois. Parkista parkkiin,...

esim. saksassa lehdistö tykkää, saksaksi, toisen linkin päässä englanniksi: Besser als jeder Autofahrer? Super-Assistent von Tesla im Check englanniksi samasta Tesla FSD (Supervised) stuns Germany’s biggest car magazine

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=4Zg3jc90JTI


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=LF2hnjrpG0w

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=-EpJn3gOhU0
 
Jos olette tapelleet miksei Tesla nappaa kiinni verkkoon, niin Teslan VPN tai sisäinen verkkoavaruus on 192.168.20.0/24 ja lisäksi joissakin 192.168.90.0/24. Joten näitä verkkoja ei kannata käyttää omissa verkoissa.
Ensimmäisissä S:ssa taitaa olla 192.168.5.0/24.
 
Mielenkiintoinen havainto, ilmeisesti likainen vs puhdas auto ainakin Model 3:n kohdalla vaikuttaa ERITTÄIN paljon kulutukseen :zoom: Tai sitten on joku muuttuja mitä en hoksaa,tässä graafi ajomatkalta Kuopio - Mikkeli, tieprofiili on hyvin samanlainen koko matkan, vain nopeusrajoitus vaihtelee. Auto oli erittäin likainen Kuopiosta lähtiessä. Ensimmäinen merkattu ~25km pätkä 103km/h alkoi hieman ennen Varkautta, ja päättyi jossain hieman ennen Joroisia. Siitä sitten tasan 80km/h 30km matka vakkarilla Juvalle saakka, jossa auton huuhtelu ja 35km ajo Mikkeliin nelikaistaisella tiellä tasaisella 104km/h. Ero kulutuksessa tuohon aikaisempaan satasen alueeseen oli luokkaa 4kWh/100km, kulutus oli huomattavasti pienempää mitä aikaisemmalla 80km/h pätkällä.

1765110678842.png



Edit: Sää oli samanlainen tihkusatainen koko matkan, ja 1 aste lämmintä, akku myös oli jo lähtiessä lämmin kun latasin Superchargerilla.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen havainto, ilmeisesti likainen vs puhdas auto ainakin Model 3:n kohdalla vaikuttaa ERITTÄIN paljon kulutukseen :zoom: Tai sitten on joku muuttuja mitä en hoksaa,tässä graafi ajomatkalta Kuopio - Mikkeli, tieprofiili on hyvin samanlainen koko matkan, vain nopeusrajoitus vaihtelee. Auto oli erittäin likainen Kuopiosta lähtiessä. Ensimmäinen merkattu ~25km pätkä 103km/h alkoi hieman ennen Varkautta, ja päättyi jossain hieman ennen Joroisia. Siitä sitten tasan 80km/h 30km matka vakkarilla Juvalle saakka, jossa auton huuhtelu ja 35km ajo Mikkeliin nelikaistaisella tiellä tasaisella 104km/h. Ero kulutuksessa tuohon aikaisempaan satasen alueeseen oli luokkaa 4kWh/100km, kulutus oli huomattavasti pienempää mitä aikaisemmalla 80km/h pätkällä.

1765110678842.png



Edit: Sää oli samanlainen tihkusatainen koko matkan, ja 1 aste lämmintä, akku myös oli jo lähtiessä lämmin kun latasin Superchargerilla.
Palaa asiaan, kun olet ajanut saman matkan samoissa olosuhteissa kymmenen kertaa. Yhden vedon perusteella ei voi vetää johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen.
 
Käytännössä aina alkumatkasta menee energiaa ties mihin ja loppua kohden tilanne tasoittuu kun palikka jos toinen on hakeutunut optimilämpötilaan. Saatikka reitin mäkisyys, sää, agressiivinen ohittelu yms. Varmaan se lika auton pinnalla jotain vaikuttaa mut en ehkä kovin paljoa sille pistäisi panoksia.
 
Varmaan se lika auton pinnalla jotain vaikuttaa mut en ehkä kovin paljoa sille pistäisi panoksia.
Kaikki aerodynamiikka vaikuttaa vähän. Noi nykyiset upotettavat kahvatkin taisi tuoda jonkun autonvalmistajan laskelman mukaan yli 10 km lisää rangea.

Tuuli vaikuttaa myös yllättävän paljon.
 
Käytännössä aina alkumatkasta menee energiaa ties mihin ja loppua kohden tilanne tasoittuu kun palikka jos toinen on hakeutunut optimilämpötilaan. Saatikka reitin mäkisyys, sää, agressiivinen ohittelu yms. Varmaan se lika auton pinnalla jotain vaikuttaa mut en ehkä kovin paljoa sille pistäisi panoksia.
Toki nuo vaikuttavat, mutta se miksi ylipäätään aloin kiinnittämään huomiota kulutukseen oli siksi että meinasi akku loppua kesken vaikka aikaisemmin ei ole mitään ongelmia ollut. Ihmettelin miksi prosentit tippuu niin julmetusti ja keskikulutukseksi näyttikin melkein 20kWh/100km 80-100km rajoituksilla vaikka ajo oli erittäin rauhallista tasaista koko matka vakkarilla etenemistä ilman ohittelua tai vastaavaa. Olen tuota väliä muutaman kerran ajanut parin viime viikon aikana samanlaisessa säässä ja aina mennyt reilusti alle 15kWh kulutuksella. Noh vasta 1500km mittarissa tällä autolla, pitää seurailla.
 
Kaikki aerodynamiikka vaikuttaa vähän. Noi nykyiset upotettavat kahvatkin taisi tuoda jonkun autonvalmistajan laskelman mukaan yli 10 km lisää rangea.

Tuuli vaikuttaa myös yllättävän paljon.

Tottakai kaikki vaikuttaa, mutta kyseinen 4kWh/100km on kuitenkin aikamoinen. Tuskin tässä varmaan mitään savikakkuja on auton pelleissä ollut kiinni?

Esim arvuuttelin lisävalojen asennusta omaan autoon mut näin jälkikäteen en ole oikein varmaksi pystynyt sanomaan et mikä sen vaikutus kulutukseen oli kun kutakuinkin samoissa lukemissa mennään. Joskus menee enemmällä ja joskus vähemmällä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 514
Viestejä
5 040 295
Jäsenet
80 692
Uusin jäsen
variant

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom