No ei tienkään ole hajua mihin se asettuu, sijoittajet tekee arvioita liikevaihdosta, tuloksesta, ja sen todennäköisyyksistä.Eli kenelläkään ei oli mitään hajua täällä paljonko palvelu maksaa ja onko se halvempi kuin Diegon ajama vanha jenkkirauta. Palvelun suosion sanelee kaksi tekijää, hinta ja saatavuus. Kuluttajaa ei kiinnosta ajaako autoa robo vai diego.
Diegon retro palveluiden hinnoittelu ei ole kilpailia, vaan muut robotaxipalvelut, muut alustapalvelut.
Sähkis itseajava robotaxipalvelulla todennäköisesti huima kustannus etu Diegon tarjoamaa perinne kyytipalveluun verrattuna. Teslan kannalta kyse on siitä voiton jaosta ja kuinka paljon se voi siitä nyhtää.
Jos Tesla kaappaa paikallisen markkinan, niin se voi hinnoitelle itsensä kalleimmaksi, ja jos joku kilpailia yrittää hinnalla häiritä liikaa, niin ne voi tappaa ihan hinta saatavuus kisalla. Rauhaan voi jättää pienet toimijat jotka ei uhkaa Teslan asemaa.
Jos mun auto olisi taksikäytössä esim yöt ja aamulla töihin lähtiessä istuisin oksennnukseen ja takapenkiltä köytöisi käytetty kortsu, mun taksibisnes loppuis siihen paikkaan. Ei lohduta sijaisauto tai joku pieni korvaus.
Antaisitko nykyisen autosi luotettavalle naapurin Jaskalle joka tekisi taksikeikkaa sillä yöt ?
Jaska sentään korjaisi kortsut pois takapenkiltä ennenkuin palauttaisi auton.
Epäilen isosti tuota , että joku antaisi autonsa taksikäyttöön kun ei käytä sitä. Aika iso porkkana täytyisi olla jotta näin tapahtuisi.
Alustayhtiö voi maksaa enemmän niillä auton omistajille jotka kelpuuttaa sottasempaa kyytiä ja itse siivoavat, ja vähemmän niille jotka antaa vain siisteille kyydeille ja eivät siivoa itse sotkuja, vaan auto käy lopuksi siivottavana muualla. Väliin sitten mitä vain.
Taksikäyttöön antaminen ymmärtääkseni saanut kiinnostusta, ihan oikeasti Suomessakkin auton omistajia jotka mielellään antaisi autonsa korvausta vastaan käyttöön, silloin kun eivät itse tarve, ja niin myös tekevät.
Ja onhan niitä taksikuskeja vaikka kuinka, jos ei siellä autossa tarvi notkua, niin voivat sitten kotona notkua, ja tehdä sen siivouksen, kuten ennenkin.
Viimeksi muokattu: