Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Olen miettinyt, että tekisikö tesla sellaisen tempun, että pidennetystä y:sta tulee normi y ja halpuutettu on pienempi kuin nykyinen y. Tällä keinoin saisi y:n pohjan päälle maksimaalisen kokoeron halvemman ja kalliimman välille. Kokoero myös vähentäisi sitä, että mallit kilpailisivat keskenään samoista ostajista
 
Mites tuo Robotaxi touhu on tuolla nyt hinnoiteltu ? Mikä on se porkkana että robo vie perille eikä Diego ?
Tämä on äärimmäisen hyvä kysymys finanssimielessä. Itse en tähän konseptiin taloudellisessa mielessä usko, vaikka tokihan se teknisesti on hyvin kiinnostavaa, jos autot osaavat ajaa itsenäisesti.
 
Sähköautotuista sen verran, että nyt odotetaan myyntibuustia, koska 7 500 taalan verotuki loppuu Q3. Tesla pelkää, että voi joutua myymään ei oota, koska niin paljon kysyntää.
Pika googletuksella, ilmeisesti tuossaa sähköauton ostaja voi saada jopa 7500 dollarin verohyvityksen liittovaltion verotuksessa. Ilmeisesti tulot vaikuttaa, mutta voiko tuo olla ihan puhdasta rahaa veronpalautuksena, vai vain pois maksettavista veroista ?

No joka tapauksessa tämä neljännes mennään samalla tarinalla kuin edellinen, kaupaksi menis jos olisi toimittaa. Onneksi varastot pullistelee.

Jenkeissä eivät odota hintapaineita, päinvastoin, ja jos Trumppin kanssa aselepo, niin eurooppalaisia voisi pitää pois markkinoilta vielä parikuukautta.

Päästökauppa, ei ole osunut silmiin tuoreita uutisia, aiemmin ollut yleisluenteista, joissa pohdittiin sitä että markkinaosuus laskennut ja sen lisäksi myyntimäärät, niin onko yhtiä jäänyt tavoitteista, tai jopa sitoumuksista jälkeen, samalla kun polttisvalmistajat käyttävät mielummin rahat omien mallien myyntiin.
Toisessa kupissa toki se että osalla markkinoita päästörajat tiukkenee, mikä luo nousupainetta päästö"oikeuksille".
 
Mites tuo Robotaxi touhu on tuolla nyt hinnoiteltu ? Mikä on se porkkana että robo vie perille eikä Diego ?
Ottamatta kantaa siihen saako tesla robotaxia toimimaan niin teoreettinen palvelun hinta/voittomarginaali ja kattavuus koska
  • ei diegoa jolle tarvii maksaa palkkaa. Uberissa tapana ainakin amerikassa tipata kuskia, robotaxia ei tarvine tipata. Uber riistää kuskeja, ilman tippejä aika paska bisnes ajaa uberia amerikassa.
  • Osa palvelusta abnb tyyliin kuluttajien autolla. Taksifirman ei tarvi pitää rahaa kiinni autoissa kun kuluttajienkin autot toimivat takseina. Tesla ottanee 30% siivun vaikka taksina toimisi mun ostama auto, vertaa abnb ottaa prosenttiosuuden kun laitan kämpän "hotelliksi". Mikä pääoma kiinni miljoonassa taksissa versus miljoona kuluttajien ostamaa autoa toimii takseina ja otetaan joka kyydistä prosentit,...
    • Kuluttajalle bonari jos auto voi tehdä rahaa versus makaa käyttämättömänä suurimman osan ajasta samalla kun arvo alenee
 
Ottamatta kantaa siihen saako tesla robotaxia toimimaan niin palvelun hinta/voittomarginaali koska
Mutta paljonko se kyyti nyt on sitten halvempi robon ajamana ? Onko tästä tietoa ?
Kuluttajan autolla roboilun en usko, kuka nyt haluasi autonsa taksikäyttöön ? Aika harva.
Ekat oksut tai siemenensteet penkillä, niin roboilu loppuu monella.
 
Mutta paljonko se kyyti nyt on sitten halvempi robon ajamana ? Onko tästä tietoa ?
Kuluttajan autolla roboilun en usko, kuka nyt haluasi autonsa taksikäyttöön ? Aika harva.
Ekat oksut tai siemenensteet penkillä, niin roboilu loppuu monella.
Mistäpä tuota tietää, vaikea tietää saako tesla edes koko palvelua koskaan toimimaan. Vaikka saisi palvelun toimimaan niin hinta asettunee kysyntä/tarjonta akselille eikä hyväntekeväisyytenä.

Joskus juttelin uber-kuskin kanssa ja se sanoi, että saa noin kolmanneksen reissun hinnasta itselle ja uber ottaisi 2/3 osaa. Tämä ei sisällä tippiä mikä lienee yleensä 10%-20%. Googlettelemalla löytyy prosentteja että uber/lyft ottaisi 50%-75% matkan hinnasta itselleen(amerikassa)

Hinnoittelu voisi olla esimerkiksi 30% uber matkan hinnasta teslalle, 30% auton omistajalle ja 40%+tipin verran alennusta kuluttajalle versus uber. Kysyntä/tarjonta tehnee sen että kuluttaja ei alennusta näe,...
 
Mites tuo Robotaxi touhu on tuolla nyt hinnoiteltu ? Mikä on se porkkana että robo vie perille eikä Diego ?
Siis ominaisuus/palvelu, vai pörssikurssiin. No sidoksissa ne on.

Taitaa molempiin vaikuttaa kilpailijat, kiinalaiset vähän provosoi ja meuhkaa että tuovat itseajavat ominaisuudet vakkariksi autoihin. Siinä ehkä enemmäkin kyse kilpailijoiden vahingoittamisesta kuin siitä millaiseen hinnoittelluun pyrkivät.

Diegon kustannukset vaihtelee markkina-alueittain, mutta OECD markkinoilla ihmiskuski ei kisaa hinnalla, vaan palvelulla. ja taxi alustapalvelut kisaava markkinaosuudella, jos autovalmistaja nappaa autot, ja sen palvelun, niin se voi napata myös ne ihmiskuski palvelut.

Teslan markkina arvoa siis rapauttaa siis se että se ei saakkaan samaa lupailtua, odotettua etumatkaa, ajoneuvon kustannusetua odotukset rapautuu. Se ei tarkoita että ne odotukset olisi menetetty, siihen on edelleen kova usko.

Jenkeissä on tehty kovia päätöksiä suojata sisämarkkinoita "älykkäissä autoissa", sama kiinassa, niin odotus on että mailmalla syntyy kolme tai useampi markkina joissa voi olla ihan eri voittajat. Vain harvoille, jos kellään riittää paukut yrittää tomia kaikilla markkinoilla voitokkaasti, Teslan vahva kassa tuo voimaa.


****
Teslan visio on se että tilauskyytejä ajaa kuluttajien autot, Teslan softalla ja palvelulla, eli onnistuessaan yhtiö vie automarkkinat, yhtiö taksipalvelu käyttää autoja jotka pääomittaa yksityiset kuluttajat pienellä tuotto odotuksella, yhtiö itse hallitsee kyytipalvelua, eli sillä hinnoitteluvoima, joten se voi hinnoitella niin kyydit kuin korvaukset auton omistajalle.
 
Mutta paljonko se kyyti nyt on sitten halvempi robon ajamana ? Onko tästä tietoa ?
Kuluttajan autolla roboilun en usko, kuka nyt haluasi autonsa taksikäyttöön ? Aika harva.
Ekat oksut tai siemenensteet penkillä, niin roboilu loppuu monella.

Se mikä on hinnoittelu palveluiden aloittaessa ei ole se juttu, Teslan kassa jos pysyy tukevana niin sillä voimaa hinnoitella. niin kyydit matkustajalle kuin korvaukset auton omistajalle.

Kun markkina siirtyy osuuksien ostamisesta normaaliin kilpailuun, niin yhtiöllä mikä hallitsee robotaxi tarjonnan, että ajojärjestelyn että myyntikanavan on vahva hinnoittelu voima. Muille jää erikoistuminen. Joku voi tarjota ihmispalvelua kapealla asiakasryhmälle, mutta roboauto markkinoita hallitseva voi tarjota lisäpalveluna ihmis avustajaa, joka mukana kyydissä, joka kantaa laukut, avustaa liikunta rajoitteista jne. Tässäkin tuotteessa markkinajohtajalla iso etu.


Kuluttajan autolla roboilun en usko, kuka nyt haluasi autonsa taksikäyttöön ? Aika harva.
Ekat oksut tai siemenensteet penkillä, niin roboilu loppuu monella.
Teslan yksi visio on nimenomaan se että kuluttajien omistamat autot ajaa robotaksi ajoa. Jos kuluttajalle siitä tarjotaan houkutteleva korvaus, perinteiseen kuluttaja autonvuokraukseen verrattuna tässä kolaririskit yms pienemmät, lisäksi tehokkaampi ajankäyttö sovittaminen omistajan omiin tarpeisiin helpompaa, tuottavampaa.

Alusta yhtiö voi minimoida autoon kohdistuvia vahinkoja, ja tarjota niitä varten suojaa, jos yksityisen auto kärsii vahinkoa palveluajossa niin vahinkot korjataan ja omistajelle voidaan tarjota sijaisautoa, robotaksi palvelua.
 
Teslan yksi visio on nimenomaan se että kuluttajien omistamat autot ajaa robotaksi ajoa. Jos kuluttajalle siitä tarjotaan houkutteleva korvaus, perinteiseen kuluttaja autonvuokraukseen verrattuna tässä kolaririskit yms pienemmät, lisäksi tehokkaampi ajankäyttö sovittaminen omistajan omiin tarpeisiin helpompaa, tuottavampaa.

Alusta yhtiö voi minimoida autoon kohdistuvia vahinkoja, ja tarjota niitä varten suojaa, jos yksityisen auto kärsii vahinkoa palveluajossa niin vahinkot korjataan ja omistajelle voidaan tarjota sijaisautoa, robotaksi palvelua.
Teslallahan on kätevästi ainakin amerikassa autovakuutus tarjolla. Tesla voisi tarjota extra hinnasta vakuutusta missä on robotaxi spesifisiä asioita huomioitu jos perinteiset vakuutuksentarjoajat eivät ole ajantasalla.

Äkkiseltään oletetaan vaikka miljoona kuluttajien autoa robotaksipalvelussa joista jokainen 5 kyytiä päivässä ja 300pv vuodessa keskikyytihinnan ollessa 15$. Jos tesla ottaa 30% ja 70% auton omistajalle niin tesla tekis vajaan 7miljardia/vuosi - kulut robotaksilla rahaa. Numerot ihan hatusta eikä perustu mihinkään.
 
Eli kenelläkään ei oli mitään hajua täällä paljonko palvelu maksaa ja onko se halvempi kuin Diegon ajama vanha jenkkirauta. Palvelun suosion sanelee kaksi tekijää, hinta ja saatavuus. Kuluttajaa ei kiinnosta ajaako autoa robo vai diego.

Jos mun auto olisi taksikäytössä esim yöt ja aamulla töihin lähtiessä istuisin oksennnukseen ja takapenkiltä köytöisi käytetty kortsu, mun taksibisnes loppuis siihen paikkaan. Ei lohduta sijaisauto tai joku pieni korvaus.

Antaisitko nykyisen autosi luotettavalle naapurin Jaskalle joka tekisi taksikeikkaa sillä yöt ?
Jaska sentään korjaisi kortsut pois takapenkiltä ennenkuin palauttaisi auton.

Epäilen isosti tuota , että joku antaisi autonsa taksikäyttöön kun ei käytä sitä. Aika iso porkkana täytyisi olla jotta näin tapahtuisi.
 
Eli kenelläkään ei oli mitään hajua täällä paljonko palvelu maksaa ja onko se halvempi kuin Diegon ajama vanha jenkkirauta.
Aika älytöntä olisi jos joku täällä tietäisi kun palvelu ei edes ole kunnolla pystyssä eikä tiedetä tuleeko teslan robotaksi koskaan edes oikeasti toimimaan. Asiasta voi esittää erinäköisiä arvauksia kuten minä esimerkiksi tein yllä.

Jos olisin uber kuski ja omistaisin/liisaisin teslaa(näitä oikeasti on) niin ennemmin kai sitä autoa ajattaisi teslan robotaksipalvelussa autonomisesti ja tekisi itse jotain muuta kuin olisi auton ratissa.
 
Menisin kyllä mieluummin robotaxin kyytiin kun suomessa tällä hetkellä olevan keskiverto taksikuskin kyytiin. Ei osata liikennesääntöjä edes auttavasti, ei puhuta mitään ymmärrettävää kieltä ja perille ei osata. Ei robotaxi ainakaan huonompi voi olla. Toki on hyviäkin takaikuskeja, mutta varmasti kokoajan vähemmän ja vähemmän.

Ja varmasti voi hinnoitella halvemmaksi kun ihmisen kuljettama taksi kun ei tarvitse palkkaa maksaa.

Eri asia sitten kauanko kestää että nuo ihan oikeasti toimivat joka paikassa kunnolla.
 
Eli kenelläkään ei oli mitään hajua täällä paljonko palvelu maksaa ja onko se halvempi kuin Diegon ajama vanha jenkkirauta. Palvelun suosion sanelee kaksi tekijää, hinta ja saatavuus. Kuluttajaa ei kiinnosta ajaako autoa robo vai diego.
No ei tienkään ole hajua mihin se asettuu, sijoittajet tekee arvioita liikevaihdosta, tuloksesta, ja sen todennäköisyyksistä.

Diegon retro palveluiden hinnoittelu ei ole kilpailia, vaan muut robotaxipalvelut, muut alustapalvelut.

Sähkis itseajava robotaxipalvelulla todennäköisesti huima kustannus etu Diegon tarjoamaa perinne kyytipalveluun verrattuna. Teslan kannalta kyse on siitä voiton jaosta ja kuinka paljon se voi siitä nyhtää.

Jos Tesla kaappaa paikallisen markkinan, niin se voi hinnoitelle itsensä kalleimmaksi, ja jos joku kilpailia yrittää hinnalla häiritä liikaa, niin ne voi tappaa ihan hinta saatavuus kisalla. Rauhaan voi jättää pienet toimijat jotka ei uhkaa Teslan asemaa.



Jos mun auto olisi taksikäytössä esim yöt ja aamulla töihin lähtiessä istuisin oksennnukseen ja takapenkiltä köytöisi käytetty kortsu, mun taksibisnes loppuis siihen paikkaan. Ei lohduta sijaisauto tai joku pieni korvaus.

Antaisitko nykyisen autosi luotettavalle naapurin Jaskalle joka tekisi taksikeikkaa sillä yöt ?
Jaska sentään korjaisi kortsut pois takapenkiltä ennenkuin palauttaisi auton.

Epäilen isosti tuota , että joku antaisi autonsa taksikäyttöön kun ei käytä sitä. Aika iso porkkana täytyisi olla jotta näin tapahtuisi.

Alustayhtiö voi maksaa enemmän niillä auton omistajille jotka kelpuuttaa sottasempaa kyytiä ja itse siivoavat, ja vähemmän niille jotka antaa vain siisteille kyydeille ja eivät siivoa itse sotkuja, vaan auto käy lopuksi siivottavana muualla. Väliin sitten mitä vain.

Taksikäyttöön antaminen ymmärtääkseni saanut kiinnostusta, ihan oikeasti Suomessakkin auton omistajia jotka mielellään antaisi autonsa korvausta vastaan käyttöön, silloin kun eivät itse tarve, ja niin myös tekevät.

Ja onhan niitä taksikuskeja vaikka kuinka, jos ei siellä autossa tarvi notkua, niin voivat sitten kotona notkua, ja tehdä sen siivouksen, kuten ennenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos jatkaa tuota mun aikaisemman postauksen 5kyytiä päivässä, 300 päivää vuodessa, 15$ kyyti josta 70% auton omistajalle niin tolla tekis ennen veroja ja kuluja about 16000$/vuosi. Ihan hyvä insentiivi pitää autoa robotaksina. Numeroita voi toki pyöritellä ihan miten päin vain ja saada erilaisia lopputuloksia. 5v auto robotaksina ja myyntiin halvalla paljon ajettu ja silti jäänee voitolle versus että ajoi vain kolmiota kauppa, työ, koti.
 
Viimeksi muokattu:
Jos jatkaa tuota mun aikaisemman postauksen 5kyytiä päivässä, 300 päivää vuodessa, 15$ kyyti josta 70% auton omistajalle niin tolla tekis ennen veroja ja kuluja about 16000$/vuosi. Ihan hyvä insentiivi pitää autoa robotaksina. Numeroita voi toki pyöritellä ihan miten päin vain ja saada erilaisia lopputuloksia. 5v auto robotaksina ja myyntiin halvalla paljon ajettu ja silti jäänee voitolle versus että ajoi vain kolmiota kauppa, työ, koti.

kyllä joo, mutta tässä veikkaan että autonomistaja on se mitä tässä eniten vedätetään, alkuun kun haetaan markkinaosuutta niin alustapalvelu voi maksaa omistajelle hyvin ja vetää käyttäjiä hinnoitelulla. Kun markkina vallattu, niin autoista maksetaan kunnolla vain jos niistä pulaa. silloin kun tarjontaa, niin huonisti joilla kipuilla kattaako kulut. ja noihin sitten nyky tavan mukaan ihme pelillillistämis juttuja, joilla summennetaan hinnoittelua, korvauksia, eli saada ne auto pysyyn tarjonnassa.

Sama sitten kyydin tarvisijoille, entistä kehittyneemmat algortimit maxmimoimaan liikevaihto, hinnat. ja sitouttaa asiakas palveluun.

Euroopassa toivottavasti säädetään normeja, rajoja missä raameissa voi toimia. Jotka ei tapa palveluita, vaan tukevat kilpailua, selkää läpinäkyvää hinnoittelua.
 
kyllä joo, mutta tässä veikkaan että autonomistaja on se mitä tässä eniten vedätetään, alkuun kun haetaan markkinaosuutta niin alustapalvelu voi maksaa omistajelle hyvin ja vetää käyttäjiä hinnoitelulla. Kun markkina vallattu, niin autoista maksetaan kunnolla vain jos niistä pulaa. silloin kun tarjontaa, niin huonisti joilla kipuilla kattaako kulut. ja noihin sitten nyky tavan mukaan ihme pelillillistämis juttuja, joilla summennetaan hinnoittelua, korvauksia, eli saada ne auto pysyyn tarjonnassa.

Sama sitten kyydin tarvisijoille, entistä kehittyneemmat algortimit maxmimoimaan liikevaihto, hinnat. ja sitouttaa asiakas palveluun.

Euroopassa toivottavasti säädetään normeja, rajoja missä raameissa voi toimia.
Juu. Epäilemättä näin. Tosi hapan oli se uber kuskikin kuka avautui uberin tuloista kun vei mut lentokentältä kotiin. Isot firmat vie ja pieni ihminen vikisee. Teslassa tosin mietti miten miettii se hyvä puoli että jos laittaa auton taksitöihin niin ei tarvi itse istua ratin takana.

Voi kyllä miettiä sitäkin, että montako taksia maailma oikeasti tarvii,... vai käykö niin, että moni jättää auton ostamatta jos on halpoja&luotettavia takseja aina tarjolla. Jos porukka jättää autoja ostamatta tämä voisi lisätä tarvetta takseille, ruokien kotiinkuljetukselle yms.
 
Viimeksi muokattu:
Voi kyllä miettiä sitäkin, että montako taksia maailma oikeasti tarvii,... vai käykö niin, että moni jättää auton ostamatta jos on halpoja&luotettavia takseja aina tarjolla. Jos porukka jättää autoja ostamatta tämä voisi lisätä tarvetta takseille, ruokien kotiinkuljetukselle yms.
Totta, ja robotaxi palvelut sinänsä kannatettavia, autojen käyttö tehostuu, algoritmeillä voidaan tarjota parempaa palvelua. Autojen lokistiikka, ajojärjestely voi olla tehokasta, sen odotuspaikan ei tarvi olla kuskille siedettävä, kuski ei tarvi palveluita. alustayhtiö voi periaatteessa mennä ajojärjestely edellä , eikä tarvi miettiä yksittäisen auton tehokkuutta. periaatteessa voitonjakokin voisi olla reilua.
En silti usko kaiken hyvän toteutuvan.
 
Samahan toimisi vaikka busseissa. Ei nyt varmasti ole tulossa ihan lähi vuosina tai vuosikymmeninä. Mutta toisaalta bussi ajaa aina saman reitin niin olisi ehkä helpompaa. Toki sitten kaikenmaailman uuvattia kun tulee kyytiin ja jäävät töhöilemään ovien väliin ym niin voi olla tietysti haastetta.

Metron automatisointikin tuntui olevan ylitsepääsemätöntä vaikka on vaan suorat kiskot eikä mitään varottavaa niin voi tosiaan olla bussien automatisointi kaukana.
 
Mitähän asiakkaat vielä odottaa?

Kun marras-toukokuu odoteltiin ensin Juniperia, sitten muita kuin AWD-malleja ja sitten parempia värivaihtoehtoja niin eiköhän tästä eteenpäin odoteta isompiakkuista, kuusipaikkasta ja sitten vielä halvempaa Y:a.

On muuten kohta mennyt kuukausi FSD-toimitetusta Model-Y:sta ja aika hiljaista ollut tämän jälkeen - onkohan edes toimitettu nyt toista autoa FSD-moodissa tehtaalta.
 
CLA tarjoaa enemmän rangea, isomman akun, sekä enemmän rangea per kWh kuin Tesla 3. Siinä on myös parempi latausnopeus sekä akku tyhjänä että täydehkönä. Keskilatausnopeus 10-80 välillä on 195kWh. Teslalla vastaava lukema on luokkaa 95kWh.

Mikä nyt oikein ahdistaa? Teslallahan tässä on hiottavaa kun se on kaikilla rangemittareilla perässä. 800v tarkoittaa latausnopeuden lisäksi myös sitä, että auton sisällä riittää ohuempi kupari virran kuljettamiseen - säästyy painoa ja rahaa + kaapelit on helpompi reitittää korin sisällä.
Tuossa aikaisemmin jo postailin, että lähiaikoina tulossa Tesla 3 isompi 84.7kwh akulla noin 750 wltp ja Mersu tarjoaa 90kwh sen 792 wltp eli saman kokoisilla akuilla vajaa 800 wltp molemmissa.
Toisekseen jos 800v tuo pienemmän määrän tarvetta kuparia niin painoa se ei CLA tapauksessa pudota kun kokonaispaino yli 200kg enemmän. Jossain munron CT videossa taisi olla mainintaa 800v hyötynä/etuna että samalla teholla saa hiljaisemman kabiinin ja mersukin taisi lehdykässään mainita uudistetussa ilpistä? Omasta mielestäni lievää etua onkin 800v, mutta niin pieniä, että mieluummin riittävä range kuin yrittää väenvängällä mainostaa liian hienoja specsejä eduista. Ottaisin any day 95kwh akun 400 voltilla kuin 85kwh 1200 voltilla.
Hyvinkin positiivisena asiana näen että ensimmäisiä autoja mitä voi pitää hyvin lähellä toisiaan mittasuhteiltaan ja rangeltaan sekä vertailla 1:1. Hintaerot ovat isohkot, mutta eipä sitä mersunlogoa ole dacian hinnalla ikinä saanutkaan. Lähinnä kiinnostaa tuo infotainmentin sujuvuus kun aika monessa autossa hidastuu parin vuoden käytön jälkeen. Vähän on takkuillut neu klassessakin vaikka toki ovat prototyyppejä vasta esitelleet.
Yhteenvetona: hyvin samaan aikaan varmaan saatavilla syksyllä Tesla 3 85kwh/CLA 90kwh ja hyvin samankaltaisia toki ajo-ominaisuudet erilaisia yms, mutta raakaspecseinä. Ei Tesla ole enään 3v kaikkia edellä vaan BMW+Mersu hyvin lähellä ajassa mukana kun vertaa näihin kansanmalleihin Tesla 3/y. Enää neu klassesse mukaan ensi kevääksi niin voi valita itselle mieleisen sopan.
 
Olen miettinyt, että tekisikö tesla sellaisen tempun, että pidennetystä y:sta tulee normi y ja halpuutettu on pienempi kuin nykyinen y. Tällä keinoin saisi y:n pohjan päälle maksimaalisen kokoeron halvemman ja kalliimman välille. Kokoero myös vähentäisi sitä, että mallit kilpailisivat keskenään samoista ostajista
Samoilla linjoilla omat ajatukset kun tuli julki tämä Tesla Y L malli. Kävisi järkeen kun toisivat selkeästi premium tason mallin ja sitten tämä niistetty karvalakki, missä voi ajella peltorit päässä pilkkihaalarissa.
 
On muuten kohta mennyt kuukausi FSD-toimitetusta Model-Y:sta ja aika hiljaista ollut tämän jälkeen - onkohan edes toimitettu nyt toista autoa FSD-moodissa tehtaalta.
Viime yön sijoittajapuhelussa kysyttiin tästä. Elonin vastaus
Yes. I think we'll end up delivering cars in the Greater Austin area and the Bay Area by default from the factory by the end of this year. A car will deliver itself to where you are, unless you say you don't want them.
FSD:sta kysymys ja vastaus samaisessa sijoittajapuhelussa
Great. Thank you very much, Ashok. The next question is, what are the key technical and regulatory hurdles still remaining for unsupervised FSD to be available for personal use? Can you provide a time line?
Vaibhav Taneja
This is not something which we want to rush. We want to make sure that everything is safe before we make it available broadly.
Elon R. Musk
Yes, we're just being extremely primary. But I would be -- I'm confident that by the end of this year, within a number of cities in the U.S., it will be available to end users.
Sijoittajapuhelu tekstiversiona: https://seekingalpha.com/article/4803735-tesla-inc-tsla-q2-2025-earnings-call-transcript
 
HW4lle eka unsupervised FSD, sen jälkeen alkaa miettiminen mitä tehdä HW3 autojen kanssa:

HW5/AI5stä tulee niin tehokas että joudutaan rajoittamaan joillakin markkinoilla vientirajoituksista johtuen:
 
Olen miettinyt, että tekisikö tesla sellaisen tempun, että pidennetystä y:sta tulee normi y ja halpuutettu on pienempi kuin nykyinen y. Tällä keinoin saisi y:n pohjan päälle maksimaalisen kokoeron halvemman ja kalliimman välille. Kokoero myös vähentäisi sitä, että mallit kilpailisivat keskenään samoista ostajista
Tai sitten 6 paikkainen on se halpuutettu. Hinta sama, mutta enemmän paikkoja. Ei Teslalla ole kuin huonoja vaihtoehtoja tässä, kun autot ovat niin riisuttuja jo valmiiksi.

Tulokseen liittyen siellä oli kommentti, että seuraavat kvartaalit saattavat olla huonoja. Ts. ei suurempaa tarvetta alkaa edelleenkään hopulla ostelemaan. Tax creditin poistumiseen selkeästi yrittävät saada "pakko ostaa" hetkeä monelle jenkeissä. Vapaa kassavirta nykyisellä trendin jatkuessa menee punaiselle Q3:lla.
 
Tuossakaan ei ole mitään arviota että koska. Vain että koitetaan saada HW4lla kuten piti saada aikaisemminkin jo. Liekö saavat edes nykyisellään ja sitten aletaan HW5sta kertomaan, että sillä saa.

Ei yllättänyt että HW5 siirtyy…
 
HW4 FSD on polkenut paikallaan jo pitkään, on varsin realistinen odotus että se ei koskaan tule olemaan oikeasti autonominen vaan aina ns. supervised. HW5 on taas sitten pitkässä putkessa ja vaatii nykyisiä sensoreita huomattavasti paremman raudan.
 
Tai sitten 6 paikkainen on se halpuutettu. Hinta sama, mutta enemmän paikkoja.
Eiköhän se halvempi malli ole pienempi kuin nykyinen Y. 6 paikkaisesta isonnetusta y:sta lainauksessa
The Model Y L is a dual-motor, AWD variant, so it will likely be more expensive than the current Model Y AWD that’s available in China today. Tesla charges an additional $6,500 USD when upgrading the Model X from a 5-seat configuration to a 6-seat layout, so we may see something similar here.
 
Teslan osakkeessa on niin paljon hintaa tuolle robotaxille, että taitaa tulla ihan fysiikan ja todellisuuden lait vastaan siinä kuinka hyvin se voi tuottaa. Maapallolla on vain 8 miljardia asukasta joten en tiedä miten moni niistä sitten on muka realistinen asiakas ja montako sataa miljoonaa robotaxia pitäisi valmistaa niitä palvelemaan.

Eli jos nyt leikitään, että Tesla joskus tekisi robotaxilla voittoa esim. 50 miljardia vuodessa niin kuinka montaa miljardia taximatkaa siihen päästäkseen pitäisi tehdä, ja kuinka monta niistä matkoista tapahtuisi saman aikaisesti eli montako sataa miljoonaa robotaxia pitäisi valmistaa jne. ja mistä kaikilta planeetoilta raaka-aineet haettaisiin niiden robotaxien valmistukseen.

Teslan tapauksessa onneksi osakkeen arvo ei perustu mihinkään oikeaan koskaan vaan puhtaasti fiktiiviseen hassutteluun ja numeroita ei kenenkään tartte laskea auki kunhan vaan usko lahkossa on kova. Teslan nykyinen tulos on puhtaasti sähköautojen varassa ja sekin tulos on ihan liian pieni, tuloksen pitäisi kasvaa 10-20 kertaiseksi ja se pitäisi tehdä niillä tuotteilla johon nyt panokset laitetaan (eli mm. robotaxi).
 
Samahan toimisi vaikka busseissa. Ei nyt varmasti ole tulossa ihan lähi vuosina tai vuosikymmeninä. Mutta toisaalta bussi ajaa aina saman reitin niin olisi ehkä helpompaa. Toki sitten kaikenmaailman uuvattia kun tulee kyytiin ja jäävät töhöilemään ovien väliin ym niin voi olla tietysti haastetta.

Metron automatisointikin tuntui olevan ylitsepääsemätöntä vaikka on vaan suorat kiskot eikä mitään varottavaa niin voi tosiaan olla bussien automatisointi kaukana.

Kun marras-toukokuu odoteltiin ensin Juniperia, sitten muita kuin AWD-malleja ja sitten parempia värivaihtoehtoja niin eiköhän tästä eteenpäin odoteta isompiakkuista, kuusipaikkasta ja sitten vielä halvempaa Y:a.

On muuten kohta mennyt kuukausi FSD-toimitetusta Model-Y:sta ja aika hiljaista ollut tämän jälkeen - onkohan edes toimitettu nyt toista autoa FSD-moodissa tehtaalta.

.... Omasta mielestäni lievää etua onkin 800v, mutta niin pieniä, että mieluummin riittävä range kuin yrittää väenvängällä mainostaa liian hienoja specsejä eduista. Ottaisin any day 95kwh akun 400 voltilla kuin 85kwh 1200 voltilla.

800v sähköt tuskin valittu mainostamis mielessä, vaan ihan teknisistä syistä, markkinointi osasta taasen mainostaa mielellään isompia lukuja.

Mersussa on toki valintoja joilla energiakulutusta pienennetty ja yksittäinen asiakas valitsisi toisin vaikka energiakulutus hitusen kasvaisi.
Mersu kuitenin yrittänyt myös korkamman aidan yli, vähentää energiakulutusta ilman kompromissejä.

Mutta valistunut kuluttaja joka miettii Model 3 vaihtamista, niin tuskin kaatuu siihen muutamaan kilometriin standarti kantamassa, jos se tavoite on pysähtymättä lappiin, niin sitten Mersun sähkölinja ennakkotiedoilla näyttää vahvalta vs uusi Tesla.


Hintaerot ovat isohkot, mutta eipä sitä mersunlogoa ole dacian hinnalla ikinä saanutkaan.

Nyt menee muistinvaraisesti, LR Model 3 verrattuna oliko 70€ eroa autoedun verotusarvossa, iso raha jollekkin, mutta ne jokta sen kolmosen valinneet LR takia kolmisenvuotta sitten, niin mersu iskee juuri siihen ryhmään, sori toisto, eivät joudu tekee samoja komromissejä kuin aikoinaan.

Osa rakastu Teslaan ja ovat vieläkin rakastuneita, niin tuskin edes katselee muita, miettivät vain miten perustelevat sitä itselleen ja läheisille, tai työnantajelle.

Tai sitten 6 paikkainen on se halpuutettu. Hinta sama, mutta enemmän paikkoja. Ei Teslalla ole kuin huonoja vaihtoehtoja tässä, kun autot ovat niin riisuttuja jo valmiiksi.


Tai sitten 6 paikkainen on se halpuutettu. Hinta sama, mutta enemmän paikkoja. Ei Teslalla ole kuin huonoja vaihtoehtoja tässä, kun autot ovat niin riisuttuja jo valmiiksi.
Halpuutettu Model Y tuo vahvasti mieleen että yritetään pitää osan Y malliston hintaa koholla ja tuodaan se lähinnä softalla halpuutettu, ja joku halppisväri, tai siis erottuvaväri, värittömät sitten kalliimpia.

Pienempi täppäri ei yllättäisi.
 
Teslan osakkeessa on niin paljon hintaa tuolle robotaxille, että taitaa tulla ihan fysiikan ja todellisuuden lait vastaan siinä kuinka hyvin se voi tuottaa. Maapallolla on vain 8 miljardia asukasta joten en tiedä miten moni niistä sitten on muka realistinen asiakas ja montako sataa miljoonaa robotaxia pitäisi valmistaa niitä palvelemaan.

Eli jos nyt leikitään, että Tesla joskus tekisi robotaxilla voittoa esim. 50 miljardia vuodessa niin kuinka montaa miljardia taximatkaa siihen päästäkseen pitäisi tehdä, ja kuinka monta niistä matkoista tapahtuisi saman aikaisesti eli montako sataa miljoonaa robotaxia pitäisi valmistaa jne. ja mistä kaikilta planeetoilta raaka-aineet haettaisiin niiden robotaxien valmistukseen.

Teslan tapauksessa onneksi osakkeen arvo ei perustu mihinkään oikeaan koskaan vaan puhtaasti fiktiiviseen hassutteluun ja numeroita ei kenenkään tartte laskea auki kunhan vaan usko lahkossa on kova. Teslan nykyinen tulos on puhtaasti sähköautojen varassa ja sekin tulos on ihan liian pieni, tuloksen pitäisi kasvaa 10-20 kertaiseksi ja se pitäisi tehdä niillä tuotteilla johon nyt panokset laitetaan (eli mm. robotaxi).
kympin matka voittoa, viis miljardia matkaa, yli 13 miljoonaa matkaa päivässä. se ei paljoa. jos voittaa monen ison OECD maan markkinat.
Oliko Teslan markkina-arvo noin tuhat miljardia, niin tuo ei taida riittää jos se perustuu kyytipalveluiden odotuksiin.
 
Teslan osakkeessa on niin paljon hintaa tuolle robotaxille, että taitaa tulla ihan fysiikan ja todellisuuden lait vastaan siinä kuinka hyvin se voi tuottaa.
Varmaan robotit ja ylipäänsä AI teslalle paljon isompi potentiaalinen bisnes kuin robotaxit.
 
Varmaan robotit ja ylipäänsä AI teslalle paljon isompi potentiaalinen bisnes kuin robotaxit.

Tärkeä nosto, onko Teslan tulevaisuuden ydin toimintaa ihan muut kuin auto ja kyyti busines. Tuo mennyt aika lailla ohi uutisoinnissa, sinne on toki tuupattu kommenttiasi tukevaa osaa, mutta jäänyt uutisoinnista olo että ne tukee Teslan auto businesta ja pahat kielet, ne tukee Elopin lompakkoa, kun siirretään heikompia tukevan kassan äärelle.

Twitterin, X osalta oli kovat suunnitelmat, minkä rinnalla joku auto busines karkkirahoja.
 
Ei taida Teslakaan tietää mikä on heidän bisneksensä. Elon muuttanut mieltään niin useasti ja perustanut kilpailevia yrityksiä.

Viimeisin kai on AI/Robottifirma mutta perusti kuitenkin xAIn kilpailijaksi.
 

Lithium refining and cathode production in North America to begin in 2025, which will move key production onshore to the US

Tesla will begin production of LFP cells within the US by the end of 2025

Not enough people appreciate the scale of battery demand, especially due to grid-scale storage


Akut varmaan myös hyvä bisnes Teslalle.
 
Laitoin "muu" tikettiä.. katsellaan.
Jahas, nyt sitten kusee äppi-yhteys autoon ihan kokonaan, ei näe latausta lainkaan - ei moneen tuntiin mitään päivitystä auton tilasta. Auto kyllä lataa (ajastuksen mukaan) kun kävin katsomassa, mutta ei omassa tai vaimon luurissa näy. Muutenkin oli omituiset 8A ja 100% asetukset autossa latauksessa päällä. Tiketti auki nettiongelmasta, niin en tiedä ronkkivatko jotakin (todnäk eivät). Navia kokeilin Ouluun .. offlineä sanoo, vaikka LTE-tolpat on täysillä. Saisi korjaantua, tai alkaa harmittaa. Ajaminen kuitenkin kait vielä toimii. Ja osa äpistä, jos on bluetoothilla yhteys.
bemarissa oli tätä *askaa 5 vuotta sitten, mutta hajoaako teslankin serverit nyt sitten -- kun on toiminut niin hyvin tähän asti.
 
Se on ollut jo monta kuukautta tuota samaa. Eka syytettiin auton modeemia ja nyt on auton ja palvelimen välinen yhteys.

Tiedä koska korjaavat.


Lithium refining and cathode production in North America to begin in 2025, which will move key production onshore to the US

Tesla will begin production of LFP cells within the US by the end of 2025

Not enough people appreciate the scale of battery demand, especially due to grid-scale storage


Akut varmaan myös hyvä bisnes Teslalle.
Pakkohan niiden on koska tullit. Outoa etteivät kuitenkaan 4680 aio tehdä. Aika kovia lupauksia että vajaassa puolessa vuodessa tehdään.
 
Tesla premium connect on nyt hidastellut ja pätkinyt noin kuukauden verran. Kartat ei lataudu tai latautuu hitaasti, Spotify hidastelee tai ei toimi lainkaan ja sovelluksen yhteys autoon kestää usein todella pitkään. Tein tiketin, mutta vastaus oli vain, että syy ei ole autossa ja päivityksillä korjaantuu. Uusin tarjolla oleva versio on asennettuna (2025.20.6). Rattibuuttia on kokeiltu. Ongelma sekä Juniperissä, että vanhassa Y:ssä.

Onko jollain ongelma korjaantunut?
 
Tesla premium connect on nyt hidastellut ja pätkinyt noin kuukauden verran. Kartat ei lataudu tai latautuu hitaasti, Spotify hidastelee tai ei toimi lainkaan ja sovelluksen yhteys autoon kestää usein todella pitkään. Tein tiketin, mutta vastaus oli vain, että syy ei ole autossa ja päivityksillä korjaantuu. Uusin tarjolla oleva versio on asennettuna (2025.20.6). Rattibuuttia on kokeiltu. Ongelma sekä Juniperissä, että vanhassa Y:ssä.

Onko jollain ongelma korjaantunut?
Yleinen ongelma ja väliaikainen fixi on jakaa netti kännykästä kun ajaa.
 
Onko jollain ongelma korjaantunut?
Samaa vikaa ollut joo. Tein tänään aamulla sekä rattibuutin, että rengastyyppi-buutin että valikosta sammuta virrat. Jokin noista ainakin hetkellisesti korjasi tilanteen. Tänään on toiminut navi, spofityn biisinvaihto jne. Myös äpin yhteys autoon on nyt toiminut ilman eritiysempää viivettä.
Ei tuosta nyt tiedä onko auton puolella jotain ollut juntturassa, vaiko onko jokin osa teslan verkkoa rikki ja nyt sattui liittymään toimivaan verkkosegmenttiin tms. Tiketin pidän auki kuitenkin, kun tosiaan 30.6. alkaen on itsellä ainakin tökkinyt.
edit, se rengasbuutti on vannetyypin vaihto valikosta, ei kesä/talvirenkastyypin.
 
Viimeksi muokattu:
En tiä liittykö vai ei, mutta itsellä ainakin teslan appin huoltomenussa on sim-kortin vaihto seuraavan huollon yhteydessä.
 
Samaa vikaa ollut joo. Tein tänään aamulla sekä rattibuutin, että rengastyyppi-buutin että valikosta sammuta virrat. Jokin noista ainakin hetkellisesti korjasi tilanteen. Tänään on toiminut navi, spofityn biisinvaihto jne. Myös äpin yhteys autoon on nyt toiminut ilman eritiysempää viivettä.
Ei tuosta nyt tiedä onko auton puolella jotain ollut juntturassa, vaiko onko jokin osa teslan verkkoa rikki ja nyt sattui liittymään toimivaan verkkosegmenttiin tms. Tiketin pidän auki kuitenkin, kun tosiaan 30.6. alkaen on itsellä ainakin tökkinyt.
Veikkaisin että ei ole autokohtaista kun kerran kaikilla? on tämä ongelma.

Itse olen jakanut hotspotilla nettiä, mutta vähän typerältä tuntuu maksaa premiumista kun ei se toimi. Tai no saahan sillä sateliittikartat sekä nopeusvalvontakamera ilmoitukset.
 
Monella pätkiminen tuntui alkaneen jo kesäkuun alkupuolella ja korjaantui pari viikkoa sitten vikoilla pätseillä. Ja nyt alkoi uudelleen.

Oli miten oli niin aivan Teslan ongelma onko siellä jotain nutullaan tai alihankinnan/toimittajien puolella. Itse ainakin huutelisin premistä rahat takaisin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 846
Viestejä
4 857 722
Jäsenet
78 478
Uusin jäsen
anttith

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom