Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä


Minkävuotinen ja mallinen T sulla on, tiedetään sanoa onko 12 vai 16 volttia.
Tuossa ei lukenut ohjetta, mutta samaa pulloa olen käyttänyt (joskus).

Saattaa olla, että ohjeessa suositellaan paineen laskemista vähän ja täyttämistä ilmalla? Samalla sitten voi vaikka lisätä painetta, jos suositeltu paine olisi esim 3.0 bar.
 
Varmaan se paikkapullo olis vähiten tilaa vievää ratkaisu 👌

Aiemmin meni matka-ajossa reissun päällä rengas puhki. Silloisessa autossa oli vararengas ja matka pääsi jatkumaan.

Edit. Eikö se paikkapulloki tarvi kaveriksi vehkeen, jolla saa ilmaa renkaaseen?
Paikkauspullo ja ehkä myös se "karvanaru"/kamelinpaska paikkakin voisi olla ihan hyvä. Toki tarvitsisi sitten myös tunkin ja riittävän hyvän rengasavaimen, että pultit saa myös auki. Jos siis esim naulan reijän aikoisi paikata sillä karvanarulla.

Tuossa yksi ohje paikkauspulloon. Eli renkaan täytön jälkeen ajoa 5-10km että paikkausvaahto leviää tasaisesti koko renkaan sisälle.

Ja olisi myös suositeltua tyhjentää (vähän?) jo paikattua rengasta ja täyttää se uudelleen ilmalla. Jos siis korjaamoa ei ole missään auki, niin sitten vaikka lähimmällä huoltoaseman kompressori pisteellä? Se renkaantäyttölaite olisi fiksua olla itsellä autossa mukana, niin vaan jollain kompressorilla saisi ilmaa renkaaseen tarpeeksi riittävän määrän. Toki se omakin pikku kompura voisi olla näppärä mukana.

"7.Aja HETI 5-10 km kohtuullisella nopeudella. 8.Niin pian kuin mahdollista tyhjennä rengas täysin ja täytä se paineilmalla määriteltyyn paineeseen. Tee tämä myös toisen kerran jotta palava kaasu jota aerosolissa oli poistuu renkaasta. Pidä rengas etäällä lämmönlähteistä ja sytytyslähteistä äläkä tupakoi tyhjentäessäsi rengasta. 9.Anna rengasammattilaisen tarkistaa rengas ja kerro myös hänelle, että olet käyttänyt tätä palavaa ainetta. SÄILYTÄ TÖLKKI AUTON TAVARATILASSA."

Yhden pullon käyttöohje. Mutta samaa tavaraa saa halvemmalla Biltemasta ja siinä ohjeessa lukee nuo ihan samat jutut. Hyvä olla siis vähintään 500ml paikkausaine pullo.
 
Se renkaantäyttölaite olisi fiksua olla itsellä autossa mukana, ...

Ja ei sen tarvi olla sähkökäyttöinen kompura, jos siellä ne paikkaainapullot, ja käsilihasvoimainen pumppu niin pärjää jo aika pitkälle, jälkimmäinen jos kunnollinen ei kallis niin voi toimia vuosienkin päästä. ja saa ilmaa vaikka paikkainepullot olisi vähän laiskistuneet.

Tok pieni 12v kompura on pienempi kuin perinteinen lihasvoimainen.
 
Noi paikkausaineet ovat aika onnettomia tosi tilanteessa. Lavetti kutsuu.

Ennen oli autossa kuin autossa vararengas, ensin täysikokoinen ja viimeisimmät olivat lähinnä kapeaa ”space saver” mallia joka on kyllä huono ajettava mutta kyllä sillä 70-80 km/h uskaltaa mennä.
 
Model S 90D fl 2016. Nyt takarenkaina on sitä normaali kokoa vastaava 275/35R20.

Mietin mahtuisiko esim 275/40R20 rengas pyörimään normaalisti?

Eli siis 21" kokoon verrattuna perä olisi vain 0.45cm korkeammalla? Toki vanteiden mitat merkitsee myös. Ja ehkä käsin kokeilemalla voisi myös kokeilla, että onko siellä yhtään ylimääräistä tilaa.

Joko siis uudet takarenkaat voisi laittaa joskus tai sitten voisi esim jostain lähistöltä kokeilla myös käytettyjä renkaita vaihtoehtona.

Edit:
Ei ainakaan kovin paljosta jäisi kiinni.

Screenshot_2025-06-08-19-55-36-69_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Yllättäen pomppasi katsastuksessa takapään nivelistä. Kilometrejä alla 115tkm.

Nyt löytyy Teslaltakin jo ohje takapallonivelten vaihtoon ja varaosia saa numerolla 1044454-00-B. Mutta ei ainakaan suomen varaosa-ohjelmasta vielä löytynyt.

 
Yllättäen pomppasi katsastuksessa takapään nivelistä. Kilometrejä alla 115tkm.

Nyt löytyy Teslaltakin jo ohje takapallonivelten vaihtoon ja varaosia saa numerolla 1044454-00-B. Mutta ei ainakaan suomen varaosa-ohjelmasta vielä löytynyt.

Mielenkiintoista!
-> Hyvän näköinen työkalu suunniteltu tuohon työhön
-> Teslan ohjeen mukaan pallonivel voidaan vaihtaa vain kerran (2. kerran väljä -> Uusittava koko napa). Luulempa syynä olevan epäilys siitä, että sovite löystyy ja pääsee liukumaan. Tuota voisi ehkäistä lämmittämällä napaa ja jäähdyttämällä palloniveltä ennen asennusta, jolloin sovite on asennushetkellä löysempi.
-> Kierrelukitetta esittävät laitettavaksi sovitteeseen
 
Yllättäen pomppasi katsastuksessa takapään nivelistä. Kilometrejä alla 115tkm.

Nyt löytyy Teslaltakin jo ohje takapallonivelten vaihtoon.
Tuliko hylky siis vasta ekan kerran 115tkm ajettuna? Tuo on jo aika hyvin, kun osa autoista menee hylkyyn jo 79tkm ajettuna ennen takuun päättymistä.
 
Ohjeen mukaan pallonivel voidaan vaihtaa vain kerran (2. kerran väljä -> Uusittava koko napa). Luulempa syynä olevan epäilys siitä, että sovite löystyy ja pääsee liukumaan.
Voi olla joo. Toki se voi olla varmuuden ja kestävyyden maksimointia, että voisi vaihtaa osan vain kerran? Ja hyvällä "tuurilla" ja ohjetta rikkomalla voisi mennä useamman kerran.

Periaatteessahan tuo sovite vähän löystyy, jos palloniveltä joudutaan vaihtamaan useita kertoja (kuten sanoit). Mutta ei kai tuosta nyt mitään katastrofaalista hajoamista pääsisi seuraamaan? Ei ainakaan näin tietämättömänä keksi mitään?
 
Tuliko hylky siis vasta ekan kerran 115tkm ajettuna? Tuo on jo aika hyvin, kun osa autoista menee hylkyyn jo 79tkm ajettuna ennen takuun päättymistä.
No jos nyt on ilmeisesti ekan kerran katsastettuna (?), niin sehän ei takaa etteikö siellä väljää olisi jo aiemmin ollut mahdollisen hylyn arvoisesti.
 
No jos nyt on ilmeisesti ekan kerran katsastettuna (?), niin sehän ei takaa etteikö siellä väljää olisi jo aiemmin ollut mahdollisen hylyn arvoisesti.

Joo eka varsinainen katsastus nyt, voihan se olla että on ollu väljä, mutta eipä tuo kolissut mitenkään.

Periaatteessahan tuo sovite vähän löystyy, jos palloniveltä joudutaan vaihtamaan useita kertoja (kuten sanoit). Mutta ei kai tuosta nyt mitään katastrofaalista hajoamista pääsisi seuraamaan? Ei ainakaan näin tietämättömänä keksi mitään?

Samanlainen "narinanivel" mersuissakin menee, ja kyllä niitä on samaan tukivarteen useampi vaihdettu.
 
Mistäköhän johtuu, että premium connectilla datan kautta vanhan model y:n selaimella pääsee ongelmitta home assistantiin, mutta uudella juniperilla ei? Jonkun dns errorin antaa. Wifin kautta toimii. Miten pitäisi tätä lähteä troubleshoottaamaan.
Home assistant on duckdns ja nginx proxyn kautta saatavilla kotiverkon ulkopuolelta.
 
Mistäköhän johtuu, että premium connectilla datan kautta vanhan model y:n selaimella pääsee ongelmitta home assistantiin, mutta uudella juniperilla ei? Jonkun dns errorin antaa. Wifin kautta toimii. Miten pitäisi tätä lähteä troubleshoottaamaan.
Home assistant on duckdns ja nginx proxyn kautta saatavilla kotiverkon ulkopuolelta.
Ainakin jotkut firmat blokkaa DuckDNS:n, ehkä myös (mobiili)operaattorit sitä tekee. Esim. 1, 2

En nyt keksi että miten saisit Teslalla otettua VPN:n käyttöön tai vaihdettua DNS tarjoajaa, niin jäljelle jää hotspotin käyttäminen tai mahdollisesti suoran IP:n käyttäminen, mikäli se ei vaihtele liian usein. Edit: Tai linkissä mainittu Cloudflare Tunnelin käyttö.
 
Ainakin jotkut firmat blokkaa DuckDNS:n, ehkä myös (mobiili)operaattorit sitä tekee. Esim Reddit - The heart of the internet Reddit - The heart of the internet

En nyt keksi että miten saisit Teslalla otettua VPN:n käyttöön tai vaihdettua DNS tarjoajaa, niin jäljelle jää hotspotin käyttäminen tai mahdollisesti suoran IP:n käyttäminen, mikäli se ei vaihtele liian usein.
Kiitos ehdotuksesta. Pitääpä testata. Jännä kuitenkin että se olisi uudessa blokattu, mutta vanhassa ei.
 
Tuliko hylky siis vasta ekan kerran 115tkm ajettuna? Tuo on jo aika hyvin, kun osa autoista menee hylkyyn jo 79tkm ajettuna ennen takuun päättymistä.

Yksilöitä yksilöitä, meikäläisen ässä katsastettu jo kaksi kertaa, mittarissa vähän vajaa 150000km. Molemmilla kerroilla moitteetta läpi, katsuri kehui lähinnä, että hienossa kunnossa auto. Mitään jarruherkistelyjä tms en ole koskaan tehnyt/teettänyt eikä yhtään alustan osaa ole vaihdettu mukaanlukien ilmajousitus. Ai niin, eikä yhtään kahvaa vaihdettu vaikka niitäkin kuulemma menee solkenaan.

Kuskin penkin sähkösäätö n. 70000km kohdalla ja korkeajänniteakun sulakkeen vaihto tänä keväänä ainoat takuukorjaukset. Onneksi meni nyt eikä syksyllä, kun akkutakuu päättyy.

Pikkuakun vaihdoin toissakesänä, kun auto alkoi sitä pyytämään, mutta en laskisi varsinaisesti viaksi enää tämän ikäisessä autossa.
 
Ainakin jotkut firmat blokkaa DuckDNS:n, ehkä myös (mobiili)operaattorit sitä tekee. Esim. 1, 2

En nyt keksi että miten saisit Teslalla otettua VPN:n käyttöön tai vaihdettua DNS tarjoajaa, niin jäljelle jää hotspotin käyttäminen tai mahdollisesti suoran IP:n käyttäminen, mikäli se ei vaihtele liian usein. Edit: Tai linkissä mainittu Cloudflare Tunnelin käyttö.
Kiitos tämä auttoi! Vaihdoin DDNS:än ja sertifikaatin reitittimen omaan ja nyt toimii.
 
Yksilöitä yksilöitä, meikäläisen ässä katsastettu jo kaksi kertaa, mittarissa vähän vajaa 150 000km. Molemmilla kerroilla moitteetta läpi, katsuri kehui lähinnä, että hienossa kunnossa auto. Mitään jarruherkistelyjä tms en ole koskaan tehnyt/teettänyt eikä yhtään alustan osaa ole vaihdettu mukaanlukien ilmajousitus. Ai niin, eikä yhtään kahvaa vaihdettu vaikka niitäkin kuulemma menee solkenaan.

Kuskin penkin sähkösäätö n. 70 000km kohdalla ja korkeajänniteakun sulakkeen vaihto tänä keväänä ainoat takuukorjaukset. Onneksi meni nyt eikä syksyllä, kun akkutakuu päättyy.

Pikkuakun vaihdoin toissakesänä, kun auto alkoi sitä pyytämään, mutta en laskisi varsinaisesti viaksi enää tämän ikäisessä autossa.
Itse ostin Model S 90D 8/2016 auton joulukuussa, jolloin 224tkm. Siihen oli juuri tehty katsastusta varten remppaa. Uudet etujarrut. Takapää laitettu uusiksi (ripustuksia). Kolme ovenkahvaa laitettu uusiksi (uudempaa mallia). Ilmeisesti toinen takaoven kahva on siis vielä täysin alkuperäinen. Huoltovalikosta siis näkyy, että mitä mallia kahvat on. Ja joulukuussa oli vielä hajonnut sisäinen 11kW laturi. Tuulilasi nyt on kuluva osa, mutta se oli myös vaihdettu. Uudet kitkarenkaat. Ei ole juuri tietoa, että onko mitään muuta pitänyt korjata. Auton hinta oli joulukuussa 23k€.

Itse katsastin auton jo ennakkoon, kun seuraava katsastus on kumminkin vasta 10 vuoden ikäisenä, eli 8/2026. Vikaa löytyikin ja vaihdoin itse vasemman raidetangon pään. Katsastajan mukaan takana jarrupalat on enää noin 50% eli aika kuluneet.

Teillä siis vain hieman uudempi Model S. Mutta onhan nämä yleisesti aika hyvin kestävää tekoa. Saattaa olla ovenkahvat jo alunperin sitä jotain uudempaa mallia, että ne ei sen takia ole rikkoontuneetkaan koskaan.


Nyt siis mun autossa 236 500km mittarissa ja vaihdoin siihen "uuden" 103tkm ajetun (2018) ilmastoinnin kompressorin, 180€ (ovoko.fi). Ilmastoinnin huolto/täyttö oli noin 130€ (730g R1234yf kylmäainetta). Eli nuo noin 310€ yhteensä. Purin vanhan kompressorin paloiksi, mutta ei sieltä vikaa löytynyt, vaikka yhtään kylmää ei ole minun aikana tullut. Ja nyt kumminkin kylmää tulee uudella kompressorilla! :)

Tuollainen kompressori siis:


Toivottavasti Model S kestää johonkin ainakin 300tkm asti :) Tai jopa 350tkm. Mullakin on jo tuossa se Autopilotti, joka myös toimii jopa erittäin hyvin. Talvella en toki autopilottia edes kokeillut. Premium Connectivity tuosta autosta löytyy ilmaiseksi. Musta ja mustalla sisustalla (penkit vielä aitoa nahkaa). On myös rautajousilla, eli vähän halvempi korjata kuin ilmajousitus.

Toki tuo 230€ akkutarkastus pitäisi jaksaa jossain sopivassa välissä myös teettää ihan varalta vaan. Kumminkin akkutakuu päättynyt (melkein vuosi sitten jo) ja 236tkm ei sekään enää ole myöskään kovin vähän.

Edit:

Akun kapasiteetti Tessie sovelluksen mukaan on 87%.

E2:
Sen ison akun sulakkeen (pyro fuse) vaihto muuten taitaa mennä nykyisin Teslan laskuun. Vaikka siis sulake "kestäisikin" yli 8 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin tänään kuvaamassa Model S:n takarenkaat ja mielestäni vasen taka oli huonoin. Takarenkaat (Michelin Pilot Sport 4S) on muutenkin kuluneet jo aika paljon, mutta sisäreuna kuluu nopeammin. Kuvasta ehkä huonosti hahmottaa.

IMG20250609200155~2.jpg

Eturenkaissa ei pitäisi tuota samaa olla, vaan kuluvat tasaisesti.

Mutta ajattelin silti, että takarenkaat ei aiheuta toimenpiteitä. Eli ostelen takarenkaita tarpeen mukaan vaan. Jotain korjattavaa toki olisi pyöränkulmissa?
 
Viimeksi muokattu:
Uuden satsin kun hommaat, niin samalla kannattaa viimeistään tarkastuttaa suuntaus. Voi siellä olla myös kulunutta puslaa tms.
 
Uuden satsin kun hommaat, niin samalla kannattaa viimeistään tarkastuttaa suuntaus. Voi siellä olla myös kulunutta puslaa tms.
Joo. Rautajouset, eli ei johdu myöskään ilmajousituksen liian matalasta säädöstä.

Traficomista katsoin myös katsastustiedot. 9/2023 katsastettu, jolloin myös takapään rikkinäiset osat on vahdettu, kilometrit 182tkm. Ja nelipyöräsuuntauksesta on raportti, mutta se saattaa olla jo hukassa.

Itse katsastin hieman ennakkoon 2/2025, kilometrit 227tkm. Ja kilometrit on nyt noin 237tkm. Muistan tuosta katsastuksesta sen, että etupää kyllä tarkistettiin kattavasti. Ja takapääkin kyllä olisi myös ollut renkaat ilmassa ja vikaa ei löytynyt. Hämärä muistikuva vaan lähinnä siitä etupäästä, kun siinä oli kaksikin katsastajaa tutkimassa sitä.


Onhan tuossa siis selkeästi joku vika, kun syö takarenkaita sisäreunasta. Eli pyörät olisi tosiaan kuluneiden/rikkinäisten puslien tai väärän pyöränsuuntauksen takia kallellaan yläreuna sisäänpäin.

Ja onhan tuosta edellisestä nelipyöräsuuntauksesta jo tullut ajoa 55tkm verran. Seuraava katsastus on vasta 8/2026, kun auto on silloin 10 vuotta vanha.


Eli täytyy vaan varailla pyöränsuuntaukseen aikaa. Ja tosi hyvä olisi myös sanoa, että korjaaja tutkisi myös takapään puslienkin kunnon, että onko siellä jo löysää.

Eihän se tosiaan ole fiksua uusia vain takarenkaita ja pitää se jokin vika ennallaan.
 
Uuden satsin kun hommaat, niin samalla kannattaa viimeistään tarkastuttaa suuntaus. Voi siellä olla myös kulunutta puslaa tms.
Sulla itsällä ei kumminkaan ole Model S autoa, että pystyisi vaikka vertaamaan?

S ja X malleihin ainakin saa myös epävirallisia varaosia ostettua, jolla takarenkaiden säätövaraa saisi varmasti riittävästi.

Facebook:
Screenshot_2025-06-10-05-41-52-31_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6~2.jpg


Tuossa muuten parempi kuva vasemmasta takarenkaasta. Selkeästi alkaa olla jo pian muutenkin vaihtokunnossa takarenkaat (Pilot Sport 4S)? Täytyisi varmaan ostaa jokin hyvä työntömitta, mutta ihan noista "kulumistunnistin paloista" katsottonuna vasemmalta toinen vesiura alkaa olla jo hyvin kulunut? Toki renkaan sisäsivu on kulunut vieläkin enemmän.

IMG20250609200203~3.jpg



Tammikuun alusta lähtien olen ajanut autolla 12500km. Eli tietysti osa ajosta kitkarenkailla, mutta talvella en kyllä kovin hirmusti ajanut. Tarkennuksena vielä, että auto tuli vain kitkarengassarjan kanssa. Eli 20" vanteet ja 275/35R20 renkaat on jostain toisesta autosta ja siis talvella ostin ne. Ihan varmaa ei siis pysty sanomaan, mutta silti omasta mielestäkin nuo takarenkaat on kuluneet jo tuolla minun ajollakin väärin (sisäreuna kulunut).
 
Joo, ei ole Teslaa itselläni. Kuvan perusteella ei näytä ihan katastrofilta, eli ei suuntaus täysin päin seiniä ole, mutta uusia renkaita ei kannata ehdoin tahdoin tuhota, eli viimeistään silloin veisin itse suunnattavaksi. Ammattitaitoinen suuntaaja kyllä tarkastaa puslat sanomattakin, mutta joo, ainahan ne iän myötä vähän väsyvät ja suuntaus muuttuu, vaikka eivät vielä varsinaisesti ole vaihtokunnossa.

Ei varmaan tosta rear camber kitistä haittaakaan olisi, säätövaran niukkuus ei meinaan taida olla mitenkään harvinaista. Pakasta vedetylle autolle voi riittää, mutta ajan kanssa tulee kaikenlaista kanttaripusua ja väsynyttä osaa, niin sitten ei riitäkään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 509
Viestejä
4 807 835
Jäsenet
77 940
Uusin jäsen
ugpro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom