- Liittynyt
- 19.11.2016
- Viestejä
- 5 018
Onko S:ssä ovenkahvat pelkästän sähköisiä kuten 3/Y takapenkit vai onko kaikissa mekaaninen yhteys?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Napit on, samalla tavalla kuten 3/Y. Tämä siis vm. 2023 eteenpäin.Onko S:ssä ovenkahvat pelkästän sähköisiä kuten 3/Y takapenkit vai onko kaikissa mekaaninen yhteys?
Aika heikoksi jäi kyllä sitten tämä ”päivitys”.Ilmeisesti kun kaikki tehoja, kantamaa myöden on samat.
Ei suuremmin innosta, kyllä se mielenkiinto vaan kasvaa Cadillacia kohtaan.
Noh, eihän esimerkiksi BMW: n 300 tai 500 -sarjakaan ole mitenkään radikaalisti muuttunut tässä viimeisen 10 vuoden aikana.Aika heikoksi jäi kyllä sitten tämä ”päivitys”.
Taidettiin vain haluta yhtenäistää asiat kuten sisustan valot ja optimoida rakennetta.
Se mitä ketjuun postattu, niin mielikuva että ihan tavanomainen, jos ei vuosimalli, niin kasvojenkohotus päivitys. Optimoidaan tuotantoa, ja vähän joten piristystä markkinointi osastoa varten.Tästä herää taas sama kysymys, mitä ihmettä siellä Austinissa oikein touhutaan, Eikö siellä ole kuin viilaus & hienosäätäosasto enään töissä ?
No kyllä etenkin 500-sarja on muuttunut erittäin radikaalisti.Noh, eihän esimerkiksi BMW: n 300 tai 500 -sarjakaan ole mitenkään radikaalisti muuttunut tässä viimeisen 10 vuoden aikana.
Tesla ei saanut edes pellin alle mitään uutta, eikä uusi Y myöskään tuonut mitään uutta.Noh, eihän esimerkiksi BMW: n 300 tai 500 -sarjakaan ole mitenkään radikaalisti muuttunut tässä viimeisen 10 vuoden aikana.
S/X saa päivityksiä, mutta mielestäni liian vähän, tää on joku säätö taas kun kaivattaisiin ihan uutta tilalle?
Teslan market cap on tyyliin moninkertainen vs. VAG / MB / GM / BMW. Miten voi olla rajalliset resurssit kun massia on loputtomasti vs kilpailijat (jos vaan emittoisi pari osaketta) ja kilpailijat ylläpitävät kymmenien mallien portfolioita tarjolla?Varmaan käytännön syistä noin pieni päivitys. Rajalliset resurssit niin ei kannata käyttää muutamia kymmeniä tuhansia vuodessa myyviin malleihin kun tavoite on oikeasti myydä miljoonia autoja vuodessa. Kai paukut menee vielä julkaisemattomaan halpiskärryyn ja sen jälkeen taksihärveliin. Tuli se taksihärveli tai ei niin imee resursseja kun elonilla päähänpinttymä taksista ja uusista mahdollisesti halvemmista valmistustavoista.
Tai homma nimi oli että tehtiin poc että sähköautoja voi tehdä ja ne myyvät. Nyt sitten ollaan se AI/Robofirma ja koitetaan saada se softa tekemään tulosta. Toki huonolla menestyksellä.Teslan market cap on tyyliin moninkertainen vs. VAG / MB / GM / BMW. Miten voi olla rajalliset resurssit kun massia on loputtomasti vs kilpailijat (jos vaan emittoisi pari osaketta) ja kilpailijat ylläpitävät kymmenien mallien portfolioita tarjolla?
Teslan suunnittelupuoli jotenkin poikkeuksellisen kankea ja tehoton kun se ei pysty tekemään kuin yhtä autoa kerrallaan? Mikä on rnd/dev budjetti vs kilpailijat? Ei se ainakaan mallivalikoiman ja refresh-tiheyden osalta näytä riittävältä…
Miten MB:llä on varaa tuoda mitättömiä määriä myyvistä G-class ja S-class autoista uudet mallit ulos tasaisen tappavasti - Tesla hädintuskin pystyy facelifteihin?
Noi kalleimmat mersut aika varmasti tuovat myös melkoisesti rahaa sisään per myyty auto. Lisäksi kuuluu imagoon, että sieltä löytyy uusinta tekniikkaa ja premiumia.Miten MB:llä on varaa tuoda mitättömiä määriä myyvistä G-class ja S-class autoista uudet mallit ulos tasaisen tappavasti - Tesla hädintuskin pystyy facelifteihin?
Market cap ei ole sama asia kuin liikevoitto ja käytettävissä oleva raha. Vaikka olisi rajaton liikevoittokin voi olla rajoja sen suhteen miten paljon löytyy päteviä työntekijöitä ja miten työ rinnakkaistuu tai mitä on järkevä tehdä. Joskus myös voi joutua miettimään yrityksen kulurakennetta se mielessä, että liikevoitto voi laskea. Vähän eri vetää gameover ruutu reaalielämässä kuin tietokonepelissä, nokiaa voi muistella.Teslan market cap on tyyliin moninkertainen vs. VAG / MB / GM / BMW. Miten voi olla rajalliset resurssit kun massia on loputtomasti vs kilpailijat (jos vaan emittoisi pari osaketta) ja kilpailijat ylläpitävät kymmenien mallien portfolioita tarjolla?
Saadaan renkaiden kääntymisen määrää säädettyä nopeuden mukaan. Pieni ratinkääntö riittää parkkipaikalla/hallissa/u-käännös pyörittelyyn. Samanverran ratinkääntöäkääntöä kääntää renkaita vähemmän 100km/h vauhdissa ettei pikku ratinliikkeestä auto lennä metsään. Ei varmaankaan siinä kohtaa ajajan auto, mutta käyttömukavuus versus fiilis.Mitä iloa käyttäjälle steer by wirestä on? En ole sellaista kokeillut mutta ajatuksena se kuulostaa että auto tuntuu entistäkin etäisemmältä ajotuntumaltaan ja mahdollisesti vielä enemmän roskaa ku oikeastaan kaikki sähköisellä ohjaustehostimella varustetut nykyautot.
Jotenkin muistissa, että tuollainen systeemi oli jossain saksalaisessa jo 2000-luvun alussa?Saadaan renkaiden kääntymisen määrää säädettyä nopeuden mukaan. Pieni ratinkääntö riittää parkkipaikalla/hallissa/u-käännös pyörittelyyn. Samanverran ratinkääntöäkääntöä kääntää renkaita vähemmän 100km/h vauhdissa ettei pikku ratinliikkeestä auto lennä metsään. Ei varmaankaan siinä kohtaa ajajan auto, mutta käyttömukavuus versus fiilis.
Mulla on ollut E60, F11 ja nyt G61 ja en nyt koe kulkemisen mitenkään radikaalisti muuttuneen. Mutta tämä vain oma mielipide. Isoin ulkonäöllinen muutos oli E60 ja F11 välillä.No kyllä etenkin 500-sarja on muuttunut erittäin radikaalisti.
Joo näköjään E60 bemariin tuli optioksi nopeuden mukaan muuttuva ohjausvälitys 2003. Liekö sitten todettu turhakkeeksi vai miksi ei ole yleistynyt. Tai no ite ajattelen että varmastikin erittäin perseestä että asian x tapahtumiseen tarvittava ratinpyörittelyn määrä ei ole ennakoitavissa.Lexus oli ensimmäinen muutama vuosi sitten. Muuttuvia ohjaustehostuksia on kyllä ollut, W211 Merssussa tais olla optiolistalla jo.
monimutkaisempi rakenne jos ratti mekaanisesti kiinni ja renkaat kääntyy eri vauhdeissa eri määrän versus fly by wire:lla käskytetään moottoria eri tavalla eri vauhdissaJotenkin muistissa, että tuollainen systeemi oli jossain saksalaisessa jo 2000-luvun alussa?
Joo epäilemättä nykytekniikalla siitä saadaan yksinkertaisempi. Toki, että mitä iloa siitä on käyttäjälle jos se on ollut perinteiselläkin ohjauksella toteutettavissa? Tai siis siitähän tää keskustelu lähti että mitä iloa siitä on?monimutkaisempi rakenne jos ratti mekaanisesti kiinni ja renkaat kääntyy eri vauhdeissa eri määrän versus fly by wire:lla käskytetään moottoria eri tavalla eri vauhdissa
Auto on kätevämpi käyttäytymään kun ei tarvi tehdä kompromissia renkaankääntymisen ja vauhdin suhteen. Parkkipaikkapyörittely versus kuin raiteilla meno motarivauhdeissa.Joo epäilemättä nykytekniikalla siitä saadaan yksinkertaisempi. Toki, että mitä iloa siitä on käyttäjälle jos se on ollut perinteiselläkin ohjauksella toteutettavissa? Tai siis siitähän tää keskustelu lähti että mitä iloa siitä on?
Nuo kaikki olivat vuoden 2003 bmw:ssä, toki arvokkaana lisävarusteena kun oli reilu parikyt vuotta sitten uusinta high-techiä autoiluun.Auto on kätevämpi käyttäytymään kun ei tarvi tehdä kompromissia renkaankääntymisen ja vauhdin suhteen. Parkkipaikkapyörittely versus kuin raiteilla meno motarivauhdeissa.
Vähemmän romua mekaanisesti kiinni niin ajovustin ehkä paremmin pystyy ohjaamaan.
Kuluttajatason hinta versus erikoisluxus ominaisuus.
Teoriassa vois myös miettiä pro ratamoodia missä ratin toimivuus optimoidaan softalla ratakäyttöön. Normikäytössä ei ehkä halua ratamoodin sähäkkyyttä, vrt auto menee kuin raiteilla motarilla tai reagoi pieneenkin ratin liikuttamiseen tehden motarilla ajamisesta raskasta.
No sittenhän se mentävä sinne bmw-ketjuun etsimään käytettyä. Teslalla CT:ssa saanut kehuja steer by wireNuo kaikki olivat vuoden 2003 bmw:ssä, toki arvokkaana lisävarusteena kun oli reilu parikyt vuotta sitten uusinta high-techiä autoiluun.
Kuluttajatason hinnasta voidaan olla montaa mieltä kun ei fly by wire ole oikeen saatavilla mihinkään, ainakaan mihinkään halvempaan ku 500 bmw 20-vuotta sitten.
No sittenhän se mentävä sinne bmw-ketjuun etsimään käytettyä. Teslalla CT:ssa saanut kehuja steer by wire
Tosi puristille kaikki tehostimet haram
Noista voi väitellä jossain muussa kuin tesla-ketjussa. Se mitä tesla teki eri tavalla ensimmäisenä yhdysvaltain markkinoilla niin ei ole mekaanista erillistä ohjausta jos steer by wire hajoaisi. Tesla tosin sanoo, että steer by wire rakennettu niin ettei esimerkiksi yksittäinen rikkinäinen sensori riko ohjausta.Joo siis eihän siitä tässä ollutkaan kyse ettäkö tuo ei olisi varmaan näppärä ajoittain. Tuokin vaan videon otsikko että on game changer, ollut todellisuutta ja osaan autoista saatavilla oleva juttu jo yli 20 vuotta. Jos olisi jotenkin merkityksellinen juttu ni se olisi sen julkaisun vuonna 2003 jälkeen valunut varmastikin kaikkiin.
The Cybertruck is the first vehicle on U.S. roads to go fully steer-by-wire with no mechanical linkage between the front wheels and the steering wheel. Lexus and Infiniti have offered steer-by-wire systems before Tesla, but they had mechanical backups
No sittenhän se mentävä sinne bmw-ketjuun etsimään käytettyä. Teslalla CT:ssa saanut kehuja steer by wire
Tosi puristille kaikki tehostimet haram
Joo siis pakko olla yksi tai ehkä kaksi täysin auton muusta elektroniikasta erillään olevaa systeemiä jos vikaa pukkaa ettei ohjautuvuus lopu.Noista voi väitellä jossain muussa kuin tesla-ketjussa. Se mitä tesla teki eri tavalla ensimmäisenä yhdysvaltain markkinoilla niin ei ole mekaanista erillistä ohjausta jos steer by wire hajoaisi. Tesla tosin sanoo, että steer by wire rakennettu niin ettei esimerkiksi yksittäinen rikkinäinen sensori riko ohjausta.
![]()
The Tesla Cybertruck’s Steering Broke My Brain
It’s hard to go back to regular ol’ power steering after this.www.thedrive.com
Huonostihan siinä käy jos kehitellään skenaario missä järjestelmään rakennettu redundanssi ei riitä. Tosin voihan mekaanisessakin joku osa hajota niin ettei enää voida kontrolloida renkaiden kääntymistä.Miten tommonen toimii kun tulee total blackout? Viimeistään rippikouluikäisessä jo hyvinkin mahdollista ja suunnitteluvirheellä paljon nopeamminkin.
The better question is safety. Tesla says that “the steer-by-wire system is controlled by multiple redundant sensors and actuators,” so that if one component fails, you’re not screwed. If there is an issue, it says, “an alert displays on the touchscreen, a chime sounds, and Cybertruck gradually reduces drive torque while informing you to pull over.” There’s at least one report of this happening via a series of tweets that have now been deleted.
Tästä herää taas sama kysymys, mitä ihmettä siellä Austinissa oikein touhutaan, Eikö siellä ole kuin viilaus & hienosäätäosasto enään töissä ?
Ei ole tosiaan minustakaan kehumista latausnopeudessa. Jos siis kaikki toimii, kuten kuuluu? Sitä siis en itse tiedä. Tuossa alemmassa kuvassa kävin varta vasten pikalaturilla ja siinä ei tuota akun esilämmitystä ollut ollenkaan päällä.No ei ole kyllä kaksinen latausnopeus noissa vanhemmissa Tesloissa. Ja 90:nen sentään on jo pykälää uudempi.
Kai tuolla maanteitä ajelee kun kulutus on kuitenkin auton kokoon nähden kohtuullinen, mutta aika tuskallista on pitä motariajelu jos 40% soc:ia kestää 20min ladata.
Pienellä menee, kun keskinopeus on jotain 65km/h
Model S 90D ihan loppumatka 174kWh ja keskinopeus 84km/h.
Takapuolella on flekti, mutta kyllähän tuonne sateella menee vettä, mistä päättelin että kyllä voi. Omassa tapauksessa tarvitsin pitkää 30+ cm ruuvaria jolla kaivoin tuon välin VAROVASTI tyhjäksi ja imuroin ne mitä sieltä pihalle yläkautta sain. Etuosan läpät sai varovasti pakottamalla auki, minkä jälkeen ylä-ja alakautta huuhtelemalla näytti tulleen ihan hyvä.Voiko tuonne huoletta laittaa letkulla vettä? Voisin omasta Y:stä kanssa tuon kennon putsata, mutta ei oikein houkuta irroittaa puskuria vaan tuosta välistä mieluummin putsaisin. Eli ensin imurointi ja sitten huuhtelu vedellä?
Aika huonosti löytyy noista 90:sistä dataa netistä, ilmeisesti nuo ainakin alkujaan optimoitu V1 supereille joista ei tainnut yli 135kW irrota. Kyllähän tuolla nyt ajelee, varsinkin jos hinkuttaa aina laturille 5% soc:lla ja lähtee 60%:ssa tjsp.Ei ole tosiaan minustakaan kehumista latausnopeudessa. Jos siis kaikki toimii, kuten kuuluu? Sitä siis en itse tiedä. Tuossa alemmassa kuvassa kävin varta vasten pikalaturilla ja siinä ei tuota akun esilämmitystä ollut ollenkaan päällä.
Oikein katsoit juu. 20 -> 58% tuo alempi. Näyttää myös aivan lopussa olevan erittäin pieni kuoppa, kun laturi katkaisee latausta.
Ylempi lataus muuten olikin kokonaan turha. Auton mukaan koko paluumatka olisi mennyt 96% -> 4%. Ja laskeskelin nyt että tuo myös piti paikkansa. Kotona akkua oli jäljellä vielä 21%.
16 minuutin stoppi oli liian lyhyt, eli parkissa oltiin varmaan 5 minuuttia kauemmin. Lisäksi vielä tuli toinenkin stoppi, kun ulkoilutin kissaa uudelleen tien vieressä metsässä.
90kWh ei ole Teslan "rampauttama". Eli ainakin pitäisi tulla täysillä. 85kWh akun Tesla on säätänyt pienemmälle latausteholle.
Aiempi auto oli 50kWh akulla oleva Peugeot e-2008. Sillä oli huomattavasti hankalampi liikkua pitkiä matkoja.
Näissähän ei siis edes ole CCS:ssää itse autossa vaan Type2 liittimen kautta se originaali SC, joten mahtaakohan tuokin rajoittaa latausnopeutta, mutta 135kW on tosiaan maksimi mitä auto edes ottaa vastaan.Aika huonosti löytyy noista 90:sistä dataa netistä, ilmeisesti nuo ainakin alkujaan optimoitu V1 supereille joista ei tainnut yli 135kW irrota. Kyllähän tuolla nyt ajelee, varsinkin jos hinkuttaa aina laturille 5% soc:lla ja lähtee 60%:ssa tjsp.
Ja onhan tuo jo vanha auto, joten ei se aikalaisiaan perässä ole, läski E-tron lataa nopeammin / flätillä käyrällä, mutta myös kuluttaa massiivisesti.
Eikö noihin saa ccs-retrofittiä? Jos puheet 90D:n voimalinjan luotettavuudesta ja akkufiksien toimivuudesta ovat totta, niin tuo voisi hyvinkin kestää alustan osien ja renkaiden vaihdoilla pitkälle yli 500tkm.Näissähän ei siis edes ole CCS:ssää itse autossa vaan Type2 liittimen kautta se originaali SC, joten mahtaakohan tuokin rajoittaa latausnopeutta, mutta 135kW on tosiaan maksimi mitä auto edes ottaa vastaan.
Saa toki, mutta retrofitti on joku lisäpalikka latausjärjestelmään varmaan todentamista varten ja irrallinen adapteri mikä menee CCS pään ja Type2:sen väliin, eli auton pää ei muutu mihinkään eikä kyllä tuota edes saisi vaihdettua, ei riitä tila luukun alla täydelle CCS:lle.Eikö noihin saa ccs-retrofittiä? Jos puheet 90D:n voimalinjan luotettavuudesta ja akkufiksien toimivuudesta ovat totta, niin tuo voisi hyvinkin kestää alustan osien ja renkaiden vaihdoilla pitkälle yli 500tkm.
Toki nuo normaalit ilmastoinnit ja sisutukset hajoilee, mutta ykköstonnien rempat nyt ovat hyväksyttäviä jos auto kestää niillä 20v ja ajo on halpaa.
Hyvä huomio, 135kW on luultavasti tosiaan se ihan maksimi.Näissähän ei siis edes ole CCS:ssää itse autossa vaan Type2 liittimen kautta se originaali SC, joten mahtaakohan tuokin rajoittaa latausnopeutta, mutta 135kW on tosiaan maksimi mitä auto edes ottaa vastaan.
Voimalinja on hyvä, koska pieni takamoottori, jossa ei ole jäähdytysnesteellä jäähdytystä.Eikö noihin saa ccs-retrofittiä? Jos puheet 90D:n voimalinjan luotettavuudesta ja akkufiksien toimivuudesta ovat totta, niin tuo voisi hyvinkin kestää alustan osien ja renkaiden vaihdoilla pitkälle yli 500tkm.
Toki nuo normaalit ilmastoinnit ja sisutukset hajoilee, mutta ykköstonnien rempat nyt ovat hyväksyttäviä jos auto kestää niillä 20v ja ajo on halpaa.