Yksilöitä yksilöitä, meikäläisen ässä katsastettu jo kaksi kertaa, mittarissa vähän vajaa 150 000km. Molemmilla kerroilla moitteetta läpi, katsuri kehui lähinnä, että hienossa kunnossa auto. Mitään jarruherkistelyjä tms en ole koskaan tehnyt/teettänyt eikä yhtään alustan osaa ole vaihdettu mukaanlukien ilmajousitus. Ai niin, eikä yhtään kahvaa vaihdettu vaikka niitäkin kuulemma menee solkenaan.
Kuskin penkin sähkösäätö n. 70 000km kohdalla ja korkeajänniteakun sulakkeen vaihto tänä keväänä ainoat takuukorjaukset. Onneksi meni nyt eikä syksyllä, kun akkutakuu päättyy.
Pikkuakun vaihdoin toissakesänä, kun auto alkoi sitä pyytämään, mutta en laskisi varsinaisesti viaksi enää tämän ikäisessä autossa.
Itse ostin Model S 90D 8/2016 auton joulukuussa, jolloin 224tkm. Siihen oli juuri tehty katsastusta varten remppaa. Uudet etujarrut. Takapää laitettu uusiksi (ripustuksia). Kolme ovenkahvaa laitettu uusiksi (uudempaa mallia). Ilmeisesti toinen takaoven kahva on siis vielä täysin alkuperäinen. Huoltovalikosta siis näkyy, että mitä mallia kahvat on. Ja joulukuussa oli vielä hajonnut sisäinen 11kW laturi. Tuulilasi nyt on kuluva osa, mutta se oli myös vaihdettu. Uudet kitkarenkaat. Ei ole juuri tietoa, että onko mitään muuta pitänyt korjata. Auton hinta oli joulukuussa 23k€.
Itse katsastin auton jo ennakkoon, kun seuraava katsastus on kumminkin vasta 10 vuoden ikäisenä, eli 8/2026. Vikaa löytyikin ja vaihdoin itse vasemman raidetangon pään. Katsastajan mukaan takana jarrupalat on enää noin 50% eli aika kuluneet.
Teillä siis vain hieman uudempi Model S. Mutta onhan nämä yleisesti aika hyvin kestävää tekoa. Saattaa olla ovenkahvat jo alunperin sitä jotain uudempaa mallia, että ne ei sen takia ole rikkoontuneetkaan koskaan.
Nyt siis mun autossa 236 500km mittarissa ja vaihdoin siihen "uuden" 103tkm ajetun (2018) ilmastoinnin kompressorin, 180€ (ovoko.fi). Ilmastoinnin huolto/täyttö oli noin 130€ (730g R1234yf kylmäainetta). Eli nuo noin 310€ yhteensä. Purin vanhan kompressorin paloiksi, mutta ei sieltä vikaa löytynyt, vaikka yhtään kylmää ei ole minun aikana tullut. Ja nyt kumminkin kylmää tulee uudella kompressorilla!
Tuollainen kompressori siis:
Toivottavasti Model S kestää johonkin ainakin 300tkm asti

Tai jopa 350tkm. Mullakin on jo tuossa se Autopilotti, joka myös toimii jopa erittäin hyvin. Talvella en toki autopilottia edes kokeillut. Premium Connectivity tuosta autosta löytyy ilmaiseksi. Musta ja mustalla sisustalla (penkit vielä aitoa nahkaa). On myös rautajousilla, eli vähän halvempi korjata kuin ilmajousitus.
Toki tuo 230€ akkutarkastus pitäisi jaksaa jossain sopivassa välissä myös teettää ihan varalta vaan. Kumminkin akkutakuu päättynyt (melkein vuosi sitten jo) ja 236tkm ei sekään enää ole myöskään kovin vähän.
www.akkuauto.fi
Edit:
Akun kapasiteetti Tessie sovelluksen mukaan on 87%.
E2:
Sen ison akun sulakkeen (pyro fuse) vaihto muuten taitaa mennä nykyisin Teslan laskuun. Vaikka siis sulake "kestäisikin" yli 8 vuotta.