Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

En minä ole noin sanonut. Aika hurjat ennusteet sinulla on, ilman lähteitä tietty. Jännä nähdä, mitä tänä vuonna tapahtuu. FSD:n osalta joko maailma muuttuu tai tulee valtava pannukakku.
Siinä sulle ihan lähteitä, joista voit nuo omin silmin katsoa: https://ir.tesla.com/#quarterly-disclosure

Miten niin tulee valtava pannukakku? Naurunaihe jo vuosia ja naurettavammaksi vaan menee, kun "camera only" lähestymiskulmaan hirtetään edelleen kiinni tekniikoiden kehityttyä.
 
Kuten tässä jo on mainittu, niin kannattaa nyt ainakin heinäkuulle venyttää. Huhtikuun ennakkotiedot muutamasta eu-maasta vinkkaa, että teurastus jatkuu uudesta mallista huolimatta. Ominaisuuksilla ei ole hintaan vaikuttavaa tekijää siinä kohtaa, jos mikään ei mene kaupaksi. Ja nykymallit ovat enemmänkin kyllä kalliita, jos ei ole jotain tiettyä tarkkaa vastimusta.

Oma vaatimuslista 60k€ budjettiin oli oikeastaan matalan kulutuksen ja rangen lisäksi neliveto, oikea OPD, järkevät tilat (krhm Polestar 2 keskikonsoli) ja kohtuullinen softa (tai langaton AA), niin tällä jo putosi kyydistä kaikki paitsi Model Y ja faceliftattu EV6. Myönnettäköön että osa ei vaan napannut ulkoa kuten Ioniq 5. Kian hintoja kyselin vastikään, niin onnettoman katvealueen takia tarvittavat kamerat kuskinäytössä nosti hinnan 61k€ ennen talvirenkaita ja vetokoukkua. Teslassa sitten halvemman hinnan päälle muita kivoja juttuja kuten käyttökelpoinen etukontti, softa ja superchargerit, puhelinäppi, kattoikkuna, yksittäin kaatuva keskipenkki jne. Merkki ja mainehaitta tässä oli pitkä miinus, mutta ei hintaeron arvoinen.

Meni sivuraiteelle alkuperäisestä kysymyksestä, joka oli että onko nuo myynnin sakkaamisen perusteella odotettavissa olevat alet luokkaa kymppitonni pois lähtöhinnasta, vai 0,99% korko, vuoden ilmainen supercharging ja Tesla-lippis? Ei näitä tietenkään voi kuin spekuloida, mutta jotenkin luulisi että ennemmin siellä laitetaan vaikka Elmo lätkimään ja korjataan mainehaitta, kuin taas romahdutetaan hinnat.
 
6000e alennuksia EV6:sta Miika ainakin videoillaan esitteli. Käsittääkseni oli noita vanhempia eli ei näitä faceliftattuja. Joten kyllähän noiden muidenkin valmistajien mallien hinnat elävät tällä hetkellä, melkein enemmän kuin Teslan jolla alennukset ovat toistaiseksi olleet korkokamppiksia.
 
Itselle on tullut tavaksi katsoa, että punainen täplä palaa näytön ylälaidassa, se sentry välillä menee pois päältä, olisko sitte juuri päivityksiin liittyvää. Ja kuten aiemmin kirjoitin, ajoavustimien asetuksiin oli tullut itsellä muutoksia, ilman omaa vaikuttamista.

Saattaa olla päivityksistä, en tiedä. Pitää keskittyä kun tulee uusia päivityksiä muuttuuko niissä...
 
6000e alennuksia EV6:sta Miika ainakin videoillaan esitteli. Käsittääkseni oli noita vanhempia eli ei näitä faceliftattuja. Joten kyllähän noiden muidenkin valmistajien mallien hinnat elävät tällä hetkellä, melkein enemmän kuin Teslan jolla alennukset ovat toistaiseksi olleet korkokamppiksia.
Korealaiset ovat myyneet heikommin varusteltuja jämämalleja pois faceliftin tieltä, esim. Ioniq 5:lle myynnissä on enää heikommin varusteltua vajaavetoa (olkiinkin että mukaan on pistetty kaikki lisäsuristimet). Normaalia markkinatoimintaa. Oikeasti alennus ei edes ole kovin kummoinen, kun korealaisessa on tinkivaraa reilusti (tonneja). Rellu ja Ford tiputti hiljattain hintojaan. Tesla ei ole enää pystynyt vastaamaan, kun katteet tuli jo syödyksi aiemmin.

Oma vaatimuslista 60k€ budjettiin oli oikeastaan matalan kulutuksen ja rangen lisäksi neliveto, oikea OPD, järkevät tilat (krhm Polestar 2 keskikonsoli) ja kohtuullinen softa (tai langaton AA), niin tällä jo putosi kyydistä kaikki paitsi Model Y ja faceliftattu EV6. Myönnettäköön että osa ei vaan napannut ulkoa kuten Ioniq 5. Kian hintoja kyselin vastikään, niin onnettoman katvealueen takia tarvittavat kamerat kuskinäytössä nosti hinnan 61k€ ennen talvirenkaita ja vetokoukkua. Teslassa sitten halvemman hinnan päälle muita kivoja juttuja kuten käyttökelpoinen etukontti, softa ja superchargerit, puhelinäppi, kattoikkuna, yksittäin kaatuva keskipenkki jne. Merkki ja mainehaitta tässä oli pitkä miinus, mutta ei hintaeron arvoinen.

Meni sivuraiteelle alkuperäisestä kysymyksestä, joka oli että onko nuo myynnin sakkaamisen perusteella odotettavissa olevat alet luokkaa kymppitonni pois lähtöhinnasta, vai 0,99% korko, vuoden ilmainen supercharging ja Tesla-lippis? Ei näitä tietenkään voi kuin spekuloida, mutta jotenkin luulisi että ennemmin siellä laitetaan vaikka Elmo lätkimään ja korjataan mainehaitta, kuin taas romahdutetaan hinnat.
Kannattaa ne korealaiset ainakin kilpailuttaa useamman liikeen välillä pari-kolme nokituskierrosta. Saatat yllättyä vaikka miten "viimeistä tarjousta" uhottaisiin heti kättelyssä. Vain Salon liikkeestä sain myyjältä sellaisen tarjouksen kerrasta, että oli ns. uskottava viimeinen hinta. Turun geelitukan viimeiseen hintaan eroa oli useampi tonni. (Kannattaa myös käydä uusittu id-sarja katsomassa, uudella softalla ja pikkumuutoksilla oikeasti parantunut merkittävästi. Makuasioita nämä toki ovat, OPD varmaan sinulle hankalin asia löytää. Itselle huono penkki ja huonosti toimivat apujärjestelmät (pyyhkimet, vakkari) ovat täysi no-go autossa. Ihan sama mitä hyvää autossa muuten on, niin perusasiat täytyy olla kunnossa.)

Teslalla olet tietysti tässä asiassa myyjän armoilla, tuskin sieltä kymppiä hinnasta lähtee, riippuen toki mitä nämä "karsitut" mallit ovat. Sen verran spartalaisia jo nykyisetkin, niin hankala kuvitella mitä ottaisivat pois (mikä aidosti säästäisi heidän kulujaan). Oikein hyvällä tuurilla sieltä tulee just sopivasti "pimmaus"osista karsittu täysin käyttökelpoinen auto, joka voi olla isosti halvempi. Vaihtehtoisesti sieltä tulee täysin kelvoton versio, jonka ainoa tarkoitus on saada "on meilläkin tämä halpa versio" lausunto validoitua ja nykymallien hinnat pysyvät samassa. Tämä sillä edellytyksellä, että eivät ole kusessa päästöoikeuksien myynnin kanssa. Vrt. e-Up/Mii/Citigo kamppis, kun konsernin oli saatava 2019 myytyä mahdollisimman paljon autoja. Perämetsässä kun ollaan, niin alekampanjat tulevat varmasti ensin isommille alueille eli sieltä voi vähän katsoa ennusteita. Arvailuahan tämä täysin on pl. vakiintunut trendi Teslan myyntikampanjoista aina kvartaalin lopussa.
 
Oma vaatimuslista 60k€ budjettiin oli oikeastaan matalan kulutuksen ja rangen lisäksi neliveto, oikea OPD, järkevät tilat (krhm Polestar 2 keskikonsoli) ja kohtuullinen softa (tai langaton AA), niin tällä jo putosi kyydistä kaikki paitsi Model Y ja faceliftattu EV6. Myönnettäköön että osa ei vaan napannut ulkoa kuten Ioniq 5. Kian hintoja kyselin vastikään, niin onnettoman katvealueen takia tarvittavat kamerat kuskinäytössä nosti hinnan 61k€ ennen talvirenkaita ja vetokoukkua. Teslassa sitten halvemman hinnan päälle muita kivoja juttuja kuten käyttökelpoinen etukontti, softa ja superchargerit, puhelinäppi, kattoikkuna, yksittäin kaatuva keskipenkki jne. Merkki ja mainehaitta tässä oli pitkä miinus, mutta ei hintaeron arvoinen.

Meni sivuraiteelle alkuperäisestä kysymyksestä, joka oli että onko nuo myynnin sakkaamisen perusteella odotettavissa olevat alet luokkaa kymppitonni pois lähtöhinnasta, vai 0,99% korko, vuoden ilmainen supercharging ja Tesla-lippis? Ei näitä tietenkään voi kuin spekuloida, mutta jotenkin luulisi että ennemmin siellä laitetaan vaikka Elmo lätkimään ja korjataan mainehaitta, kuin taas romahdutetaan hinnat.
Ihan hurjimmillaan Y:tä on saanu AWD LR mallina vähä reilu 50ke kun ite ostin ekan Y:n (varastoale n. 3500e + suosittelualennus oli sillo voimassa) + 2% korkokamppis. Tuo oli syksyllä 2023, en ole varma onko ollut uudelleen noin matalalla hinta. Sanoisin ettei oo ihan noin halvalla saanu sen jälkee. Eli käytännössä iha paras alennus historiaan verrattuna, ois että muutamia tonneja hinnasta pois varastoautoille. Ei puhuta kymppitonnista tai yli viidestä tonnista.

Ite en ainakaa ala autokauppiaitten kanssa tappelemaan hinnoista. Mulle riittää joka kerta ensimmäinen "tämä on viimenen hinta, ens kerralla ku tuu tuosta ovesta sisälle se on isompi" vääntöyritys.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hurjimmillaan Y:tä on saanu AWD LR mallina vähä reilu 50ke kun ite ostin ekan Y:n (varastoale n. 3500e + suosittelualennus oli sillo voimassa) + 2% korkokamppis. Tuo oli syksyllä 2023, en ole varma onko ollut uudelleen noin matalalla hinta. Sanoisin ettei oo ihan noin halvalla saanu sen jälkee. Eli käytännössä iha paras alennus historiaan verrattuna, ois että muutamia tonneja hinnasta pois varastoautoille. Ei puhuta kymppitonnista tai yli viidestä tonnista.

Ite en ainakaa ala autokauppiaitten kanssa tappelemaan hinnoista. Mulle riittää joka kerta ensimmäinen "tämä on viimenen hinta, ens kerralla ku tuu tuosta ovesta sisälle se on isompi" vääntöyritys.
Samaa mieltä. Useimmiten melkoista ajantuhlausta tämä. Ainoa varteenotettava vaihtoehto tämän hetken omalla shortlistalla MY Juniperille on vähän käytetty Q8 e-tron, Q6 e-tron tai bmw iX. Kaikki nämä toki joknun verran kalliimpia, mutta erityisesti Q6 e-tronin 800V tekniikka kiinnostelisi eniten.
 
Samaa mieltä. Useimmiten melkoista ajantuhlausta tämä. Ainoa varteenotettava vaihtoehto tämän hetken omalla shortlistalla MY Juniperille on vähän käytetty Q8 e-tron, Q6 e-tron tai bmw iX. Kaikki nämä toki joknun verran kalliimpia, mutta erityisesti Q6 e-tronin 800V tekniikka kiinnostelisi eniten.
Mitenkäs Smart #5?
 
Kokemuksia saako jostain Suomesta Teslan vanteille oikeaa väriä nirhauman korjaamiseksi? Vanteideni väri on Sonic Carbon. Jopa värikoodin löysin (NEU106E). Yhteen maalaamon soitin ja sieltä ei saanut värikoodilla maaleja ostettua, toinen automaaliliike sanoi ettei tunne moista väriä. Varmaan kuitenkin joku alan liike osaisi vinkata mahdollisesti lähelle osuvia maaleja ellei jopa sekoittaa semmosen?

Ulkomailta toki saa tilattua, mutta ajattelin jos lähempää olisi löytynyt ratkaisu. En valitettavasti nettikeskusteluista löytänyt mitään sopivaa väriä, paitsi yhden Fordin värin jota ei sitäkään saa Suomesta.
 
Kokemuksia saako jostain Suomesta Teslan vanteille oikeaa väriä nirhauman korjaamiseksi? Vanteideni väri on Sonic Carbon. Jopa värikoodin löysin (NEU106E). Yhteen maalaamon soitin ja sieltä ei saanut värikoodilla maaleja ostettua, toinen automaaliliike sanoi ettei tunne moista väriä. Varmaan kuitenkin joku alan liike osaisi vinkata mahdollisesti lähelle osuvia maaleja ellei jopa sekoittaa semmosen?

Ulkomailta toki saa tilattua, mutta ajattelin jos lähempää olisi löytynyt ratkaisu. En valitettavasti nettikeskusteluista löytänyt mitään sopivaa väriä, paitsi yhden Fordin värin jota ei sitäkään saa Suomesta.

Ensimmäinen hakutulos googlesta värikoodilla alla. Saisko tuolta?

 
Kokemuksia saako jostain Suomesta Teslan vanteille oikeaa väriä nirhauman korjaamiseksi? Vanteideni väri on Sonic Carbon. Jopa värikoodin löysin (NEU106E). Yhteen maalaamon soitin ja sieltä ei saanut värikoodilla maaleja ostettua, toinen automaaliliike sanoi ettei tunne moista väriä. Varmaan kuitenkin joku alan liike osaisi vinkata mahdollisesti lähelle osuvia maaleja ellei jopa sekoittaa semmosen?

Ulkomailta toki saa tilattua, mutta ajattelin jos lähempää olisi löytynyt ratkaisu. En valitettavasti nettikeskusteluista löytänyt mitään sopivaa väriä, paitsi yhden Fordin värin jota ei sitäkään saa Suomesta.
Automaalit.net?
 
Ostopaikat käytetylle MY:lle alkavat ensi vuoden helmi-huhtikuussa, kun 36kk liisarit vyöryvät markkinoille. Silloin käytetyn (3v, 55-70tkm) saa varmasti hyvällä hinnalla, koska homogeenista tarjontaa on väistämättä paljon. Uskon, että MY ei ole tuolloin mitenkään vanhentunut malli muuten kuin alustaltaan ja ulkonäöltään. Sähköauto-ominaisuudet ovat aivan varmasti riittävät.

Olen samaa mieltä enemmistön kanssa siitä, että uutta Teslaa saa vielä edullisesti. Tuotantokoneisto on tehty isojen määrien tuottamiseen ja menekki ei ole entisensä niin Elonin kuin kilpakumppaneiden kehityksen takia. Myyntiä on oltava osakkeen tukitasojen pönkittämiseksi uskottavalla tarinalla eli Teslan on hintajoustettava tai vähintään tuotava hyviä kylkiäisiä rahoituksen jne. avulla.

Itse en uutta Teslaa osta, ellei firman tilanne selkeydy ja Elon saa kenkää. Käytetyt ovat taas aivan eri asia ja siinä skenessä Tesla tulee tarjoamaan erinomaista hintalaatusuhdetta.
 
Teslan käytettyjen myynti on vähän kuin asuntojen myyntiä. Tokihan niitä myydään, mutta myyntiajat pitenevät ja ko. merkkisen autojen kiinnostus on ottanut rumaa osumaa. Miika Ylhäisen videoita voi edelleen katsoa niistä näkemyksistä joita on selvitetty, eivät ne mitään mutua ole.

Suuremmalta osalta Teslan myynti näyttää rumalta kun n. 90% uutisoinnista osoittaa samaan suuntaan ja markkinaosuutta menetetään. Toki tällä nyt ei käytännön merkitystä ole jos siitä ei välitä, so not. Mutta kyllähän tämän hetken tilanne suosii juuri käytetyn ostamista. Niistä halutaan eroon niin hyvän diilin saaminen on todennäköisempää. Jos uutta haluaa ostaa niin kvartaalin loppua kannattaa odotella jos haluaa Teslan ostaa. Tämä fakta nyt ei ole muuttunut mihinkään vaikka myynti sakkaa.
Itse olen tässä saanut seurata sivusta, kun autoliike on yrittänyt kehnolla menestyksellä saada kaupaksi vaihdossa antamaani Model 3:sta. Hintakin on linjassa muun tarjonnan kanssa. Mikähän tässä kestää? :hmm: Luin internetistä näiden autojen olevan todella haluttuja. /s
 
Itse olen tässä saanut seurata sivusta, kun autoliike on yrittänyt kehnolla menestyksellä saada kaupaksi vaihdossa antamaani Model 3:sta. Hintakin on linjassa muun tarjonnan kanssa. Mikähän tässä kestää? :hmm: Luin internetistä näiden autojen olevan todella haluttuja. /s
Linkkaa ihmeessä yksilö niin ihmetellään asiaa.
 
Itse olen tässä saanut seurata sivusta, kun autoliike on yrittänyt kehnolla menestyksellä saada kaupaksi vaihdossa antamaani Model 3:sta. Hintakin on linjassa muun tarjonnan kanssa. Mikähän tässä kestää? :hmm: Luin internetistä näiden autojen olevan todella haluttuja. /s
Jos viittaat esim. tähän uutiseen Kaupallinen yhteistyö Baana: Autoliikkeet ostavat tänä keväänä ahkerasti sähköautoja - jos suunnittelet myyntiä, kannattaa toimia nyt, niin puhuttiin tarjousmääristä. Se ei suoraan tarkoita, että kauppa kävisi juuri näiden mallien kohdalla.

Toki on minultakin pari kertaa parkissa kysytty, että kakkosautoksi miettivät Teslaa kun on hinnat tulleet alas. Eli kiinnostusta on mutta ehkä kuitenkin halvempiakin sitten on.
 
Vastaavana anekdoottina osui kuukausi tai kaksi sitten Nettiautossa silmään io-techin videoilla esiintynyt Sampsan Model Y, joka vanheni liikkeen sivulla kaksi päivää ennenkuin lätkähti Myyty-leima
 
Joo, en commanderissa ole koskenut mihinkään asetuksiin varmaan puoleen vuoteen. Ainoastaan päivitellyt sen firmistä, mutta aina toki mahdollista että se tekisi jotain resetointeja sitten. Tuo autopilotti on ollut sellainen, jonka huomannut heti että hetkinen miksi ei mene autopilotti päälle -> asetuksista nähnyt, että se on disabloituna ja nämä tosiaan tapahtunut aina päivityksen jälkeen.

Eipä tuosta commanderista kyllä taida itselleni muuta iloa muutenkaan olla kuin tuo automaattisen pyyhkijöiden disablointi kun laittaa autopilotin/vakkarin päälle. Muutenhan esim. nuo Teslan ulkopuoliset latauspisteet ja prewarming on jo tullut Teslaan. Talvella tuli commanderilla laitettua manuaalisesti prewarming päälle. Tulisi vielä tuo pyyhkijöiden disablointi vakio-ominaisuudeksi, niin voisi myydä koko commanderin pois.
Saahan sen tuulilasin pyyhkijöiden disabloinnin esim. vasemman rullan taakse. Nätti siitä käyttää 👍
 
Itse olen tässä saanut seurata sivusta, kun autoliike on yrittänyt kehnolla menestyksellä saada kaupaksi vaihdossa antamaani Model 3:sta. Hintakin on linjassa muun tarjonnan kanssa. Mikähän tässä kestää? :hmm: Luin internetistä näiden autojen olevan todella haluttuja. /s
Sama homma. 2kk nyt seissyt liikkeessä. Hintaa leikattu ensin 1100€ ja nyt tänään 1900€ lisää - eli 3k lähtenyt ja takuukuukaudet raksuttavat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 391
Viestejä
4 757 188
Jäsenet
77 472
Uusin jäsen
Yrmy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom