- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 8 614
Korealaiset ovat myyneet heikommin varusteltuja jämämalleja pois faceliftin tieltä, esim. Ioniq 5:lle myynnissä on enää heikommin varusteltua vajaavetoa (olkiinkin että mukaan on pistetty kaikki lisäsuristimet). Normaalia markkinatoimintaa. Oikeasti alennus ei edes ole kovin kummoinen, kun korealaisessa on tinkivaraa reilusti (tonneja). Rellu ja Ford tiputti hiljattain hintojaan. Tesla ei ole enää pystynyt vastaamaan, kun katteet tuli jo syödyksi aiemmin.6000e alennuksia EV6:sta Miika ainakin videoillaan esitteli. Käsittääkseni oli noita vanhempia eli ei näitä faceliftattuja. Joten kyllähän noiden muidenkin valmistajien mallien hinnat elävät tällä hetkellä, melkein enemmän kuin Teslan jolla alennukset ovat toistaiseksi olleet korkokamppiksia.
Kannattaa ne korealaiset ainakin kilpailuttaa useamman liikeen välillä pari-kolme nokituskierrosta. Saatat yllättyä vaikka miten "viimeistä tarjousta" uhottaisiin heti kättelyssä. Vain Salon liikkeestä sain myyjältä sellaisen tarjouksen kerrasta, että oli ns. uskottava viimeinen hinta. Turun geelitukan viimeiseen hintaan eroa oli useampi tonni. (Kannattaa myös käydä uusittu id-sarja katsomassa, uudella softalla ja pikkumuutoksilla oikeasti parantunut merkittävästi. Makuasioita nämä toki ovat, OPD varmaan sinulle hankalin asia löytää. Itselle huono penkki ja huonosti toimivat apujärjestelmät (pyyhkimet, vakkari) ovat täysi no-go autossa. Ihan sama mitä hyvää autossa muuten on, niin perusasiat täytyy olla kunnossa.)Oma vaatimuslista 60k€ budjettiin oli oikeastaan matalan kulutuksen ja rangen lisäksi neliveto, oikea OPD, järkevät tilat (krhm Polestar 2 keskikonsoli) ja kohtuullinen softa (tai langaton AA), niin tällä jo putosi kyydistä kaikki paitsi Model Y ja faceliftattu EV6. Myönnettäköön että osa ei vaan napannut ulkoa kuten Ioniq 5. Kian hintoja kyselin vastikään, niin onnettoman katvealueen takia tarvittavat kamerat kuskinäytössä nosti hinnan 61k€ ennen talvirenkaita ja vetokoukkua. Teslassa sitten halvemman hinnan päälle muita kivoja juttuja kuten käyttökelpoinen etukontti, softa ja superchargerit, puhelinäppi, kattoikkuna, yksittäin kaatuva keskipenkki jne. Merkki ja mainehaitta tässä oli pitkä miinus, mutta ei hintaeron arvoinen.
Meni sivuraiteelle alkuperäisestä kysymyksestä, joka oli että onko nuo myynnin sakkaamisen perusteella odotettavissa olevat alet luokkaa kymppitonni pois lähtöhinnasta, vai 0,99% korko, vuoden ilmainen supercharging ja Tesla-lippis? Ei näitä tietenkään voi kuin spekuloida, mutta jotenkin luulisi että ennemmin siellä laitetaan vaikka Elmo lätkimään ja korjataan mainehaitta, kuin taas romahdutetaan hinnat.
Teslalla olet tietysti tässä asiassa myyjän armoilla, tuskin sieltä kymppiä hinnasta lähtee, riippuen toki mitä nämä "karsitut" mallit ovat. Sen verran spartalaisia jo nykyisetkin, niin hankala kuvitella mitä ottaisivat pois (mikä aidosti säästäisi heidän kulujaan). Oikein hyvällä tuurilla sieltä tulee just sopivasti "pimmaus"osista karsittu täysin käyttökelpoinen auto, joka voi olla isosti halvempi. Vaihtehtoisesti sieltä tulee täysin kelvoton versio, jonka ainoa tarkoitus on saada "on meilläkin tämä halpa versio" lausunto validoitua ja nykymallien hinnat pysyvät samassa. Tämä sillä edellytyksellä, että eivät ole kusessa päästöoikeuksien myynnin kanssa. Vrt. e-Up/Mii/Citigo kamppis, kun konsernin oli saatava 2019 myytyä mahdollisimman paljon autoja. Perämetsässä kun ollaan, niin alekampanjat tulevat varmasti ensin isommille alueille eli sieltä voi vähän katsoa ennusteita. Arvailuahan tämä täysin on pl. vakiintunut trendi Teslan myyntikampanjoista aina kvartaalin lopussa.