Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

On tainnut tulla karu herätys Teslalla ja kohta myös niille jotka olettivat myynnin laskun johtuneen uuden mallin odottelusta, kun myös huhtikuun myynti näyttää surkealta. Huhtikuun myynnistä tiedetään on jo Tanska -67% ja Portugali -47%. Jotain muutoksia tarvitaan.

Lähde:
Aikalailla selvää, että nyt kannattaa rauhassa odotella, jos on autoa harkitsemassa. Alet on tulossa. Tosin ei varmaan samalla tavalla muihin merkkeihin tartu tällä kertaa, kun näkevät että tämä on erityisesti Teslan ongelma.
 
On tainnut tulla karu herätys Teslalla ja kohta myös niille jotka olettivat myynnin laskun johtuneen uuden mallin odottelusta, kun myös huhtikuun myynti näyttää surkealta. Huhtikuun myynnistä tiedetään on jo Tanska -67% ja Portugali -47%. Jotain muutoksia tarvitaan.

Lähde:
Työkaveri yrittää päästä 4v vanhasta kolmosesta eroon, osarit painaa päälle ja velkaa on vaikka kuinka ja pyytää 40k€, oikein kuulemma erikoistarjous kun yritti toiselle työkaverille myydä :facepalm:

Takuu ja kaikki voimassa kun kuulin mainospuheita.
 
Työkaveri yrittää päästä 4v vanhasta kolmosesta eroon, osarit painaa päälle ja velkaa on vaikka kuinka ja pyytää 40k€, oikein kuulemma erikoistarjous kun yritti toiselle työkaverille myydä :facepalm:

Takuu ja kaikki voimassa kun kuulin mainospuheita.
Nyt ei kyllä tuosta ensimmäisestä lauseesta saanut oikein mitään selvää.
 
Onko Model Y tai 3 kanssa mahdollista jotenkin kiertää rajoitusta, joka estää autopilotin käytön kun perässä on pyöräteline (sähköillä)? Ei kriittisin ominaisuus, mutta olisihan se kiva jos ajoavustin toimisi pidemmillä reissulla kun on pyörä mukana.
 
Tesla on ehkä esimerkeistä se pahin koska hintoja painaa määrä, tuonti ja valmistaja alas.
Tesla oli aluksi yleisin ja sen lisäksi melkein ainut sähköauto (esim 2019).

Ensimmäisenä valmistaja painaa hintoja alas (minusta). Jos siis veikkauksena Model 3 saisi jonkun 4000€ hinta-alen joskus?

Käytettyjen tuonti toki toisena painaa hintoja, mutta hyvin paljon tuodaan muunkin merkkisiä sähköautoja.
 
Nykyään ja sähköautokiimassa annettiin ihan poskettoman älyvapaita lainoja ja diilejä. Moni osti silloin kalliin auton mihin ei oikeasti ollut varaa.

Tesla on ehkä esimerkeistä se pahin koska hintoja painaa määrä, tuonti ja valmistaja alas.
Tämän vuoksi vastustan jäännöseriä.
Jos ei ole varaa maksaa autoa edes normaalilla rahoituksella, niin miksi alkaa kikkailemaan?

Oma kulkine hankittu aikalailla tasan 2v sitten ja lyhennän isoissa erissä ilman jäännöserää.
Nyt jos luopuisi, saattaisi pari tonnia joutua siltikin kaivamaan vaihdossa. ~10te vuodessa arvo laskenut.
Ei mitään järkeä siis vaihtaa vaikka mieli tekisi, kun auto on osoittautunut luotettavaksi.

Talous ei siis kaatuisi auton vaihtoon, mutta on varmaan muillakin vaihtohalut vähentyneet raskaan arvonaleneman myötä?
 
Tämän vuoksi vastustan jäännöseriä.
Jos ei ole varaa maksaa autoa edes normaalilla rahoituksella, niin miksi alkaa kikkailemaan?

Oma kulkine hankittu aikalailla tasan 2v sitten ja lyhennän isoissa erissä ilman jäännöserää.
Nyt jos luopuisi, saattaisi pari tonnia joutua siltikin kaivamaan vaihdossa. ~10te vuodessa arvo laskenut.
Ei mitään järkeä siis vaihtaa vaikka mieli tekisi, kun auto on osoittautunut luotettavaksi.

Talous ei siis kaatuisi auton vaihtoon, mutta on varmaan muillakin vaihtohalut vähentyneet raskaan arvonaleneman myötä?
Ei isot erät takaa sitä, etteikö auton hinta voisi tippua maksuja nopeammin. Pitäisi siis ostaa aina käteisellä, jos haluaa vältellä rahoituksen riskejä.
Eikö jäännöserät ole ihan normaalia rahoitusta? Suurempi ongelma on käsirahaton ostaminen.

Edit: eihän tämä aihe edes kuulu tänne.
 
Aikalailla selvää, että nyt kannattaa rauhassa odotella, jos on autoa harkitsemassa. Alet on tulossa. Tosin ei varmaan samalla tavalla muihin merkkeihin tartu tällä kertaa, kun näkevät että tämä on erityisesti Teslan ongelma.

Tässä kun itse on vetämässä liipaisimesta kuukauden sisään, niin minkälaisia aleja siellä kristallipallossa näkyy? 2% korko uunituoreeseen malliin oli nähdäkseni jo aika hyvä aloitus. 1% korolla ei montaa tonnia säästäisi ja nollakorkoa ei ole tullut edes vanhoihin varastoautoihin. Kovin suuriin hinnanalennuksiinkaan hankala uskoa, kun tarjontaa pari kuukautta tutkineena saman varustetason kilpailijat ovat pääsääntöisesti joko samanhintaisia tai reilusti kalliimpia.
 
Aleja tulee kun myynti sakkaa. Myynti sakkaa kun mainehaitta on Muskilla iso (aiheesta) eikä jenkkituote ole muiden sekoilujen takia lähtökohdiltaan kiinnostava. Autohan on sinänsä samanlainen kuin se on ollut jo pidempään, mutta kilpailijoiden tuotteet ovat osassa ominaisuuksissa jo parempia (osassa ei) ja niiden hinnat ovat suhteessa tulleet alemmaksi. Vähän riippuu siis mitä preferoi ominaisuuksien osalta.

Lähiajeluun auto on edelleen kankea pyöriteltävä, jota kompensoi noi autosta poistumiset ja erilaiset moodit. Akun lämmittely myös syö aika voimakkaasti lyhyillä pätkillä energiatehokkuutta.

Pitkällä matkalla energiatehokas kulkine, mutta haamujarrut ovat arkipäivää tietyillä yksilöillä ja reiteillä ja urissa ajaminen on syvältä. Latausnopeudessa enää keskitasoa ja vaatii todella alhaisille prosenteille ajelua jos haluaa tuota preferoida, mutta latausnopeus on kuitenkin riittävä ja navigointi hyvä.
 
Heinäkuuhun venyttäisin, omasta veikkauksestani poiketen ilmeisesti ihmiset ovatkin laajemmalti asettumassa puolustamaan mielipidettään teoin ja hylänneet Muskin.

Saattaapi olla ihan hyvä asia, ainakin sillä kulmalla, että kilpailua tulee lisää.
 
Tässä kun itse on vetämässä liipaisimesta kuukauden sisään, niin minkälaisia aleja siellä kristallipallossa näkyy? 2% korko uunituoreeseen malliin oli nähdäkseni jo aika hyvä aloitus. 1% korolla ei montaa tonnia säästäisi ja nollakorkoa ei ole tullut edes vanhoihin varastoautoihin. Kovin suuriin hinnanalennuksiinkaan hankala uskoa, kun tarjontaa pari kuukautta tutkineena saman varustetason kilpailijat ovat pääsääntöisesti joko samanhintaisia tai reilusti kalliimpia.
Teslan hinnat liikkuu aina tonnin pari sinne ja tänne joko pienten varastoalennusten tai rahoitustarjousten mukaan muutamien kuukausien välein. Juuri nyt on rahoitustarjous. Osta kun tarvit auton, muuta järkevää ohjetta ei ole. Elon-heitterit vihaa Elonia ja monia muitakin henkilöitä (joita eivät tunne) nyrkit valkoisena lopun elämänsä. Heistä on turha välittää oman auton oston osalta.
 
Teslan hinnat liikkuu aina tonnin pari sinne ja tänne joko pienten varastoalennusten tai rahoitustarjousten mukaan muutamien kuukausien välein. Juuri nyt on rahoitustarjous. Osta kun tarvit auton, muuta järkevää ohjetta ei ole. Elon-heitterit vihaa Elonia ja monia muitakin henkilöitä (joita eivät tunne) nyrkit valkoisena lopun elämänsä. Heistä on turha välittää oman auton oston osalta.

Jos liisaa auton niin tämä on totta mutta jos ostaa omaksi niin jämy-arvolla on merkitystä suurimmalle osalle. Ja jos Tesloista tulee entistä hyljetympiä niin se näkyy jämy-arvossa.

Jos pitäisi arvata niin heinä-elokuussa voisi olla hyvä aika ostaa tai sitten kesäkuun lopussa, uuden Y:n menekki on ollut todella heikkoa vrt. odotukset ja autoa on pakkoa saada myytyä joten alennuksia on aika varmasti tulossa.
 
Tuli mieleen, onko muut huomanneet tässä kevään aikana, että onko kaista-avustus jotenkin jääny sivuseikalle kun aina vilkkuu punainen ja räikkä soi?

On alkanu ihan vituttamaan kun yrittää ajaa oikealla urien sivussa, mutta ei enää sinistä kehotusta näy vaan aina huutaa.
 
Tuli mieleen, onko muut huomanneet tässä kevään aikana, että onko kaista-avustus jotenkin jääny sivuseikalle kun aina vilkkuu punainen ja räikkä soi?

On alkanu ihan vituttamaan kun yrittää ajaa oikealla urien sivussa, mutta ei enää sinistä kehotusta näy vaan aina huutaa.
Ei ainakaan itsellä ole ollut mitään muutosta. Onko sulla kaista-avustin siinä avusta-tilassa? Sillä pysyy oma auto hiljaisena.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä kun itse on vetämässä liipaisimesta kuukauden sisään, niin minkälaisia aleja siellä kristallipallossa näkyy? 2% korko uunituoreeseen malliin oli nähdäkseni jo aika hyvä aloitus. 1% korolla ei montaa tonnia säästäisi ja nollakorkoa ei ole tullut edes vanhoihin varastoautoihin. Kovin suuriin hinnanalennuksiinkaan hankala uskoa, kun tarjontaa pari kuukautta tutkineena saman varustetason kilpailijat ovat pääsääntöisesti joko samanhintaisia tai reilusti kalliimpia.
Kuten tässä jo on mainittu, niin kannattaa nyt ainakin heinäkuulle venyttää. Huhtikuun ennakkotiedot muutamasta eu-maasta vinkkaa, että teurastus jatkuu uudesta mallista huolimatta. Ominaisuuksilla ei ole hintaan vaikuttavaa tekijää siinä kohtaa, jos mikään ei mene kaupaksi. Ja nykymallit ovat enemmänkin kyllä kalliita, jos ei ole jotain tiettyä tarkkaa vastimusta.
 
Jos liisaa auton niin tämä on totta mutta jos ostaa omaksi niin jämy-arvolla on merkitystä suurimmalle osalle. Ja jos Tesloista tulee entistä hyljetympiä niin se näkyy jämy-arvossa.

Jos pitäisi arvata niin heinä-elokuussa voisi olla hyvä aika ostaa tai sitten kesäkuun lopussa, uuden Y:n menekki on ollut todella heikkoa vrt. odotukset ja autoa on pakkoa saada myytyä joten alennuksia on aika varmasti tulossa.
Toisaalta jos jälleenmyyntiarvot ovat romahtaneet, niin sittenhän on ainakin rahallisesti hyvä hetki ostaa käytetty.
 
Model Y on 2025 myydyin sähköauto Euroopassa kun ottaa päivätasolla saatavien tietojen osalta maat: Norja, Tanska, Hollanti, Espanja, Ruotsi. Model 3 sijalla 5.

UK:ssa Model Y on myös 2025 myydyin sähköauto ja Model 3 on vieläpä toiseksi myydyin.



Se on myös myydyin sähköauto vuonna 2025, kun ottaa kaikki mallitiedot keräävät maat joista puuttuu dataa osittain, eli aiempiin lisää: Italia, Saksa, Sveitsi, Suomi. Model 3 on sijalla 4.

 
Model Y on 2025 myydyin sähköauto Euroopassa kun ottaa päivätasolla saatavien tietojen osalta maat: Norja, Tanska, Hollanti, Espanja, Ruotsi. Model 3 sijalla 5.

UK:ssa Model Y on myös 2025 myydyin sähköauto ja Model 3 on vieläpä toiseksi myydyin.



Se on myös myydyin sähköauto vuonna 2025, kun ottaa kaikki mallitiedot keräävät maat joista puuttuu dataa osittain, eli aiempiin lisää: Italia, Saksa, Sveitsi, Suomi. Model 3 on sijalla 4.

Eli kun verrataan vaikkapa 2024 Q1 vs alkuvuosi 2025, markkinaosuus on tippunut 17,8% -> 8,5%. Hienosti menee!
 
Ei ainakaan itsellä ole ollut mitään muutosta. Onko sulla kaista-avustin siinä avusta-tilassa? Sillä pysyy oma auto hiljaisena.
Ei muuten ollu kun katsoin jälleen kerran rääkäisyn päätteeksi, oli kokonaan pois. :confused:

Enkä ole sitten pidellyt asetusta kuin uutena, silloin kytkin sen aluksi pois ja myöhemmin kokeilin sitä 'avustin' valintaa uudelleen kun oli hermot menossa ja siihen sen jätin. :bored:
 
Itse käytin eilen Model S 90D fl 2016 auton autopilottia ja sehän ajeli oikein mallikkaasti. Maksimi ja melko sopiva on +10km/h nopeus asetuksista.

Muutenkaan tuo ei ole piippaillut tai haamujarrutellut, mutta en kyllä muista mitkä asetukset olen autoon laittanut.

Screenshot_2025-05-02-22-07-39-66_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg
 
Eli kun verrataan vaikkapa 2024 Q1 vs alkuvuosi 2025, markkinaosuus on tippunut 17,8% -> 8,5%. Hienosti menee!
Suurempi asia saattaa olla se, että romahtanut jälleenmyyntiarvo ja poistuminen liisausvalikoimasta ainakin Ruotsissa aiheuttaa kiihtyvän kierteen alaspäin:

(Huhtikuun -81% taitaa olla ikävin numero mitä on näkynyt? Volkkarilla +86% :D)
 
Eli kun verrataan vaikkapa 2024 Q1 vs alkuvuosi 2025, markkinaosuus on tippunut 17,8% -> 8,5%. Hienosti menee!
Q1 ihmiset ei ostanut Model Y tammi-helmikuussa, koska odottivat uutta Model Y.
Suurempi asia saattaa olla se, että romahtanut jälleenmyyntiarvo ja poistuminen liisausvalikoimasta ainakin Ruotsissa aiheuttaa kiihtyvän kierteen alaspäin:

(Huhtikuun -81% taitaa olla ikävin numero mitä on näkynyt? Volkkarilla +86% :D)
Vähän hassua tulla taas postailemaan jotain yksittäisen maan yksittäisen kuukauden tuloksia. Kyllähän tuolta löytää noiden maiden joukosta yksittäisiä kuukausia joissa on ihan mitkä tahansa numerot mitä haluaa niiden olevan. Sellaisen keskustelun tasonko haluat?

Onko jossakin dataa käytettyjen jälleenmyyntiarvon laskemiseen? Ei ainakaan uutisessasi eikä oikeassa maailmassa näin ole käynyt. Itse myin 1kk sitten -23 MYLR "pahimpaan" elonmyllyaikaan ja sain ihan hyviä suoraostohintoja liikkeiltä. Tosin ostajia oli niin paljon liikkeellä, että sain myytyä yksityiselle vielä hieman paremmalla hinnalla mitä suoraostot oli. En edes tehnyt myynti-ilmoitusta missään vaiheessa vaan vastasin yhteen useista osto-ilmoituksista ja yleensä näin kalliin auton myynti yksityiselle on lähes mahdotonta.
 
Viimeksi muokattu:
Eli siitä syystä Model 3 on myynyt huonommin?
Varmaan osittain noinkin voi spekuloida. Aika lähellä ovat kuitenkin malleina kokonsa ja hintansa osalta. Liittyy siihen paljon muutakin. Tämä Q1 2025 on käyty läpi jo aika monesti täällä, niin en mahda jaksaa siitä sen enempää kirjoitella. Selaa vähän taakse päin niin löydät paljon mielipiteitä ja dataa asiasta tästäkin ketjusta.
 
Teslan käytettyjen myynti on vähän kuin asuntojen myyntiä. Tokihan niitä myydään, mutta myyntiajat pitenevät ja ko. merkkisen autojen kiinnostus on ottanut rumaa osumaa. Miika Ylhäisen videoita voi edelleen katsoa niistä näkemyksistä joita on selvitetty, eivät ne mitään mutua ole.

Suuremmalta osalta Teslan myynti näyttää rumalta kun n. 90% uutisoinnista osoittaa samaan suuntaan ja markkinaosuutta menetetään. Toki tällä nyt ei käytännön merkitystä ole jos siitä ei välitä, so not. Mutta kyllähän tämän hetken tilanne suosii juuri käytetyn ostamista. Niistä halutaan eroon niin hyvän diilin saaminen on todennäköisempää. Jos uutta haluaa ostaa niin kvartaalin loppua kannattaa odotella jos haluaa Teslan ostaa. Tämä fakta nyt ei ole muuttunut mihinkään vaikka myynti sakkaa.
 
Teslan käytettyjen myynti on vähän kuin asuntojen myyntiä. Tokihan niitä myydään, mutta myyntiajat pitenevät ja ko. merkkisen autojen kiinnostus on ottanut rumaa osumaa. Miika Ylhäisen videoita voi edelleen katsoa niistä näkemyksistä joita on selvitetty, eivät ne mitään mutua ole.

Suuremmalta osalta Teslan myynti näyttää rumalta kun n. 90% uutisoinnista osoittaa samaan suuntaan ja markkinaosuutta menetetään. Toki tällä nyt ei käytännön merkitystä ole jos siitä ei välitä, so not. Mutta kyllähän tämän hetken tilanne suosii juuri käytetyn ostamista. Niistä halutaan eroon niin hyvän diilin saaminen on todennäköisempää. Jos uutta haluaa ostaa niin kvartaalin loppua kannattaa odotella jos haluaa Teslan ostaa. Tämä fakta nyt ei ole muuttunut mihinkään vaikka myynti sakkaa.
Ainoat uutiset missä on puhuttu Teslan pidentyneistä myyntiajoista käytettynä oli, että ne olivat "romahtaneet" samaksi kuin muissa vastaavissa sähköautoissa. Onko jossain lähdettä, että ovat muuttuneet "rumaksi osumaksi"?

Missä on dataa siitä, että Tesloista halutaan massoittain eroon?
 
Varmaan osittain noinkin voi spekuloida. Aika lähellä ovat kuitenkin malleina kokonsa ja hintansa osalta. Liittyy siihen paljon muutakin. Tämä Q1 2025 on käyty läpi jo aika monesti täällä, niin en mahda jaksaa siitä sen enempää kirjoitella. Selaa vähän taakse päin niin löydät paljon mielipiteitä ja dataa asiasta tästäkin ketjusta.
Näinhän se on, Q1 syytä kaikki.

"Suomi on tietysti Euroopan automarkkinoiden hyttyssarjassa, mutta vähän isommillakin markkinoilla kehitys meni huhtikuussa pääosin samaan suuntaan: Ruotsi –80,7 %, Hollanti –73,8%, Portugali –33%, Tanska –67,2%, Ranska –59,4 %. Norjassa sentään Teslan myynti kasvoi 11,8 prosenttia."

 
Näinhän se on, Q1 syytä kaikki.

"Suomi on tietysti Euroopan automarkkinoiden hyttyssarjassa, mutta vähän isommillakin markkinoilla kehitys meni huhtikuussa pääosin samaan suuntaan: Ruotsi –80,7 %, Hollanti –73,8%, Portugali –33%, Tanska –67,2%, Ranska –59,4 %. Norjassa sentään Teslan myynti kasvoi 11,8 prosenttia."

Taas tätä yhden kuukauden ja muutamien maiden tuijottamista. Minä juuri linkkasin tuonne koko vuoden tilastot, joista voi katsoa kokonaiskuvaa.
 
Taas tätä yhden kuukauden tuijottamista. Löytyykö vain yhden kuukauden osalta sinulle sopivia tuloksia? Ja vielä nostat noita yksittäisiä maitakin? Minä juuri linkkasin tuonne koko vuoden tilastot, joista voi katsoa kokonaiskuvaa.
Ai väärä kuukausi, kun Y oli jo saatavilla? Edellisessä viestissä oli koko vuoden alun markkinaosuuden tilanne ja sekin oli väärä?

Anteeksi että otin uutisesta "yksittäisiä maita", tässä erään paremmin tietäjän laajempi kattaus:
"Model Y on 2025 myydyin sähköauto Euroopassa kun ottaa päivätasolla saatavien tietojen osalta maat: Norja, Tanska, Hollanti, Espanja, Ruotsi. Model 3 sijalla 5.

UK:ssa Model Y on myös 2025 myydyin sähköauto ja Model 3 on vieläpä toiseksi myydyin."
 
Vähän hassua tulla taas postailemaan jotain yksittäisen maan yksittäisen kuukauden tuloksia. Kyllähän tuolta löytää noiden maiden joukosta yksittäisiä kuukausia joissa on ihan mitkä tahansa numerot mitä haluaa niiden olevan. Sellaisen keskustelun tasonko haluat?

Onko jossakin dataa käytettyjen jälleenmyyntiarvon laskemiseen? Ei ainakaan uutisessasi eikä oikeassa maailmassa näin ole käynyt. Itse myin 1kk sitten -23 MYLR "pahimpaan" elonmyllyaikaan ja sain ihan hyviä suoraostohintoja liikkeiltä. Tosin ostajia oli niin paljon liikkeellä, että sain myytyä yksityiselle vielä hieman paremmalla hinnalla mitä suoraostot oli. En edes tehnyt myynti-ilmoitusta missään vaiheessa vaan vastasin yhteen useista osto-ilmoituksista ja yleensä näin kalliin auton myynti yksityiselle on lähes mahdotonta.
Itse asiassa olisi kiinnostaa, jos löydät edes suurinpiirtein yhden plussalle jääneen maan Teslan YTD 2025 myynneistä. Britit saattaa olla lähellä, mutta markkinakasvusta varmaan nekin luvut jäävät.

Jälleenmyyntiarvoistahan oli keskustelua tässä tai yleisketjussa ihan hiljaittain. Sinällään ihan sama, kun viittasin tuohon uutisen kohtaan, jossa sanottiin liisareiden heivanneen Teslat hiuksista nevadaan, kun eivät ole hyvää bisnestä. Ts. ihan sama lopputulos kuin Hertz tai mikä se autovuokraamoketju nyt oli, joka teki noilla persnettoa. Vaikutus tulee olemaan aika ikävä, koska auton talon puolesta saavat eivät taatusti lähde erikseen omalla rahalla ostamaan Teslaa vaan ostavat tarjolla olevista jonkun muun. Eli kysyntä laskee rakenteellisesti, jos ei pysyvästi, niin pidemmäksi aikaa. Q2 loppupuoli tulee siis olemaan hyvin mielenkiintoinen, kun autot on johonkin tungettava päästövähennysten myyntiin saamiseksi.
 
Ai väärä kuukausi, kun Y oli jo saatavilla? Edellisessä viestissä oli koko vuoden alun markkinaosuuden tilanne ja sekin oli väärä?

Anteeksi että otin uutisesta "yksittäisiä maita", tässä erään paremmin tietäjän laajempi kattaus:
"Model Y on 2025 myydyin sähköauto Euroopassa kun ottaa päivätasolla saatavien tietojen osalta maat: Norja, Tanska, Hollanti, Espanja, Ruotsi. Model 3 sijalla 5.

UK:ssa Model Y on myös 2025 myydyin sähköauto ja Model 3 on vieläpä toiseksi myydyin."
En minä listannut tuossa kuin UK:n yksittäisen maan tiedot, koska se on ainoana tuolla palvelussa sillä tavalla ja on iso markkina. Nuo listaukset kertoo, mitkä maat kuuluvat noihin tiettyihin kokonaisuuksiin. Yksittäisten kuukausien tuijottaminen ei anna mitään kuvaa mistään.
 
Ainoat uutiset missä on puhuttu Teslan pidentyneistä myyntiajoista käytettynä oli, että ne olivat "romahtaneet" samaksi kuin muissa vastaavissa sähköautoissa. Onko jossain lähdettä, että ovat muuttuneet "rumaksi osumaksi"?

Niin, ihan samalla lailla kuin asunnoissakin myyntiajat ottavat ensin osumaa. Niitä on hyvin saatavana käytettynä, joten sieltä katsoisin jos Teslaa haluaisin ostaa. Rahoitus on ainoa minkä takia uusi voi joissain tapauksissa olla ok, mutta itse odottaisin kvartaalin loppua (kuten on ennenkin ollut järkevää).

Myyntimäärät uusilla on Suomessa sitä mitä se lähialueilla tuntuu olevan (britit taisi olla poikkeus sääntöön). Ekassa neljässä kuussa Model Y myynyt 50% siihen mitä viime vuonna vastaavana aikana (uudella mallilla).

Perspektiiviä antaa että.modely on Suomessa neljän ensimmäisen kuukauden 13. parhaiten myynyt auto. Model3 ei mahdu neljänkymmenen parhaiten myydyn auton listalle.

Mustaa voi toki yrittää värittää valkoiseksi, mutta aika vähän Teslan myyntiluvuissa on ollut positiivista.
 
Niin, ihan samalla lailla kuin asunnoissakin myyntiajat ottavat ensin osumaa. Niitä on hyvin saatavana käytettynä, joten sieltä katsoisin jos Teslaa haluaisin ostaa. Rahoitus on ainoa minkä takia uusi voi joissain tapauksissa olla ok, mutta itse odottaisin kvartaalin loppua (kuten on ennenkin ollut järkevää).

Myyntimäärät uusilla on Suomessa sitä mitä se lähialueilla tuntuu olevan (britit taisi olla poikkeus sääntöön). Ekassa neljässä kuussa Model Y myynyt 50% siihen mitä viime vuonna vastaavana aikana (uudella mallilla).

Perspektiiviä antaa että.modely on Suomessa neljän ensimmäisen kuukauden 13. parhaiten myynyt auto. Model3 ei mahdu neljänkymmenen parhaiten myydyn auton listalle.

Mustaa voi toki yrittää värittää valkoiseksi, mutta aika vähän Teslan myyntiluvuissa on ollut positiivista.
Musta on mustaa ja valkoinen on valkoista. Väitteet ilman dataa ovat ilman väriä. Asioista voi keskustella ja Tesla myy tällä hetkellä vähemmän monessa paikassa mitä _viime_ vuonna, mutta väitteet romahduksista ja räjähdyksistä pitää pystyä tuomaan esille oikean maailman tapahtumissa ja numeroissa, ei mielipiteiden ja datattomien heittojen kautta. Tämän mittakaavan romahdukset myös kuvataan isommassa mittakaavassa, kuin kuukausitason luvuissa.
 
Tämän mittakaavan romahdukset myös kuvataan isommassa mittakaavassa, kuin kuukausitason luvuissa.

Onhan siellä ne kaikki kuukaudet mitä tänä vuonna on ollut. En nyt tiedä kuinka pitkää pätkää sitä nyt sitten pörssiyhtiön kohdalla pitää katsoa. Ilmeisesti tätä pidempää sitten. Ikävä kyllä tämän vuoden lukuja ei ole vielä enempää.
 
Onhan siellä ne kaikki kuukaudet mitä tänä vuonna on ollut. En nyt tiedä kuinka pitkää pätkää sitä nyt sitten pörssiyhtiön kohdalla pitää katsoa. Ilmeisesti tätä pidempää sitten. Ikävä kyllä tämän vuoden lukuja ei ole vielä enempää.
Niin, tämän vuoden lukuja ei ole vielä enempää. Johtopäätökset voidaan vetää sitten ensi vuonna. Nopeimmat Teslaheitterit käy toki läpi kuukausitasolla ja maatasolla näitä lukuja.

Hyvähän se on, että sähköautojen markkina kasvaa. On luontevaa että edelläkävijämerkin markkinosuus laskee tässä tapauksessa sähköautojen osalta, kun on muitakin vaihtoehtoja. En minä Teslaa tällä hetkellä tyrkytä suvun isovanhemmille, jotka ovat monet nyt siinä vaiheessa, että uskaltavat ostaa sähköauton seuraavaksi autoksi. Heille suosittelen nyt hinnanpudotusten jälkeen eurooppalaisia legacymerkkien sähköautoja, joissa on paljon nappeja ja tuttu sateenvarjo tulee oven reiästä. En Teslaa. Kaikki sähköautot on edistystä, piis änd laav. Meidän suvussa Teslan markkinaosuus on ROMAHTANUT, koska en ole enää ainut. Toisaalta tiedän kolme oman sukupolveni jäsentä, joiden seuraava auto on Tesla.
 
Ihan tosissasiko sinä AAtte nyt olet, että kyse on pelkästään markkinan kasvamisen aiheuttamasta markkinaosuuden laskusta? Tesla on ottanut tasaisesti turpiin jo ainakin pari vuotta, ensin romahti katteet alemyynteihin, 2024 myynnissä alkoi silti näkyä sakkaus ja Q1 2025 ollaan jo miinuksella autojen tuottojen kanssa. Q2 koko firma lienee punaisella, jos huhtikuun ennakkotiedot edustavat yleistä linjaa eli uusi Y ei riitä myynnin kääntämiseen. Samassa ajassa ovat saaneet tekniikan puolesta ulos täysin epäonnistuneen Cybertruckin ja just melkein valmiit 4680 akut ja FSD:n. Vuosien tekninen etumatka on osin vaihtunut jo takamatkaksi. Ei tarvitse Teslaa vihata, kun ihan itse tuntuvat kaivavan kuoppansa.

e: Akkupuolen johdossa muuten ovi käynyt vilkkaasti viime kk aikana. Mm. akkuarkkitehtuurista vastannut 17 vuotta talossa ollut Vineet Mehta.
 
Ihan tosissasiko sinä AAtte nyt olet, että kyse on pelkästään markkinan kasvamisen aiheuttamasta markkinaosuuden laskusta? Tesla on ottanut tasaisesti turpiin jo ainakin pari vuotta, ensin romahti katteet alemyynteihin, 2024 myynnissä alkoi silti näkyä sakkaus ja Q1 2025 ollaan jo miinuksella autojen tuottojen kanssa. Q2 koko firma lienee punaisella, jos huhtikuun ennakkotiedot edustavat yleistä linjaa eli uusi Y ei riitä myynnin kääntämiseen. Samassa ajassa ovat saaneet tekniikan puolesta ulos täysin epäonnistuneen Cybertruckin ja just melkein valmiit 4680 akut ja FSD:n. Vuosien tekninen etumatka on osin vaihtunut jo takamatkaksi. Ei tarvitse Teslaa vihata, kun ihan itse tuntuvat kaivavan kuoppansa.
En minä ole noin sanonut. Aika hurjat ennusteet sinulla on, ilman lähteitä tietty. Jännä nähdä, mitä tänä vuonna tapahtuu. FSD:n osalta joko maailma muuttuu tai tulee valtava pannukakku.
 
Onko muilla resetoitunut auton asetuksia kuten autopilotti, sentry clipin pituus, tuo suuntavilkun automatiikka ym. kun autoon tullut päivitys? Itsellä nyt kahden MY päivityksen jälkeen nollautunut asetuksia... ei kaikki, mutta osa. Autossa on Sexy commanderi asennettuna, mutta tuntuisi ettei sillä ole merkitystä.
 
Onko muilla resetoitunut auton asetuksia kuten autopilotti, sentry clipin pituus, tuo suuntavilkun automatiikka ym. kun autoon tullut päivitys? Itsellä nyt kahden MY päivityksen jälkeen nollautunut asetuksia... ei kaikki, mutta osa. Autossa on Sexy commanderi asennettuna, mutta tuntuisi ettei sillä ole merkitystä.
Ei ole kyllä itsellä resetoitunut niin että olisin huomannut ainakaan isommin. Sentrysoftaanhan tuli nyt päivityksiä, olisiko siinä syy? Ei se kyllä silti saisi niitä muuttaa, ellei ole valikkorakenne ihan kokonaan uusittu. En ole kyllä tarkistellut mitään aikajuttuja. Vilkkujen automatiikan ym. osalta katsoisin kyllä commanderin suuntaan, kun sehän voi kai muuttaa niitä?
 
Joo, en commanderissa ole koskenut mihinkään asetuksiin varmaan puoleen vuoteen. Ainoastaan päivitellyt sen firmistä, mutta aina toki mahdollista että se tekisi jotain resetointeja sitten. Tuo autopilotti on ollut sellainen, jonka huomannut heti että hetkinen miksi ei mene autopilotti päälle -> asetuksista nähnyt, että se on disabloituna ja nämä tosiaan tapahtunut aina päivityksen jälkeen.

Eipä tuosta commanderista kyllä taida itselleni muuta iloa muutenkaan olla kuin tuo automaattisen pyyhkijöiden disablointi kun laittaa autopilotin/vakkarin päälle. Muutenhan esim. nuo Teslan ulkopuoliset latauspisteet ja prewarming on jo tullut Teslaan. Talvella tuli commanderilla laitettua manuaalisesti prewarming päälle. Tulisi vielä tuo pyyhkijöiden disablointi vakio-ominaisuudeksi, niin voisi myydä koko commanderin pois.
 
Joo, en commanderissa ole koskenut mihinkään asetuksiin varmaan puoleen vuoteen. Ainoastaan päivitellyt sen firmistä, mutta aina toki mahdollista että se tekisi jotain resetointeja sitten. Tuo autopilotti on ollut sellainen, jonka huomannut heti että hetkinen miksi ei mene autopilotti päälle -> asetuksista nähnyt, että se on disabloituna ja nämä tosiaan tapahtunut aina päivityksen jälkeen.

Eipä tuosta commanderista kyllä taida itselleni muuta iloa muutenkaan olla kuin tuo automaattisen pyyhkijöiden disablointi kun laittaa autopilotin/vakkarin päälle. Muutenhan esim. nuo Teslan ulkopuoliset latauspisteet ja prewarming on jo tullut Teslaan. Talvella tuli commanderilla laitettua manuaalisesti prewarming päälle. Tulisi vielä tuo pyyhkijöiden disablointi vakio-ominaisuudeksi, niin voisi myydä koko commanderin pois.
Ite oon ajanu nyt automaattipyyhkijät koko ajan päällä 2tkm Juniperilla ja on ehkä 10 kertaa pyyhkiny kuivaa lasia. Ovat ryökäleet poistaneet ratin pikavalinnasta sen pyyhkijöiden asetusvalintamahdollisuuden niin ei tule laitettua niitä pois päältä... Ollaan unohdettu jo koko pyyhkijät. Oiskohan lähisoftapäivitykset jo ratkaiseet tuon pääosin?
 
Kiitti vinkistä AAtte, pitää testata kytkeä commanderista automatiikka pois päältä. Jos pelaa ongelmitta, niin myykästä commanderi pois.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 373
Viestejä
4 756 620
Jäsenet
77 468
Uusin jäsen
sibbe25

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom