Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mut , onko se niin älyttämän kallista sitten tehdä samalla vaivalla 5 paikkainen auto ?
M3 vaan kyyperitaksiksi. Ei ois tarvinnut suunnitella uutta. Ei ymmärrä. Olis jo käytössä ja pinkka olisi paremmassa kunnossa.
Uskon et tutkineet asiaa. Katso takseja, monessako yli 3 henkilöä. Kun jättää pois takapenkit voi saavuttaa ehkäpä meille näkymättömiä tuotantoetuja: kuten gigacast yhä tehokkaammin. Lisäksi jää pois metallia varmaan 20-30%. Takapenkit, ovet, keskipilarit jne.
 
Ei tuu tapatettua koko lapsiperhettä samalla kertaa. Kai tossa sekin merkkaa mikä on uhrien määrä / vastuu huonossa tapauksessa.
 
No esim Renault scenic tarjoaa up-to 629km WLTP rangea isommalla akulla ja VW id7 taitaa olla 618 tjsp pienemmällä akulla ja isommalla vissiin about 700.
Tuo scenic taitaa ollakin ihan hyvä vertailu uuteen y malliin, mutta id7 ei SUV olekaan. Tokihan rellu ei nelivetoa tarjoa ja jos olis niin range varmaan 10% vähemmän kuin y mallissa. Scenicissä selkeästi isompi 92kwh akku eli 2-0 voitto teslalle. Tuo id7 nelivetona wltp 585 ja akku koko 91kwh tais tulla taas 2-0 teslalle.

Ilmeisesti kun launch series myyty loppuun tulevat myyntiin siis 19" renkailla y awd ja y longrange rwd? Näissä ranget noin 600 awd ja takapotku longrange noin 630.
 
Ja ei kai se, miten pitkälle sähköautolla pääsee ole mikään teknisen edelläkävijyyden mittari? Varsinkaan ainoa sellainen.

Kuten mainittu, Teslat on sellaisia sukkuloita, että se auttaa paljon rangen kanssa. Aika moni sähkäri on kuitenkin korkeampi ja ei niin äärimmilleen tuulitunnelissa hiottu ja se näkyy rangessa. Autoja kun valitaan muidenkin ominaisuuksien kuin rangen perusteella.

Ja edelleenkään range nyt ei suoraan kerro paljoakaan voimalinjasta.
 
Kyllähän nuo muutkin merkit pitkälle pääsee:

Rahalla tuppaa yleensä saamaan kaikkea. Vielä kun tulis Suomeen myyntiin tuo lucid. Lähinnä tuo 3/y omassa segmentissään todella hyvä teknisesti varsinkin kun juuri y malli uudistui.
 
Ja ei kai se, miten pitkälle sähköautolla pääsee ole mikään teknisen edelläkävijyyden mittari? Varsinkaan ainoa sellainen.

Kuten mainittu, Teslat on sellaisia sukkuloita, että se auttaa paljon rangen kanssa. Aika moni sähkäri on kuitenkin korkeampi ja ei niin äärimmilleen tuulitunnelissa hiottu ja se näkyy rangessa. Autoja kun valitaan muidenkin ominaisuuksien kuin rangen perusteella.

Ja edelleenkään range nyt ei suoraan kerro paljoakaan voimalinjasta.
Ei varmasti monellekaan merkitystä onko se range 100 vai 1000. Monet varmasti ostaa merkin, varusteiden tai hinnan mukaan. Teslassa tuntuu olevan optimisti vähän kaikkea oikeassa balanssissa. Nyt näyttää aika hyvältä jo ihan perus auton ominaisuuksiltaankin tuo uusi y. Jos haluaa lisänäyttöä tai hudeja menee lisävarusteeksi ja itse asennettavaksi, mutta kaiken kaikkiaan perus hyvä auto sieltä kärkipäästä.
 
Rahalla tuppaa yleensä saamaan kaikkea. Vielä kun tulis Suomeen myyntiin tuo lucid. Lähinnä tuo 3/y omassa segmentissään todella hyvä teknisesti varsinkin kun juuri y malli uudistui.
Mikä siinä Y:ssä teknisesti uudistui? Eikäs sähkövoimalinja ole sama vanha?

Ei Tesla ole mitenkään huono. Vaan eipä s ole mitenkään tekninen edelläkävijäkään ole.
 
Mikä siinä Y:ssä teknisesti uudistui? Eikäs sähkövoimalinja ole sama vanha?

Ei Tesla ole mitenkään huono. Vaan eipä s ole mitenkään tekninen edelläkävijäkään ole.
Timanttia on lähinnä viilattu, ei tullut vielä huhuttua 95kwh akkua, mutta ehkä perffiin? Voimansiirron uudistuksia olleet integroitu invertteri ja suodatin sekä litkujen vaihdon lisäksi nykyään 8 bar windingia. Ei noita moottoreita joka vuosi kyhätä nollasta vaan sitä hiotaan pikku osa-alueilta ja sitten 5 vuoden jälkeen voi tulla se "mullistava" entistä moottoria prosentin parempi.

Ehkä suomalaisia kiinnostavampia asioita ovat ne tosielämän ranget kun on pakkasta tai hellettä, jolloin uusimman y mallin lasitus ja ilmanvaihtojärjestelmä ovat hioutuneet ja kabiiniin optimaalinen lämpö vaatii vähemmän energiaa eli range pitenee.
 
Tuo scenic taitaa ollakin ihan hyvä vertailu uuteen y malliin, mutta id7 ei SUV olekaan. Tokihan rellu ei nelivetoa tarjoa ja jos olis niin range varmaan 10% vähemmän kuin y mallissa. Scenicissä selkeästi isompi 92kwh akku eli 2-0 voitto teslalle. Tuo id7 nelivetona wltp 585 ja akku koko 91kwh tais tulla taas 2-0 teslalle.

Ilmeisesti kun launch series myyty loppuun tulevat myyntiin siis 19" renkailla y awd ja y longrange rwd? Näissä ranget noin 600 awd ja takapotku longrange noin 630.
Mitä ihmettä sä sekoilet? Tesla on helvetisti kalliimpi ja heikommin varusteltu, jos vertaa vajaavetoisia. Pääsevät yhtä pitkälle. Mukavuudessa Scenic vetää 300-0 Teslaa pataan. Googlen palvelut. Nelivetoa ei Scenic tarjoa. Siinä kohtaa korealaiset alkaa taas kiusata varsinkin uutta y:tä hinnan puolesta. Kannattaa vähän avata ne silmät, kilpailijat ovat ottaneet paikallaan polkeneen Teslan kiinni. Tesla on edelleen hyvä monessa asiassa, mutta aika vaikea siitä olisi extraa maksaa nykytilanteessa. Saatavuusetukin alkaa olla poissa.
 
Jaha, aloin ihmettelemään hallissa, että mikäs ihmeen jälki siinä kolmosen katossa on. No kiveniskeymä ja halkeamahan se, johan auto kerkesi kolmatta kuukautta minulla olemaan. Vakuutus tuon onneksi korvaa, mutta mihkä kannattaa viedä vaihdettavaksi? Vai vaihtavatko suoraan Teslalla?
 


Täällä peräpohjolassa arvonaleneminen ei ole noin joutuisaa sentään(/harmiksi). Mikä tuon selittää? Kelpaisi plaid viidelläkympillä minullekin.
 
Täällä peräpohjolassa arvonaleneminen ei ole noin joutuisaa sentään(/harmiksi). Mikä tuon selittää? Kelpaisi plaid viidelläkympillä minullekin.
Ilmeisesti MSRP putosi $140k -> $90k tuossa, niin se selittää jo paljon. Nyt näyttäisi olevan $88 490 uusi. Siihen muu arvonalenema päälle. Suomessa noita nyt ei täyteen hintaan varmaan tosiaan kourallista enempää mennytkään, eikä hinta ole noin paljoa kaiketi pudonnutkaan, uudesta pyydetään 111 990 €.
 
Jaha, aloin ihmettelemään hallissa, että mikäs ihmeen jälki siinä kolmosen katossa on. No kiveniskeymä ja halkeamahan se, johan auto kerkesi kolmatta kuukautta minulla olemaan. Vakuutus tuon onneksi korvaa, mutta mihkä kannattaa viedä vaihdettavaksi? Vai vaihtavatko suoraan Teslalla?
Tesla ei vaihda.
 
Uusin FSD ajelee suomenkaltaisissa olosuhteissa(lunta, loskaa). Ihan hyvin ajaa, ei edelleenkään täydellinen.

Kävin texasissa roadtripillä hiljattain. Joudun tunnustamaan, että paikoitellen ajoin huonommin kuin videon FSD: Tuntemattomat tiet, ihan helvetilliset liittymäviidakot monessa tasossa jne. Ei ole helppoa ainakaan minulle kun ei aina saa selvää mikä se oikea reitti on ja liikenneratkaisut outoja. FSD olis klaarannut paremmin. Aika eri asia ajaa täysin uudessa monimutkaisessa paikassa versus tutut tiet.

Kuvan systeemit oli vähän,.... noh, ei siinä aina ihan helposti ottanut selvää millä kaistalla pitäisi olla ja onko se tämä liittymä vai 150m päässä oleva
1738413109964.jpeg


 
Mitä ihmettä sä sekoilet? Tesla on helvetisti kalliimpi ja heikommin varusteltu, jos vertaa vajaavetoisia. Pääsevät yhtä pitkälle. Mukavuudessa Scenic vetää 300-0 Teslaa pataan. Googlen palvelut. Nelivetoa ei Scenic tarjoa. Siinä kohtaa korealaiset alkaa taas kiusata varsinkin uutta y:tä hinnan puolesta. Kannattaa vähän avata ne silmät, kilpailijat ovat ottaneet paikallaan polkeneen Teslan kiinni. Tesla on edelleen hyvä monessa asiassa, mutta aika vaikea siitä olisi extraa maksaa nykytilanteessa. Saatavuusetukin alkaa olla poissa.
Rauhoituppas taas vähäsen.

Googlen palvelut... :D Kenen mukaan Scenicillä pääsee yhtä pitkälle?
 
Viimeksi muokattu:
Björn Nylandin 90 testissä menivät 492-493km (Model y long range ja scenic iso akkuinen). Eli varmaankin Björnin mukaan...120 testissä menivät 358-359, eli taas samaan.
 
Ihan wltp-lukemiahan tässä on katsottu, siitähän koko keskustelu alkoi. Ei niin kovin montaa viestiä taaksepäin… Hyvä tietysti, jos reaalimaailmassakin on samaan päädytty.
 
Björn Nylandin 90 testissä menivät 492-493km (Model y long range ja scenic iso akkuinen). Eli varmaankin Björnin mukaan...120 testissä menivät 358-359, eli taas samaan.
Niin tuo 493km (1km enemmän höhö ;) ) on neliveto MY LR AWD tulos. Takavetoinen MY LR RWD menee pidemmälle, eli Scenic ei pärjää Teslalle rangessa vaikka akku on selvästi isompi (75 vs 87? käytettävät). En mainostaisi silloin kiinniottamista. Eli ei voi kyllä sanoa, että pääsee saman. Ja veikkaan että talvella ero vielä kasvaa Teslan hyväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kukin toki arvottaa miten haluaa, mutta itse lasken 1000km testissä 20 minuutin sisään noi kaikki ihan samaan. Joo, Tesla menee motaria hyvin, mutta niinhän sillä muodolla pitääkin.

Eikä missään nimessä huono auto ole, mutta eri preferensseillä voi valita aika paljon muitakin nykyään mikä on erinomainen asia.
 
Teslan motarimeno myös hyytyy vähän jos pysähtyy muualle kuin supereille tai etenkin jos joutuu pysähtymään muuten kuin akun kannalta optimaalisesti.

Jos alat ladata 30-80% väliä, niin latausnopeus on huomattavan keskinkertainen vs. 10-60% välillä.
 
Kannattaa kattoo youtubesta kanavan Savagegeese jaksot Lucidista. Siinä selviää, että pelkällä saippuapalamuotoilulla ei saavuteta pisintä ja teknologisesti edistyneintä teknologiaa, sekä pienintä kulutusta. Lucid tuntuu olevan ykkönen hommassa, tosin hehän ottaa joku 100k(?) takkiin per. myyty auto.

Tietääkö kukaan osaako Scenic hyödyntää akun lämmön kabiiniin pikalatauksen jälkeen? Teslassahan huomaa kulutuksessa ison dropin pikalaturin jälkeen, kun talvella ajaa.
 
Ainakin se osaa hyödyntää akun lämpötilan syöttämällä ko. lämpöä lämpöpumpulle. Varmaan jotain tarkempaakin infoa löytyy jos etsii..

Sivuilta:
"The heat pump, which is available as standard, is combined with a system for recovering energy from the motor and the battery, to enhance the driving range of Scenic E-Tech 100% electric and the thermal comfort of its passengers, regardless of the conditions. Very useful in winter."

Mitä lucidiin tulee, niin eihän se matkantekokyvyssä uusimmalle porschelle pärjää vaikka ensimmäinen pätkä on tolkuttoman pitkä. Olikohan se, että jos tarvitsee yli kaksi latausta reissulla niin Porsche menee ohi. Mutta tuo etu tulee Porschella juuri siitä että se lataa 350kW sinne 60% asti ja about 300kw 80% asti. Toki energiatehokkuus on sinänsä tärkeää ja onhan lucidissa muutakin hienoa. Kuten saa autosta virtaa kuten korealaisilla.

Mutta tosiaan aika paljon riippuu, mihin lataustasoon se auto pitää tarvittaessa saada ladattua. Tesla on pärjännyt hienosti juuri tuossa kulutuksen optimoinnissa ja alhaisilla varauksella ladattaessa. Sitten jos ajoprofiili on erilainen tai vaatii isommille prosenteille lataamista, niin sitten se nopeus ei enää niin ihmeellinen ole.

Mutta eihän käytännössä latausnopeudella keskimääräisellä ajosuoritteella juuri väliä ole. Nurkka-ajeluissa isoa akkua arvostaa, varsinkin jos kotona ei pysty lataamaan (tarvitsee sovittaa latausmahdollisuudet harvemmin omaan arkeen).

Lähipyörittelyn energiatehokkuuskin on vähän haastava mitattava, kun onhan se pääsääntöisesti hölmöä esim. lämmittää akkua juuri ollenkaan jos lähinnä pyörit lähialueilla, vaikka kuinka voisit hyödyntää osittain ko. lämpöä muualla (se akkumöhkö kuitenkin jäähtyy aika tehokkaasti tuolla ulkosalla).
 
Viimeksi muokattu:

Tuossa oli aika hyvin demo miten 193cm ukko mahtuu takapenkille uudessa y mallissa kun tuo kattopanelointi ja istuin kulma päivittynyt. Oli tuossa vähän pintaraapaisua ulkomuotojen aerodynamiikastakin.
 
Björn Nylandin 90 testissä menivät 492-493km (Model y long range ja scenic iso akkuinen). Eli varmaankin Björnin mukaan...120 testissä menivät 358-359, eli taas samaan.

Toisena, kun Teslan tekki-etumatkaa / lataus / rangea fiilistellään niin juurihan TM:n testissä oli Y?

Siinä lopputulos oli keskinkertainen ja ulkomuistista hyvin otti silmään, että hetkellisellä piikkiteholla ei pitkälle pötkitä. Jopa perus id.4 veti paremmat pisteet latausjutuissa laakean latauskäyrän ansiosta.
 
Se piikkitehohan on sinne laitettu vaan koijaamaan apinoita jotka ihastelevat sitä hetken huippua ja menevät sitten kaffelle.
 
Se piikkitehohan on sinne laitettu vaan koijaamaan apinoita jotka ihastelevat sitä hetken huippua ja menevät sitten kaffelle.

Ja pitkä laakea käyrä on tehty koijaamaan apinoita jotka ei ymmärrä että se vaikuttaa akun elinikaareen.

Tietysti kemiasta riippuen mutta kannattaa huomata ettei latausteho ole ainoa merkittävä asia. Ellei sitten ajele kolmen vuoden liisarilla.
 
Toisena, kun Teslan tekki-etumatkaa / lataus / rangea fiilistellään niin juurihan TM:n testissä oli Y?

Siinä lopputulos oli keskinkertainen ja ulkomuistista hyvin otti silmään, että hetkellisellä piikkiteholla ei pitkälle pötkitä. Jopa perus id.4 veti paremmat pisteet latausjutuissa laakean latauskäyrän ansiosta.
Tuolla olis parempi ketju väittelyyn ja vertailuun ennen kuin tämä menee taas tesla vs. muut kinasteluksi. Pidetään tesla ketjut teslassa ja vertailut yleisessä sähköautoketjussa: Yleistä keskustelua sähköautoista
 
Ja pitkä laakea käyrä on tehty koijaamaan apinoita jotka ei ymmärrä että se vaikuttaa akun elinikaareen.

Tietysti kemiasta riippuen mutta kannattaa huomata ettei latausteho ole ainoa merkittävä asia. Ellei sitten ajele kolmen vuoden liisarilla.
Jepjep, Teslan ratkaisut on aina perusteltuja ja huippuhyviä. Nyt kun latausnopeudessa hävitään niin se onkin vaan hyvä!
 
Toisena, kun Teslan tekki-etumatkaa / lataus / rangea fiilistellään niin juurihan TM:n testissä oli Y?

Siinä lopputulos oli keskinkertainen ja ulkomuistista hyvin otti silmään, että hetkellisellä piikkiteholla ei pitkälle pötkitä. Jopa perus id.4 veti paremmat pisteet latausjutuissa laakean latauskäyrän ansiosta.
Ei vetänyt. "Erityisesti moottoritiellä Tesla vetää omilla luvuillaan". Tämä on toki kesätesti, mutta ei tuo latauskäyrä edelleenkään huono ole paitsi Kiaan verrattuna. Hyötysuhteeseen ja toimintamatkaan yhdistettynä ainakin tässä joukossa vielä kärkitasoa.

1738501963795.png


1738502039596.png
 
Ei vetänyt. "Erityisesti moottoritiellä Tesla vetää omilla luvuillaan". Tämä on toki kesätesti, mutta ei tuo latauskäyrä edelleenkään huono ole paitsi Kiaan verrattuna. Hyötysuhteeseen ja toimintamatkaan yhdistettynä ainakin tässä joukossa vielä kärkitasoa.

No hitto - kun jutun luin syksyllä niin jäi vain mielikuva juuri keskinkertaisesta lopputuloksesta. No ehkä korjaan, että eipä ainakaan ollut ylivertainen 😂
 
No hitto - kun jutun luin syksyllä niin jäi vain mielikuva juuri keskinkertaisesta lopputuloksesta. No ehkä korjaan, että eipä ainakaan ollut ylivertainen 😂
Ei tosiaan, ja varmasti on jo muitakin kuin kyseinen Kia jotka pärjäävät kilometrien latausnopeudessa. Eli pikkuhiljaa voisi alkaa innovoimaan taas Teslakin, mutta vielä ei olla helisemässä kuitenkaan.

Kokonaisarvosana ei ollut mairitteleva vaan keskitasoa, perinteisistä ajettavuudesta ym. johtuen.
 
Ei tosiaan, ja varmasti on jo muitakin kuin kyseinen Kia jotka pärjäävät kilometrien latausnopeudessa. Eli pikkuhiljaa voisi alkaa innovoimaan taas Teslakin, mutta vielä ei olla helisemässä kuitenkaan.

Kokonaisarvosana ei ollut mairitteleva vaan keskitasoa, perinteisistä ajettavuudesta ym. johtuen.
Pitkässä kuvassa on aika selvää, että enää ei kannata huudella Teslan olevan 5 vuotta edellä. Teslan 400 V lautta on tulessa, kun on vähän harrasteltu ei-toimivaa akkutehdasta ja meemiautoa perusmallien sijaan. Mielestäni näin vuosiraportissa jonkun maininnan (saattoi olla uutisjutussakin), että Tesla odottaa saavansa next gen tekniikasta ennustettua vähemmän säästöjä. Voi olla vähän nihkeää, jos jopa rellu pystyy tarjoamaan nyt vajaaveto-y:lle täysin kilpailukelpoisen mallin 10-20% halvemmalla ja hyvällä saatavuudella. 2022 kun olis moista ajatellut, niin ei olis ihan heti tuntunut mahdolliselta. Ehkö se T-laiva pikkuhiljaa kääntyy, kun y sai pitää vilkkuviiksensäkin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
266 822
Viestejä
4 622 907
Jäsenet
75 909
Uusin jäsen
bestreload

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom