Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sama kokemus automaattivilkusta. Sen logiikka ei pelaa tarpeeksi luotettavasti että viitsisi normaaliajossa käyttää. Varsinkin kun tässä omalla asuinalueella on niin paljon liikenneympyröitä joissa se automatiikka ei toimi ollenkaanSääli että suuntavilkun toiminta on pakotettu tuohon automaattiseen malliin. Itsekin pidin kyllä sen toiminnasta, mutta puolen vuoden käytön jälkeen poistin sen käytöstä koska se ei toimi varmasti vaan jättää välillä yllättävissäkin paikoissa vilkun päälle. Ajaessa en kiinnosta seurailla meneekö vilkku pois päältä vai ei, joten otin normaalin mallin käyttöön. Nyt toimii 100% varmuudella ilman ajatusta, joka on kyllä selkeä parannus vaikka menettääkin "älykkään" poiskytkennän esim kaistaa vaihtaessa.
Itse taas en haluaisi tuosta automaattivilkusta luopua millään. Ympyröissäkin se toimii enimmäkseen kun opetteli tekemään pienen vastakäännön ratilla ympyrästä poistuttaessa, mutta toki voisi toimia luotettavammin. Tuon hyödyt ovat kuitenkin mielestäni haittoja suuremmat.Sama kokemus automaattivilkusta. Sen logiikka ei pelaa tarpeeksi luotettavasti että viitsisi normaaliajossa käyttää. Varsinkin kun tässä omalla asuinalueella on niin paljon liikenneympyröitä joissa se automatiikka ei toimi ollenkaan
olmen vilkutuksen käyttö on oikein hyvä kaistan vaihtoon ja liikenneympyrästä poistumiseen. Tuotakin kun saisi vielä asetuksista säätää 1-5 vilkutusta vaihtoehdoilla.
Anekdootti: viime vuonna Suomessa myytiin Volvo EX30 sähköautoa enemmän kuin Tesloja yhteensä. Kyse siis uusista autoista - käytettyjä Tesloja toki tuodaan paljon.
Niin lähde oli Traficomin ensirekisteröintien tietokanta. Nyt kyllä huomasin että puuttus marras-joulukuu.Miten ensirekisteröinti eroaa myydystä? Eikai autoslan tiedotuskeskus laske noihin mukaan 2022 Saksassa myytyä Model Y:tä?
Pelkkää Y rekisteröitiin 300kpl enemmän kuin ex30.
Anekdootti: viime vuonna Suomessa myytiin Volvo EX30 sähköautoa enemmän kuin Tesloja yhteensä. Kyse siis uusista autoista - käytettyjä Tesloja toki tuodaan paljon.
Ei, siellä ainoastaan pissapojan täyttöluukku oli siirretty alas ja pohjaan lisätty korkki.Oliko muuten etukontissa sähköpistoketta/ulosottoa @Sampsa
Tuossa vahvistuu entisestään että kyseessä mallien 3 ja y halvennetut versiot tulossa julkaisuun kesäkuun loppuun mennessä eli vuoden taitteessa uunista ulos. Suomeen varmaan 2026 aikana, mutta hinta varmaan kohtuu arvokas kun vertaa sitten mitä markkinoilla saatavana.
Eli nuo 800V ja muut parhaat todennäköisesti saapuu mS & mX täysuudistuksessa joskus 202x
Ompahan lupauksia taas. Jotenkin olisi uskottavampaa jos lausunnoissa olisi edes vähän varovaisuutta. Mutta sehän ei markkinoille sovi , sillä osakkeen arvoa on pakko pumpata keinolla millä tahansa ylös. Se tässä ihmetyttää, että vastaanotto on aina yhtä hyväksyvää, ikäänkuin kaikki uskovat sen nikottelematta. Kyllähän nuo toteutuu jossain vaihessa, mutta olen kyllä kaikille Teslan aikataluille nykyään yltiöskeptinen. En tiedä mistä johtuu ??![]()
Tesla FSD will 'go ballistic' next year, says guy who said that last year
And the year before, and the year before, and the year before, and the year before, and the year before, and the year before...electrek.co
Helppo liittyä kun liittyy FB ryhmään Tesla Owners Finland. Tarjous siis Akkuautolta.Clubin yhteistyökumppanin terveisiä!️
**Varmista Teslasi ajoakun kunto!**
Tarjoamme kattavan korkeajänniteakun tarkastuksen Tesla Clubilaisille tarjoushintaan 199€ sis. alv 25,5%. Meidän asiantunteva tiimimme suorittaa sähköiset ja visuaaliset tarkastukset, jotka sisältävät:
Tiiveystesti
Kapasiteetti ja suorituskyky
Visuaalinen tarkastus
Vikakoodien ja kosteuden analysointi
Erityistarkastukset
Saat kattavan raportin ja suosituksia, jotka auttavat estämään akkuongelmia. Älä jätä akun kuntoa sattuman varaan – ota yhteyttä ja varaa aikasi jo tänään!
Tarjous on voimassa tammikuun aikana tehtyihin tilauksiin. Täytä kaavake ja mainitse koodi:
Suosittelemme täyttämään kaavakkeen linkin kautta.
Eikö tuo tullut saataville vasta viime vuonna tuon EX30? Eli noissa isoissa luvuissa oli ennakkotilatut autot jotka tulivat kerralla. Sitten kun ennakkotilatut on rekisteröity niin paljastuu ns. todellinen myynti, joka on toki paljon pienempi lukema kun ne muutamat kuukaudet johon osuu koko edellisen vuoden aikana ennakkomyydyt autot? Näin tämän itse näkisin.Ei myyty.
EX30 ensirekisteröinnit laski selvästi loppuvuonna. Syytä en tiedä, ehkäpä EU:n tullit ilmeistyi EX30 hintaan vai mikä oli syynä, mutta Model Y otti tosiaan loppuvuonna sen kaulan kiinni minkä EX30 oli alkuvuonna tehnyt.
![]()
Kaipa tolla vivulla voi sitä käyttää manuaalisesti. Täppäys päälle ja täppäys pois?Sääli että suuntavilkun toiminta on pakotettu tuohon automaattiseen malliin. Itsekin pidin kyllä sen toiminnasta, mutta puolen vuoden käytön jälkeen poistin sen käytöstä koska se ei toimi varmasti vaan jättää välillä yllättävissäkin paikoissa vilkun päälle. Ajaessa en kiinnosta seurailla meneekö vilkku pois päältä vai ei, joten otin normaalin mallin käyttöön. Nyt toimii 100% varmuudella ilman ajatusta, joka on kyllä selkeä parannus vaikka menettääkin "älykkään" poiskytkennän esim kaistaa vaihtaessa.
Luulisi, tai ainakin tuolla nykyisellä Y:llä voi. Itse pidän aina tuota automaattia päällä ja joskus jos se ei satu toimimaan (lähinnä silloin kun on kaistaviivat lume alla tms.) niin sitten vaan näpäytän vilkun pois viiksellä. Yleisesti ottaen olen tuohon kuitenkin hyvin tyytyväinen, mutta toki on tilanteita missä se nyt vaan ei toimi, mutta samanlailla olisi varmasti tilanteita joissa 3 vilkutusta ei riitäkään jne. Eli tuskin mitään täydellistä pystyy reaalimailmassa tekemäänkään.Kaipa tolla vivulla voi sitä käyttää manuaalisesti. Täppäys päälle ja täppäys pois?
Eikö tuo tullut saataville vasta viime vuonna tuon EX30? Eli noissa isoissa luvuissa oli ennakkotilatut autot jotka tulivat kerralla. Sitten kun ennakkotilatut on rekisteröity niin paljastuu ns. todellinen myynti, joka on toki paljon pienempi lukema kun ne muutamat kuukaudet johon osuu koko edellisen vuoden aikana ennakkomyydyt autot? Näin tämän itse näkisin.
Kyllähän tuo esim. Waymoon verrattuna on silti harppaus jos CyberCab tosiaan toimii pelkällä kameraraudalla.Edit. Kesällä FSD Austinissa palveluna. Vaikka ei mitään geolokaatioita pitänyt olla niin nyt on.
Jeps. Mä en taas voi sietää sitä automaattista vilkkua, vaan hoidan tuo aina täppäämällä päälle ja pois. Käsihän on siinä vilkulla jo valmiiksi kun sen laittaa päälle, niin yksi pieni sormen liike ja kaikki toimii kun ihmisen mieliLuulisi, tai ainakin tuolla nykyisellä Y:llä voi. Itse pidän aina tuota automaattia päällä ja joskus jos se ei satu toimimaan (lähinnä silloin kun on kaistaviivat lume alla tms.) niin sitten vaan näpäytän vilkun pois viiksellä. Yleisesti ottaen olen tuohon kuitenkin hyvin tyytyväinen, mutta toki on tilanteita missä se nyt vaan ei toimi, mutta samanlailla olisi varmasti tilanteita joissa 3 vilkutusta ei riitäkään jne. Eli tuskin mitään täydellistä pystyy reaalimailmassa tekemäänkään.
Tuo näköjään löytyy myös Tesla Club facebookista.Helppo liittyä kun liittyy FB ryhmään Tesla Owners Finland. Tarjous siis Akkuautolta.
Anekdootti: viime vuonna Suomessa myytiin Volvo EX30 sähköautoa enemmän kuin Tesloja yhteensä. Kyse siis uusista autoista - käytettyjä Tesloja toki tuodaan paljon.
Kuinka niin? Geoaidattu alue missä ajetaan ilman kuskia jos ajetaan.Kyllähän tuo esim. Waymoon verrattuna on silti harppaus jos CyberCab tosiaan toimii pelkällä kameraraudalla.
Eikös noissa Waymon autoissa ole jotain sadantonnin liidareita ja raadareita?Kuinka niin? Geoaidattu alue missä ajetaan ilman kuskia jos ajetaan.
Juu. Ne on täys kallista teknologiaa + upeasti peräkontissa nvidian datakeskus. Tuli waymo vastaan austinissa pari päivää sitten. Joka nurkassa(edessä ja takana) surras lidar+sensorit + katolla iso häkkyrä. Ei tuollaista ratkaisua kutisteta lähitulevaisuudessa autoon minkä kuluttaja ostaa alle 50ke hinnalla tai edes alle 150ke hinnalla.Eikös noissa Waymon autoissa ole jotain sadantonnin liidareita ja raadareita?
Mitä sanoo kamerat?Mitähän nuo lidarit sanoo ku sataa jotain kiinni vähänkään kiinni tarttuvaa lunta?
Tulevaisuudesta ei voi olla varma. Muskilla yli optimaaliset käsitykset kaikesta, että heti huomenna tulee. Itse odottelisin rauhassa fsd toimintaa vielä muutaman vuoden, että kehtaa pääpiirteittäin sillä ajella. Ylipäänsä kaikki teslalla kokeilevaa prototyyppiä, josta ajan saatossa voi kehkeytyä erittäin järkevää kokonaisuutta. Tässä esimerkki castingistä kun vielä puoli tiessä:Ompahan lupauksia taas. Jotenkin olisi uskottavampaa jos lausunnoissa olisi edes vähän varovaisuutta. Mutta sehän ei markkinoille sovi , sillä osakkeen arvoa on pakko pumpata keinolla millä tahansa ylös. Se tässä ihmetyttää, että vastaanotto on aina yhtä hyväksyvää, ikäänkuin kaikki uskovat sen nikottelematta. Kyllähän nuo toteutuu jossain vaihessa, mutta olen kyllä kaikille Teslan aikataluille nykyään yltiöskeptinen. En tiedä mistä johtuu ??
Jos mä töissäni lupailisin vuosi toisensa jälkeen pitämättömiä aikatauluja, saisin kenkää. Tosin eipä mun puheilla paljoa pörssikurssejakaan heilautella. Sen takia fudut olisi varmaan oikeutettuja![]()
Kamerapohjaisessa on mahdollisuus olla halpa lähitulevaisuudessa. waymon lähestymistapa ei edes teoriassa ole kuluttajateknologiaan sopiva. Tosin eihän waymo edes yritä tehdä kuluttajatuotetta vaan taksia. Taksi voi olla kallis kun hinta saadaan takaisin + voittoa kuskaamalla asiakkaita 24/7/365.Kutistetaan Teslan FSDta myöskään? Se ei ole vieläkään itsestään ajava ja onko sitten kesälläkään.
Pyyhkijät pyyhkii ainakin meillä lumen tuulilasilta pois ja vakkari on toiminut kovassakin lumisateessa. Eli oman kokemuksen osalta ei sano mitään. Kunhan se lumipyry on vielä sellainen, että ihminenkin voi seuraavan auton nähdä.Mitä sanoo kamerat?
Nykyinen FSD on supervised eli sitä pitää valvoa. Teslahan pyrkii Austinissa juuri tekemään taksipalvelua.Kamerapohjaisessa on mahdollisuus olla halpa lähitulevaisuudessa. waymon lähestymistapa ei edes teoriassa ole kuluttajateknologiaan sopiva. Tosin eihän waymo edes yritä tehdä kuluttajatuotetta vaan taksia. Taksi voi olla kallis kun hinta saadaan takaisin + voittoa kuskaamalla asiakkaita 24/7/365.
Ihan lupauksia antavastihan uusin FSD ajaa. Ei enää mitään ihan älyttömiä vaikeuksia koko ajan versus mikä tilanne oli 6kk sitten tai 12kk takaperin.
Pyyhkijät pyyhkii ainakin meillä lumen tuulilasilta pois ja vakkari on toiminut kovassakin lumisateessa. Eli oman kokemuksen osalta ei sano mitään. Kunhan se lumipyry on vielä sellainen, että ihminenkin voi seuraavan auton nähdä.
Se on totta. Sivukamerat Model Y:ssä ainakin pysyy tosi hyvin puhtaana kelissä kuin kelissä, mutta takakamera on nopeasti lumen peitossa jos tulee kunnolla lunta. En tiedä mihin se sitten suostuisi, jos takakamera on peitettynä. Etenisikö silti vai ei. Takakameraahan ei siihen suoranaisesti tarvita jos eteenpäin mennään, mutta peruuttelu on hankalampaa. Sivukamerathan näkevät taakse päin kaistat ym.Mutta eihän se riitä että tuulilasikamerat on puhtaana, noissa itseajavissa pitää olla 360 näkyvyys kameroilla koko ajan.
Ymmärsin että tuosta puuttuu se pykälä, jolla tulee 3 vilkkua vs kokonaan päälle.Kaipa tolla vivulla voi sitä käyttää manuaalisesti. Täppäys päälle ja täppäys pois?
Joo vähän epäilin itsekkin tuota uutista. Se on sitten nykyään ilmeisesti:![]()
Tesloja myyty yhteensä 3717 kpl
Volvo EX30 2042 kpl
Missä tuollainen uutinen oli?Joo vähän epäilin itsekkin tuota uutista. Se on sitten nykyään ilmeisesti:
Vale, emävale, tilasto, UUTINEN
Ihmeen paljon kyllä Volvoa myyty kun sekään ei ihan halpa ole pikkuautoksi.
Teknikka & Talous (maksumuuri) taisi olla.Missä tuollainen uutinen oli?
Jos Tesla siis päivittää vain ne autot joissa tuo FSD on jo maksettu niin tarkoittaako tämä sitä, että nyt samalla poistuu FSD:n ostamisen mahdollisuus jälkikäteen niistä autoista joihin sitä ei vielä ole ostettu? Vai saakohan tuon silti vielä ostaa vanhaan autoon ja samalla sitten saa päivitetyn raudan?Nyt kun varmistui ettei HW3 Tesloihin voi tulla FSD:tä ja Teslakin päivittää vain ne Teslat jotka ovat auton kanssa samaan aikaan ostaneet sen FSD paketin niin mitenkäs se lain näkökulmasta menee, että ainakin käytettyjen Teslojen myynti-ilmoituksissa on monesti lukenut, että autossa os FSD kykyinen tietokone. (en muista tarkkaa sanamuotoa)?
Voiko autokauppias olla korvausvelvollinen jos myynti-ilmoituksessa on mainittu se FSD tietokone tms. FSD mahdollisuus?
Oma veikkaus on ettei unsupervised FSD:tä tule euroopassa edes HW4:ään. En kyllä tiedä luvattiinko sellaista alunperinkään.Nyt kun varmistui ettei HW3 Tesloihin voi tulla FSD:tä ja Teslakin päivittää vain ne Teslat jotka ovat auton kanssa samaan aikaan ostaneet sen FSD paketin niin mitenkäs se lain näkökulmasta menee, että ainakin käytettyjen Teslojen myynti-ilmoituksissa on monesti lukenut, että autossa os FSD kykyinen tietokone. (en muista tarkkaa sanamuotoa)?
Voiko autokauppias olla korvausvelvollinen jos myynti-ilmoituksessa on mainittu se FSD tietokone tms. FSD mahdollisuus?
Jos Tesla siis päivittää vain ne autot joissa tuo FSD on jo maksettu niin tarkoittaako tämä sitä, että nyt samalla poistuu FSD:n ostamisen mahdollisuus jälkikäteen niistä autoista joihin sitä ei vielä ole ostettu? Vai saakohan tuon silti vielä ostaa vanhaan autoon ja samalla sitten saa päivitetyn raudan?
Ei varmasti ja tuota HW4.0 ei edes saa päivityksenä vanhaan autoon vaan Teslan on tehtävä joku uusi versio nyt joka sopii HW3.0 autoihin.Oma veikkaus on ettei unsupervised FSD:tä tule euroopassa edes HW4:ään. En kyllä tiedä luvattiinko sellaista alunperinkään.
Oma veikkaus on ettei unsupervised FSD:tä tule euroopassa edes HW4:ään. En kyllä tiedä luvattiinko sellaista alunperinkään.
Lidareiden hinnat ovat syöksykierteessä kun useat eri valmistajat työntävät jatkuvasti ulos erilaisia malleja joissa hinta / suorituskyky / range / jne vaihtelee.Juu. Ne on täys kallista teknologiaa + upeasti peräkontissa nvidian datakeskus. Tuli waymo vastaan austinissa pari päivää sitten. Joka nurkassa(edessä ja takana) surras lidar+sensorit + katolla iso häkkyrä. Ei tuollaista ratkaisua kutisteta lähitulevaisuudessa autoon minkä kuluttaja ostaa alle 50ke hinnalla tai edes alle 150ke hinnalla.
Tämä. Lidarien hinnat ovat jo romahtaneet johonkin tonniin ja edelleen kehittyvät tutkat sataseen, joten on erikoista, jos niitä ei käytettäisi itseajavissa. Vaikea kuvitella, mitä kehitysaskelia tavallisissa kameroissa enää on.Kannattaa tuohon itseajavuuteen muistaa, että Wayno ja Tesla eivät ole ainoita. Esim. Out-of-spec kanavan uusinta kiina-autovideota katsoo niin siellä esim. Huawei on myös aika pitkällä ja niissä taisi olla sekä lidaria että kameraa. Pelkkä kamerapohjainen on toki kustannuksia säästävä (jos se toimii), mutta väitän että lidarin kustannukset tippuvat nopeammin kuin Teslan pelkkiin kameroihin perustuva tulee toimimaan.
Spectrum.ieee.org sanoi:We expect that relatively low-cost lidar sensors from some of our competitors, such as Cepton and Luminar, will begin showing up in some top-of-the line cars as early as next year. And driven by the availability of low-cost solid-state sensors like the ones we’re working on, lidar will be common in new cars by the end of the decade.
Vähän vedät viivoja suoraksi lauseesta "Netherlands presents FSD to EU in May,"fsd julkaisu Hollannissa toukokuussa ja sitä myöten laajemmin Eurooppaan.
Tollaisella 1-2 vilkutusta ei kyllä ole mitään järkevää käyttötapausta, eikä oikein tolla kolmellakaan. Vilkku kuuluu laittaa päälle ennen sitä kaistanvaihtoa, jotta ympärillä olevat autoilijat osaavat varautua. Tiedän, että suuri osa autoilijoista tuolla liikenteessä kääntävät ensin rattia, sitten nopea vilkautus (1-3) ja kaistan vaihto. Toi nyt on ihan sama kuin vaihtaa ilman vilkkua kaistaa.Sama kokemus automaattivilkusta. Sen logiikka ei pelaa tarpeeksi luotettavasti että viitsisi normaaliajossa käyttää. Varsinkin kun tässä omalla asuinalueella on niin paljon liikenneympyröitä joissa se automatiikka ei toimi ollenkaan
Kolmen vilkutuksen käyttö on oikein hyvä kaistan vaihtoon ja liikenneympyrästä poistumiseen. Tuotakin kun saisi vielä asetuksista säätää 1-5 vilkutusta vaihtoehdoilla.