Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mut , onko se niin älyttämän kallista sitten tehdä samalla vaivalla 5 paikkainen auto ?
M3 vaan kyyperitaksiksi. Ei ois tarvinnut suunnitella uutta. Ei ymmärrä. Olis jo käytössä ja pinkka olisi paremmassa kunnossa.
Uskon et tutkineet asiaa. Katso takseja, monessako yli 3 henkilöä. Kun jättää pois takapenkit voi saavuttaa ehkäpä meille näkymättömiä tuotantoetuja: kuten gigacast yhä tehokkaammin. Lisäksi jää pois metallia varmaan 20-30%. Takapenkit, ovet, keskipilarit jne.
 
Ei tuu tapatettua koko lapsiperhettä samalla kertaa. Kai tossa sekin merkkaa mikä on uhrien määrä / vastuu huonossa tapauksessa.
 
No esim Renault scenic tarjoaa up-to 629km WLTP rangea isommalla akulla ja VW id7 taitaa olla 618 tjsp pienemmällä akulla ja isommalla vissiin about 700.
Tuo scenic taitaa ollakin ihan hyvä vertailu uuteen y malliin, mutta id7 ei SUV olekaan. Tokihan rellu ei nelivetoa tarjoa ja jos olis niin range varmaan 10% vähemmän kuin y mallissa. Scenicissä selkeästi isompi 92kwh akku eli 2-0 voitto teslalle. Tuo id7 nelivetona wltp 585 ja akku koko 91kwh tais tulla taas 2-0 teslalle.

Ilmeisesti kun launch series myyty loppuun tulevat myyntiin siis 19" renkailla y awd ja y longrange rwd? Näissä ranget noin 600 awd ja takapotku longrange noin 630.
 
Ja ei kai se, miten pitkälle sähköautolla pääsee ole mikään teknisen edelläkävijyyden mittari? Varsinkaan ainoa sellainen.

Kuten mainittu, Teslat on sellaisia sukkuloita, että se auttaa paljon rangen kanssa. Aika moni sähkäri on kuitenkin korkeampi ja ei niin äärimmilleen tuulitunnelissa hiottu ja se näkyy rangessa. Autoja kun valitaan muidenkin ominaisuuksien kuin rangen perusteella.

Ja edelleenkään range nyt ei suoraan kerro paljoakaan voimalinjasta.
 
Kyllähän nuo muutkin merkit pitkälle pääsee:

Rahalla tuppaa yleensä saamaan kaikkea. Vielä kun tulis Suomeen myyntiin tuo lucid. Lähinnä tuo 3/y omassa segmentissään todella hyvä teknisesti varsinkin kun juuri y malli uudistui.
 
Ja ei kai se, miten pitkälle sähköautolla pääsee ole mikään teknisen edelläkävijyyden mittari? Varsinkaan ainoa sellainen.

Kuten mainittu, Teslat on sellaisia sukkuloita, että se auttaa paljon rangen kanssa. Aika moni sähkäri on kuitenkin korkeampi ja ei niin äärimmilleen tuulitunnelissa hiottu ja se näkyy rangessa. Autoja kun valitaan muidenkin ominaisuuksien kuin rangen perusteella.

Ja edelleenkään range nyt ei suoraan kerro paljoakaan voimalinjasta.
Ei varmasti monellekaan merkitystä onko se range 100 vai 1000. Monet varmasti ostaa merkin, varusteiden tai hinnan mukaan. Teslassa tuntuu olevan optimisti vähän kaikkea oikeassa balanssissa. Nyt näyttää aika hyvältä jo ihan perus auton ominaisuuksiltaankin tuo uusi y. Jos haluaa lisänäyttöä tai hudeja menee lisävarusteeksi ja itse asennettavaksi, mutta kaiken kaikkiaan perus hyvä auto sieltä kärkipäästä.
 
Rahalla tuppaa yleensä saamaan kaikkea. Vielä kun tulis Suomeen myyntiin tuo lucid. Lähinnä tuo 3/y omassa segmentissään todella hyvä teknisesti varsinkin kun juuri y malli uudistui.
Mikä siinä Y:ssä teknisesti uudistui? Eikäs sähkövoimalinja ole sama vanha?

Ei Tesla ole mitenkään huono. Vaan eipä s ole mitenkään tekninen edelläkävijäkään ole.
 
Mikä siinä Y:ssä teknisesti uudistui? Eikäs sähkövoimalinja ole sama vanha?

Ei Tesla ole mitenkään huono. Vaan eipä s ole mitenkään tekninen edelläkävijäkään ole.
Timanttia on lähinnä viilattu, ei tullut vielä huhuttua 95kwh akkua, mutta ehkä perffiin? Voimansiirron uudistuksia olleet integroitu invertteri ja suodatin sekä litkujen vaihdon lisäksi nykyään 8 bar windingia. Ei noita moottoreita joka vuosi kyhätä nollasta vaan sitä hiotaan pikku osa-alueilta ja sitten 5 vuoden jälkeen voi tulla se "mullistava" entistä moottoria prosentin parempi.

Ehkä suomalaisia kiinnostavampia asioita ovat ne tosielämän ranget kun on pakkasta tai hellettä, jolloin uusimman y mallin lasitus ja ilmanvaihtojärjestelmä ovat hioutuneet ja kabiiniin optimaalinen lämpö vaatii vähemmän energiaa eli range pitenee.
 
Tuo scenic taitaa ollakin ihan hyvä vertailu uuteen y malliin, mutta id7 ei SUV olekaan. Tokihan rellu ei nelivetoa tarjoa ja jos olis niin range varmaan 10% vähemmän kuin y mallissa. Scenicissä selkeästi isompi 92kwh akku eli 2-0 voitto teslalle. Tuo id7 nelivetona wltp 585 ja akku koko 91kwh tais tulla taas 2-0 teslalle.

Ilmeisesti kun launch series myyty loppuun tulevat myyntiin siis 19" renkailla y awd ja y longrange rwd? Näissä ranget noin 600 awd ja takapotku longrange noin 630.
Mitä ihmettä sä sekoilet? Tesla on helvetisti kalliimpi ja heikommin varusteltu, jos vertaa vajaavetoisia. Pääsevät yhtä pitkälle. Mukavuudessa Scenic vetää 300-0 Teslaa pataan. Googlen palvelut. Nelivetoa ei Scenic tarjoa. Siinä kohtaa korealaiset alkaa taas kiusata varsinkin uutta y:tä hinnan puolesta. Kannattaa vähän avata ne silmät, kilpailijat ovat ottaneet paikallaan polkeneen Teslan kiinni. Tesla on edelleen hyvä monessa asiassa, mutta aika vaikea siitä olisi extraa maksaa nykytilanteessa. Saatavuusetukin alkaa olla poissa.
 
Jaha, aloin ihmettelemään hallissa, että mikäs ihmeen jälki siinä kolmosen katossa on. No kiveniskeymä ja halkeamahan se, johan auto kerkesi kolmatta kuukautta minulla olemaan. Vakuutus tuon onneksi korvaa, mutta mihkä kannattaa viedä vaihdettavaksi? Vai vaihtavatko suoraan Teslalla?
 


Täällä peräpohjolassa arvonaleneminen ei ole noin joutuisaa sentään(/harmiksi). Mikä tuon selittää? Kelpaisi plaid viidelläkympillä minullekin.
 
Täällä peräpohjolassa arvonaleneminen ei ole noin joutuisaa sentään(/harmiksi). Mikä tuon selittää? Kelpaisi plaid viidelläkympillä minullekin.
Ilmeisesti MSRP putosi $140k -> $90k tuossa, niin se selittää jo paljon. Nyt näyttäisi olevan $88 490 uusi. Siihen muu arvonalenema päälle. Suomessa noita nyt ei täyteen hintaan varmaan tosiaan kourallista enempää mennytkään, eikä hinta ole noin paljoa kaiketi pudonnutkaan, uudesta pyydetään 111 990 €.
 
Jaha, aloin ihmettelemään hallissa, että mikäs ihmeen jälki siinä kolmosen katossa on. No kiveniskeymä ja halkeamahan se, johan auto kerkesi kolmatta kuukautta minulla olemaan. Vakuutus tuon onneksi korvaa, mutta mihkä kannattaa viedä vaihdettavaksi? Vai vaihtavatko suoraan Teslalla?
Tesla ei vaihda.
 
Uusin FSD ajelee suomenkaltaisissa olosuhteissa(lunta, loskaa). Ihan hyvin ajaa, ei edelleenkään täydellinen.

Kävin texasissa roadtripillä hiljattain. Joudun tunnustamaan, että paikoitellen ajoin huonommin kuin videon FSD: Tuntemattomat tiet, ihan helvetilliset liittymäviidakot monessa tasossa jne. Ei ole helppoa ainakaan minulle kun ei aina saa selvää mikä se oikea reitti on ja liikenneratkaisut outoja. FSD olis klaarannut paremmin. Aika eri asia ajaa täysin uudessa monimutkaisessa paikassa versus tutut tiet.

Kuvan systeemit oli vähän,.... noh, ei siinä aina ihan helposti ottanut selvää millä kaistalla pitäisi olla ja onko se tämä liittymä vai 150m päässä oleva
1738413109964.jpeg


 
Mitä ihmettä sä sekoilet? Tesla on helvetisti kalliimpi ja heikommin varusteltu, jos vertaa vajaavetoisia. Pääsevät yhtä pitkälle. Mukavuudessa Scenic vetää 300-0 Teslaa pataan. Googlen palvelut. Nelivetoa ei Scenic tarjoa. Siinä kohtaa korealaiset alkaa taas kiusata varsinkin uutta y:tä hinnan puolesta. Kannattaa vähän avata ne silmät, kilpailijat ovat ottaneet paikallaan polkeneen Teslan kiinni. Tesla on edelleen hyvä monessa asiassa, mutta aika vaikea siitä olisi extraa maksaa nykytilanteessa. Saatavuusetukin alkaa olla poissa.
Rauhoituppas taas vähäsen.

Googlen palvelut... :D Kenen mukaan Scenicillä pääsee yhtä pitkälle?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
266 618
Viestejä
4 615 755
Jäsenet
75 882
Uusin jäsen
tassu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom