Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Juu. Ne on täys kallista teknologiaa + upeasti peräkontissa nvidian datakeskus. Tuli waymo vastaan austinissa pari päivää sitten. Joka nurkassa(edessä ja takana) surras lidar+sensorit + katolla iso häkkyrä. Ei tuollaista ratkaisua kutisteta lähitulevaisuudessa autoon minkä kuluttaja ostaa alle 50ke hinnalla tai edes alle 150ke hinnalla.
Lidareiden hinnat ovat syöksykierteessä kun useat eri valmistajat työntävät jatkuvasti ulos erilaisia malleja joissa hinta / suorituskyky / range / jne vaihtelee.

Se, että Google ei vaihda viikon välein sensoripakettia halvempiin kertoo varmaan lähinnä erilaisesta riskinhallintaprosessista...
 
Kannattaa tuohon itseajavuuteen muistaa, että Wayno ja Tesla eivät ole ainoita. Esim. Out-of-spec kanavan uusinta kiina-autovideota katsoo niin siellä esim. Huawei on myös aika pitkällä ja niissä taisi olla sekä lidaria että kameraa. Pelkkä kamerapohjainen on toki kustannuksia säästävä (jos se toimii), mutta väitän että lidarin kustannukset tippuvat nopeammin kuin Teslan pelkkiin kameroihin perustuva tulee toimimaan.
Tämä. Lidarien hinnat ovat jo romahtaneet johonkin tonniin ja edelleen kehittyvät tutkat sataseen, joten on erikoista, jos niitä ei käytettäisi itseajavissa. Vaikea kuvitella, mitä kehitysaskelia tavallisissa kameroissa enää on.

Spectrum.ieee.org sanoi:
We expect that relatively low-cost lidar sensors from some of our competitors, such as Cepton and Luminar, will begin showing up in some top-of-the line cars as early as next year. And driven by the availability of low-cost solid-state sensors like the ones we’re working on, lidar will be common in new cars by the end of the decade.

 
Viimeksi muokattu:
fsd julkaisu Hollannissa toukokuussa ja sitä myöten laajemmin Eurooppaan.
Vähän vedät viivoja suoraksi lauseesta "Netherlands presents FSD to EU in May,"
Oisko totuus jotain tällaista, että sieltä tulee ehkä automattiset kaistanvaihdot moottoritiellä ja kädet pois ratista mutta siinä se. Kaupunkiajosta turha unelmoida.
1738242469208.png



Täällä kans jotain EU-lässytystä aiheesta. Käytännössä koetaan, että automaattinen kaistanvaihto hämärtää liikaa kuljettajan ymmärrystä omasta vastuustaan valvoa auton toimintaa (level 2 autonomisessa ajossa), joten sellaista ei tulisi tuoda markkinoille.

 
Sama kokemus automaattivilkusta. Sen logiikka ei pelaa tarpeeksi luotettavasti että viitsisi normaaliajossa käyttää. Varsinkin kun tässä omalla asuinalueella on niin paljon liikenneympyröitä joissa se automatiikka ei toimi ollenkaan

Kolmen vilkutuksen käyttö on oikein hyvä kaistan vaihtoon ja liikenneympyrästä poistumiseen. Tuotakin kun saisi vielä asetuksista säätää 1-5 vilkutusta vaihtoehdoilla.
Tollaisella 1-2 vilkutusta ei kyllä ole mitään järkevää käyttötapausta, eikä oikein tolla kolmellakaan. Vilkku kuuluu laittaa päälle ennen sitä kaistanvaihtoa, jotta ympärillä olevat autoilijat osaavat varautua. Tiedän, että suuri osa autoilijoista tuolla liikenteessä kääntävät ensin rattia, sitten nopea vilkautus (1-3) ja kaistan vaihto. Toi nyt on ihan sama kuin vaihtaa ilman vilkkua kaistaa.

Mikä siinä kunnollisessa vilkun käytössä pelottaa?
 
Tollaisella 1-2 vilkutusta ei kyllä ole mitään järkevää käyttötapausta, eikä oikein tolla kolmellakaan. Vilkku kuuluu laittaa päälle ennen sitä kaistanvaihtoa, jotta ympärillä olevat autoilijat osaavat varautua. Tiedän, että suuri osa autoilijoista tuolla liikenteessä kääntävät ensin rattia, sitten nopea vilkautus (1-3) ja kaistan vaihto. Toi nyt on ihan sama kuin vaihtaa ilman vilkkua kaistaa.

Mikä siinä kunnollisessa vilkun käytössä pelottaa?
Siis kolme vilkutusta ennen kuin käännän? Ei kait liikenneympyrässä ehdi enempää näyttääkään jos et vilkutusta aloita jo ennen kuin aiot poistua? Kaistanvaihdon voi tehdä ihan vilkuttamalla kolmesti ja vaihtaa sitten kaistaa.

No tämä tästä, jokaisella on oma tyylinsä liikenteessä.
 
Siis kolme vilkutusta ennen kuin käännän? Ei kait liikenneympyrässä ehdi enempää näyttääkään jos et vilkutusta aloita jo ennen kuin aiot poistua? Kaistanvaihdon voi tehdä ihan vilkuttamalla kolmesti ja vaihtaa sitten kaistaa.

No tämä tästä, jokaisella on oma tyylinsä liikenteessä.
Offtopik, mutta mun vika kommentti asiaan.


VVV-periaate:

Vilkku – Laita suuntamerkki päälle jo hyvissä ajoin ennen risteystä tai kaistanvaihtoa, näin osoitat aikeesi muille tielläliikkujille.

Vilkaisu – Katso peileihin nähdäksesi, tuleeko takaviistosta muita.

Varmistus – Varmista ennen kääntymistä kuollut kulma turvallisuuden takaamiseksi.

Liikenneturvan kyselyn mukaan 61 prosenttia suomalaisista on joutunut liikenteessä vaaratilanteeseen toisen tielläliikkujan suuntamerkin käyttämättä jättämisen takia. Suuntamerkin käyttämättä jättämisestä itse vaaratilanteeseen kokee joutuneen ainoastaan 9 prosenttia kyselyyn vastanneista.

– Kyselytulokset alleviivaavat sitä, että vilkun käyttämättömyyden seuraukset näkyvät eniten juuri niille muille tielläliikkujille. Kuljettaja itse toki tietää, mihin on menossa, mutta harvalla on autossaan kristallipalloa, jolla muiden määränpään voi ennustaa, Heiskanen toteaa.
 


Cybertruck tuli Eurooppaan, vaikka lumihiutaleet itki ettei voi, saa, pysty, kykene... :comp:

Norjassa on eri säännökset kuin EUssa. Sen takia kaikki sähköautovalmistajat ovat aloittaneet sieltä.

Uutisen mukaan yksityisfirma mikä on tehnyt Norjan viranomaisten kanssa yhteistyötä että ovat saaneet tuon rekisteriin. Tesla ei siis ole tätä tehnyt.
 
Mitään virallista tiedotetta tai parempaa uutista?

5 sek Google ja tulos kertoo mitä on tarjolla. Jos yksi firma tuo harmaatuontina Norjaan se ei koko Euorooppa.

Amerikkalaisia autoja tuova Norwegian Machinery on saanut hyväksynnän Tesla Cybertruckille Norjan teille. Asiasta kertoo Finansavisen.On ollut pitkään tiedossa, että Cybertruckia ei hyväksytty Euroopassa, mikä johtuu osittain ruostumattoman teräksen ja monien suorien, terävien reunojen yhdistelmästä rakenteessa, mikä herätti huolta haavoittuvien tienkäyttäjien turvallisuudesta.Siksi on yllättävää, että norjalaiset kyltit voidaan nyt asentaa.Gjerstad-yhtiö on työskennellyt noudon rekisteröimiseksi Norjassa marraskuusta lähtien tiiviissä yhteistyössä Norjan tiehallinnon kanssa.– Tämä on ennen kaikkea fantastista hauskaa. "Lopuksi voimme vahvistaa, että Tesla Cybertruck on hyväksytty ja valmis Norjan teille", sanoo Norwegian Machineryn toimitusjohtaja Per Eskeland Broomille.

Täältä voit ostaa oma Norjasta Tesla kaupasta.
Tässä linkki ostosivulle: https://www.tesla.com/no_no/
Miten mahtaa takuuhuolto toimia.
 
Siis kolme vilkutusta ennen kuin käännän? Ei kait liikenneympyrässä ehdi enempää näyttääkään jos et vilkutusta aloita jo ennen kuin aiot poistua? Kaistanvaihdon voi tehdä ihan vilkuttamalla kolmesti ja vaihtaa sitten kaistaa.

No tämä tästä, jokaisella on oma tyylinsä liikenteessä.

Jos tieliikennelakia (48 §) lukee, niin suuntamerkki on annettava hyvissä ajoin ja kestettävä koko toimenpiteen ajan. Liikenneympyröissä ei ehkä käytännössä usein ole mahdollista toteuttaa pilkulleen oikein, mutta muualla soisi enemmän käytettävän.

48 §

Suuntamerkki​


Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:


1) lähdettäessä liikkeelle tien reunasta;


2) käännyttäessä risteyksessä tai tiellä;


3) vaihdettaessa ajokaistaa;


4) poistuttaessa liikenneympyrästä;


5) muuten siirryttäessä sivusuunnassa.


Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä. Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan. (17.12.2020/1040)
 
Tuli mieleen ritari ässä 🤔
 
Vähän vedät viivoja suoraksi lauseesta "Netherlands presents FSD to EU in May,"
Oisko totuus jotain tällaista, että sieltä tulee ehkä automattiset kaistanvaihdot moottoritiellä ja kädet pois ratista mutta siinä se. Kaupunkiajosta turha unelmoida.
1738242469208.png



Täällä kans jotain EU-lässytystä aiheesta. Käytännössä koetaan, että automaattinen kaistanvaihto hämärtää liikaa kuljettajan ymmärrystä omasta vastuustaan valvoa auton toimintaa (level 2 autonomisessa ajossa), joten sellaista ei tulisi tuoda markkinoille.

Joo paljonhan tuo musk on avannut noista regulaatiosta ettei onnistu samalla laajuudella kuin jenkeissä. Mitenkä lie nerffattu fsd on ja niin pitkään kuin unsupervised tulee niin mulle se ja sama tai ylipäätään onko lvl 2 vai 3 kun ei voi täysin antaa auton mennä. Pelkkiä ajon helpottavia ATM. Sitten kun vuoden lopulla saapuu nuo 4d radarit markkinoille ja ehkä siihen hw5? Alkaa sitä näkyvyyttä olemaan sateella ja haastavissa olosuhteissa.
 
5 sek Google ja tulos kertoo mitä on tarjolla. Jos yksi firma tuo harmaatuontina Norjaan se ei koko Euorooppa.

Amerikkalaisia autoja tuova Norwegian Machinery on saanut hyväksynnän Tesla Cybertruckille Norjan teille. Asiasta kertoo Finansavisen.On ollut pitkään tiedossa, että Cybertruckia ei hyväksytty Euroopassa, mikä johtuu osittain ruostumattoman teräksen ja monien suorien, terävien reunojen yhdistelmästä rakenteessa, mikä herätti huolta haavoittuvien tienkäyttäjien turvallisuudesta.Siksi on yllättävää, että norjalaiset kyltit voidaan nyt asentaa.Gjerstad-yhtiö on työskennellyt noudon rekisteröimiseksi Norjassa marraskuusta lähtien tiiviissä yhteistyössä Norjan tiehallinnon kanssa.– Tämä on ennen kaikkea fantastista hauskaa. "Lopuksi voimme vahvistaa, että Tesla Cybertruck on hyväksytty ja valmis Norjan teille", sanoo Norwegian Machineryn toimitusjohtaja Per Eskeland Broomille.

Täältä voit ostaa oma Norjasta Tesla kaupasta.
Tässä linkki ostosivulle: https://www.tesla.com/no_no/
Miten mahtaa takuuhuolto toimia.
Ei tuolta ainakaan suoraan saanut tilattua mitään muuta kuin tiedotteen. Oisko tässä ihan se etttä firma tuo USAsta autoja ja modaa jotain jotta menee rekisteriin?
 
Kai tuo Norjan CT kuvio on samantyyppinen mitä truckmasters tekee täällä Hiluxeille. Eli rekisteröinti kevytkuorma-autoksi, nopeudenrajoittimen asennus jne. Säästöä kymmeniä tuhansia euroja.

Norjassa on vielä sekin, että se ei kuulu EU:hun joten periaatteessa voivat tehdä mitä lystäävät, vaikka ovatkin monia eurooppalaisia käytäntöjä ja muita eurooppalaisia sopimuksia ratifioineet.

Tarjoan Mariinille 1kpl Pirkka-III oluen, jos Tesla itse myy CT:tä EU:ssa henkilöautona ennen vuotta 2030.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 454
Viestejä
4 613 411
Jäsenet
75 834
Uusin jäsen
Pilotmake

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom