Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Cybertruck tuli Eurooppaan, vaikka lumihiutaleet itki ettei voi, saa, pysty, kykene...![]()
Siis kolme vilkutusta ennen kuin käännän? Ei kait liikenneympyrässä ehdi enempää näyttääkään jos et vilkutusta aloita jo ennen kuin aiot poistua? Kaistanvaihdon voi tehdä ihan vilkuttamalla kolmesti ja vaihtaa sitten kaistaa.Tollaisella 1-2 vilkutusta ei kyllä ole mitään järkevää käyttötapausta, eikä oikein tolla kolmellakaan. Vilkku kuuluu laittaa päälle ennen sitä kaistanvaihtoa, jotta ympärillä olevat autoilijat osaavat varautua. Tiedän, että suuri osa autoilijoista tuolla liikenteessä kääntävät ensin rattia, sitten nopea vilkautus (1-3) ja kaistan vaihto. Toi nyt on ihan sama kuin vaihtaa ilman vilkkua kaistaa.
Mikä siinä kunnollisessa vilkun käytössä pelottaa?
Cybertruck tuli Eurooppaan, vaikka lumihiutaleet itki ettei voi, saa, pysty, kykene...![]()
Offtopik, mutta mun vika kommentti asiaan.Siis kolme vilkutusta ennen kuin käännän? Ei kait liikenneympyrässä ehdi enempää näyttääkään jos et vilkutusta aloita jo ennen kuin aiot poistua? Kaistanvaihdon voi tehdä ihan vilkuttamalla kolmesti ja vaihtaa sitten kaistaa.
No tämä tästä, jokaisella on oma tyylinsä liikenteessä.
Cybertruck tuli Eurooppaan, vaikka lumihiutaleet itki ettei voi, saa, pysty, kykene...![]()
Mitään virallista tiedotetta tai parempaa uutista?
Siis kolme vilkutusta ennen kuin käännän? Ei kait liikenneympyrässä ehdi enempää näyttääkään jos et vilkutusta aloita jo ennen kuin aiot poistua? Kaistanvaihdon voi tehdä ihan vilkuttamalla kolmesti ja vaihtaa sitten kaistaa.
No tämä tästä, jokaisella on oma tyylinsä liikenteessä.
48 §
Suuntamerkki
Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:
1) lähdettäessä liikkeelle tien reunasta;
2) käännyttäessä risteyksessä tai tiellä;
3) vaihdettaessa ajokaistaa;
4) poistuttaessa liikenneympyrästä;
5) muuten siirryttäessä sivusuunnassa.
Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä. Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan. (17.12.2020/1040)
Joo paljonhan tuo musk on avannut noista regulaatiosta ettei onnistu samalla laajuudella kuin jenkeissä. Mitenkä lie nerffattu fsd on ja niin pitkään kuin unsupervised tulee niin mulle se ja sama tai ylipäätään onko lvl 2 vai 3 kun ei voi täysin antaa auton mennä. Pelkkiä ajon helpottavia ATM. Sitten kun vuoden lopulla saapuu nuo 4d radarit markkinoille ja ehkä siihen hw5? Alkaa sitä näkyvyyttä olemaan sateella ja haastavissa olosuhteissa.Vähän vedät viivoja suoraksi lauseesta "Netherlands presents FSD to EU in May,"
Oisko totuus jotain tällaista, että sieltä tulee ehkä automattiset kaistanvaihdot moottoritiellä ja kädet pois ratista mutta siinä se. Kaupunkiajosta turha unelmoida.
![]()
Täällä kans jotain EU-lässytystä aiheesta. Käytännössä koetaan, että automaattinen kaistanvaihto hämärtää liikaa kuljettajan ymmärrystä omasta vastuustaan valvoa auton toimintaa (level 2 autonomisessa ajossa), joten sellaista ei tulisi tuoda markkinoille.
![]()
Risks of hands-off driving and system-initiated lane changes in Level 2 driver assistance systems
New regulations under development at the UNECE in Geneva for future EU and UK versions of driver assistance systems such as Tesla’s Autopilot could result in cars making manoeuvres like lane changes…etsc.eu
Ei tuolta ainakaan suoraan saanut tilattua mitään muuta kuin tiedotteen. Oisko tässä ihan se etttä firma tuo USAsta autoja ja modaa jotain jotta menee rekisteriin?5 sek Google ja tulos kertoo mitä on tarjolla. Jos yksi firma tuo harmaatuontina Norjaan se ei koko Euorooppa.
![]()
Amerikkalaisia autoja tuova Norwegian Machinery on saanut hyväksynnän Tesla Cybertruckille Norjan teille. Asiasta kertoo Finansavisen.On ollut pitkään tiedossa, että Cybertruckia ei hyväksytty Euroopassa, mikä johtuu osittain ruostumattoman teräksen ja monien suorien, terävien reunojen yhdistelmästä rakenteessa, mikä herätti huolta haavoittuvien tienkäyttäjien turvallisuudesta.Siksi on yllättävää, että norjalaiset kyltit voidaan nyt asentaa.Gjerstad-yhtiö on työskennellyt noudon rekisteröimiseksi Norjassa marraskuusta lähtien tiiviissä yhteistyössä Norjan tiehallinnon kanssa.– Tämä on ennen kaikkea fantastista hauskaa. "Lopuksi voimme vahvistaa, että Tesla Cybertruck on hyväksytty ja valmis Norjan teille", sanoo Norwegian Machineryn toimitusjohtaja Per Eskeland Broomille.
Täältä voit ostaa oma Norjasta Tesla kaupasta.
Tässä linkki ostosivulle: https://www.tesla.com/no_no/
Miten mahtaa takuuhuolto toimia.
Kaliaa, varsinkaan halpaa bulkkia ei kannata tarjota kenellekään, eikä suotta ahdeta hahloa nyt noinkaan pieneksi. En ole koskaan ollut uskomuksessa, että henkilöautona moinen hyrrä tulisi, mutta kun keskustelu lähti äkkiä laukalle pikkusormi pystyssä, että *hyi* ja tieliikenteeseen pääseminen ylipäätään.Tarjoan Mariinille 1kpl Pirkka-III oluen, jos Tesla itse myy CT:tä EU:ssa henkilöautona ennen vuotta 2030.
Kaliaa, varsinkaan halpaa bulkkia ei kannata tarjota kenellekään, eikä suotta ahdeta hahloa nyt noinkaan pieneksi. En ole koskaan ollut uskomuksessa, että henkilöautona moinen hyrrä tulisi, mutta kun keskustelu lähti äkkiä laukalle pikkusormi pystyssä, että *hyi* ja tieliikenteeseen pääseminen ylipäätään.
Onhan tämä pohjolakin jo ripoteltuna, jos ei täyteen niin sinne sun tänne kuorma-autoksi rekisteröityjä vanhoja sekä uusia F-sarjan Foorteja, Excursioneita, Chevyn Silveradoja ja Dodgen pässivaunuja. Tämä on se viitekehys, mikä allekirjoittanutta keskustelussa ihmetytti.
Ei tuo noita kummempi ole, helvetin kipeetä tekee alle jääminen molemmissa.
Ja lopulta lienee aika yhdentekevää Teslamyynnin kokonaiskuvassa... hinnakkaampien teslojen (S/X) myynti on kyntänyt todella syvällä Euroopassa (viime vuonna myytiin ~3000 molempia yhteensä) ja alkuhuuman jälkeen vaikea nähdä että tätä myytäisiin juuri enempää.Niin tosiaanhan nuo muut vastaavat rekisteröidään kevytkuorma-autona, mikä esim. suomessa ja käsittääkseni koko eu:ssa vaatii C-kortin ja nopeudenrajoittimen.
Laukalle tässä on lähtenyt aika monellakin. Toisessa ääripäässä fanit pitävät varmana että tulee myyntiin kunhan paha EU lopettaa Teslan syrjimisen, toisessa taas ei ikinä, koskaan tule myyntiin millään reunaehdoilla.
Onko tosiaan? Jotain faktaa väitteen tueksi, kiitos.Väistämättä tulee mieleen, että olisiko teslalle kannattava bisnes myydä pelkkää sähköautoalustaa toisille valmistajille. Eli akku, moottorit, jonkinlainen rajapinta sille.
Toki akkuja Tesla ei itse kaikkia muutenkaan tee, mutta se kokonaispaketin energiatehokkuushan on kiistatonta.
Ja toki Teslalla voisi edelleen olla itsellä se uusin ja paras, muille myytäisiin sitten sitä vähän vanhempaa tavaraa.
Toki akkuja Tesla ei itse kaikkia muutenkaan tee, mutta se kokonaispaketin energiatehokkuushan on kiistatonta.
Näkisin Että Tesla saa kokonaisen auton myymällä kumminkin paremman katteen. Jo se, että ei taida olla ylikapasiteettia noissa tehtaissa, jossa moottoreita valmistetaan.Väistämättä tulee mieleen, että olisiko teslalle kannattava bisnes myydä pelkkää sähköautoalustaa toisille valmistajille. Eli akku, moottorit, jonkinlainen rajapinta sille.
Toki akkuja Tesla ei itse kaikkia muutenkaan tee, mutta se kokonaispaketin energiatehokkuushan on kiistatonta.
Ja toki Teslalla voisi edelleen olla itsellä se uusin ja paras, muille myytäisiin sitten sitä vähän vanhempaa tavaraa.
Totta. Nythän uudistuneeseen Model yyhyn ei tullut moottori-, eikä akkuparannuksia. Pelkästään saippuapalamuotoilua hieman hiottiin ja auto taitaa olla ihan hieman matalampi. Siitä pieni ajomatkan parannus.Tämähän on vähän nyt outo kommentti. Teslalla merkittävän osan kokonaispaketin energiatehokkuudesta tekee saippuapalamuotoilu. Voimalinjat ei enää pariin vuoteen ole olleet mitään markkinajohtajia.
Mersuhan osti teslalta teknologiaa ja kopioi sen päin persettä virheineen ja tuloksena autot ovat ihan kuraa.Onko tosiaan? Jotain faktaa väitteen tueksi, kiitos.
Eikä muuten kuulosta kovin hyvältä businessmallilta. Premiumit ei tohon lähtisi ja hintakilpailu Kiinalaisia vastaan on armotonta muissa autoissa..
Saa valaista. En tiedä kuka on markkinajohtaja sitten kuin Tesla? Aika hyvin tuo uuden y mallin 600 wltp 19" nakeilla ja 78/75kwh akulla minusta on. Ei tule mieleen äkkiseltään muita markkinajohtajia.Tämähän on vähän nyt outo kommentti. Teslalla merkittävän osan kokonaispaketin energiatehokkuudesta tekee saippuapalamuotoilu. Voimalinjat ei enää pariin vuoteen ole olleet mitään markkinajohtajia.
Kyllä se tekninen johtajuus, josta käsittääkseni oli kyse, vaatii tänä päivänä 800V teknologiaa, jota Teslalla ei edes ole.Saa valaista. En tiedä kuka on markkinajohtaja sitten kuin Tesla? Aika hyvin tuo uuden y mallin 600 wltp 19" nakeilla ja 78/75kwh akulla minusta on. Ei tule mieleen äkkiseltään muita markkinajohtajia.
Toki rahalla varmasti saisi esim lucidia, muttei Suomesta ainakaan. Ehkä tuolla high end luokassa se innovaatio toisenlaista, mutta aika merkityksetöntä kun niitä autoja menee hyvin vähän. Itse nyt lähinnä seuraan tuota 4.5m molemmin puolin olevaa d segmenttiä. Jos siinä luokassa katselee pahimpia kilpailijoita ja vertaa y malliin niin markkinajohtajuus olisi helposti menetetty jos siellä jollain olisi tarjolla saman tai pienemmän akkukoon verrokkia yli 600 wltp ja/tai muotoilu olisi jostain kasarilta? Muutenkin tuossa kokoluokassa hyvin monella lataustehot ovat alussa olleet päälle 100kw ja lähentelee 200kw kun Tesla tarjosi alusta alkaen 250kw piikkitehoa, vaikka se käppyrä ei olekaan tasainen. Sanoisin, että iholle monet yrittää, mutta perävaloja ne katselee tällä hetkellä.
Cybertruck?Kyllä se tekninen johtajuus, josta käsittääkseni oli kyse, vaatii tänä päivänä 800V teknologiaa, jota Teslalla ei edes ole.
Markkinajohtaja ei tarkoita teknistä edelläkävijyyttä. Tesla on myynyt hyvin, monestakin syystä, mutta nyt yskii myynti, kun muut tulevat kovaa rinnalle ja ohi.
Ei Teslan tekniikka missään nimessä huonoa ole, mutta ei siinä mitään sellaista ole, mitä ei usealta muulta valmistajalta löydy.
Cybertruck?
Varmaan sitä 800V lihavoinneista päätellen.
No esim Renault scenic tarjoaa up-to 629km WLTP rangea isommalla akulla ja VW id7 taitaa olla 618 tjsp pienemmällä akulla ja isommalla vissiin about 700.Saa valaista. En tiedä kuka on markkinajohtaja sitten kuin Tesla? Aika hyvin tuo uuden y mallin 600 wltp 19" nakeilla ja 78/75kwh akulla minusta on. Ei tule mieleen äkkiseltään muita markkinajohtajia.
Toki rahalla varmasti saisi esim lucidia, muttei Suomesta ainakaan. Ehkä tuolla high end luokassa se innovaatio toisenlaista, mutta aika merkityksetöntä kun niitä autoja menee hyvin vähän. Itse nyt lähinnä seuraan tuota 4.5m molemmin puolin olevaa d segmenttiä. Jos siinä luokassa katselee pahimpia kilpailijoita ja vertaa y malliin niin markkinajohtajuus olisi helposti menetetty jos siellä jollain olisi tarjolla saman tai pienemmän akkukoon verrokkia yli 600 wltp ja/tai muotoilu olisi jostain kasarilta? Muutenkin tuossa kokoluokassa hyvin monella lataustehot ovat alussa olleet päälle 100kw ja lähentelee 200kw kun Tesla tarjosi alusta alkaen 250kw piikkitehoa, vaikka se käppyrä ei olekaan tasainen. Sanoisin, että iholle monet yrittää, mutta perävaloja ne katselee tällä hetkellä.
Minusta erityisen huomionarvoista on, että Scenic on ~10 kWh isommalla akulla 7-8 k€ halvempi kuin halvin LR Y. Jopa paras malli on halvempi kuin halvin LR Y.No esim Renault scenic tarjoaa up-to 629km WLTP rangea isommalla akulla ja VW id7 taitaa olla 618 tjsp pienemmällä akulla ja isommalla vissiin about 700.
En kiistä etteikö vain voltteja vertailemalla korkeampi jännite olisi hyödyllinen ja hyvä. Mutta 800 V ylistäminen on hieman teknistä näppäilyä, koska kun katsotaan matkantekonopeuksia on Tesla 400 V arkkitehtuurilla yhä kärjessä Model S LR ja Model 3 LR rwd-malleilla, joissa molemmissa huipputeho piikkaa 250kw, josta Model S laskettelee huomattavasti loivemmin alaspäin kuin LR. Yhteenvetona 400 V on halvempi toteuttaa ja vähemmän altis vioille [tästä olen epävarma, mutta jännitteen nosto vaatii enempi liitoksilta], sekä kykenee yhä yhdessä muun tekniikan kanssa voittamaan kilpailijat.Kyllä se tekninen johtajuus, josta käsittääkseni oli kyse, vaatii tänä päivänä 800V teknologiaa, jota Teslalla ei edes ole.
Markkinajohtaja ei tarkoita teknistä edelläkävijyyttä. Tesla on myynyt hyvin, monestakin syystä, mutta nyt yskii myynti, kun muut tulevat kovaa rinnalle ja ohi.
Ei Teslan tekniikka missään nimessä huonoa ole, mutta ei siinä mitään sellaista ole, mitä ei usealta muulta valmistajalta löydy.
Kai nyt markkinajohtajalta löytyisi sedani joka nuo voittaisi?Model 3 ja S ovat sedaneita. Se takia ne pärjäävät 1000km testeissä yms erinomaisesti. Latausnopeus on keskinkertainen mutta sillä pärjää kun kulutus on pieni.
Tuo uusi A6 voi olla kova luu. Mutta kyllähän auto on muutakin kuin kiihtyvyys ja kuinka nopeasti sillä ajaa 1000km. Sivuseikkoja nuo loppujen lopuksi.Kai nyt markkinajohtajalta löytyisi sedani joka nuo voittaisi?
Oletkos nyt ihan varma, että jännitteen nosto on vaativampi asia kuin pienemmällä jännitteellä saman tehon tuottaminen? Oletko esim. perehtynyt miten nuo Teslan laturit jäähdyttää johtojaan, siitä on yksinkertaisuus aika kaukana.En kiistä etteikö vain voltteja vertailemalla korkeampi jännite olisi hyödyllinen ja hyvä. Mutta 800 V ylistäminen on hieman teknistä näppäilyä, koska kun katsotaan matkantekonopeuksia on Tesla 400 V arkkitehtuurilla yhä kärjessä Model S LR ja Model 3 LR rwd-malleilla, joissa molemmissa huipputeho piikkaa 250kw, josta Model S laskettelee huomattavasti loivemmin alaspäin kuin LR. Yhteenvetona 400 V on halvempi toteuttaa ja vähemmän altis vioille [tästä olen epävarma, mutta jännitteen nosto vaatii enempi liitoksilta], sekä kykenee yhä yhdessä muun tekniikan kanssa voittamaan kilpailijat.
Tottakai 800 V saavutetaan kovemmat lataustehot ja vähemmän lämpöä, mutta kun katsoo Pladi ässän suorituskykyä, niin lämmönhallinta tehtävissä muutoinkin. Tosin arvaisin jo noissa tehoissa ehkä 800 V auttavan lämmönhallinnassa.
Laturille on helpompi isompi jännite. Eri asia autolle. Tehoja helpompi ottaa isolla jännitteellä myös autolle. Kustannussyy nähdäkseni miksi kaikki eivät ole 800V, mutta kalliimmat useimmiten on.Oletkos nyt ihan varma, että jännitteen nosto on vaativampi asia kuin pienemmällä jännitteellä saman tehon tuottaminen? Oletko esim. perehtynyt miten nuo Teslan laturit jäähdyttää johtojaan, siitä on yksinkertaisuus aika kaukana.
Tuossapa nuo vielä videolla:Noniin, uusi Tesla Model Y katsastettu. Neliveto, valkoisena ja mustalla sisustalla:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Omasta mielestä facelift on onnistunut ja näyttää paremmalta niin edestä kuin takaa. Sisusta vastaava kuin Model 3 Highlandissa, istuimien keinonahka laadukkaamman tuntuista kuin aiemmin.
- Ovet kun lyö kiinni niin tulee aiempaa jämäkämpi/pehmeämpi ääni. Samoin aurinkolipoista ei tule rämähdystä, vaan pehmeämpi tömähsys.
- Ajovalot aiempaa alempana, samaa kokoa Model 3 Highlandin kanssa. Eivät ole upotettu tai ympärillä kaukaloa joka keräisi lunta tai loskaa.
- Maavara muutaman millin matalampi.
- Rekisterikilpi siirretty alas, takapuskuri kolmiosainen.
- Teslan mukaan 22% hiljaisempi
- Alusta kaiketi Model 3 Highlandista, samoin hiljaisemmat renkaat (huippunopeus 201 km/)
- Valikoista löytyi luistonestotila liukas pinta jäälle ja lumelle. Toivottavasti siis jatkuva neliveto ilman maastoavustuksen rajoituksia
- Samoin uusi valinta hidastus ja vähennetty, oletettavasti alhaisempi regen
- Vilkussa vain yksi asento alas ja ylös (ei kolmen vilkautuksen kaistanvaihtoa puolivälissä)
- ilmalämpöpumppua uusittu jo matkan varrella useampaan otteeseen, ei mitään spesifistä mainittu uuden Model Y:n lämpöpumpusta tai parannuksista
- Frunkin pohjassa korkki
- Vetokoukun muovisuoja kahdella muoviruuvilla kiinni, irrotettava koukku
- Etuistuimien reisituki vajaa pari senttiä pidempi
Koeajoa myöhemmin.
Automaattitaksia tai paremminkin sen "huolto/siivousasemaa"(?) esittelevä pätkä. En olekaan aiemmin katsonu noita Cybercab juttuja, mikähän järki yrittää tehdä kakspaikkaista autoa...![]()
Automaattitaksia tai paremminkin sen "huolto/siivousasemaa"(?) esittelevä pätkä. En olekaan aiemmin katsonu noita Cybercab juttuja, mikähän järki yrittää tehdä kakspaikkaista autoa...![]()
Uskon et tutkineet asiaa. Katso takseja, monessako yli 3 henkilöä. Kun jättää pois takapenkit voi saavuttaa ehkäpä meille näkymättömiä tuotantoetuja: kuten gigacast yhä tehokkaammin. Lisäksi jää pois metallia varmaan 20-30%. Takapenkit, ovet, keskipilarit jne.Mut , onko se niin älyttämän kallista sitten tehdä samalla vaivalla 5 paikkainen auto ?
M3 vaan kyyperitaksiksi. Ei ois tarvinnut suunnitella uutta. Ei ymmärrä. Olis jo käytössä ja pinkka olisi paremmassa kunnossa.
Tuo scenic taitaa ollakin ihan hyvä vertailu uuteen y malliin, mutta id7 ei SUV olekaan. Tokihan rellu ei nelivetoa tarjoa ja jos olis niin range varmaan 10% vähemmän kuin y mallissa. Scenicissä selkeästi isompi 92kwh akku eli 2-0 voitto teslalle. Tuo id7 nelivetona wltp 585 ja akku koko 91kwh tais tulla taas 2-0 teslalle.No esim Renault scenic tarjoaa up-to 629km WLTP rangea isommalla akulla ja VW id7 taitaa olla 618 tjsp pienemmällä akulla ja isommalla vissiin about 700.