Ainakin se osaa hyödyntää akun lämpötilan syöttämällä ko. lämpöä lämpöpumpulle. Varmaan jotain tarkempaakin infoa löytyy jos etsii..
Sivuilta:
"The heat pump, which is available as standard, is combined with a system for recovering energy from the motor and the battery, to enhance the driving range of Scenic E-Tech 100% electric and the thermal comfort of its passengers, regardless of the conditions. Very useful in winter."
Mitä lucidiin tulee, niin eihän se matkantekokyvyssä uusimmalle porschelle pärjää vaikka ensimmäinen pätkä on tolkuttoman pitkä. Olikohan se, että jos tarvitsee yli kaksi latausta reissulla niin Porsche menee ohi. Mutta tuo etu tulee Porschella juuri siitä että se lataa 350kW sinne 60% asti ja about 300kw 80% asti. Toki energiatehokkuus on sinänsä tärkeää ja onhan lucidissa muutakin hienoa. Kuten saa autosta virtaa kuten korealaisilla.
Mutta tosiaan aika paljon riippuu, mihin lataustasoon se auto pitää tarvittaessa saada ladattua. Tesla on pärjännyt hienosti juuri tuossa kulutuksen optimoinnissa ja alhaisilla varauksella ladattaessa. Sitten jos ajoprofiili on erilainen tai vaatii isommille prosenteille lataamista, niin sitten se nopeus ei enää niin ihmeellinen ole.
Mutta eihän käytännössä latausnopeudella keskimääräisellä ajosuoritteella juuri väliä ole. Nurkka-ajeluissa isoa akkua arvostaa, varsinkin jos kotona ei pysty lataamaan (tarvitsee sovittaa latausmahdollisuudet harvemmin omaan arkeen).
Lähipyörittelyn energiatehokkuuskin on vähän haastava mitattava, kun onhan se pääsääntöisesti hölmöä esim. lämmittää akkua juuri ollenkaan jos lähinnä pyörit lähialueilla, vaikka kuinka voisit hyödyntää osittain ko. lämpöä muualla (se akkumöhkö kuitenkin jäähtyy aika tehokkaasti tuolla ulkosalla).