Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Saa siihen oikeankin, vetomassa ei trafin papereihin sillä sen kummemmin kuitenkaan ilmaannu kuin itse hitsatussakaan. Laitonta siis vetää yhtään mitään oli se kenen hyvänsä asentama koukku.
 
Kyllä sen varmaan saa asennuttaa paikalleen tai laittaa itse. Mutta vetomassoja ei ole, niin ei saa laittaa kärryä perään. Eihän sekään toki käyttöä estä :)
Vetomassoja, mitä se tarkoittaa tässä? Eikös ne ole samoja autoja mutta joissain vain palkki takana jossa koukku?

Saa siihen oikeankin, vetomassa ei trafin papereihin sillä sen kummemmin kuitenkaan ilmaannu kuin itse hitsatussakaan. Laitonta siis vetää yhtään mitään oli se kenen hyvänsä asentama koukku.
Ne tehtaalta tulevat on kanssa laittomia?
 
Vetomassa eli mitä lukee rekisteriotteessa. Jos se on 0kg Trafin tietokannassa eli ei ole tyypitetty vetämiseen niin mitään et sillä saa vetää.
 
Okei. Eli varmaan jotain muutakin eroa koukullisella ja koukuttomalla Teslalla vai onko kyseessä vaan byrokratia?
Ei niissä mitään eroa ole. Tesla vain tällä tavoin on estänyt jälkiasenteisten koukkujen markkinan, koska jälkiasenteiseen koukkuun ei saa kytkeä mitään kärryä.
 
Ei langaton lataus yleisty, ennen kuin se on standardoitu (jos silloinkaan). Ihan sama mitä johonkin Tesla S:ään tulee, niin se on kuitenkin täysin marginaalituote globaalissa sähköautomarkkinassa.
Onhan tuohon standardi olemassa. Ei varmaan väliä CT/s/x nuo langattomat lataukset, mutta koko Tesla fleetiin kun tuo yhdistetään niin halpuutus alkaa. Ainakin vuosia seuranneena eri yritykset ovat puhuneet muutamista tunneista jopa 5k hinnaltaan nuo vehkeet kärryyn. Luulenpa että Teslan agenda tehdä tuo homma 2-3ke ja tulevaisuudessa hinta tippuu. Alkuvaiheen lyhyet 8cm etäisyydet 85% hyötysuhteilla on peitottu ja nyt puhutaan jopa 94% hyötysuhteista ja 25cm etäisyyksistä. Varmaan alkuvaiheessa siksi tarjotaan noihin niche malleihin kun hinta kallis ja kun massatuotanto käynnistyy miljoonille hinta y/3 enää 1.5ke
 
Onhan tuohon standardi olemassa. Ei varmaan väliä CT/s/x nuo langattomat lataukset, mutta koko Tesla fleetiin kun tuo yhdistetään niin halpuutus alkaa. Ainakin vuosia seuranneena eri yritykset ovat puhuneet muutamista tunneista jopa 5k hinnaltaan nuo vehkeet kärryyn. Luulenpa että Teslan agenda tehdä tuo homma 2-3ke ja tulevaisuudessa hinta tippuu. Alkuvaiheen lyhyet 8cm etäisyydet 85% hyötysuhteilla on peitottu ja nyt puhutaan jopa 94% hyötysuhteista ja 25cm etäisyyksistä. Varmaan alkuvaiheessa siksi tarjotaan noihin niche malleihin kun hinta kallis ja kun massatuotanto käynnistyy miljoonille hinta y/3 enää 1.5ke
Ja kuinka moni oisi valmis maksamaan edes ton 1.5ke ekstraa langattomasta latauksesta (+ kotilaite)?

En jaksa uskoa, että moni.
 
Langaton lataus on muuten todella herkkä sijainnilla. Tai siis auton pitää olla just eikä melkein oikeassa kohdassa laturin päällä. Mitenköhän tätä on lähdetty ratkomaan?
No helpoin tapa ratkoa tätä on tehdä latausmatosta esim. neliömetrin kokoinen ja laittaa kelat siirtymään maton sisällä. Jos ajat auton vähä killiin niin latausmaton sisällä askelmoottorit surraavat hetken ja siirtävät induktiosilmukat oikeaan paikkaan.
Ja kuinka moni oisi valmis maksamaan edes ton 1.5ke ekstraa langattomasta latauksesta (+ kotilaite)?

En jaksa uskoa, että moni.
Jengi maksaa 1.5ke noista type2-latureistakin, joten en nyt näe tuota mitenkään erityisen pahana. Kaikki eivät ole persaukisia ja suhteessa auton hintaan tuo on aika pieni kustannus - varsinkin jos kyse on standardista jonka voi olettaa olevant tuettu myös tulevissa autoissa.
 
Ja kuinka moni oisi valmis maksamaan edes ton 1.5ke ekstraa langattomasta latauksesta (+ kotilaite)?

En jaksa uskoa, että moni.
Miksi se normi kotilatauslaite tarvitsee lisäksi hommata, jos on langatonlatauslaite jo hommattuna? Ja nykyään näistä langallisistakin latureista moni maksaa toista tonnia vaikka parilla sadallakin saisi laturin. Veikkaan, että jos 1.5ke maksaa langaton lataus, niin tulee noin halpana olemaan suosittu, jos vain on paikka mihin tuon järkevästi saa.
 
Mites muiden Teslat lämmittelee, jos ajastaa vaikka lähdön työpaikan pihalta (ilman että on latauksessa). Huomasin että alkaa lämmittämään akkua jo pari tuntia ennen, ja prosessiin kuluu 9-10% akkua. Vähän tarpeetonta esilämmittämistä 15km matkaa varten. Kyseessä -21 LFP.

Ei kyllä haluja miten tuo on viime talvella toiminut, kun ei tainnut olla ajastus päällä.
 
Ymmärsin, että auton hintaan tulisi ekstraa 1.5k€. Ja ton päälle nykyista kotilatauslaitetta kalliimpi langaton kotilaite. Eli helposti 2-3t€ ekstraa. Ja saattaapi monella olla jo kotona hommattuna johdollinen laite, jolla autoa ladataan. Eipä noilla juuri jälkimarkkina-arvoa ole, eli kyllä tohon useamman tonnin saa varata.

Itse en kyllä hommaisi. Mulla on 2kpl Wallbox Pulsat Plussaa kuormanhallinnalla ja en näe pienintäkään ongelmaa niiden käytössä. Varsinkin kun meillä on kolme sähkäriä ja kaksi laturia, ei tartte miettiä miten autot ajaa parkkiin. Vasen laite 7m johdolla yltää kahteen vasemmanpuolimmaiseen autoon ja oikea kanssa 7m johdolla kahteen oikeanpuolimmaiseen.
Langattomana pitäisi latausta kaipaava auto olla aina tietyssä paikassa. Yhä useammalla lienee myös yksi laturi ja kaksi autoa, langattomana pitäisi aina tietää kumpaa autoa ladataan. Ja jos vaikka molempia tarvitsee peräkkäin ladata , niin autoja tarttee siirrellä. Johdon kanssa riittää johdon vaihto autosta toiseen.
 
Mites muiden Teslat lämmittelee, jos ajastaa vaikka lähdön työpaikan pihalta (ilman että on latauksessa). Huomasin että alkaa lämmittämään akkua jo pari tuntia ennen, ja prosessiin kuluu 9-10% akkua. Vähän tarpeetonta esilämmittämistä 15km matkaa varten. Kyseessä -21 LFP.

Ei kyllä haluja miten tuo on viime talvella toiminut, kun ei tainnut olla ajastus päällä.
Eikö se olisi helpompi laittaa lämmitys manuaalisesti päälle siinä vaiheessa kun lähtee kävelemään autoa kohti. Sisätilat ehtii lämmetä sopivasti mutta akkua ei turhaan lämmitellä. Oletuksena siis että työmatka ei ole mikään erityisen pitkä.
 
Eikö se olisi helpompi laittaa lämmitys manuaalisesti päälle siinä vaiheessa kun lähtee kävelemään autoa kohti. Sisätilat ehtii lämmetä sopivasti mutta akkua ei turhaan lämmitellä. Oletuksena siis että työmatka ei ole mikään erityisen pitkä.

Olisi varmaan. Auto rouvalla käytössä, niin annoin vaan tuosta automaattisesta ajastuksesta vinkin.. eikä nyt viitsisi syödä sanoja :)
 
Mites muiden Teslat lämmittelee, jos ajastaa vaikka lähdön työpaikan pihalta (ilman että on latauksessa). Huomasin että alkaa lämmittämään akkua jo pari tuntia ennen, ja prosessiin kuluu 9-10% akkua. Vähän tarpeetonta esilämmittämistä 15km matkaa varten. Kyseessä -21 LFP.

Ei kyllä haluja miten tuo on viime talvella toiminut, kun ei tainnut olla ajastus päällä.
lämmitän pätkäajoon aina camp modella niin akkua ei turhaan lämmitetä
 
Se esilämmitys starttaa varhain ja ryhmissä vallitsevan konsensuksen mielestä säästää varsinkin kovilla pakkasilla ulkona olevan auton lämpöpumppua vrt lämpö päälle ja ajoon metodiin.
 
Miksi se normi kotilatauslaite tarvitsee lisäksi hommata, jos on langatonlatauslaite jo hommattuna? Ja nykyään näistä langallisistakin latureista moni maksaa toista tonnia vaikka parilla sadallakin saisi laturin. Veikkaan, että jos 1.5ke maksaa langaton lataus, niin tulee noin halpana olemaan suosittu, jos vain on paikka mihin tuon järkevästi saa.
Ennemmin aika monella on jo se langallinen laite ja toi langaton tulee sen korvaajaksi. Eli kaksi kertaa saisit laitteen hankkia.

Ja tollaisen langattoman asennuskin on varmasti kalliimpaa kuin langallisen. Siinä saa pihaa kaivaa auki ja uutta asvalttia laittaa (monessa pihassa on asvaltti auton alla).

Eikä siinä, kyllä mä langattomasti mielelläni autoa lataisin, en vain jakasa uskoa noiden yleistyvän. Normiautoissa joihin joskus tollainen tulee, se tulee 100% varmasti lisävarusteena, koska langallinen lataus ei tule poistumaan ja langaton on ekstraa. Eli maksaisitko sen 1500€ tosta mahdollisuudesta?
 
Mites muiden Teslat lämmittelee, jos ajastaa vaikka lähdön työpaikan pihalta (ilman että on latauksessa). Huomasin että alkaa lämmittämään akkua jo pari tuntia ennen, ja prosessiin kuluu 9-10% akkua. Vähän tarpeetonta esilämmittämistä 15km matkaa varten. Kyseessä -21 LFP.

Ei kyllä haluja miten tuo on viime talvella toiminut, kun ei tainnut olla ajastus päällä.
Ei onnistu ajastetusti pelkkä kabiinin lämmitys, lähinnä tuosta ajastuksesta voi olla iloa pidemmälle matkalle lähtiessä ja silloinkin todennäköisesti lähinnä piuhan päästä lähtiessä. Pätkäajoon tuhlaa akkua turhaan, parempi vain täpätä ilmastointi päälle kun on lähtemässä (tai vissiin camp mode voi olla vielä energiatehokkaampi).
 
Miksi se normi kotilatauslaite tarvitsee lisäksi hommata, jos on langatonlatauslaite jo hommattuna? Ja nykyään näistä langallisistakin latureista moni maksaa toista tonnia vaikka parilla sadallakin saisi laturin. Veikkaan, että jos 1.5ke maksaa langaton lataus, niin tulee noin halpana olemaan suosittu, jos vain on paikka mihin tuon järkevästi saa.
Olettaisin että etenkin omakotitaloasukeille joku 2-suuntainen laturi voi olla perustellumpi. Voi hyvinkin maksaa merkittävän osan omistusajan kuluista etenkin talvella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 423
Viestejä
4 595 171
Jäsenet
75 633
Uusin jäsen
nvor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom