Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ottaisin vaikka kuinka olisi huono hyötysuhde kotiin tuollaisen jos sillä pääsisi piuhan kanssa pelleilystä.

Mä vähän ihmettelen tuota piuhan kanssa pelleilyä. Enemmänkin siitä näkökulmasta että miten tehdä elämästä mahdollisimman mukavaa kaikille.

Tai ymmärrän sen hyvin jos puhutaan erillisestä johdosta, joka pitää kaivaa jostakin ja kytkeä seinään ja autoon.

Mutta jos puhutaan kiinteästä latauslaitteesta niin sen johdon nostaminen latauslaitteesta ja kiinnittäminen autoon kestää sen 5 sekuntia(?) Ja päin vastoin.

Eli en näe oikein mitään järkeä investoida langattomaan lataukseen, ellei puhuta vaikka julkisista latauspisteistä joissa päästään eroon oman johdon kanssa pelleilystä tai sitten varastettavista kaapeleista.
 
Ei tuo johdon laitto kauhean hankalaa ole, mutta toki olisi helpointa jos vaan ajaisi ruutuun ja lataus alkaisi. Uskoisin että tämä on tulevaisuus jokatapauksessa, mutta aikataulusta hankala sanoa, että koska on valtavirtaa.
 
Langaton lataus olisi toki hieno juttu ja yksi kotilatausta helpottava tekijä, mutta se on väistämättä:

a) kallis
b) heikompi hyötysuhde

Kalleus tulee puhtaasti siitä, että yhtään isommalla teholla ne vaaditut komponentit alkaa olla kalliita.

Heikompi hyötysuhde on monen tekijän summa ja se joskus Teslan väittämä "90%" ei kertonut, että mistä mihin se on. Mutta varmaa on se että se ei ole seinästä akkuun.

Paljon helpompi ratkaisu olisi langallinen lataus, jossa robottivarsi tms olisi asennettu seinään ja sieltä tulisi liitin joka kytkettäisiin auton liittimiin. Tuon voisi sitten toteuttaa ihan perus type2 liittimellä tai keksiä jonkun paremmin soveltuvan tarvittaessa.

Tyyliin applen magsafe vs. Usb-c.
 
Itselläni on tuo 7-paikkainen ja en usko että sinne millään selkämenosuuntaan olevaa istuinta kolmannelle riville mahtuu. Siinä vaiheessa on toinenkin rivi työnnetty jo niin eteen että kuskilla on polvet leuassa.
Mistä noit 7 paikkaisia model Y:tä saa? Itse en ole löytänyt mistään. Nettiautossakin vain S:ää ja X:ää 7 paikkaisena. Myös Teslan sivuiltakaan en löydä. :hmm:
 
Mistä noit 7 paikkaisia model Y:tä saa? Itse en ole löytänyt mistään. Nettiautossakin vain S:ää ja X:ää 7 paikkaisena. Myös Teslan sivuiltakaan en löydä. :hmm:
Mene Teslan sivuille ja valitse Y LR AWD versio niin siihen voi configuraattorilla valita 7 paikkaisen tai 5 paikkaisen version.

Nettiautossa tuskin montaa jos yhtään kun ei kai tuota ole myyty kuin hyvin vähän aikaa vasta.
 
Juu malli tuli vasta viime syksynä myyntiin. Juuri nostivat tuon 7-paikkaisen option hintaa 2500€->4000€. Vähän veikkaan että uudesta Y-mallista ei 7 paikkaista versiota ole tulossa.
 
Nopeasti ton tsekkasin ja ei voi olla 75% johdollisen latauksen hyötysuhde. Jotain hämärää tossa kyllä on. DC -latauksellahan ton pitäisi olla 90-95%.

Siis aivan 100% varmasti kuparijohto siirtää sähköä tehokkaammin kuin johto, jossa kupari on poikki ja joku induktiosysteemi välissä.

Ihan perusfysiikkaa. Tossa Björnin videon mittauksessa on jotain todella hämärää.

Tuossa limiting factorin part1 osiossa oli noista häviöistä. Aikalailla ne nykyään pääsevät lähelle langallista häviötä ja Tesla itsekin maininnut että selkeästi yli 90% efficiency ja firma minkä osti hetkeksi pois mainitsi 93% sekä hevo samaan päässyt eli siellä 93% luokkia vs 95% langallinen toki riippuu pitkälti onko kyseessä AC vai DC lataus ja tehot yms.
 
Jotenkin tulee flashbackkeja bemarin jo 7 vuotta sitten esittelemästä jututsta grafiikoineen.

En kyllä tiedä toiko bmw millään markkinoilla kuluttajille asti tuota latausta.

Samoiten tulee flasbackeja 2016 kun Tesla s sai noita Amerikan markkinoilla ja hintakaan ei ollut paha. Taisivat tarjota pluggless powerilla myös mm. Nissan leafin ja Chevrolet voltiin tuota.
 
Kun juttelee teslan omistajien kanssa niin jokainen ei saksalainen bensa-auto on halvempi pitää... Nnin paljon on kalliita vikoja et ei kannata ellei ego sitä vaadi :)
 
No jotain vikaahan tossa on, kun ei kaupallisesti ole lyönyt läpi?
Varmasti huonompi oli aikanaan hyötysuhde ja mitä silloin seurailin hintaa pluggless powerilla niin oli hinnat aaltoilevia (2-5k dollarin välillä) ja sitten taisi joku ostaa tuon pois (ilmeisesti pelkäsi kilpailua). Olisi varmaan ollut ihan ok jos olisi jatkunut myynti. Onhan nytkin pelko perseessä öljy-yhtiöillä ja ovat shellit/St1 jne jo pikalatauspuolelle lyöttäytyneet ja lobbaavat jatkuvasti omaa tuotettaan ja haukkuvat miten paskaa se sähköautoilu on. Markkinat elävät ja en ymmärrä miksi se langaton lataus olisi huono jos menetät 5€ vuodessa kun et tarvitse laittaa kaapelia kiinni ja irroittaa sitä autosta useita kertoja viikossa? Kyllä itse ainakin päädyn ässään jos ei yyhyn tule langatonta latausta julkaisun myötä on se niin syöpää tuikkia tuota johtoa alvariinsa.
 
Kun juttelee teslan omistajien kanssa niin jokainen ei saksalainen bensa-auto on halvempi pitää... Nnin paljon on kalliita vikoja et ei kannata ellei ego sitä vaadi :)
En ymmärrä miksi hommata mitään muuta sähköautoa kuin Tesla? Jos haluaa noita 10-50ke remppoja maksella niin ei kai siinä.
Yks hailee ne nivelien muutamat satkut ja jos se ilp jackpot iskee niin eipä tarvitse kuitenkaan muutamia tonneja maksella eli Tesla = edullisuus.
 
En ymmärrä miksi hommata mitään muuta sähköautoa kuin Tesla? Jos haluaa noita 10-50ke remppoja maksella niin ei kai siinä.
Yks hailee ne nivelien muutamat satkut ja jos se ilp jackpot iskee niin eipä tarvitse kuitenkaan muutamia tonneja maksella eli Tesla = edullisuus.
Onhan Teslassakin nuo moottorit ja akku aika arvokkaita.
Varmasti huonompi oli aikanaan hyötysuhde ja mitä silloin seurailin hintaa pluggless powerilla niin oli hinnat aaltoilevia (2-5k dollarin välillä) ja sitten taisi joku ostaa tuon pois (ilmeisesti pelkäsi kilpailua). Olisi varmaan ollut ihan ok jos olisi jatkunut myynti. Onhan nytkin pelko perseessä öljy-yhtiöillä ja ovat shellit/St1 jne jo pikalatauspuolelle lyöttäytyneet ja lobbaavat jatkuvasti omaa tuotettaan ja haukkuvat miten paskaa se sähköautoilu on. Markkinat elävät ja en ymmärrä miksi se langaton lataus olisi huono jos menetät 5€ vuodessa kun et tarvitse laittaa kaapelia kiinni ja irroittaa sitä autosta useita kertoja viikossa? Kyllä itse ainakin päädyn ässään jos ei yyhyn tule langatonta latausta julkaisun myötä on se niin syöpää tuikkia tuota johtoa alvariinsa.
Y on jo julkaistu.
 
Ei langaton lataus yleisty, ennen kuin se on standardoitu (jos silloinkaan). Ihan sama mitä johonkin Tesla S:ään tulee, niin se on kuitenkin täysin marginaalituote globaalissa sähköautomarkkinassa.
 
Itse otan kaksisuuntaisen latauksen n. 99 kertaa sadasta ennen kuin langattoman latauksen.

Joo, langattomalla latauksella voi olla jotain spesifejä käyttötapauksia julkisella ja/tai yleisillä paikoilla, mutta suurimmassa osassa käyttötapauksia se tekee saman asian kalliimmalla hinnalla ja hyvin marginaalisella käyttöhyödyllä.

Ja siis en yhtään epäile etteikö se silti voisi olla kannattava tuoda markkinoille. Kyllä niitä joku ostaisi ja esim. jossain vuokra-autokäyttötapauksissa saattaisi olla ihan toimivakin. Sinänsä myös sopii Teslan visioon robotaksista jossa auto putsataan robottien toimesta jossain paikassa x, joten miksei sitä sitten vaikka ladattaisi samalla.
 
Itse otan kaksisuuntaisen latauksen n. 99 kertaa sadasta ennen kuin langattoman latauksen.

Joo, langattomalla latauksella voi olla jotain spesifejä käyttötapauksia julkisella ja/tai yleisillä paikoilla, mutta suurimmassa osassa käyttötapauksia se tekee saman asian kalliimmalla hinnalla ja hyvin marginaalisella käyttöhyödyllä.

Ja siis en yhtään epäile etteikö se silti voisi olla kannattava tuoda markkinoille. Kyllä niitä joku ostaisi ja esim. jossain vuokra-autokäyttötapauksissa saattaisi olla ihan toimivakin. Sinänsä myös sopii Teslan visioon robotaksista jossa auto putsataan robottien toimesta jossain paikassa x, joten miksei sitä sitten vaikka ladattaisi samalla.
Pitkälle samaa mieltä.

Silti lienee helpompi tehdä robotti, joka tökkää latauskaapelin paikalleen… tai palkata yksi kaveri latausasemalle kaapelirumbaan noille robotakseille😀
 
Kun juttelee teslan omistajien kanssa niin jokainen ei saksalainen bensa-auto on halvempi pitää... Nnin paljon on kalliita vikoja et ei kannata ellei ego sitä vaadi :)
Vikaa tai vikoja odotellessa. Omaan on vaihdettu viime leimalle etupään osia ja jarrulevyt. Edellinen omistaja joutui maksamaan myös uuden sisäisen laturin. Kolme ovenkahvaa. Vakuutuksen piikkiin tuulilasi.

Akun huollon aion teettää varalta, noin 900€. Vaihtoon on mennyt tuulilasinpyyhkimet ja raitisilmasuodatin.


Arvonalenemahan noissa on kova. Esim 6 vuotta sitten 60k€ maksanut on nyt ihan maksimissaan 20k€. Oma maksoi 23k€ (90d) eli siitä auton hinta ei ole ehtinyt vielä kovin paljon romahtaa.

Ainakin S ja X on aika hyvin korjattavissa (Kokkolan autohuolto ja Akkuauto). Akun korjaus olisi alkaen 6000€, jos "leviää".

Vasta 2tkm takana, eli voihan niitä vikoja toki tulla vanhukseen.
Screenshot_2025-01-18-22-10-59-35_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Facessa Model 3:lla on yksi kerinnyt ajamaan reilu 350tkm (linkin näkeminen vaatii Model 3 -ryhmään kuulumisen)
Hyvin on osattu itse korjata. Koko alusta laitettiin huvikseen uusiksi, niin siitä tuli hieman ylimääräistä maksettavaa. Ja ensimmäiset jarrulevyt oli ilmeisesti aika huonot, vaikka piti olla hyvää merkkiä. Kallista? Ei mielestäni. Ja eka huolto vasta 125tkm kohdalla.

Lainaus Facebookista, 2019-2025:
Screenshot_2025-01-18-22-24-53-79_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg
 
Joo, langattomalla latauksella voi olla jotain spesifejä käyttötapauksia julkisella ja/tai yleisillä paikoilla, mutta suurimmassa osassa käyttötapauksia se tekee saman asian kalliimmalla hinnalla ja hyvin marginaalisella käyttöhyödyllä.
Jos langattomaan lataukseen saadaan sopiva standardi ja sen kautta yleistymään niin myös hinnatkin tulee heti alas. Voin vaan kuvitella julkisessa latauksessa sen suosiota, kun ei tarvitse enää sen jälkeen huolehtia rikkinäisistä kaapeleista väärinkäytöksien, vahinkojen tai kulumisen takia. Maksaa nopeasti itsensä takaisin, vaikka vähän kalliimpi alunperin olisikin.
 
Jos langattomaan lataukseen saadaan sopiva standardi ja sen kautta yleistymään niin myös hinnatkin tulee heti alas. Voin vaan kuvitella julkisessa latauksessa sen suosiota, kun ei tarvitse enää sen jälkeen huolehtia rikkinäisistä kaapeleista väärinkäytöksien, vahinkojen tai kulumisen takia. Maksaa nopeasti itsensä takaisin, vaikka vähän kalliimpi alunperin olisikin.
Onko näitä rikkinäisiä tai kuluneita kaapeleita paljonkin? Todella vähän lataan julkisilla ja ei ole koskaan tullut vastaan.

Langaton lataus on muuten todella herkkä sijainnilla. Tai siis auton pitää olla just eikä melkein oikeassa kohdassa laturin päällä. Mitenköhän tätä on lähdetty ratkomaan?
 
Langaton lataus on muuten todella herkkä sijainnilla. Tai siis auton pitää olla just eikä melkein oikeassa kohdassa laturin päällä. Mitenköhän tätä on lähdetty ratkomaan?
No ei se ihan millilleen ole. Langatonta latausta Norjasta, lataukseen ajo videossa 10min40s alkaen

 
Langaton lataus on muuten todella herkkä sijainnilla. Tai siis auton pitää olla just eikä melkein oikeassa kohdassa laturin päällä. Mitenköhän tätä on lähdetty ratkomaan?

Ainakin siten että auto osa itse ajaa sopivaan kohtaan latausta varten.

Julkisessa latatuksessa nuo sopivat huonosti Suomeen pl. parkkihallit. Lumia ei pääse auraamaan koneella noiden päältä hajottamatta niitä.
 
Ainakin siten että auto osa itse ajaa sopivaan kohtaan latausta varten.

Julkisessa latatuksessa nuo sopivat huonosti Suomeen pl. parkkihallit. Lumia ei pääse auraamaan koneella noiden päältä hajottamatta niitä.
Jeps. Ja monessa paikassa on mainittu optimietäisyydeksi laturin ja vastakappaleen välille 100mm. Maavarahan voi autosta riippuen olla 13-20cm (ainakin). Mitenhän tollaisen saa korkean SUV:n kanssa tarpeeksi lähelle?
 
Hmmmh, tuli taas seikkailtua nettiautossa ja huomattua, että vm. 2020 ja hillitysti ajetut lähtee jo alta 30000€, halvin tällä hetkellä alle 27000€. Eikös tuollainenkin ole ihan käypä peli, ilman ilppiä vaan ja muutamia pikkumuutoksia?
 
Hyvin on osattu itse korjata. Koko alusta laitettiin huvikseen uusiksi, niin siitä tuli hieman ylimääräistä maksettavaa. Ja ensimmäiset jarrulevyt oli ilmeisesti aika huonot, vaikka piti olla hyvää merkkiä. Kallista? Ei mielestäni. Ja eka huolto vasta 125tkm kohdalla.

Lainaus Facebookista, 2019-2025:
Screenshot_2025-01-18-22-24-53-79_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg
No ei ole hinnan kiroissa kyllä. Mä en tota uudemman kolmosen ilppiäkään pidä minään kummoisena riskinä. Pari tonnia maksaa hajotessaan joo, mutta sama raha meni Vehon marmorille milloin mistäkin viasta - ml. se ilmastointi. Toki japanilaiset sitten asia erikseen kun niistä ei mitään hajoa, eikä mikään maksa mitään vaikka hajoaisikin, mutta sieltä suunnasta ei valitettavasti ole vieläkään tullut mitään kiinnostavaa. Uuden Mazda 6 e:n luulin sellaisen olevan, mutta speksit nähtyäni jäin lähinnä mietimään, että mikä helvetti niitä vaivaa siellä.
 
Hmmmh, tuli taas seikkailtua nettiautossa ja huomattua, että vm. 2020 ja hillitysti ajetut lähtee jo alta 30000€, halvin tällä hetkellä alle 27000€. Eikös tuollainenkin ole ihan käypä peli, ilman ilppiä vaan ja muutamia pikkumuutoksia?
Arvaan että katselit Model 3? Mulla oli 2 vuotta sitten Model 3 Performance vm2020. Siinä ei ollut ratin lämmitystä, eikä sähköistä takaluukkua. Ilmeisesti hieman uudemmasta ne löytyisi jo.

Kovin paljon ei tarvitsisi laittaa rahaa lisää, niin olisi myös Model S autoja saatavilla.

Halvin 2020 olisi 33 900€.
 
Miten LFP akkuiset M3:set todellisuudessa latautuvat talvella? Alle 30t€:lla saisi moisia kohtuukilsoilla.
Yli 100kW teholla vaikka olisi kovempikin pakkanen kunhan laittaa naviin laturin hyvissä ajoin.
Juu. Vaatii ilmeisesti pidemmän lämmitysajan, koska on vain yksi moottori.

Kannattaa huomioida se, että takuu on vain 4 vuotta. En nyt tarkistanut, että kuinka uuden saisi alle 30k€ ostettua.

12-2021 saisi nelivetona 28800€. Aika pieni hintaero takavetoon verrattuna?

Toki auto kannattaisi katsastaa ennen kauppoja, niin saisi huolettomasti ajella seuraavat 2 vuotta.


Itse myin vuoden vanhan auton autoliikkeelle, niin katsastivat auton ennen rahojen maksua. Ei ollut tietenkään mitään vikaa autossa.

Edit:
Nelivedossa on myös parempi äänentoisto.

E2:
Performance 30k€.
 
Viimeksi muokattu:
Arvaan että katselit Model 3? Mulla oli 2 vuotta sitten Model 3 Performance vm2020. Siinä ei ollut ratin lämmitystä, eikä sähköistä takaluukkua. Ilmeisesti hieman uudemmasta ne löytyisi jo.

Kovin paljon ei tarvitsisi laittaa rahaa lisää, niin olisi myös Model S autoja saatavilla.

Halvin 2020 olisi 33 900€.

Juu jäi sanomatta että model3. Ai ne puuttuvat vanhemmista. Eikä varmaan ole mitään retrofittiä näihin?
 
Juu jäi sanomatta että model3. Ai ne puuttuvat vanhemmista. Eikä varmaan ole mitään retrofittiä näihin?
Itse ostaisin uudemman, jos kokee tarpeellisiksi. Pitäisihän se lämmitettävä ratti olla. Sitä ei taida saada mitenkään lisättyä. Takakontin nyt varmaan saisi sähköllä toimimaan, mutta maksaa toki.

Mulla Model S 90D fl vm2016. Siinä on sähköllä takaluukku ja etukontti on myös muutettu sähköllä aukeavaksi ja sulkeutuvaksi.
 
Juu jäi sanomatta että model3. Ai ne puuttuvat vanhemmista. Eikä varmaan ole mitään retrofittiä näihin?
6/2021 sisältää kaikki herkut mitä facelift toi.
Sitä ennen puuttuu lämmitettävä ratti, että myös ovien paneelit voivat olla vanhat. Sähköluukku löytyy.
 
Juu. Vaatii ilmeisesti pidemmän lämmitysajan, koska on vain yksi moottori.

Kannattaa huomioida se, että takuu on vain 4 vuotta. En nyt tarkistanut, että kuinka uuden saisi alle 30k€ ostettua.

12-2021 saisi nelivetona 28800€. Aika pieni hintaero takavetoon verrattuna?

Toki auto kannattaisi katsastaa ennen kauppoja, niin saisi huolettomasti ajella seuraavat 2 vuotta.


Itse myin vuoden vanhan auton autoliikkeelle, niin katsastivat auton ennen rahojen maksua. Ei ollut tietenkään mitään vikaa autossa.

Edit:
Nelivedossa on myös parempi äänentoisto.

E2:
Performance 30k€.
Alle 30k€:lla näyttäisin saavan LFP akullisia niin että takuuta on vielä lähes pari vuotta jäljellä (+/- 60tkm). Esimerkkinä nyt vaikka tämä: Myydään Tesla Model 3 2023 - KVJ-485 | Kamux

Toki nelivetoinen olis parempi autona mutta entä kulut takuun jälkeen?
 
Lämmitettävä ratti on kyllä mukava, mutta ei välttämätön, jos muistaa laittaa auton lämpeämään hetkeksi.
Itsellä on kakkosautossa lämmitettävä ratti joka pitää erikseen käydä valikosta laittamassa päälle. Aika harvoin tulee käytettyä.

Toki tuo Teslan ratkaisu on ihan ok kun saa lähtemään automaattisesti päälle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 370
Viestejä
4 597 997
Jäsenet
75 596
Uusin jäsen
maro889

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom