Vähän tutkiskelinkin juuri tuota. Olin sinne jo liittynyt, kun mulla on ollut 2 vuotta sitten myös Model 3 Performance. Nyt FL S 90D.Liitys Faces tuonne Tesla Owners Finlandiin, sieltä saattaa löytyä enemmän vastauksia tuohon. Uskoisin, että kummatkin perustajatkin on ryhmässä, Kokkolan sekä Akkuauton.
Molemmista firmoista löytyi vähäsen tietoa, mutta ei mitään suositteluja kumminkaan.
Akkuautosta soitettiin eilen tänne päin. Siellä ja myös Kokkolan autohuollossa tehdään akun tiiveystesti.Sen mitä Kokkolan Autohuollon videoita katsonut, niin kyllä vanhenevalle akulle varmaan olisi ihan järkevää tehdä tuo varsinkin jos autoa aikoo pitää hieman pidempään. Valtaosa akuista kuitenkin hajoaa kosteusvaurioihin ja niitä tuolla pyritään ja pystytään ehkäisemään. Jos tuolla välttää muutaman tonnin moduulirempan, niin kyllä se halvemmaksi tulee. Kyllähän tuo tonni kuulostaa kalliilta, mutta ilmeisesti tuo on kuitenkin noin päivän työ ja jotain kuivailuakin saatetaan tarvittaessa tehdä ajamalla lämmintä ilmaa akun läpi tms.
Nyt soittelin toistamiseen Kokkolan autohuollolle. Tällä kertaa olikin Jesse Haapala siellä kertomassa/vastailemassa. Noin 900€ remontti. Toki enemmän, jos löytyykin jotain yllättävää korjattavaa. Esim jos sulake on alkuperäinen, niin uusi sulake maksaa 300€ (osan hinta).
Kokkolan autohuollossa olisi mahdollista laittaa myös se kuivatuspatruuna (plus 300€). Itse saa päättää että laitetaanko se vai ei.
Eli siis Akkuauto alk. 1090€.
Kokkolan autohuolto noin 900€.
Seinäjoelta Kokkolaan on hieman lyhyempi matka ja "säästäisi" 190€, niin sinne tehtiin nyt huoltovaraus. Varmasti ihan luotettavia paikkoja molemmat ja kiva, kun on pientä hintakilpailua.
Se täytyy myöntää, että akkuautolla on paremmat nettisivut, mutta samat toimenpiteet tehdään molemmissa. Kokkolan autohuolto sitten taas enemmän näkyvillä Youtubessa, mutta on siellä toki myös Akkuautosta videoita. On muitakin huoltamoita olemassa, mutta melkein noiden kahden välillä kannattaa tehdä valinta?
Ilmeisesti ainakin Akkuauton mukaan olisi hyvä tehdä kuivatushuolto talvella? Kuivempi ilma ja kun akkua vähän lämmitetään, niin kosteus voi poistua akun sisältä? 24h kestää molemmilla tuo huolto, eli yön yli kuivatuksessa ilmeisesti.