Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Onko porukka tehnyt S tai X akun kuivatushuoltoa? Eli ennakoivaa huoltoa.

1. Akkuauto 1090€.
2. Kokkolan Autohuolto, arvio (edit) 900€.

En ole ihan 100 varma, että tehdäänkö molemmissa akun tiiveystestaus. (Edit). Kyllä tehdään.

Sitäkään en tiedä, että onko omassa ässässä vaihdettu sulake jo (8-2016). Sulake tulee siis lisähinnasta, jos se sattuu olemaan alkuperäinen.

Voi olla myös aika turha huolto, mutta ei nyt kovin suuri summa taida olla. 90D akku. Mielellään siis itse suosisin sitä Teslan "suosittelemaa" huoltotapaa. Eli mitään lisävarusteita ei tulisi. Toki lisäkorjaukset, jos sattuisi olemaan jotain tarvetta sille.
 
Viimeksi muokattu:
Liitys Faces tuonne Tesla Owners Finlandiin, sieltä saattaa löytyä enemmän vastauksia tuohon. Uskoisin, että kummatkin perustajatkin on ryhmässä, Kokkolan sekä Akkuauton.
 
Onko porukka tehnyt S tai X akun kuivatushuoltoa? Eli ennakoivaa huoltoa.

1. Akkuauto 1090€.
2. Kokkolan Autohuolto, arvio 800-1000€.

En ole ihan 100 varma, että tehdäänkö molemmissa akun tiiveystestaus?

Sitäkään en tiedä, että onko omassa ässässä vaihdettu sulake jo (8-2016). Sulake tulee siis lisähinnasta, jos se sattuu olemaan alkuperäinen.

Voi olla myös aika turha huolto, mutta ei nyt kovin suuri summa taida olla. 90D akku. Mielellään siis itse suosisin sitä Teslan "suosittelemaa" huoltotapaa. Eli mitään lisävarusteita ei tulisi. Toki lisäkorjaukset, jos sattuisi olemaan jotain tarvetta sille.
Sen mitä Kokkolan Autohuollon videoita katsonut, niin kyllä vanhenevalle akulle varmaan olisi ihan järkevää tehdä tuo varsinkin jos autoa aikoo pitää hieman pidempään. Valtaosa akuista kuitenkin hajoaa kosteusvaurioihin ja niitä tuolla pyritään ja pystytään ehkäisemään. Jos tuolla välttää muutaman tonnin moduulirempan, niin kyllä se halvemmaksi tulee. Kyllähän tuo tonni kuulostaa kalliilta, mutta ilmeisesti tuo on kuitenkin noin päivän työ ja jotain kuivailuakin saatetaan tarvittaessa tehdä ajamalla lämmintä ilmaa akun läpi tms.
Ketäs osaa jelpata kun olen kirjautunut omalla accountilla Parts Catalog ja yritän tilata osia niin tulee virheilmoitus
"This catalog does not allow sales"
Ei niitä sieltä katalogista tilata, vaan laittamalla tiketti sovelluksen kautta.
 
Osaako joku kertoa, pystyykö 7 paikkaisen Model Y:n kolmannelle riville eli takapenkille laittamaan lastenistuimen selkä menosuuntaan ja löytyneekö jostain videoa tai kuvaa moisesta suoritteesta? Onko siellä isofixejä tms. keinoa kiinnittää jotenkin?

Tavoite: keskirivin takapenkille 2x lastenistuinta, keskipenkki alhaalla koko ajan tai melko säännöllisesti, ja takapenkillä eli kolmannella rivillä ois sitten yks lastensistuin selkä menosuuntaan, jonne sijoittaminen käytännössä takakontin kautta. Ksittääkseni ei voi käyttää "tavanomaista kulkureittiä" kolmannelle riville, jos lastenistuimet keskirivillä..

Onko jollain jo 7-paikkainen Y ajossa, tai arviota että onnistuuko sinne taakse sijoittaa istuinta selkä menosuuntaan, vai onko selkänoja liian nopeasti vastassa ts. ei mahdu?

Ei toki loppuelämää noin, mutta jos X vuotta...... On vaan niin paljon halvempi tuo Y rangeensa nähden, kuin joku ID Buzz tms..

Itselläni on tuo 7-paikkainen ja en usko että sinne millään selkämenosuuntaan olevaa istuinta kolmannelle riville mahtuu. Siinä vaiheessa on toinenkin rivi työnnetty jo niin eteen että kuskilla on polvet leuassa.
 
Ei tule mitään tekstaria tai mailia. Voi tuolta tietysti screenshotin ottaa, muttei siinä oikein näy mitään järkevää. Taidan laittaa tiketin kautta viestin asiasta, että tiketti on tehty kilsat on nyt xx xxx km. Ja siitä sitten vielä screenshotti. Kun nyt helposti menee tuo 80 000 km yli jos eivät kohta reagoi.
Mulle on tullut sähköpostiin ainakin: "Hei x,
Mobile Service -huoltoaikasi vahvistettu ajankohta on ...."
 
Liitys Faces tuonne Tesla Owners Finlandiin, sieltä saattaa löytyä enemmän vastauksia tuohon. Uskoisin, että kummatkin perustajatkin on ryhmässä, Kokkolan sekä Akkuauton.
Vähän tutkiskelinkin juuri tuota. Olin sinne jo liittynyt, kun mulla on ollut 2 vuotta sitten myös Model 3 Performance. Nyt FL S 90D.

Molemmista firmoista löytyi vähäsen tietoa, mutta ei mitään suositteluja kumminkaan.

Sen mitä Kokkolan Autohuollon videoita katsonut, niin kyllä vanhenevalle akulle varmaan olisi ihan järkevää tehdä tuo varsinkin jos autoa aikoo pitää hieman pidempään. Valtaosa akuista kuitenkin hajoaa kosteusvaurioihin ja niitä tuolla pyritään ja pystytään ehkäisemään. Jos tuolla välttää muutaman tonnin moduulirempan, niin kyllä se halvemmaksi tulee. Kyllähän tuo tonni kuulostaa kalliilta, mutta ilmeisesti tuo on kuitenkin noin päivän työ ja jotain kuivailuakin saatetaan tarvittaessa tehdä ajamalla lämmintä ilmaa akun läpi tms.
Akkuautosta soitettiin eilen tänne päin. Siellä ja myös Kokkolan autohuollossa tehdään akun tiiveystesti.

Nyt soittelin toistamiseen Kokkolan autohuollolle. Tällä kertaa olikin Jesse Haapala siellä kertomassa/vastailemassa. Noin 900€ remontti. Toki enemmän, jos löytyykin jotain yllättävää korjattavaa. Esim jos sulake on alkuperäinen, niin uusi sulake maksaa 300€ (osan hinta).

Kokkolan autohuollossa olisi mahdollista laittaa myös se kuivatuspatruuna (plus 300€). Itse saa päättää että laitetaanko se vai ei.


Eli siis Akkuauto alk. 1090€.
Kokkolan autohuolto noin 900€.

Seinäjoelta Kokkolaan on hieman lyhyempi matka ja "säästäisi" 190€, niin sinne tehtiin nyt huoltovaraus. Varmasti ihan luotettavia paikkoja molemmat ja kiva, kun on pientä hintakilpailua.

Se täytyy myöntää, että akkuautolla on paremmat nettisivut, mutta samat toimenpiteet tehdään molemmissa. Kokkolan autohuolto sitten taas enemmän näkyvillä Youtubessa, mutta on siellä toki myös Akkuautosta videoita. On muitakin huoltamoita olemassa, mutta melkein noiden kahden välillä kannattaa tehdä valinta?


Ilmeisesti ainakin Akkuauton mukaan olisi hyvä tehdä kuivatushuolto talvella? Kuivempi ilma ja kun akkua vähän lämmitetään, niin kosteus voi poistua akun sisältä? 24h kestää molemmilla tuo huolto, eli yön yli kuivatuksessa ilmeisesti.
 
"jännä" vika tuli -16 model ässään, kun vaihdoin uuden rekisterikilven eteen. Tai ainakin luulin, että vika liittyi siihen? Herjasi nimittäin, että vakionopeudensäädin ei ole käytettävissä. Ja että uudelleenkäynnistyksen jälkeen saattaa toimia.

Osasin sen rattibootin tehdä, mutta ei vaikutusta. Kokein sitten ohjelman uudelleenasennusta ja nyt taas toimii. Erikoinen härö oli siis.

-------

Pyöritin 20" takarenkaan tuohon malliksi. Minusta sopii paremmin tuo koko, malli ja väri, kun vertaa vakio 19 tuumaisiin. Ainakin hieman sporttisempi vanne. Pesua vaan vaatii ja "uudet" renkaat päälle.
Screenshot_2025-01-15-14-51-26-60_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Screenshot_2025-01-15-15-12-08-33_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Ilmeisesti ainakin Akkuauton mukaan olisi hyvä tehdä kuivatushuolto talvella? Kuivempi ilma ja kun akkua vähän lämmitetään, niin kosteus voi poistua akun sisältä?
Juu, varmasti parempi tehdä kuivemmassa sisäilmassa, vaikkei tuo sisäilma nyt erityisen kosteaa Suomessa usein kesälläkään ole. Olisi mielenkiintoista tietää millaisen viritelmän ovat tuohon kuivaukseen kehittäneet ja mitataanko siellä poistoilman kosteutta tms. jolla voidaan todeta kosteuden tosiasiallisesti poistuneen.

Kokkolan autohuolto sitten taas enemmän näkyvillä Youtubessa
Sen mitä Jannen juttuja katsonut, niin hän puhuu harvinaisen järkeviä asioita. Tais olla koulutukseltaan dippainssi ja ehkä osin sen seurauksena ei ole montaa kertaa lipsautellut mitään tyypillisiä autokorjaamojen hölmöjä kommentteja. Myös nuo esittelemänsä ratkaisut eri ongelmiin ovat lähtökohtaisesti ihan fiksun kuuloisia.
En ole Akkuauton juttuja juuri katsellut.
 
Juu, varmasti parempi tehdä kuivemmassa sisäilmassa, vaikkei tuo sisäilma nyt erityisen kosteaa Suomessa usein kesälläkään ole. Olisi mielenkiintoista tietää millaisen viritelmän ovat tuohon kuivaukseen kehittäneet ja mitataanko siellä poistoilman kosteutta tms. jolla voidaan todeta kosteuden tosiasiallisesti poistuneen.


Sen mitä Jannen juttuja katsonut, niin hän puhuu harvinaisen järkeviä asioita. Tais olla koulutukseltaan dippainssi ja ehkä osin sen seurauksena ei ole montaa kertaa lipsautellut mitään tyypillisiä autokorjaamojen hölmöjä kommentteja. Myös nuo esittelemänsä ratkaisut eri ongelmiin ovat lähtökohtaisesti ihan fiksun kuuloisia.
En ole Akkuauton juttuja juuri katsellut.
Akkuauton Janne kertoi puhelimessa eilen, että yhteen toiseen samanlaiseen 90D akkuun oli tuo "pikahuolto" tehty juuri oikeaan aikaan. Oli ilmeisesti jotain akun mittauksissa havaittavaa eristysvastusvikaa? Mutta kun ne huohotintulpat oli päiväksi otettu pois ja akkuun kai puhallettu lämmintä ilmaa, niin tuo vika oli kokonaan poistunut. Eli viimehetken korjaus juuri tuohon akkuyksilöön.

Olikohan ainakin Kokkolan autohuollossa joku adapteri, että akun sisälle saa puhallettua lämmintä ilmaa. Ja kai tuo noin päivän kuivatus kuivaa akun jo riittävän hyväksi.

Voi olla täysin turha huolto, mutta ei tuo nyt onneksi kovin suuri rahallinen menetys sitten ole.

Akkuauton Janne piti 90 akkua oikein hyvänä. Verrattuna vaikka 85 alkupään akkuihin.
 
Akkuauton Janne kertoi puhelimessa eilen, että yhteen toiseen samanlaiseen 90D akkuun oli tuo "pikahuolto" tehty juuri oikeaan aikaan. Oli ilmeisesti jotain akun mittauksissa havaittavaa eristysvastusvikaa? Mutta kun ne huohotintulpat oli päiväksi otettu pois ja akkuun kai puhallettu lämmintä ilmaa, niin tuo vika oli kokonaan poistunut. Eli viimehetken korjaus juuri tuohon akkuyksilöön.

Olikohan ainakin Kokkolan autohuollossa joku adapteri, että akun sisälle saa puhallettua lämmintä ilmaa. Ja kai tuo noin päivän kuivatus kuivaa akun jo riittävän hyväksi.

Voi olla täysin turha huolto, mutta ei tuo nyt onneksi kovin suuri rahallinen menetys sitten ole.

Akkuauton Janne piti 90 akkua oikein hyvänä. Verrattuna vaikka 85 alkupään akkuihin.

Siis tarkoitatko ettei akkua laskettaisi ollenkaan alas?
 
Mielenkiintoista nähdä miten Cybertruckin myynnit kehittyy tämän vuoden aikana. Tällä hetkellä varausjonot on tyhjennetty noin 40000 kpl myynneillä, vaikka ennakkovarauksia oli ainakin miljoona. Työntekijöitä siirretty Model Y valmistuksen puolelle kun Cybertruckin valmistusta pitänyt hidastaa kun kertyvät varastoon kysynnän puutteen vuoksi.

 
Mielenkiintoista nähdä miten Cybertruckin myynnit kehittyy tämän vuoden aikana. Tällä hetkellä varausjonot on tyhjennetty noin 40000 kpl myynneillä, vaikka ennakkovarauksia oli ainakin miljoona. Työntekijöitä siirretty Model Y valmistuksen puolelle kun Cybertruckin valmistusta pitänyt hidastaa kun kertyvät varastoon kysynnän puutteen vuoksi.
Kyllähän se myyntii laskee kuin lehmän häntä. Fanit ja erikoisuutta hakevat ovat jo autonsa ostaneet ja edessä on karu todellisuus. Hype on ohi. Kuka hitto oikeasti haluaa tuon savustuslaatikon pihallensa kököttämään? Jää marginaalituotteeksi keikkumaan, mutta eiköhän tämä ole ollutkin sellainen markkinointiprojekti. Kerätään huomiota ja sitten vähin äänin laitetaan pillit pusiin. Tehtävä suoritettu ja tavoitteet saavutettu.

Tesla varmasti osaisi tehdä oikeasti hyvännäköisen ja hyvän maasturin halutessaan. Ihmettelen kun tälläistä eivät jo tee, ovathan kuitenkin pick uppien luvatussa maassa. Kenties kyyperrukki saa jossain vaiheessa ihan tavalliset pellit ympärilleen ja se on sitten siinä.
 
Mahtaako tuo auttaa. Komeasti cyyberi siis vaikka vetää traileria, mutta runko taisi olla jotain valettua alumiinia tms. eikä rakenne kestä rasitusta hajoamatta kuin tietyn verran. Kaikkine outouksineen (kuten törkeän terävät reunat ja sormia katkaisevat etufrunkit) se vielä menisi, mutta pitää ääntä (sekä moottorit vinkunalla että kabiinin sisusta) ja muut heikon valmistuksen näkyvät jäljet. Vähän turhan paljon lapsuksia valmistuksessa hintaan nähden.

Äijäimagoa vie rajusti tuo vetorakenteen heikkous vaikka sillä joku prosentti oikeasti tekisi jotain.
 
Tesla varmasti osaisi tehdä oikeasti hyvännäköisen ja hyvän maasturin halutessaan. Ihmettelen kun tälläistä eivät jo tee, ovathan kuitenkin pick uppien luvatussa maassa. Kenties kyyperrukki saa jossain vaiheessa ihan tavalliset pellit ympärilleen ja se on sitten siinä.
Tässä tais käydä niin, että Cybertruckin julkaisun aikaan ei ollut mitään sähköisiä pick upeja tarjolla. Kilpailuasetelmakin muuttui todella voimakkaasti, ja Fordilta sekä Rivianilta tuli varmasti kansaa paremmin kosiskelevat pelit markkinoille. Käytännössä siis Tesla yritti ehtiä ensimmäisten joukossa markkinoille sähköisellä pickupilla, mutta kilpailijat tuli oikealta ja vasemmalta ohi. Vaikea toki sanoa miten tilanne olisi eronnut, jos Tesla olisi ehtinyt tuohon "late 2021" aikatauluun Rivianin rinnalle.


Rivian R1T: Esitelty 5/2018 -> tuotantoon 9/2021
Cybertruck: esitelty 11/2019 -> Tuotantoon vasta 11/2023 (alkuperäisen aikomuksen ollessa "late 2021"
Ford f150 lightning: Esitelty 5/2021 -> tuotantoon 4/2022
 
Fordi nyt mitenkään erikoinen vaikuttais lava-autona olevan ja Rivian on kallis; R2 ja vasta R3 mallisto on helpottamassa tilannetta.

Mutta Chevrolet (GMC) vaikuttais olevan ensimmäinen varteenotettava vaihtoehto. CT pääfunktio on ehkäpä noiden uusien tekniikoiden tuominen tuotantoon ja "testimuuli" jatkoa ajatellen. 48V, kokoonpano ja sen yksinkertaistaminen ylipäätään, nelipyöräohjaus...
 
Äkkiseltään sinnepäin, Rivian näyttäis olevan reilua satkua nelikkona, alkaen malli olis 70+.
 
Eikö se quadina esitelty ja tuli tuotantoon, R1 menee nyt toista sukupolvea jo Munron videon perusteella?
 
Eihän tämä nyt voi pitää paikkaansa. Rampup vasta menossa ja tänä vuonna se 200 000 autoa ulos ja myynti nousee.
 
Mielenkiintoista nähdä miten Cybertruckin myynnit kehittyy tämän vuoden aikana. Tällä hetkellä varausjonot on tyhjennetty noin 40000 kpl myynneillä, vaikka ennakkovarauksia oli ainakin miljoona. Työntekijöitä siirretty Model Y valmistuksen puolelle kun Cybertruckin valmistusta pitänyt hidastaa kun kertyvät varastoon kysynnän puutteen vuoksi.

Varmaan olisi ostajia jos myisivät sillä 39900 dollarin hinnalla millä alunperin kehuivat myyvänsä. Nykyisillä hinnoilla ei. Varmaan iso osa noista miljoonasta ennakkovaraajasta kuvitteli varaavansa sen tuohon hintaan.
 
Varmaan olisi ostajia jos myisivät sillä 39900 dollarin hinnalla millä alunperin kehuivat myyvänsä. Nykyisillä hinnoilla ei. Varmaan iso osa noista miljoonasta ennakkovaraajasta kuvitteli varaavansa sen tuohon hintaan.
Tuo on minustakin se syy. Hinta ei ollut yhtään uskottava. Suomeenkin sai tehtyä tilauksen, jos halusi, mutta ei sitä (onneksi) tänne saada.
 
Itsellä ruvennut 23 vuosimallin model 3:n takaluukku sulkeutumaan melko voimakkaasti. Sähkölukko ei enää vedä lopuksi kiinni, kuten uutena, vaan luukku paukahtaa voimakkaasti kiinni.
Olisikohan pumppu rikki...
 
Tässä tais käydä niin, että Cybertruckin julkaisun aikaan ei ollut mitään sähköisiä pick upeja tarjolla. Kilpailuasetelmakin muuttui todella voimakkaasti, ja Fordilta sekä Rivianilta tuli varmasti kansaa paremmin kosiskelevat pelit markkinoille. Käytännössä siis Tesla yritti ehtiä ensimmäisten joukossa markkinoille sähköisellä pickupilla, mutta kilpailijat tuli oikealta ja vasemmalta ohi. Vaikea toki sanoa miten tilanne olisi eronnut, jos Tesla olisi ehtinyt tuohon "late 2021" aikatauluun Rivianin rinnalle.


Rivian R1T: Esitelty 5/2018 -> tuotantoon 9/2021
Cybertruck: esitelty 11/2019 -> Tuotantoon vasta 11/2023 (alkuperäisen aikomuksen ollessa "late 2021"
Ford f150 lightning: Esitelty 5/2021 -> tuotantoon 4/2022

Kuinkakohan paljon Elmo on kampittanut typeryyksillään tuota CT kehitystä, eli mikromanageroimalla, kiukuttelemalla jos ei ole saanut jotain haluamaansa ja sitten toki vetämällä mattoa alta resurssien osalta.

En tiedä kuinka paljon Teslalla on resursseja autojen tuotekehitykseen, mutta ei se varmaan kilpailijoiden tasolla ole kun kaikesta pitää kokoajan säästää ja samalla iso osa tuotekehityksestä on pumpattu vuosien ajan tekoälypelleilyn ja FSD:n loputtomaan kaivoon.

Toki jos FSD sattuukin joskus toimimaan ja lyömään läpi on se ollut onnistunut riski, mutta kyllähän se autonjen valmistuksen osalta on syönyt tuotekehityspanostuksia valtavasti joka näkyy malliston kapeutena (vain kaksi oikeasti normaaleille kuluttajille sarjavalmistettavaa automallia M3 ja MY) ja siinä kuinka saatanan vaikeaa Teslalla on saada perinnevalmistajien etumatkaa kiinni edes jossain tuulilasinpyyhkijöissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 088
Viestejä
4 589 288
Jäsenet
75 563
Uusin jäsen
engh123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom