Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Onko porukka tehnyt S tai X akun kuivatushuoltoa? Eli ennakoivaa huoltoa.

1. Akkuauto 1090€.
2. Kokkolan Autohuolto, arvio (edit) 900€.

En ole ihan 100 varma, että tehdäänkö molemmissa akun tiiveystestaus. (Edit). Kyllä tehdään.

Sitäkään en tiedä, että onko omassa ässässä vaihdettu sulake jo (8-2016). Sulake tulee siis lisähinnasta, jos se sattuu olemaan alkuperäinen.

Voi olla myös aika turha huolto, mutta ei nyt kovin suuri summa taida olla. 90D akku. Mielellään siis itse suosisin sitä Teslan "suosittelemaa" huoltotapaa. Eli mitään lisävarusteita ei tulisi. Toki lisäkorjaukset, jos sattuisi olemaan jotain tarvetta sille.
 
Viimeksi muokattu:
Liitys Faces tuonne Tesla Owners Finlandiin, sieltä saattaa löytyä enemmän vastauksia tuohon. Uskoisin, että kummatkin perustajatkin on ryhmässä, Kokkolan sekä Akkuauton.
 
Ensimmäinen Juniper valmistettu Berliinissä:
No hyinvän se näköjään onnistui Tiktok videoiden perusteella. Oikeat osat ovat löytäneet oikeille paikoille. :)

Jotenkin tuosta kuvakulmasta auto näyttä taas jotenkin omituiselta. Tuo nokka. Joissakin kuvissa se on hieno ja joissakin ei. Ihmenokka.
 
Onko porukka tehnyt S tai X akun kuivatushuoltoa? Eli ennakoivaa huoltoa.

1. Akkuauto 1090€.
2. Kokkolan Autohuolto, arvio 800-1000€.

En ole ihan 100 varma, että tehdäänkö molemmissa akun tiiveystestaus?

Sitäkään en tiedä, että onko omassa ässässä vaihdettu sulake jo (8-2016). Sulake tulee siis lisähinnasta, jos se sattuu olemaan alkuperäinen.

Voi olla myös aika turha huolto, mutta ei nyt kovin suuri summa taida olla. 90D akku. Mielellään siis itse suosisin sitä Teslan "suosittelemaa" huoltotapaa. Eli mitään lisävarusteita ei tulisi. Toki lisäkorjaukset, jos sattuisi olemaan jotain tarvetta sille.
Sen mitä Kokkolan Autohuollon videoita katsonut, niin kyllä vanhenevalle akulle varmaan olisi ihan järkevää tehdä tuo varsinkin jos autoa aikoo pitää hieman pidempään. Valtaosa akuista kuitenkin hajoaa kosteusvaurioihin ja niitä tuolla pyritään ja pystytään ehkäisemään. Jos tuolla välttää muutaman tonnin moduulirempan, niin kyllä se halvemmaksi tulee. Kyllähän tuo tonni kuulostaa kalliilta, mutta ilmeisesti tuo on kuitenkin noin päivän työ ja jotain kuivailuakin saatetaan tarvittaessa tehdä ajamalla lämmintä ilmaa akun läpi tms.
Ketäs osaa jelpata kun olen kirjautunut omalla accountilla Parts Catalog ja yritän tilata osia niin tulee virheilmoitus
"This catalog does not allow sales"
Ei niitä sieltä katalogista tilata, vaan laittamalla tiketti sovelluksen kautta.
 
Osaako joku kertoa, pystyykö 7 paikkaisen Model Y:n kolmannelle riville eli takapenkille laittamaan lastenistuimen selkä menosuuntaan ja löytyneekö jostain videoa tai kuvaa moisesta suoritteesta? Onko siellä isofixejä tms. keinoa kiinnittää jotenkin?

Tavoite: keskirivin takapenkille 2x lastenistuinta, keskipenkki alhaalla koko ajan tai melko säännöllisesti, ja takapenkillä eli kolmannella rivillä ois sitten yks lastensistuin selkä menosuuntaan, jonne sijoittaminen käytännössä takakontin kautta. Ksittääkseni ei voi käyttää "tavanomaista kulkureittiä" kolmannelle riville, jos lastenistuimet keskirivillä..

Onko jollain jo 7-paikkainen Y ajossa, tai arviota että onnistuuko sinne taakse sijoittaa istuinta selkä menosuuntaan, vai onko selkänoja liian nopeasti vastassa ts. ei mahdu?

Ei toki loppuelämää noin, mutta jos X vuotta...... On vaan niin paljon halvempi tuo Y rangeensa nähden, kuin joku ID Buzz tms..

Itselläni on tuo 7-paikkainen ja en usko että sinne millään selkämenosuuntaan olevaa istuinta kolmannelle riville mahtuu. Siinä vaiheessa on toinenkin rivi työnnetty jo niin eteen että kuskilla on polvet leuassa.
 
Ei tule mitään tekstaria tai mailia. Voi tuolta tietysti screenshotin ottaa, muttei siinä oikein näy mitään järkevää. Taidan laittaa tiketin kautta viestin asiasta, että tiketti on tehty kilsat on nyt xx xxx km. Ja siitä sitten vielä screenshotti. Kun nyt helposti menee tuo 80 000 km yli jos eivät kohta reagoi.
Mulle on tullut sähköpostiin ainakin: "Hei x,
Mobile Service -huoltoaikasi vahvistettu ajankohta on ...."
 
Liitys Faces tuonne Tesla Owners Finlandiin, sieltä saattaa löytyä enemmän vastauksia tuohon. Uskoisin, että kummatkin perustajatkin on ryhmässä, Kokkolan sekä Akkuauton.
Vähän tutkiskelinkin juuri tuota. Olin sinne jo liittynyt, kun mulla on ollut 2 vuotta sitten myös Model 3 Performance. Nyt FL S 90D.

Molemmista firmoista löytyi vähäsen tietoa, mutta ei mitään suositteluja kumminkaan.

Sen mitä Kokkolan Autohuollon videoita katsonut, niin kyllä vanhenevalle akulle varmaan olisi ihan järkevää tehdä tuo varsinkin jos autoa aikoo pitää hieman pidempään. Valtaosa akuista kuitenkin hajoaa kosteusvaurioihin ja niitä tuolla pyritään ja pystytään ehkäisemään. Jos tuolla välttää muutaman tonnin moduulirempan, niin kyllä se halvemmaksi tulee. Kyllähän tuo tonni kuulostaa kalliilta, mutta ilmeisesti tuo on kuitenkin noin päivän työ ja jotain kuivailuakin saatetaan tarvittaessa tehdä ajamalla lämmintä ilmaa akun läpi tms.
Akkuautosta soitettiin eilen tänne päin. Siellä ja myös Kokkolan autohuollossa tehdään akun tiiveystesti.

Nyt soittelin toistamiseen Kokkolan autohuollolle. Tällä kertaa olikin Jesse Haapala siellä kertomassa/vastailemassa. Noin 900€ remontti. Toki enemmän, jos löytyykin jotain yllättävää korjattavaa. Esim jos sulake on alkuperäinen, niin uusi sulake maksaa 300€ (osan hinta).

Kokkolan autohuollossa olisi mahdollista laittaa myös se kuivatuspatruuna (plus 300€). Itse saa päättää että laitetaanko se vai ei.


Eli siis Akkuauto alk. 1090€.
Kokkolan autohuolto noin 900€.

Seinäjoelta Kokkolaan on hieman lyhyempi matka ja "säästäisi" 190€, niin sinne tehtiin nyt huoltovaraus. Varmasti ihan luotettavia paikkoja molemmat ja kiva, kun on pientä hintakilpailua.

Se täytyy myöntää, että akkuautolla on paremmat nettisivut, mutta samat toimenpiteet tehdään molemmissa. Kokkolan autohuolto sitten taas enemmän näkyvillä Youtubessa, mutta on siellä toki myös Akkuautosta videoita. On muitakin huoltamoita olemassa, mutta melkein noiden kahden välillä kannattaa tehdä valinta?


Ilmeisesti ainakin Akkuauton mukaan olisi hyvä tehdä kuivatushuolto talvella? Kuivempi ilma ja kun akkua vähän lämmitetään, niin kosteus voi poistua akun sisältä? 24h kestää molemmilla tuo huolto, eli yön yli kuivatuksessa ilmeisesti.
 
"jännä" vika tuli -16 model ässään, kun vaihdoin uuden rekisterikilven eteen. Tai ainakin luulin, että vika liittyi siihen? Herjasi nimittäin, että vakionopeudensäädin ei ole käytettävissä. Ja että uudelleenkäynnistyksen jälkeen saattaa toimia.

Osasin sen rattibootin tehdä, mutta ei vaikutusta. Kokein sitten ohjelman uudelleenasennusta ja nyt taas toimii. Erikoinen härö oli siis.

-------

Pyöritin 20" takarenkaan tuohon malliksi. Minusta sopii paremmin tuo koko, malli ja väri, kun vertaa vakio 19 tuumaisiin. Ainakin hieman sporttisempi vanne. Pesua vaan vaatii ja "uudet" renkaat päälle.
Screenshot_2025-01-15-14-51-26-60_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Screenshot_2025-01-15-15-12-08-33_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Ilmeisesti ainakin Akkuauton mukaan olisi hyvä tehdä kuivatushuolto talvella? Kuivempi ilma ja kun akkua vähän lämmitetään, niin kosteus voi poistua akun sisältä?
Juu, varmasti parempi tehdä kuivemmassa sisäilmassa, vaikkei tuo sisäilma nyt erityisen kosteaa Suomessa usein kesälläkään ole. Olisi mielenkiintoista tietää millaisen viritelmän ovat tuohon kuivaukseen kehittäneet ja mitataanko siellä poistoilman kosteutta tms. jolla voidaan todeta kosteuden tosiasiallisesti poistuneen.

Kokkolan autohuolto sitten taas enemmän näkyvillä Youtubessa
Sen mitä Jannen juttuja katsonut, niin hän puhuu harvinaisen järkeviä asioita. Tais olla koulutukseltaan dippainssi ja ehkä osin sen seurauksena ei ole montaa kertaa lipsautellut mitään tyypillisiä autokorjaamojen hölmöjä kommentteja. Myös nuo esittelemänsä ratkaisut eri ongelmiin ovat lähtökohtaisesti ihan fiksun kuuloisia.
En ole Akkuauton juttuja juuri katsellut.
 
Juu, varmasti parempi tehdä kuivemmassa sisäilmassa, vaikkei tuo sisäilma nyt erityisen kosteaa Suomessa usein kesälläkään ole. Olisi mielenkiintoista tietää millaisen viritelmän ovat tuohon kuivaukseen kehittäneet ja mitataanko siellä poistoilman kosteutta tms. jolla voidaan todeta kosteuden tosiasiallisesti poistuneen.


Sen mitä Jannen juttuja katsonut, niin hän puhuu harvinaisen järkeviä asioita. Tais olla koulutukseltaan dippainssi ja ehkä osin sen seurauksena ei ole montaa kertaa lipsautellut mitään tyypillisiä autokorjaamojen hölmöjä kommentteja. Myös nuo esittelemänsä ratkaisut eri ongelmiin ovat lähtökohtaisesti ihan fiksun kuuloisia.
En ole Akkuauton juttuja juuri katsellut.
Akkuauton Janne kertoi puhelimessa eilen, että yhteen toiseen samanlaiseen 90D akkuun oli tuo "pikahuolto" tehty juuri oikeaan aikaan. Oli ilmeisesti jotain akun mittauksissa havaittavaa eristysvastusvikaa? Mutta kun ne huohotintulpat oli päiväksi otettu pois ja akkuun kai puhallettu lämmintä ilmaa, niin tuo vika oli kokonaan poistunut. Eli viimehetken korjaus juuri tuohon akkuyksilöön.

Olikohan ainakin Kokkolan autohuollossa joku adapteri, että akun sisälle saa puhallettua lämmintä ilmaa. Ja kai tuo noin päivän kuivatus kuivaa akun jo riittävän hyväksi.

Voi olla täysin turha huolto, mutta ei tuo nyt onneksi kovin suuri rahallinen menetys sitten ole.

Akkuauton Janne piti 90 akkua oikein hyvänä. Verrattuna vaikka 85 alkupään akkuihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 809
Viestejä
4 582 784
Jäsenet
75 509
Uusin jäsen
EvilVinyl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom