Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ottaisin vaikka kuinka olisi huono hyötysuhde kotiin tuollaisen jos sillä pääsisi piuhan kanssa pelleilystä.

Mä vähän ihmettelen tuota piuhan kanssa pelleilyä. Enemmänkin siitä näkökulmasta että miten tehdä elämästä mahdollisimman mukavaa kaikille.

Tai ymmärrän sen hyvin jos puhutaan erillisestä johdosta, joka pitää kaivaa jostakin ja kytkeä seinään ja autoon.

Mutta jos puhutaan kiinteästä latauslaitteesta niin sen johdon nostaminen latauslaitteesta ja kiinnittäminen autoon kestää sen 5 sekuntia(?) Ja päin vastoin.

Eli en näe oikein mitään järkeä investoida langattomaan lataukseen, ellei puhuta vaikka julkisista latauspisteistä joissa päästään eroon oman johdon kanssa pelleilystä tai sitten varastettavista kaapeleista.
 
Ei tuo johdon laitto kauhean hankalaa ole, mutta toki olisi helpointa jos vaan ajaisi ruutuun ja lataus alkaisi. Uskoisin että tämä on tulevaisuus jokatapauksessa, mutta aikataulusta hankala sanoa, että koska on valtavirtaa.
 
Langaton lataus olisi toki hieno juttu ja yksi kotilatausta helpottava tekijä, mutta se on väistämättä:

a) kallis
b) heikompi hyötysuhde

Kalleus tulee puhtaasti siitä, että yhtään isommalla teholla ne vaaditut komponentit alkaa olla kalliita.

Heikompi hyötysuhde on monen tekijän summa ja se joskus Teslan väittämä "90%" ei kertonut, että mistä mihin se on. Mutta varmaa on se että se ei ole seinästä akkuun.

Paljon helpompi ratkaisu olisi langallinen lataus, jossa robottivarsi tms olisi asennettu seinään ja sieltä tulisi liitin joka kytkettäisiin auton liittimiin. Tuon voisi sitten toteuttaa ihan perus type2 liittimellä tai keksiä jonkun paremmin soveltuvan tarvittaessa.

Tyyliin applen magsafe vs. Usb-c.
 
Itselläni on tuo 7-paikkainen ja en usko että sinne millään selkämenosuuntaan olevaa istuinta kolmannelle riville mahtuu. Siinä vaiheessa on toinenkin rivi työnnetty jo niin eteen että kuskilla on polvet leuassa.
Mistä noit 7 paikkaisia model Y:tä saa? Itse en ole löytänyt mistään. Nettiautossakin vain S:ää ja X:ää 7 paikkaisena. Myös Teslan sivuiltakaan en löydä. :hmm:
 
Mistä noit 7 paikkaisia model Y:tä saa? Itse en ole löytänyt mistään. Nettiautossakin vain S:ää ja X:ää 7 paikkaisena. Myös Teslan sivuiltakaan en löydä. :hmm:
Mene Teslan sivuille ja valitse Y LR AWD versio niin siihen voi configuraattorilla valita 7 paikkaisen tai 5 paikkaisen version.

Nettiautossa tuskin montaa jos yhtään kun ei kai tuota ole myyty kuin hyvin vähän aikaa vasta.
 
Juu malli tuli vasta viime syksynä myyntiin. Juuri nostivat tuon 7-paikkaisen option hintaa 2500€->4000€. Vähän veikkaan että uudesta Y-mallista ei 7 paikkaista versiota ole tulossa.
 
Nopeasti ton tsekkasin ja ei voi olla 75% johdollisen latauksen hyötysuhde. Jotain hämärää tossa kyllä on. DC -latauksellahan ton pitäisi olla 90-95%.

Siis aivan 100% varmasti kuparijohto siirtää sähköä tehokkaammin kuin johto, jossa kupari on poikki ja joku induktiosysteemi välissä.

Ihan perusfysiikkaa. Tossa Björnin videon mittauksessa on jotain todella hämärää.

Tuossa limiting factorin part1 osiossa oli noista häviöistä. Aikalailla ne nykyään pääsevät lähelle langallista häviötä ja Tesla itsekin maininnut että selkeästi yli 90% efficiency ja firma minkä osti hetkeksi pois mainitsi 93% sekä hevo samaan päässyt eli siellä 93% luokkia vs 95% langallinen toki riippuu pitkälti onko kyseessä AC vai DC lataus ja tehot yms.
 
Jotenkin tulee flashbackkeja bemarin jo 7 vuotta sitten esittelemästä jututsta grafiikoineen.

En kyllä tiedä toiko bmw millään markkinoilla kuluttajille asti tuota latausta.

Samoiten tulee flasbackeja 2016 kun Tesla s sai noita Amerikan markkinoilla ja hintakaan ei ollut paha. Taisivat tarjota pluggless powerilla myös mm. Nissan leafin ja Chevrolet voltiin tuota.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
265 180
Viestejä
4 591 408
Jäsenet
75 574
Uusin jäsen
AVM

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom