Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Silläpä tulin. Mutta miks maksaa 25e.
Elonin visiohan on, että kun ostat teslan niin voit laittaa sen ajamaan robotaksina sillon kun et käytä itse autoa. Tesla repii välistä 30% tms. taksimatkojen hinnoista. Jos tuo toimis niin mullistais auto ja taksimarkkinat. En pidättele henkeä tän suhteen, mutta silti hyvä olla isot visiot ja sentti kerrallaan kohti maalia.

Teslan robotaxi mitä tekevät niin tulee olemaan ihmiset etänä ratkomassa ne tilanteet mitä auto ei itse osaa. Tämä ratkaisu ei mahda skaalaantua, mutta aika pakollinen jos meinaa saada palvelua pystyyn aikaisemmin eikä myöhemmin.
 


UNECE:lta tulee nuo määräykset rampauttaa tuon ASS:in meillä tuohon 6metriin. Myös Yhdysvallat on UNECE:n jäsen, mutta heitä tämä ei koske?



signal-2024-12-08-16-33-32-788.jpg


Voi liittyä tai olla liittymättä, mutta ehkä se luokitellaan RCP:ksi(remote controlled parking) jolloin tuo sääntö pätee. Ja jenkeissä se ei heidän mielestään olekaan RCP:tä?
 
Jotta voi maksaa 50k€?
Eihän tuo kauaa kestäisi maksaa itseään takaisin jos 25e suuntaansa töihin. Päälle muut ajot. Auto voisi vaikka viedä aamulla meikäläisen töihin ja ajelisi kotiin odottamaan että vaimo lähtee viemään lapsia päiväkotiin. Anoppiakin pitää kaupassa käyttää kerran viikossa niin lähettäisi pirssin anopille ja pirssi veisi anopin kauppaan ja takaisin.

Kyllähän tuolle käyttökohteita löytyisi. Ei tarvisi huushollissa kahta autoa enää ja säästyisi omaakin aikaa.
 
Ei näyttäisi siltä, että pumput olisi korjautuneet. Facebookissa tapauksia vanhemmista ja uusista malleista. Sama vcfronr_a447 iskee ja auto pajalle. Näyttäisi jäävään tämä ongelma ainakin toistaiseksi voimaan.

Villi huhu, että HW4 tietokoneita poksahtelee oikosulkuihin. Näitä on mennyt muutamia Suomessakin uusista autoista eli voi olla ihan validi huhu. Tesla is having major issue with its self-driving computer inside new cars

CT Foundation osalta tätä tehtiin ilmeisesti liikaa kun myynti ei vedä ja nyt ”konvertoidaan” näitä normi malleiksi repimällä merkit irti.
Kyselinkin täällä neuvoja marraskuussa, kun parin päivän ikäisestä autosta pimeni kamerat, gps, jne.. Tietokone AP4 oikosulussa, kuten artikkelissa kerrotaan. Vaihtavat uuden viikon päästä.
 
Pumppuvikoja alkaa ryhmissä ilmenemään (jälleen) ja huhuja, että tammikuulla lähtis päivitetyn Yyn tuotanto liikkeelle.

🧂
 
Pumppuvikoja alkaa ryhmissä ilmenemään (jälleen) ja huhuja, että tammikuulla lähtis päivitetyn Yyn tuotanto liikkeelle.

🧂
Tuossa y faceliftissä voi olla teknisiä parannuksia tuohon ongelmaan, mutta tokihan sitä toivoisi että noihin wanhoihin malleihinkin tulisi pidempi aikaisempi ratkaisu kun aika monessa autossa nuo puhaltimet kestää yli 200tkm. Harva tosin ajelee samalla pirssillä 10v/200tkm että jos takuuaikana hajoilee ja joutuu kerran korjauttamaan itse niin ei onneksi tule siinä 5-10v käytön aikana isoja kuluja.

Toivottavasti tuo facelift tulee etunenässä Suomeen jo helmi/maaliskuussa kun ei napostele tätä wanhaa paskaa pyöritellä enää jaloissa.
 
Onko tämä pumppuongelma joku Tesla kohtainen vika vai onko sama ongelma muillakin valmistajilla ? Korostuuko tämä vain sen takia että kolmoset ja yyt ovat niin yleisiä ?
 
Onko tämä pumppuongelma joku Tesla kohtainen vika vai onko sama ongelma muillakin valmistajilla ? Korostuuko tämä vain sen takia että kolmoset ja yyt ovat niin yleisiä ?
Luultavasti Teslan tyyppivika, heillä on kuitenkin omanlaisensa toteutus Supermanifoldeineen.

Toki yleisyys varmasti vaikuttaa myös, ei ole kovin kauaa ollut muilta valmistajilta merkittävää määrää lämpöpumppuja liikenteessä.
 
Luultavasti Teslan tyyppivika, heillä on kuitenkin omanlaisensa toteutus Supermanifoldeineen.

Toki yleisyys varmasti vaikuttaa myös, ei ole kovin kauaa ollut muilta valmistajilta merkittävää määrää lämpöpumppuja liikenteessä.

Kauhean tieteellistä tilastoa ei ole tarjota, mutta kaverilla on e-Golffista mennyt lämpöpumppu huoltoon 2 kertaa 2v aikana (joista jälkimmäinen meni onneksi ekan rempan takuuseen, melkein kerkes tulee 2v täyteen).
 
Onko tämä pumppuongelma joku Tesla kohtainen vika vai onko sama ongelma muillakin valmistajilla ? Korostuuko tämä vain sen takia että kolmoset ja yyt ovat niin yleisiä ?
Joidenkin tietojen mukaan noin 1/20:stä se olisi hajonnut. Itse en tunne kyllä ketään, jolle niin olisi käynyt. Kyllä noita tuntuu menevän muillakin merkeillä, mutta Teslan kohdalla puhetta on jo senkin takia enemmän, kun niitä on liikenteessä huomattavasti enemmän kuin muiden merkkien sähköautoja. On ehkä mahdollista, että tuoreimmat päivitykset olisivat voineet vaikuttaa kierrosmääriin ja sen myötä hajoamisherkkyyteen, mutta varjopuolena saattaa olla se, että auto lämpenee hitaammin. Itse en ole kuitenkaan nähnyt suurta eroa, ja omassa pumppu on säilynyt ehjänä. Itse pyrin pitämään ilmastointia aina manuaalilla pienemmän kulutuksen johdosta, millä voi olla vaikutusta huhujen mukaan myös pumpun kestävyyteen, mutta mitään varmuutta asiasta ei tietenkään ole.
 
Tuossa y faceliftissä voi olla teknisiä parannuksia tuohon ongelmaan, mutta tokihan sitä toivoisi että noihin wanhoihin malleihinkin tulisi pidempi aikaisempi ratkaisu kun aika monessa autossa nuo puhaltimet kestää yli 200tkm. Harva tosin ajelee samalla pirssillä 10v/200tkm että jos takuuaikana hajoilee ja joutuu kerran korjauttamaan itse niin ei onneksi tule siinä 5-10v käytön aikana isoja kuluja.

Toivottavasti tuo facelift tulee etunenässä Suomeen jo helmi/maaliskuussa kun ei napostele tätä wanhaa paskaa pyöritellä enää jaloissa.
Toivoa saa mutta Highland ei tuonut ainakaan teknisiä parannuksia ja niistäkin on mennyt.
 
Toivoa saa mutta Highland ei tuonut ainakaan teknisiä parannuksia ja niistäkin on mennyt.
Ei meillä ole tarkkaa tietoa siitä miten paljon noita menee missäkin mallissa. Vaihtelua voi hyvinkin olla, ja tuskin siitä koskaan rikkoutumaton tulee eikä muillakaan valmistajilla ole.
 
Ei meillä ole tarkkaa tietoa siitä miten paljon noita menee missäkin mallissa. Vaihtelua voi hyvinkin olla, ja tuskin siitä koskaan rikkoutumaton tulee eikä muillakaan valmistajilla ole.
Teslalla on tarkkaa tietoa mutta eivät tule varmaan koskaan tätä jakamaan, niin tieto perustuu näihin tube/facebook kyselyihin.
Mutta suuri riski on kuitenkin, että Teslasta menee se pumppu kabut ja tällä kertaa hintaa on karvan alle 4k.
 

Ei tuo taittuva 15" tabletti 2.5k resolla niin kiinnostava uudistus ole, mutta 4th gen voimansiirto voisi potentiaalisesti nostaa rangea aerodynamiikan ja akun lisäksi merkittävästi. Kuukausi pitkä aika odotella...
 

Ei tuo taittuva 15" tabletti 2.5k resolla niin kiinnostava uudistus ole, mutta 4th gen voimansiirto voisi potentiaalisesti nostaa rangea aerodynamiikan ja akun lisäksi merkittävästi. Kuukausi pitkä aika odotella...

Tuossa lukee, että ollut jo käytössä jo vuodesta 2023.
 
Etuosan light bar....minun mielestä huono trendi. Ketä voi syyttää tämän keksimisestä ?
Alkaa autot olemaan aikamoisia joulukuusia.

Seuraavaksi kai yhdistävät etu ja takaosan baarit sivubaareilla. Sitä odotellessa. Siinä vaiheessa itse lähden baariin vetään kunnon....
 
Viimeksi muokattu:
Pistäisin defaulttina nämä Mersun/kiinalaisten asiakkaiden piikkiin. Jos kiinalaiset jostain tykkäävät niin sitä sitten tungetaan. Mersun mainitsen siksi, että Teslalla on pitkä historia osien suhteen sieltä niin todennäköisesti kontakteja löytyy myös toisella tavalla (ja näitä on näkynyt mersuissa tässä lähistölläkin joten näitä on polttiksissakin aika monessa, volkkareistakin osasta löytyy).

Ja siis toki Teslalla on Cybertrukissa jo light bar, olisiko robotaksissakin ollut. Samoja osiahan siellä pyritään käyttämään kaikissa autoissa jos vain mahdollista.
 
Missä ton ajovalot muuten on ? onko ne tossa alempana olevat erilliset tummat alueet ?

Mikä uutuus on grille less design , eikös tämä ole ollut aina Teslan tavaramerkki ?
Entäpä ei-SUVimainen muotoilu, eikös tämä ole ollut aikojen alausta näin ?


Silti ihan hyvän näköinen noin edestä...baarista huolimatta.
 
Etubar on soveltaen tietyssä mielessä ollut jo ID, jenkeissähän ne oli alusta asti valaistuja, meillä vasta nykyään(?) sallittu nuo valaistut keulalogot.

Ajovalot on ilmeisesti tuos alempana mustassa osassa missä kuvassa vesileima. Eli talvea ajatellen paskaa luvassa.
 
Ei tuo kuvan auto ole Model Y. Se on joku AI luoma kuva. Todennäköisesti ajovalot samalla idealla kuten CTssa eli se kerää kaiken paskan.
 
Tuossa lukee, että ollut jo käytössä jo vuodesta 2023.
Joo tuliko 4d5 silloin ja olisiko 4d7 tms? Aikaisemmin spekuloin -26 vuodelle 5th geniä. Mutta pieniä säätöjä ylipäätään enää nuo voimansiirto hommat kun akun koko taitaa tuoda isoimman buustin. Jospa juniperin alussa tulisi tuo 95kwh akku, marraskuussa hw ai5 ja -26 voimansiirto jne niin joka puolen vuoden välein aina jotain upgradea.
 
Joo tuliko 4d5 silloin ja olisiko 4d7 tms? Aikaisemmin spekuloin -26 vuodelle 5th geniä. Mutta pieniä säätöjä ylipäätään enää nuo voimansiirto hommat kun akun koko taitaa tuoda isoimman buustin. Jospa juniperin alussa tulisi tuo 95kwh akku, marraskuussa hw ai5 ja -26 voimansiirto jne niin joka puolen vuoden välein aina jotain upgradea.
Epäilen kyllä tätä aikataulua. Twiitin viestissä kerrottu kyllä nuo moottorit. 4D3 on uusin mitä Yssa on käytetty 2023 eteenpäin ja sen uudempaa ei Teslalla ole.
 
Noin perffimielessä moottorien uusiminen tuskin on tarpeellista jos kerran jo nyt model3 perffillä ensin sakkaa akuston lämpötila ja kyky tarjota moottoreille riittävästi virtaa. Ennemmin sinne vaatisi akuston puolelle parannuksia. Ei siis sillä etteikö regenerointiin pitäisi saada aika paljon enemmän tehoa myös. Noin tehomielessä alkaa sekin olla nykymarkkinassa aika aneeminen kun suhteessa kilpailijoihin on jopa alle neljäsosateholla liikkeellä. Siinä mielessä uusi moottori tietty voisi olla mielekäs.
 
Muskin yhä pahenevat sekoilut heijastuvat yhä enemmän Teslan imagoon, mutta mikäs siinä jos tuo meno osakkeen omistajille kelpaa ja auton ostaja ei välitä. Ihan ketjun aihetta siltä osin miten se vaikuttaa Teslaan yhtiönä ja sen myynteihin (kuten ainakin itse luen ekasta viestistä). Varsinkin Saksassa noista töräytyksistä saattaa (tai ainakin pitäisi) Teslan myynti ottaa lisää hittiä jo nykyisestä.
 
Huomautus - jätä henkilökohtaisuudet ja toisten keskustelijoiden lokerointi pois
Musk on yksi Teslan omistajista ja toimari. Se mitä hän tekee vapaa-ajallaan ei mahda kauhean montaa kiinnostavan. Teille vasemmistolaisille Elon-vihaajille on jo oma lanka jossa voitte kitistä noista asioista jotka teitä tuntuu haittaavan. Jos Elon tekee jotain Teslan toimarin roolissa niin voidaan sitten porista siitä täällä. Kumpikaan teistä ei osannut edes sanoa, että mitä se Elon on taas tehnyt vaikka on taas jotain tehnyt. :D
 
Kuten sanoit, ne kuuluu muihin ketjuihin (mutta kun erikseen kysyit niin Saksan voi pelastaa ainoastaan AfDn valtaantulo Muskin mukaan).

Koskas tuota robotaksia pitäisi kuluttajan saada ostettua. Hienosti lanseerattiin, mutta jäi itselle vähän auki ovatko ne aikataulut nyt kuinka tarkkoja?
 
Joo tuliko 4d5 silloin ja olisiko 4d7 tms? Aikaisemmin spekuloin -26 vuodelle 5th geniä. Mutta pieniä säätöjä ylipäätään enää nuo voimansiirto hommat kun akun koko taitaa tuoda isoimman buustin. Jospa juniperin alussa tulisi tuo 95kwh akku, marraskuussa hw ai5 ja -26 voimansiirto jne niin joka puolen vuoden välein aina jotain upgradea.
Akun kasvatuksen sijaan leikataan varmaan mielummin hintaa, jotta myyntiä saadaan lisää. 50k autojen markkina on vaan kovasti rajallinen, joten parempi vaan painaa hintoja alaspäin jos haluaa saada myyntiä nostettus yli 2M:n.

Akun kasvatuksen sijaan pitäisi tuoda pienempi crossoveri jossa naamataulun pinta-ala putoaa ja koko alkaa lähestyä markkonoiden pienimpiä crossovereita. Lisäksi autoon voisi lisätä kääntyvät etupyörät jotka toistaiseksi ovat tesloista puuttuneet. Myös regeniä olisi syytä parantaa, jotta Teslalla olisi oikea kilpailija noille pienille eurooppalaisille kaupunkiautoille joita alkaa nyt puskea markkinoille.
 
Kuten sanoit, ne kuuluu muihin ketjuihin (mutta kun erikseen kysyit niin Saksan voi pelastaa ainoastaan AfDn valtaantulo Muskin mukaan).

Koskas tuota robotaksia pitäisi kuluttajan saada ostettua. Hienosti lanseerattiin, mutta jäi itselle vähän auki ovatko ne aikataulut nyt kuinka tarkkoja?
En minä tänne kysynyt mitään vastausta. Vastaukset oikeaan ketjuun eli Elon-ketjuun vaan kiitos.
 
Teslan pitäisi saada uusi akku ulos. Nykyiset ovat vaan pienoisia parannuksia mutta toistaiseksi ovat juuri riittäneet mutta kauanko… Sama moottoreissa. Samaa vanhaa pienillä parannuksella kun esim. Lucid tekee kaksi kertaa pienemmässä koossa olevan moottorin tehokkaammaksi.
 
Akun kasvatuksen sijaan leikataan varmaan mielummin hintaa, jotta myyntiä saadaan lisää. 50k autojen markkina on vaan kovasti rajallinen, joten parempi vaan painaa hintoja alaspäin jos haluaa saada myyntiä nostettus yli 2M:n.

Akun kasvatuksen sijaan pitäisi tuoda pienempi crossoveri jossa naamataulun pinta-ala putoaa ja koko alkaa lähestyä markkonoiden pienimpiä crossovereita. Lisäksi autoon voisi lisätä kääntyvät etupyörät jotka toistaiseksi ovat tesloista puuttuneet. Myös regeniä olisi syytä parantaa, jotta Teslalla olisi oikea kilpailija noille pienille eurooppalaisille kaupunkiautoille joita alkaa nyt puskea markkinoille.
Perinteisillä merkeillä näyttää suunta olevan pienempiin akkuihin esim rellu5 vs Zoe kun tarjotaan samaa 55kwh kuin edes menneessä zoessa ja lisäksi pienempää 40kwh, mutta tuskin Tesla ylipäätään lähtee tällä vuosikymmenellä tuohon a/b segmenttiin kun katteet huonot ellei tässä vaiheessa myy nostalgiaa 10k extralisällä kun nuo halvat kaupunkipirssit pitäisi lähteä alta 20ke että ihmisiä kiinnostaa ostaa kauppakassia.

Tuo halvempi ensi vuoden Tesla 3/y:stä tehtävä noin 4.5m leka varmaan hoitaa monelle ensiauton virkaa kun akkukoot pysyvät maltillisena mitä tarjottu jo 7-8v Tesla 3 osalta, mutta akkujen hinnat ovat murto-osan siitä ajasta puhumattakaan muista alennuksista kun on aito massatuotanto auto (teslalla 2 milj/vuodessa monella muulla pyöritään 200k/vuosi). Ei se 75kwh enää maksa bms päivineen edes 7000€ kun tuo tulee uunista ulos niin hinnat lähellä 30ke ainakin karvalakilla niin voi siinä kuluttajalla hampaita naurattaa rellu5 tai Hyundai insteri hinnasto.

Sama se juniperin 95kwh akku ja muut upgradet kun halvempaa tehdä mitä nykyiset niin hinnat tippuu ja teslat paranee. Siinä sitä voi perinteiset merkit myydä pikkuisella tappiolla omia reuhkiaan, ettei päästöjen jälkeen tule isompia mätkyjä 2ke per kiesi kun rahastetaan huollolla ajan saatossa omat pois. Toinen äärilaita millä voi kilpailla on nuo high endin 100k lelut kun ilmaa on jo myytäessä useita kymmeniä tonneja, mutta taitaa kuluttajat laittaa kukkaron nyörit kiinni kun hinta menee yli 50ke. Siksi tuo kansanmalli 3/y on aika hyvä ratkaisu ja parempaa vaihtoehtoa sitten tuleva 30-40k teslat ellei kiinalaiset tuo niitä oikeita 15-20ke kaupunkikärryjä. Katsotaan nyt mitä minimi hintaa EU ehdottelee, ettei konkurssia pukkaa monelle siirtymävaiheessa. Joka tapauksessa Tesla on kokoajan polkenut hintaa ja ranget nousseet niin hyvin vaikea nähdä että nämä wltp jumahtaisi 600km.
 
Teslan pitäisi saada uusi akku ulos. Nykyiset ovat vaan pienoisia parannuksia mutta toistaiseksi ovat juuri riittäneet mutta kauanko… Sama moottoreissa. Samaa vanhaa pienillä parannuksella kun esim. Lucid tekee kaksi kertaa pienemmässä koossa olevan moottorin tehokkaammaksi.
Myisi sitten kilpailukykyiseen hintaan? Ketä loppupeleissä kiinnostaa noin kalliit vehkeet. Ainahan sitä rahalla on saanut parempaa ja ei tuo lucidin tulevaisuus kovin auvoiselta näytä vaikka koittavat premium y mallia saada parin vuoden päästä ulos, mutta EU hinta voi olla aika suolainen. Ehkä teslalla ei se hierovien nahkapenkkien ja laservalojen vouhotus ole prioriteetti vaan tuoda kuluttajalle mahdolliseksi ostaa riittävän hyvä auto arkeen edukkaasti.
 
Ehkä teslalla ei se hierovien nahkapenkkien ja laservalojen vouhotus ole prioriteetti vaan tuoda kuluttajalle mahdolliseksi ostaa riittävän hyvä auto arkeen edukkaasti.
Mutta FSD:n kanssa vouhkaamiseen riittää aikaa ja rahaa. Ja HW:tä on jatkuvasti parannettava että tuo saataisin toimimaan. Kansanautolle tuo on täysin turha ominaisuus jos tähtäimessä on se edukas auto. . Mutta tuo on nyt Teslalle sellainen fiksaatio että juna ei enään pysähdy vaikka veisi kaikki rahat ja resurssit. Veikkaan että lasernahkavalopenkit toisivat enemmän uusia asiakkaita kuin tuo hiton FSD.
 
Myisi sitten kilpailukykyiseen hintaan? Ketä loppupeleissä kiinnostaa noin kalliit vehkeet. Ainahan sitä rahalla on saanut parempaa ja ei tuo lucidin tulevaisuus kovin auvoiselta näytä vaikka koittavat premium y mallia saada parin vuoden päästä ulos, mutta EU hinta voi olla aika suolainen. Ehkä teslalla ei se hierovien nahkapenkkien ja laservalojen vouhotus ole prioriteetti vaan tuoda kuluttajalle mahdolliseksi ostaa riittävän hyvä auto arkeen edukkaasti.
Tarkoitin että heillä on parempaa kehitystä kuin Teslalla mikä on pääosin junnannut kehityksessä 2012 osilla mitä on vain paranneltu. 18650 akun tilalle tuli 2170. Sen jäkeen ei mitään kun 4680 floppasi.

Samat moottorit pienillä twiikeillä mutta ei mitään kehitystä suurempaa.

Elon sanoi kun peruutti Plaid+ että ei tarvita suuria akkuja tai rangeja.
 
Perinteisillä merkeillä näyttää suunta olevan pienempiin akkuihin esim rellu5 vs Zoe kun tarjotaan samaa 55kwh kuin edes menneessä zoessa ja lisäksi pienempää 40kwh, mutta tuskin Tesla ylipäätään lähtee tällä vuosikymmenellä tuohon a/b segmenttiin kun katteet huonot ellei tässä vaiheessa myy nostalgiaa 10k extralisällä kun nuo halvat kaupunkipirssit pitäisi lähteä alta 20ke että ihmisiä kiinnostaa ostaa kauppakassia.
Ei tämä nyt ihan noinkaan ole. Zoessakin akkukoko on kasvanut tasaisesti sukupolvesta toiseen. Se, että joku katto on saavutettu ei kerro suuntauksen muuttumisesta vaan siitä, että tuon kokoiselle autolle ei tarvita sen enempää. Vielä merkittävämmäksi muutoksen tekee, kun katsoo mitä nuo akut vie tilaa ja painaa sukupolvesta toiseen, energiatiheys on kasvanut. Muut käyttää tämän hyödyksi, Tesla pukkaa samanlaista laatikkoa vuodesta toiseen. Eh?

Hehkuttelet massatuotannon eduista samasta viestissä, mutta tässä kohtaa kokonaan jätät sen huomiotta. Eurooppa on täynnä noita pieniä kaupunkikippoja, kyllä siinä massatuotannolla se hinta saadaan alas. Se ei taida vaan olla Tesla joka sen tekee. Paremmat katteet noillakin tullaan tekemään kuin mihin Tesla pystyy halvimmalla kolmosella venymään tuotantokustannuksissa. Model 2 tarvittaisiin kilpailuun ja hyvään saatavuuteen tuotettuna siinä kohtaa, kun id.2 ja vastaavat rynnii muilta markkinoille.
 
Osaako jengi sanoa miten saan työpaikan tesla apissa lataustilastoihin näkymään? Kaikki lataukset näkyy "muu" kohdassa kun kotonakaan ei voi ladata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 179
Viestejä
4 546 890
Jäsenet
74 937
Uusin jäsen
alcksi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom