Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tesla julkaisi uuden app version missä saa Control Centeriin suoraan napit. Siellä ei ole takaluukulle toimintoja mutta pierulle on.
Teslan terveiset perseestä on näköjään tärkeä asia heille.

Onko tuosat M2:sta mitään aikatalua, huhua, pilvessä sanottuja lupauksia ?
 

Hollannin Tesla-tsunami ravistelee käytettyjen sähköautojen markkinoita​

Kerralla myyntiin vapautuvien kymmenien tuhansien käytettyjen Tesla Model 3 -mallien vyöry saavuttanee pian myös Suomen. Tanskassa autoja ollaan jo valmiita melkeinpä hamstraamaan.

Vuosimalleja 2019-2020 tulee nyt.


Vaikuttaako tämä "Tsunami" myös vuosimalliltaan uudempiiin model 3 mallin autoihin vai onko sen tsunamin vuoro sitten heti ensi vuonna?
 
Paljonkohan menee hukkaan... :hmm:
Tesla osti techin Wiferionilta eli hyötysuhde on 93%. Taitaa olla itseasiassa parempi kuin piuhalla - uskomatonta kyllä.

1729369516017.png
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Tesla osti techin Wiferionilta eli hyötysuhde on 93%. Taitaa olla itseasiassa parempi kuin piuhalla - uskomatonta kyllä.

No jos vertaa huonompilaatuisesti valmistettuun piuhalaturiin niin kyllä, mutta jos he korvaisivat lätkän välistä suoralla kuparilla niin olisi varmasti parempi hyötysuhde. Muunnos sähköenergiasta magneettiseksi ja takaisin sisältää AINA häviöitä. Se, että heidän teollisuuskäyttöön kehittämässään (kalliissa) järjestelmässä on (up to) 93% hyötysuhde kertoo vain siitä, että induktiolätkilläkin voi saavuttaa erinomaisen hyötysuhteen kun tekee muut muunnokset (AC-DC) erinomaisilla hyötysuhteilla ja varmistaa että kelat on hyvin kohdistettuina.
 
Autonvaihtokuume alkaa nousta. Vielä tosin mietin onko vaihdossa järkeä, jos/kun Juniper tulee pian.

Allani on noin 1,5 vuotta vanha ja 25 tkm ajettu Model Y RWD. Hankintahinta 46k ja 3 % korko.

Nyt saisi uuden vastaavan refekoodilla 46k ja 0 % korolla.

Erotus luottokustannuksissa olisi uuden hyväksi noin 4500 euroa. Nykyisestä autosta saisi vaihdossa varmaankin noin 35k, joten vaihto menisi hyvin pienellä välirahalla. Onko vaihtamisessa järkeä?
 
Tesla osti techin Wiferionilta eli hyötysuhde on 93%. Taitaa olla itseasiassa parempi kuin piuhalla - uskomatonta kyllä.

No jos vertaa huonompilaatuisesti valmistettuun piuhalaturiin niin kyllä, mutta jos he korvaisivat lätkän välistä suoralla kuparilla niin olisi varmasti parempi hyötysuhde. Muunnos sähköenergiasta magneettiseksi ja takaisin sisältää AINA häviöitä. Se, että heidän teollisuuskäyttöön kehittämässään (kalliissa) järjestelmässä on (up to) 93% hyötysuhde kertoo vain siitä, että induktiolätkilläkin voi saavuttaa erinomaisen hyötysuhteen kun tekee muut muunnokset (AC-DC) erinomaisilla hyötysuhteilla ja varmistaa että kelat on hyvin kohdistettuina.

Pitäisi ensin tietää, että mistä mihin tesla kertoo tuon väitetyn 93% hyötysuhteensa. Pelkkä käämi? Koko prosessi?(verkosta akkuun). Ja mikä sen teho on? 1kW? 5kW? 10kW?

Koska fysiikka, niin tuohan toimii AC:lla ja se AC pitää sitten auton oman laturin toimesta muuntaa akulle meneväksi dc:ksi niin on lähes varmaa, että hyötysuhde kokonaisuudessaan verkosta akkuun on langattomana heikompi kuin piuhalla.
 
Teslan terveiset perseestä on näköjään tärkeä asia heille.

Onko tuosat M2:sta mitään aikatalua, huhua, pilvessä sanottuja lupauksia ?
En hirveästi pidättäisi hengitystä Tesla 2 suhteen ennen -26. Kaipa noilla on jumppaa juniperin kanssa ja jos vuoden päästä tulossa pidennetyllä akselivälillä 7 paikkainen niin aika ei riitä kuin ensi vuonna julkaisuun ja toimitukset -26. Toki moni odottaa halpaa pirssiä, mutta mitä aikaisemmin oli teknisiä kehityksiä tulossa kakkoseen niin esim. Cybertruckin kehitysvaiheessa on vielä 48v/etherloop mikä pitäisi saada maaliin ja halpakärryyn piti laatia kaikki mikrokytkimet 100% Teslan omia sekä halpuuttaakseen vielä lisää niin se uusi sähkömoottori mistä ollut puhetta. Ja vasta oli juttua 4680 lfp pitää kehittää parin vuoden sisällä, että tuleeko se Tesla 2 vai mitä patteria runkoon lyövät. Katsellaan nyt ekana se julkistus ensi vuonna niin aikataulut selkeytyy.
 
En hirveästi pidättäisi hengitystä Tesla 2 suhteen ennen -26. Kaipa noilla on jumppaa juniperin kanssa ja jos vuoden päästä tulossa pidennetyllä akselivälillä 7 paikkainen niin aika ei riitä kuin ensi vuonna julkaisuun ja toimitukset -26. Toki moni odottaa halpaa pirssiä, mutta mitä aikaisemmin oli teknisiä kehityksiä tulossa kakkoseen niin esim. Cybertruckin kehitysvaiheessa on vielä 48v/etherloop mikä pitäisi saada maaliin ja halpakärryyn piti laatia kaikki mikrokytkimet 100% Teslan omia sekä halpuuttaakseen vielä lisää niin se uusi sähkömoottori mistä ollut puhetta. Ja vasta oli juttua 4680 lfp pitää kehittää parin vuoden sisällä, että tuleeko se Tesla 2 vai mitä patteria runkoon lyövät. Katsellaan nyt ekana se julkistus ensi vuonna niin aikataulut selkeytyy.
Miten se mieli nyt näin muuttui? Vielä vuoden alussa paasattiin, että tulee -25. Muistaakseni myös Meksikon tehdas piti olla kohta tulilla tekemään Model 2:sta.

4680 on kyllä floppi kun 2026 tulee uudempaa generaatiota mitä tarkoitus käyttää.
 
Miten se mieli nyt näin muuttui? Vielä vuoden alussa paasattiin, että tulee -25. Muistaakseni myös Meksikon tehdas piti olla kohta tulilla tekemään Model 2:sta.

4680 on kyllä floppi kun 2026 tulee uudempaa generaatiota mitä tarkoitus käyttää.
Mehiko meni jäihin, koska trumppi, jos valitaan presidentiksi, laittaa sellaset tullit että sieltä ei kannata tuoda enää mitään jenkkeihin.
 
Mehiko meni jäihin, koska trumppi, jos valitaan presidentiksi, laittaa sellaset tullit että sieltä ei kannata tuoda enää mitään jenkkeihin.
Hidastui jo ennen tätä koko projekti. Eiköhän koko tehdas peruta tätä menoa. Teslahan ei tehnyt alkuvuoden jälkeen siellä enää mitään kun menekki ei vedä.

Outoa että firman CEO toivoo Trumpin voittoa joka iskee tälle isot tullit.
 
D.T on tainnu mainita (kotimaassa) valmistaville 15% verotuksesta eli sen ymmärtää kun näkökulma on America first.
 
Miten se mieli nyt näin muuttui? Vielä vuoden alussa paasattiin, että tulee -25. Muistaakseni myös Meksikon tehdas piti olla kohta tulilla tekemään Model 2:sta.

4680 on kyllä floppi kun 2026 tulee uudempaa generaatiota mitä tarkoitus käyttää.
Ei mikään vielä ole muuttunut kun julkistustilaisuutta odotellaan. Tuosta 4680 jos pyöräyttävät lfp akullisen karvalakki 2 niin ei mitään jakoa -25, mutta longrange Tesla 2 mahdollista aloittaa vuoden -25 lopulla. Epäilen että ei enää mahdollista ole sekään elleivät pidä julkistustilaisuutta viimeistään maaliskuussa kun peilaa noihin edellisiin julkistustilaisuuksiin niin mennyt minimissään 10kk että jotain tulee ulos, mutta nythän ideana käyttää samoja linjastoja kuin 3/y niin se voisi käydä suhtkot nopeasti ja onnistunee vielä maaliskuun julkaisuna toimittaa marras/joulukuussa.
 
Pitäisi ensin tietää, että mistä mihin tesla kertoo tuon väitetyn 93% hyötysuhteensa. Pelkkä käämi? Koko prosessi?(verkosta akkuun). Ja mikä sen teho on? 1kW? 5kW? 10kW?

Koska fysiikka, niin tuohan toimii AC:lla ja se AC pitää sitten auton oman laturin toimesta muuntaa akulle meneväksi dc:ksi niin on lähes varmaa, että hyötysuhde kokonaisuudessaan verkosta akkuun on langattomana heikompi kuin piuhalla.
Oletettavasti tuossa puhutaan itse langattoman tehonsiirron eikä koko latauksen hyötysuhteesta. :think:

Jos nyt miettii vaikkapa sitä tavallista kolmivaihekaapelia type2-liittimineen, niin ei se kovin monen watin teholla lämpene 11 kW kuormallakaan.

Lisäksi kun latauslaitekaan ei "tee" sähkölle mitään, niin siirron hyötysuhde seinästä autossa olevalle latauslaitteelle lienee luokkaa >99,5% (häviöt alle 50 W).
 
Talvirenkaisiin liittyvää. Tähän asti menty yksillä vanteilla (Model 3 Perf 20x9 Uberturbinet), mutta nyt vaihdan 18x8 talveksi. Uusia testivoittaja Continental VikingContact 8 ei saa täksi talveksi mistään noille sopivimmassa koossa 235/45/R18, mutta 225/45 löytyy ja toiminee noissa ihan hyvin. Lähinnä varmaan kanttariosumilta suojaus jää vajaaksi?

Kun kyselin noista rengasliikkeestä, niin kuulemma Tesla voi heittäytyä vaikeaksi noiden kanssa. 225 ei ole tyyppihyväksytty Teslan päädyssä, niin mikäli tulee alustaremppaa niin voivat laittaa renkaan/asiakkaan syyksi. Eli käytännössä varmaan joutuisi vaihtamaan kesäpyörät alle ennen takuuhommia? Valitettavasti takuu loppuu juuri maaliskuun alussa 2026, toisaalta tähän tehtiin juuri äskettäin jo näin 2½ vuotta vanhana kattava alustaremppa nitinöiden takia, niin ei kai tuo nyt 1½ vuodessa voi taas hajota? :cigarbeye:
 
Talvirenkaisiin liittyvää. Tähän asti menty yksillä vanteilla (Model 3 Perf 20x9 Uberturbinet), mutta nyt vaihdan 18x8 talveksi. Uusia testivoittaja Continental VikingContact 8 ei saa täksi talveksi mistään noille sopivimmassa koossa 235/45/R18, mutta 225/45 löytyy ja toiminee noissa ihan hyvin. Lähinnä varmaan kanttariosumilta suojaus jää vajaaksi?

Kun kyselin noista rengasliikkeestä, niin kuulemma Tesla voi heittäytyä vaikeaksi noiden kanssa. 225 ei ole tyyppihyväksytty Teslan päädyssä, niin mikäli tulee alustaremppaa niin voivat laittaa renkaan/asiakkaan syyksi. Eli käytännössä varmaan joutuisi vaihtamaan kesäpyörät alle ennen takuuhommia? Valitettavasti takuu loppuu juuri maaliskuun alussa 2026, toisaalta tähän tehtiin juuri äskettäin jo näin 2½ vuotta vanhana kattava alustaremppa nitinöiden takia, niin ei kai tuo nyt 1½ vuodessa voi taas hajota? :cigarbeye:

Löytykö 255/40 kokoa? Ainakin sopii teslan vakiovanteelle kuin nenä päähän. 225/40 en suosittele, oli sellaiset...
 
Löytykö 255/40 kokoa? Ainakin sopii teslan vakiovanteelle kuin nenä päähän. 225/40 en suosittele, oli sellaiset...

Äkkiseltään on aika levyet talvikiekot autolle joka on sähkikseksi varsin kevyt? Joku voisi kuvitella että tuo ei välttämättä ole hyvä asia esim. lumi/jääpidon osalta.
 
Äkkiseltään on aika levyet talvikiekot autolle joka on sähkikseksi varsin kevyt? Joku voisi kuvitella että tuo ei välttämättä ole hyvä asia esim. lumi/jääpidon osalta.

No ei ole ollut valittamista, homman juju oli ton koon kanssa siinä että Nordmanin nastarenkaat sai alle satasella kpl tuossa koossa viime syksynä.
 
Kyseessä tosiaan 8" leveä vanne, jolle suositeltu renkaanleveys on 225-235 ainakin tämän mukaan. Teslan 18" vakiovanne taitaa olla 8.5" leveä, jolloin suositus on 235-245 ja tuo 255 vielä menee mutta on jo suositusten ulkopuolella. 245/45 näyttäisi olevan hyvin saatavilla, mutta onko tuo maksimileveys jo huono idea? En näistä juuri ymmärrä mitä se tarkoittaa esim. ajettavuuden tai pidon kannalta.
 
En näistä juuri ymmärrä mitä se tarkoittaa esim. ajettavuuden tai pidon kannalta.

Talvirenkaassa pitää olla tarpeeksi pintapainetta jotta nastat ja lamellit purevat kunnolla jäähän, jos liian leveä nakki niin auton paino levittyy isommalle alueelle jolloin pintapaine jää liian alhaiseksi eikä rengas pure kunnolla. Tästä syystä esim WRC autojen nastarenkaat ovat erittäin ohuet vrt. sora/asfalttinakkeihin.

Tämä siis teoriatasolla, mikä on "liian leveä" on sitten vaikeampi laskea. Ehkä @TommiZeliard osaa paremmin avata?
 
Jos vertaa vakiokokoon 235/45r18 niin vierintäkehän pituus

245/45 on +1%
225/50 on +2%
255/45 on +3%
225/45 on -1%
245/40 on -2%

Itse laittaisin jommankumman kahdesta ensinmainitusta, todennäköisesti 225/50 tarjoaisi talvella parhaat ominaisuudet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 104
Viestejä
4 448 419
Jäsenet
73 700
Uusin jäsen
shiinonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom