Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

"we count any crash in which Autopilot was deactivated within 5 seconds before impact, and we count all crashes in which the incident alert indicated an airbag or other active restraint deployed."

The reports don't specify the severity of the crashes, whether they were fatal or non-fatal, whether driver or vehicle error was to blame, or the driving conditions involved. And most importantly, the reports don't include any FSD data, which is the underlying tech for the Cybercab.


Lisäksi dataa ei saa kolmasosapuoli käyttöönsä.

Hyvä että löysit. Eli Tesla ottaa mukaan käytännössä kaikki kolarit (eli ihan sama minkälainen se kolari on ollut, ei tähän vertailuun sitä tarvitse tietää), kun taas vertailudatassa on sellaiset kolarit, joissa toinen piti hinata pois, eli tosi isot kolarit, joissa käytännössä varmasti airbag pamahtaisi. Tämä tarkoittaa sitä, että Tesla ottaa enemmän kolareita omaan lukunsa, mitä tuo verrokkidata.

Kerroppas ketä lainaat tuossa? Ja onko sinulla jotain omaa sanottavaa tähän, kun tämä nimettömien experttien lainailu ei ole oikeastaan minkäänlaista keskustelua.
 
Hyvä että löysit. Eli Tesla ottaa mukaan käytännössä kaikki kolarit, kun taas vertailudatassa on sellaiset kolarit, joissa toinen piti hinata pois. Tämä tarkoittaa sitä, että Tesla ottaa enemmän kolareita omaan lukunsa, mitä tuo verrokkidata.

Kerroppas ketä lainaat tuossa? Ja onko sinulla jotain omaa sanottavaa tähän, kun tämä tuntemattomien experttien lainailu ei ole oikeastaan minkäänlaista keskustelua.
Ketjussa aiemmin mainittua uutista.
Postattu tuohon sinun viestiä aikaisemmin, niin sieltä voit katsoa, että data ei ole vertailu kelpoista ja ei vieläkään kolmasosapuoli saa tätä käyttöönsä.
 
Ketjussa aiemmin mainittua uutista.
Postattu tuohon sinun viestiä aikaisemmin, niin sieltä voit katsoa, että data ei ole vertailu kelpoista ja ei vieläkään kolmasosapuoli saa tätä käyttöönsä.
Jep, en löydä tuosta uutisesta, että kuka asiantuntija sen arvion on tehnyt. Niin voitko kertoa, kun häntä lähteenä käytit.
 
Jep, en löydä tuosta uutisesta, että kuka asiantuntija sen arvion on tehnyt. Niin voitko kertoa, kun häntä lähteenä käytit.

Linkki kyllä löytyy tuosta jutusta jos vain viitsii lukea artikkelin mutta kyseessä on siis

Missy Cummings, the director of the Autonomy and Robotics Center at George Mason University and former safety adviser to the National Highway Traffic Safety Administration.


 
Jep, en löydä tuosta uutisesta, että kuka asiantuntija sen arvion on tehnyt. Niin voitko kertoa, kun häntä lähteenä käytit.
Experts told InsideEVs before the Robotaxi reveal that Tesla's safety reports are statistically insignificant because the specifics are obscure. The reports don't specify the severity of the crashes, whether they were fatal or non-fatal, whether driver or vehicle error was to blame, or the driving conditions involved. And most importantly, the reports don't include any FSD data, which is the underlying tech for the Cybercab.

Tässä toinen uutinen mihin tuossa viittataan.

Kyllä se siellä lukee.

Tästä voit vielä lukea tarkemman analyysin, että data ei ole täysin luotettavaa mitä Tesla antaa koska se ei ole läpinäkyvää ja eikä sitä saa kolmasosapuoli katsoa.
 
Linkki kyllä löytyy tuosta jutusta jos vain viitsii lukea artikkelin mutta kyseessä on siis

Missy Cummings, the director of the Autonomy and Robotics Center at George Mason University and former safety adviser to the National Highway Traffic Safety Administration.


Luin artikkelin, ei siinä ollut mainintaa. Piti mennä siis jo toiseen artikkeliin että löytyi tuo nimi.

Cummings sanoo näin tässä toisessa artikkelissa, mihin tässä ilmeisesti? viitataan: The automaker is still a decade away from being a legitimate self-driving car company, according to Cummings. The key problem, she said, was that Tesla hasn’t made its FSD safety data public yet. It releases some Autopilot and FSD data periodically showing the number of accidents per million miles of driving using those systems, but the reports are not detailed and nearly not enough to prove that the system is safe, she said.

Hän on täysin oikeassa puhuessaan FSD:stä. Ei tietenkään tuosta datasta FSD:n turvallisuutta voi päätellä, eikä Tesla yritä kertoa kellekään tuon datan avulla, että FSD on turvallinen.

Tuossa Teslan datassa pyritään esittämään sitä, että ajaminen autopilotilla on turvallisempaa, kuin ilman. Siinä datassa lukee ihan selvästi, että siinä verrataan autopilottia ja tämä Cummings puhuu FSD:stä.

Et ole nyt vaan ymmärtänyt lähdettäsi, koska et varmaan edes lukenut tuota alkuperäistä lainausta Cummingsilta, koska linkkasit viittaukseen siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta dataa ei silti saa kolmasosapuoli käyttöönsä.
Lisäksi kun tuota lukee, niin eivät kerro onko kolari laadultaan minkälainen. Joten näiden kahden eri lähteistä saatuja tietoja ei voi verrata mitenkään keskenään.
Kyllähän tuo data kieltämättä aika ympäripyöreää on ja petrattavaa olisi.

Mutta tälleen dataa työkseen pyörittävänä ihmisenä sinänsä ymmärrän miksi dataa ei ole haluttu kolmansille osapuolille jakaa. Data kun on aina kuitenkin loppupeleissä vain numeroita ja ihminen tekee aina ne varsinaiset tulkinnat. Tietty osa mediasta on osoittanut olevansa eritätin kykeneväinen melkoisen "bad faith" - uutisointiin kaikessa Teslaan liittyvässä, joten varmasti haluavat Teslalla välttää turhat kohut kun joku journo tekee villejä omia tulkintojaan datasta. Mutta edelleen, hyvähän se olisi tuota aineistoa jollekin rajatuille kolmansille osapuolille avata. Toki sitten luultavasti syytettäisiin vaan cherrypickkauksesta tms., että vähän lose-lose skenaario Teslan kannalta tekipä sitten oikeastaan mitä tahansa.

Julkaiseeko muuten mikään muu valmistajat edes tuon tasoista tilastointia autojensa onnettomuuksista?
 
Tesla julkaisi juuri ennätyksellisen kovan Q3 tuloksen. H1 2025 tarkoitus esitellä halvempi automalli. h1 2025 alkaa myös halvemman automallin tuotanto. Juuri menossa olevassa sijoittajapuhelussa elon ennusti 2025 vuodelle 20%-30% kasvua myyntivoluumiin olettaen että ei tule ulkopuolisia negatiivisia efektejä kuten jokin uusi kriisi tai korkojen nousu entistä korkeammalle. Teslan osakekurssi reilun 10% koholla, sijoittajat yllättyivät positiivisesti.
Preparations remain underway for our offeringof new vehicles – including more affordable models – which we will begin launching in thefirst half of 2025.
Plans for new vehicles, including more affordable models, remain on track for start of production in the first half of 2025. These vehicles will utilize aspects of the next generation platform as well as aspects of our current platforms and will be able to be produced on the same manufacturing lines as our current vehicle line-up. This approach will result in achieving less cost reduction than previously expected but enables us to prudently grow our vehicle volumes in a more capex efficient manner during uncertain times. This should help us fully utilize our current expected maximum capacity of close to three million vehicles, enabling more than 50% growth over 2023 production before investing in new manufacturing lines
Lähde teslan sijoittajamateriaali: https://digitalassets.tesla.com/tesla-contents/image/upload/IR/TSLA-Q3-2024-Update.pdf
 
En ole seurannut tätä aspektia keskusteluissanne, mutta tuli vaan aliosiolla silmille:



Ei firmalla ilmeisesti mitään suurempaa hätää ole, edelleenkään.

"Jatkakaa..." :comp:
 
En ole seurannut tätä aspektia keskusteluissanne, mutta tuli vaan aliosiolla silmille:



Ei firmalla ilmeisesti mitään suurempaa hätää ole, edelleenkään.

"Jatkakaa..." :comp:

Oliko Tesla peräti ainoa firma, joka onnistuu tekemään sähköautoilla voittoa? Muistelisin, että joku perinteisistä autonvalmistajista teki peräti 100 000 $ tappiota jokaisella autolla. Tappiota teki tietysti myös Tesla aikoinaan, mutta ei ole tehnyt sitä enää pitkään aikaan.
 
Oliko Tesla peräti ainoa firma, joka onnistuu tekemään sähköautoilla voittoa? Muistelisin, että joku perinteisistä autonvalmistajista teki peräti 100 000 $ tappiota jokaisella autolla.
Eipä tuo ihme ole. Perinnevalmistajat investoivat vielä valtavia summia kehitykseen ja tuotantoon. Sama tilanne oli Teslalla muutama vuosi sitten. Tahkosivat huimia tappioita hyvin pitkään. Onko tämä jo unohtunut ? Nyt heillä on kaikki valmiina, senkun puskevat autoa ulos tehtaan ovista minkä kerkeävät.
 
Eipä tuo ihme ole. Perinnevalmistajat investoivat vielä valtavia summia kehitykseen ja tuotantoon. Sama tilanne oli Teslalla muutama vuosi sitten. Tahkosivat huimia tappioita hyvin pitkään. Onko tämä jo unohtunut ? Nyt heillä on kaikki valmiina, senkun puskevat autoa ulos tehtaan ovista minkä kerkeävät.
5v muita edellä vai miten se meni? Joka tapauksessa keskihinta 35100 dollaria autolle ja hinnat saa nipistettyä entistä alemmaksi kuluttajien kannalta. Kyllä taitaa y malli olla kolmatta vuotta putkeen myydyin sähkäri 2025.
 
Joku muu jenkkivalmistaja tosiaan komeita tappioita noilla on tehnyt (GM? tms.), mutta kun ei tiedä mitä lukujen takans on niin voisivat olla mitä vaan. Tuotekehityskulut sähköplatformin tekemiseen kun ovat varmasti merkittävät ja tuota kun lähtee jakamaan myydyille autoille niin tuleehan siitä merkittäviä summia.

Tuo, että vain Tesla tekisi voittoa/auto on sitten taas ihan höpönlöpöä. Se että kate on ollut parempi kuin muilla sähkiksissä on varmasti ennen tätä vuotta pitänyt paikkansa, mutta ei taida pitää sekään enää paikkaansa kaikilta osin kun katetta on syöty aika reippaasti.

Se on hyvä jos Teslan myyynti jenkeissä on elpynyt kun siellä luvut ovat olleet vähemmän mairitteleva kuin Euroopassa ja Kiinassa. Vähemmän mairittelevia siis omaan myyntiin nähden kun tosiaan markkinaosuus on tippunut alle puoleen (joka on edelleen tietty todella hyvin).

Myydyimmät autot listaus on vähän harhaanjohtava kokonaisvalmistusmääriä vertailtaessa, jos Teslalla on se kolme mallia myynnissä (kaksi täällä) ja muilla valmistajilla sähkiksiäkin voi olla viisinkertainen määrä malleja.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuosta linkistä pitäisi vähän enemmän jaksaa kertoa, kuin että täällä on jotain dataa. Mitä yrität sanoa?
Onnettomuudet liittyen L2 ja L3 tason ajoihin. Kuten tuossa yllä pyydettiin muilta valmistajilta.
Suosittelen nyt oikeasti rauhoittumaan ja lukemaan asioita jos alkaa silmät harittamaan.
 
Joku muu jenkkivalmistaja tosiaan komeita tappioita noilla on tehnyt (GM? tms.), mutta kun ei tiedä mitä lukujen takans on niin voisivat olla mitä vaan. Tuotekehityskulut sähköplatformin tekemiseen kun ovat varmasti merkittävät ja tuota kun lähtee jakamaan myydyille autoille niin tuleehan siitä merkittäviä summia.

Tuo, että vain Tesla tekisi voittoa/auto on sitten taas ihan höpönlöpöä. Se että kate on ollut parempi kuin muilla sähkiksissä on varmasti ennen tätä vuotta pitänyt paikkansa, mutta ei taida pitää sekään enää paikkaansa kaikilta osin kun katetta on syöty aika reippaasti.

Se on hyvä jos Teslan myyynti jenkeissä on elpynyt kun siellä luvut ovat olleet vähemmän mairitteleva kuin Euroopassa ja Kiinassa. Vähemmän mairittelevia siis omaan myyntiin nähden kun tosiaan markkinaosuus on tippunut alle puoleen (joka on edelleen tietty todella hyvin).
Ja kuka maksaa nämä 0 korkotarjoukset?
 
Nyt Elon on myöntänyt että HW3 ei ehkä riitä FSD:hen, mutta jos ei riitä niin tulee päivitystä parempaan ilmaiseksi.

HW4 ei tietysti sovi HW3 tilalle, mutta tekevät sitten ilmeisesti uuden joka sopii.
 
Tuola 0-korolla on varmasti ollut merkitävä vaikutus myyntiin, kun sitä ei muilla ole ollut ja yleinen korkotaso on ollut korkea. Saa nähdä pureeko se edelleen kun korot tulevat alas.
 
Nyt Elon on myöntänyt että HW3 ei ehkä riitä FSD:hen, mutta jos ei riitä niin tulee päivitystä parempaan ilmaiseksi.

HW4 ei tietysti sovi HW3 tilalle, mutta tekevät sitten ilmeisesti uuden joka sopii.

Tuossa enemmän tekstiä. Koittaa vain vältellä ettei tule isoa oikeusjuttua. Kauanko sitten tätäkin uutta rautaa saa sitten odotella? 5 vuotta? Vai tuleeko jo ensi vuodeksi?
 
Tuola 0-korolla on varmasti ollut merkitävä vaikutus myyntiin, kun sitä ei muilla ole ollut ja yleinen korkotaso on ollut korkea. Saa nähdä pureeko se edelleen kun korot tulevat alas.
Jos Tesla ei totaalisesti kämmää model Y:n faceliftiä, niin uskoisin että päivitetty Y tulee myymään massiivisia määriä ihan ilman mitään korkotarjouksiakin. Kuitenkin tuo nykyinen Y on kaikkine vikoineenkin ollut maailman myydyin sähköauto isolla marginaalilla ja Highlandin perusteella uusi versio tulee olemaan (ehkä viiksiä lukuunottamatta) kaikilla tavoin parempi auto.
 

Tuossa enemmän tekstiä. Koittaa vain vältellä ettei tule isoa oikeusjuttua. Kauanko sitten tätäkin uutta rautaa saa sitten odotella? 5 vuotta? Vai tuleeko jo ensi vuodeksi?
Mistä oikein puhut? HW/AI4 on ollut tuotannossa ja autoissa jo vuoden - pari. AI5 on tulossa vuodenvaihteessa 2025/2026.
 
Omia huomioita tuosta tulosjulkistuksesta.

  • Tesla ennustaa uutta toimitusennätystä vuodelle 2024
  • Ensi vuonna toimitusten ennustetaan kasvavan 20% - 30%
  • Cybertruck jo tällä hetkellä voitollinen
  • 4680 akkukennot tukevasti matkalla kustannuksiltaan alhaisimmaksi akkuratkaisuksi Amerikassa.
  • Next-gen platformille (Cybercab etc.) tavoitellaan 5.5 mailia per kWh energiatehokkuutta
 
Teslan autonomisen ratkaisun vahvuus on juurikin tekoälyn käyttäminen. Waymot/Cruiset yms. olisivat jumissa vastaavassa tilanteessa.

 
Teslan autonomisen ratkaisun vahvuus on juurikin tekoälyn käyttäminen. Waymot/Cruiset yms. olisivat jumissa vastaavassa tilanteessa.



Fsd osasi lähteä seuraamaan edellä ajavaa siis. Haluaisin nähdä kyllä videon jossa Tesla on tuossa jonossa ensimmäisenä.

Lisäksi eikös tuo tili lasketa sinne faniosastolle, jolta ei käytännössä koskaan tule mitään negatiivista Teslaan liittyvää, joten otan tämä suolan kanssa.
 
Tämä uusi ”HW4” mikä olisi yhteensopiva HW3:n kanssa. Tätä ei vielä ole olemassakaan ja tuleeko edes koskaan.
Eikö youtubessa Munro joskus tehnyt side by side tear-downin HW3 ja HW4 tietokonepaketeille? Omaan silmään näytti lähes samanlaiselta, tosin HW4:ssa oli nestejäähdytys jotenkin erilainen. Käytännössä emolevyt olivat aika samaa form factoria mutta HW4:ssa eri prossu. Ei varmaan ole mikään ihmeellinen engineering effort tehdä tuotantoerä HW4 tietokonetta jossa nestekierron input/output vanhempien mallien kaltainen ja jotain pientä mitä nyt sattuu olemana virransyötössä eroa. Itse FSD tietokone lähtee tesla huollossa kuitenkin ihan vain "riuhtaisemalla" irti ja kunhan löytyy varaosa niin uutta vain paikalleen.

Pointti siis: Ei varmaan ole kummoinen effortti teslalle tuommoinen eikä näy varmasti edes excelissä minkäänlaisena kuluna kun pyöristyy pois.
 
Mutta samalla niin samanlainen kuin vanha.
Vanha on kuitenkin mitä ilmeisimmin varsin onnistunut tuotos myyntiluvuista päätellen, joten miksi ruveta rikkomaan ilmiselvästi toimivaa konseptia? Vähän lisää rangea, parempi alusta, sisustan päivitystä ja pieni kasvojenkohotus ulkopuolelle, mitään muuta ei varsinaisesti edes tarvita. Toki sitten on kaikenmaailman taivaspiirakoita kuten V2L:t sun muut, mutta väittäisin että suurimmalle osalle käyttäjistä nuo on aika niche-kamaa ja pääasia on tarpeeksi iso ja turvallinen auto, jolla pääsee tarpeeksi kauas.
 
Vanha on kuitenkin mitä ilmeisimmin varsin onnistunut tuotos myyntiluvuista päätellen, joten miksi ruveta rikkomaan ilmiselvästi toimivaa konseptia? Vähän lisää rangea, parempi alusta, sisustan päivitystä ja pieni kasvojenkohotus ulkopuolelle, mitään muuta ei varsinaisesti edes tarvita. Toki sitten on kaikenmaailman taivaspiirakoita kuten V2L:t sun muut, mutta väittäisin että suurimmalle osalle käyttäjistä nuo on aika niche-kamaa ja pääasia on tarpeeksi iso ja turvallinen auto, jolla pääsee tarpeeksi kauas.
Rattivivut tulossa lisävarusteena jos niitä kaipaa :)
 
Saisivat päivittää S/X nyt piakkoin reilusti. Toivon kyllä, että muutkin valmistajat saisivat "paskansa kokoon" ja tuottavaksi ettei valikoima kuluttajille kapenisi sähköistymisen aiheuttaman kipuilun ja mahdollisten konkurssien vuoksi.

:scross:
 
Et ole nyt vaan ymmärtänyt lähdettäsi, koska et varmaan edes lukenut tuota alkuperäistä lainausta Cummingsilta, koska linkkasit viittaukseen siitä.

En tiedä onko ongelma englannintaidoissasi vai siitä et lukenut koko artikkelia mutta Cummings puhui monikossa, "reports" joka viittasi siis sekä autopilottiin ja FSD:n, sanoen että "reports are not detailed". Hän puhuu artikkelissa enemmän FSD:stä mutta tuossa viittasi sekä autopilottiin että FSD:n.

Teslan safety reporting on ollut otsikoissa jo vuosia ja siitä löytyy googlella paljon tavaraa kun asia on ilmeisesti sinulle uusi, siitä on jenkeissä viranomaiset tutkineet useasti ja mm. pakottaneet Teslan muuttamaan Autopilottia recallin kautta. Jos lukee ainoastaan Teslaratia niin ei välttämättä tiedä näistä mitään.

NTHSA:n rappari sanoi mm. näin:

Gaps in Tesla's telematic data create uncertainty regarding the actual rate at which vehicles operating with Autopilot engaged are involved in crashes. Tesla is not aware of every crash involving Autopilot even for severe crashes because of gaps in telematic reporting. Tesla receives telematic data from its vehicles, when appropriate cellular connectivity exists and the antenna is not damaged during a crash, that support both crash notification and aggregation of fleet vehicle mileage. Tesla largely receives data for crashes only with pyrotechnic deployment, which are a minority of police reported crashes.3 A review of NHTSA's 2021 FARS and Crash Report Sampling System (CRSS) finds that only 18 percent of police-reported crashes include airbag deployments.
ODI uses all sources of crash data, including crash telematics data, when identifying crashes that warrant additional follow-up or investigation. ODI's review uncovered crashes for which Autopilot was engaged that Tesla was not notified of via telematics.

Pelkästään se että Tesla raportoi vain kolarit/onnettomuudet joissa airbagit laukeaa tekee statistiikasta epäluotettavan mutta lopullisesti sen tappaa se ettei se päästä ketään ulkopuolista tutkimaan dataa.

For example, in 2021, Elon Musk claimed in a post on social media, “Tesla with Autopilot engaged now approaching 10 times lower chance of accident than average vehicle.”

Philip Koopman, an automotive safety researcher and Carnegie Mellon University associate professor of computer engineering, said he views Tesla’s marketing and claims as “autonowashing.” He also said in response to NHTSA’s report that he hopes Tesla will take the agency’s concerns seriously moving forward.
 
Omia huomioita tuosta tulosjulkistuksesta.

  • Tesla ennustaa uutta toimitusennätystä vuodelle 2024
  • Ensi vuonna toimitusten ennustetaan kasvavan 20% - 30%
  • Cybertruck jo tällä hetkellä voitollinen
  • 4680 akkukennot tukevasti matkalla kustannuksiltaan alhaisimmaksi akkuratkaisuksi Amerikassa.
  • Next-gen platformille (Cybercab etc.) tavoitellaan 5.5 mailia per kWh energiatehokkuutta
Kyllä tuo 2.4 milj teslaa tehtaista ulos ensi vuonna mahdollista kun nyt jo max kapasiteetti 2.35 miljoonaa ja talous lähtee nousuun niin tehtaat Teksasissa/Berliinissä tuplaantuu.

Cybertruckin saivat pari kuukautta ennakoitua aikataulua voitolliseksi ja ensi vuonna helpolla 100k CT uunista ulos, ehkä 150k ja halvempaa takapotkua markkinoille.

Tuo IRA tuki mahdollistanut 4680 halvaksi, mitä vähän ounastellaan EUn toimelta samantyylistä vipuvartta perinteisille valmistajille. Toivottavasti EU tukisi roimalla kädellä 3v sisällä akun valmistusta niin saadaan edullisia 4680 akkuja tännekin.
 
Hittolainen, nythän tuolla perustason autopilotilla ajelee jo mielellään eikä pelkästään vakkari päällä kun en muista koska viimeksi olis valtatiellä haamuja aistittu ja sisäkamera riittää vahtimaan otetta ettei tarvitse enää "tiettyä tapaa pitää kiinni ratista" vaan voi vaan löysästi pidellä miten ikinä omaan tyyliin parhaiten sopiikaan.

Ainoastaan enää toivoisi, että tulis vaikka tuohon vasempaan "ajonäkymään" säätö, että millä kohtaa kaistaa auto kulkee ettei pelkästään default "keskellä." Sais oikeaan laitaan pois urien kohdilta.
 
Ainoastaan enää toivoisi, että tulis vaikka tuohon vasempaan "ajonäkymään" säätö, että millä kohtaa kaistaa auto kulkee ettei pelkästään default "keskellä." Sais oikeaan laitaan pois urien kohdilta.
Jotenkin käsittämätöntä ettei tätä ominaisuutta löydy kun se on ollut vaikka VAGilla iät ja ajat.
 


"Tesla" Björniltä ranttivideo Teslan touhusta. Video on pitkä, mutta tiivistetysti: viiksettömyys on ihan paskaa, tutkan ja parkkisensorien poistaminen oli idioottimaista ja autopilotti on vain huonontunut koko ajan. Tunnin mittaisella videolla näkyy useampi haamujarrutus, lähes kaikki hyvin samantyyppisissä kohdissa, eli pieni mutka ja vastaantulevalla kaistalla joku isompi auto.
 

Model 2 taru taitaa olla ohi. Uutinen lainaa Elonin sanomisia viime yöltä. Ei kannata tehdä 25k autoa ja satsataan robotaxiin ja autonomiaan.

On se vaan vittu tyhmä jätkä, varsinkin kun menee vielä sanomaan ääneen tuon. Alkaa olla kyllä vähän sunk cost/gambler fallacyt tulilla tämän "autonomian" kanssa. Mulle on jäänyt ylipäätään vähän epäselväksi kuka helvetti varsinkaan tuota Muskin visioimaa "auto ajelee ympäriinsä kun nukut tai oot töissä" robotaksia edes haluaa? En minä ainakaan halua, että minun autossani pyörii jotain random apinoita, vaikka sillä kuinka voisi jotain ropoja tienata.
 
Ihmiset luulee tuon auton jakamisen yhteiskäyttöön tai tienaamaan itsenäisesti olevan joku taivaallinen utopia; voin sanoa näin ammatikseni ihmisiä kuljettavana ettei tulis mieleenikään laittaa ns. "tavallisena ihmisenä" autoani minnekään toisille käyttöön, ihmiset on osin täysiä sikoja, varsinkin kun ei oo penniäkään omaa rahaa kii.
 
Kaveri on vuokrannut autoaan varmaan sata kertaa ja yhden kerran tullut pieni puskurinaarmu. Toki silloin auto ei lähtökohtaisesti mene örvellykseen, kun vuokraaja ajaa. Eikös tesla taxissa ole ideana tienata pari sataa päivässä, eikä hiluja. Eri asia sitten miten toimii kun kylällä yli 2 autoa. Ja kun joku pilluralliporukka tulee autoon ryyppäämään.
 
Mielenkiintoista nähdä onko lopulta Model Y Juniperissa viikset vai ei. Eivät varmasti poista viiksiä jos alkaa vaikuttamaan myyntiin.
 
Oikeesti siinä on käynnyt niin että kun tehtävä on ollut tehdä 25 tonnin auto niin insinöörit ovat päätyneet siihen tulokseen , että savuttaakseen tavoitteen, ratti ja takapenkit on pitänyt poistaa. Sitten tajuttiin, että jumankekka, eihän tällä voi ajaa. Sit on sille keksitty jotain käyttöä ==> robotaksi.

Montahan vuotta markkinoita on vedätetty M2:lla että nyt tulee auto massoille niin kassa alkaa huutamaan hoosiannaa. Samaa katteetonta lupailua vuodesta toiseen eri muodoissa. Milloin FSD, Mars tai THC , millloin mitäkin. Ja sitten vittu saatana jotkut ekonominplantut puvuissaan nielee kaiken paskan vuodesta toiseen ja pörssikurssi senkun nousee. Tuskin kukaan pääjohtaja on päästellyt näin suurem määrän paskaa suustaan, ja silti nauttii jonkun ukko ylijumalan statusta. Tai ihme että saa ylipäätään pitää CEO pinssiä rinnuksissaan. On se ihme ukkeli tuo setä Musk.

(tätä ei ole kirjoitettu tosissaan, ei herneitä , mutta tuo on oma mielipide reippasti väritettynä )

Mielenkiintoista nähdä onko lopulta Model Y Juniperissa viikset vai ei. Eivät varmasti poista viiksiä jos alkaa vaikuttamaan myyntiin.
Totta mooses siitä on viikset poistettu, johan siitä hirvee haloo nousisi , että miksi M3:ssa ei niitä sitten ole. Varma joukkoviiksikanteen paikka paikallisille.
 
Oikeesti siinä on käynnyt niin että kun tehtävä on ollut tehdä 25 tonnin auto niin insinöörit ovat päätyneet siihen tulokseen , että savuttaakseen tavoitteen, ratti ja takapenkit on pitänyt poistaa. Sitten tajuttiin, että jumankekka, eihän tällä voi ajaa. Sit on sille keksitty jotain käyttöä ==> robotaksi.

Montahan vuotta markkinoita on vedätetty M2:lla että nyt tulee auto massoille niin kassa alkaa huutamaan hoosiannaa. Samaa katteetonta lupailua vuodesta toiseen eri muodoissa. Milloin FSD, Mars tai THC , millloin mitäkin. Ja sitten vittu saatana jotkut ekonominplantut puvuissaan nielee kaiken paskan vuodesta toiseen ja pörssikurssi senkun nousee. Tuskin kukaan pääjohtaja on päästellyt näin suurem määrän paskaa suustaan, ja silti nauttii jonkun ukko ylijumalan statusta. Tai ihme että saa ylipäätään pitää CEO pinssiä rinnuksissaan. On se ihme ukkeli tuo setä Musk.

(tätä ei ole kirjoitettu tosissaan, ei herneitä , mutta tuo on oma mielipide reippasti väritettynä )


Totta mooses siitä on viikset poistettu, johan siitä hirvee haloo nousisi , että miksi M3:ssa ei niitä sitten ole. Varma joukkoviiksikanteen paikka paikallisille.
Jos M3:selle tulee retrofittinä viikset. Tulihan Yokenkin rinnalle pyöreä rattia.
 
Vanha on kuitenkin mitä ilmeisimmin varsin onnistunut tuotos myyntiluvuista päätellen, joten miksi ruveta rikkomaan ilmiselvästi toimivaa konseptia? Vähän lisää rangea, parempi alusta, sisustan päivitystä ja pieni kasvojenkohotus ulkopuolelle, mitään muuta ei varsinaisesti edes tarvita. Toki sitten on kaikenmaailman taivaspiirakoita kuten V2L:t sun muut, mutta väittäisin että suurimmalle osalle käyttäjistä nuo on aika niche-kamaa ja pääasia on tarpeeksi iso ja turvallinen auto, jolla pääsee tarpeeksi kauas.
Aika monelle tärkeintä on se, että auton merkki ei ole Tesla ja pääjehu ei ole Elon Musk. Mikään määrä faceliftiä ja redesigniä ei korjaa tuota ongelmaa, joten turha rikkoa sitä mikä toimii nykyisille asiakkaille.

Jos tesla haluaisi kasvaa tuon yli, sen pitäisi myydä alustansa jollekin muulle valmistajalle. Tuskin tulee tapahtumaan.
 

Model 2 taru taitaa olla ohi. Uutinen lainaa Elonin sanomisia viime yöltä. Ei kannata tehdä 25k autoa ja satsataan robotaxiin ja autonomiaan.
Kuka täällä odottaa unboxed M2 kun tulossa riisuttu 3? Eikös tuo köyhän miehen kippo siirretty hamaan tulevaisuuteen kun käytetään samoja linjastoja kuin y/3 ja osittaista unboxed mallia niin kuin nykyisissä malleissa. Nuo muskin visiot hinnoista aina noilla 7.5k veroaleilla ja sitten porukka ihmettelee missä se 35k dollarin Tesla 3 luuraa tai tämä tuleva Tesla 2.5 mikä varmaan jossain vaiheessa makselee sen 25k dollaria jenkeissä verohuojennusten kera eli todellinen listahinta 33k paikkeilla. No eipä siinä jos tuon halpuutetun tesla 2.5 saavat Suomeen karvalakkina 30ke ja longrangena 35ke niin nostan hattua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 670
Viestejä
4 561 754
Jäsenet
75 006
Uusin jäsen
Nahkapip0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom