Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kannattaa ottaa sitten se sampsan kokemus huomioon, että esim. tummassa värissä (sininen) sitä ovenkahvaa ei näe pimeässä (y:ssä ainakaan kun ei mitään kahvavaloa ole).
Mulla on musta ja en oo kyllä mitään tämmöstä havainnu, vaikka näköäni ei voi enää hyvällä tahdollakaan kehua.
 
Jaa-a. Kuinkahan haluttuja nuo ihan alkupään kolmoset sitten oikeasti mahtaa olla? Eipä siinä, kyllähän tuo varmasti hintoja laskee, mutta enemmän uskoisin, että lähinnä tuo lihottaa jobbareiden taseita.

Ajatustasolla jenkki Tesla herättää enemmän luottamusta kuin kiinalainen Tesla, vaikka amerikkalaisen kokoonpanon laadusta onkin puhuttu kaikenlaista. Ja ehkä tuohon 5 vuoden ikään mennessä on jo lämpöpumppukin vaihdettu, jos on ollut hajotakseen?

Ja jos hinta on sopiva, niin kyllähän kauppa aina käy. Kyllä mä aina mieluummin 5-vuotiaan M3:n ottaisin kuin samanikäisen Ocun...
 
Ajatustasolla jenkki Tesla herättää enemmän luottamusta kuin kiinalainen Tesla, vaikka amerikkalaisen kokoonpanon laadusta onkin puhuttu kaikenlaista. Ja ehkä tuohon 5 vuoden ikään mennessä on jo lämpöpumppukin vaihdettu, jos on ollut hajotakseen?

Ja jos hinta on sopiva, niin kyllähän kauppa aina käy. Kyllä mä aina mieluummin 5-vuotiaan M3:n ottaisin kuin samanikäisen Ocun...
Nuo on PTC vastuksella, lämpöpumppu tuli ~2021.
 
Ajatustasolla jenkki Tesla herättää enemmän luottamusta kuin kiinalainen Tesla, vaikka amerikkalaisen kokoonpanon laadusta onkin puhuttu kaikenlaista.
En tiedä johtuuko kokoonpanosta vai onko faceliftissä jotain muutakin tehty, mutta mielestäni ero sisämetelissä oli ihan helposti huomattavissa originaalien vs > 2021 faceliftien välillä. Sanovat myös sen tabletin olevan tahmaisempi. Itseäni ei sen turaaminen koeajolla kiinnostellut kummassakaan autossa sen vertaa, että osaisin asiasta mitään sanoa.
 
En tiedä johtuuko kokoonpanosta vai onko faceliftissä jotain muutakin tehty, mutta mielestäni ero sisämetelissä oli ihan helposti huomattavissa originaalien vs > 2021 faceliftien välillä. Sanovat myös sen tabletin olevan tahmaisempi. Itseäni ei sen turaaminen koeajolla kiinnostellut kummassakaan autossa sen vertaa, että osaisin asiasta mitään sanoa.

Onhan niitä parannuksia tehty. Ohjaustakin on kai kehuttu paremmaksi FL:n jälkeen.

Mutta käytännössä eri ihmiset ostavat uudet autot ja 5-vuotiaat käytetyt. Jälkimmäisille tilanne on mielenkiintoinen, jos arvaus jopa 25% hinnanlaskusta pitää paikkansa. Jos katsotaan Nettiautosta vm. 2019 70-100 tkm ajetut, niin Octavioiden hintapyynnöt on 15-30k€, M3:n taas 25-30k€. Neljännes pois M3:n hinnoista, niin se alkaisi olla samassa hintaluokassa perusmallisen Ocun kanssa...
 
Mitenkäs tuo 250€ tilausmaksu, jossa lukee "ei palauteta", ilmeisesti se kuitenkin saa takaisin jos autoa ei otakaan vastaan? Mietin nimittäin, että laittaisi nyt Y:n "varuilta" tilaukseen, vaikka vähän tässä vielä vaiheilen. Jos päädynkin Kolmoseen, niin niitä on tosiaan varastossa ja saa nopeasti, mutta Y pitää tilata.

Tein nimittän vähän hassusti, että vähän kepillä jäätä kokeillakseni laitoin nykyisen auton autovexiin pienellä "ylihinnalla" (siihen autovexin arpomaan hintaan nähden) ja heti tuli yksi tarjous, eli auton saisi todnäk sopuhintaan menemään.

Ongelmana on vaan, että auto pitäisi sitten luovuttaa kahden viikon sisällä, joten olisi kiva mininoida autoton ajanjakso, varsinkin kun autolle on kuitenkin tarvetta...
 
Saa kyllä takaisin. Voit perua aina siihen asti kunnes et ole noutanut autoa. Menee max 2 viikkoa rahoilla.
 
Tein nimittän vähän hassusti, että vähän kepillä jäätä kokeillakseni laitoin nykyisen auton autovexiin pienellä "ylihinnalla" (siihen autovexin arpomaan hintaan nähden) ja heti tuli yksi tarjous, eli auton saisi todnäk sopuhintaan menemään.
Mä kokeilin pari viikkoa sitten kepillä jäätä omani kanssa. Laitoin siihen mielestäni ns. keskustelurajaksi 35k. Oletin, että mitään leikkitarjouksia ei tuosta rajasta johtuen tule, mutta oli niitä siellä monta monituista, joista korkein muistaakseni 32750 tms.

Eli _saattaa_ olla, että tuo saamasi tarjous on hinnoittelustasi huolimatta vedetty ns. huumoriosastolle sinun kantiltasi katsoen.
 
Mä kokeilin pari viikkoa sitten kepillä jäätä omani kanssa. Laitoin siihen mielestäni ns. keskustelurajaksi 35k. Oletin, että mitään leikkitarjouksia ei tuosta rajasta johtuen tule, mutta oli niitä siellä monta monituista, joista korkein muistaakseni 32750 tms.

Eli _saattaa_ olla, että tuo saamasi tarjous on hinnoittelustasi huolimatta vedetty ns. huumoriosastolle sinun kantiltasi katsoen.

Aaa, hyvä tietää. Oletin, että tuo raja olisi sellainen, että sen alle ei voi edes tarjota kun saitti vielä ripittää siitä että ei kannata laittaa "liian korkeaa". Ehkä sitä sitten voisi odotella mitä nuo tarjoukset on.
 
Aaa, hyvä tietää. Oletin, että tuo raja olisi sellainen, että sen alle ei voi edes tarjota kun saitti vielä ripittää siitä että ei kannata laittaa "liian korkeaa". Ehkä sitä sitten voisi odotella mitä nuo tarjoukset on.
Joo huumoriheittoja osa tarjouksista mitä sieltä voi tulla. Edellisen autonvaihdon kohdalla kokeilin niin huonoin tarjous oli alle 10k autosta mistä sain vaihdossa yli 30k.
 
Mulla on musta ja en oo kyllä mitään tämmöstä havainnu, vaikka näköäni ei voi enää hyvällä tahdollakaan kehua.
viimeksi eilen en löytänyt mustasta kahvaa. Tilanne niin, että toisella puolen autoa on valo (talon seinässä), niin silmä ei pimeällä puolella näe mitään. Mietin, että jos laittaisi jonkun lasten tarran tms, joka loistaa pimeässä :)
 
Mietin nimittäin, että laittaisi nyt Y:n "varuilta" tilaukseen, vaikka vähän tässä vielä vaiheilen. Jos päädynkin Kolmoseen, niin niitä on tosiaan varastossa ja saa nopeasti, mutta Y pitää tilata.
Minkälaisilla kilometrimäärillä saat ostamisen halvemmaksi kuin Gomore-yksityisleasingin? Model Y Long Range AWD maksaa talvirenkaineen uutena 58 089€. Päälle korkokulut, tai vaihtoehtoiskustannus auton jos ostaa käteisellä. Kolmen vuoden leasing esimerkiksi ajomäärällä 15 000 km vuodessa tekee yhteensä 24 660 €, sisältäen renkaanvaihdot ja tiepalvelun. Mikäli auton arvo kolmen vuoden päästä on enemmän kuin 33 429 € on ostaminen edukkaampaa. Kannattaako kantaa jäännösarvoriskiä?
 
On muuten aika reippaasti Kolmosia varastoautoina tällä hetkellä. Liekö sitten porukka tilaillut niitä kun hinnat laski, mutta sitten perunut ja vaihtanut Y:hyn kun tuli myös tuo uusi nollokorkotarjous? Y:tä on AWD LR:ää tasan neljä kappaletta varastossa, Kolmosen LR AWD:tä kymmeniä, muita versioita vielä reilusti enemmän.

Saa nähdä alkaako kohta ropisemaan varastoaleja noihin.
Eiköhän ne vielä lätkäise nollakoron kolmoseenkin. Odotellaan :kahvi:
 
Minkälaisilla kilometrimäärillä saat ostamisen halvemmaksi kuin Gomore-yksityisleasingin? Model Y Long Range AWD maksaa talvirenkaineen uutena 58 089€. Päälle korkokulut, tai vaihtoehtoiskustannus auton jos ostaa käteisellä. Kolmen vuoden leasing esimerkiksi ajomäärällä 15 000 km vuodessa tekee yhteensä 24 660 €, sisältäen renkaanvaihdot ja tiepalvelun. Mikäli auton arvo kolmen vuoden päästä on enemmän kuin 33 429 € on ostaminen edukkaampaa. Kannattaako kantaa jäännösarvoriskiä?
15 000km/v on aika vähän kilsoja.
 
Minkälaisilla kilometrimäärillä saat ostamisen halvemmaksi kuin Gomore-yksityisleasingin? Model Y Long Range AWD maksaa talvirenkaineen uutena 58 089€. Päälle korkokulut, tai vaihtoehtoiskustannus auton jos ostaa käteisellä. Kolmen vuoden leasing esimerkiksi ajomäärällä 15 000 km vuodessa tekee yhteensä 24 660 €, sisältäen renkaanvaihdot ja tiepalvelun. Mikäli auton arvo kolmen vuoden päästä on enemmän kuin 33 429 € on ostaminen edukkaampaa. Kannattaako kantaa jäännösarvoriskiä?

Kannattaako edes harkita leasingiä kolmeksi vuodeksi, jos autontarve on pitkäaikaista? Arvonalenema hidastuu vuosien myötä ja luullakseni yksi oma (/järkevästi rahoitettu) auto tulee halvemmaksi 6 vuoden tähtäimellä kuin 2 x 3 vuoden leasing.
 
Kannattaako edes harkita leasingiä kolmeksi vuodeksi, jos autontarve on pitkäaikaista? Arvonalenema hidastuu vuosien myötä ja luullakseni yksi oma (/järkevästi rahoitettu) auto tulee halvemmaksi 6 vuoden tähtäimellä kuin 2 x 3 vuoden leasing.

Jos katsoo vanhimpia M3 eli vm2019, joka maksanut uutena renkaineen 52k€. Kotimaan pyynnit lähtee ~18k€ ja Saksasta 15-16k€ niin voi vaan arvuutella jobbarin tarjoamaa käteispinoa? Vaatimaton ~70pinnaa lähtenyt viiteen vuoteen niin ei noita näillä näkymin kannata edes järkevällä rahoituksella ottaa vaan juurikin hyvällä leasing tarjouksella.
 
Jos katsoo vanhimpia M3 eli vm2019, joka maksanut uutena renkaineen 52k€. Kotimaan pyynnit lähtee ~18k€ ja Saksasta 15-16k€ niin voi vaan arvuutella jobbarin tarjoamaa käteispinoa? Vaatimaton ~70pinnaa lähtenyt viiteen vuoteen niin ei noita näillä näkymin kannata edes järkevällä rahoituksella ottaa vaan juurikin hyvällä leasing tarjouksella.
Uus karvalakki M3 on nyt alle 40k€. 5v päästä ois siis kympin peli?
 
Minkälaisilla kilometrimäärillä saat ostamisen halvemmaksi kuin Gomore-yksityisleasingin? Model Y Long Range AWD maksaa talvirenkaineen uutena 58 089€. Päälle korkokulut, tai vaihtoehtoiskustannus auton jos ostaa käteisellä. Kolmen vuoden leasing esimerkiksi ajomäärällä 15 000 km vuodessa tekee yhteensä 24 660 €, sisältäen renkaanvaihdot ja tiepalvelun. Mikäli auton arvo kolmen vuoden päästä on enemmän kuin 33 429 € on ostaminen edukkaampaa. Kannattaako kantaa jäännösarvoriskiä?
Kertaluoton rahoitusesimerkki:Kuukausierä sisältää koron 0%, perustamismaksun 70 € ja käsittelykulun 7 €/kk. Luottokustannukset yht. 874 €, todellinen luottohinta 47 964 € ja todellinen vuosikorko 0,31%. (tämä tosin perusmalli)

Aika vähiin jäävät kyllä korkokulut ja jos meinaa esim. 6v pitoajalle ja 100tkm ajoille auton ottaa, niin käytännössä auton pitäisi olla arvoton tuon jälkeen jotta gomore tulisi halvemmaksi.
 
Jos katsoo vanhimpia M3 eli vm2019, joka maksanut uutena renkaineen 52k€. Kotimaan pyynnit lähtee ~18k€ ja Saksasta 15-16k€ niin voi vaan arvuutella jobbarin tarjoamaa käteispinoa? Vaatimaton ~70pinnaa lähtenyt viiteen vuoteen niin ei noita näillä näkymin kannata edes järkevällä rahoituksella ottaa vaan juurikin hyvällä leasing tarjouksella.
Se leasingtarjous ei olekaa enää niin hyvä jos autolla ajetaan se 50k/vuosi mitä noissa nettiauton halvimmissa on ollut meininki.
Ei kai kenellekään voi tulla yllätyksenä että jos merkistä riippumatta autolla on rullattu joku 2-300tkm niin arvoa on lähtenyt aika reilusti?
 
Jos katsoo vanhimpia M3 eli vm2019, joka maksanut uutena renkaineen 52k€. Kotimaan pyynnit lähtee ~18k€ ja Saksasta 15-16k€ niin voi vaan arvuutella jobbarin tarjoamaa käteispinoa? Vaatimaton ~70pinnaa lähtenyt viiteen vuoteen niin ei noita näillä näkymin kannata edes järkevällä rahoituksella ottaa vaan juurikin hyvällä leasing tarjouksella.

Noilla halvimmilla käytetyillä on tyypillisesti rullattu 150-200 tkm. Pitäisi katsoa alle 100 tkm ajettuja, toki niissäkin on vain jokunen tonni enemmän hintapyyntöä.

Muutenkaan toteutuneet arvonalenemat, kuten osakekurssitkaan, eivät ole tae tulevasta. On melko poikkeuksellista automarkkinalla, että uusien autojen hinnat laskevat eivätkä kasva. Mutta juuri näin sähköautoissa on käynyt, mikä luonnollisesti näkyy rajumpana arvonalenemana niissä suuremmillakin rahoilla ostetuissa autoissa. Ei kukaan osta vuoden vanhaa 50 kilon autoa 40 kilolla, jos uuden saa 39 kilolla... Eli uuden M3:n nykyhintaan suhteuttaen viisi vuotta vanhojen M3:ien hintapyynnöt ovat melko lailla linjassa noudattaen tavallista auton arvonalenemaa.

Nimimerkin @Takaisku speksaamassa Model Y:n hinnassa lienee tosin edelleen jonkin verran ilmaa, jota Tesla leikkaa jossakin vaiheessa. Mutta jos auto maksaa 58 k€, niin arvoaleneman ja korjausten pitäisi olla yhteensä yli 48k€, että 2 x 24k€ 3-vuoden liisaria tulisi halvemmaksi... Eikä 6v/90tkm ajetussa Teslassa saisi olla vielä ihan mahdottomia korjauksia... ja arvon luulisi olevan selkeästi enemmän kuin kymppitonni.

Uus karvalakki M3 on nyt alle 40k€. 5v päästä ois siis kympin peli?
Onko mahdoton? Ottaen huomioon ongelmat lämpöpumpuissa yms. niin kyllä ne autokauppiaat osaa riskit hinnoitella tarjouksiin.

On mahdoton. Teslan energiakulut on ihan eri luokkaa kuin polttomoottoriautoissa (helposti jäädään kolmasosaan julkisenkin latauksen varassa), ja pitäisin Teslan tekniikkariskiä enintään samantasoisena kuin nykyaikaisessa polttomoottoriautossa turboahdetulla suorasuihkutusmoottorilla ja kaksoiskytkinvaihteistolla. VAG:n DSG-vaihteiston hinnalla saa useita lämpöpumppuja Teslalta...

Jos vertailen omaan polttomoottoriautooni, niin 10k€ M3 maksaisi itsensä takaisin energiasäästöinä ~100 tkm ajoilla. Mutta 5v/100tkm ajettu M3 on todennäköisesti huoltovapaampi kuin tämä nykyinen 24-vuotias Focus, eli siinäkin säästäisi, ja akkutakuu suojaisi kalleimmilta remonteilta vielä 3v/60tkm. Teslassa on kyllä vikansa, mutta jos kilometrikustannus on alhaisempi ja käyttöominaisuudet nykyistä autoa paremmat, niin riennän kyllä vaihtamaan. Tuskin kuitenkaan olen ainoa, ja se taas puskee hintoja ylöspäin.
 
Viimeksi muokattu:
Kertaluoton rahoitusesimerkki:Kuukausierä sisältää koron 0%, perustamismaksun 70 € ja käsittelykulun 7 €/kk. Luottokustannukset yht. 874 €, todellinen luottohinta 47 964 € ja todellinen vuosikorko 0,31%. (tämä tosin perusmalli)

Aika vähiin jäävät kyllä korkokulut ja jos meinaa esim. 6v pitoajalle ja 100tkm ajoille auton ottaa, niin käytännössä auton pitäisi olla arvoton tuon jälkeen jotta gomore tulisi halvemmaksi.
Totta. Mutta mikäli auton arvonalenema on ollut kolmessa vuodessa vaikka 30 000 euroa, on tässä vaiheessa säästänyt jo yli 5 000 euroa. Sitten voi leasingin jälkeen ostaa käytetyn kolmevuotiaan vastaavan auton 28 000 eurolla ja samaan lopputulemaan päästäkseen voi maksella tästä vielä 5 000 euroa korkoja. Lisäksi kolmen vuoden kohdalla voi auton tarve olla vaihtunut, joten jotain arvoa pitää laskea sillekin ettei samaan autoon tarvitse sitoutua pitkäksi aikaa.
 
Minkälaisilla kilometrimäärillä saat ostamisen halvemmaksi kuin Gomore-yksityisleasingin? Model Y Long Range AWD maksaa talvirenkaineen uutena 58 089€. Päälle korkokulut, tai vaihtoehtoiskustannus auton jos ostaa käteisellä. Kolmen vuoden leasing esimerkiksi ajomäärällä 15 000 km vuodessa tekee yhteensä 24 660 €, sisältäen renkaanvaihdot ja tiepalvelun. Mikäli auton arvo kolmen vuoden päästä on enemmän kuin 33 429 € on ostaminen edukkaampaa. Kannattaako kantaa jäännösarvoriskiä?

Kilsoja tulee vähintään 20 tkm/v tällä hetkellä ja aika varmasti kilsat tulee lisääntymään sähköön siirtymisen myötä. Tarkoituksena oli myös tosiaan muutenkin ajaa ns. paaliin asti.

Pitänee kuitenkin silti vähän laskeskella tuota vielä.
 
Totta. Mutta mikäli auton arvonalenema on ollut kolmessa vuodessa vaikka 30 000 euroa, on tässä vaiheessa säästänyt jo yli 5 000 euroa. Sitten voi leasingin jälkeen ostaa käytetyn kolmevuotiaan vastaavan auton 28 000 eurolla ja samaan lopputulemaan päästäkseen voi maksella tästä vielä 5 000 euroa korkoja. Lisäksi kolmen vuoden kohdalla voi auton tarve olla vaihtunut, joten jotain arvoa pitää laskea sillekin ettei samaan autoon tarvitse sitoutua pitkäksi aikaa.

Autokauppias repii käytetystä autosta monta tonnia katetta, joten viiden tonnin säästö luultavasti uppoaa pitkälti siihen auton vaihtoon kolmen vuoden liisarikauden jälkeen. Samalla saa jonkun kiertoon laittaman pelin, jossa voi olla ties mitä vikoja versus itse uudesta ajettu.

Se on tietysti etu, että liisarista pääsee helposti eroon sopimuskauden jälkeen, jos/kun autoa haluaa vaihtaa. Ja joskus sopimuksen aikanakin, jos työttömyys tms. ylivoimainen este iskee kohdalle.
 
Onko mahdoton? Ottaen huomioon ongelmat lämpöpumpuissa yms. niin kyllä ne autokauppiaat osaa riskit hinnoitella tarjouksiin.
Vähä on vaikea kuvitella. Eiköhän ne alle 150tkm ajetut pyöri siinä 25ke kieppeillä. Jos 5v vanhaa M3:sta sais kympillä, niin leaffit, e-corsat, e-208 yms pitäs olla max 3tonnin pelejä sillo.
 
Vähä on vaikea kuvitella. Eiköhän ne alle 150tkm ajetut pyöri siinä 25ke kieppeillä. Jos 5v vanhaa M3:sta sais kympillä, niin leaffit, e-corsat, e-208 yms pitäs olla max 3tonnin pelejä sillo.

Toistaa vähän itseään, mutta jos tällä hetkellä pyynnit alkaa 17k€ 140tkm ajetusta niin miksi jobbari maksaisi autosta 25k€?
 
Toistaa vähän itseään, mutta jos tällä hetkellä pyynnit alkaa 17k€ 140tkm ajetusta niin miksi jobbari maksaisi autosta 25k€?
Tällä hetkellä on kaks M3 alle 20ke (+18ke) pyynnillä ja niissä on 230tkm ja 270tkm. Kummatkin vielä yksityisillä. Muut on +20ke Missä nuo 17ke autot on?
 
Onko mahdoton? Ottaen huomioon ongelmat lämpöpumpuissa yms. niin kyllä ne autokauppiaat osaa riskit hinnoitella tarjouksiin.
Jos 5v vanha model 3 olisi 10 000 € niin tämä olisi kyllä loistavaa, käytännössä aivan kaikki polttomoottoriautot korvaantuisivat heti sähköautoilla. Eihän kenelläkään olisi mitään järkeä ostaa tai edes pitää mitään parin tonnin pommia bensa autoa koska polttoainesäästöjen perusteella Tesla olisi halvempi jo vuodessa tai kahdessa.
 
Kysymys on aika pitkälle minkä verran ajat. Jos ajot ovat muutama tuhat kilometriä vuoteen niin mikä tahansa luotettava kulkine tulee halvaksi riippumatta käyttövoimasta. Enkä model3:sta kauppakassiksi menisi ostamaan kyllä muutenkaan koon ja käsittelyn hankaluuden takia. Ennemmin sitten vaikka Leaf tuohon käyttöön.
 
Tällä hetkellä on kaks M3 alle 20ke (+18ke) pyynnillä ja niissä on 230tkm ja 270tkm. Kummatkin vielä yksityisillä. Muut on +20ke Missä nuo 17ke autot on?
Noistakin taisi toinen olla RW, joka on alle 40k auto vuonna 2024 uutena, eikä +50k. Eli arvo tällä hetkellä 230t ja 5v ikäisenä vajaa puolet uudesta vastaavasta, jos joku sen tuohon hintaan ostaa.
 
Vähä on vaikea kuvitella. Eiköhän ne alle 150tkm ajetut pyöri siinä 25ke kieppeillä. Jos 5v vanhaa M3:sta sais kympillä, niin leaffit, e-corsat, e-208 yms pitäs olla max 3tonnin pelejä sillo.
Tonnin pommilla ajaa suomalaisen keskimääräisen 15000km vuosisuoritteen n. 1500-2000€ polttoainekululla.

Ottamatta huomioon akkujen jälkimarkkina-arvoa, niin jos autolla X säästää samalla käyttöprofiililla esim. 1200€/v suhteessa autoon Y, niin on aika selvää että X:n arvo on ainakin tuon 1200€ enemmän - varsinkin jos elinkaareksi arvioidaan edes yhtään pidempi aika kuin 1v.

Enkä nyt ihan usko että 5v ikäinen e-corsa on 6v ikäisenä keskimäärin paalautumassa…

Väittäisin että sähköautojen käyttöarvo on millään realistisilla ”ei täysin raiskatun leaffin” rangeilla niin korkea, että alhaisia ykköstonneja nähdään vasta kun markkina on niin saturoitunut, että muita ottajia ei ole.
 
Totta. Mutta mikäli auton arvonalenema on ollut kolmessa vuodessa vaikka 30 000 euroa, on tässä vaiheessa säästänyt jo yli 5 000 euroa. Sitten voi leasingin jälkeen ostaa käytetyn kolmevuotiaan vastaavan auton 28 000 eurolla ja samaan lopputulemaan päästäkseen voi maksella tästä vielä 5 000 euroa korkoja. Lisäksi kolmen vuoden kohdalla voi auton tarve olla vaihtunut, joten jotain arvoa pitää laskea sillekin ettei samaan autoon tarvitse sitoutua pitkäksi aikaa.
No ainakaan toistaiseksi ei ole viitteitä että Model Y:t menettäisivät 55% arvostaan kolmessa vuodessa 45000km ajoilla. Voihan tilanne muuttua ja skenaariosi toteutua - käytännössä tähän johtaisi se, että uuden AWD Y:n / vastaavien hinnat laskisivat esim. Kymppitonnilla. En tiedä onko tapahtumassa.

Jos on, niin uudehkoilla sähköautoilla ajelu säilyy todella kalliina kansanhuvina ja nykyiset leasaridiilit ovat hyviä. Jos hinnat pysyvät paremmin, niin ostaminen on fiksumpaa.
 
Eiköhän ne vielä lätkäise nollakoron kolmoseenkin. Odotellaan
:kahvi:

Jaa-a, eipä ole tällä hetkellä oikein missään muualla ja ainakin nuo Y:n nollakorot tulivat vähän "aalloissa" (ensin Brittilä, sitten Saksa, sen jälkeen Ruotsi ja vasta vihoviimeisenä Suomi jne.). Itseasiassa tästä innostuneena kävin vähän seikkailemassa Teslan sivuilla ja yritin parhaani mukaan tulkita miten homma kolmosen ja Y:n osalta tällä hetkellä menee eri Euroopan maissa.

Belgia:
Molempiin 5000€ valtionavun, korko 3.79%

Tanska:
Ei mitään korkotarjousta kolmoseen. Y:hyn nollakorko kolmen vuoden ajaksi.

Saksa:
Y:hyn 6000€ valtioapu ja nollakorko. Kolmoseen ei mitään.

Espanja:
Rahoitukset ovat kalliita, mutta valtionavut anteliaat karvalakkeihin. Model Y takatuuppari 30k ja m3 25k. Sivuhuomiona, ilmeisesti monissa Espanjan kaupungeissa sähköautot saavat pysäköidä ilmaiseksi ja kaupungit tarjoavat ilmaista julkisia latureita.

Ranska:
Leasing takatuuppari-Y:lle järisyttävän halpaa. 4000€ käsirahalla 36kk leasing-maksu 250€/kk rajoittamattomilla(!) kilsoilla. Käteishinta Y:lle myös vain 41 k€. Kolmoselle ei mitään.

Italia:
Kumpaankaan ei mitään tarjousta, jos nyt oikein katsoin.

Alankomaat:
Ketjussakin äskettäin pyöritelty Hollanti. Yksityisostajille Model Y korko 1.99%, kolmoselle ei mitään. Leasing-puolelta taas löytyy järjettömän halpa 199€ / 260€ kk (SR/LR) model Y:lle ja 234€ / 351€ Kolmoselle, ilmeisesti täysin rajoittamattomilla kilometreillä. En kuitenkaan tiedä saako tuota yksityiset. Selittää kyllä aika paljon tätä viimeaikaista uutisointia jos siellä on noin vahvasti työsuhdeautoilua tuettu.

Norja:
Etusivulla lukee jotain "tilaa nyt alemmalla korolla" molempiin, mutta korkotasot huitelee melkein 6%. Mielenkiintoisena yksityiskohtana heillä korot eivät ole kiinteitä ja maksuaikaa saa jopa kymmenen vuotta (!).

Ruotsi:
Samat korot kuin Suomessa.

Brittilä:
Y:hyn nollakorko, Kolmoseen ei saa enää nollakorkoa mutta bisnes-puolella leasing 15k kilsoilla n. 350€/kk (tosin ei taaskaan tietoa saako yksityiset näitä)

Viro:
Tesla ei ilmeisesti Virossa tarjoa minkäänlaista rahoitusta, mutta ostohinnat on hämmentävän alhaiset: model 3 takatuuppari 34 k€ ja neliveto 42 k€, model Y 36 / 43 k€. Estääköhän mikään varsinaisesti hakemasta Virosta halpaa Teslaa jos paalua löytyy?

Lisäksi jenkkilässä on nyt molemmille nollakorko JOS tilaat FSD:n. Enempää en jaksa nyt tonkia...

Joka tapauksessa tällä hetkellä näyttäisi siltä, että Kolmoseen ei Eurolandiassa ole välttämättä mitään tuota 1.99% korkotarjousta parempaa tulossa.
 
Viimeksi muokattu:
Totta. Mutta mikäli auton arvonalenema on ollut kolmessa vuodessa vaikka 30 000 euroa, on tässä vaiheessa säästänyt jo yli 5 000 euroa. Sitten voi leasingin jälkeen ostaa käytetyn kolmevuotiaan vastaavan auton 28 000 eurolla ja samaan lopputulemaan päästäkseen voi maksella tästä vielä 5 000 euroa korkoja. Lisäksi kolmen vuoden kohdalla voi auton tarve olla vaihtunut, joten jotain arvoa pitää laskea sillekin ettei samaan autoon tarvitse sitoutua pitkäksi aikaa.

Tämä. Ja jos tuossa laskisi kuudelle vuodelle liisari vs. omaksi osto niin kolmen vuoden kohdallahan saisi toisena optiona täydellä takuulla olevan uuden auton refreshinä. Ei paljon tarvitse stressata ikävuosien 4-5-6 kohdalla octovalvea tai lahoavia alustan osia.

Yksi mikä jännästi toistunut tässä ketjussa on tuo arvonaleneman aihe. Itse en vertaisi missään laskutoimituksessa mitä juuri nyt joku tietty auto maksaa ja mitä se on samaan aikaan käytettynä. Tänne omakohtaisesti se arvonlasku on mitä olen autosta tasan maksanut ostohetkellä ja kuinka tämän auton hintalappu laskee siitä tiettyyn hetkeen. Ja tämä vielä mielellään ilman mitään vaihtohyvityshintoja yms vaan raaka myyntihinta mitä siitä saisin. Kyllähän tuolla saa kivasti kusetettua itselleen, että nyt ko. auto maksaa X euroa ja pari vuotta käytetyistä pyydetään Y niin arvonlasku on tuo erotus, mutta eipä sillä niitä rahoitusyhtiön laskuja kuitenkaan maksa alkuperäisestä ostoksesta.
 
Jaa-a, eipä ole tällä hetkellä oikein missään muualla ja ainakin nuo Y:n nollakorot tulivat vähän "aalloissa" (ensin Brittilä, sitten Saksa, sen jälkeen Ruotsi ja vasta vihoviimeisenä Suomi jne.). Itseasiassa tästä innostuneena kävin vähän seikkailemassa Teslan sivuilla ja yritin parhaani mukaan tulkita miten homma kolmosen ja Y:n osalta tällä hetkellä menee eri Euroopan maissa.

Viro:
Tesla ei ilmeisesti Virossa tarjoa minkäänlaista rahoitusta, mutta ostohinnat on hämmentävän alhaiset: model 3 takatuuppari 34 k€ ja neliveto 42 k€, model Y 36 / 43 k€. Estääköhän mikään varsinaisesti hakemasta Virosta halpaa Teslaa jos paalua löytyy?

Tuohan Y LR AWD on käsittämättömän edukas eikä edes perf ole paha, 49k. Jos saisi jonkun bulvaanin pitämään sitä rekisterissä 6kk ja itse vaikka tekee lomareissun, että saa 6001km mittariin niin tämänhän saisi tuotua käytettynä kohtalaisen pienillä tuontikuluilla. Siis ellei tuossa ole jotain muuta mitä ei vain näy/ymmärrä. Kliksuttelin mustana LR AWD:n tilaukset loppuun asti ja siitä tuli 45 hintalappu jollain destination feellä Koukku tuolla on näemmä erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi mikä jännästi toistunut tässä ketjussa on tuo arvonaleneman aihe. Itse en vertaisi missään laskutoimituksessa mitä juuri nyt joku tietty auto maksaa ja mitä se on samaan aikaan käytettynä. Tänne omakohtaisesti se arvonlasku on mitä olen autosta tasan maksanut ostohetkellä ja kuinka tämän auton hintalappu laskee siitä tiettyyn hetkeen. Ja tämä vielä mielellään ilman mitään vaihtohyvityshintoja yms vaan raaka myyntihinta mitä siitä saisin. Kyllähän tuolla saa kivasti kusetettua itselleen, että nyt ko. auto maksaa X euroa ja pari vuotta käytetyistä pyydetään Y niin arvonlasku on tuo erotus, mutta eipä sillä niitä rahoitusyhtiön laskuja kuitenkaan maksa alkuperäisestä ostoksesta.
Minä olen tätä kirjoittanu ja kyllä ymmärrän hyvin tuonkin pointin, että verrataan ostohintaan.

Mutta tosiasiassa tuo ostohintaan vertaaminen realisoituu vain, jos myy auton eikä osta sähköautoa tililalle. Kaikkien sähköautojen hinnat ovat tippuneet sen about 10ke, Teslalla ehkä muutaman tonnin enemmän jos juuri nyt katsoo markkinaa.

Jos vertaa sen hetken uuteen autoon minkä ostaisi, niin silloin saa sen oikean rahamäärän, mikä pitää maksaa kun taas päivittää uuteen autoon. Itse en ainakaan ole myymässä autoa ja kävellä tämän auton jälkeen, joten minua kiinnostaa enemmän se, mitä joudun maksamaan, jotta saan taas 3v päästä uuden auton. Itse luultavasti ostan taas uuden Model Y:n, kun nykyinen myydään. Siten olen iloinen, jos Model Y hinta tippuu vielä uudet 10ke. Toisaalta jos se tippuu 10ke, niin muutkin merkit joutuvat tiputtamaan sen verran, tai sitten ne tippuvat pelistä pois kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Laskeskelin tuossa mielestäni mahdollisimman realistisesti auki Model Y AWD osto vs leasing - kulut 3v aikajänteellä ja arviolta 23 tkm vuosiajoilla, ja päädyin siihen lopputulokseen, että käytännössä arvonaleneman pitäisi olla lähes 20% joka vuosi, jotta tuo liisari tulisi halvemmaksi.

Liisari:
1729153675892.png


Kuten sanottua, kilsoja tulee tällä hetkellä n. 21 tkm vuoteen ja aika varmati lisääntyy vähintään parilla tonnilla vuodessa sähköön siirtymisen jälkeen. Ylikilsat gomorella niin kalliita, että pakko oli ottaa 25 tkm/v, joka tekee 758€/kk.

Jos "omassa" arvonalenema olisi 20% joka vuosi:
1729153706057.png


Ja "realistisempi" 10% alenema:
1729153737436.png


Voi toki olla, että olen laskenut vähän hassusti, saapi korjata.

Pääoman vaihtoehtoiskustannus on myös laskettu vähän hölmösti ja varsin optimistisesti. Sanoisin myös, että sen voisi jättää kokonaan laskuista tuon oman kanssa, kun huomioidaan että todellisten/maksettavien kk-kustannusten ero on 898€ - 538€ = 360€/kk jonka voisi ihan yhtä lailla sijoittaa ja saada about vastaavan tuoton kuin mitä pääoman vaihtoehtoiskustannuksissa menettää.

Lisäksi tosiaan pitää muistaa arvonalenemasta, että se realisoituu ainoastaan jos sen auton ikinä myy. Tavoitteena oli ainakin koko akkutakuun ajan seuraavalla sähkiksellä ajella, oli se sitten mikä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Laskeskelin tuossa mielestäni mahdollisimman realistisesti auki Model Y AWD osto vs leasing - kulut 3v aikajänteellä ja arviolta 23 tkm vuosiajoilla, ja päädyin siihen lopputulokseen, että käytännössä arvonaleneman pitäisi olla lähes 20% joka vuosi, jotta tuo liisari tulisi halvemmaksi.

Liisari:
1729153675892.png


Kuten sanottua, kilsoja tulee tällä hetkellä n. 21 tkm vuoteen ja aika varmati lisääntyy vähintään parilla tonnilla vuodessa sähköön siirtymisen jälkeen. Ylikilsat gomorella niin kalliita, että pakko oli ottaa 25 tkm/v, joka tekee 758€/kk.

Jos "omassa" arvonalenema olisi 20% joka vuosi:
1729153706057.png


Ja realistisempi 10% alenema:
1729153737436.png


Voi toki olla, että olen laskenut vähän hassusti, saapi korjata.

Pääoman vaihtoehtoiskustannus on myös laskettu vähän hölmösti ja varsin optimistisesti. Sanoisin myös, että sen voisi jättää kokonaan laskuista tuon oman kanssa, kun huomioidaan että todellisten/maksettavien kk-kustannusten ero on 898€ - 538€ = 360€/kk jonka voisi ihan yhtä lailla sijoittaa ja saada about vastaavan tuoton kuin mitä pääoman vaihtoehtoiskustannuksissa menettää.

Lisäksi tosiaan pitää muistaa arvonalenemasta, että se realisoituu ainoastaan jos sen auton ikinä myy. Tavoitteena oli ainakin koko akkutakuun ajan seuraavalla sähkiksellä ajella, oli se sitten mikä tahansa.
10% arvonalenema vuodessa on naurettavan vähäinen uudelle autolle.

Suomessa tosin on perinteisesti maksettu ihan mielipuolisen korkeita hintoja 3-4v vanhoista 70-150tkm ajetuista autoista.
 
10% arvonalenema vuodessa on naurettavan vähäinen uudelle autolle.

Suomessa tosin on perinteisesti maksettu ihan mielipuolisen korkeita hintoja 3-4v vanhoista 70-150tkm ajetuista autoista.

Toki, mutta vastaavasti sanoisin että 20% joka vuosi olisi myös erittäin pessimistinen. Vielä 15% vuotuisellakin ollaan kuitenkin selvästi alle liisarin hinnan.
 
Toki, mutta vastaavasti sanoisin että 20% joka vuosi olisi myös erittäin pessimistinen. Vielä 15% vuotuisellakin ollaan kuitenkin selvästi alle liisarin hinnan.
Kyllä se ensimmäiset vuodet tippuu ainakin 20%/vuosi autosta ja käyttövoimasta riippumatta. Varmaan corolla ja yaris ainoat mitkä ei tipu niin nopeasti.
 
Toki, mutta vastaavasti sanoisin että 20% joka vuosi olisi myös erittäin pessimistinen. Vielä 15% vuotuisellakin ollaan kuitenkin selvästi alle liisarin hinnan.

Varmaan riippuu aikajanasta, kun takavalot häviävät liikkeen pihasta niin välittömästi lähtee 10% arvosta, ja ekan vuoden sisään toiset 10%, sittemmin se rauhoittuu mutta sähkiksisstä tuo 20% ei välttämättä ole ihan hirveän kaukana totuudesta ekat ekat 3v mutta aika tod.näk. 15-20% välillä kilsoista riippuen.
 
Kyllä se ensimmäiset vuodet tippuu ainakin 20%/vuosi autosta ja käyttövoimasta riippumatta. Varmaan corolla ja yaris ainoat mitkä ei tipu niin nopeasti.

Viimeksi kun asiaa on tutkittu, luvut oli muistakseni luokkaa kymmenisen prosenttia eka vuosi ja seitsemän prossaa vuosi siitä eteenpäin. Toki nyt on ollut vähän poikkeukselliset tilanteet ja sähköautomarkkina hakee vasta muotoaan.

Tällä hetkellä halvin n. vuoden ikäinen ja parikymppiä ajettu Tesla Y AWD koukulla on 46 500€, eli uuden hintaan suhteutettuna arvo on tippunut aika tasan sen 20%. Toisaalta kyseessä on tuontiauto ja halvin vastaava Suomiauto on sitten 48900€ eli arvoa on tippunut uuteen verrattuna n. 15%. Vuosi sitten tosin neliveto-Y:itä sai varastoautoista halvimmillaan muistaakseni luokkaa 54 k€ talvirenkaineen. Toki todellinen vaihtoarvo ei ole tietenkään ollut suoraan tuo erotus, kuten puhettakin jo oli.

Mutta joo, en kiellä etteikö arvonalenema uudessa autossa olisi joka tapauksessa helvetin iso ja sähköautoissa erityisesti siihen liittyy poikkeuksellisen paljon epävarmuutta ja tämä kannattaa itse kunkin omissa laskelmissaan huomioida. Omalta osaltani tuo vertailulaskelma on siinä mielessä keinotekoinen, että autoa on tarkoitus pitää paljon pidempään kuin kolme vuotta, jolloin sitten se arvonalenema yleensä rauhoittuu (mutta toisaalta muut kulut nousee). Joka tapauksessa, omassa käyttötapauksessani en oikein saa liisaria ainakaan tuolla hinnalla laskettua halvemmaksi. Jos hinta olisi vanhan peukkusäännön mukainen 1%/kk uuden hinnasta (eli tässä tapauksessa n. 580€), niin sitten liisari olisi ihan wöörtti.
 
Viimeksi muokattu:
Teslan tapauksessa uuden ostamisesta hyötyy vähemmän kuin muissa autoissa, koska sitä ei voi/saa konfiguroida. Melkein sama ostaa itseä miellyttävä malli varastosta tai vähän ajettunakin.

Muilla merkeillä konfiguroitavuus johtaa siihen, että tehdasuuden ruksimalla ostetaan ”uniikkia” peliä just itselle ja hinnassa on sitten lisää kun saadaan kustomointipalvelua, joka luonnollisesti sulaa heti kun auto jättää jobbarin tontin.

Sähköauton arvon pitäisi muuten laskea vähemmän kuin polttiksen, koska kilsat ovat halvempia lopussa - sähköauton arvo on polttista suurempi koska sillä ajaminen on halvempaa.

Toisaalta niin kauan kuin sähköautojen listahinnat tippuvat akkujen halventumisen ja muiden valmistusteknisten kehitysten takia, se lisää käytettyjen arvojen pudotusta. Miksi ostaa uusi -20% alkuperäisen hinnasta jos tehdasuusikin on -10% viime vuoteen verrattuna? Vastaavasti kaikki tukiaiset ovat varmasti poistumasss vähitellen, joka voi nostaa niitä käytännön hintoja joita asiakas maksaa autostaan uutena.

Aika vaikea tietää - se on selvää että vaikka 3v 45tkm ajoilla arvosta lähtisikin 50%, niin 6v 90tkm ajettu ei varmasti ole nollan arvoinen. 0-korko 5v ajalle onkin lähes varmasti kokonaisuutena edullisempi kuin 3v liisari ja käytetyn osto kauden lopussa.
 
Kysymys; onko MiC autojen osalta ollut mitään ruoste-ongelmia eli mikä lienee kiinan Tessujen ruostesuojauksen taso? Alumiiniahan on paljon käytetty mutta kyllähän sieltä auton alta terästäkin löytyy, onko esim. 2019 malleissa kukaan saanut vielä ruoste-ongelmia näkymään?
 
Kysymys; onko MiC autojen osalta ollut mitään ruoste-ongelmia eli mikä lienee kiinan Tessujen ruostesuojauksen taso? Alumiiniahan on paljon käytetty mutta kyllähän sieltä auton alta terästäkin löytyy, onko esim. 2019 malleissa kukaan saanut vielä ruoste-ongelmia näkymään?
Joko näitä on alettu katsastaa enemmän? Eipä sitä varmaan saada laajemmin tietää ennenkuin katsastukset MiC autoille alkavat. 99% autojen omistajista ei tee mitään ruostetarkastuksia ennen ekaa katsastusta.
 
Kysymys; onko MiC autojen osalta ollut mitään ruoste-ongelmia eli mikä lienee kiinan Tessujen ruostesuojauksen taso? Alumiiniahan on paljon käytetty mutta kyllähän sieltä auton alta terästäkin löytyy, onko esim. 2019 malleissa kukaan saanut vielä ruoste-ongelmia näkymään?
Alkupään kolmoset tuli ilman roiskeläppiä. Kivi ja hiekkasuihku eturenkaasta kuluttaa maalipinnan nopeasti pois helmasta joten asianmukaisilla roiskeläpillä pärjää pitkälle. Nykyään 3 ja Y tulee roiskeläpillä jo tehtaalta. Yssä taitaa jopa joku kohta olla jopa PPFfällä suojattu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 727
Viestejä
4 564 089
Jäsenet
75 013
Uusin jäsen
52375

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom