Laskeskelin tuossa mielestäni mahdollisimman realistisesti auki Model Y AWD osto vs leasing - kulut 3v aikajänteellä ja arviolta 23 tkm vuosiajoilla, ja päädyin siihen lopputulokseen, että käytännössä arvonaleneman pitäisi olla lähes 20%
joka vuosi, jotta tuo liisari tulisi halvemmaksi.
Liisari:
Kuten sanottua, kilsoja tulee tällä hetkellä n. 21 tkm vuoteen ja aika varmati lisääntyy vähintään parilla tonnilla vuodessa sähköön siirtymisen jälkeen. Ylikilsat gomorella niin kalliita, että pakko oli ottaa 25 tkm/v, joka tekee 758€/kk.
Jos "omassa" arvonalenema olisi 20% joka vuosi:
Ja realistisempi 10% alenema:
Voi toki olla, että olen laskenut vähän hassusti, saapi korjata.
Pääoman vaihtoehtoiskustannus on myös laskettu vähän hölmösti ja varsin optimistisesti. Sanoisin myös, että sen voisi jättää kokonaan laskuista tuon oman kanssa, kun huomioidaan että todellisten/maksettavien kk-kustannusten ero on 898€ - 538€ = 360€/kk jonka voisi ihan yhtä lailla sijoittaa ja saada about vastaavan tuoton kuin mitä pääoman vaihtoehtoiskustannuksissa menettää.
Lisäksi tosiaan pitää muistaa arvonalenemasta, että se realisoituu ainoastaan jos sen auton ikinä myy. Tavoitteena oli ainakin koko akkutakuun ajan seuraavalla sähkiksellä ajella, oli se sitten mikä tahansa.