Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tämä on täysin totta, patoutunut kysyntä purkaantui kolmella ekalla kvarterilla ja nyt waiting list on tyhjä eli CT:n saa parin-kolmen viikon toimitusajalla kuka tahansa, hinnat alkaen 82.000 taalaa.se

Mietin vaan että mikä mahtaa olla "selitys" kun Q4 jälkeen Cybertruck tuotanto ja toimitukset kasvaa jälleen uuteen ennätykseen…

Nimittäin on ihan roadmapilla oleva juttu että kaksi- sekä yksimoottoriset perusmallit tulevat tuotantoon kunhan tuotantoa skaalataan ylöspäin.
 
Mielenkiintoista nähdä miten cyberi myy tuolla puolella lampea. Lähinnä sen takia, että myyntimäärät ovat olleet kokonaisuutena alakanttiin jenkeissä ja sinne on kuitenkin täysin uusi segmentti/tuote tullut valikoimaan.

Tuo ei kuulosta kovin lupaavalta. Toisaalta jos Teslalla on mahdollisuus laskea hintaa reilusti, niin kiinnostaa miten jenkkikuluttaja arvottaa sähköistä vs. polttista. Ja jos haluaa sähköpickupin niin ostaako ennemmin Fordin johon löytyy samankokoinen lavan takia tsiljoona lisävarustetta suoraan. Ja toki esim. vetokyvyn kohdalla pickupista löytyy siihen tarvittavat asetukset, moodit ja painonhavaitsemiset yms. Se on sitten toinen kysymys minkä verran näitä ostetaan ko. käyttöön. Q2 siis Lightning myi 100kpl vähemmän kuin Cybertruck (7901 vs 8000).
 
Viimeksi muokattu:
Mietin vaan että mikä mahtaa olla "selitys" kun Q4 jälkeen Cybertruck tuotanto ja toimitukset kasvaa jälleen uuteen ennätykseen…

Nimittäin on ihan roadmapilla oleva juttu että kaksi- sekä yksimoottoriset perusmallit tulevat tuotantoon kunhan tuotantoa skaalataan ylöspäin.

Varmasti nousee, Teslahan juuri tiputti pari päivää sitten molempien CT versioiden hintaa 20k koska kysyntä sakannut mutta Q4 varmasti tulee vielä hyvät lukemat. Ja siis 2-moottorinen versiohan on ollut tuotannossa ja myynnissä jo pidempään.

Yksimoottorinen versio poistui valikoimasta elokuussa eli sitä ei varmaankaan nähdä vähään aikaan kun yritetään saada porukka ostamaan kalliimpia versioita.
 
Hauskea lukea näitä "tarjous koska ei mene kaupaksi" ja "kysyntä sakkaa" juttuja Teslasta. Jokainen myyntiennätys on aina selitettävissä täällä sillä, että kysyntä sakkaa ja myydään halvalla. Sitähän se myynti on, että myydään sillä hintaa mitä markkinat maksaa. Ei ole muuta mahdollisuutta.

Kaikilla on lähes aina joku tarjous. :)
 
Varmasti nousee, Teslahan juuri tiputti pari päivää sitten molempien CT versioiden hintaa 20k koska kysyntä sakannut mutta Q4 varmasti tulee vielä hyvät lukemat. Ja siis 2-moottorinen versiohan on ollut tuotannossa ja myynnissä jo pidempään.

Tesla ei tiputtanut hintaa, ainoastaan tuo "Foundation Series"-erikoismalli poistui myynnistä. Alunperinhän noita piti myydä vain 1000 kappaletta mutta lopultahan noita myytiin kymmeniä tuhansia.

What is a Foundation Series Cybertruck?

Foundation Series Cybertruck comes standard with several cosmetic upgrades, plus premium accessories and benefits including:
  • Laser-etched Foundation Series badges and cabin graphics
  • Off-Road Light Bar
  • Powershare Home Backup capability
  • Powershare Mobile Connector
  • Powershare Hardware Tesla Shop voucher
  • Full Self-Driving (Supervised)
  • 3D All-Weather Interior Liners
  • Gear Locker Dividers
  • Glass Roof Sunshade
  • D-Rings
  • L-Track Hooks
  • L-Track Bottle Opener
  • Center Console Tray
What is the Off-Road Light Bar?
Off-Road Light Bar is an accessory that can be mounted on the top of Cybertruck to increase visibility when driving off road.
Which Cybertruck type includes the Off-Road Light Bar?
All Foundation Series Cyberbeast customers will receive the Off-Road Light Bar with their order. Off-Road Light Bar delivery is expected in 2025.
 
Kyllähän noi CyberrrrRukit ihan hyvin on vissiin liikkuneet, mutta vähän surkuhupaisa tuotoshan se on ollut. Iso osa noista Foundationin kylkiäisistä ei ole vissiin vieläkään ostajille tullut ja kaikenlaista laatuongelmaa on ollut melkoisesti.

Saa nähdä saako Tesla paketin jalostettua toimivaksi ja pahimmat jutut korjattua, kuten se aika ansiokkaasti on muilla malleillaan saanut tehtyä, vai jääkö koko CT Elonin henkilökohtaiseksi harharetkeksi, jonka suunnittelussa otettiin vaan vähän liikaa riskejä.

Hieno se minun mielestäni on kyllä edelleen. :D
 
Ostin auton käytettynä viime syksynä, kun koronasekoilu oli jo hyvin pitkälti ohi. Auton arvo on siinä ajassa pudonnut n. 25% maksamastani hinnasta. Toki tässä nyt puhutaan "pikkurahoista" (21 800€ -> 16 200€), mutta mieluiten nyt dumppaan tuon kun sillä on vielä sentään jotain arvoa.

Vastaavia myydään edelleen 19-21 kiloeuron pyynneillä, mutta toki kauppiaat haluaa myös katteensa, enkä tietenkään odota tuollaista summaa saavani. Kyllä tämä silti vähän yllätti miten huonoja tarjoukset on olleet hyväkuntoisesta täysin varustellusta plugarista jolla on vielä akkutakuutakin. Yhdeltä kauppiaalta olisin saanut 18 500€ hyvitystä, mikä olisi vielä ihan ok, mutta se EV6 itsessään taas niin kallis että jäi kaupat tekemättä.

En vain halua ajaa plugarilla enää ja tuo oli koko ajan tarkoitettu vain korkeintaan parin vuoden tilapäisratkaisuksi sähköautomarkkinan tilanteen kehittymistä odotellessa. Se on vaan on paljastunut aika paskaksi tilapäisratkaisuksi, mutta sellaista se elämä on.
Eihän se edellinen omistaja tuota maksamaasi 21,8k€ autostaan saanut, vaan välissä on liikkeen kate ja kulut. Ne on tuon luokan autossa jotain 2-4k€ luokkaa. Sama nyt kun myyt autosi, niin se menee eteenpäin kalliimmalla (ellei katetta ole jyvitetty vaihtoauton hintaan). Saman kohtelun kohtaat jos vaihdat uuden Teslasi vuoden päästä. Arvon alenema voi tuntua hurjalta jos vaihtaa vuosittain, kun taas pidemmällä jaksolla se voidaan jakaa useamman vuoden ajalle.
 
Tesla ei tiputtanut hintaa, ainoastaan tuo "Foundation Series"-erikoismalli poistui myynnistä. Alunperinhän noita piti myydä vain 1000 kappaletta mutta lopultahan noita myytiin kymmeniä tuhansia.

Kyllä, Foundation seriesin myynti lopetettiin kun sille ei enään ollut kysyntää tarpeeksi, nyt sitten myydään halvempaa versiota joka on siis käytännössä sama auto ilman paria lisävarustetta. Klassinen kermankuorinta -taktiikka, ei mitään ihmeellistä. Tällä hetkellä Tesla myy joka päivä parin kolmen seuraavan viikon tuotantoa ja kun se kysyntä alkaa edelleen vähenemään niin sitten tehdään taas jotain kikkoja joilla saadaan myynti kasvuun. Ihan normikauraa.

Hauskea lukea näitä "tarjous koska ei mene kaupaksi" ja "kysyntä sakkaa" juttuja Teslasta. Jokainen myyntiennätys on aina selitettävissä täällä sillä, että kysyntä sakkaa ja myydään halvalla. Sitähän se myynti on, että myydään sillä hintaa mitä markkinat maksaa. Ei ole muuta mahdollisuutta.

Ei, itseasiassa Tesla eroaa muista siinä että sillä tuotanto ei juuri jousta vaan hinta joustaa. Esim. saksalaiset valmistajat eivät herkästi hintaan koske vaan vähentävät tuotantoa jos myynti ei vedä tarpeeksi.

Tämä siis kärjistettynä esimerkkinä, kyllähän Teslakin on välillä vähentänyt tuotantoaan, samaten saksalaiset joskus tarjoavat aleja mutta pääsääntöisesti kuten sanoin.

En tiedä miksi sinulla menee niin tunteisiin tämä asia? Ymmärrän jos olet osakkeenomistaja mutta jos olet vain Tesla-autoilija niin ei kai tämän pitäisi näin pahasti mennä ihon alle?
 
Ei, itseasiassa Tesla eroaa muista siinä että sillä tuotanto ei juuri jousta vaan hinta joustaa. Esim. saksalaiset valmistajat eivät herkästi hintaan koske vaan vähentävät tuotantoa jos myynti ei vedä tarpeeksi.

Tämä siis kärjistettynä esimerkkinä, kyllähän Teslakin on välillä vähentänyt tuotantoaan, samaten saksalaiset joskus tarjoavat aleja mutta pääsääntöisesti kuten sanoin.

En tiedä miksi sinulla menee niin tunteisiin tämä asia? Ymmärrän jos olet osakkeenomistaja mutta jos olet vain Tesla-autoilija niin ei kai tämän pitäisi näin pahasti mennä ihon alle?

Eipä juu saksalaiset koske hintaan, just käytiin nämä läpi. Saksalaisten on sitten varmaan pakko laskea tuotantoja, kun autot ei mene kaupaksi ja osaamista ei löydy auton tekemiseen järkevällä hinnalla, joka menisi kaupaksi.


En tiedä mistä tunteista puhut. Toki se että huvittaa on tunne. Se että korjaa virheellistä negatiivista tietoa on ilmeisesti ihon alle menemistä.
 
Eipä juu saksalaiset koske hintaan, just käytiin nämä läpi. Saksalaisten on sitten varmaan pakko laskea tuotantoja, kun autot ei mene kaupaksi ja osaamista ei löydy auton tekemiseen järkevällä hinnalla, joka menisi kaupaksi.

Juuri totesin että on poikkeuksia, miksi jätit tämän ymmärtämättä?

En tiedä mistä tunteista puhut. Toki se että huvittaa on tunne. Se että korjaa virheellistä negatiivista tietoa on ilmeisesti ihon alle menemistä.

Ethän sinä mitään "virheellistä negatiivsta tietoa" korjaa vaan tarjoat tunteellista mutuilua asioista.

Eiköhän jokainen näe että asia koskettaa sinua normaalia syvemmältä, ei muilla tunnu olevan tarvetta suuttua jos joku on eri mieltä kanssasi. Katso vaikka viestisi Tegelle tässä ketjussa viime aikoina, kiukku päällä koko ajan sinulla.
 
Juuri totesin että on poikkeuksia, miksi jätit tämän ymmärtämättä?



Ethän sinä mitään "virheellistä negatiivsta tietoa" korjaa vaan tarjoat tunteellista mutuilua asioista.

Eiköhän jokainen näe että asia koskettaa sinua normaalia syvemmältä, ei muilla tunnu olevan tarvetta suuttua jos joku on eri mieltä kanssasi. Katso vaikka viestisi Tegelle tässä ketjussa viime aikoina, kiukku päällä koko ajan sinulla.
Minä en nimenomaan mutuile vaan laitan linkkejä lähteiksi. Viestit joihin vastaan ei yleensä sisällä lähteitä tai sitten kirjoittajat eivät ole edes jaksaneet lukea linkkejään. Ala laittamaan itse lähteitä postauksiisi niin keskustelu on järkevämpää, eikä tunnepohjaista. :zoom:

Mutta jospa lopettaisit henkilökohtaisuudet ja kiukkusyytökset tässä Teslaketjussa ja keskittyisit perustelemaan kantasi lähteillä.
 
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet, foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä, samasta huomautettu aiemmin
Minä en nimenomaan mutuile vaan laitan linkkejä lähteiksi.

Nimenomaan sinulla on ollut mutuilua ja kiukuttelua, enkä ymmärrä oikein miksi. Teslasta voi puhua ihan neutraalisti ilman noita tunnereaktioita.

Mutta miten selität sen että CT:n hintoja leikattiin rajusti samalla kuin toimitusajat lyhenivät pariin kolmeen viikkoon? Tuliko yhtäkkiä iso määrä uutta tuotantokapasiteettia vai sakkasiko kysyntä, mitä luulet?
 
Mutta miten selität sen että CT:n hintoja leikattiin rajusti samalla kuin toimitusajat lyhenivät pariin kolmeen viikkoon?

Ei niitä edelleenkään leikattu. Launch edition poistui myynnistä n. vuoden jälkeen.

Tuliko yhtäkkiä iso määrä uutta tuotantokapasiteettia vai sakkasiko kysyntä, mitä luulet?

Ja tästä kuvasta voit yrittää löytää vastauksia kysymykseesi.

 
Viimeksi muokattu:
USA:ssa on kyllä nyt kovat alennukset, 0% korkoa, alennuksia uusista autoista, FSD siirtoa jne. Kovasti koittavat puristaa sen 500 000 autoa myydyksi.

Tämähän on oikein ilon ja onnen päivä, ainakin näin Tesla-ostohousut jalassa hengailevalle. :D

Oletan siis, että tännekin rupeaa kohta ropisemaan noita lisäaleja. Tosin saa nähdä tekeekö ne sitten Y:n ja kolmosen välillä päättämisestä vieläkin vaikeampaa...
 

Näyttää EU regulaatioden vuoksi FSD viivästyvän Euroopassa 2028 vuoteen. Nyt olisi jo sama myydä puoleen hintaan FSD/EAP kun kerkeää auto jo vaihtua ennenkuin mitään sallitaan.
 
Tämähän on oikein ilon ja onnen päivä, ainakin näin Tesla-ostohousut jalassa hengailevalle. :D

Oletan siis, että tännekin rupeaa kohta ropisemaan noita lisäaleja.
0-korko on mutta katsotaan. Eurooppa tulee aina jälkijunassa kuten myös Suomi.

Eikös se CTn founderi maksanut 120k? Nyt saa melkein saman mutta ei kaikkia herkkuja 99k ja seuraavan mallin 79k. Ei suoraan voi verrata jos Cyberbeast oli aikaisemmin 120k mutta ei saatavilla.
 

Näyttää EU regulaatioden vuoksi FSD viivästyvän Euroopassa 2028 vuoteen. Nyt olisi jo sama myydä puoleen hintaan FSD/EAP kun kerkeää auto jo vaihtua ennenkuin mitään sallitaan.

Teslahan voisi tuoda sen kyllä tänne kunhan vaan sertifioi sen paremmaksi kuin Level 2 tason avustin.
 
0-korko on mutta katsotaan. Eurooppa tulee aina jälkijunassa kuten myös Suomi.

Näyttäisi, että ainakin Saksassa on Y:n varastoaletkin alkanut jo:

1729630237609.png


En tosin tiedä saako noita varastoaleja yhdistettyä 0%-korkoon, ainakaan ei tarjonnut sitä vaihtoehtoa kun noita klikkaili. Saa sitten nähdä tuleeko nuo varastoalet Suomeen ollenkaan, täällä kun ei ainakaan tähän asti ole juuri varsinkaan LR mY:tä varastossa seissyt.

On kyllä varmasti hankala paikka Teslalle, kun pakko yrittää väkisellä puskea myyntiä ylös, samaan aikaan kun Musk sekoilee minkä kerkeää, EV-kysyntä muutenkin vähän dippaa ja niistä potentiaalisistakin asiakkaista aika monet on jäänet odottamaan Juniperiä jne.
 
On kyllä varmasti hankala paikka Teslalle, kun pakko yrittää väkisellä puskea myyntiä ylös, samaan aikaan kun Musk sekoilee minkä kerkeää, EV-kysyntä muutenkin vähän dippaa ja niistä potentiaalisistakin asiakkaista aika monet on jäänet odottamaan Juniperiä jne.
Normaalia teslahommaa. Aina optimoidaan kvartaalin lopussa myyntiä. Tavalliset autovalmistajat ei voi tuota tehdä kvartaaleittain kun on jälleenmyyjät välissä. Perinteiset automerkit(jälleenmyyjät) optimoi myyntiä loppuvuodesta kun tulee seuraavan vuoden mallit tarjolle.
 
Normaalia teslahommaa. Aina optimoidaan kvartaalin lopussa myyntiä. Tavalliset autovalmistajat ei voi tuota tehdä kvartaaleittain kun on jälleenmyyjät välissä. Perinteiset automerkit(jälleenmyyjät) optimoi myyntiä loppuvuodesta kun tulee seuraavan vuoden mallit tarjolle.
Perinteistä ja perinteistä.

Itse CEO sanoo että hinnat yhtenäistetään ja mitään aleja ei anneta autoista ja FSD siirto oli kertaluonteinen tarjous.

Taisi joskus jopa sanoa että pyrkivät myymään tasaisemmin eivätkä puske kvartaalin loppuun toimituksia.
 
Tesla ei tiputtanut hintaa, ainoastaan tuo "Foundation Series"-erikoismalli poistui myynnistä. Alunperinhän noita piti myydä vain 1000 kappaletta mutta lopultahan noita myytiin kymmeniä tuhansia.
Aika jännä tuo lisävalo, urtsilla tuulilasiin kiinni :woot:
 
Aika jännä tuo lisävalo, urtsilla tuulilasiin kiinni :woot:
Tai Model Y Perffin jarrusatuloiden kolahtelua korjaus 3M teipillä.
 
Aika jännä tuo lisävalo, urtsilla tuulilasiin kiinni :woot:

Liimalla se tuulilasikin on autossa kiinni :woot:
 
Hauskea lukea näitä "tarjous koska ei mene kaupaksi" ja "kysyntä sakkaa" juttuja Teslasta. Jokainen myyntiennätys on aina selitettävissä täällä sillä, että kysyntä sakkaa ja myydään halvalla. Sitähän se myynti on, että myydään sillä hintaa mitä markkinat maksaa. Ei ole muuta mahdollisuutta.

Kaikilla on lähes aina joku tarjous. :)

Toisaalta aivan yhtä "hauskaa" on lukea niitä jatkuvia myyntiennätys hehkutuksia josssa Teslan jokin tietty malli jossain markkinassa tietyillä ehdoilla tekee myyntiennätyksen samalla kun Tesla todennäköisesti on harvoja valmistajia jonka kokonaismyynti laskee verrattuna viime vuoteen.

Mutta onhan se toki hienoa, että joku CT on parhaiten myyvä yli 100k maksava vain yhdysvaltoihin suunnattu sähköinen teräspinnoitettu lava-auto jonka mallinimi alkaa C:llä.

Aivan kuten joskus Model Y:n myyntimäärät Suomessa oli todiste siitä, että se on paras auto ikinä, mutta kun muut mallit ohitti sen ei Suomen myynneillä ollutkaan väliä vaan sillä miten muualla euroopassa Y:n myynti sujuu. Kunnes sitten ei enää euroopan myynneillä ollutkaan väliä vaan sillä miten se pärjää jenkeissä, kunnes se myi hyvin Kiinassa ja hetkeksi kiina olikin se ainoa kriittinen markkina. Ja kun oikein ajattelee niin vuosi 2023 olikin se tärkein mittari autojen hyvyydestä nyt ja aina.

Ja tämä koskee vain Teslaa, sillä olishan se ihan vitun koomista, jos esim. yhdellä euroopan suurimmalla sähköautovalmistajalla eli VW konsernilla olisi joku uskonlahko jonka uskolliset jäsenet pitkin nettiä hehkuttaa kuinka Paraguaissa on tehty VW ID5:n myyntiennätys ja kuinka jonkin tehtaan alasajo on vaan turhaa negailua, ja kuinka ihan kohta osake nousee 1500% kun vaan jaksaa odottaa, että maailman ihanin mies ikinä eli VW:n sen hetkinen toimari vetäsee jonkun kaniinin hatusta jonka se on luvannut vetästä hatusta viimeisen 10v ajan.
 
Toisaalta aivan yhtä "hauskaa" on lukea niitä jatkuvia myyntiennätys hehkutuksia josssa Teslan jokin tietty malli jossain markkinassa tietyillä ehdoilla tekee myyntiennätyksen samalla kun Tesla todennäköisesti on harvoja valmistajia jonka kokonaismyynti laskee verrattuna viime vuoteen.

Mutta onhan se toki hienoa, että joku CT on parhaiten myyvä yli 100k maksava vain yhdysvaltoihin suunnattu sähköinen teräspinnoitettu lava-auto jonka mallinimi alkaa C:llä.

Aivan kuten joskus Model Y:n myyntimäärät Suomessa oli todiste siitä, että se on paras auto ikinä, mutta kun muut mallit ohitti sen ei Suomen myynneillä ollutkaan väliä vaan sillä miten muualla euroopassa Y:n myynti sujuu. Kunnes sitten ei enää euroopan myynneillä ollutkaan väliä vaan sillä miten se pärjää jenkeissä, kunnes se myi hyvin Kiinassa ja hetkeksi kiina olikin se ainoa kriittinen markkina. Ja kun oikein ajattelee niin vuosi 2023 olikin se tärkein mittari autojen hyvyydestä nyt ja aina.

Ja tämä koskee vain Teslaa, sillä olishan se ihan vitun koomista, jos esim. yhdellä euroopan suurimmalla sähköautovalmistajalla eli VW konsernilla olisi joku uskonlahko jonka uskolliset jäsenet pitkin nettiä hehkuttaa kuinka Paraguaissa on tehty VW ID5:n myyntiennätys ja kuinka jonkin tehtaan alasajo on vaan turhaa negailua, ja kuinka ihan kohta osake nousee 1500% kun vaan jaksaa odottaa, että maailman ihanin mies ikinä eli VW:n sen hetkinen toimari vetäsee jonkun kaniinin hatusta jonka se on luvannut vetästä hatusta viimeisen 10v ajan.
Jos et halua lukea Tesla-uutisia, esim. positiivisia, miksi käyt Teslaketjussa? Tämän kysymyksen voisin laittaa monelle muullekin. Myyntiennätykset ja määrät kuuluvat hyvinkin tähän ketjuun ja niistä saa olla iloinen. Iloa voi aiheuttaa esim. oman auton jälleenarvon potentiaalinen paraneminen merkin pärjäämisen muodossa tai sitten osakkeenomistajia se voi lämmittää tulevaisuuden tuoton takia. Kaikilla on omat lähtökohdat. Jutut kaikenmaailman volkkareista ym. voi laittaa sitten sinne yleiseen sähköautoketjuun, ei niistä kukaan halua omaa ketjua ilmeisesti tehdä.

CT on ilmeisesti ollut eniten myyty 100ke auto (tiettynä kuuna muistaakseni, ei koko vuonna), kolmanneksi myyty sähköauto ja eniten myyty sähköinen lava-auto. Aika kovia suorituksia mielestäni, varsinkin kun niin monet ihmiset kokevat asiakseen huutaa internettiin, että se on niin ruma, että kukaan ei osta sitä. Eikä tartte ees laittaa tuota C-kirjainta rajoitteeksi. Minun mielestä se on hieno laite. Saa sitä rumaksikin sanoa, mutta en minä ainakaan käy missään Motorola-puhelinketjuissa kertomassa, että te käytätte ihan paskoja puhelimia, miten te voitte. En ymmärrä ollenkaan tämmöisiä ihmisiä.

En ole nähnyt täällä tuollaista myyntimääräkeskustelua, että joku myyntimäärä on todiste jostain ja jollain suomen myynnillä ei ole väliä. En ole myöskään nähnyt tuollaista osakenousun palvomista. Mitä tarkoitat?

Volkkarihenkilöille on kokonaisia lahkofoorumeita (kuten kaikilla merkeillä), sieltä löydät keskusteluja niistä autoista. Tesla näyttää olevan tekki-ihmisiä kiinnostava merkki, minkä takia sille on oma topikki täälläkin.

Jostain syystä tietynlaisilla ihmisillä on tarve tulla jatkuvasti tähän ketjuun kertomaan negatiivisia mielipiteitään tästä automerkistä tai autoista (jopa toimarin toimista on luettu jotain uutisista, että kuulemma sekoilee koko ajan, onneksi sille on oma ketju), vaikka ei omista sitä, tai ei ole aikeita omistaa sitä. Kyllä täällä minun mielestäni on hyvin tilaa kriittiselle keskustelulle, mutta näyttää siltä, että ketjun ihmiset ovat saaneet tästä perusteettomasta negasta jo tarpeekseen, ja virheelliset/valheelliset väittämät ammutaan joka päivä alas niinku kärpäset suolapyssyllä.

Mikä sai sinut tulemaan tänne kertomaan, että LOPETTAKAA HAUSKANPITÄMINEN?
 
Viimeksi muokattu:
Model Y euroopan 1. myyty sähköauto ja Model 3 2. syyskuussa.


PHEV-&-BEV-regs-September-2024-1.webp

Joo hyvin näyttää myyvän. Y pelkästään myynyt enemmän kuin volkkarikonsernin kaikki merkit ja mallit yhteensä sähköautojen puolella :)
 
Niinhän se on kaikissa autoissa mutta monessako autossa on lisävalo tuulilasissa kiinni?
Ainakin nyt Meemissä. :comp: Näytti olevan ilmeisesti sikäläisen lainsäädännön takia hiukan rajummin (Vain Offroad käyttöön) työtavat ja määräykset, kysytty ja kaivattu osa tehty, sitä myydään halukkaille ja asennetaan, mutta ei kytketä ettei syytetä mistään lakien rikkomisesta.
 
Tulee, varsinkin jos etsii kaikki ID5:set, cuprat, id buzzit, Audi Q6:set / Q8 / eTron GT:t / Taycanit jne. top10 listan ulkopuolelta.
Voi olla. Katson kuitenkin, että Audi on sen verran laadukkaampi auto, että se ei ihan asetu samaan ryhmään noiden muiden kanssa. :lol:
Taisi tulla jo top10 listalta tuo reilu 30k. Kyllähän se Audi sama konsernia on eli laske kaikki mukaan vain :)
 
Joo hyvin näyttää myyvän. Y pelkästään myynyt enemmän kuin volkkarikonsernin kaikki merkit ja mallit yhteensä sähköautojen puolella :)
Tuotaniin myynti Volkkarin grouppina oli noin 32k autoa. Markkinaosuuskin on jutun mukaan suurempi. Myynti vain jakautuu yllättäen useammalle mallille, osa tulee myös tuon listan ulkopuolelta. Sähkärit Volkswagen Groupille euroopassa näköjään kokonaisuudessaa edustaa noin 25% kaikesta myynnistä

Ja pikaisesti laskettuna näiden paljon parjattujen Saksalaisten markkinaosuus sähköautoissa näyttää olevan noin 39%. Ja jos katsotaan eurooppalaisia merkkejä kokonaisuudessaan, on niiden osuus euromarkkinoista on about 53%.

Within the BEV segment, Volkswagen Group performed well (22.8% market share in September 2024 vs.19.8% in September 2023), as well as Tesla (20.9%, up from 18.2%), BMW Group (9.6%, up from 8.1%) and Geely Group (7.6%, up from 5.0%). In contrast, Stellantis’ market share dropped to 10.6% in September compared to 14.8% in the corresponding month last year. Other makers that recorded a year-on-year decline in monthly market share include Mercedes (down from 8.1% to 6.3%), Hyundai-Kia (down from 7.5% to 6.0%), Renault Group (down from 5.5% to 3.7%) and SAIC (down from 6.3% to 3.2%).
 
Voi olla. Katson kuitenkin, että Audi on sen verran laadukkaampi auto, että se ei ihan asetu samaan ryhmään noiden muiden kanssa. :lol:

Kuten zepi totesi niin ehkä Cupra ja Id5 voi antaa parin tuhannen(?) myynneillä taustatukea sen verran, että ilman audiakin menee yli 30k.

Mutta se tuskin on pointti tässä. Hyvinhän tuo Tesla myy eikä id3 pitäisi olla vertailujoukossa Y:hyn mukana, eikä Cupra Born myöskään.

Mutta niin kai sen pitääkin myydä kun yrityksen strategia on myydä mahdollisimman paljon ja säätää kysyntää eri parametreilla jotka on jossain määrin erilaisia legacy valmistajiin verrattuna
 
Teslahan voisi tuoda sen kyllä tänne kunhan vaan sertifioi sen paremmaksi kuin Level 2 tason avustin.
Kyllä, mutta noiden säännösten mukaisesti jää lvl3, ellei tuo esim sitä 4d tutkaa uudempiin rautoihin se oli se pointti. On toki suotavaakin, että jos niitä lvl4 ja ylöspäin tuotavia autonomisia autoja wanhalle mantereelle tuodaan, ettei kuluttajan tarvitse päättää millaisessa säässä ja olosuhteissa se kone kykenee ajelemaan itsenäisesti.
 
Jostain syystä tietynlaisilla ihmisillä on tarve tulla jatkuvasti tähän ketjuun kertomaan negatiivisia mielipiteitään tästä automerkistä tai autoista (jopa toimarin toimista on luettu jotain uutisista, että kuulemma sekoilee koko ajan, onneksi sille on oma ketju), vaikka ei omista sitä, tai ei ole aikeita omistaa sitä. Kyllä täällä minun mielestäni on hyvin tilaa kriittiselle keskustelulle, mutta näyttää siltä, että ketjun ihmiset ovat saaneet tästä perusteettomasta negasta jo tarpeekseen, ja virheelliset/valheelliset väittämät ammutaan joka päivä alas niinku kärpäset suolapyssyllä.

Ehkä missasit sen kirjoittajan pointin, että on aika rasittavaa kun ketjussa säännöllisesti pahempien hypettäjien toimesta itketään, että jatkuvasti negataan. Samaan hengenvetoon hehkutetaan juttuja ilman minkäänmoista omaehtoista kritiikkiä "uutista" tai uutisen lähdettä kohtaan, jota kuitenkin osataan vaatia negaajilta heti ja välittömästi. Ei liene yllätys, että jos joku vetää yli positiiviseen suuntaan, niin vastavoimana menee yli sitten negatiiviseen suuntaan? Ketju kaipaa rakentavaa keskustelua, ei "hauskaa" huutelua. Moiset välihuudot eivät tuo mitään lisärvoa ketjuun. Ketjun kun kuitenkin saa halutessaan siivottua ihan mihin muotoon tahansa ignoren käytöllä.
 
Tesla julkaisi uusimman raporttinsa ajamisen turvallisuudesta.


"In the 3rd quarter, we recorded one crash for every 7.08 million miles driven in which drivers were using Autopilot technology. For drivers who were not using Autopilot technology, we recorded one crash for every 1.29 million miles driven. By comparison, the most recent data available from NHTSA and FHWA (from 2022) shows that in the United States there was an automobile crash approximately every 670,000 miles."

Keskimääräiseen kolaritilastoon verrattuna nuo erot on isoja. Toki keskimääräisessä on vanhoja autoja. Sitten taas tuo Tesla vs Tesla AP on valtava. Siihen toki monet usein spekuloivat sitä, että AP:ta käytetään usein turvallisemmissa olosuhteissa, kuten motarilla suoraa ajaessa isolla tiellä ja varmasti näin onkin. Toisaalta, AP:n käyttö luultavasti vähentää esim. turhia peräänajoja ja kun sen laittaa päälle, ei voi oikein räpläillä kännykkää ym niin paljon, kun auto vahtii ajamista.

Olisi mielenkiintoista nähdä toisten valmistajien vastaavia.

safety-report-Q3-2024-accident-desktop.jpeg
 
Model Y "refresh" Juniperi ilmeisesti huhujen mukaan menossa koetuotantoon Shanghaissa.

Mielenkiinnosta, miten ne ton tempun nyt tekee siis kun vaihtaa linjastot "refresh" -mallistolle sopivaksi? Onko nyt tarkoitus tuottaa Y-mallia "varastoon" ja sit laittaa tehtaat kiinni tyyliin 2vk ja sit käyntiin, vai että tuotetaan päällekäin vanhaa ja uutta mallia?
Jenkeissähän myytiin kait vanhaa Model 3:sta melko pitkään vielä Highlandin jälkeen, mutta oliko ne "varastoon tehtyjä" vaiko tehtailta uusia?

Tulee olemaan mielenkiintoinen linjastojen vaihto sitten, kun "uusi Y tulee".. Toivottavasti olisi joku jokeri takataskussa, edes siten että ei olisi niitä Model 3 Highlandin naurettavia ratin tikkauksia jotka kutittaa/hankaa käsiin :D..

Jos hinta Model Y:llä olisi siinä 50k paikkeilla, niin saattaa joutua yrittämään ostaa luotolla. Tosin saattaa olla nykyisten positiivisten rekistrereiden johdosta, että ei saa edes ostettua.

Teslalla on mielenkiintoinen tuo akkupakettisysteemi, kun se on ihan erilainen kuin muilla.. Monella muulla pohja on kova ja kansi pehmyt, mut Teslalla vastaavasti pohja akussa suunniteltu "pehmeäksi/sulavaksi" ja kansi kovaksi. Ei noita kyllä paljon korjailla, jos pilalle menee; ei tosin millään merkillä..
 
Viimeksi muokattu:
Tesla julkaisi uusimman raporttinsa ajamisen turvallisuudesta.


"In the 3rd quarter, we recorded one crash for every 7.08 million miles driven in which drivers were using Autopilot technology. For drivers who were not using Autopilot technology, we recorded one crash for every 1.29 million miles driven. By comparison, the most recent data available from NHTSA and FHWA (from 2022) shows that in the United States there was an automobile crash approximately every 670,000 miles."

Keskimääräiseen kolaritilastoon verrattuna nuo erot on isoja. Toki keskimääräisessä on vanhoja autoja. Sitten taas tuo Tesla vs Tesla AP on valtava. Siihen toki monet usein spekuloivat sitä, että AP:ta käytetään usein turvallisemmissa olosuhteissa, kuten motarilla suoraa ajaessa isolla tiellä ja varmasti näin onkin. Toisaalta, AP:n käyttö luultavasti vähentää esim. turhia peräänajoja ja kun sen laittaa päälle, ei voi oikein räpläillä kännykkää ym niin paljon, kun auto vahtii ajamista.

Olisi mielenkiintoista nähdä toisten valmistajien vastaavia.

safety-report-Q3-2024-accident-desktop.jpeg
Ei näytä vieläkään saavan dataa kolmannen osapuolelle. Eli pitää vain luottaa valmistajaan heidän sanoissaan.
 
Ei näytä vieläkään saavan dataa kolmannen osapuolelle. Eli pitää vain luottaa valmistajaan heidän sanoissaan.

Experts told InsideEVs before the Robotaxi reveal that Tesla's safety reports are statistically insignificant because the specifics are obscure. The reports don't specify the severity of the crashes, whether they were fatal or non-fatal, whether driver or vehicle error was to blame, or the driving conditions involved. And most importantly, the reports don't include any FSD data, which is the underlying tech for the Cybercab.


Tesla Autopilot
 
Experts told InsideEVs before the Robotaxi reveal that Tesla's safety reports are statistically insignificant because the specifics are obscure. The reports don't specify the severity of the crashes, whether they were fatal or non-fatal, whether driver or vehicle error was to blame, or the driving conditions involved. And most importantly, the reports don't include any FSD data, which is the underlying tech for the Cybercab.


Tesla Autopilot
Paha sanoa mitä tuolla haet kun et mitään itse tuossa sanonut. Ilmeisesti kuitenki oli tarkoitus tuolla tekstillä todistaa, että Teslan turvallisuusdata voi vääristää tuloksia, koska ei kerrota noita asioita. Ok. Katsotaan mitä siellä lukee.

Tässä on kuvaus tuosta vertailudatasta mitä Tesla käyttää. https://crashstats.nhtsa.dot.gov/Api/Public/ViewPublication/813526

Data from the 2022 Crash Investigation Sampling System
(CISS) show that there were an estimated 2,643,568 police reported motor vehicle traffic crashes nationwide where at least one passenger vehicle (i.e., passenger car, light truck or van less than 10,000 lbs) was towed from the crash scene, which resulted in an estimated 997,491 injured occupants of in-transport towed passenger vehicles.

Ei tuo vertailudatakaan tuon tarkempaa ole. Tuossa on siis vain ne isot kolarit.

Tesla ilmoittaa datastaan näin:

To ensure our statistics are conservative, we count any crash in which Autopilot was deactivated within 5 seconds before impact, and we count all crashes in which the incident alert indicated an airbag or other active restraint deployed. (Our crash statistics are not based on sample data sets or estimates.) In practice, this correlates to nearly any crash at about 12 mph (20 kph) or above, depending on the crash forces generated. We do not differentiate based on the type of crash or fault (For example, more than 35% of all Autopilot crashes occur when the Tesla vehicle is rear-ended by another vehicle). In this way, we are confident that the statistics we share unquestionably show the benefits of Autopilot.

Eli Tesla laskee varmuudeksi kaikki kolarit joissa tapahtuu airbagin laukeaminen tai "muu isot kolaria estävät teknologiat" mitä sitten tarkoittaakaan. Myös peräänajot, jotka ei johdu kuskista tai Teslasta. Joka tapauksessa enemmän, mitä vertailudata laskee kolariksi.
 
Mutta dataa ei silti saa kolmasosapuoli käyttöönsä.
Lisäksi kun tuota lukee, niin eivät kerro onko kolari laadultaan minkälainen. Joten näiden kahden eri lähteistä saatuja tietoja ei voi verrata mitenkään keskenään.
 
Mutta dataa ei silti saa kolmasosapuoli käyttöönsä.
Lisäksi kun tuota lukee, niin eivät kerro onko kolari laadultaan minkälainen. Joten näiden kahden eri lähteistä saatuja tietoja ei voi verrata mitenkään keskenään.
Lukeehan tuossa kolarin laadusta. Lueppa uudelleen.
 
Model Y "refresh" Juniperi ilmeisesti huhujen mukaan menossa koetuotantoon Shanghaissa.

Mielenkiinnosta, miten ne ton tempun nyt tekee siis kun vaihtaa linjastot "refresh" -mallistolle sopivaksi? Onko nyt tarkoitus tuottaa Y-mallia "varastoon" ja sit laittaa tehtaat kiinni tyyliin 2vk ja sit käyntiin, vai että tuotetaan päällekäin vanhaa ja uutta mallia?
Jenkeissähän myytiin kait vanhaa Model 3:sta melko pitkään vielä Highlandin jälkeen, mutta oliko ne "varastoon tehtyjä" vaiko tehtailta uusia?

Tulee olemaan mielenkiintoinen linjastojen vaihto sitten, kun "uusi Y tulee".. Toivottavasti olisi joku jokeri takataskussa, edes siten että ei olisi niitä Model 3 Highlandin naurettavia ratin tikkauksia jotka kutittaa/hankaa käsiin :D..

Jos hinta Model Y:llä olisi siinä 50k paikkeilla, niin saattaa joutua yrittämään ostaa luotolla. Tosin saattaa olla nykyisten positiivisten rekistrereiden johdosta, että ei saa edes ostettua.

Teslalla on mielenkiintoinen tuo akkupakettisysteemi, kun se on ihan erilainen kuin muilla.. Monella muulla pohja on kova ja kansi pehmyt, mut Teslalla vastaavasti pohja akussa suunniteltu "pehmeäksi/sulavaksi" ja kansi kovaksi. Ei noita kyllä paljon korjailla, jos pilalle menee; ei tosin millään merkillä..
Ilmeisesti noita juniperejä tehdään tusina päivässä, jotka menevät työntekijöille ja niiden palautteen mukaan fine tuning. Sitten linjastot vaihtoon ja ennakkotilaus kiinanpojille konfiguraattoriin ja loput romut EUhun, jonne price dropilla erä poistoon ennenkuin kuin Berliinissä saatu linjastot myös päivitettyä. Kuukausia menee vielä, että Suomipoika saa ajella silkkihansikkailla bestselleriä.
 
Lukeehan tuossa kolarin laadusta. Lueppa uudelleen.
"we count any crash in which Autopilot was deactivated within 5 seconds before impact, and we count all crashes in which the incident alert indicated an airbag or other active restraint deployed."

The reports don't specify the severity of the crashes, whether they were fatal or non-fatal, whether driver or vehicle error was to blame, or the driving conditions involved. And most importantly, the reports don't include any FSD data, which is the underlying tech for the Cybercab.


Lisäksi dataa ei saa kolmasosapuoli käyttöönsä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 695
Viestejä
4 458 516
Jäsenet
73 816
Uusin jäsen
Jebux

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom