Tervehdys. Onko kellään kokemusta paniikki-/ahdistuneisuushäiriöstä? Varoitus todella pitkästä selostuksesta.
Hieman omaa tarinaa. Aloitin koulun työharjoittelun syyskuussa 2019. Kolmantena päivänä sain sellaisen kohtauksen, joka tuntui kuin joku olisi kiristänyt vyön ylävatsan ympärille. Sydän alkoi hakkaamaan ja tuntui, että happi loppuu siihen paikkaan. Tämä kohtaus kesti noin tunnin verran ja helpotti. Silloin elettiin keskiviikkoa. Sain jälleen samanlaisen kohtauksen lauantaina illalla ja sunnuntaina suunnistin hädissäni yksityiselle lääkäriasemalle.
Lääkäri tutki vatsani, laittoi ekg ja labroihin (perusverenkuva, maksa ja munuais). Nämä kaikki oli ihan normaalia, mitä nyt pientä aristusta ylävatsassa.
Tästä lähtien ruokahaluni on kadonnut. Näitä ilkeitä kiristysoireita en ole saanut enää. Jatkuva huono olo ja pienelläkin syömisellä täyteläisyyden tunne ovat vaivanneet tästä saakka.
Joitakin aikoja selvisin vain näillä oireilla. Sitten eräänä päivänä marraskuun puolella sain uuden, erilaisen kohtauksen. Vartaloni "valtasi" lämpöaalto mennen tasaisesti varpaista aina päälaelle. Minua alkoi huimaamaan valtavasti ja tuntui, että taju lähtee sillä sekunnilla. Ei lähtenyt. Tällaista kohtausta en ole saanut sen jälkeen.
Menin seuraavana päivänä päivystykseen, kun huimaus ei ottanut loppuakseen. Lääkäri teki perus testit ja kokeili hartioita. Lopputuloksena niska-hartiajumi ja hyvälaatuinen asentohuimaus. Hierojalla olen tämän jälkeen käynyt noin 3 viikon välein, mutta tästä ei ole ollut huomattavaa apua.
Tämän jälkeen elämäni on ollut enemmän ja vähemmän persiillään.
Kohtaukset, joissa sydän alkoi hakkaamaan lujaa ja tunto, että taju lähtee, tuli noin kuukauden verran erinäköisissä tilanteissa: töissä, autolla ajaessa, makuulla levossa, suihkussa, saunassa jne. Joulun pyhät menivät sentään normaalisti. Ei mitään oireita ja sain syötyä todella hyvin.
Vuoden viimeisinä päivinä menin jälleen lääkäriin. Perusteellisen haastattelun jälkeen lääkäri arveli, että oireeni johtuvat todennäköisesti psyykkisistä tekijöistä (stressi ja jännitys). Hän määräsi Opamox 15mg puolikas tabletti kerran päivässä tarvittaessa. Samalla sovittiin tammikuulle kontrolliaika.
Opamox kyllä helpotti oloani, mutta veti kyllä kuupan myös aina ihan sekasin, joten otin sen aina illalla.
Tammikuun lääkärikäynnillä oloni ei juuri ollut helpottanut. Lääkäri määräsi uudet labrakokeet melko laajoina: laaja verenkuva, vitamiinit, maksa, munuais, kilpirauhas, rauta, rautavarranot. Sain myös lähetteen vatsan ultraääneen. Samalla käynnillä hän epäili, että minulla on ahdistuneisuushäiriö ja määräsi siihen Escitalopramia. Lisäksi lähete psykiatrian poliklinikalle arvioon mahdollista terapiaa/jatkohoitoa varten.
Psykiatrille en ole vielä päässyt. Labrat olivat jälleen täysin normaalit ja vatsan ultraäänessä ei mitään. Tutkimustuloksessakin lukee "ei mitään potilaan oireita selittävää".
Aloitin Escitalopramin pari viikkoa sitten ja tuntuikin, että oloni helpottaa. Tämän viikon alkupuoli olikin jo todella hyvää (ruokahaluttomuutta lukuunottamatta). Sitten taas kuin salama kirkkaalta taivaalta iski kohtaus: alkoi huimaamaan, sydän jyskytti ja oksetti. Tähän auttoi pieni lepo ja pieni kävely ulkona.
Tällä hetkellä on aikamoinen stressi nykyisestä tilastani. Koska en juuri syö (aamulla puuroa ja päivällä pieni mikroateria) olen fyysisesti aika huonossa kunnossa. Käteni tuntuu puutuneilta jatkuvasti ja voimattomilta. Huimauksen olen saanut kuriin todella hyvin eppleyn manööverilla (hoitomuoto asentohuimaukseen). Lihasvoimia mitattiin fysioterapeutilla puristustestillä ja ne olivat 41/39 kg (oikea/vasen) eli selvästi heikentyneet (ikää 30v).
Olen laihtunut syyskuusta tähän päivään noin 25 kg. Lähtöpainoni oli 111 kg. Painoni tippuu edelleen noin 1 kg viikkotahtia. Laihtuminen itsessään minua ei haittaa, mutta huoleni on todella suuri siitä, että sairastan jotain vakavaa elimellistä sairautta.
Tilanne on henkisesti todella raskas ja mietinkin, onko kyse oikeasti vain ahdistuneisuudesta? Mitään kipuja minulla ei ole, mutta mitä olen lukenut netistä niin oireet ovat ahdistuneisuudessa monikirjoiset.