Ei mulla niinkään terveyshuolia, mutta kerrotaan nyt kuitenkin.
Joulukuussa mulla oli keuhkokuume, johon söin antibiootit ja astman lisäksi vielä helpotukseksi kortisonikuurin. Tammikuussa huomasin että jalat on turvonnu aika reilusti, kyselin lääkäriltä että mistä mahtaisi johtua, lääkäri epäili että mahdollisesti keuhkoissa olleet nesteet valunu jalkoihin, tai kortisoni lisänny nestettä kehossa. Noh, helmikuussa menin sitten uusiin röntgeneihin perjantaina ja siellä keuhkokuvat puhtaat, samalla kerralla tuli sitten tosi huono olo, huono olo jatku vielä maanantaina jolloin pääsin lääkärin vastaanotolle, käskin kattomaan mun turvoksissa olleet jalat. Lääkäri määräs kaiken maailman verikokeita ja iltapäivällä soitti et paras on että lähdet suoraan sairaalan päivystykseen. Luulin että siellä vaan vähän tutkitaan jotain, mut jäinkin suoraan osastolle. Sairaalassa ollessani mua tutkittiin kaikilla osa-alueilla, verikokeita otettiin varmaan parisen sataa. Tehtiin kerroskuvia, ultraääniä ja otettiin munuaisista koepalaa. 1,5 viikon sairaalassa olon jälkeen tuli diagnoosiksi SLE (Systeeminen Lupus). Diagnoosin saamisessa kesti aika kauan, koska en kuulu SLE kohderyhmään (koska en ole alle 30v nainen). Olin sairaalassa seurannassa vielä viikon, jonka jälkeen pääsin kotiin. Luulin että kaikki oli jo menossa parempaan suuntaan. 2,5 viikkoa olin kotona, tosi huonovointisena sitten alko paikat turpoomaan lisää, nesteitä tuli mahasta ja jaloista läpi, jalat turpos lisää ja kädet turpos ihan myös. Painokin nous vaikka en ollut kunnolla edes syönyt mitään 2,5 viikkoon. Ilmeisesti nesteenpoisto ei ollut toiminu hyvin. Pääsin takas sairaalaan ja siellä laitettiin kunnolla nesteenpoistoa suonensisäisesti. Paino rupes tippumaan, vaikka ruokahalu palas takasin ja söin kaikki ruuat mitä sairaalassa kannettiin eteen. Olin sairaalassa 1,5 viikkoa. Kolmessa viikossa paino tippu 15kg.
Sairaalareissujen jälkeen en ole koskaan ollut niin huonossa kunnossa, en jaksanu edes kävellä 200 metriä pysähtymättä.
n. 12 v sitten mulla todettiin astma, oon nyt erilaisia inhalaattoreita imeskelly. Keväällä allergialääkärissä, ilmoitettiin et seurantaa ei jatketa, kun kaikki on "kontrollissa", ja seuranta jatkuu terveyasemalla tarvittaessa.
Kuitenkin SLE diagnoosin jälkeen kärsin hengenahdistuksista, joten mulle tehtiin kesän alussa uusi lähete allergiasairaalaan. Siellä spirometriaan puhaltelin, lääkäri laitto lähetteen lisätutkimuksiin. Nyt varmaan diagnoosi on muuttumassa astmasta keuhkoahtaumaan tai keuhkolaajentumaan.
Nyt ollaan oltu helmikuusta lähtien sairauslomalla, muuten menee kaikki ihan jees, paitsi että energiatasot on tosi alhaalla. Mitään ei oikeen jaksa tehdä. Pitäis liikkua enemmän.
Työterveyslääkärissä mulle annettiin fysioterapeutilta kuntoutusohjeina kaikenmaailman venytyksiä yms. mutta ei oikeen löydy energiaa.
Mikään näistä diagnooseista ei jaksa huolettaa minua, koska elämä jatkuu kuitenkin diagnooseista huolimatta.