Terveyshuolet

Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
52
Mulla nykyään allopurinolit päivittäisessä käytössä ja kihti loistaa poissaolollaan. Tottakai lääkitys on aina lääkitys, mutta en luopuisi tästä.
Tuohon elintasosairauteen jeesaa kirsikat, niin hullulta kun se saattaa kuulostaakin :) Monta kaveria on sillä vinkillä jo "pelastettu" ja lääkityksen on voinut heittää mäkeen. Pappa sai kihdin nesteenpoistolääkkeestä ja mikään ei auttanut ennen kirsikoiden syönnin aloitusta, että kannattaa ainakin kokeilla tuota konstia :thumbsup:

Vaivan parannuttua elintapojen korjausliikettä kannattaa harkita tietysti myös, ettei vaiva uusiutuisi. Ohje on yksinkertainen, tuoreita kirsikoita syödään 15/30 kipaletta päivässä ja nythän niitä saa ja jollei ole tuoreita saatavilla, niin säilykeversiot käyvät myös, kirsikkahillokin parempien puutteessa kelpaa niveltulehduksen häätöön.

Cherry consumption and decreased risk of recurrent gout attacks - PubMed
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
104
Tuohon elintasosairauteen jeesaa kirsikat, niin hullulta kun se saattaa kuulostaakin :) Monta kaveria on sillä vinkillä jo "pelastettu" ja lääkityksen on voinut heittää mäkeen. Pappa sai kihdin nesteenpoistolääkkeestä ja mikään ei auttanut ennen kirsikoiden syönnin aloitusta, että kannattaa ainakin kokeilla tuota konstia :thumbsup:

Vaivan parannuttua elintapojen korjausliikettä kannattaa harkita tietysti myös, ettei vaiva uusiutuisi. Ohje on yksinkertainen, tuoreita kirsikoita syödään 15/30 kipaletta päivässä ja nythän niitä saa ja jollei ole tuoreita saatavilla, niin säilykeversiot käyvät myös, kirsikkahillokin parempien puutteessa kelpaa niveltulehduksen häätöön.

Cherry consumption and decreased risk of recurrent gout attacks - PubMed
Saattaisi kirsikat auttaa. Eihän tämän sairauden hoidossa muusta olekaan kyse kuin että saadaan veren virtsahappopitoisuutta alas. Joko virtsahapon muodostumista vähentämällä tai poistumista tehostamalla.

Henkilökohtaisesti kirsikoiden kanssa hoitamisessa on se ongelma etten voi sietää niiden makua sekä se etten tiedä mitään kanavaa josta niitä saisin käsiini (ehkä kaupassa joskus nähnyt).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 175
No onko se sitten kovinkaan pahasti oirehtiva jos paha maku ja "saatavuusongelmat" käytännössä estää itsensä lääkitsemisen :D
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
104
No onko se sitten kovinkaan pahasti oirehtiva jos paha maku ja "saatavuusongelmat" käytännössä estää itsensä lääkitsemisen :D
On pahasti oirehtiva ilman aiemmin mainitsemaani lääkitystä. Lääkkeellä pysynyt kurissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
774
Voihan perkele.

Kiroan kihdin helvetin syvyyksiin, mutta eipä taida auttaa kun tuo vaiva taitaa olla sieltä kotoisin.

Oli alkanut helteillä ilmeisesti nesteenhukan+maksalaatikon takia. En kuvitellut tollasia vaivoja saavani vielä tässä iässä, mutta onkin yksi vittumainen vaiva toi. Sattuu maanperkeleesti. Taitaa jäädä maksalaatikot syömättä tulevaisuudessa. En jaksaisi pelleillä mahdollisuudella että tää toistuisi useammin. "Kiellettyjen" ruokien listalla ainoa, mitä tulen syöneeksi.
Kihti on kyllä niin syvältä kuin voi olla. Itsellä ollut kihtidiagnoosi jo yli kymmenen vuotta. Aina labrakokeissa uraattiarvot olleet vain vähän yli viitearvojen mutta vaikeita niveloireita oli useita vuosia. Liikunnan harrastaminen loppui lähes kokonaan nivelkipujen vuoksi ja vaikuttaahan se muutenkin arkeen ihan pirusti. Arkiliikkuminen ja varsinkin rappusten nouseminen oli välillä miltei mahdotonta. Minulla oireilivat isot nivelet (polvet, kyynärpäät lähinnä). Apuriinia olen syönyt koko ajan, oireiden ollessa pahimmillaan olen syönyt vuorokaudessa maksimiannoksen sekä apuriinia (300mg X 3) että ibuprofeiinia (800mg ibuprofeiini tuntui olevan ainoa kipulääke joka edes vähän vähensi oireita). Ibuprofeiinia jouduin syömään lähes päivittäin useita vuosia.

Muutama vuosi sitten huomasin että oireet helpottuivat aina kesäisin. Ihmettelin tätä ja päädyin sellaiseen lopputulemaan että oireilulla ja d-vitamiinin saamisella täytyy olla joku yhteys. Pari vuotta sitten aloin syömään kesäajan ulkopuolella 100 mikrogrammaa d-vitamiinia päivittäin. Oireet eivät palanneet yhtä usein eikä yhtä pahoina. Nykytilanteessa oireita on ehkä kerran kolmessa kuukaudessa ja ne poistuvat pian kipulääkkeellä. Apuriinin ylläpitoannoksena minulla on 100mg päivässä.

Ei varmaan toimi kaikilla mutta ei maksa paljoa kokeilla tuota d-vitamiiniannoksen nostamista. Suositusannoksethan on aika pieniä vielä nykyäänkin. Puoskaroinnin uhallakin suosittelen kokeilemaan ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Henkilökohtaisesti kirsikoiden kanssa hoitamisessa on se ongelma etten voi sietää niiden makua sekä se etten tiedä mitään kanavaa josta niitä saisin käsiini (ehkä kaupassa joskus nähnyt).
Tässä on lähiviikot ollut kirsikat sesongissa, parhaimmillaan nähnyt kaupassa 2,99 €/kg. Saahan niitä myös säilykkeinä, hilloina jne.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Jahas, ikää on hädin tuskin 30, mutta verenpaineet näyttävät ikäviä lukuja. Arvot vaihtelee välillä 125/70 ... 150/80. Pitäisi varmaan varata aika lääkäriin, kun sukurasitettakin on?

Syön selvästi keskimääräistä terveellisemmin, mutta lihaskuntoharjoittelua lukuun ottamatta ei tule liikuttua paljonkaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 361
Jahas, ikää on hädin tuskin 30, mutta verenpaineet näyttävät ikäviä lukuja. Arvot vaihtelee välillä 125/70 ... 150/80. Pitäisi varmaan varata aika lääkäriin, kun sukurasitettakin on?

Syön selvästi keskimääräistä terveellisemmin, mutta lihaskuntoharjoittelua lukuun ottamatta ei tule liikuttua paljonkaan.
Mistään en mitään tiedä, mutta eikös nuo luvut ole kuitenkin ihan kelvollisia? Alipaine varsinkin? Osaisiko @taffeli pistää painavan sanan?
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 112
Jos systolinen on levossa 150, niin ehdottomasti kannattaa käydä lääkärillä. Tavoite on alle 130.

Diastolinen on iham hyvissä lukemissa IMO.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 648
Juu, mutta yläpaine 150 on kyllä selvästi kohonnut arvo. Suomessa raja on muistaakseni 140. Oma mittari hälyyttää jo 135 kohdalla.
Alapaine on joo ihan priimaa, muistathan istua riittävän pitkään rauhassa ennen mittausta? Mikään kiirehän asialla ei ole, tuollaiset verenpaineet tekevät vahinkoa vasta vuosikymmenten kuluessa. Suosittelen tekemään kunnon seurannan, pari vk vaikka 2-3 kertaa päivässä ja arvot kaikki ylös ja sitten vasta varailemaan sitä aikaa lekurille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 786
Pitäis vissiin itekki raahautua lekuriin ku paineet huitelee siinä 90/150 paikkeilla..
Tosin mitä siitä maksamaa että joku sanoo että "laihduta, vähennä alkoholia ja liiku enemmän".
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Se on hienoa kun tiedetään millä se verenpaine laskee mutta mitään ei asialle jakseta tehdä.

Meillä on vain yksi elämä ja yksi keho
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 357
Pitäis vissiin itekki raahautua lekuriin ku paineet huitelee siinä 90/150 paikkeilla..
Tosin mitä siitä maksamaa että joku sanoo että "laihduta, vähennä alkoholia ja liiku enemmän".
Eikös nuo ole jo aika korkealla varsinkin jos tilanne jatkunut pitkään? Ehkä kannattaa mennä kuitenkin käymään josko se lääkäri vaikka huomaisi jotain mikä vähän niinku pakosta saisi laihduttamaan ja vähentämään alkoholia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 786
Eikös nuo ole jo aika korkealla varsinkin jos tilanne jatkunut pitkään? Ehkä kannattaa mennä kuitenkin käymään josko se lääkäri vaikka huomaisi jotain mikä vähän niinku pakosta saisi laihduttamaan ja vähentämään alkoholia.
Ei sitä varmaan opi ennekuin sen ekan sydärin saa. Sitten sitä ryhdistäytyy. Jos ryhdistäytyy.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 112
Pitäis vissiin itekki raahautua lekuriin ku paineet huitelee siinä 90/150 paikkeilla..
Tosin mitä siitä maksamaa että joku sanoo että "laihduta, vähennä alkoholia ja liiku enemmän".
Varsinkin noilla paineilla ... 90/150 paineilla olet kuollut mutta 150/90 olet luultavasti vielä elossa :kahvi:
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 205
120/80 ollessa normaali verenpaine, sanoisin että kannattaa piipahtaa lääkärin luona. Alipaine nyt ei vielä niin hälyttävä ole, mutta koholla sekin. Syitä verenpaineen nousulle voi olla muitakin, kuin tämänhetkiset elämäntavat. Lisäksi aina on hyvä, että käynneistä jää jotain merkintää tulevaisuutta varten. Jos luonne sen kestää, niin saattaahan pitkään jatkuneeseen korkeaan verenpaineeseen saada jopa lääkkeet. Voihan se miestä syödä, mutta toisaalta yksi elämä vain käytettävänä.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Alapaine on joo ihan priimaa, muistathan istua riittävän pitkään rauhassa ennen mittausta? Mikään kiirehän asialla ei ole, tuollaiset verenpaineet tekevät vahinkoa vasta vuosikymmenten kuluessa. Suosittelen tekemään kunnon seurannan, pari vk vaikka 2-3 kertaa päivässä ja arvot kaikki ylös ja sitten vasta varailemaan sitä aikaa lekurille.
Nyt tuli kokeiltua parina kertana niin, että istun rauhassa viitisen minuuttia ennen mittausta. Paineet ovat nyt luokkaa 125/70. Eli vika taisi olla siinä, että minuutti tai kaksi ei riitä.

Outoa on tosin se, että rauhoittumisella ei ole sykkeeseen vaikutusta, ainoastaan verenpaineeseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
435
Onko kellään ollut kurkun alueella spasmeja? Itsellä välillä tuntuu että meinaa mennä kurkku "sijoiltaan" eli spasmaa kun haukottelee. Nyt viime kerran jälkeen jäi palan tunne kurkkuun aina niellessä. Tämä on aamulla poissa, ja päivän mittaan tunne pahenee, eli varmaan lihasjumia? Mitähän tolle tekis, on aika vittumainen tunne.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
571
Onko mitään hajua, kun kauppaan kävelee niin pari kertaa pyörtynyt nyt viikon aikana? Painetta tuntuu sitä ennen päässä, ja alle 4min ollu kanveesissa.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
623
Toispuoleinen kurkkukipu ollut muutaman päivän. Alussa kipua ei oikeastaan tuntunut kurkussa, vaan lähinnä takimmaisten hampaiden ja leukanivelen kohdalla. Myös korva oli jossain vaiheessa kipeä. Vieläkin sattuu vähän korvaan ja leukaniveleen, mutta kivun "keskus" tuntuu nyt olevan kurkussa. Kaikki kivut ovat tuntuneet vain vasemmalla puolella naamaa.

Mulla ei ole viisaudenhampaille tehty ikinä mitään eli kipu saattaisi kai olla sieltä peräisin. Leukanivelet mulla on aina olleet huonot ja joskus pahasti lonksuvat (viime aikoina toimineet aika hyvin). Lisäksi hammaslääkärit ovat aina huomauttaneet siitä, että nähtävästi puren hampaita yhteen nukkuessa. Proppuja (siis sitä valkoista töhnää) on myös säännöllisesti, ja itse asiassa nykyinen kipu tuntuu samalta kuin proppuihin liittyvä kipu. Eli sellaista paineen tunnetta eikä niinkään kirvelyä. Asun koronaherkällä alueella USA:ssa, joten koronaakaan ei kai voi kokonaan sulkea pois.

Googlettelin toispuoleista kurkkukipua ja löysin äärimmäisen luotettavasta kaksplussasta tällaisen:
Pikkuruiset hedelmäkärpäset tai banaanikärpäset aiheuttavat nimenomaan äkillisen toispuoleisen kurkkukivun johon ei välttämättä liity mitään muita oireita ja se voi mennä myös äkisti ohitse.
Tuo kuulostaa ihan huuhaalta, mutta uskokaa tai älkää, niin täsmälleen tämän nykyisen oireiluni aikana mulla on pyörinyt keittiössä banaanikärpäsiä enemmän kuin koskaan. Olin juuri kiinnittänyt asiaan huomiota ennen kuin kurkkukipu alkoi. Tietääkö joku tarkemmin mihin tuo väitetty yhteys banaanikärpäsiin perustuu?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
623
Edelleen sama vaiva, tosin nyt sattuu jatkuvasti kaikkiin vasemman puolen paikkoihin (korva, leuka, kieli, hampaat, nielu, kurkku). Vasen korva tuntuu olevan jatkuvasti "lukossa" eli kuulo on alentunut merkittavasti. Kavin amerikkalaisella drive-in terveysasemalla, jossa mulle maarattiin korvaan tiputettavaa antibioottia. Korvassa nakyi jotain tulehduksen merkkeja, toisin kuin esim. kurkussa/nielussa. Hoitaja myos puhdisti vahat pois korvasta, mutta se ei parantanut kuuloa yhtaan. (Vuosia sitten mulla oli samantapainen kuulo-ongelma, joka johtui siita, etta vaha oli kokonaan tukkinut korvakaytavan.)

Saa nahda auttaako antibiootti, mutta jotenkin en osaa olla kauhean optimistinen. Miten ulkokorvan tulehdus voisi tuntua kurkun alaosassa asti?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 535
Edelleen sama vaiva, tosin nyt sattuu jatkuvasti kaikkiin vasemman puolen paikkoihin (korva, leuka, kieli, hampaat, nielu, kurkku). Vasen korva tuntuu olevan jatkuvasti "lukossa" eli kuulo on alentunut merkittavasti. Kavin amerikkalaisella drive-in terveysasemalla, jossa mulle maarattiin korvaan tiputettavaa antibioottia. Korvassa nakyi jotain tulehduksen merkkeja, toisin kuin esim. kurkussa/nielussa. Hoitaja myos puhdisti vahat pois korvasta, mutta se ei parantanut kuuloa yhtaan. (Vuosia sitten mulla oli samantapainen kuulo-ongelma, joka johtui siita, etta vaha oli kokonaan tukkinut korvakaytavan.)

Saa nahda auttaako antibiootti, mutta jotenkin en osaa olla kauhean optimistinen. Miten ulkokorvan tulehdus voisi tuntua kurkun alaosassa asti?
Korvassa on joku hermo mikä kulkeutuu kurkun alaosaan asti. Kuulotutkija sanoi sen nimenkin mutten enää muista mikä se on. Huomasin kun kuulontutkija puhdisti vaikut korvasta niin kutitt kurkun alaosaa. Itselläni menierin tauti josta johtuva jatkuva tinnitys/kohina toisessa korvassa ja selkeä kuulonalenema. Jatkunut muutaman vuoden eikä mitään hoitokeinoa ole.
 
Liittynyt
15.02.2018
Viestejä
334
Edelleen sama vaiva, tosin nyt sattuu jatkuvasti kaikkiin vasemman puolen paikkoihin (korva, leuka, kieli, hampaat, nielu, kurkku). Vasen korva tuntuu olevan jatkuvasti "lukossa" eli kuulo on alentunut merkittavasti. Kavin amerikkalaisella drive-in terveysasemalla, jossa mulle maarattiin korvaan tiputettavaa antibioottia. Korvassa nakyi jotain tulehduksen merkkeja, toisin kuin esim. kurkussa/nielussa. Hoitaja myos puhdisti vahat pois korvasta, mutta se ei parantanut kuuloa yhtaan. (Vuosia sitten mulla oli samantapainen kuulo-ongelma, joka johtui siita, etta vaha oli kokonaan tukkinut korvakaytavan.)

Saa nahda auttaako antibiootti, mutta jotenkin en osaa olla kauhean optimistinen. Miten ulkokorvan tulehdus voisi tuntua kurkun alaosassa asti?
Kyllä ainakin omaan korvaan kuulostaisi lihasperäiseltä vaivalta. Ettei vain olisi joku purentalihas jumissa ja tulehtunut? Helposti voi ottaa myös kaulanlihaksia mukaan. Hoitona tuohon kannattaa ottaa hieroja joka on erikoistunut kaulan ja purentalihasten hierontaan.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
623
En tiedä johtuiko antibiooteista vai ei, mutta nyt olo on täysin normaali eikä satu mihinkään. Vasen kuulo tosin on tämän mukaan vielä heikentynyt. Eron huomaa 7 kHz:ssa ja oikeastaan mitään ei kuulu vasemmalla korvalla enää 12 kHz:ssa. Kokeilin kuulokkeita myös väärinpäin varmistaakseni ettei ero johdu laitteistosta. En osaa täysin varmuudella sanoa toimiko vasen korva paremmin ennen tätä oireilua. Pitää tarkkailla paraneeko se kuulo tuosta.

Antibioottikuurin aikana oli pari päivää vähän "poskiontelontulehdusmainen" olo eli jotain limaa tuli kurkusta. Se meni kuitenkin nopeasti ohi. Jäi kyllä nyt vähän epäselväksi että johtuiko oireilu jostain lihasperäisestä vaivasta, allergisesta reaktiosta, viisaudenhampaasta vai jostain muusta.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 707
Ei paras ketju mutta tarpeeksi lähellä.

Onko muita jotka eivät ole käyneet tosi pitkään hammaslääkärissä? Itse en varmaan ole käynyt liki 15 vuoteen. Mä luulen että 12 vuotta voisi olla lähellä. En osaa edes sanoa miksi se noin pitkään on mennyt, yleensä ei ole tarkastuksissa mitään muuta ollut kuin hammaskiveä hitosti, eikä oikein ole oireita ollut mistään. Ei ole vaan tullut mieleen käydä. En ole kauhean hyvin muutenkaan hampaita hoitanut, mä olen se joka näitä miesten keskiarvoja vetää alaspäin. Mutta jotkut elintavat on kohtuulliset hampaiden suhteen, juon paljon kahvia mikä kai hieman voi häiritä bakteereja, en juo mitään limuja pl. tomaattimehua välillä. Syön kyllä paljon suolaista ruokaa mutta erikseen en käytä suolaa tai sokeria yhtään, harmittaa vaan että kaikessa ruuassa on kumpaakin joka tapauksessa. Sitten syön yleensä paljon kerrallaan eli ei kauheasti pitkin päivää.

Toki nyt sitten parin päivän päästä olisi aika. Vähän luulen että tuota kertynyttä hammaskiveä on niin paljon että se on voinut jotain aiheuttaa, korosiota tms. tuonne ienrajoihin.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Nyt tuli kokeiltua parina kertana niin, että istun rauhassa viitisen minuuttia ennen mittausta. Paineet ovat nyt luokkaa 125/70. Eli vika taisi olla siinä, että minuutti tai kaksi ei riitä.

Outoa on tosin se, että rauhoittumisella ei ole sykkeeseen vaikutusta, ainoastaan verenpaineeseen.
Mulla kans lääkärissä paineet jotain 140/85 ja kovin oli huolissaan, muija otti töistä verenpaine mittarin (sairaanhoitaja) ja aina aamulla mittaus niin joka kerta paineet 120/60 tms. ilmoitin lääkärille ja mitattiin siellä vielä niin taas joku 140/80 ja totesi vain että jännitys nostaa vaikka itse en tuntenut jännitystä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Ei paras ketju mutta tarpeeksi lähellä.

Onko muita jotka eivät ole käyneet tosi pitkään hammaslääkärissä? Itse en varmaan ole käynyt liki 15 vuoteen. Mä luulen että 12 vuotta voisi olla lähellä. En osaa edes sanoa miksi se noin pitkään on mennyt, yleensä ei ole tarkastuksissa mitään muuta ollut kuin hammaskiveä hitosti, eikä oikein ole oireita ollut mistään. Ei ole vaan tullut mieleen käydä. En ole kauhean hyvin muutenkaan hampaita hoitanut, mä olen se joka näitä miesten keskiarvoja vetää alaspäin. Mutta jotkut elintavat on kohtuulliset hampaiden suhteen, juon paljon kahvia mikä kai hieman voi häiritä bakteereja, en juo mitään limuja pl. tomaattimehua välillä. Syön kyllä paljon suolaista ruokaa mutta erikseen en käytä suolaa tai sokeria yhtään, harmittaa vaan että kaikessa ruuassa on kumpaakin joka tapauksessa. Sitten syön yleensä paljon kerrallaan eli ei kauheasti pitkin päivää.

Toki nyt sitten parin päivän päästä olisi aika. Vähän luulen että tuota kertynyttä hammaskiveä on niin paljon että se on voinut jotain aiheuttaa, korosiota tms. tuonne ienrajoihin.
jos alle 5 reikää tai reiänalkua niin voit olla tyytyväinen.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Ei paras ketju mutta tarpeeksi lähellä.

Onko muita jotka eivät ole käyneet tosi pitkään hammaslääkärissä? Itse en varmaan ole käynyt liki 15 vuoteen. Mä luulen että 12 vuotta voisi olla lähellä. En osaa edes sanoa miksi se noin pitkään on mennyt, yleensä ei ole tarkastuksissa mitään muuta ollut kuin hammaskiveä hitosti, eikä oikein ole oireita ollut mistään. Ei ole vaan tullut mieleen käydä. En ole kauhean hyvin muutenkaan hampaita hoitanut, mä olen se joka näitä miesten keskiarvoja vetää alaspäin. Mutta jotkut elintavat on kohtuulliset hampaiden suhteen, juon paljon kahvia mikä kai hieman voi häiritä bakteereja, en juo mitään limuja pl. tomaattimehua välillä. Syön kyllä paljon suolaista ruokaa mutta erikseen en käytä suolaa tai sokeria yhtään, harmittaa vaan että kaikessa ruuassa on kumpaakin joka tapauksessa. Sitten syön yleensä paljon kerrallaan eli ei kauheasti pitkin päivää.

Toki nyt sitten parin päivän päästä olisi aika. Vähän luulen että tuota kertynyttä hammaskiveä on niin paljon että se on voinut jotain aiheuttaa, korosiota tms. tuonne ienrajoihin.
Itsellä pisin väli taisi olla luokkaa 5 vuotta. Sitä ennen hammaslääkäri sanoi, että voi tarkastusväli olla hyvin 2 vuotta tai yli, koska suuhygienia ja leegot niin hyvässä kunnossa. Se tarkastuksessa käyntihän sitten venyi ja kuinka ollakkaan lyhyen ajan sisään halkesi kaksi poskihammasta. Ilmeisesti purenta oli semmoinen, että hampaat olivat ajan saatossa hapertuneet ja molemmista hampaista lohkesi kolmannes pois. Toinen leego korjattiin heti julkisella puolella, mutta lääkäri käytti vääränlaista muovia ja sehän lohkesi muutaman vuoden päästä uudelleen. Tällä kertaa kävin laittamassa yksityisellä kruunun, hintaa lystille tuli vajaa 800€. Toinen paikka on kuulemma paremmin tehty (yksityisellä), mutta kruunun laitto myös tähän hampaaseen edessä ennemmin tai myöhemmin.

Tarinan opetus taitaa olla se, että tässä pätee vähän sama homma kuin auton huollossa, kannattaa käydä niissä tarkastuksissa mielummin vaikka liian usein. Säästyy aika paljolta murheelta ja rahanmenolta kun mahdolliset ongelmat löydetään ajoissa. Varsinkin kun suun ja ienten tulehdukset ja muut altistavat vaikka minkälaisille vaivoille sydäninfarktista lähtien.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Itelläni oli joskus opiskeluaikana hampaiden tila mielestäni ihan hyvä. Kävin sitten kun oli särkyä ja se paikattiin. Noh, sitten kävi kuten yllä että pari vanhaa paikattua hammasta lohkesi oikein kunnolla ja sitten tarkastukseen ja se tila nyt ei ollutkaan niin hyvä enää. Etenkin jos sitä hammaskiveä kertyy niin se kannattaa käydä puhdistuttamassa koska se kytkeytyy ientulehdukseen ja myös reikiintymiseen eli sen kanssa ei niin vaan "voi elää".
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 112
Avovaimolle kehittyi hitaasti dysfagia ... eilen ottivat lopulta osastolle kun hän suostui jäämään pakon edessä, ja nyt löydettiin ruokatorvesta 5 cm kasvain, lajista ei vielä tänään varmuutta.

Voi helv ... hyvästi, helppo elämä ja tervetuloa painajaiset. Toivotaan parasta.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Varsin monen hiiren kohtaloksi koitunutta likaista metallista hiirenloukkua virittäessä loukku napsahti sormille ja peukaloon tuli haava loukun sahalaitaisesta reunasta. Pesin haavan huolellisesti saippualla ja vedellä, sekä laitoin lopuksi käsidesiä.

Onko syytä hankkia jonkinlainen rokote varmuuden vuoksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 688
Varsin monen hiiren kohtaloksi koitunutta likaista metallista hiirenloukkua virittäessä loukku napsahti sormille ja peukaloon tuli haava loukun sahalaitaisesta reunasta. Pesin haavan huolellisesti saippualla ja vedellä, sekä laitoin lopuksi käsidesiä.

Onko syytä hankkia jonkinlainen rokote varmuuden vuoksi?
Ainakin tarkistaa onko jäykkäkouristusrokote voimassa. Itse kävin piikillä varmuudeksi kun en muista, enkä löytänyt mitään tietoa mistään koska viimeksi sellaisen saanut.

Enkä nyt muista edes oliko kyse käärmeen, koiran vai papukaijan puremasta, mutta joku eläinperäinen kuitenkin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 609
Joo, jäykkäkouristus hakemaan hetimiten jos yli 10v saamisesta ja kysyisin jos alle, että pitääkö silti päivittää. Muistaakseni tuota aikaa nostettiin aika vasta, mutta mitä sitä turhia riskejä ottamaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 864
Kopsataas tuolta Muron puolelta oma parin päivän takainen viesti tänne, kun murolääkärit-ketju vaikuttaa täysin pystyyn kuolleelta:

Menee tonne leego-osastolle. Jyystin tossa just Dumleja ja tyrmäsin ylähampaalla palan pois alhaalla vasemmalla puolella etuhampaasta, heti kulmahampaan sisäpuolelta. Tossa parituntia just hioskelin sitä huolellisesti viissatasella vesihuomapaprulla. Mitä murolääkärit on mieltä lopputuloksesta ja onko mitään syytä käydä kaikesta huolimatta käydä näyttämässä tota leegoinsinöörillä? Onni onnettumuudessa, että toi hammas oli about just ton lohkeaman verran muita etuhampaita korkeammalla, joten paikalleen jääneen palan hiominen lohkeaman tasalle toi ton hampaan kuta kuinkin muiden etuhampaiden tasalle. Mielestäni tuli pirun siisti. Rohkeasti joukolla kehumaan, jos aihetta on!
;)


Kolme ekaa kuvaa lähtötilanteesta ja loput jälkeen-kuvia (otettu selfiekameralla, joten kuvat virtuaalisia peilikuvia, missä puolet vaihtuneet keskenään):
lohkeama vasemmalla alhaalla kulmahampaan vieressä (peilikuva)

Pari päivää tuo hammas aavistuksen vihloi ja aristeli, mutta nyt jo aika lailla täysin normaali.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 684
Leegopuolelle liittyy omatkin kysymykset. Onko jollekulle laitettu hammasimplanttia? Itseltä halkesi harmillisesti tuossa muutama viikko sitten sivuhammas, joka siis jouduttiin poistamaan. Ajattelin tuohon implantin laittaa niin missä hinnoissa nuo pyörii ts. onko hintahaitari sellainen, että kilpailuttaminen kannattaa? Kysyin omalta hammaslääkäriltä ja vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä, 2350 EUR. Ei tosin käyty läpi, että kuuluuko tuohon ihan kaikki mitä implantti nyt vaatii (röntgenit, mallinnukset tms.) ja implantti sekä kruunu, mutta olettaisin hinnan puolesta. Tallinnaan en kuitenkaan ajatellut mennä laitattamaan, ihan niin kova luotto "velipoikiin" ei ole.

Esim. tuolla mainostetaan Hammasimplantti hinta Helsingissä 1350€ - Hammasklinikka Medident 1350EUR, mutta tuota erittelystä puuttuu tuo etukäteen tehtävä tutkimus. Käsittääkseni tuo aika tarkasti mallinnetaan ennen toteutusta.

Hammasimplantit yksityisellä hammaslääkärillä | Nyt alkaen 999 € Tai tuossa alkaen 999 EUR. Tuolla mainittu hinnastossa erikseen konsultaatiokäyntiin kuuluvat röntgen ja kktt.

Noh, tammikuuhun asti pitää ainakin odotella että tuo poistetun hampaan kohta luutuu.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 579
Leegopuolelle liittyy omatkin kysymykset. Onko jollekulle laitettu hammasimplanttia? Itseltä halkesi harmillisesti tuossa muutama viikko sitten sivuhammas, joka siis jouduttiin poistamaan. Ajattelin tuohon implantin laittaa niin missä hinnoissa nuo pyörii ts. onko hintahaitari sellainen, että kilpailuttaminen kannattaa? Kysyin omalta hammaslääkäriltä ja vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä, 2350 EUR. Ei tosin käyty läpi, että kuuluuko tuohon ihan kaikki mitä implantti nyt vaatii (röntgenit, mallinnukset tms.) ja implantti sekä kruunu, mutta olettaisin hinnan puolesta. Tallinnaan en kuitenkaan ajatellut mennä laitattamaan, ihan niin kova luotto "velipoikiin" ei ole.

Esim. tuolla mainostetaan Hammasimplantti hinta Helsingissä 1350€ - Hammasklinikka Medident 1350EUR, mutta tuota erittelystä puuttuu tuo etukäteen tehtävä tutkimus. Käsittääkseni tuo aika tarkasti mallinnetaan ennen toteutusta.

Hammasimplantit yksityisellä hammaslääkärillä | Nyt alkaen 999 € Tai tuossa alkaen 999 EUR. Tuolla mainittu hinnastossa erikseen konsultaatiokäyntiin kuuluvat röntgen ja kktt.

Noh, tammikuuhun asti pitää ainakin odotella että tuo poistetun hampaan kohta luutuu.
Kysyhän tuolta Hammaslääkäri Veikkolan Hammaslääkäriasema Kirkkonummi ja nimenomaan Okko Sivoselta tai käy näyttään. Huippukaveri ja halpa ku mikä. Pomo sai siltä halvan tarjouksen implantista, oisko ollu joku 1600 € / 2 hammasta tjsp..

Lisäksi äärimmäisen lepposa kaveri ja halpa muissakin operaatioissa.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Mikähän mulle iski yhtäkkiä, kun oikean puolen lapaluun alta joku jumittaa ja tuntuu säteilevän kipua rintalastankin puolelle. Jos painan sormella tuosta solisluun alta, niin tuntuu kipua kylkiluissa vai mitkä ne siinä alla meneekään (kostosternaalinivel?). Hengittäminen itsessään ei satu, mutta jos yskäisen kovaa, niin kipu tuntuu lavassa ja siinä rintalastan oikella puolella. Jos pyöritän kättä suorana, niin tuossa rintalastan vieressä tuntuu sellaista rutinaa. Tuntuu, että joku paikka pitäisi rusauttaa auki jostain. Kättä pystyy liikuttamaan rauhallisesti, mutta nopeat liikkeet aiheuttaa kipua. Erityisesti jos kurotan ylös tai eteen. En ole mielestäni mitään erikoista tehnyt. Laitoin kyllä yhdelle kovalle maastopyörälenkille liikaa ilmaa keulaan ja renkaisiin, jolloin pyörä muuttui liian jäykäksi ja ryskäsin silti menemään tavalliseen tapaan aika hankalissakin kivikoissa. Sen jälkeen tämä on alkanut. Oliskohan se ryskääminen voinut hajottaa jotain? Mietin, että varaanko ajan hierojalle, fysioterapeutille vai lääkärille...
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 216
Veikkaisin lihasperäistä, lämpöä jumppaa ja muutama kevyempi päivä rymistelystä
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Veikkaisin lihasperäistä, lämpöä jumppaa ja muutama kevyempi päivä rymistelystä
Joo, taukoa on ainakin pakko pitää. Käyny tässä tietenkin lenkeillä ihan normaalisti, mutta tänään tuli lenkin jälkeen kyllä sen verran kipeäksi, että tuli selväksi!
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Minä oon nyt lihasjumeja iteltäni hieronut enempi ja vähempi eroon jumeista youtuube videoiden avulla ja oli kovaa päänsärkyä jne. Ja ilmankin. Kannattaa kokeilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
95
Kirjottelehan kommentteja kun tulee valmista. Itellä aikalailla sama homma mutta ei ole kukaan lääkäri siitä maininnut enkä ole edes ajatellut että tolla tavalla voisi fiksata.
No joo kävin siellä konsultaatiossa 2kk sitten rinologilla ja sanoi että kyllä selvästi kuuluu julkiselle. Suoraan leikkaus jonoon edes ilman röntgeneitä ja ilmanvirtausmittaus testejä. Oma lähtökohta ehkä kun googleen broken nose, nose fracture hakusanalla niin melko lievästä päästä. 3-4h nukutettuna koko toimenpide ja yö sairaalassa. 3vk-1kk saikku. Kaikki nenän rakenteet melkeen siirtyneet ja vääntyneet virhe asentoihin sellaisiin ettei kirurgille suotuisia korjata anatomisesti oikein..kuulemma taltalla hakataan luut irti ja väännetään väkisin oikein, rustot muotoilla ja neulotaan oikein, väliseinä irroitetaan ja hakataan suoraksi myös ehkä ruston siirteitä korvasta/kylkiluusta..ihoon tehdään avoviilto josta väkisin kammetaan sivuun iho nenän päältä pois tieltä jotta kaikki tuo saadaan tehtyä..


Omakannassa listattu: Nenän hankinnallinen deformiteetti ja nenän väliseinänvinous. Koronan takia korjaus viiväästyy kevääseen, alkukesästä työterveyslääkäri tuon lähetteen laittoi. Tuo kaikki kun koulunvälitunnilla yli 10v sitten 80kg kaveri kaatui päälleni vahingossa, mutta myöhäiskorjaukset kai erittäin hankalia ja melko korkea korjausleikkaus mahdollisuus oisko 5-10%. :mad:
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Minä oon nyt lihasjumeja iteltäni hieronut enempi ja vähempi eroon jumeista youtuube videoiden avulla ja oli kovaa päänsärkyä jne. Ja ilmankin. Kannattaa kokeilla.
Kiitos! Kun painan tuosta rintalihaksen päältä hellästi, niin ei siinä tunnu mitään kipeää lihasta. Kun painan kovempaa siten että työnnän niitä luita vasten, niin silloin tuntuu kipua. Jotain rustovauriota alan veikkaamaan ainakin etupuolelle. Tuo selän puolella oleva lapajumi on varmaankin lihaksesta johtuva, mutta kun sinne ei ylety... Laitoin sellaisen piikikkään hierontapallon seinän ja selän väliin, niin sain rullailtua sieltä kipeää kohtaa. Nyt on lämpötarra ollut kiinni kolmisen tuntia. Ikävän tuntuista, kun en ole koskaan aiemmin loukannut mitenkään pahasti.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 571
Avovaimolle kehittyi hitaasti dysfagia ... eilen ottivat lopulta osastolle kun hän suostui jäämään pakon edessä, ja nyt löydettiin ruokatorvesta 5 cm kasvain, lajista ei vielä tänään varmuutta.

Voi helv ... hyvästi, helppo elämä ja tervetuloa painajaiset. Toivotaan parasta.
Hitto, kun nää on niin pitkään oireettomia! Appiukolla 4cm kasvain maksassa ilman mitään oireita. Löytyi sattumalta vuosikontrollissa, joka oli seurausta toisesta taudista. Sekin vähän muutti suunnitelmia... Koittakaa kestää, kyllä niistä ihmisiä selviää, vaikka saisikin huonon ennusteen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 313
Viestejä
4 191 596
Jäsenet
70 722
Uusin jäsen
StormyTheWulf

Hinta.fi

Ylös Bottom