Voihan perkele.
Kiroan kihdin helvetin syvyyksiin, mutta eipä taida auttaa kun tuo vaiva taitaa olla sieltä kotoisin.
Oli alkanut helteillä ilmeisesti nesteenhukan+maksalaatikon takia. En kuvitellut tollasia vaivoja saavani vielä tässä iässä, mutta onkin yksi vittumainen vaiva toi. Sattuu maanperkeleesti. Taitaa jäädä maksalaatikot syömättä tulevaisuudessa. En jaksaisi pelleillä mahdollisuudella että tää toistuisi useammin. "Kiellettyjen" ruokien listalla ainoa, mitä tulen syöneeksi.
Kihti on kyllä niin syvältä kuin voi olla. Itsellä ollut kihtidiagnoosi jo yli kymmenen vuotta. Aina labrakokeissa uraattiarvot olleet vain vähän yli viitearvojen mutta vaikeita niveloireita oli useita vuosia. Liikunnan harrastaminen loppui lähes kokonaan nivelkipujen vuoksi ja vaikuttaahan se muutenkin arkeen ihan pirusti. Arkiliikkuminen ja varsinkin rappusten nouseminen oli välillä miltei mahdotonta. Minulla oireilivat isot nivelet (polvet, kyynärpäät lähinnä). Apuriinia olen syönyt koko ajan, oireiden ollessa pahimmillaan olen syönyt vuorokaudessa maksimiannoksen sekä apuriinia (300mg X 3) että ibuprofeiinia (800mg ibuprofeiini tuntui olevan ainoa kipulääke joka edes vähän vähensi oireita). Ibuprofeiinia jouduin syömään lähes päivittäin useita vuosia.
Muutama vuosi sitten huomasin että oireet helpottuivat aina kesäisin. Ihmettelin tätä ja päädyin sellaiseen lopputulemaan että oireilulla ja d-vitamiinin saamisella täytyy olla joku yhteys. Pari vuotta sitten aloin syömään kesäajan ulkopuolella 100 mikrogrammaa d-vitamiinia päivittäin. Oireet eivät palanneet yhtä usein eikä yhtä pahoina. Nykytilanteessa oireita on ehkä kerran kolmessa kuukaudessa ja ne poistuvat pian kipulääkkeellä. Apuriinin ylläpitoannoksena minulla on 100mg päivässä.
Ei varmaan toimi kaikilla mutta ei maksa paljoa kokeilla tuota d-vitamiiniannoksen nostamista. Suositusannoksethan on aika pieniä vielä nykyäänkin. Puoskaroinnin uhallakin suosittelen kokeilemaan