Teräksiset paistinpannut (ruostumaton, hiiliteräs, valurauta)

Itsellä on sekä rosteri että hiiliteräs (alumiiniteflon toki myös). Liityin ketjuun noin vartti sitten, mutta pikakelauksella näyttää siltä, että jengi suosittelee hiiliterästä helppouden vuoksi rosterin yli.

En suoraan sanottuna voi käsittää tätä. Hiiliterästä (De Buyer itsellä) vaikeampaa pannua en ole koskaan omistanut. Katsottu vinkit sieltä ja täältä sekä tehty rasvapoltot ties millä metodeilla monia kertoja. Silti se "non stick" pinnoite kuoriutuu suurelta osin parin käytön jälkeen ja pannulla ei tee sen jälkeen mitään jos ei taas uhraa paria tuntia rasvapolton tekoon mikä kuoriutuu heti vaikka miten välttää tomaattia ja kaikkea hapanta.

Rosteri on way to go jos haluaa hyvää paistopintaa ja helppoutta.
Hyvä sinulle jos rosteri toimii parhaiten. Joillekin toimii hiiliteräs ja joillekin rosteri. Mutta vähän outoa silti koska oikea lämpötila on noin 70% tärkeintä kun taas jokseenkin hyvä patina hiiliteräs tai valuraudassa voi saada aikaan noin 20% lisäyksen (joka voi olla vaikka kananmunalla se kriittinen). Mutta vain kulumaton teflon on 100% tarttumaton ja se nopeasti kuluu 80% mitä voi saavuttaa helposti rautapannuilla.

Oli vaikea valinta tänään minkä pannusarjan antaisin pojalleni joka vasta jouluna kertoi että hänellä nyt on oma kämppäkin. Toivottavasti pärjää induktiolla ja rautapannulla mitä ei liene ikinä käyttänyt :) No ruotsalainen mutta kiinassa valmistettu kevyempi vaihtuikin sitten ranskalaisiin De Buyer pannuihin.

Itse alankin taas kokeilemaan näiden Rönneby valurautapannujen käyttöä kun ovat seisoneet kaapissa noin 15 vuotta kun niitä aloin kunnostamaan. Molemmat pannut sopivat juuri lieteni levyille niin pakkohan niitä on alkaa käyttämään ja 30cm pannukin on mielyttävän kevyt 1,8 kg vs Debuyer Element B Pro 2,3 kg. Poika kyllä jaksaa tätä varmasti kun käy salillakin :)

Pitäisi miettiä jotain ”stick” pannua ekaksi ei-tefloniksi kotiin, mutta aika vaikea valita.

Kalalle ja tomaattikastikkeille varmaan rosteri olisi paras kun muuten sitruunat ja tomaatit syövät patinat.

Toisaalta hiiliteräs olisi varmaan enemmän non-stick patinoituneena ja vähemmän kriittinen lämmityksen suhteen, mutta se sitten taas ei kestä märäksi jättämistä tai esim. itselleni suhteellisen yleistä valkoviinillä lotraamista…

Mitähän tässä tekisi? Ei viitsisi ostaa kaappeihin pannuja jotka jäävät käyttämättä.

Induktiolle ja se mitä ei paisteta ikinä on nauta/porsas. Kalaa ja äyriäisiä kyllä menee ja niiden kaverina sitten valkoviiniä ja sitruunaa. Tomaattikastikkeita olen tehnyt kohtuullisella menestyksellä rosterikattilassa, joten ehkä se materiaali menettelisi.
Itse käytän hiiliterästä n. 90% ajasta, mutta sanoisin tuon kuvauksen perusteella että rosteri on sulle parempi valinta, lähinnä sen takia, että tomaattia, sitruunaa, valkkaria yms. menee pannulle. Itselläni on noita aineksia varten joku halpa ja huono Ikean kasari, mutta parempaa rosteria olen miettinyt, vaikka käyttö onkin vähäistä.

Itsellä on Swiss Diamondin Premiun Steel sarjan 28 cm:n rosteri paistokasari kastikkeita varten, mutta käytännössä melkein kaiken muunkin paistan sillä, koska on vain niin hyvä pannu. Ei tarvitse huolehtia pinnoitteista ja voi käyttää teräksisiä välineitä. Vähän kun paistoon laittaa voita/öljyä, niin ei pahasti edes kiinni tartu. Ja jos tarttuu, niin helppo silti puhdistaa, kun kaataa pienen tilkan vettä pannulle paiston jälkeen ja sillä kiehuvalla vedellä lastalla vähän pyöräyttää.

Kaapissa on myös hiiliteräspannu, tefalin tarttumattomalla pinnalla oleva pannu ja myös valurautainen parilapannu, mutta eniten tulee tuota rosteria käytettyä.

Onnistuukos lättyjen teko ruostumattomalla ilman kiinni tarttumista? Tähän asti tehnyt pääasiassa valuraudalla ja joskus harvoin hiiliteräkselläkin ja niillä ei tartu kiinni. Jotenkin vaan ajattelen että ne tarttuu ruostumattomaan kiinni. En (vielä) omista ruostumatonta pannua niin en pääse kokeilemaan.

Onnistuukos lättyjen teko ruostumattomalla ilman kiinni tarttumista? Tähän asti tehnyt pääasiassa valuraudalla ja joskus harvoin hiiliteräkselläkin ja niillä ei tartu kiinni. Jotenkin vaan ajattelen että ne tarttuu ruostumattomaan kiinni. En (vielä) omista ruostumatonta pannua niin en pääse kokeilemaan.
Kyllä valuraudalla ja hiiliteräksellä on ollut miellyttävämpi kokemus paistella itsellä.

Kätevintähän tuo paistelu on teräslastalla ja voissa paistelee. Homma hoituu rosterillakin, mutta vähän varovaisemmin itse olen teräslastaa rosterilla käyttänyt, naarmujen vuoksi, kun taas rautapannuilla ihan surutta. Pikkuisen enempi olen kuitenkin kokenut, että rosterilla tarttuisi kiinni.

Lähes reunaton valurauta lättyrauta ja ohut metallilasta on se oma valinta.

Letuilla on se wanha viidakon sanalasku että kaksi ekaa ei koskaan onnistu, ja sen jälkeen ei mitään ongelmia? ;-) Tosin en ole tullut koittaneeksi rosterilla mutta ihme jollei onnistu. (meinaan jos muna onnistuu helposti ja munakas niin miten lettu voisi olla vaikeampi?) Lähtisin samoin kuin muuhunkin liikkeelle, vesitesti, rasva, lettu, lasketaan hiukan lämpöä, annetaan olla se minuutti, ja katsotaan missä ollaan... pitääkin kokeilla seuraavan kerran kun tulee kakarat kylään...yleensä se kysymys menee että pieniä vai suuria, ja pienille on vain valuvaihtoehto.

Statistiikka

Viestiketjuista
262 640
Jäsenet
75 038
Uusin jäsen
Kieroliero

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom