Talvirenkaat - yleisketju

Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Tän viikon nyt ajellut täällä parjatuilla Hakkapeliitta R3 SUVeilla, eikä tunnu katumaasturin alla yhtään löllöiltä kyllä. Pehmeähän tuolla on muutoinkin ajella, niin ei varmaan kyllä huomaisikaan. Sporttisemmassa autossa saattaa tilanne toki olla toinen.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
R3:t alla 1150-kiloisessa autossa 15" koossa. Ei ole yhtään löllöt asfaltilla, vaikka ajelen tällä autolla aina suht kovaa. Sulan ajan kokemusten osalta ei eroa mitenkään edellisistä Contin nastoista silloin kun se sarja oli uusi. Molemmat huomattavan hiljaisia ja ajomukavia halpoihin kesärenkaisiin nähden. Lisäksi nuo halvat kesärenkaat ohjautuu joka autossa miten sattuu, nämä kalliit talvirenkaat menee koko elinkaarensa tismalleen sinne minne auton pyöränkulmat ne osoittaa.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 207
Eka tonni takana x-ice kitkoilla ja onhan tuo r2:seen verrattuna ihan eri rengas. Ei kaadu alle eikä luistonesto hakkaa koko aikaa päälle. Vielä kun pääsisi lumelle testaamaan.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
855
Muistaako joku onko renkaita tai vanteista ollut kunnollisia alennuksia blackfridayn aikoihin aiempina vuosina?
Pari vuotta sitten ostin Contin CVC7 rengasliikkeen BF-tarjouksesta alennus taisi olla luokkaa 100 €.

E: Tarkastin vanhat viestit rengasmarket oli liike ja alennus oli -150€ 16" renkaista.
 
Liittynyt
08.03.2019
Viestejä
78
Tuli ryhdyttyä kitkarenkailijaksi ja yllätyttyä erittäin positiivisesti. En tiennytkään, että auton renkaat voi olla noin hiljaiset. Täällä pohjoisessa on jo täysi talvi, ja renkaat tuntuivat pitävän erittäin hyvin. Saa nähdä sitten kauanko tuota iloa kestää. Alle tuli siis Contin Vikingcontact 7:t.

Yllätys oli myös valmistusmaa. Luulin, että Contit valmistetaan Saksassa, mutta näissä kumeissa luki "Made in Russia". No, sillä tuskin on kuitenkaan suurta vaikutusta renkaan suorituskykyyn.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 863
Tuli ryhdyttyä kitkarenkailijaksi ja yllätyttyä erittäin positiivisesti. En tiennytkään, että auton renkaat voi olla noin hiljaiset. Täällä pohjoisessa on jo täysi talvi, ja renkaat tuntuivat pitävän erittäin hyvin. Saa nähdä sitten kauanko tuota iloa kestää. Alle tuli siis Contin Vikingcontact 7:t.

Yllätys oli myös valmistusmaa. Luulin, että Contit valmistetaan Saksassa, mutta näissä kumeissa luki "Made in Russia". No, sillä tuskin on kuitenkaan suurta vaikutusta renkaan suorituskykyyn.
Minusta on tuntunut, että muutenkin hiljaiset CVC7:t olisivat vielä hiljaisemmat pakkaskelillä. Onkohan tämä jotain omaa kuvitelmaani vai onko yleisempikin kokemus?
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Tuli ryhdyttyä kitkarenkailijaksi ja yllätyttyä erittäin positiivisesti. En tiennytkään, että auton renkaat voi olla noin hiljaiset. Täällä pohjoisessa on jo täysi talvi, ja renkaat tuntuivat pitävän erittäin hyvin. Saa nähdä sitten kauanko tuota iloa kestää. Alle tuli siis Contin Vikingcontact 7:t.

Yllätys oli myös valmistusmaa. Luulin, että Contit valmistetaan Saksassa, mutta näissä kumeissa luki "Made in Russia". No, sillä tuskin on kuitenkaan suurta vaikutusta renkaan suorituskykyyn.
Itselläni on Goodyearin nasta renkaat on pakko olla. Kun asun paikassa mihin päästäkseen on kurvin jälkeen heti jyrkkä nousu johon ei voi ottaa vauhtia tai lentää kurvista ulos ja autot aina sudittavat sen mäen talvella peilijääksi. Olen vain katsellut monta talvea kun kitkarenkaita käyttävät ovat mäessä jumissa välillä monta kertaa saman viikon aikana. Kitkat ei vain pidä siinä peilijäällä millään ja vauhti ei kurvin jälkeen riitä ylöspääsyyn. Jopa taksikuskit kitkojen kanssa luovuttavat siinä mäessä ja nolona pyytävät asiakkaat kävelemään loppumatkan tai tulemaan mäkeen sen sijaan, että veisivät kotiovelle asti.

Kyllähän kitkat muuten on hyvät jos ei ole tarvetta saada parasta pitoa peilijäällä ovat hiljaiset ja kuluttuvat vähemmän bensaa ja ympäristöystävällisemmät kun eivät hajota tienpintoja nastojen tapaan.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 207
Itselläni on Goodyearin nasta renkaat on pakko olla. Kun asun paikassa mihin päästäkseen on kurvin jälkeen heti jyrkkä nousu johon ei voi ottaa vauhtia tai lentää kurvista ulos ja autot aina sudittavat sen mäen talvella peilijääksi. Olen vain katsellut monta talvea kun kitkarenkaita käyttävät ovat mäessä jumissa välillä monta kertaa saman viikon aikana. Kitkat ei vain pidä siinä peilijäällä millään ja vauhti ei kurvin jälkeen riitä ylöspääsyyn. Jopa taksikuskit kitkojen kanssa luovuttavat siinä mäessä ja nolona pyytävät asiakkaat kävelemään loppumatkan tai tulemaan mäkeen sen sijaan, että veisivät kotiovelle asti.

Kyllähän kitkat muuten on hyvät jos ei ole tarvetta saada parasta pitoa peilijäällä ovat hiljaiset ja kuluttuvat vähemmän bensaa ja ympäristöystävällisemmät kun eivät hajota tienpintoja nastojen tapaan.
No ajotyylejä ja kuskeja on monia. Xc70 ei GY kitkoilla jäänyt kertaakaan mihinkään mäkeen jumiin vaikka tuli ajeltua umpihangessa pikkuteitä tai lapin tuntureissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
No ajotyylejä ja kuskeja on monia. Xc70 ei GY kitkoilla jäänyt kertaakaan mihinkään mäkeen jumiin vaikka tuli ajeltua umpihangessa pikkuteitä tai lapin tuntureissa.
Nelivedolla voi olla jotain asiaa tuohon, veikkaan että KoneenKokoajalla on etu/takaveto.

Täytyy kehua noita nokian hakka 10 renkaita talvipidosta, tosi hyvin pitää lumella ja jäällä ja käytös on loogisen lineaarista.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Nelivedolla voi olla jotain asiaa tuohon, veikkaan että KoneenKokoajalla on etu/takaveto.

Täytyy kehua noita nokian hakka 10 renkaita talvipidosta, tosi hyvin pitää lumella ja jäällä ja käytös on loogisen lineaarista.
Oikeassa olet etuveto on, varmaan nelivedolla nousisi paremmin, suurin osa ihmisistä ajaa etu- tai takaveto autoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 863
Nelikolla etenemiskyky on kyllä melkoisesti parempi kuin etuvedolla tai takavedolla. Sen huomaa arkiajossakin liukkaiksi kiillottuneissa risteyksissä liikennevaloista lähtiessä. Auto lähtee liikkeelle ja kiihtyy heti, kun esim. etuveto joutuu keräilemään vauhtia hissukseen luistonestovalon vilkkuessa.

Neliveto on niitä varusteita, että kun kerran on ollut, vaikea luopua tulevissakaan autoissa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Nelikolla etenemiskyky on kyllä melkoisesti parempi kuin etuvedolla tai takavedolla. Sen huomaa arkiajossakin liukkaiksi kiillottuneissa risteyksissä liikennevaloista lähtiessä. Auto lähtee liikkeelle ja kiihtyy heti, kun esim. etuveto joutuu keräilemään vauhtia hissukseen luistonestovalon vilkkuessa.

Neliveto on niitä varusteita, että kun kerran on ollut, vaikea luopua tulevissakaan autoissa.
No ensimmäisiä rehdisti peilijäisiä aamuja sähkönelikolla ajoa takana nyt ja on muuten yllättävän vaikea arvioida liukkautta kun kierrokset eivät nouse, valoja ei vilku ja auto lähtee paikaltaan oikein nätisti. Ainoa mikä kertoo suoraan ajaessa liukkaudesta on tehomallin hiukan enemmän luistoa salliva ESC ja sitä kautta perä joka haluaa tulla rinnalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Onko kokemuksia Bridgestone Blizzak Ice kitkarenkaista? Olisi tulossa pk-seudulle 16" koossa uuden Leafin alle. Kannattaako pitäytyä niissä vai vaatia/kysellä jotain muuta tilalle?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 168
Tuli ostettua Continentalin CVC7 Farkku Focus II:een. Aivan järjetön ero verrattuna entisiin Nordman 5 renkaisiin. Ensinnäkin, nyt tuntuu että suurin ääni lähtee traktorimaisesta diesel koneesta eikä renkaista. Tai tuulen suhinasta. Menee aivan sukkasilleen. Pidossakin nämä hakkaa kuluneet nordmanit missä vain olosuhteissa, tuossa oli jo kelit jossa oli järjettömän liukasta -1c ja peilijää. Hieman sulaa pinnalla. Samana päivänä ajettu molemmilla ja onhan nämä kitkat paremmat jopa tuossa pääkallo kelissä kuin kuluneet nordmanit.

Kokemuksia on reilut 20v ajeluista, varmaan puolet nastoilla ja puolet kitkoilla. Ensituntumalta nämä contit hakkaa edelliset kitkat mitkä omistin (Nokian R2:t) aivan kaikilla ominaisuuksilla. Miten hiljaiset nämä renkaat olisivatkaan hiljaisessa autossa? Focus nyt ei ole kuitenkaan mikään äänieristyksen huipputuote.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
723
Tuli ostettua Continentalin CVC7 Farkku Focus II:een. Aivan järjetön ero verrattuna entisiin Nordman 5 renkaisiin. Ensinnäkin, nyt tuntuu että suurin ääni lähtee traktorimaisesta diesel koneesta eikä renkaista. Tai tuulen suhinasta. Menee aivan sukkasilleen. Pidossakin nämä hakkaa kuluneet nordmanit missä vain olosuhteissa, tuossa oli jo kelit jossa oli järjettömän liukasta -1c ja peilijää. Hieman sulaa pinnalla. Samana päivänä ajettu molemmilla ja onhan nämä kitkat paremmat jopa tuossa pääkallo kelissä kuin kuluneet nordmanit.

Kokemuksia on reilut 20v ajeluista, varmaan puolet nastoilla ja puolet kitkoilla. Ensituntumalta nämä contit hakkaa edelliset kitkat mitkä omistin (Nokian R2:t) aivan kaikilla ominaisuuksilla. Miten hiljaiset nämä renkaat olisivatkaan hiljaisessa autossa? Focus nyt ei ole kuitenkaan mikään äänieristyksen huipputuote.
Täällä sama auto ja viime talveksi vaihdoin samat renkaat. Tismalleen samat kokemukset, edelliset oli HKPL 7:t ja joka osa-alueella (pito, melu, ajettavuus) ihan mieletön ero Contien suuntaan.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
CVC7 ekaa kertaa tonnikeijun alla, onhan sitä ollut tässä jäätä ja lunta ja sahannut on lämpötila. Ikinä ole ennen omistanut kitkoja, mutta näin parin viikon jälkeen en vaihda. Pääosin kuitenkin tiet on aina sulat tai ajettavassa kunnossa ja loppu kolmannes sitten täytyy ajaa varovaisemmin oli mikä rengas tahansa. Plussaa hiljaisuudesta ja järkevästä kontrollista. Noksun hakkapeliittan jälkeen nää tuntuu unelmalta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Todella isoja eroja on kyllä autojen talviajettavuudessa. Mulla oli Lexus Ls400, jossa oli ensin Bridgestonen kitkat ja sitten myöhemmin Goodyearin nastat. Se oli talvella aivan onneton auto, aina jossain jumissa ja jäi jopa tasaiselle parkkipaikalle kiinni. Nastarengaskaan ei tuonut kuin marginaalisen parannuksen. Nyt on CLK Mese, jossa Trianglen nastat ajossa ja samasta ikäluokasta huolimatta ja vieläpä siten, että Mese on avoauto eikä sedan, niin talviajo on paljon sujuvampaa.

Sen kun ajelee menemään, ei mitään ongelmia vetopidon kanssa, eroa on kuin yö ja päivä Lexukseen verrattuna. Lexuksessa oli 225-60-r16 ja 215-65-r16 renkaat ja Mesessä on nyt 225-45-r17. En tiedä, voiko rengaskoko vaikuttaa noin paljon vai painonjakauma, mutta ero on ihan älytön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 689
Omat ensikokemukset (misukan) kitkoista on jo yli 10v sitten, ja jo silloin yllätti että eivät ne jarrutuksessa normaalissa liikenteessä tuntuneet kovinkaan paljon huonommalta kuin nastat. Suurin ero lähinnä jos halusi kiihdyttää vauhdilla, varsinkin jäällä. Tähän tietty auttaa neliveto ja/tai ettei ole kiire. Seuraavaksi tulee varmaan jälleen kitkat näiden Hankookkien tilalle (jotka ovat muuten helvetin krantut paineille tyyliin 0,2 väärin niin auto on yliohjaava kuin mikä)...

Edit:

En tiedä, voiko rengaskoko vaikuttaa noin paljon vai painonjakauma, mutta ero on ihan älytön.
Villi arvaus, suurin ero on lukkoperässä. Ja veikkaan että mersulla on parempi vetoluistonhallinta (mitä omat kokemukset on, niin takavetoisista parhaimmasta päästä).
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 107
Kolmisen viikkoa ollut Michelin X-ice Snow kitkat alla ja fiilikset tähän saakka oikein positiiviset.

Ainakin nyt uutena tuntuu pitoa löytyvän joka tilanteessa hyvin, etenkin lumisella pinnalla aivan hämmentävän hyvä pito. Jäälläkin pitää rauhallisissa liikkeissä yllättävän hyvin, käytös myös loogista ja lineaarista, eli tuntee etukäteen kun pito alkaa loppua jotta voi sovittaa jarrutuksen tehoa/ajotapaa. Ohjaustunto yleensäkin hyvä, tuntuu vakaalta alla ja todella hiljaiset verrattuna aiempiin nastoihin.

Ihan pahimpia haistapaska-kelejä ei ole vielä kerennyt eteen tulla, mutta jäisinä aamuina on pärjännyt vallan mainiosti hankalammissakin paikoissa, kuten yhdessä matkalle osuvassa jyrkässä mäessä mihin käännytään 90 asteen käännös suojatien yli (eli pitää tulla aika rauhallisesti lähtöön).

Tämän hetken fiilis on että nastoihin ei varmaan ole paluuta, ellei näistä katoa sitten pito huomattavasti nopeammin jolloin joutuisi uusimaan tiheämmällä tahdilla.
 

AJA

Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
38
2015 vuoden Hakkapeliitat alkaa olla vaihtokunnossa. Tuleeko jossain vaiheessa talvea nastarenkaat alennukseen? Luulisi että kesärenkaita lyödään varastot täyteen maaliskuussa.
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
314
2015 vuoden Hakkapeliitat alkaa olla vaihtokunnossa. Tuleeko jossain vaiheessa talvea nastarenkaat alennukseen? Luulisi että kesärenkaita lyödään varastot täyteen maaliskuussa.
Tampereella poistoja alkaa ilmestymään jo heti helmikuun alusta ja varastot vaihtuu kesärenkaisiin maaliskuun aikana.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
782
Hain lauantain kaupasta uudehkon auton johonka myyjäliike oli laittanut uudet kiinalaiset Triangle WinterX kitkarenkaat. Itse ajanut jo lähes 20 v kitkarenkailla, mutta jotenkin en vaan luottanut noihin renkaisiin. Kävin sitten tänään vaihtamassa alle jo aikaisemmin hyviksi todetut GoodYear Ultragrip ice 2 kitkat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Hain lauantain kaupasta uudehkon auton johonka myyjäliike oli laittanut uudet kiinalaiset Triangle WinterX kitkarenkaat. Itse ajanut jo lähes 20 v kitkarenkailla, mutta jotenkin en vaan luottanut noihin renkaisiin. Kävin sitten tänään vaihtamassa alle jo aikaisemmin hyviksi todetut GoodYear Ultragrip ice 2 kitkat.
Mielenkiintoista! Nyt on mahdollista vertailla uusien kiinalaisten ja uusien merkkirenkaiden eroja. Huomasitko mitään selkeää eroa näissä?
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
782
Mielenkiintoista! Nyt on mahdollista vertailla uusien kiinalaisten ja uusien merkkirenkaiden eroja. Huomasitko mitään selkeää eroa näissä?
En noilla kiinalaisilla ajanut kuin muutaman päivän kuivalla kelillä. Mukava niillä oli ajaa tuon aikaa. Tämän enempää kokemusta niistä en kerennyt saada. Syy miksi vaihdoin ne pois, oli pelkästään oma perstuntuma, ei vaan jostain syystä lötynyt luottoa niille. Mutta, rengasliikkeen mukaan, ne toimivat ensimmäisen ja ehkä toisen talven, sit niiden ominaisuudet alkavat heiketä huomattavasti nopeammin kuin ns. merkkirenkaiden.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
En noilla kiinalaisilla ajanut kuin muutaman päivän kuivalla kelillä. Mukava niillä oli ajaa tuon aikaa. Tämän enempää kokemusta niistä en kerennyt saada. Syy miksi vaihdoin ne pois, oli pelkästään oma perstuntuma, ei vaan jostain syystä lötynyt luottoa niille. Mutta, rengasliikkeen mukaan, ne toimivat ensimmäisen ja ehkä toisen talven, sit niiden ominaisuudet alkavat heiketä huomattavasti nopeammin kuin ns. merkkirenkaiden.
Kaksi talvea menee mutta ei oikein enempää sen olen huomannut kiinankitkoilla omalla ajolla. N.20tkm kestää.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
122
Onko teillä tiedossa hyviä tarjouksia kokoluokassa 225/55 R17 taikka suht lähelle tota luokkaa, kuitenkin r17?
Nastarenkaat tietenkin pitäisi olla, hinta noin 100e per rengas eli 200e Nokialaiset saa jäädä suosiolla pois.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Näkisit sinäkin veljeni valon ja liittyisit upeaan kitkarengasautoilijoiden rotuun.

Mut jos haluat vaeltaa pimeydessä niin Renkaiden myynti | Lue lisää tuotteista | Laaja valikoima renkaita heti varastossa | Rehvid24.ee | Nastarengas Hankook Winter i*Pike RS2 W429 205/55R16

 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
122
Näkisit sinäkin veljeni valon ja liittyisit upeaan kitkarengasautoilijoiden rotuun.

Mut jos haluat vaeltaa pimeydessä niin Renkaiden myynti | Lue lisää tuotteista | Laaja valikoima renkaita heti varastossa | Rehvid24.ee | Nastarengas Hankook Winter i*Pike RS2 W429 205/55R16

Nykyään Nokian kitkat alla ja ei vaan toimi. Liian jäistä tietä pihatieltä lähtien.
Laitoin nuo tilaukseen, samanlaiset oli entisessä autossa. Ei ole pahaa sanottavaa.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 863
Onko teillä tiedossa hyviä tarjouksia kokoluokassa 225/55 R17 taikka suht lähelle tota luokkaa, kuitenkin r17?
Nastarenkaat tietenkin pitäisi olla, hinta noin 100e per rengas eli 200e Nokialaiset saa jäädä suosiolla pois.
Jos budjetti venyy vajaat kolmekymppiä per kumi, niin tällaiset saisi: Renkaiden myynti | Lue lisää tuotteista | Laaja valikoima renkaita heti varastossa | Rehvid24.ee | Nastarengas Goodyear Ultra Grip Ice Arctic SC 225/55R17
Onko jollain kokemuksia näistä? Ei mikään modernein kumi mutta muistelen, että Contin Ultagrip Arctic Ice pärjäsi asiallisesti jokunen vuosi sitten talvirengastesteissä.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Huomasiks, että noita soundcomfortteja on vaan 2kpl jäljellä. Normirengasta on vielä saatavana ja ihan hyvä rengas onkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Tässähän on jo joulukuussa tullut koettua keskimääräisen talven koko skaala. Alla myös suositut CVC7 koossa 245/56/17 merssun ML:ssä.

Ei voi oikein moittia, pitoa riittää ihan tarpeeksi joka tilanteessa ja lähtee nelikolla kiiltäväksi suditetuista risteyksistä kuin hauki kaislikosta :smoke: Hiljaisetkin ovat ja kulutusta lähti muutama dl vrt vanhat ping pong kitkat. Tietenkin järki on pidettävä kädessä peilijäällä kaarteissa ym. selvissä riskipaikoissa. Tosin hyvin tuntuu pysähtyvän kehnommallakin kelillä. Taannoin lähestyttiin alamäessä risteystä edellä ajavan kanssa samaa vauhtia. Oli oikein mukava pääkallokeli. Oma peli pysähtyi ongelmitta mutta edellä ajava luisteli risteyksen ohi suoraan päin liikenteenjakajaa vaikka jarrutus aloitettiin samoilta paikkeilta ja kaupan päälle itsellä oli vielä peräkärrykin perässä :beye:

Nykyisen käyttökokemuksen perusteella vaikea kuunnella ulinaa nastarenkaiden ylivoimaisuudesta perustallaajalle. Erikoistilanteet sitten erikseen esim. raskaan trailerin veto... tai sitten joku takatuuppari + talo sijaitsee mäen päällä ja naapuri kastelee joka päivä tien luistinradaksi tms :hmm:
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
875
Omassa autossani on alla Nokian Hakkapeliitta 9:t.

Kuivalla asfaltilla ja oikein lämpimällä säällä nuo ovat kieltämättä vähän lepsut ajettavat, mutta ei mielestäni kovin äänekkäät.

Mitä liukkaampi keli, niin sitä paremmin renkaat toimivat. Mielestäni todella hyvät renkaat erityisesti kunnon jääpinnalla, luistot ovat rauhallisia ja auto koko ajan hallittavissa, pito irtoaa todella loogisesti.
Myös vetopito on hyvä.

Kestävyydestä en osaa sanoa mitään.
Ite täysin samaa mieltä ja ehkä hieman uraherkät. Ja vasta sataneella pakkaslumella todella hyvä pito. Itellä edelliset nokialaiset olivat alla about 30tkm ja pintaa oli vielä, mutta alkoi ikä tulee vastaan.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
133
Tässähän on jo joulukuussa tullut koettua keskimääräisen talven koko skaala. Alla myös suositut CVC7 koossa 245/56/17 merssun ML:ssä.

Ei voi oikein moittia, pitoa riittää ihan tarpeeksi joka tilanteessa ja lähtee nelikolla kiiltäväksi suditetuista risteyksistä kuin hauki kaislikosta :smoke: Hiljaisetkin ovat ja kulutusta lähti muutama dl vrt vanhat ping pong kitkat. Tietenkin järki on pidettävä kädessä peilijäällä kaarteissa ym. selvissä riskipaikoissa. Tosin hyvin tuntuu pysähtyvän kehnommallakin kelillä. Taannoin lähestyttiin alamäessä risteystä edellä ajavan kanssa samaa vauhtia. Oli oikein mukava pääkallokeli. Oma peli pysähtyi ongelmitta mutta edellä ajava luisteli risteyksen ohi suoraan päin liikenteenjakajaa vaikka jarrutus aloitettiin samoilta paikkeilta ja kaupan päälle itsellä oli vielä peräkärrykin perässä :beye:

Nykyisen käyttökokemuksen perusteella vaikea kuunnella ulinaa nastarenkaiden ylivoimaisuudesta perustallaajalle. Erikoistilanteet sitten erikseen esim. raskaan trailerin veto... tai sitten joku takatuuppari + talo sijaitsee mäen päällä ja naapuri kastelee joka päivä tien luistinradaksi tms :hmm:
Taitaa auton painolla olla melkoinen vaikutus, pikkuisen eroa onko alla 1300kg vai 2300kg auto.
Raskaamman alla paskatkin renkaat pidon puolesta ok, varsinkin raskaampi 4wd lähdössä hakkaa kaikki kevyemmät uusilla hyvillä renkailla olevat vajaa vetoiset sata-nolla.
Ja en tarkoita haukkua kitkarenkaita, varmasti etenkin raskaammissa autoissa hyvä vaihtoehto. Jopa itsellekin vaihtoehto.

Mutta oman perstuntuman mukaan 1600kg hyvät nastat vs 2100kg paskat nastat (nastat poikki, vanhat), 2100kg 4wd hakkaa mennen tullen normaalikelillä, ääriolosuhteet sitten aika yllättäviä:x3:
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
301
Taitaa auton painolla olla melkoinen vaikutus, pikkuisen eroa onko alla 1300kg vai 2300kg auto.
Raskaamman alla paskatkin renkaat pidon puolesta ok, varsinkin raskaampi 4wd lähdössä hakkaa kaikki kevyemmät uusilla hyvillä renkailla olevat vajaa vetoiset sata-nolla.
Ja en tarkoita haukkua kitkarenkaita, varmasti etenkin raskaammissa autoissa hyvä vaihtoehto. Jopa itsellekin vaihtoehto.

Mutta oman perstuntuman mukaan 1600kg hyvät nastat vs 2100kg paskat nastat (nastat poikki, vanhat), 2100kg 4wd hakkaa mennen tullen normaalikelillä, ääriolosuhteet sitten aika yllättäviä:x3:
Kaksi talvea ajettu CVC7:lla ja auton oma massa 1,3 t. Tänä talvena on yhtenä päivänä joutunut vähän himmailemaan ympyröissä verrattuna normaaliin ajoon, ja normaali ei ole erityisen varovainen. Lähes päivittäin tulee oltua myös nastojen päällä erilaisin kulkuneuvoin ja perstuntumalta tunne on että kitkoilla on ollut enemmän pitoa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
778
Ja en tarkoita haukkua kitkarenkaita, varmasti etenkin raskaammissa autoissa hyvä vaihtoehto.
Minkä fysiikan oppien mukaan kitkarengas pitäisi paremmin raskaan auton alla kuin kevyen?
Onhan tottakai raskaalla autolla enemmän pitoa, mutta niin on myös sitten sitä liike-energiaa taistelemaan pysähtymistä tai sivuttaispitoa vastaan.

Itsellä ollut kitkaa alla Toyota Aygossa ja Mondeon farkussa. Ihan hyvin ajoi asian kummassakin autossa.

Linkkaa jotain testejä asiaan liittyen jos löytyy, kiinnostaisi kyllä tietää jos on tehty jonkun toimesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 679
Raskas auto saa aikaiseksi paremman kitkakertoimen, kun rengas puree pintaan. Rekathan menee jossain määrin jäänkin ”läpi”.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Tuohon vaikuttaa myös renkaan leveys, jos pikkukinneriin pistää jotkut 225 leveät kumit niin eihän niillä mitään tee kun pintapaine jää liian alhaiseksi.

Sanoisin kuitenkin että ~1200kg auto uusilla renkailla pysähtyy ja menee mutkissa paljon paremmin kun ~2000kg auto huonoilla renkailla.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Tuohon vaikuttaa myös renkaan leveys, jos pikkukinneriin pistää jotkut 225 leveät kumit niin eihän niillä mitään tee kun pintapaine jää liian alhaiseksi.

Sanoisin kuitenkin että ~1200kg auto uusilla renkailla pysähtyy ja menee mutkissa paljon kun ~2000kg auto huonoilla renkailla.
Tuota on joskus saanut selitellä ihmisille kun ovat ihmetelleet miksi ralliautoissa ei ole törkeän leveät renkaat hiekalla ja lumella yms pehmeällä alustalla ja miksi ei ole matalaprofiilikumit ettei vaan taittuisi rangas alle...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
607
Tuota on joskus saanut selitellä ihmisille kun on ihmetellyt miksi ralliautoissa ei ole törkeän leveät renkaat hiekalla ja lumella yms pehmeällä alustalla ja miksi ei ole matalaprofiilikumit ettei vaan taittuisi rangas alle...
Ei se nasta pääse sinne mistä sitä pitoa löytyy leveällä profiililla.
Eipä ne formuloissakaan ole mitään matalaprofiilisia ne renkaat.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Ei se nasta pääse sinne mistä sitä pitoa löytyy leveällä profiililla.
Eipä ne formuloissakaan ole mitään matalaprofiilisia ne renkaat.
Tiedän kyllä. Moni ei vain tule moista ajatelleeksi vaikka tajutaan kyllä että leveä kumi=helpommin vesiliirrossa ja että matalaprofiili=kovempi kyyti (eikä osata yhdistää että kovempi kyyti tarkoittaa tiettyyn rajaan asti sitä ettei kumi ole tienpintaa vasten optimaalisesti vaan pito vaihtelee vs renkaan oma jousto suuntaan ja toiseen)....
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
607
Tiedän kyllä. Moni ei vain tule moista ajatelleeksi vaikka tajutaan kyllä että leveä kumi=helpommin vesiliirrossa ja että matalaprofiili=kovempi kyyti (eikä osata yhdistää että kovempi kyyti tarkoittaa tiettyyn rajaan asti sitä ettei kumi ole tienpintaa vasten optimaalisesti vaan pito vaihtelee vs renkaan oma jousto suuntaan ja toiseen)....
Paljon on liikenteessä autoja joissa alusta vedetty alas ja matalaprofiilista rengasta ulkonäkö syistä ja aivan kauheita ajaa.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
784
Paljon on liikenteessä autoja joissa alusta vedetty alas ja matalaprofiilista rengasta ulkonäkö syistä ja aivan kauheita ajaa.
Uraisilla ja roudan raiskaamilla kantateillä upeita kilometrejä edessä, kun jonkun 1.6:n peruskiesin alle on kangettu hinnat alkaen -alustasarja ja jotkut 235-leveät kumit 18-tuumaisilla kiinantinavanteilla.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
133
Minkä fysiikan oppien mukaan kitkarengas pitäisi paremmin raskaan auton alla kuin kevyen?
Onhan tottakai raskaalla autolla enemmän pitoa, mutta niin on myös sitten sitä liike-energiaa taistelemaan pysähtymistä tai sivuttaispitoa vastaan.
Kvarkki jo kertoikin vastauksen.
Oletko ajanut moottoripyörää? Siinä mielestäni huomaa hyvin massan vaikutuksen, takapyörälle ei masaa, ei sitä sillä kyllä nopeasti pysäytetäkkään, etupyörällä on massaa ja sillä pysähdytään sitten jo nopeasti.
Ääritilanteet sitten erikseen.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
122
Laita vielä, että mikä malli Nokian kitkoista.
Nokia Hakkapeliitta R2. Ihan sama mihinkä lähtee niin on 10km verran suuntaansa erittäin mutkikasta tietä, varustettuna ylä- ja alamäellä, sekä hirviä tulee harvakseen vastaan. Jos sitä asuisi muualla, niin varmaan olisi kitkat alla.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Nokia Hakkapeliitta R2. Ihan sama mihinkä lähtee niin on 10km verran suuntaansa erittäin mutkikasta tietä, varustettuna ylä- ja alamäellä, sekä hirviä tulee harvakseen vastaan. Jos sitä asuisi muualla, niin varmaan olisi kitkat alla.
Mulla on entisessä autossa R2 kokemusta ja nykyään on R3:t alla. Omasta mielestä näillä on kyllä eroa paljonkin R3:n eduksi. Meilläkin on kotiin tulossa vähän haastetta ja hyvin pärjää. Vähän samoja mietteitä uusimmista kitkamalleista, mitä IS kirjoitti. Monet muutkin uudemmat kitkat pyörii kyllä toisella tasolla vanhempiin nähden.

” Jäällä ajaessa paljastui, että Hakkapeliitta R3 toimii lähes nastarenkaan veroisesti. Sen kanssa tulee varmasti paremmin toimeen hankalissa oloissa kuin aiemmilla kitkarenkailla.”

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 334
Viestejä
4 157 520
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom