Talvirenkaat - yleisketju

Aika nopeasti se paras terä nastoista katoaa. 1 tkm jälkeen jo ihan eri.
Jännä juttu.
Meillä kakkosautossa 7 vuotta vanhat Nokian nastat (ajettu ehkä n.8tkm/talvi) ja pito on edelleen ihan suhteellisen hyvä. Ominaisuudet on toki heikentyneet, mutta edelleen todella looginen ja selkeä rengas ajaa etenkin ns.pääkallokeleillä ja ei tuolla mitään hätää ole lähteä liikenteeseen kelillä kuin kelillä.
Äskettäin vaihdossa tulleessa ns.ykkösautossa on alla Goodriden icemaster spike nastat (paistettu 12/23) ja pito on aivan kauhea. Etenkin sivuttaispito on todella heikko ja käsiteteltävyys liukkaalla vastaa lähinnä jotain loppuun ajettua (merkki) kitkarengasta, saat silti nastojen metelin ja vollotuksen.... tämä ominaisuus tulee toki myös vanhoissa merkkinastoissa, mutta nastojen rapina ei ole pelkkää kuviteltua pitoa...
Jatkossakin otan ainakin itse vanhat ns.merkkinastat aina ennen kiinan ihmeitä...
 
Itse olen tässä vuosien varrella tullut siihen tulokseen, että pitoa tarvitaan lähinnä etenemiskyvyn lisäämiseen, eli ns. nollanopeudessa siitä pidosta on jotain hyötyä. Maantiellä kun mennään 80-100 km/h, niin ne erot renkaiden osalta ovat jo sillä tasolla, että jos jollain kiinankumilla ollaan menossa metsään, niin melkeinpä sillä uudella Nokian nastallakin, eli toisin sanoen riskiraja on tosi lähellä millä renkaalla hyvänsä noissa nopeuksissa.
 
Itse olen tässä vuosien varrella tullut siihen tulokseen, että pitoa tarvitaan lähinnä etenemiskyvyn lisäämiseen, eli ns. nollanopeudessa siitä pidosta on jotain hyötyä. Maantiellä kun mennään 80-100 km/h, niin ne erot renkaiden osalta ovat jo sillä tasolla, että jos jollain kiinankumilla ollaan menossa metsään, niin melkeinpä sillä uudella Nokian nastallakin, eli toisin sanoen riskiraja on tosi lähellä millä renkaalla hyvänsä noissa nopeuksissa.
Testeissä hyvä ja huonon renkaan ero maksimikaarrenopeudessa on noin 20 km/h.
 
Jännä juttu.
Meillä kakkosautossa 7 vuotta vanhat Nokian nastat (ajettu ehkä n.8tkm/talvi) ja pito on edelleen ihan suhteellisen hyvä.
Mitä jännää tässä nyt muka oli? Uudet nastat tiputtaa alussa pitoaan vähän, kuuleehan se uusista jo äänestä kun rapisevat enemmän
sisäänajon aikana. Varsinainen kuluminen on sitten ihan eri asia. Kommentoin tätä vain tuon takia, kun hehkutettiin pitoa kahden päivän jälkeen.
 
Mitä jännää tässä nyt muka oli? Uudet nastat tiputtaa alussa pitoaan vähän, kuuleehan se uusista jo äänestä kun rapisevat enemmän
sisäänajon aikana. Varsinainen kuluminen on sitten ihan eri asia. Kommentoin tätä vain tuon takia, kun hehkutettiin pitoa kahden päivän jälkeen.
Aivan, oikeassa olet.
Rapina ei kuitenkaan oman kokemukseni mukaan kerro mitään todellisesta pidosta, korkeintaan voi ilmaista sen menettämisen rajaa, ja merkkikumeissa se raja on selkeä. Pitoa ei käsittääkseni missään testeissä mitata rapinan perusteella?
Et muistaakseni kuitenkaan Nokian tuotteilla "pysty" ajamaan, koska Tesla ja Ford ovat liian herkkiä löysälle renkaan rungolle? (joka on muuten yksi tärkeimmistä TALVI renkaan ominaisuuksista).
 
Itse olen tässä vuosien varrella tullut siihen tulokseen, että pitoa tarvitaan lähinnä etenemiskyvyn lisäämiseen, eli ns. nollanopeudessa siitä pidosta on jotain hyötyä. Maantiellä kun mennään 80-100 km/h, niin ne erot renkaiden osalta ovat jo sillä tasolla, että jos jollain kiinankumilla ollaan menossa metsään, niin melkeinpä sillä uudella Nokian nastallakin, eli toisin sanoen riskiraja on tosi lähellä millä renkaalla hyvänsä noissa nopeuksissa.
Melko eriävä mielipide on kyllä itsellä tähän.
Töiden puolesta joudun paljon ajelemaan ns. säässä kuin säässä Itä-Suomen vaaroilla ja rengas voi tehdä todella ison eron.
Kaikilla toki pääsee perille, mutta kuten sanoit, niin erot ovat pieniä. Ero on silti ojassa tai tiellä oleminen.
Eli jos en "ulosmittaa" parempaa rengasta ajamalla kovempaa, niin miksi ostaisin sen halvan kiinalaisen joka voi maksaa hengen kun hirvi hyppää tielle? Käyttössäkin se halpa ja huono nasta on kallis, kun pito häviää parin talven jälkeen...
 
Viimeksi muokattu:
Aivan, oikeassa olet.
Rapina ei kuitenkaan oman kokemukseni mukaan kerro mitään todellisesta pidosta, korkeintaan voi ilmaista sen menettämisen rajaa, ja merkkikumeissa se raja on selkeä. Pitoa ei käsittääkseni missään testeissä mitata rapinan perusteella?
Et muistaakseni kuitenkaan Nokian tuotteilla "pysty" ajamaan, koska Tesla ja Ford ovat liian herkkiä löysälle renkaan rungolle? (joka on muuten yksi tärkeimmistä TALVI renkaan ominaisuuksista).
No ei nyt ihan osunut autot... Kenestä lie puhut. Nokialaisen suurin heikkkous on ylimitoitettu jääpito muihin pintoihin nähden.
 
Mitä jännää tässä nyt muka oli? Uudet nastat tiputtaa alussa pitoaan vähän, kuuleehan se uusista jo äänestä kun rapisevat enemmän
sisäänajon aikana. Varsinainen kuluminen on sitten ihan eri asia. Kommentoin tätä vain tuon takia, kun hehkutettiin pitoa kahden päivän jälkeen.
Milloin sitä sitten voi hehkuttaa? Aiemmatkin renkaat autossa oli aluksi uusia.
Sitäpaitsi en ole havainnut mitään pidon jyrkkää huonontumista millään renkailla "kun nastojen suurin terävyys katoaa".
 
Milloin sitä sitten voi hehkuttaa? Aiemmatkin renkaat autossa oli aluksi uusia.
Sitäpaitsi en ole havainnut mitään pidon jyrkkää huonontumista millään renkailla "kun nastojen suurin terävyys katoaa".
En minä mistään jyrkästä erosta puhunut. Sen verran sitä uusissa kuitenkin on, että asiaan kiinnittää huomiota. Ihan bränikkänä ne tuntuu joskus jopa turhan ärhäköiltä tarraamaan kiinni. Siitä se lisämelukin tulee.
 
En minä mistään jyrkästä erosta puhunut. Sen verran sitä uusissa kuitenkin on, että asiaan kiinnittää huomiota. Ihan bränikkänä ne tuntuu joskus jopa turhan ärhäköiltä tarraamaan kiinni. Siitä se lisämelukin tulee.
Omassa autossa ei ole turhan ärhäkkä tarttumaan mikään kun ei ole lukkoperää. Tarkoitus ei ollut tänä vuotena ostaa uusia - ennen kuin jäin ylämäkeen sutimaan valoissa, ja missasin kahdet vihreät.

-Entisiin Hankookiin verrattuna hkpl 10 menee motaria kuin juna raiteilla, (Hankookit olikin aika levottomat kovassa vauhdissa).
-Renkaiden ulina ei kuulu kovana, ja sanovat että se vähenisi ajan myötä.
-Ajettavuuden pehmeyden ja pidon takia luulin että renkaissa oli vähän ilmaa, mutta kun tarkistin olikin 2.7 bar kun tavallisesti pidän 2.5.
 
Viimeksi muokattu:
Uusia kitkoja Michelin X-Ice snow tilalle etsimässä. Onko kellään kokemuksia Hankook Winter I cept iz3 (w636) tai Goodyear Ultra Grip Ice 3 verrattuna näihin 5mm pinnalla oleviin Michelineihin? Alkaa pito olla heikko jäällä ajaessa (4 talvea takana)
Hankookit olis parikymppiä halvemmat per rengas. 15 tuumaisena
 
GY on saamarin paljon parempi rengas kuin tuo x-ice. Siis liukkaalla, muuten ei ole pahaa sanottavaa misukasta. Toki noi oli eri autoissa minulla, mutta perstuntumalta sai olla kokonaisvaltaisesti varovainen x-icen kanssa (aiempiin Nokia/Conti/GY kitkoihin nähden). Ei gy:tkään ihan parhaat ole, mutta preferoin hankinnassa vahvasti paljaan asfaltin tuntumaa. Jos taas meinaat neljö talvea ajaa, niin en ehkä lähtis murehtimaan 20€ eroa hinnassa. Molemmilla toki varmasti pärjäät.
 
Entäpä Continental Viking Contact 7? Saisin hyvään hintaan nuo. Kaks talvea meinasin ajaa.
 
Ehkö vähän meluisampi kuin GY ja asfaltilla myös aavistuksen heikompi, mutta ei mitään mitä huomaisi ellei peräkanaa aja. Liukkaalla parempi. Ostaisin samantien contit jos ovat halvempi kuin gy. Yleensä minusta toisinpäin.
 
GY on saamarin paljon parempi rengas kuin tuo x-ice. Siis liukkaalla, muuten ei ole pahaa sanottavaa misukasta. Toki noi oli eri autoissa minulla, mutta perstuntumalta sai olla kokonaisvaltaisesti varovainen x-icen kanssa (aiempiin Nokia/Conti/GY kitkoihin nähden). Ei gy:tkään ihan parhaat ole, mutta preferoin hankinnassa vahvasti paljaan asfaltin tuntumaa. Jos taas meinaat neljö talvea ajaa, niin en ehkä lähtis murehtimaan 20€ eroa hinnassa. Molemmilla toki varmasti pärjäät.

Tilasin nuo GY. Toivottavasti ero on selkeä.
 
Onko kukaan nastoittanut henkilöauton renkaitaan itse?

Ei, en ole suditellut nastoja irti. Samoin tieliikennelaillisuus voi olla kyseenalainen. Mutta tuli vastaan tuollainen DIY-kitti ruuvattavilla nastoilla ja pohdin, voisiko sellaiset periaatteessa ruuvata renkaisiin.

 
Taitaa kysymys ennemminkin olla, että miksi kukaan haluaisi noita itse ruuvata? Halvinkin paskarengas kaupasta on todennäköisesti noita valtavasti parempi ja pitkäikäisempi.
 
Onko kukaan nastoittanut henkilöauton renkaitaan itse?

Ei, en ole suditellut nastoja irti. Samoin tieliikennelaillisuus voi olla kyseenalainen. Mutta tuli vastaan tuollainen DIY-kitti ruuvattavilla nastoilla ja pohdin, voisiko sellaiset periaatteessa ruuvata renkaisiin.


Älä ruuvaa läpi :) Tuossa jokin sopivuustaulukko, ei nuo kyllä varmaan kovissa nopeuksissa toimi.

https://cdn.virtasenkauppa.fi/assets/8442-bestgrip-sopivuustaulukko.pdf
 
Onko kukaan nastoittanut henkilöauton renkaitaan itse?

Ei, en ole suditellut nastoja irti. Samoin tieliikennelaillisuus voi olla kyseenalainen. Mutta tuli vastaan tuollainen DIY-kitti ruuvattavilla nastoilla ja pohdin, voisiko sellaiset periaatteessa ruuvata renkaisiin.

En keksi mitään syytä miksi kukaan nastoittaisi tavallisia henkilöauton renkaita. Maastorenkaita jonkun verran, kun hyviä ja karkeita talvirenkaita on todella vähän markkinoilla, ja siinäkin tapauksessa "tavalliset" nastat on halvempia teetettynä kuin ruuattavat. NASTOITUS
Ruuvattavat nastat sopii lähinnä sellaiseen käyttöön, missä ei haluta käyttää erikseen talvi- ja kesärenkaita.
 
Periaatteessa voiko ruuvata nastoja ha-renkaisiin, kyllä. Tekisinkö niin tai lähtisinkö semmosilla ajamaan muiden sekaan, en. Tuommoset ruuvattavat nastat on lähinnä tarkoitettu kotivehkeisiin mm, mönkkärit, traktorit jne. mikäli niitä renkaisiin haluaa/tarvitsee laittaa.
 
Luulis olevan viimeistään pakkauksen kyljessä, onhan se trafi tarkka nuista nasta rajoituksista mitä saa olla ja tuntuu et kiristyy vaan. Enpä ihmettele jos alkaa valmistajilta tippua nastarenkaat vuosien saatossa pois tuotannosta
 
Tämmösellä popniitti-pyssyllä ampuvat merkkirenkaisiin maahantuojalla, tiedä sitten pysyvätkö sen paremmin nämäkään: 1x New Car Tires Studs Screw Snow Spikes Tool Tire Nail Air Gun For Winter Wheel | eBay
Missähän näin vielä tehdään? Luulisi et nykyään kaikilla vähintäänkin nastoitus kone, semi tai autom. Tuo poppari lähinnä tarkoitettu pieneen määrään renkaita nastoittaa, toki tiedän yhden kaverin joka nastoittanut viimeset 20 vuotta renkaita ammatikseen pelkästään popparilla eikä muuhun suostu.
 
Onko kukaan nastoittanut henkilöauton renkaitaan itse?

Ei, en ole suditellut nastoja irti. Samoin tieliikennelaillisuus voi olla kyseenalainen. Mutta tuli vastaan tuollainen DIY-kitti ruuvattavilla nastoilla ja pohdin, voisiko sellaiset periaatteessa ruuvata renkaisiin.

vanhat nappulanokiat voisi olla hyvä nastoituskohde, mutta lamelloidut renkaat tuskin.
 
Nyt tuli eteen uusi asia itselleni; pienen alkaneen tutinan johdattamana ajattelin käydä tasapainottamassa Teslan alla pyörivän kaks talvea ajossa olleen Michelinin X-ice snow kitkarengassarjan.

Tuomioksi tuli "turhaan" ja kaikki hylkyyn: jokaisesta runko poikki. Kiinnittivät huomiota, ettei ole 'ev' mallin renkaat vaan ihan perus, epäily syyksi miksi näin on käynyt, eivät ole vahvistamattomina kestäneet painoa. Itseäni hieman epäilyttää, koska Tesla ei ole erityisen raskas, mutta....

Pirellit meni nyt tilaukseen.
 
Nyt tuli eteen uusi asia itselleni; pienen alkaneen tutinan johdattamana ajattelin käydä tasapainottamassa Teslan alla pyörivän kaks talvea ajossa olleen Michelinin X-ice snow kitkarengassarjan.

Tuomioksi tuli "turhaan" ja kaikki hylkyyn: jokaisesta runko poikki. Kiinnittivät huomiota, ettei ole 'ev' mallin renkaat vaan ihan perus, epäily syyksi miksi näin on käynyt, eivät ole vahvistamattomina kestäneet painoa. Itseäni hieman epäilyttää, koska Tesla ei ole erityisen raskas, mutta....

Pirellit meni nyt tilaukseen.

Miten tuo olisi mahdollista? Eikö renkaan pitäisi kestää kantavuusluokkansa verran, oli sitten EV tai ei...

Mutta kuinka Pirelliin päädyttiin? Eikö sillä ole rengasvalmistajana vähän sellainen hitti-tai-huti maine?
 
Goodyearia ei saa tässä koossa vielä kolmosena kuin ensi talvelle ja Pirelli on ollut nyt testeissä hyvä uudella mallillaan, joten kokeilen.
 
Nyt tuli eteen uusi asia itselleni; pienen alkaneen tutinan johdattamana ajattelin käydä tasapainottamassa Teslan alla pyörivän kaks talvea ajossa olleen Michelinin X-ice snow kitkarengassarjan.

Tuomioksi tuli "turhaan" ja kaikki hylkyyn: jokaisesta runko poikki. Kiinnittivät huomiota, ettei ole 'ev' mallin renkaat vaan ihan perus, epäily syyksi miksi näin on käynyt, eivät ole vahvistamattomina kestäneet painoa. Itseäni hieman epäilyttää, koska Tesla ei ole erityisen raskas, mutta....

Pirellit meni nyt tilaukseen.
Kaksi talvea alla, sun ostamana vai edellisen omistajan? Äkkiseltään voisi reklamaatiolla saada uudet kumit alle Micheliniltä..
 
Kaksi talvea alla, sun ostamana vai edellisen omistajan? Äkkiseltään voisi reklamaatiolla saada uudet kumit alle Micheliniltä..

Ne kumit taitaa olla ammattiautoilijan käytössä... Tiedä sitten, auttaako jopa asiaa normikuluttajaan nähden, mutta toisaalta kilometrejä renkaat on saattaneet nähdä jo aika monta.
 
Kai noilla on jo 40-50tkm rullattu, pintaa olis vielä hyvin ajaa kevääseen. Ihan itseni ajamana ja ostamana.

IMG_20250120_140907758.jpg

Ei mielestäni pitäis olla painon takia, extra load nämäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Pirelli on ollut nyt testeissä hyvä uudella mallillaan, joten kokeilen.

Eikös tämä pirellin "uusi" malli ollut "uusi" riippuen tuotantoerästä?

Tämä juttu on vuosia vanha, mutta muistan että olisi uudempi keissi myös tästä, mutta en löydä nyt googlella.

 
Eikös tämä pirellin "uusi" malli ollut "uusi" riippuen tuotantoerästä?

Tämä juttu on vuosia vanha, mutta muistan että olisi uudempi keissi myös tästä, mutta en löydä nyt googlella.

Taitaa uusi malli olla Ice Zero Asimmetrico.
 
Ei pystynyt enää ajeleen neljättä talvea Contintal VikingContact7 rinkuloilla vaikka nuukuuksissani ajattelin kokeilla :eek: Pintaa alkoi olla alle 5mm ja 50 000km lasissa. Kumi kovaa ja jäällä alettiin luistella ja etenemiskyky katosi hangessa.

Sain aika hyvän diilin 2,5v sitten paistetuista 245/65r17 Bridgestone BLIZZAK DM-V3 kitkoista 650€ alle laitettuna... Katsotaan nyt onko nämä mistään kotoisin. Kuvio on ainakin suht rouhea, kuvittelisin että kaivaa hangessa eteenpäin mukavasti.
 
Eipä nuo omien kokemuksien mukaan paljoa kulu sen jälkeen kun pinta on alle 5 mm. Ja ajo-ominaisuudet tosiaan on mitä on. Talvella ei pidä ja asfaltillakin ikävät. Yritin aikanaan käyttää jämärenkaita pois keväällä ja syksyllä, mutta hyvä jos millin sai pois 10+ tkm aikana. Alla kävi sekä nokiaa että contia. Conteilla tosin muistaakseni kävi jopa niin, että talvi oli ihan paska ja menin pitkälle talveen ennen kuin vaihdoin. 50 tkm on jo ihan hyvin kumille eli hyvillä mielin uutta alle.

e: Mulla siis ”suoraa” motaria matka-ajona käytännösdä koko ajan eli renkaat pääsee helpolla.
 
Tuo diili osui itsellekin silmään eilen, mutta valitettavasti ei sijainnin takia ollut mahdollinen.

En nyt vielä tilannut mitään, mutta katsoin että tuo ehdotettu Michelin X-ice North 4 voisi kyllä olla hyvä valinta. Näyttäisi reff.ee sivulla setti 553€ toimituksineen. Onkohan luotettava paikka tilata?
Raportoidaas, nyt kun kuukauden ja 3000km ollut alla nämä Michelin X-Ice North 4:set. Kelit vaihdellut sulista teistä kunnon lumi- ja jääkeleihin. Kaikissa keleissä renkaat toimineet hyvin ja pito liukkaalla tosi hyvä. Ekat 500km oli hieman äänekkäät ja levottomat, mutta sitten rauhoittuivat.

Tilasin lopulta erenkaat.fi sivustolta ja hintaa tuli setille 532€. Tulivat n. viikossa kotiovelle ja kaikki oli paistettu 2024. Vaihto alta alle oli 60€.
 
Nyt tuli eteen uusi asia itselleni; pienen alkaneen tutinan johdattamana ajattelin käydä tasapainottamassa Teslan alla pyörivän kaks talvea ajossa olleen Michelinin X-ice snow kitkarengassarjan.

Tuomioksi tuli "turhaan" ja kaikki hylkyyn: jokaisesta runko poikki. Kiinnittivät huomiota, ettei ole 'ev' mallin renkaat vaan ihan perus, epäily syyksi miksi näin on käynyt, eivät ole vahvistamattomina kestäneet painoa. Itseäni hieman epäilyttää, koska Tesla ei ole erityisen raskas, mutta....

Pirellit meni nyt tilaukseen.
Onko monttu teitä ajettu? Ei kyllä sellaisenaan pitäis "ei-ev" renkaat hajota rungoistaan teslan alla 104 indeksillä, misukalla on pehmeä runko ja saattanut pettää teslan alla monttuun ajaessa, mut sekin et kaikki 4 rengasta hajonnut eikä esim oikean puoleisia etu/taka renkaita kun siellä ne montut aina tuppaa olemaan. Jos tosiaan nätisti ajetut niin laittaisin kyl misukalle reklamaation ja takuukäsittelyyn, pakko olla jotain pielessä.

Lisätään vielä että onko renkaissa sama tehtaan dot sekä valmistusvk? Voi olla hyvin jotain sekunda erää
 
Kai ne normaalia soratiemöykytystä on saanu läpi talvien, mut ei juurikaan asfalttireikiin ajoa; varmasti niitäkin on sattunut, mut kyllä mä alitajuisesti väistelen epätasaisuudet jos vain mahdollista.

En ole katsonut dot, mutta muistikuva olis, että tuoreen leiman sarja kun saapuivat. Pitääpä katsoa kun muistais...
 
Eihän se rengas nyt tiedä onko siinä päällä painava auto vai sähköauto jos niiden paino on samaa luokkaa. Rengasvalmistajan tehtävä on tehdä renkaat, että ne kestää oman kuormitusindeksinsä mukaiset massat mukisematta.

Äkkiseltään kuulostaisi täysin kuluttajansuojalakien vastaiselle yrittää evätä esim. takuuta jos sähköautoon ei ole ostettu "EV" speksattuja (kalliimpia) renkaita joissa on täysin sama kuormitusindeksi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
265 782
Viestejä
4 600 779
Jäsenet
75 703
Uusin jäsen
Elaksinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom