• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Talvirenkaat - yleisketju

Talvirenkaita koossa 180-190/50-55/r15? Ei mitään linglongeja.

185 55 R15 i Pike RS2 W429 XL

Löytyykö halvemmalta muualta?

Koko 185/60r15 on todennäköisesti selvästi halvempi, tuo 185/55 on harvinaisempi. Jos vain mahtuu(usein mahtuu)

Esim.

85€/kpl
 
Sain muuten viime lauantaina 21.12 uudet HKPL10:t asennettua Swift-mopoautooni Porvoon Euromasterissa. Oli suht' positiivinen kokemus, sanoivat että "kestää noin 45-50 min" mutta jo 28 minsaa myöhemmin olivat valmiit. Lisäksi netissä arvottu hinta 598e (ei erityisen halpaa) oli kuitenkin 3 euroa halvempi kun koitti maksun aika tiskillä. Tämän lisäksi tuli joku Nokian Hakkaturva vakuutus tjsp. kaupan päälle vuodeksi. Kyselin hieman heidän mietteitään että "milloin sitten seuraava vaihto" jos minulla vielä on sama auto silloin. Sanoivat hieman yllättäen että suosittelevat max. 7 vuoden vaihtoväliä talvirenkaille vaikka nastaa ja pintaa olisi jäljellä. Olisin kuvitellut että enintään 4-5 vuotta. Vanhojen renkaitteni 10 vuotta oli kuitenkin aivan liikaa, olivat kumiltaan melkoisen kovat.

Pidossa huomaa kyllä selkeän eron, varsinkin alkuviikon kaltevaksi luistinradaksi muuttuneella pihallani. Ja suurinpiirtein samoissa oloisuhteissa (sama nopeus ja tienpätkä) tehty epätieteellinen mittaukseni näytti että melutaso autossa pieneni ehkä 2dB, vaikka melu ei olekkaan minulle kovin tärkeä kriteeri.
 
Sain muuten viime lauantaina 21.12 uudet HKPL10:t asennettua Swift-mopoautooni Porvoon Euromasterissa. Oli suht' positiivinen kokemus, sanoivat että "kestää noin 45-50 min" mutta jo 28 minsaa myöhemmin olivat valmiit. Lisäksi netissä arvottu hinta 598e (ei erityisen halpaa) oli kuitenkin 3 euroa halvempi kun koitti maksun aika tiskillä. Tämän lisäksi tuli joku Nokian Hakkaturva vakuutus tjsp. kaupan päälle vuodeksi. Kyselin hieman heidän mietteitään että "milloin sitten seuraava vaihto" jos minulla vielä on sama auto silloin. Sanoivat hieman yllättäen että suosittelevat max. 7 vuoden vaihtoväliä talvirenkaille vaikka nastaa ja pintaa olisi jäljellä. Olisin kuvitellut että enintään 4-5 vuotta. Vanhojen renkaitteni 10 vuotta oli kuitenkin aivan liikaa, olivat kumiltaan melkoisen kovat.

Pidossa huomaa kyllä selkeän eron, varsinkin alkuviikon kaltevaksi luistinradaksi muuttuneella pihallani. Ja suurinpiirtein samoissa oloisuhteissa (sama nopeus ja tienpätkä) tehty epätieteellinen mittaukseni näytti että melutaso autossa pieneni ehkä 2dB, vaikka melu ei olekkaan minulle kovin tärkeä kriteeri.
Kesällä laitoin 7v vanhat kesärenkaat vaihtoon, vaikka pintaa oli vielä 6mm jäljellä. Kyllähän niillä ajeli kun tietää mitä tekee ja millä ajaa, mutta 60 vauhdissa kostealla tiellä kun alkoi luistot niin totesin että mukavampi ajaa paremmilla renkailla. Uusilla renkailla 80 vauhdissa samassa mutkassa ei ollut mitään merkkejä pidon menetyksestä.
 
Kesällä laitoin 7v vanhat kesärenkaat vaihtoon, vaikka pintaa oli vielä 6mm jäljellä. Kyllähän niillä ajeli kun tietää mitä tekee ja millä ajaa, mutta 60 vauhdissa kostealla tiellä kun alkoi luistot niin totesin että mukavampi ajaa paremmilla renkailla. Uusilla renkailla 80 vauhdissa samassa mutkassa ei ollut mitään merkkejä pidon menetyksestä.
Joo, minullakin menee myös kesärenkaat keväällä vaihtoon. Jotkut 7 vuotta vanhat kiinalaiset Sailun Atrezzo -merkkiset joissa pintaa vielä hieman yli sakkorajan. Mutta eivät ne ajossa kovin paljon luottamusta enää herätä, varsinkaan kaatosateessa. Varmaan noudatan "suosi suomalaista" myös näissä, eli Hakka Green 3:set tullenee alle. Ovat sen parikymppiä talvihakkapeliittoja halvemmat ja saatavuus lienee ehkä hieman parempi koossa 185/60-15. Onneksi autoon ei tarvi vaihtaa joka toinen vuosi, toisin kun prätkään :).
 
Joo, minullakin menee myös kesärenkaat keväällä vaihtoon. Jotkut 7 vuotta vanhat kiinalaiset Sailun Atrezzo -merkkiset joissa pintaa vielä hieman yli sakkorajan. Mutta eivät ne ajossa kovin paljon luottamusta enää herätä, varsinkaan kaatosateessa. Varmaan noudatan "suosi suomalaista" myös näissä, eli Hakka Green 3:set tullenee alle. Ovat sen parikymppiä talvihakkapeliittoja halvemmat ja saatavuus lienee ehkä hieman parempi koossa 185/60-15. Onneksi autoon ei tarvi vaihtaa joka toinen vuosi, toisin kun prätkään :).

Hakka Greenit on aika keskinkertaiset kesärenkaiksi. Pahin puute premium-hinta, jolle ei ole oikeutusta.

Tuossa vähän pohjoismaisten veljien vertailua siitä ja muista renkaista:

 
Hakka Greenit on aika keskinkertaiset kesärenkaiksi. Pahin puute premium-hinta, jolle ei ole oikeutusta.

Tuossa vähän pohjoismaisten veljien vertailua siitä ja muista renkaista:

No, minä olen aika keskinkertainen autoilija, ja keskinkertainen autonikin on kesäisin käytössä vain jos on pakko (muuten ajan jompaakumpaa prätkää, jopa työmatkat ja asiakaskeikat). En ole kovin herkkä renkaiden hinnalle, arvostan enemmän saatavuutta, asennuksen helppoutta ja kotimaisuutta. Moottoripyörissä tilanne hieman eri, siinä en yleensä laadussa ja pidossa säästele.
 
Samoja katselin aikaisemmin ja tänään, Nokian 10 oli kanssa mahdollisena hankittavana. Kysäisin uudestaan liikkeestä tänään ja nyt on ilmeisesti Tourneon tilaustavaralistalle tullut 19" renkaita, katsotaan mitä sieltä tarjotaan.
Tähän muuten tuli Fordilta vastaus, heillä ei ole tarjota mitään 235/50/19 kokoista nastarengasta 111/109 kantavuudelle. Mutta 103 kantavuus menee tosiaan tasan etuakselille ja 105 kantavuudella löytyy 235/55/19 renkaita. Nuohan ei ole C-renkaat, mutta XL-merkinnällä kumminkin. Ehkä ne uskaltaa liikkeeseen tilata, pyöräyttävät alle orkkisvanteisiin.

Auto siis tulee Titanium X-varustetasolla vakiona 19" vanteilla ja 235/50/129 kesärenkailla. Helmikuun alussa vähän vaikea niillä ajella, joten vaihtoehtoiset pitäisi löytää. Rekisteriotteessa on muita koko 16" ja 17", niille kyllä löytyy renkaita vaikka miten, mutta haluaisin pitää vähintään tuon 19" talvivanteena. Auton kokonaismassa on 3300 kg, joten 101 kantavuusluokka (825 kg) menee jo kokonaismassan kanssa tasan, 103 ja 105 ylittää sen. Edeleen, C-renkaita nuo ei ole, mutta eiköhän niillä pärjää.
 
Viimeksi muokattu:
Hkpl 10, parin päivän jälkeen, hieno pito joka suuntaan. Sellaista ei ole lähellekkään ollut omassa takatuupparissa millään renkailla tätä ennen. Sain vielä 8vk paistoleimalla.
 
Viimeksi muokattu:
Hkpl 10, parin päivän jälkeen, hieno pito joka suuntaan. Sellaista ei ole lähellekkään ollut omassa takatuupparissa millään renkailla tätä ennen. Sain vielä 8vk paistoleimalla.
Joo, kyllä ne hyvät on myös pienessä nelivedossa. Omat 1,5vko sitten alle laitetut paistoleimalla 4824, eivät ainakaan varastossa kauan pölyttyneet. Huomenna joutunevat taas tositoimiin jos se kauan luvattu talvi oikeasti tulee.
 
Aika nopeasti se paras terä nastoista katoaa. 1 tkm jälkeen jo ihan eri.
Jännä juttu.
Meillä kakkosautossa 7 vuotta vanhat Nokian nastat (ajettu ehkä n.8tkm/talvi) ja pito on edelleen ihan suhteellisen hyvä. Ominaisuudet on toki heikentyneet, mutta edelleen todella looginen ja selkeä rengas ajaa etenkin ns.pääkallokeleillä ja ei tuolla mitään hätää ole lähteä liikenteeseen kelillä kuin kelillä.
Äskettäin vaihdossa tulleessa ns.ykkösautossa on alla Goodriden icemaster spike nastat (paistettu 12/23) ja pito on aivan kauhea. Etenkin sivuttaispito on todella heikko ja käsiteteltävyys liukkaalla vastaa lähinnä jotain loppuun ajettua (merkki) kitkarengasta, saat silti nastojen metelin ja vollotuksen.... tämä ominaisuus tulee toki myös vanhoissa merkkinastoissa, mutta nastojen rapina ei ole pelkkää kuviteltua pitoa...
Jatkossakin otan ainakin itse vanhat ns.merkkinastat aina ennen kiinan ihmeitä...
 
Itse olen tässä vuosien varrella tullut siihen tulokseen, että pitoa tarvitaan lähinnä etenemiskyvyn lisäämiseen, eli ns. nollanopeudessa siitä pidosta on jotain hyötyä. Maantiellä kun mennään 80-100 km/h, niin ne erot renkaiden osalta ovat jo sillä tasolla, että jos jollain kiinankumilla ollaan menossa metsään, niin melkeinpä sillä uudella Nokian nastallakin, eli toisin sanoen riskiraja on tosi lähellä millä renkaalla hyvänsä noissa nopeuksissa.
 
Itse olen tässä vuosien varrella tullut siihen tulokseen, että pitoa tarvitaan lähinnä etenemiskyvyn lisäämiseen, eli ns. nollanopeudessa siitä pidosta on jotain hyötyä. Maantiellä kun mennään 80-100 km/h, niin ne erot renkaiden osalta ovat jo sillä tasolla, että jos jollain kiinankumilla ollaan menossa metsään, niin melkeinpä sillä uudella Nokian nastallakin, eli toisin sanoen riskiraja on tosi lähellä millä renkaalla hyvänsä noissa nopeuksissa.
Testeissä hyvä ja huonon renkaan ero maksimikaarrenopeudessa on noin 20 km/h.
 
Jännä juttu.
Meillä kakkosautossa 7 vuotta vanhat Nokian nastat (ajettu ehkä n.8tkm/talvi) ja pito on edelleen ihan suhteellisen hyvä.
Mitä jännää tässä nyt muka oli? Uudet nastat tiputtaa alussa pitoaan vähän, kuuleehan se uusista jo äänestä kun rapisevat enemmän
sisäänajon aikana. Varsinainen kuluminen on sitten ihan eri asia. Kommentoin tätä vain tuon takia, kun hehkutettiin pitoa kahden päivän jälkeen.
 
Mitä jännää tässä nyt muka oli? Uudet nastat tiputtaa alussa pitoaan vähän, kuuleehan se uusista jo äänestä kun rapisevat enemmän
sisäänajon aikana. Varsinainen kuluminen on sitten ihan eri asia. Kommentoin tätä vain tuon takia, kun hehkutettiin pitoa kahden päivän jälkeen.
Aivan, oikeassa olet.
Rapina ei kuitenkaan oman kokemukseni mukaan kerro mitään todellisesta pidosta, korkeintaan voi ilmaista sen menettämisen rajaa, ja merkkikumeissa se raja on selkeä. Pitoa ei käsittääkseni missään testeissä mitata rapinan perusteella?
Et muistaakseni kuitenkaan Nokian tuotteilla "pysty" ajamaan, koska Tesla ja Ford ovat liian herkkiä löysälle renkaan rungolle? (joka on muuten yksi tärkeimmistä TALVI renkaan ominaisuuksista).
 
Itse olen tässä vuosien varrella tullut siihen tulokseen, että pitoa tarvitaan lähinnä etenemiskyvyn lisäämiseen, eli ns. nollanopeudessa siitä pidosta on jotain hyötyä. Maantiellä kun mennään 80-100 km/h, niin ne erot renkaiden osalta ovat jo sillä tasolla, että jos jollain kiinankumilla ollaan menossa metsään, niin melkeinpä sillä uudella Nokian nastallakin, eli toisin sanoen riskiraja on tosi lähellä millä renkaalla hyvänsä noissa nopeuksissa.
Melko eriävä mielipide on kyllä itsellä tähän.
Töiden puolesta joudun paljon ajelemaan ns. säässä kuin säässä Itä-Suomen vaaroilla ja rengas voi tehdä todella ison eron.
Kaikilla toki pääsee perille, mutta kuten sanoit, niin erot ovat pieniä. Ero on silti ojassa tai tiellä oleminen.
Eli jos en "ulosmittaa" parempaa rengasta ajamalla kovempaa, niin miksi ostaisin sen halvan kiinalaisen joka voi maksaa hengen kun hirvi hyppää tielle? Käyttössäkin se halpa ja huono nasta on kallis, kun pito häviää parin talven jälkeen...
 
Viimeksi muokattu:
Aivan, oikeassa olet.
Rapina ei kuitenkaan oman kokemukseni mukaan kerro mitään todellisesta pidosta, korkeintaan voi ilmaista sen menettämisen rajaa, ja merkkikumeissa se raja on selkeä. Pitoa ei käsittääkseni missään testeissä mitata rapinan perusteella?
Et muistaakseni kuitenkaan Nokian tuotteilla "pysty" ajamaan, koska Tesla ja Ford ovat liian herkkiä löysälle renkaan rungolle? (joka on muuten yksi tärkeimmistä TALVI renkaan ominaisuuksista).
No ei nyt ihan osunut autot... Kenestä lie puhut. Nokialaisen suurin heikkkous on ylimitoitettu jääpito muihin pintoihin nähden.
 
Mitä jännää tässä nyt muka oli? Uudet nastat tiputtaa alussa pitoaan vähän, kuuleehan se uusista jo äänestä kun rapisevat enemmän
sisäänajon aikana. Varsinainen kuluminen on sitten ihan eri asia. Kommentoin tätä vain tuon takia, kun hehkutettiin pitoa kahden päivän jälkeen.
Milloin sitä sitten voi hehkuttaa? Aiemmatkin renkaat autossa oli aluksi uusia.
Sitäpaitsi en ole havainnut mitään pidon jyrkkää huonontumista millään renkailla "kun nastojen suurin terävyys katoaa".
 
Milloin sitä sitten voi hehkuttaa? Aiemmatkin renkaat autossa oli aluksi uusia.
Sitäpaitsi en ole havainnut mitään pidon jyrkkää huonontumista millään renkailla "kun nastojen suurin terävyys katoaa".
En minä mistään jyrkästä erosta puhunut. Sen verran sitä uusissa kuitenkin on, että asiaan kiinnittää huomiota. Ihan bränikkänä ne tuntuu joskus jopa turhan ärhäköiltä tarraamaan kiinni. Siitä se lisämelukin tulee.
 
En minä mistään jyrkästä erosta puhunut. Sen verran sitä uusissa kuitenkin on, että asiaan kiinnittää huomiota. Ihan bränikkänä ne tuntuu joskus jopa turhan ärhäköiltä tarraamaan kiinni. Siitä se lisämelukin tulee.
Omassa autossa ei ole turhan ärhäkkä tarttumaan mikään kun ei ole lukkoperää. Tarkoitus ei ollut tänä vuotena ostaa uusia - ennen kuin jäin ylämäkeen sutimaan valoissa, ja missasin kahdet vihreät.

-Entisiin Hankookiin verrattuna hkpl 10 menee motaria kuin juna raiteilla, (Hankookit olikin aika levottomat kovassa vauhdissa).
-Renkaiden ulina ei kuulu kovana, ja sanovat että se vähenisi ajan myötä.
-Ajettavuuden pehmeyden ja pidon takia luulin että renkaissa oli vähän ilmaa, mutta kun tarkistin olikin 2.7 bar kun tavallisesti pidän 2.5.
 
Viimeksi muokattu:
Uusia kitkoja Michelin X-Ice snow tilalle etsimässä. Onko kellään kokemuksia Hankook Winter I cept iz3 (w636) tai Goodyear Ultra Grip Ice 3 verrattuna näihin 5mm pinnalla oleviin Michelineihin? Alkaa pito olla heikko jäällä ajaessa (4 talvea takana)
Hankookit olis parikymppiä halvemmat per rengas. 15 tuumaisena
 
GY on saamarin paljon parempi rengas kuin tuo x-ice. Siis liukkaalla, muuten ei ole pahaa sanottavaa misukasta. Toki noi oli eri autoissa minulla, mutta perstuntumalta sai olla kokonaisvaltaisesti varovainen x-icen kanssa (aiempiin Nokia/Conti/GY kitkoihin nähden). Ei gy:tkään ihan parhaat ole, mutta preferoin hankinnassa vahvasti paljaan asfaltin tuntumaa. Jos taas meinaat neljö talvea ajaa, niin en ehkä lähtis murehtimaan 20€ eroa hinnassa. Molemmilla toki varmasti pärjäät.
 
Ehkö vähän meluisampi kuin GY ja asfaltilla myös aavistuksen heikompi, mutta ei mitään mitä huomaisi ellei peräkanaa aja. Liukkaalla parempi. Ostaisin samantien contit jos ovat halvempi kuin gy. Yleensä minusta toisinpäin.
 
GY on saamarin paljon parempi rengas kuin tuo x-ice. Siis liukkaalla, muuten ei ole pahaa sanottavaa misukasta. Toki noi oli eri autoissa minulla, mutta perstuntumalta sai olla kokonaisvaltaisesti varovainen x-icen kanssa (aiempiin Nokia/Conti/GY kitkoihin nähden). Ei gy:tkään ihan parhaat ole, mutta preferoin hankinnassa vahvasti paljaan asfaltin tuntumaa. Jos taas meinaat neljö talvea ajaa, niin en ehkä lähtis murehtimaan 20€ eroa hinnassa. Molemmilla toki varmasti pärjäät.

Tilasin nuo GY. Toivottavasti ero on selkeä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 490
Viestejä
4 567 715
Jäsenet
75 207
Uusin jäsen
Akeli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom