Talvirenkaat - yleisketju

R3 ja R5 on hyvät. Nordman versiot ei ole hyviä. Nordman R2 oli tajuttoman liukkaat ja vaihdoin suosiolla pois
Sen minkä nokia pidossa voittaa, niin ajotuntumassa häviää. Contit pitävät aavistuksen enemmän ääntä, mutta se on tasainen. Nokialainen vollottaa ihan perkeleesti ja huolella urapinnalla. Ei voi suositella, jos omaa kuulon. Goodyear vetelee märällä asfaltilla sekä nokiaa että contia 100-0. Talvipidossa riittävä, mutta ei parhaimmillaan jäällä.
 
R3 ja R5 on hyvät. Nordman versiot ei ole hyviä. Nordman R2 oli tajuttoman liukkaat ja vaihdoin suosiolla pois

Nordman RS2 oli nimestään huolimatta kopio alkuperäisestä R:stä, joten se on selvästi vanhempaa tekniikkaa. Nordman RS3 voinee olla ihan hyvä, ainakin pintakuvioltaan se on Hakkapeliitta R3, toki kumissa on voitu tehdä jotain säästöjä - se pitäisi selvittää rengastesteillä.

Hakkapeliitta R:

1738173962276.png


Nordman RS2:

1738173991133.png


Hakkapeliitta R2, josta ei ikinä tullut Nordman-halpisversiota:

1738174027820.png


Mitäs mieltä Nordman nastarenkaista? Vianorilla varastontyhjennysmyynti esim. Nordman North 9: 195/65R15 499€ asennettuna. Toisaalta "30 pv alin hinta: 458,00 €" niin onko sittenkään hyvä tarjous.


Jos etelään ei enää tule kunnon talvea, niin koska rupeaa rengasliikkeiden varastot ahdistamaan vai tuleeko parhaat tarjoukset vasta keväämmällä?

Mulla on Nordman 8:t alla toista talvea, viimeisiä laillisia Pietarin-tehtaan tuonteja. Liukkaillakin keleillä pidoltaan hyvä ja loogisen oloinen rengas, ainoa valituksenaihe on viidestäkympistä alkava ulina, joka on nähtävästi periytynyt Hakkapeliitta 8:sta. Mutta korkeammissa nopeuksissa sekin peittyy muun metelin alle vanhassa autossa. Ei luulisi ysin olevan ainakaan huonompi.
 
Nordman RS2 oli nimestään huolimatta kopio alkuperäisestä R:stä, joten se on selvästi vanhempaa tekniikkaa. Nordman RS3 voinee olla ihan hyvä, ainakin pintakuvioltaan se on Hakkapeliitta R3, toki kumissa on voitu tehdä jotain säästöjä - se pitäisi selvittää rengastesteillä.

Hakkapeliitta R:

1738173962276.png


Nordman RS2:

1738173991133.png


Hakkapeliitta R2, josta ei ikinä tullut Nordman-halpisversiota:

1738174027820.png




Mulla on Nordman 8:t alla toista talvea, viimeisiä laillisia Pietarin-tehtaan tuonteja. Liukkaillakin keleillä pidoltaan hyvä ja loogisen oloinen rengas, ainoa valituksenaihe on viidestäkympistä alkava ulina, joka on nähtävästi periytynyt Hakkapeliitta 8:sta. Mutta korkeammissa nopeuksissa sekin peittyy muun metelin alle vanhassa autossa. Ei luulisi ysin olevan ainakaan huonompi.
Oli RS2. Kuitenki ihan sukka renkaat. Hankook kitkat tuli tilalle ja luistelu loppui siihen. Vaimolle tuli michelin snow ja ne on kanssa ollut loistavat, kevyt auto ilman ESP eikä mitään ongelmia
 
Sen minkä nokia pidossa voittaa, niin ajotuntumassa häviää. Contit pitävät aavistuksen enemmän ääntä, mutta se on tasainen. Nokialainen vollottaa ihan perkeleesti ja huolella urapinnalla. Ei voi suositella, jos omaa kuulon. Goodyear vetelee märällä asfaltilla sekä nokiaa että contia 100-0. Talvipidossa riittävä, mutta ei parhaimmillaan jäällä.
Vollottava kitkarengas, onko edes Nokialla semmoista?
Onneksi on rengastestejä ja jokainen voi valita omien ajo-olosuhteiden mukaisen renkaan.
Esim. tänä "talvena", joku keskieuroopan paske olisi ollut aivan riittävä etelä-suomeen, idässä taas sellaiset peilijäät pikkuteillä että ei edes paras nasta pidä... elämä on valintoja ja kompromisseja.
On silti aika erikoista viljellä tuollaisia yleistyksiä tai "totuuksia" renkaista, koska käyttöolosuhteet vaihtelevat niin paljon.
Ostatko AutoBIldin "talvirengastestin" voittajat Suomen talveen?
 
Vollottava kitkarengas, onko edes Nokialla semmoista?
Onneksi on rengastestejä ja jokainen voi valita omien ajo-olosuhteiden mukaisen renkaan.
Esim. tänä "talvena", joku keskieuroopan paske olisi ollut aivan riittävä etelä-suomeen, idässä taas sellaiset peilijäät pikkuteillä että ei edes paras nasta pidä... elämä on valintoja ja kompromisseja.
On silti aika erikoista viljellä tuollaisia yleistyksiä tai "totuuksia" renkaista, koska käyttöolosuhteet vaihtelevat niin paljon.
Ostatko AutoBIldin "talvirengastestin" voittajat Suomen talveen?
Heh, nokiallahan ei ole rengasta mikä ei pitäisi ylimääräistä ääntä. Onko se sitten runko vai pintakuvio mikä sen tekee, mutta nokialaisilla urassa ja uran vieressä ajaessa on aivan valtava ero. Uran vieressä ovat contia vähän hiljaisemmat, urassa täysi katastrofi.

Yleistyksistä niin nyt tiedä, sen toki olisin voinut mainita, että pääasiassa rannikolla etelässä liikun. Pääasiassa siis paljasta asfalttia ja paikoin karseaa jäätä. Noissa olosuhteissa (asfaltti) Goodyear on niin paljon parempi nakki kuin muut pohjoismaiset kitkat, että ajan muutamat liukkaat kelit sitten rauhallisemmin. Pohjoisen kunnon talvessa kitka kuin kitka toimii. Pitää kuin tauti. Ehkä nokialaisetkin jossain -30 asteessa saisivat sen verran runkoon jäykkyyttä, että olisivat vertailukelpoiset muihin.

Pitkään roikuin erilaisissa nokialaisissa ja paras rengaspuolen päätös oli lakata niitä ostamasta. Ajan suht paljon ja pitkää pätkää vuokra-autoilla Suomessa, niin pääsee hyvin testaamaan eri renkaita. Yleensä alla V60 tai XC60, satunnaisesti S90/V90.
 
GY UG Ice 2:t olivat aivan tolkuttoman hyvät asfaltilla, nyt mulla on Ice 3:t, jotka eivät ole niin hyvät, mutta talvikelissä paremmat. Välissä oli Contin CVC7:t, mitkä eivät myöskään olleet asfaltilla Ice 2:ten veroiset, mutta kuitenkin kelvolliset, talvipito kuitenkin paremmalla tasolla. Ice 3:t ovat hyvä kompromissi talvipidon ja kuivan/märän asfaltin välillä, kyllä näitä voi suositella hyvillä mielin. CVC8:t olisi kiva testata, mutta ei ole ajankohtainen vielä, kun nykyisillä ajettu vasta 1,5 talvea.

Nokian kitkoilla en ole tainnut koskaan ajaa metriäkään, nastoilla sitten toki. Nokian nastoissa talvipito on aina ollut hyvä. Muista ominaisuuksista en ole sitten niin tykännyt, eniten ärsytti, kun Hakkapeliitta 8 luovutti nastat hyvin nopeasti. Pintaa hitosti jäljellä, mutta nastat vaan katosivat (ei mitään revittelyä edes).
 
Viimeksi muokattu:
Samankaltaisia kokemuksia kuin aiemmilla kirjoittajilla, Nokialaisissa R3 & R5 riittää kyllä absoluuttista pitoa liukkaalla kelillä mutta paljaalla asfaltilla varsin ikävät ja epämääräisen tuntuiset. Edellämainitut Goodyearin UG Ice 3 ovat sen suhteen aivan eri luokassa, jos pääasiassa ajelee etelässä niin aika helppo valinta. Contin kitkoista ei omakohtaista kokemusta.
 
Vollottava kitkarengas, onko edes Nokialla semmoista?
Onneksi on rengastestejä ja jokainen voi valita omien ajo-olosuhteiden mukaisen renkaan.
Esim. tänä "talvena", joku keskieuroopan paske olisi ollut aivan riittävä etelä-suomeen, idässä taas sellaiset peilijäät pikkuteillä että ei edes paras nasta pidä... elämä on valintoja ja kompromisseja.
On silti aika erikoista viljellä tuollaisia yleistyksiä tai "totuuksia" renkaista, koska käyttöolosuhteet vaihtelevat niin paljon.
Ostatko AutoBIldin "talvirengastestin" voittajat Suomen talveen?
Meillä taloudessa kaksi samanlaista autoa luonnollisesti saman kokoisella rengastuksella, toisessa contin kitkat ja toisessa Nokian kitkat, nokialaiset on ajotuntumalta ja ääneltään paljon epämielyttävämmät.

Nokiat on hiljaiset ja mukavat kaupunkinopeuksissa, mutta 60 ylöspäin pehmeys ja jollottova ääni alkaa häiritsemään.
 
Mulle jäi vara-autoon (laiskuutta) jokakelin Cross Climatet ja niilläkin on hyvin pärjännyt Satakunnan talven, vaikkakin tämä talvi on ollut leudompi sekä vaihtelevampi ja täten sivukulmilla liukkaampi kuin "kunnon" edeltänyt talvi.

Yhdyn "mistä kukakin tykkää" ja omien preferenssien mukaan renkaiden ostajien näkemykseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 429
Viestejä
4 612 588
Jäsenet
75 829
Uusin jäsen
ozi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom