Talvirenkaat - yleisketju

Aika nopeasti se paras terä nastoista katoaa. 1 tkm jälkeen jo ihan eri.
Jännä juttu.
Meillä kakkosautossa 7 vuotta vanhat Nokian nastat (ajettu ehkä n.8tkm/talvi) ja pito on edelleen ihan suhteellisen hyvä. Ominaisuudet on toki heikentyneet, mutta edelleen todella looginen ja selkeä rengas ajaa etenkin ns.pääkallokeleillä ja ei tuolla mitään hätää ole lähteä liikenteeseen kelillä kuin kelillä.
Äskettäin vaihdossa tulleessa ns.ykkösautossa on alla Goodriden icemaster spike nastat (paistettu 12/23) ja pito on aivan kauhea. Etenkin sivuttaispito on todella heikko ja käsiteteltävyys liukkaalla vastaa lähinnä jotain loppuun ajettua (merkki) kitkarengasta, saat silti nastojen metelin ja vollotuksen.... tämä ominaisuus tulee toki myös vanhoissa merkkinastoissa, mutta nastojen rapina ei ole pelkkää kuviteltua pitoa...
Jatkossakin otan ainakin itse vanhat ns.merkkinastat aina ennen kiinan ihmeitä...
 
Itse olen tässä vuosien varrella tullut siihen tulokseen, että pitoa tarvitaan lähinnä etenemiskyvyn lisäämiseen, eli ns. nollanopeudessa siitä pidosta on jotain hyötyä. Maantiellä kun mennään 80-100 km/h, niin ne erot renkaiden osalta ovat jo sillä tasolla, että jos jollain kiinankumilla ollaan menossa metsään, niin melkeinpä sillä uudella Nokian nastallakin, eli toisin sanoen riskiraja on tosi lähellä millä renkaalla hyvänsä noissa nopeuksissa.
 
Itse olen tässä vuosien varrella tullut siihen tulokseen, että pitoa tarvitaan lähinnä etenemiskyvyn lisäämiseen, eli ns. nollanopeudessa siitä pidosta on jotain hyötyä. Maantiellä kun mennään 80-100 km/h, niin ne erot renkaiden osalta ovat jo sillä tasolla, että jos jollain kiinankumilla ollaan menossa metsään, niin melkeinpä sillä uudella Nokian nastallakin, eli toisin sanoen riskiraja on tosi lähellä millä renkaalla hyvänsä noissa nopeuksissa.
Testeissä hyvä ja huonon renkaan ero maksimikaarrenopeudessa on noin 20 km/h.
 
Jännä juttu.
Meillä kakkosautossa 7 vuotta vanhat Nokian nastat (ajettu ehkä n.8tkm/talvi) ja pito on edelleen ihan suhteellisen hyvä.
Mitä jännää tässä nyt muka oli? Uudet nastat tiputtaa alussa pitoaan vähän, kuuleehan se uusista jo äänestä kun rapisevat enemmän
sisäänajon aikana. Varsinainen kuluminen on sitten ihan eri asia. Kommentoin tätä vain tuon takia, kun hehkutettiin pitoa kahden päivän jälkeen.
 
Mitä jännää tässä nyt muka oli? Uudet nastat tiputtaa alussa pitoaan vähän, kuuleehan se uusista jo äänestä kun rapisevat enemmän
sisäänajon aikana. Varsinainen kuluminen on sitten ihan eri asia. Kommentoin tätä vain tuon takia, kun hehkutettiin pitoa kahden päivän jälkeen.
Aivan, oikeassa olet.
Rapina ei kuitenkaan oman kokemukseni mukaan kerro mitään todellisesta pidosta, korkeintaan voi ilmaista sen menettämisen rajaa, ja merkkikumeissa se raja on selkeä. Pitoa ei käsittääkseni missään testeissä mitata rapinan perusteella?
Et muistaakseni kuitenkaan Nokian tuotteilla "pysty" ajamaan, koska Tesla ja Ford ovat liian herkkiä löysälle renkaan rungolle? (joka on muuten yksi tärkeimmistä TALVI renkaan ominaisuuksista).
 
Itse olen tässä vuosien varrella tullut siihen tulokseen, että pitoa tarvitaan lähinnä etenemiskyvyn lisäämiseen, eli ns. nollanopeudessa siitä pidosta on jotain hyötyä. Maantiellä kun mennään 80-100 km/h, niin ne erot renkaiden osalta ovat jo sillä tasolla, että jos jollain kiinankumilla ollaan menossa metsään, niin melkeinpä sillä uudella Nokian nastallakin, eli toisin sanoen riskiraja on tosi lähellä millä renkaalla hyvänsä noissa nopeuksissa.
Melko eriävä mielipide on kyllä itsellä tähän.
Töiden puolesta joudun paljon ajelemaan ns. säässä kuin säässä Itä-Suomen vaaroilla ja rengas voi tehdä todella ison eron.
Kaikilla toki pääsee perille, mutta kuten sanoit, niin erot ovat pieniä. Ero on silti ojassa tai tiellä oleminen.
Eli jos en "ulosmittaa" parempaa rengasta ajamalla kovempaa, niin miksi ostaisin sen halvan kiinalaisen joka voi maksaa hengen kun hirvi hyppää tielle? Käyttössäkin se halpa ja huono nasta on kallis, kun pito häviää parin talven jälkeen...
 
Viimeksi muokattu:
Aivan, oikeassa olet.
Rapina ei kuitenkaan oman kokemukseni mukaan kerro mitään todellisesta pidosta, korkeintaan voi ilmaista sen menettämisen rajaa, ja merkkikumeissa se raja on selkeä. Pitoa ei käsittääkseni missään testeissä mitata rapinan perusteella?
Et muistaakseni kuitenkaan Nokian tuotteilla "pysty" ajamaan, koska Tesla ja Ford ovat liian herkkiä löysälle renkaan rungolle? (joka on muuten yksi tärkeimmistä TALVI renkaan ominaisuuksista).
No ei nyt ihan osunut autot... Kenestä lie puhut. Nokialaisen suurin heikkkous on ylimitoitettu jääpito muihin pintoihin nähden.
 
Mitä jännää tässä nyt muka oli? Uudet nastat tiputtaa alussa pitoaan vähän, kuuleehan se uusista jo äänestä kun rapisevat enemmän
sisäänajon aikana. Varsinainen kuluminen on sitten ihan eri asia. Kommentoin tätä vain tuon takia, kun hehkutettiin pitoa kahden päivän jälkeen.
Milloin sitä sitten voi hehkuttaa? Aiemmatkin renkaat autossa oli aluksi uusia.
Sitäpaitsi en ole havainnut mitään pidon jyrkkää huonontumista millään renkailla "kun nastojen suurin terävyys katoaa".
 
Milloin sitä sitten voi hehkuttaa? Aiemmatkin renkaat autossa oli aluksi uusia.
Sitäpaitsi en ole havainnut mitään pidon jyrkkää huonontumista millään renkailla "kun nastojen suurin terävyys katoaa".
En minä mistään jyrkästä erosta puhunut. Sen verran sitä uusissa kuitenkin on, että asiaan kiinnittää huomiota. Ihan bränikkänä ne tuntuu joskus jopa turhan ärhäköiltä tarraamaan kiinni. Siitä se lisämelukin tulee.
 
En minä mistään jyrkästä erosta puhunut. Sen verran sitä uusissa kuitenkin on, että asiaan kiinnittää huomiota. Ihan bränikkänä ne tuntuu joskus jopa turhan ärhäköiltä tarraamaan kiinni. Siitä se lisämelukin tulee.
Omassa autossa ei ole turhan ärhäkkä tarttumaan mikään kun ei ole lukkoperää. Tarkoitus ei ollut tänä vuotena ostaa uusia - ennen kuin jäin ylämäkeen sutimaan valoissa, ja missasin kahdet vihreät.

-Entisiin Hankookiin verrattuna hkpl 10 menee motaria kuin juna raiteilla, (Hankookit olikin aika levottomat kovassa vauhdissa).
-Renkaiden ulina ei kuulu kovana, ja sanovat että se vähenisi ajan myötä.
-Ajettavuuden pehmeyden ja pidon takia luulin että renkaissa oli vähän ilmaa, mutta kun tarkistin olikin 2.7 bar kun tavallisesti pidän 2.5.
 
Viimeksi muokattu:
Uusia kitkoja Michelin X-Ice snow tilalle etsimässä. Onko kellään kokemuksia Hankook Winter I cept iz3 (w636) tai Goodyear Ultra Grip Ice 3 verrattuna näihin 5mm pinnalla oleviin Michelineihin? Alkaa pito olla heikko jäällä ajaessa (4 talvea takana)
Hankookit olis parikymppiä halvemmat per rengas. 15 tuumaisena
 
GY on saamarin paljon parempi rengas kuin tuo x-ice. Siis liukkaalla, muuten ei ole pahaa sanottavaa misukasta. Toki noi oli eri autoissa minulla, mutta perstuntumalta sai olla kokonaisvaltaisesti varovainen x-icen kanssa (aiempiin Nokia/Conti/GY kitkoihin nähden). Ei gy:tkään ihan parhaat ole, mutta preferoin hankinnassa vahvasti paljaan asfaltin tuntumaa. Jos taas meinaat neljö talvea ajaa, niin en ehkä lähtis murehtimaan 20€ eroa hinnassa. Molemmilla toki varmasti pärjäät.
 
Entäpä Continental Viking Contact 7? Saisin hyvään hintaan nuo. Kaks talvea meinasin ajaa.
 
Ehkö vähän meluisampi kuin GY ja asfaltilla myös aavistuksen heikompi, mutta ei mitään mitä huomaisi ellei peräkanaa aja. Liukkaalla parempi. Ostaisin samantien contit jos ovat halvempi kuin gy. Yleensä minusta toisinpäin.
 
GY on saamarin paljon parempi rengas kuin tuo x-ice. Siis liukkaalla, muuten ei ole pahaa sanottavaa misukasta. Toki noi oli eri autoissa minulla, mutta perstuntumalta sai olla kokonaisvaltaisesti varovainen x-icen kanssa (aiempiin Nokia/Conti/GY kitkoihin nähden). Ei gy:tkään ihan parhaat ole, mutta preferoin hankinnassa vahvasti paljaan asfaltin tuntumaa. Jos taas meinaat neljö talvea ajaa, niin en ehkä lähtis murehtimaan 20€ eroa hinnassa. Molemmilla toki varmasti pärjäät.

Tilasin nuo GY. Toivottavasti ero on selkeä.
 
Onko kukaan nastoittanut henkilöauton renkaitaan itse?

Ei, en ole suditellut nastoja irti. Samoin tieliikennelaillisuus voi olla kyseenalainen. Mutta tuli vastaan tuollainen DIY-kitti ruuvattavilla nastoilla ja pohdin, voisiko sellaiset periaatteessa ruuvata renkaisiin.

 
Taitaa kysymys ennemminkin olla, että miksi kukaan haluaisi noita itse ruuvata? Halvinkin paskarengas kaupasta on todennäköisesti noita valtavasti parempi ja pitkäikäisempi.
 
Onko kukaan nastoittanut henkilöauton renkaitaan itse?

Ei, en ole suditellut nastoja irti. Samoin tieliikennelaillisuus voi olla kyseenalainen. Mutta tuli vastaan tuollainen DIY-kitti ruuvattavilla nastoilla ja pohdin, voisiko sellaiset periaatteessa ruuvata renkaisiin.


Älä ruuvaa läpi :) Tuossa jokin sopivuustaulukko, ei nuo kyllä varmaan kovissa nopeuksissa toimi.

https://cdn.virtasenkauppa.fi/assets/8442-bestgrip-sopivuustaulukko.pdf
 
Onko kukaan nastoittanut henkilöauton renkaitaan itse?

Ei, en ole suditellut nastoja irti. Samoin tieliikennelaillisuus voi olla kyseenalainen. Mutta tuli vastaan tuollainen DIY-kitti ruuvattavilla nastoilla ja pohdin, voisiko sellaiset periaatteessa ruuvata renkaisiin.

En keksi mitään syytä miksi kukaan nastoittaisi tavallisia henkilöauton renkaita. Maastorenkaita jonkun verran, kun hyviä ja karkeita talvirenkaita on todella vähän markkinoilla, ja siinäkin tapauksessa "tavalliset" nastat on halvempia teetettynä kuin ruuattavat. NASTOITUS
Ruuvattavat nastat sopii lähinnä sellaiseen käyttöön, missä ei haluta käyttää erikseen talvi- ja kesärenkaita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 929
Viestejä
4 586 722
Jäsenet
75 528
Uusin jäsen
anaceder

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom