Talvirenkaat - yleisketju

Opetteles poju lukemaan. Kuten kirjoitin yllä, kuka täysijärkinen ostaisi erikseen ensin vanteet ja raahaisi sitten rengasliikkeeseen, jossa voi asentaa näihin uudet renkaat? Vai onko taas jotain hienoja toridiilejä tehty?
Itse tein näin. Ostin Norjasta vanteet, vaikka tuli tullut niin halvemmat oli mitä Suomessa. Sitten ostin renkaat liikkeestä, johon vein vanteet.
 
Joissakin malleissa saa kaivaa vaan noita muovilätkiä edestä että pääsee pultteihin käsiksi (ainakin citikassa, peugeotissa olleet sekä vähän vanhemmassa rellussa).

Itse olen lähinnä pyyhkäissyt isommat töhnät puhtaalla paperilla ja suihkuttanut pultit wd40:llä. Aina ne irti ovat lähteneet. Kiristäminen tapahtunut aina käsipelillä perus rengasraudalla ilman jatkopaloja/varsia enkä ole jälkikiristyksistä koskaan huomannut mitään hyötyä (pääsääntöisesti sentään jossain vaiheessa muistanut tarkistaa).

Liisarissa oli juuri nämä kupit, jotka heitettiin jossain vaiheessa mäkeen, kun ilman kunnollisia avaimia niitä ei tahtonut saada ehjänä irti millään.

Myöhemmin tutkineena tähän on kyllä olemassa ihan sarjoja esim. Aliexpress, joilla nuo saa irti nätisti. On jopa uusia sarjoja tarjolla.

Itse olen noiden hyödyn todennut kyllä vähintäänkin kyseenalaiseksi, mutta saahan noilla tietysti huolitellun ulkonäön.

En muistanut isältä kysyä, että miten on Corsan kupit kestäneet renkaanvaihdon, kun -21 Corsassa oli näemmä ihan samanlaiset. Ehdin sentään neuvoa, että miten ne saa pois ja ihan normaalin avaimen kiinni. Vihoviimeisiä laitoksia. :beye:
 
Nokian hp9 hintaan 499€ ja hp10 hintaan 579€. Onko hp10 merkittävästi parempi kaikilta osaltaan? Ajoa käytännössä Vantaalla.
 
Kormoran Stud 2:lla lähti kolmas talvi. Hyvältä tuntui pito luikkaalla kelillä vieläkin.
Ok. Aika erikoista että pitää "vieläkin", tämän testin mukaan ei pitänyt uutenakaan kuin asfaltilla.

18th place:


Positive:


  • Good grip on wet pavement (the tire’s one and only strong side, and, besides, this parameter is of secondary importance for spiked tires)

Negative:


  • Lack of balanced performance
  • On ice, these tires are pure junk
  • Not recommended.
 
Ei kovin kummoisesti ja nuo käytetyt kitka-/nastarenkaat olivat vielä suht nuoria, selvästi alle 10 vuotta vanhoja kumeja. Viime vuoden TM:stä:

Nastarengas oli Nokian Hakkapeliitta 8, valmistettu 2019. Kitkarengas oli Continental Wintercontact S1, valmistettu 2015. Molemmissa kulutuspintaa jäljellä 4 mm ja nastarenkaassa nastat tallessa. Eli nastarengaskin oman ikäluokkansa parhaimmistoa tuoreena.
Missasit pointin: ei *kulunut* ole sama asia kuin ikääntymisen vuoksi *kovettunut*.

Tässä kovettumisasiassa on kyse renkaista, jotka ulkoisesti näyttävät olevan hyvässä kunnossa mutta leimat kertovat ne ikääntyneiksi, joten niiden väitetään olevan piloille *kovettuneita*. Pitävä kumi onkin muuttunut muoviksi, eikä vanhoilla kovametallinastoilla varsinkaan tee enää mitään.

Itse epäilen, että varsinkin nastarenkaiden osalta tätä kovettumista liioitellaan suuresti. Kitkarenkaissa kumille on jouduttu kehittämään osittain ristiriitaisia ominaisuuksia, ja niiden osalta kovettumisväitteillä on enemmän uskottavuutta.
 
Opetteles poju lukemaan. Kuten kirjoitin yllä, kuka täysijärkinen ostaisi erikseen ensin vanteet ja raahaisi sitten rengasliikkeeseen, jossa voi asentaa näihin uudet renkaat? Vai onko taas jotain hienoja toridiilejä tehty?

Esimerkiksi minä, joka teen kausivaihdot itse.

Kun ostin viimeksi renkaita, menin rengasliikkeen tiskille ja kysyin hinnat. Tein tilauksen ja tiputin samalla takakontista vannesarjan (jossa päällä roskiin menevät sakkokumit). Seuraavalla viikolla tuli tekstiviesti tilauksen valmistumisesta, menin noutamaan, maksoin ja pojat nostivat vanteille asentamansa uudet renkaat takakonttiin.

Helppoa ja kätevää, ei tarvitse minuuttiaikataululla kytätä omaa vaihtoaikaa sesonkiaikaan. Eikä maksaa siitä alleasennuksesta, jonka voin ihan hyvin tehdä itsekin ja saada liikuntaa.
 
Missasit pointin: ei *kulunut* ole sama asia kuin ikääntymisen vuoksi *kovettunut*.

Tässä kovettumisasiassa on kyse renkaista, jotka ulkoisesti näyttävät olevan hyvässä kunnossa mutta leimat kertovat ne ikääntyneiksi, joten niiden väitetään olevan piloille *kovettuneita*. Pitävä kumi onkin muuttunut muoviksi, eikä vanhoilla kovametallinastoilla varsinkaan tee enää mitään.

Itse epäilen, että varsinkin nastarenkaiden osalta tätä kovettumista liioitellaan suuresti. Kitkarenkaissa kumille on jouduttu kehittämään osittain ristiriitaisia ominaisuuksia, ja niiden osalta kovettumisväitteillä on enemmän uskottavuutta.

Vaikka nastarenkaan nastat eivät ajasta varsinaisesti kärsikään, niin myös kumiseoksella on iso merkitys pidon luomisessa. Voisiko olla jopa niin, että nastarengas muuttuu kitkarengasta nopeammin kovaksi korpuksi, koska nastarengas on jo uutena yleensä hieman jämäkämpi?

Mikä niiden nastojen pitoarvo sitten on? Jotakin varmaan, mutta jäällä pelkät nastat eivät riitä - eräs Sunnyn nastarengashan oli kotimaisessakin mediassa esillä hengenvaarallisena ja kumin kovuutta kuvailtiin kesärengasmaiseksi. Alapuolisessa testissä ko. rengas mukana, tärkeimpinä datapisteinä jarrutus jäällä (54,6 m vrt. testin paras 37,8 m) ja käsittelykoe jäällä (72 s vrt. testin paras 57,3 s). Jopa kitkarenkaat menivät edelle kummassakin testin osa-alueessa...

 
Voisiko olla jopa niin, että nastarengas muuttuu kitkarengasta nopeammin kovaksi korpuksi, koska nastarengas on jo uutena yleensä hieman jämäkämpi?
Päinvastoin, nastarenkaassa riittää melko tavanomainen, pehmeä kumi mutta Nordic-kitkarenkaan kumi on tuunattava pitkälle, jotta se pitäisi jäällä mitenkään. Niinpä kitka on alttiimpi kovettumisen vaikutuksille.

Mutta palataanpa alkuun: onko jossain tutkittu *kovettumisen* vaikutuksia. Essonbaari-keskustelua voi käydä loputtomiin.

[EDIT]
Oikeastaan kyseenalaistan ajatuksen, että pehmeät kumit luontaisesti aina kovettuisivat pelkästään ikääntymisen seurauksena. Pikemminkin nykyaikaiset tekniset kumit on yleisesti huomattavan stabiileita.
 
Viimeksi muokattu:
Päinvastoin, nastarenkaassa riittää melko tavanomainen, pehmeä kumi mutta Nordic-kitkarenkaan kumi on tuunattava pitkälle, jotta se pitäisi jäällä mitenkään. Niinpä kitka on alttiimpi kovettumisen vaikutuksille.

Mutta palataanpa alkuun: onko jossain tutkittu *kovettumisen* vaikutuksia. Essonbaari-keskustelua voi käydä loputtomiin.

Kuule ei ne nastarenkaatkaan ole enää Kekkosen päivien kelirenkaita all-terrain kuviolla ja jumalattomilla rallinastoilla. Nykyaikainen nastarengas on käytännössä kitkarengas, jossa on pienet nastat.

Mitä sitten tulee kumiin, niin se on seos. Siitä haihtuu kaiken aikaa mäntyöljyä ym. aineita, joiden on tarkoitus pitää kumiseos joustavana. Ei edes kesärengas pysy "pehmeänä" ikuisuuksia, vaan alkaa kärsiä ns. "dry rot" -ilmiöstä vanhemmiten. Ei nastarengaskaan voi mitenkään säilyttää valmistushetken pehmeyttä läpi vuosikymmenien, ei ainakaan käytössä.
 
Renkaan ulkonäöstä ei voi päätellä renkaiden suorituskykyä. Käytin kitkarengassetin äärimmilleen, mutta oli pakko vaihtaa uusiin että ei tule vahinkoa. Rengas oli ehjä, oli pehmeä, ei vaan toiminut enää edes kaupunkiajossa.
 
Kuule ei ne nastarenkaatkaan ole enää Kekkosen päivien kelirenkaita all-terrain kuviolla ja jumalattomilla rallinastoilla. Nykyaikainen nastarengas on käytännössä kitkarengas, jossa on pienet nastat.
Niinpä. _Uudet_ nastarenkaat. 20 v vanhat nastarenkaat on tehty 20 v -vanhojen normien mukaan.
Mitä sitten tulee kumiin, niin se on seos. Siitä haihtuu kaiken aikaa mäntyöljyä ym. aineita, joiden on tarkoitus pitää kumiseos joustavana. Ei edes kesärengas pysy "pehmeänä" ikuisuuksia, vaan alkaa kärsiä ns. "dry rot" -ilmiöstä vanhemmiten. Ei nastarengaskaan voi mitenkään säilyttää valmistushetken pehmeyttä läpi vuosikymmenien, ei ainakaan käytössä.
Vanhan liiton renkaat on tehty kunnon aineista ilman vihreitä käärmeöljyjä. Joka tapauksessa teknistä kikkailua tarvitaan enemmän kitkarenkaissa kuin nastarenkaissa, joten ikääntymisilmiöt koskevat enemmän kitkarenkaita kuin nastarenkaita.

Edelleenkin, ilman dataa asiasta voi käydä essonbaari-keskustelua loputtomiin.
 
Niinpä. _Uudet_ nastarenkaat. 20 v vanhat nastarenkaat on tehty 20 v -vanhojen normien mukaan.

Kovin kitkarengasmaisia olivat jo 20 vuotta sitten, pienet nastat ja paljon kumia. Hakkapeliitta 4, ensiesittely vuonna 2003.

1730502738889.png
 
Kovin kitkarengasmaisia olivat jo 20 vuotta sitten, pienet nastat ja paljon kumia. Hakkapeliitta 4, ensiesittely vuonna 2003.
Talvirenkaiden nastat ei ole "koskaan" olleet tuota suurempia. On vain säännelty yhden nastan pistovoimaa ja nastaulkonemaa sekä nastojen määrää ja sijaintia kulutuspinnalla.
H4:ssä on varmaan ollut kiellettyä sijoittaa nastoja keskelle kulutuspintaa?

Olennainen kysymys on, että jos tallissa on H4:t ja "6" edelleen näkyvissä, niin tekeekö renkailla enää mitään?

Nämä voi ruveta olemaan jo aikansa eläneitä, 80-luvulta, eli ikää 40+ vuotta:
1730504289791.png

[EDIT]
Hakkapeliitta NR 09 (1980) vaikuttaa kuitenkin semisti nykyaikaiselta talvirengaskuviolta. Vanhemmat on ehtaa historiaa:
1730505109155.png
 
Viimeksi muokattu:
Olennainen kysymys on, että jos tallissa on H4:t ja "6" edelleen näkyvissä, niin tekeekö renkailla enää mitään?

Voi niillä jotain tehdäkin. Mutta todennäköisesti niillä ajelu menee silti kategoriaan "jenkit all-seasoneineen" - sekoitus tuuria, taitoa ja himmailua oikeissa paikoissa. 16 vuotta vanhoista renkaista erään nimimerkin arvostelu Vagarenalla:

13.04.18 - klo:11:25

Eilen tuli ruuvattu kesärenkaat alle niin nyt voi tehdä loppuyhteenvedon kuluneen talven rengaskokeesta, suorastaan vastuuttomasta sellaisesta.

Taustaa. Tuli hankittu Leon ST keväällä 2017 mutta en ottanut merkkiliikkeen ylihintaista talvirengaspakettia vaan ajattelin hankkia rengas/vannepaketin itse sitten syksyllä. Noh, aikaa kului eikä mitään tullut tehtyä ja sitten iski se lokakuun lopun lumimyräkkä. Renkaita ei ollut edelleenkään, landella asun missä ei suolata ja aurauskin saattaa tulla vasta töihin lähtöni jälkeen.

Duunini pihalla oli wanhat talvipyörät jotka oli otettu aikoinaan talteen erästä toista autoa (Touran 2004) varten mutta jääneet käyttämättä. Sovittelin yhtä Leoniin ja kas kumma, pulttijako ja keskireikä oli tismalleen oikeat joten eikun ruuvaamaan mokomat alle. Renkaina Rialin vanteilla oli Kleber Kapnor 4 205/55-16 joissa pintaa silmämääräisesti n. 8 mm ja kaikki nastat tallella. Paistoaika renkailla 0802, pankaa siitä paremmaksi!
Ensisade meni ja meni marraskuussa toinenkin lumisade, sitten oli piiiiitkään sulaa tietä ja ajattelin että menen rengasliikkeeseen kun talvi alkaa, Mutta kun ei alkanut kuin vasta helmikuussa ja silloin en enää ”jaksanut” mennä uusia renkaita ostamaan vaan ajattelin jatkaa kun ei talvea nyt paljoa enää voi olla jäljellä. Paitsi että voi, ainakin tänä vuonna.

Eilen wanhat Kleberit vaihtui alta pois ja pääsin tutkailemaan niitä. Vetävissä oli pintaa jäljellä 5-6mm, takarenkaissa 7mm. Yhdestä renkaasta oli irronnut 2 nastaa, muissa oli vieläkin kaikki tallella. Vetävistä oli varmaan puolet nastoista katkenneet, takafillareista kolmas- tai neljäsosa. Kumi oli aika kovan ja kuivan oloista renkaissa.

No miten talvi näillä sitten meni? Se meni ihan niin kuin mikä talvi tahansa. Toki liikkeellelähdöissä liukkaalla huomasi pientä sutimista, ero vaimon bränikkään Golfiin uusilla Contin nastoilla oli selkeä, myös ero siihen millä vauhdilla pystyi ajamaan liukkaalla tiukkaan mutkaan ja missä vaiheessa kaarteesta pystyi lähteä kiihdyttämään ulos jne. Mutta ei tämä paketti kalustollisesti mikään pohjanoteeraus ollut omalla ajouralla. Joskus tullut ajettua useampi talvi Ford Taunus 1.6 + Esson nastarengas kombinaatiolla, siihen verrattuna tämä oli luxusta. Ja meni siinä pari talvea Oldsmobile Custom Cruiser + Cooper M+S jenkki”kitka”renkailla, enemmän nuo oli kyllä kesä- kuin talvrenkaat ja vauhti liukkaalla mutkatiellä oli vähintäänkin raaaauhallista.

Tarinan opetus ja lopputulema? Renkaat ovat tuoretavaraa, sen olen kyllä todennut jo aiemminkin. Noilla renkailla pärjäsi ihan hyvin, en joutunut himmailemaan ajonopeutta. Yhtään renkaista johtuvaa ”tilannetta” ei ollut koko talvena. Ja en ollut pulassa sulalla asfaltillakaan, asia joka täällä tuntuu olevan joillekin tärkeä renkaan valintakriteeri. Niinä muutamina myräkkäpäivinä minulla ei ollut ongelmana omat renkaat vaan kanssa-autoilijat. Enkä aiheuttanut mitään hässäköitä liikenteessä edesvastuuttomasta rengastuksestani huolimatta.

Ja kyllä, hommaan liikkeestä uudet rinkulat ensi talveksi. Ei noita Klebereitä kehtaa enää alle ruuvata punastumatta. Sana on vapaa, saa paheksua!
 
Voi niillä jotain tehdäkin. Mutta todennäköisesti niillä ajelu menee silti kategoriaan "jenkit all-seasoneineen" - sekoitus tuuria, taitoa ja himmailua oikeissa paikoissa. 16 vuotta vanhoista renkaista erään nimimerkin arvostelu Vagarenalla:
Tämä "jenkit all-seasoneineen" menee vahvasti liioittelun puolelle.

Ensinnäkin, "vanteilla oli Kleber Kapnor 4 205/55-16 joissa pintaa silmämääräisesti n. 8 mm". Kyse oli siis jostain neverheard-renkaista, jotka eivät ole edes uusina liikkeestä ulos ajettaessa olleet premium-tasoa.

Toiseksi, "Noilla renkailla pärjäsi ihan hyvin, en joutunut himmailemaan ajonopeutta. Yhtään renkaista johtuvaa ”tilannetta” ei ollut koko talvena." Kun tuntee renkaat ja käytettävissä olevan pidon, pärjää ihan hyvin vaikka joku toinen (uusi) rengas pitäisikin paremmin.
 
Esimerkiksi minä (tai no en sinne mutta toiselle pajalle) kun ostin uudet vanteet.

Jos ajatellaan (oikeita) takovanteita ja niiden variaatioita tai edes muita vähän paremman pään vannevalmistajia, eikä mitään rengasliikkeiden geneerisiä oksennusta seuraavia kiinakuraa olevia ”vanteita”, niin eipä niitä merkkivanteita edes Vianorilta saa. Omiin harrasteisiin joutunut aina tilaamaan ulkomailta vanteet, eli joka kerta on ollut oikeasti irtovanteet itsellä, kun olen rengastöiden merkeissä paikallisella Vianorilla asioinut.
 
Jos ajatellaan (oikeita) takovanteita ja niiden variaatioita tai edes muita vähän paremman pään vannevalmistajia, eikä mitään rengasliikkeiden geneerisiä oksennusta seuraavia kiinakuraa olevia ”vanteita”, niin eipä niitä merkkivanteita edes Vianorilta saa. Omiin harrasteisiin joutunut aina tilaamaan ulkomailta vanteet, eli joka kerta on ollut oikeasti irtovanteet itsellä, kun olen rengastöiden merkeissä paikallisella Vianorilla asioinut.
Minusta olisi mielenkiintoista kuulla, mitkä määritellään laatuvanteiksi ja mitkä kiinapommeiksi? Onko näissä jokin selkeä hintahaarukka tai tiettyjä premium valmistajia? Omaan autooni paperilla "laadukkaan" 18-tuumaisen vannesetin + nasterenkaat + asennus maksaa halvimmillaan 2000 euroa rajojen sisällä. Baltia tai Keski-Euroopan hintoja en ole pahemmin tutkiskellut. toistaiseksi.
 
Ok. Aika erikoista että pitää "vieläkin", tämän testin mukaan ei pitänyt uutenakaan kuin asfaltilla.

18th place:


Positive:


  • Good grip on wet pavement (the tire’s one and only strong side, and, besides, this parameter is of secondary importance for spiked tires)

Negative:


  • Lack of balanced performance
  • On ice, these tires are pure junk
  • Not recommended.
Liekö sitten paistettu jossain muualla kuin EU:ssa testin rengas? Näissä halppis renkaissa on tainnut olla isoja eroja sen suhteen, missä tehty. Itsellä on Serbiassa tehty, ja mielestäni hyvät renkaat olleet.

EDIT: ja näissä muistaakseni tuplattiin taannoin nastamäärä, joten voi olla, että testissä oli se vähemmän nastoja sisältänyt malli...
 
Viimeksi muokattu:
Tuo ei tule mitenkään hinnastosta ilmi, kuka helvetti raahaisi erikseen irtovanteita ja renkaita asennettavaksi?
Itse toimin näin ja syykin on selvä. Rengasliikkeiden työntekijät eivät ole kuulleetkaan oikeista kirisrysmomenteista, vaan paukuttavat kaikki pultit samalla pulttipyssyllä kiinni momenttiin x, joka on yleensä moninkertainen ohjearvoon verrattuna. Tästä voi koitua monenlaista haittaa, yhtenä esimerkkinä napa-asetelman vääntyminen, joka johtaa jarrulevy kieroutumiseen (tapahtunut itselleni). Ylikiristys tekee myös renkaan vaihtamisen rengasrikon tapahtuessa mahdottomaksi, koska et saa käsipelillä pultteja auki. Kerran kävi myös niin, että autoni nostettiin vääristä kohdista ja helmat vääntyivät. Tämä tapahtui isossa suomalaisessa rengasliikkeessä, joten en nyt ihan kamalasti luota näiden heppujen ammattitaitoon. Kun homman hoitaa itse, voi samalla herkistellä jarrut ja harjailla navat puhtaaksi, jolloin jälikiristyksen tarve käytännössä poistuu.
 
Itse toimin näin ja syykin on selvä. Rengasliikkeiden työntekijät eivät ole kuulleetkaan oikeista kirisrysmomenteista, vaan paukuttavat kaikki pultit samalla pulttipyssyllä kiinni momenttiin x, joka on yleensä moninkertainen ohjearvoon verrattuna. Tästä voi koitua monenlaista haittaa, yhtenä esimerkkinä napa-asetelman vääntyminen, joka johtaa jarrulevy kieroutumiseen (tapahtunut itselleni). Ylikiristys tekee myös renkaan vaihtamisen rengasrikon tapahtuessa mahdottomaksi, koska et saa käsipelillä pultteja auki. Kerran kävi myös niin, että autoni nostettiin vääristä kohdista ja helmat vääntyivät. Tämä tapahtui isossa suomalaisessa rengasliikkeessä, joten en nyt ihan kamalasti luota näiden heppujen ammattitaitoon. Kun homman hoitaa itse, voi samalla herkistellä jarrut ja harjailla navat puhtaaksi, jolloin jälikiristyksen tarve käytännössä poistuu.

Ohhoh kaikkea sitä! Olethan reklamoinut asiasta ja saanut asianmukaiset korjaukset? Jos rengasliike tärvelisi samalla tasolla kulkupeliäni, olisi kirveelle.. tai ainakin juristille töitä.
 
Noista ylikiristetyistä pulteista oli myöhäistä vinkua, kun jarrulevyjen kieroutumisen huomasi vasta monentuhannen kilsan jälkeen. Ylikiristetyt pultit lähtivät ylipainoisen kaverin avustuksella palaneen käryn saattelemana irti. Olivat siis niin tiukalla, että pultit lämpenivät reippaasti Irroitusoperaation aikana. Helmojen kanssa sai tapella, kun reaktio oli tasoa "Aijaa".

Offtopiciksi menee, mutta eipä nämä ole ainoita virheitä, mitä erilaiset huoltoliikkeet ovat tehneet. Maineikas firma sääteli kerran ohjauskulmat ja vaihtoi samalla raidetangon väljät sisemmät pallot uusiin. Muuten hyvä, mutta paljekumit oli kiinnitetty nippusiteillä ja nehän korkkasivat irti. Lopputuloksena meni raidetanko vaihtoon, kun talven loskapaska huuhtoi sen sisäkalut ruosteeseen ja öljyt pullahtivat ulos. Jakohihnan vaihdossa laitettiin moottorinkannattimen vanhat pultit takaisin ja nehän eivät pysyneet kireällä(venyvät pultit) . Ei ollut kaukana koneen tippuminen apurungon päälle. Tässäkin tapauksessa korjaamopäällikkö ulisi, että "ei niitä ikinä vaihdeta uusiin". Olen ilmeisesti oma elämäni Hannu Hanhi.
 
Joko keskiluokallakin alkaa rahat olemaan vähissä tai sit ei välitetä laisinkaan ominaisuuksista ja turvallisuudesta, kun tällä viikolla kahvipöytäkeskustelussa oli aiheena kuka on saanut halvimmat kitkat ostettua. Nähtävästi jotkut laittaa noita ulkomailta tilattuja <200e/4 kpl noname kiinalaisia kitkojakin C segmentin autojen alle. "Kunhan ei sakkoja tule"

Ohhoh kaikkea sitä! Olethan reklamoinut asiasta ja saanut asianmukaiset korjaukset? Jos rengasliike tärvelisi samalla tasolla kulkupeliäni, olisi kirveelle.. tai ainakin juristille töitä.
Jos rengasliike kiistä niin aika heikoksi jää todistelut. Varsinkin jos vielä lähemmäksi puoli vuotta kerkeää mennä aikaa välissä ennen reklamaatiota.

Sit vielä kun tähän yhdistää tyypillisen autoalalla työskentelevän esimies tason miehen, joka pitää itseään vahvoilla kommenteilla aina oikeassa ja asiakas tulee kitisemään. Yritä tällaisen kanssa sit saada vastuuasioista selvitettyä ellet heti seuraavana päivänä huomaa vikoja. Lisänä vielä, että tyypillisesti renkaanvaihtokausina valtaosa työntekijöistä on sesonkityöntekijöitä esim. vuorkafirmoista ja näiden töpeksimistä vastuun ottaminen ei kauheasti kiinnosta.

Tuo pulttipyssyllä kireelle ja momenttiavain ei naksahdakkaan on hyvin tyypillinen virhe. Kerran oli niin tiukalle ammuttu, että koko tappi katkesi pultin kera yrittäessä metrin vivuvarrella saada auki. Korjaus meni ainakin sillä kertaa rengasliikkeen piikkiin vaikka vähän joutui väittelemään.
 
Viimeksi muokattu:
Näitä juttuja kun lukee ja kuulee omiltakin kavereilta niin vaihdan ihan syystä itse renkaani autoihin. Jos palvelun taso on tuolla tasolla niin ei kiinnosta "tukea paikallista" vaikka se niin jalolta kuulostaisi.

Se on ihan mukavaa ajanvietettä ja tulee sitten itse myös katseltua miltä siellä pyörän takana näyttää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 319
Viestejä
4 473 811
Jäsenet
73 916
Uusin jäsen
edinlabra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom