Talvirenkaat - yleisketju

Onko kellään kokemusta kitkat vs nastat ID.4:ssä (tai muussa IDssä)? Yksi talvi nyt liukasteltu 2020 lopun kitkoilla, ja tekisi mieli palata muutaman vuoden tauon jälkeen nastoihin. En tiedä onko nuo nykyiset vaan käyttöikänsä lopulla vai saisiko tuosta nastarenkailla paremman talviauton. Jotenkin ajotuntuma kitkoilla on ihan olematon, nastoista sentään kuulisi kun ollaan pidon rajamailla.

Toki tämä on myös ensimmäinen takavetoinen autoni, sekin varmaan selittää vähän miksi liukkaalla ajo tuntui ajoittain epävarmalta. Ja takaveto yhdistettynä aggressiiviseen luistonestoon on varmaan myös yhdistelmä millä jää etuvetoa helpommin jumiin lumessa?

Eli summa summarum: uudet talvirenkaat hakusessa ID.4:ään, tuoko nastoihin siirtyminen lisää pitoa vai saanko vain nastojen ropinan harmikseni?
Enyaqista sama huomio että todella herkästi jää jumiin lumessa. Luistonesto luovuttaa herkästi ja sitten toinen pyörä vain pyörii tyhjää. Hakkapeliitta nastat alla. Muuten ei kritisoitavaa ajettavuudessa, jopa jäisissä risteyksissä yllättävän hyvä kunhan sen ensimmäisen metrin pääsee liikkeelle.
 
Tässä tullut talvirenkaita nyt speksailtua, ehdokkaina tällä hetkellä Continentalin Icecontact 3 XL EVc CS, Goodyearin UltraGrip Arctic 2 XL EVR FP tai Pirelli WINTER ICE ZERO XL, kaikki nastarenkaita. Renkailla tuskin mennään paria talvea kauempaa (ennen kuin auto vaihtuu siis), niin alkoi houkuttelemaan tommoset DOT2021 leimalliset Continentalit. Uusilla hintaa 240e/kpl, mutta noi DOT2021 sais 145e/kpl.

Mites tommonen 3 vuotta varastossa odotellut nastarengas vertautuu "suoraan" tehtaalta tulleeseen? Hirveästi en haluaisi tinkiä turvallisuudesta kuitenkaan. Ottaisitteko mieluummin 145e/kpl 3 vuotta varastossa odotelleet continentalit vai "suoraan tehtaalta" Pirellit 176e/kpl?
 
Viimeksi muokattu:
205/55 R16 koossa pitäisi uudet talvirenkaat hankkia, mutta tässä vähän puntaroin että kokeilisiko kitkoja pitkästä aikaa vai mennäänkö taas nastalinjalle. Tulisi -17 vuoden farkku Astra K:n alle. Suosituksia 600e +-50e hintaluokassa, siis mahdollisesti sisältäen rengastyöt?

e: Linglongin nastarenkaat näyttäis olevan liki-ilmaiset, mutta onko noista yhtään mihinkään? About 300e/sarja + rengastyöt. Hankookia löytyy nastana ja kitkana sopuisaan ~450e/sarja hintaan.
 
Viimeksi muokattu:
TM:n rengastesti muuten tulee ulos keskiviikkona, joten jos hakusessa on ns. testivoittaja tulevalle talvelle niin hankintaa kannattaa pari päivää lykätä.

Referoin testin tänne heti kun muistan/ehdin.
 
Teknikens värld testasi juuri syksyllä
Olettaisin, että lähes kaikilla lehdillä testi on tehty viime keväänä elleivät sitten ole lähteneet testaamaan etelämantereelle, pohjoisnavalle tms huippuvuorille. Ja tulokset julki nyt.

Ellei sitten ole testattu kokonaan hallissa.
 
Lieköhän TM:n (tai muiden?) testiin löytänyt Contin uusi VikingContact 8? Ei ole vielä näkynyt tuloksia kyseisestä renkaasta.

Auton mukana tulleet HKPL8 meni vielä viime talven mutta alkaa olla vähän siinä ja siinä kehtaako viskata enää tänä syksynä alle. Kitkoja tekis mieli ja vanhassa autossa olleet CVC7:t oli kyllä hyvät renkaat, että sillä vähän noi kasit kiinnostaisi.
 
205/55 R16 koossa pitäisi uudet talvirenkaat hankkia, mutta tässä vähän puntaroin että kokeilisiko kitkoja pitkästä aikaa vai mennäänkö taas nastalinjalle. Tulisi -17 vuoden farkku Astra K:n alle. Suosituksia 600e +-50e hintaluokassa, siis mahdollisesti sisältäen rengastyöt?

e: Linglongin nastarenkaat näyttäis olevan liki-ilmaiset, mutta onko noista yhtään mihinkään? About 300e/sarja + rengastyöt. Hankookia löytyy nastana ja kitkana sopuisaan ~450e/sarja hintaan.
Hankook on menestynyt ihan hyvin nastarengastesteissä useampana vuonna joten on varmaan hinta/laatusuhteeltaan edelleenkin hyvä valinta vaikkakin rengasmalli on jo vanha. Itselle laitoin toissa kevättalvella Goodyearin UltraGrip Arctic 2 nastarenkaat 215/65/16 koossa(tuolloin kivijalkakaupasta 590e vanteille väännettynä) ja en ole niistä puolentoista ajokauden perusteella huonoa sanottavaa keksinyt.
 
Googlen kuvahausta löytyy jälleen koko Teknikens Världin talvirengastestin tulokset, joten ehkä ne uskaltaa tännekin jakaa. Varmuuden vuoksi vain linkitettynä
ja suora linkki isompaan kuvaan:

CVC8 pohjoismaisten kitkarenkaiden paras, yllä mainittu Pirelli Ice Zero 2 nastojen sekä Continental WinterContact TS 870 keskieuropppalaisten nastattomien piikkipaikalla.
 
Kiva talvirengastesti, kun kuivan ja märän tien jarrutusmatkalla ja ajettavuudella on yhtä suuri painotus kuin pidolla jäällä ja lumella. En tuon testin tulosten perusteella ihan heti renkaita ostaisi.
 
Kiva talvirengastesti, kun kuivan ja märän tien jarrutusmatkalla ja ajettavuudella on yhtä suuri painotus kuin pidolla jäällä ja lumella. En tuon testin tulosten perusteella ihan heti renkaita ostaisi.
Tehty etelän miestä ajatellen? Sulat tiet täällä enemmän on talvella kuin lumiset ja jäiset. 20 vuotta sitten oli ehkä toisin.
 
Kiva talvirengastesti, kun kuivan ja märän tien jarrutusmatkalla ja ajettavuudella on yhtä suuri painotus kuin pidolla jäällä ja lumella. En tuon testin tulosten perusteella ihan heti renkaita ostaisi.

Tämä kyllä hyvin jännä. Ottaen huomioon, että kyse on kumminkin talvirenkaista. Luulisi, että pääpaino juuri lumella ja jäällä.
Pitää odotella TM:n testejä. Niissä taisi nettisivuilla pystyä itse säätämään painoarvoja eri mittausten välillä (?).
 
Lieköhän TM:n (tai muiden?) testiin löytänyt Contin uusi VikingContact 8? Ei ole vielä näkynyt tuloksia kyseisestä renkaasta.

Auton mukana tulleet HKPL8 meni vielä viime talven mutta alkaa olla vähän siinä ja siinä kehtaako viskata enää tänä syksynä alle. Kitkoja tekis mieli ja vanhassa autossa olleet CVC7:t oli kyllä hyvät renkaat, että sillä vähän noi kasit kiinnostaisi.

Uusimmassa moottori lehdessä oli kitkat testissä. Siinä Contin uusi kitka voitti.
 
Ihan tällanen yleisen tason kysymys, uudet talvirenkaat täytyy hommata tässä ennen talvea ja renkaissa rengaspaineanturit niin täytyykö ne myös uusia samalla?
 
On kyllä ylistäviä arvosteluita CVC8:lle. Oiskohan näin että olisi ensimmäinen kitkarengas jolla voisi ajella jopa Oulun korkeudella tai pohjoisempana?
Kyllä siellä Oulun korkeudella ja pohjoisempana moni on ajatellut kitkoilla tähänkin asti ongelmitta.

Kitka vs. nasta vänkäys suuntaan ja toiseen kannattanee jättää sen omaan ketjuun, mutta yleisesti se nastoituksen hyöty on suurimmillaan nimenomaan nollakelillä, ja kapenee mitä kovempaan pakkaseen mennään. Paukkupakkasilla eroa ei enää ole.
Kiva talvirengastesti, kun kuivan ja märän tien jarrutusmatkalla ja ajettavuudella on yhtä suuri painotus kuin pidolla jäällä ja lumella. En tuon testin tulosten perusteella ihan heti renkaita ostaisi.
Siis tuossa Teknikens Världissä? Siellähän on tuplapaino lumella ja jäällä (max. 20 pistettä) vs. kuiva ja märkä tie (max. 10 pistettä).

Kyllä se nyt ihan ymmärrettävää on että kuivalle ja märälle teillekin joku paino annetaan kun ne on Suomessakin se millä suurin osa ajasta ajetaan (vaikkei toki kriittisin keli, mistä johtuen kevyempi paino), saati sitten Etelä-Ruotsissa.

Ja IMO tuo sakkosysteemi erityisen huonoista osa-alueista on myös ihan toimiva, jos rengas on ihan kelvoton yhdellä osa-alueella ei sitä paikkaa se että se on toisella hyvä.

Mutta ei sillä, en nyt sokkona ostaisi mistään testistä vain testivoittajaa katsomatta niitä osa-alueita vähän omaan makuun, varsinkaan ulkomaisesta testistä joka ei ole välttämättä Suomen olosuhteisiin. No, toki jos ostaa perinteiseen malliin TM:n testivoittajat niin ei nyt huonoa rengasta saa, joskaan ei välttämättä omaan käyttöön parastakaan.
 
Ihan tällanen yleisen tason kysymys, uudet talvirenkaat täytyy hommata tässä ennen talvea ja renkaissa rengaspaineanturit niin täytyykö ne myös uusia samalla?
Riippuu ihan niiden anturien iästä. Jos max viisi vuotta niin toiminevat vielä muutaman vuoden, jos lähempänä kymmentä niin suosittelisin vaihtamaan. Tämä tietenkin oletuksella että haluat pitää rengaspainevalvontasysteemin toimintakunnossa. Eikös se ollut niin että TPMS-sensorit on pakolliset vain ensiasennusrenkaissa/vanteissa ja sen jälkeen on ihan käyttäjän valittavissa haluaako niitä edelleen käyttää.
 
Niistä antureista voi itse kanssa vaihtaa ne patterit. Omissa toyota antureissa se patteri on peitetty kuumaliimalla/silikonilla (tai vastaavalla) joten sen joutuu repimään irti ja uuden laittaa kun patterin on vaihtanut.
 
205/55 R16 koossa pitäisi uudet talvirenkaat hankkia, mutta tässä vähän puntaroin että kokeilisiko kitkoja pitkästä aikaa vai mennäänkö taas nastalinjalle. Tulisi -17 vuoden farkku Astra K:n alle. Suosituksia 600e +-50e hintaluokassa, siis mahdollisesti sisältäen rengastyöt?

e: Linglongin nastarenkaat näyttäis olevan liki-ilmaiset, mutta onko noista yhtään mihinkään? About 300e/sarja + rengastyöt. Hankookia löytyy nastana ja kitkana sopuisaan ~450e/sarja hintaan.
Itse ottaisin Goodyear UG3-kitkat jotka saa alle 500e+rengastyöt. Ovat erinomaiset talvirenkaat ainakin yhden talven kokemuksella.
 
Paikallisesta rengasliikkeessä olisi tarjolla tälläisiä nastoina, hinnat siis rengastöineen ja alle laitettuna:
Hakka 9&10 669€/789€
Yokohama ig55/ig65 590€/629€
Nangkang SW9 499€

Ja kitkoja oli:
Hakka R5 759€
Continental CVC8 759€
Michelin Snow 679€
Yokohama IG53 629€

Kovasti tuntuu hinnat nousseen renkaissakin, pari vuotta sitten uusin edelliseen pirssiin talvirenkaat. Yokohamat taitaa olleet pienen ikuisuuden markkinoilla. Hakkalla tai Contilla ei varmaan paljon pielee mene vaikka ovatkin heti heittämällä budjetista läpi? :think:
 
Paikallisesta rengasliikkeessä olisi tarjolla tälläisiä nastoina, hinnat siis rengastöineen ja alle laitettuna:
Hakka 9&10 669€/789€
Yokohama ig55/ig65 590€/629€
Nangkang SW9 499€

Ja kitkoja oli:
Hakka R5 759€
Continental CVC8 759€
Michelin Snow 679€
Yokohama IG53 629€

Kovasti tuntuu hinnat nousseen renkaissakin, pari vuotta sitten uusin edelliseen pirssiin talvirenkaat. Yokohamat taitaa olleet pienen ikuisuuden markkinoilla. Hakkalla tai Contilla ei varmaan paljon pielee mene vaikka ovatkin heti heittämällä budjetista läpi? :think:

Jos kaipaat edullisempaa kuin Nokian/Continental/Michelin, niin ota mukaan Goodyear (premium-renkaiden halpismerkki) ja Hankook (ainoa? hyvä ja halpa? aasialainen).
 
Jos kaipaat edullisempaa kuin Nokian/Continental/Michelin, niin ota mukaan Goodyear (premium-renkaiden halpismerkki) ja Hankook (ainoa? hyvä ja halpa? aasialainen).
Kumpaakaan ei taida olla paikallisella valikoimissa, mutta tietysti ainahan sitä voi itse tilata jostain ja käydä jossain puljussa pyöräyttämässä ne vanteille. Pitääpä kysellä vähän hintoja rengastöille muutamasta paikasta, useammasta lähikorjaamosta löytyy vehkeet. Onko tullut vastaan mistä näitä saa edullisimmin?

Toki vähän enemmän vaivaa, kun joutuu itse kuljetella vanhan rengassarjan lisäksi uudet renkaat ja mahdollisesti itse hoitaa renkaiden vaihdon. Tuohon paikallisen rengasfirman hintoihin sisältyy rengastyöt, alle laitto ja renkaiden pesu, niin muutaman kympin säästön takia ei jaksaisi itse hirveästi puljailla, mutta satkun tai parin vuoksi kyllä viitsiikin nähdä vähän vaivaa.
 
Kumpaakaan ei taida olla paikallisella valikoimissa, mutta tietysti ainahan sitä voi itse tilata jostain ja käydä jossain puljussa pyöräyttämässä ne vanteille. Pitääpä kysellä vähän hintoja rengastöille muutamasta paikasta, useammasta lähikorjaamosta löytyy vehkeet. Onko tullut vastaan mistä näitä saa edullisimmin?

Toki vähän enemmän vaivaa, kun joutuu itse kuljetella vanhan rengassarjan lisäksi uudet renkaat ja mahdollisesti itse hoitaa renkaiden vaihdon. Tuohon paikallisen rengasfirman hintoihin sisältyy rengastyöt, alle laitto ja renkaiden pesu, niin muutaman kympin säästön takia ei jaksaisi itse hirveästi puljailla, mutta satkun tai parin vuoksi kyllä viitsiikin nähdä vähän vaivaa.
Itse ainakin oon katsonut rehvid24.ee valikoiman. Yleensä edullisin vaihtoehto löytynyt sieltä
 
Contit tai Hakkat ei oo lisäpanostuksen arvoiset?

Renkaatalle ja Rengas-online löysi firmoja vain naapuri kaupungeista, 1001renkaat jäi vielä katsomatta, kun vaati sisään kirjautumisen että pääsi noita selaamaan.

Kaikki "isojen" merkkien renkaat on vuodesta toiseen erittäin hyviä, joskin pieniä ailahteluja aina välillä testeissä mutta ei mitään katastrofaalista koskaan. Vilkaise Goodyear ja Hankook vielä, että mikä on tarjonta, Goodyear on edullisempi premium, Hankook yleensä erittäin hyvä hinta-laatusuhde myös.

Melkein satasen hintaero on jo sellainen, että itsekin ehkä Micheliniin kallistuisin. X-ice snow on pyörinyt nyt pari vuotta alla talvisin ja tuntui säilyttävän pidon ihan asiallisesti. Vielä ensi talven voisi noilla ja sitten uutta nakkia alle.
 
Reff.ee:ltä lähti tilaukseen Hankookin nastat ison farkun alle. GY:n kitkat olisi olleet aika lailla samanhintaiset ja oma valintani, mutta perheen toinen kuski arvostaa nastoja, joten näin yhdessä päätettiin.

Hankookit toimi hyvin aiemmin Yariksen alla, joskin ainakin pikkuautossa olivat hieman äänekkäät. GY:n edellisestä kitkasukupolvesta on myös kokemusta parin eri auton alla ja nastoja jäi silloin kaipaamaan vain polanteisilla maalaisteillä.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 448
Viestejä
4 425 089
Jäsenet
73 362
Uusin jäsen
Corto Maltese

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom