Talvirenkaat - yleisketju

Hakusessa nastarenkaat peruskoossa 205/55/R16 hintaluokassa 500 eur asennettuina. Ovatko nuo Hankoot i*Pike RS2 parasta mitä tarjolla PK-seudulla tuolla rahalla?
 
Hakusessa nastarenkaat peruskoossa 205/55/R16 hintaluokassa 500 eur asennettuina. Ovatko nuo Hankoot i*Pike RS2 parasta mitä tarjolla PK-seudulla tuolla rahalla?
Rengas-Sopilla on jotain Black Friday -tarjouksia, esim. Hakkapeliitta 9 olisi 509 e. Itselläni ei ole kokemuksia näistä renkaista.

 
Itse ostin vuosi sitten Michelinin X-ice north 4. Oli jo aikasemmassa liisarissa samat ja oli hyvät kokemukset eikä ole edelleenkään ollut valittamista. Omasta mielestä hyvin "kitkamaiset", mutta on kuitenkin nastat jotka tuo pitoa jäällä. Rengasmelukin omasta mielestä hyvin kohtuullinen nastarenkaaksi. Toki myös maksaa, mutta itse olen sitä koulukuntaa, että renkaissa ei säästellä. Ennen näitä oli jotkut edellisen omistajan Nokian kitkat jotka ruopi täällä etelässä tyhjää kaikki risteysalueet mihin aloin kyllästymään joulukuun aikana.
 
Päädyin Enyaqissa HKPL R5:n sijaan Michelinin X-Ice Snow:iin. Hintaero n. 400 € / setti ja tässä arvosteluja plärättyäni molemmat ovat soivia renkaita.

Mutta, jos näette maantiellä holtittomasti jäällä pyörivän Skodan, niin se olen siis todennäköisesti minä.
 
Kärkkäisellä on goodyear ultra grip 600 bf alennuksessa mutta tosta renkaasta on vaikea löytää testejä. Muutamalta sivulta löysin käyttäjien kommentteja että aika meluisa rengas eikä pitokaan han paras..

Jos tilaa renkaat netistä niin missä ne saa laitettua alle? Onko esim oulussa joku paikka mikä laittaa alle noita ja painottaa kunnolla?

Minulla oli nuo renkaat aikoinaan Skoda Octaviassa. Oli hiljaiset ja miellyttävät enkaat, eikä pidossakaan ollut valittamista.

On tosin sanottava että rengasvalmistajat muuttelevat renkaidensa ominaisuuksia, tai ainakin Hankook RS2 on pudonnut mitalitaisteluista uusimmissa rengastesteissä.
 
Vianorilla oli ihan asiallinen tarjous 185/65R15 Nordman North 8:sta (Hakkapeliitta 8) 399e asennettuna alle niin päätin tarttua. Saa kakkosauton alta 2015 ja 2016 vuosilta olevat BF Goodrichin nastat heivattua pois.
Tulikin peruttua tämä kauppa kun Rengas-Soppi laittoi BF-tarjoukset kehiin ja autoon tuleekin nyt alle Hakkapeliitta 10:t 469e asennettuna.
 
Gislaved Nordfrost 200 nastat.
Nyt alkaa olla jo kokemuksia erilaisilta olosuhteilta. Auto siis Mondeo mk4. Rengaskoko 205/60/16. (vakio olisi 215/55/16) Ajettavuus niin lumella, jäällä ja kuivalla+märällä asfaltilla miellyttävän täsmällinen ja napakka talvirenkaaksi. Myös varsin hiljainen. Ajo pääasiassa lumisia ja jäisiä pikkuteitä talvisin ja pieni siivu valtatietä. Jos saa hintaan 500-600 euron välille suunnilleen tuossa koossa niin voin suositella hyvänä vaihtoehtona.
 
On tosin sanottava että rengasvalmistajat muuttelevat renkaidensa ominaisuuksia, tai ainakin Hankook RS2 on pudonnut mitalitaisteluista uusimmissa rengastesteissä.

Leikitään Hankookkia? Mä voisin olla joku iso pomo. Sä voisit olla tuotekehityksestä vastaava. Sä tarvisit rahaa tuotekehitysprosessiin. Teillä on siellä tuotekehityksessä ihan no brainer idea, eli ei tehdäkkään siitä renkaasta parempaa, vaan huonompi! Miten argumentoisit tämän minulle, jotta rahahanat aukeasivat? Muutkin saavat leikkiä, joku kirjoitteli vastaavasta tovi sitten.
 
Leikitään Hankookkia? Mä voisin olla joku iso pomo. Sä voisit olla tuotekehityksestä vastaava. Sä tarvisit rahaa tuotekehitysprosessiin. Teillä on siellä tuotekehityksessä ihan no brainer idea, eli ei tehdäkkään siitä renkaasta parempaa, vaan huonompi! Miten argumentoisit tämän minulle, jotta rahahanat aukeasivat? Muutkin saavat leikkiä, joku kirjoitteli vastaavasta tovi sitten.
Jos onkin keksitty valmistusprosessiin muutos, joka vähentää tuotantokustannuksia X prosenttia, mutta myös suorituskykyä Y prosenttia. Tai valmistusprosessissa käytettiin venäläistä raaka-ainetta X, joka on jouduttu vaihtamaan chileläiseen, joka on erilainen ominaisuuksiltaan.
 
Jos onkin keksitty valmistusprosessiin muutos, joka vähentää tuotantokustannuksia X prosenttia, mutta myös suorituskykyä Y prosenttia. Tai valmistusprosessissa käytettiin venäläistä raaka-ainetta X, joka on jouduttu vaihtamaan chileläiseen, joka on erilainen ominaisuuksiltaan.
@Breinweib

Tai ihan vaan parannettu jotain ominaisuutta, mikä ei ole Suomen markkinalla ja rengastesteissä yhtä tärkeä, OEM markkina on todennut, että vierintävastus pitää saada alas, että menee päästökiintiöistä läpi. Tai tarvitaan lisää tuotantoa uudelta linjalta, joka ei pysty samaan… onhan noita syitä paljon.

Tosin toki se testeissä tippuminen voi aiheuta myös muiden petraamisesta tai ihan vain testiolosuhteiden muutoksesta (olikin lämpimämpää, kylmempää, muutamitä), sen takia ei yksittäistä testiä kannattaisi ikinä tuijottaa.

Edit: Pirellihän sai muutama vuosi sitten samalla mallilla täysin ristiriitaiset testitulokset, ja syy oli että myivät samalla nimellä kahta täysin eri rengasta, joista toinen oli optimoitu märälle ja toinen jäälle.
 
Viimeksi muokattu:
Jos onkin keksitty valmistusprosessiin muutos, joka vähentää tuotantokustannuksia X prosenttia, mutta myös suorituskykyä Y prosenttia. Tai valmistusprosessissa käytettiin venäläistä raaka-ainetta X, joka on jouduttu vaihtamaan chileläiseen, joka on erilainen ominaisuuksiltaan.

Hyvin osallistuttu. Rosessi lienee aika vakio, ilmeisen limiiteillä mennään kun eurooppalaisilla merkeillä tuntuu säännöllisesti tulevan kolme pyöreää ja yksi melkein pyöreä rengas sarjaan, mutta sisäänostohan voi aina keulia? Mutta jos renkaan ominaisuudet muuttuu, luokitukset voi muuttua, vaatii testausta jotta varmistutaan ettei muutu. Pohjolarenkaat on kumminkin nappikauppaa, käytetäänkö resursseja/kustannuksia jotta saadaan kustannuksia alas?

Mun veikkaus että sieltä linjalta tulee samaa kuin ennenkin ja tuotekehitys vääntää tulevia uuseja malleja. Perustelen sillä, että renkaissa tuotantomäärä per panostus tuottaa edullisinta lopputulosta siiinä määrin että se näkyy asiakkaallekin, eli ne eniten myyvät peruskoot on halvimmat.
 
No eipä tullu sopivia tarjouksia nastarenkaista.

Vähän kahden vaiheilla kummatko tilaa, Kontiot vai Linglongit?
17" koossa ja arvelin että max 500 ois budjetti renkaille +työt.
 
Millaisia kokemuksia Hankookin i*Cept IZ2 W616 -kitkoista täällä? Kaikenlaiset tarinat kiinnostaa, ja erityisesti jos kellään on vertailukokemusta muihin kitkoihin verrattuna. :D Täksi talveksi ei vielä tarvetta uusille talvinakeille, mutta ensi syksyä ajatellen kyselen.
 
Millaisia kokemuksia Hankookin i*Cept IZ2 W616 -kitkoista täällä? Kaikenlaiset tarinat kiinnostaa, ja erityisesti jos kellään on vertailukokemusta muihin kitkoihin verrattuna. :D Täksi talveksi ei vielä tarvetta uusille talvinakeille, mutta ensi syksyä ajatellen kyselen.
Kahdessa autossa ollut, ei moittimista. Mukavan hiljaiset ovat. Muista kitkoista ei ole itsellä kokemuksia joten en varsinaisesti osaa sanoa onko nuo hyvät vai huonot :)
 
Millaisia kokemuksia Hankookin i*Cept IZ2 W616 -kitkoista täällä? Kaikenlaiset tarinat kiinnostaa, ja erityisesti jos kellään on vertailukokemusta muihin kitkoihin verrattuna. :D Täksi talveksi ei vielä tarvetta uusille talvinakeille, mutta ensi syksyä ajatellen kyselen.

D segmentin plugari farkussa, tänään 180 asteen käännös ylämäkeen. Joo ei menny 15 kmh vauhdilla, pikkasen pakkia alamäkeen ja koko 10-12 metrin korkeustason nousu sujuvasti läpi.

Kuten kaikki, liukkaat tamppautuneella lumella. Muttei nuo on olleet 1 kk ajon aikana ainoat mistä on huomannut että on talvikeli. Ovat next hiljaiset, vertaan CVC7 kumeihin, joilla neljäs talvi lähtee käyntiin. CVC6:siin nähden märkäpito parempi. Toki niillä oli kans jo 4 kautta ajettu.

W616 kumien kanssa (225/45r17) E92 330d coupella saa perän sivulle just heti kun tahtoo. Mutta perus ajopito riittää. Ei vertailukohtaa, jos ei 320CI Hakkapelitta 7 loppuun ajettuihin nastoihin vertaa. Mikä olisi taas turhaa. Koska kovin erilaiset autot..
 
Nyt vaihtui 20” Pirellin loppuunajetut kitkat 19” Frigus merkkisiin sähköautokitkoihin. Viikon nyt koht ollu alla eikä oo kyl valittamista ollu. Todella paljon hiljaisemmat kuin isommat pirellit. Eikä kyllä yllätä.
IMG_2481.jpeg
 
On tosin sanottava että rengasvalmistajat muuttelevat renkaidensa ominaisuuksia, tai ainakin Hankook RS2 on pudonnut mitalitaisteluista uusimmissa rengastesteissä.
Käytännössä tuolla painetaan massaa muotteihin minimipalkalla ja raaka-aineet ostetaan sieltä mistä niitä saa edullisimmin. Tuolla prosessissa tullee helposti eräkohtaisia vaihteluita ja lisäksi näihin vaikuttaa testausolosuhteissa pinta, lämpötilat, ajoneuvon paino jne yms. Eikä nuo testitkään mitään standardoituja ole. Renkaan päätymisessä linjalta auton alle voi myös tulla jotain mikä vaikuttaa ominaisuuksiin, ehkä varastoinnin lämpötila tai kesto tms.

Jokainen rengas on testivoittaja ja voi mainostaa tällä, kunhan tarpeeksi kauan on testattu ja sopivat testit löydetty.
 
Ostin GoodYear UltraGrip Ice 3:t ja tänään oli jo ihan kunnolla liukasta keliä Pääkaupunkiseudulla, niin hyviltä tuntuivat. Toki vanhat kumit olivat loppuun ajetut (= n. 4mm pintaa) Continental CVC7:t, joten eiköhän mikä tahansa rengas tunnu hyvältä. Alustavasti kuitenkin voisi suositella.
 
Itselle tulee nuo pari postausta sit mainitut hankookin kitkat 2015 paistettujen michelinien tilalle. Voisin veikata että liikenneympyrästäkin pääsee jopa läpi ilman vapaaliukua.
 
Itselle tulee nuo pari postausta sit mainitut hankookin kitkat 2015 paistettujen michelinien tilalle. Voisin veikata että liikenneympyrästäkin pääsee jopa läpi ilman vapaaliukua.
Joo, tänään oli hyvä päivä ajaa vaihtoon, kun pitoeron etenkin noissa ympyröissä huomasi erittäin hyvin.
 
jo ihan kunnolla liukasta keliä Pääkaupunkiseudulla,
Se mikä tässä harmitti, oli suolapatjan paksuus. Aiheutti turhaa luistelua. Ennen kahdeksaa teiden auraus oli todella heikossa hapessa, mutta jo 8.30 jälkeen alkoi olla sekin hoidettu. Pisteet tästä jälkisiivouksesta pääväylillä.
CVC7:t ittellä alla. Ja neljäs talvi lähti käyntiin, ajattelin tammikuussa vaihdella uudet. Näissä jotain 5-6 mm pintaa vielä.
 
Se mikä tässä harmitti, oli suolapatjan paksuus. Aiheutti turhaa luistelua. Ennen kahdeksaa teiden auraus oli todella heikossa hapessa, mutta jo 8.30 jälkeen alkoi olla sekin hoidettu. Pisteet tästä jälkisiivouksesta pääväylillä.
CVC7:t ittellä alla. Ja neljäs talvi lähti käyntiin, ajattelin tammikuussa vaihdella uudet. Näissä jotain 5-6 mm pintaa vielä.
Tänään oli kyllä monenlaista keliä, kun ensin oli ihan pakkasta ja lumipöllyä, sitten alettiin suolata ja keli vielä lauhtui nollaan. Tohon loskapaskaan ei tosiaan auta oikein muu kuin urasyvyys ja omilla neljän millin kumeilla sen todellakin huomasi.
 
Oli kyllä Nokian pari vuotta vanhat R3 kitkat kovilla. Tuli painettua se 500km pitkin poikin eteläistä suomea ja enpä muista milloin olisi tuntunut että auto voi irrota motarin lievässä kurvissa hetkenä minä tahansa jos teet väärän liikkeen. Tuli mentyä isoa kylkimyyryä (ei vapaaehtoista) Tuusulan ison liikenneympyrän läpi toisen auton rinnalla vaikka vauhtia oli vain 20-30kmh. Todettu että kyllä se Corollan keula hakee kiihdyttäessä hälyttävän paljon puolelta toiselle ja luistonesto ei liikaa tuota tunnu rajoittavan.

En muista milloin olisi ollut noin raju skaala eri kelejä. Aamu alkaa jäällä ja puuterilla pyrytellen, käy aurinkoisena jäisenä, kimpoaa kunnon lumisateeksi jäisillä lumisilla teillä ja lopulta tosiaan kääntyy siihen suolan ja hötön sekoitukseksi. Itsellä vielä bonarina sitten kotimatka pimeällä motarilla jossa itse ajoin about yksin, himaa kohti, vastaan tuli kokoajan joku, eli lyhyet päällä mentiin suurin osa ajasta.
 
Talvirenkaat pitäisi uusia kauppakassiin. Nykyisien speksien nastarenkaita (165/70 R14) ei oikein löydy, mutta rekisteriotteen perusteella myös 175/65 käy. Voin siis varmaankin ihan laitattaa tuon toisen koon kumit samoille peltivanteille?
 
Talvirenkaat pitäisi uusia kauppakassiin. Nykyisien speksien nastarenkaita (165/70 R14) ei oikein löydy, mutta rekisteriotteen perusteella myös 175/65 käy. Voin siis varmaankin ihan laitattaa tuon toisen koon kumit samoille peltivanteille?
Vanteen leveys tuohon vaikuttaa, mutta aika maltillinen muutos kyseessä. Jos silmämääräisesti vaikuttaa, että 5 mm / puoli rengas voi tulla enemmän vanteen yli niin voi laittaa.

 
Talvirenkaat pitäisi uusia kauppakassiin. Nykyisien speksien nastarenkaita (165/70 R14) ei oikein löydy, mutta rekisteriotteen perusteella myös 175/65 käy. Voin siis varmaankin ihan laitattaa tuon toisen koon kumit samoille peltivanteille?
Niinkuin tuossa mainittiinkin niin vanteen leveys on yksi tekijä mutta varmasti noin olematon muutos on samalle vanteelle. Muita valmistajan speksaamia rengas/vannekokoja voi etsiä täältä: List of all car brands with wheel fitment data for each brand and a knowledge base.
 
205/55R16 nastat hakusessa perheen kakkosautoon. Nyt siinä on alla edellisen omistajan ostamat Cordiantin nastat muistaakseni -19 paistoa, mutta ne eivät pidä yhtään mitään, vaikka pintaa on melkein täydet ja kaikki nastat ovat tallessa. Rengastestejä luin läpi ja Nokialaiset tai Michelinit olisivat turvallinen valinta, mutta hintaa on melkein 600€. Hankookit saisi 450€:lla vanteille, mutta aiemmat kokemukset niistä ovat ristiriitaisia.

Jaksoin pyytää tarjouksen paikallisesta liikkeestä, Contin IC3:t 580€ (näiden kestävyydestä on montaa mielipidettä), Hankook RS2:t 500€, Misukan XI4:t 675€, Nordman 9:t 600€ ja HKPL10:t 730€. Kallista on. Muualta tilaamalla samat Hankookit saisi 436€:lla vanteilla laitettuna.
 
Hyi saatana mikä keli oli ajaa kitkoilla tänään Turku-Helsinki motarilla. Aivan peilijäässä koko matka, ja viisi autoa näkyi matkalla tieltä suistuneena. Pitänee mennä junalla seuraavan kerran kun on tällainen keli tai hommata nastat sähköautoon.
 
Hyi saatana mikä keli oli ajaa kitkoilla tänään Turku-Helsinki motarilla. Aivan peilijäässä koko matka, ja viisi autoa näkyi matkalla tieltä suistuneena. Pitänee mennä junalla seuraavan kerran kun on tällainen keli tai hommata nastat sähköautoon.

Mitkä kitkat alla, oma perstuntuma on kyllä kitkalla liukas --> nastalla liukas. Ennemmin tuolla sähköllä ajaa liukkaalla mitä kakkosautolla nastalla.
 
Mitkä kitkat alla, oma perstuntuma on kyllä kitkalla liukas --> nastalla liukas. Ennemmin tuolla sähköllä ajaa liukkaalla mitä kakkosautolla nastalla.
Uudet Contit ja autona model y. Kyllä varmasti olisi nastoillakin ollut helvetin liukas keli, mutta jotenkin uskon, että toi peilijäinen motari olisi nastoille edes hiukan paremmin sopinut.
 
Juu ei tuolla kyllä nastoilla olisi kovin isoa eroa tehnyt. Sen verran on nyt ollut liukasta.
 
Hyi saatana mikä keli oli ajaa kitkoilla tänään Turku-Helsinki motarilla. Aivan peilijäässä koko matka, ja viisi autoa näkyi matkalla tieltä suistuneena. Pitänee mennä junalla seuraavan kerran kun on tällainen keli tai hommata nastat sähköautoon.

Tuota tässä näkyy se perusvirhe, minkä useat ajaessaan tekevät. Talvella ei ajeta kelin mukaan. Toi tamppautunut ohut lumi täyttää kaikki asfaltin raot ja muodostaa jäätä vastaavan luistinradan.
Kysymys kuuluu: onko tällöin oikea ajonopeus 100 km/h, 80 km/h vai 60 km/h. No totuus on jossain siellä välillä.
Harva vaan älyää pudottaa nopeutta kelin vaatimalle tasolle, kun hyvin voi ajaa satastakin. Niinhän ne menee bob-sleigh lajissakin samalla pinnalla yli satasta. Se vaan että ratakelkkailussa on vain yksi suorittaja kerrallaan rännissä.

Itse olen kipannut juoksuvauhdista auton ojaan tuossa kelissä. Ei pitäny misukan nastat lainkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Jaksoin pyytää tarjouksen paikallisesta liikkeestä, Contin IC3:t 580€ (näiden kestävyydestä on montaa mielipidettä), Hankook RS2:t 500€, Misukan XI4:t 675€, Nordman 9:t 600€ ja HKPL10:t 730€. Kallista on. Muualta tilaamalla samat Hankookit saisi 436€:lla vanteilla laitettuna.

Toisesta paikallisesta liikkeestä sain tarjouksen 195/60R16 Michelin x-ice 4:sta 549€:lla vanteille laitettuna ja Micheliniltä saa vielä 20€:n tankkauslahjakortin. Hintaeroksi Hankookkeihin jäi käytännössä 93€, joten ostin Misukat. Toivottavasti rouva on tyytyväinen pitoon verrattuna 4v vanhoihin Cordiantteihin.
 
Tuota tässä näkyy se perusvirhe, minkä useat ajaessaan tekevät. Talvella ei ajeta kelin mukaan. Toi tamppautunut ohut lumi täyttää kaikki asfaltin raot ja muodostaa jäätä vastaavan luistinradan.
Kysymys kuuluu: onko tällöin oikea ajonopeus 100 km/h, 80 km/h vai 60 km/h. No totuus on jossain siellä välillä.
Harva vaan älyää pudottaa nopeutta kelin vaatimalle tasolle, kun hyvin voi ajaa satastakin. Niinhän ne menee bob-sleigh lajissakin samalla pinnalla yli satasta. Se vaan että ratakelkkailussa on vain yksi suorittaja kerrallaan rännissä.

Itse olen kipannut juoksuvauhdista auton ojaan tuossa kelissä. Ei pitäny misukan nastat lainkaan.
Tuntuu että tässä on omanlaisensa vahvistusvinouma, jonka mukaan jos kitkoilla on liukasta on kitkat liukkaat ja jos nastoilla on liukasta on keli liukas.

Toki se uusi nasta joillain tietyillä keleillä vähän paremmin, mutta käytännössä jos on liukasta kitkoilla niin on liukasta nastoillakin. Jos keli on sellainen että risteyksissä kitkan lyö välillä vähän tyhjää niin aina sieltä nastan ruopimista kuuluu vieruskavereiltakin.
 
Ei Hakkapeliitta 9 vaan Nordman North 9.


Ja nuo saa esim. renkaatvaihtoon.comista n. 450€ sarja.

Mulla tulee Nordman North 9 alle ensi tiistaina, voin sitten kertoa jotakin kokemuksia. Edellisinä renkaina ollut nyt VikingContact 7 ja Hakka 9. Oletan, että aika lähelle samanlaista kyytiä tulee olemaan tuon Hakka 9 kanssa, nykyiset VikingContactit tuntuu kovin liukkaalta, toki niillä nyt oli jo 3 talvea ajettu, mutta kuitenkin.
 
nykyiset VikingContactit tuntuu kovin liukkaalta, toki niillä nyt oli jo 3 talvea ajettu
35 tkm nurkissa omat ajot samoilla kumeilla ja neljäs ajokausi käynnissä. Revittele niitä vähän, löytyy taas pitoa. Esim nelipyöräluisua käyttöön ja oikaset kaasulla. Löytyy ne pidon oikeat rajat.
 
Ostin GoodYear UltraGrip Ice 3:t ja tänään oli jo ihan kunnolla liukasta keliä Pääkaupunkiseudulla, niin hyviltä tuntuivat.

Vaatii vähän ajoa jotta muottivahat tms. lähtee. Jonkun 1500km ajellut vaativissa keleissä pitkin etelää viikon aikana ja joudun syömään sanat ko. renkaan hintakuplasta. Kaks samanlaista autoa, toisessa Pirellin nykymallin nastat joilla ajettu 2 vai 3 sydäntalvea eli 6-9kk ja kyllä uusi GY hakkaa. Äkkiä lähtee nastoista paras pito asfaltilla ajaessa vaikka niitä säästelisi kolmannella rengassarjalla. Vaimolta tuli eilen viesti että (Pireilleillä) tosi liukasta, ja mä saan Pastersteiniltä virallisen viestin että niillä kitkoilla pysyy tiellä myös rajoitusta kovemmassa vauhdissa.

Millaisia kokemuksia Hankookin i*Cept IZ2 W616 -kitkoista täällä? Kaikenlaiset tarinat kiinnostaa, ja erityisesti jos kellään on vertailukokemusta muihin kitkoihin verrattuna. :D Täksi talveksi ei vielä tarvetta uusille talvinakeille, mutta ensi syksyä ajatellen kyselen.

Aikoinaan pätevä rengas, vetopito ja aliohjaus joskus hitaissa vauhdeissa paljon kääntäessä muistuu miinuksiksi, tainnut testeissäkin tulla noottia noista. Harkitsin uutta kierrosta tälle vuodelle kun sai halvalla. Olisko uusi versio tulossa, kannattaa ens vuoden kumeja katella ens vuonna.
 
Vaatii vähän ajoa jotta muottivahat tms. lähtee. Jonkun 1500km ajellut vaativissa keleissä pitkin etelää viikon aikana ja joudun syömään sanat ko. renkaan hintakuplasta. Kaks samanlaista autoa, toisessa Pirellin nykymallin nastat joilla ajettu 2 vai 3 sydäntalvea eli 6-9kk ja kyllä uusi GY hakkaa. Äkkiä lähtee nastoista paras pito asfaltilla ajaessa vaikka niitä säästelisi kolmannella rengassarjalla. Vaimolta tuli eilen viesti että (Pireilleillä) tosi liukasta, ja mä saan Pastersteiniltä virallisen viestin että niillä kitkoilla pysyy tiellä myös rajoitusta kovemmassa vauhdissa.

Yleistäisin, että talvirenkaissa muutenkin häviää se paras pito parissa vuodessa on se sitten kitka tai nasta.

Nykyisillä ykkösbiilin CVC7:lla menossa toinen kokonainen talvi sekä alle menivät hetkeksi toissa keväänä.

Hullupösöön tuli taas Contin nastat ja on niissä kevyesti enemmän pitoa (alla olleet vasta toista kuukautta). Näillä keleillä ero on todella selkeä.
 
Yleistäisin, että talvirenkaissa muutenkin häviää se paras pito parissa vuodessa on se sitten kitka tai nasta.

Nojoo, vähän huono sanavalinta. Pointti siinä, että se toimintaperiaate, minkä takia noi meillekin on ostettu, lakkaa olemasta hämmästyttävän nopeasti. Haetaanko nykyisissä nastapyörissä liikaa sulan kelin (testi)omaisuuksia liian kovalla seoksella, eihän noita erkkikään aja minneen viiden millin korville? Erot järven jäällä (aka testi) kitkoihin on tasoittuneet, pitäisikö nastarenkaiden seoksen olla lähempänä pohjolakitkoja?
 
Nojoo, vähän huono sanavalinta. Pointti siinä, että se toimintaperiaate, minkä takia noi meillekin on ostettu, lakkaa olemasta hämmästyttävän nopeasti. Haetaanko nykyisissä nastapyörissä liikaa sulan kelin (testi)omaisuuksia liian kovalla seoksella, eihän noita erkkikään aja minneen viiden millin korville? Erot järven jäällä (aka testi) kitkoihin on tasoittuneet, pitäisikö nastarenkaiden seoksen olla lähempänä pohjolakitkoja?

Mutta eikö ne kitkatkin ala olla ihan hyviä sulalla?

Oma arvaukseni on, että lainsäätäjällä on näppinsä pelissä, kun on päätetty sallitusta nastojen määrästä/ulkonemasta/pistovoimasta/tienkulutuksesta.
 
3 talvea ajetut ei kerro mitään, se on kiinni kilometreistä, ajotavasta ja missä ajaa.
VikingContacteilla ajettu noin 10tkm yhteensä kolmessa vuodessa. Nämä toki ovat olleet ekat kitkat itsellä, enkä tiedä miten pitoa oli uutena tai miten ajettu kun tulivat auton mukana. Liekö seos kovettunut jo 3 vuoden aikana vai säikäyttääkö tuo jo uutena 50% pidempi jarrutusmatka nastoihin tottuneen kuskin - tunnustellaan fiiliksiä parin tunnin päästä kun tulee taas nastat tilalle, vaikka tietenkin uusi rengas aina vääristää tuntumaa kun vertaa käytettyyn.
 
Onko muut huomanneet mitään erikoista, jos on leveämpi talvirengas käytössä. 225-45-r17 on Mersun alla, Trianglen IceLinkit. Esim. urainen tie, niin hyvin menee kun rengas pysyy urassa, mutta kun menee lumelle, niin sitten onkin toinen tarina. Herkästi katoaa pito ja auto alkaa puskemaan, kun rengas nousee lumipatjan päälle. En ole samaa aikaisemmin kokenut, esim. Lexuksessa oli 215-65-16 ja Pösössä 205-55-16 ilman sen suurempia ongelmia.

Onkohan tämä Trianglen vai renkaan ominaisuus/vika?
 
Onko muut huomanneet mitään erikoista, jos on leveämpi talvirengas käytössä. 225-45-r17 on Mersun alla, Trianglen IceLinkit. Esim. urainen tie, niin hyvin menee kun rengas pysyy urassa, mutta kun menee lumelle, niin sitten onkin toinen tarina. Herkästi katoaa pito ja auto alkaa puskemaan, kun rengas nousee lumipatjan päälle. En ole samaa aikaisemmin kokenut, esim. Lexuksessa oli 215-65-16 ja Pösössä 205-55-16 ilman sen suurempia ongelmia.

Onkohan tämä Trianglen vai renkaan ominaisuus/vika?

Onhan se selkeä asia, että jos auton paino pysyy vakiona, niin renkaan leveyden kasvaessa pintapaine pienenee ja renkaan kyky leikata lumen, loskan, veden ym. läpi kovaan tienpintaan heikkenee. Minkäpainoisia lie sitten olleet nuo aiemmat kärryt vs. nykyinen MB, tarinasi ei kerro.

Eiköhän se selitys kuitenkin löydy Trianglen halvasta suunnittelusta/valmistuksesta, renkaan kuluneisuudesta (urasyvyys) tai renkaan ikääntymisestä. Mahdollisesti kaikista kolmesta.
 
Onko muut huomanneet mitään erikoista, jos on leveämpi talvirengas käytössä. 225-45-r17 on Mersun alla, Trianglen IceLinkit. Esim. urainen tie, niin hyvin menee kun rengas pysyy urassa, mutta kun menee lumelle, niin sitten onkin toinen tarina. Herkästi katoaa pito ja auto alkaa puskemaan, kun rengas nousee lumipatjan päälle. En ole samaa aikaisemmin kokenut, esim. Lexuksessa oli 215-65-16 ja Pösössä 205-55-16 ilman sen suurempia ongelmia.

Onkohan tämä Trianglen vai renkaan ominaisuus/vika?
Onhan se selkeä asia, että jos auton paino pysyy vakiona, niin renkaan leveyden kasvaessa pintapaine pienenee ja renkaan kyky leikata lumen, loskan, veden ym. läpi kovaan tienpintaan heikkenee. Minkäpainoisia lie sitten olleet nuo aiemmat kärryt vs. nykyinen MB, tarinasi ei kerro.

Eiköhän se selitys kuitenkin löydy Trianglen halvasta suunnittelusta/valmistuksesta, renkaan kuluneisuudesta (urasyvyys) tai renkaan ikääntymisestä. Mahdollisesti kaikista kolmesta.

Ja Tyre Reviews teki vähän aika sitten aiheesta videon:

muistaakseni meni juuri niin että leveillä renkailla pito mutkissa oli parempi ja kapeilla renkailla sitten kiihdytys/jarrutus. Johtuu juuri tuosta mihin se pinta-ala levittyy renkaan ja tien välissä, eteen/taakse vai sivuille.
 
Onhan se selkeä asia, että jos auton paino pysyy vakiona, niin renkaan leveyden kasvaessa pintapaine pienenee ja renkaan kyky leikata lumen, loskan, veden ym. läpi kovaan tienpintaan heikkenee. Minkäpainoisia lie sitten olleet nuo aiemmat kärryt vs. nykyinen MB, tarinasi ei kerro.

Eiköhän se selitys kuitenkin löydy Trianglen halvasta suunnittelusta/valmistuksesta, renkaan kuluneisuudesta (urasyvyys) tai renkaan ikääntymisestä. Mahdollisesti kaikista kolmesta.
Renkaan pintapaine tiehen ei riipu renkaan leveydestä, vaan renkaan ilmanpaineesta (ja auton painosta). Muuten oikein.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 542
Viestejä
4 613 145
Jäsenet
75 865
Uusin jäsen
no_one

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom