- Liittynyt
- 14.07.2018
- Viestejä
- 848
Vaikka tuo nasta saataisiin toimimaan, niin silti jouduttaisiin kumiseoksessa ja kuviossa tekemään melkoisia kompromisseja. Ei se nypitty nastarengas ole hyvä kesärengas, eikä kesärenkaasta tule nastoittamalla talvirengasta.
Teoriassa toki voisi säästää teitä jos talvirenkaan nastat saisi sulalla sisään, mutta toisaalta kitkat on jo keksitty.
Käsittääkseni näiden ympärivuotisten renkaiden ja KE-kitkojen suurimpana puutteena on pidetty nimenomaan jääpidon puutetta? Lumella ainakin paremmat, 3PMSF-merkityt ovat lähes pohjoismaisten talvirenkaiden veroisia ja kuivalla/märällä ne toimivat hyvin, esim. jossain TM:n kesärengastestissä Misukan CrossClimate peittosi jokusen kiinalaisrenkaan. Vain urheilullisimmat autot ja dynaamisimmat kuljettajat tarvitsevat kesärenkaan, loput voivat ajaa kesällä ympärivuotisilla kumeilla siinä missä LingLongin kesärenkailla.
Tuollainen ympärivuotinenkin rengas, KE-kitkasta puhumattakaan, on kuitenkin jo valmiiksi jääpidossaan lähempänä nastarengasta kuin kesärengasta. Kumiseosta ja kuviointia on jo optimoitu siihen suuntaan, ja jos nastat tulisi siihen lisäksi, niin jääpito voisi olla jotain pohjoismaisen kitkarenkaan luokkaa.
Lisäksi sisäänvedettävät nastat eivät kulu yhtä paljon, kun ne voidaan ottaa esille vain tarvittaessa. Tämä parantaisi kuluneen renkaan pitoa, kun nastoja ei olisi tylsytetty märällä asfaltilla. Voisi myös olla mahdollista, että sisäänvedettävät nastat olisivat tehokkaammat kuin tavalliset nastat (suurempi nastaulkonema/nastamäärä/pistovoima/tienkulutus), mikä parantaisi jääpitoa. Nehän olisivat vähän kuin lumiketjut - käytetään vain lisäpitoa tarvittaessa eikä ajeta marraskuun alusta vappuun asti, toisin kuin nastarenkailla nykyään.