Talvirenkaat - yleisketju

Jos ajelee vähemmän ja oletuksena on se ~10v käyttöikä, niin oliko tuosta mitään kunnon tutkimustulosta onko kitkat tai nastat paremmat?
 
Runsaassa vuodessa parhain terä menee renkaista, alkaa kovettumaan.
Esim rengas online antaa paikoitellen valita tuoreita.

Michelin kertoo toisin, kuten myös alan kotimainen etujärjestö. Vaikka rengastesteihin valmistajat kuulemma pyrkivät junailemaan mahdollisimman tuoreet (ja mielellään vielä tuotantoversiota paremmat...) renkaat. Totuus löytynee siis jostakin siitä puolimatkasta. Ja tuskin tuolla autollakaan enää niin hirveästi on kilometrejä ja vuosia edessä, eiköhän tämä ollut vanhan Fordin viimeinen talvirengaskerta.

 
Jos ajelee vähemmän ja oletuksena on se ~10v käyttöikä, niin oliko tuosta mitään kunnon tutkimustulosta onko kitkat tai nastat paremmat?

Lukemani empiirinen tieto tukee nastoja. Kitkarenkaiden pidon kerrotaan usein romahtavan jo ~kolmannen talven kohdalla. Nastarenkaidenkin kumi kovettuu (ja on jo valmiiksi kovempaa), mutta nastat itsessään eivät juurikaan ikäänny ja pienillä kilometreillä tuskin tylsyvätkään niin hirveän vikkelään.
 
Kyllähän noissa rengastesteissäkin vanhat nastarenkaat toimivat kohtuullisesti liukkaalla kun taas vanhat kitkat eivät enää. Eihän kumpikaan hyvä rengas ole, mutta kun edetään rauhallisesti niin vähemmän yllättävät vanhat nastat ovat.
 
Michelin kertoo toisin, kuten myös alan kotimainen etujärjestö. Vaikka rengastesteihin valmistajat kuulemma pyrkivät junailemaan mahdollisimman tuoreet (ja mielellään vielä tuotantoversiota paremmat...) renkaat. Totuus löytynee siis jostakin siitä puolimatkasta. Ja tuskin tuolla autollakaan enää niin hirveästi on kilometrejä ja vuosia edessä, eiköhän tämä ollut vanhan Fordin viimeinen talvirengaskerta.

Vähemmän noita pehmeitä talvirenkaita käytetään noissa tutkimus maissa mihin linkki viittaa. Korea,Saksa ja Saudi arabia. Kauhean totena en pitäisi moista höpinää. Ja toinen autorengasliitto ry, jolla oma lehmä ojassa johtuen vanhojen renkaiden kaupasta.
 
En sano muuta kuin todella typerää pelleilyä turvallisuudella. Kitka on ehkä laillinen ajaa kesällä, mutta sen pito on mallia paska verrattuna edes linglong kesärenkaisiin. Ei väliä onko merkki vai halpiskitka.
Mielestäni vähän radikaali mielipide, kun täällä talvellakin autoillaan. Onhan sitä monia kesiä ajeltu nypityillä nastoilla, joille ei enää muuta käyttöä ole. Jos pärjää talvella autolla niin kyllä sillä pärjää kesälläkin, vaikka olisikin talvirenkaat alla. Ei niillä toki mitään rataennätyksiä tehdä, mutta niiden tekeminen liikenteessä olisi typerää pelleilyä turvallisuudella. Noin niinkuin ylipäätään merkittävintä on ratin ja penkin väli ja siihen nähden on ihan hifistelyä onko alla 1 k€ testivoittajat vai vanhat talvikiekot.
 
Mielestäni vähän radikaali mielipide, kun täällä talvellakin autoillaan. Onhan sitä monia kesiä ajeltu nypityillä nastoilla, joille ei enää muuta käyttöä ole. Jos pärjää talvella autolla niin kyllä sillä pärjää kesälläkin, vaikka olisikin talvirenkaat alla. Ei niillä toki mitään rataennätyksiä tehdä, mutta niiden tekeminen liikenteessä olisi typerää pelleilyä turvallisuudella. Noin niinkuin ylipäätään merkittävintä on ratin ja penkin väli ja siihen nähden on ihan hifistelyä onko alla 1 k€ testivoittajat vai vanhat talvikiekot.
Niin on minusta sinunkin. Se tärkein pointti on ääritilanteet ja yllättävät tilanteet. Jos kitkarengas pysähtyy näin esimerkkinä äkkijarrutuksessa 70 metrin matkalla ja huonokin kesärengas alle 50m matkalla, niin onhan se nyt selvää että on tietoista riskinottoa. Vähän sama kuin ajaisi talvikeleissä ympäri vuoden. Hifistelyä ehkä sinun mielestä.
 
Mitkä kitkat ympärivuotiseen ajoon? Renkaat tulisivat vanhempien nelivetoiseen Subaruun, joka toimii enimmäkseen vain kauppakassina. Kilometrejä tulee niin vähän, että ei ole järkevää pitää kahta rengassarjaa. Katsastajakin oli myös sitä mieltä kun hän kehoitti vaihtamaan ylivuotiset kesärenkaat uusiin. Joo, tiedän kyllä, että kitkoilla ei tulisi ajaa kesisin, mutta ei ole juuri mitään merkitystä mitä renkaita on alla kun vain ajaa kauppaan 1 - 2 km. On tärkeämpää että talvella löytyy tarpeeksi pitoa, mutta ääriolosuhteissa ei ole pakko ajaa koska he ovat eläkkeellä ja voivat pysyä kotona.

Hinnat paikallisessa rengasliikkeessä:
Michelin 885€
GoodYear 830€
Triangle 400€

Mikä noista olisi järkevin vaihtoehto tähän?
 
Niin on minusta sinunkin. Se tärkein pointti on ääritilanteet ja yllättävät tilanteet. Jos kitkarengas pysähtyy näin esimerkkinä äkkijarrutuksessa 70 metrin matkalla ja huonokin kesärengas alle 50m matkalla, niin onhan se nyt selvää että on tietoista riskinottoa. Vähän sama kuin ajaisi talvikeleissä ympäri vuoden. Hifistelyä ehkä sinun mielestä.
Tärkein pointti on olla joutumatta ääritilanteisiin ja välttyä yllätyksiltä. Toki joskus se hirvi saattaa yllättää, mutta turvallinen kuski pärjää melkein millä tahansa kalustolla.

Olen samaa mieltä, että se on tietoista riskinottoa, mutta toisaalta hallittua. Aivan kuten sekin, että jotkut ajaa 5 vuotta vanhalla autolla, jossa ei ole kaikkia turvajärjestelmiä mitä rahalla saisi nykypäivänä. Sitten on hallitsematonta ja itsetuhoista riskinottoa, kuten selailla puhelinta ajaessa tai ajaa liian lähellä edelläajavaa, jolloin on täysin herran hallussa koska sattuu kuolemaan tai tappamaan kyydissä olevan perheensä. Tässäkin ketjussa on varmaan joku kenen mielestä on ihan idiotismia ajaa välttävillä renkailla, mutta on silti viimeksi tänään jostain syystä katsonut kännykkää kotimatkalla > 2 sekunnin ajan, jolloin auto liikkuu ~ 50 metriä.
 
Jaa-a...

Ellei ole pakko lähteä sysipaskalla kelillä niin Michelin Crossclimate 2.

Jos sittenkin pitää kulkea niin Goodyearin Ice 3.

Hmmm… tarjouksen renkaat ovat X-Ice Snow. Kaverilla on Crossclimate 2 renkaat, mutta olivat kuulemma sen verran liukkaat, että hän ei uskaltaisi ajaa niillä talvella. Tosin hänellä on joku kaksivetoinen Rellu.
 
Se on vähän niin ja näin, siksi laitoin rajauksen. Jos turvallisuuden perusteella talvikelillä mennään niin nuo misut tai goodyt eli pohjoismaiset kitkat.

CC2 olis hyvä yleisrengas ympäri vuoden jos osaavat olla lähtemättä pääkallokelillä ostamaan niitä ruokakassejaan lähikaupasta.
 
Mitkä kitkat ympärivuotiseen ajoon? Renkaat tulisivat vanhempien nelivetoiseen Subaruun, joka toimii enimmäkseen vain
...
Mikä noista olisi järkevin vaihtoehto tähän?

No itse valkkaisin jääpidoltaan parhaimmat ke-kitkat, mutta toisaalta toi on tosi huono tilanne jos ajotuntumaa pidetään tosi vähän yllä (edit: pätee toki noihin CC:hin). Toki toi paikallinen rengasliike asettaa rajansa esim. halvoille kiinalaisille, joista tulee siinä vaiheessa kiinalaisia.

Jos on pakko valita yhdet kitkat, niin Hankoot W616, tullut joskus ajettua ulkomailla parinkympin lämmössä ja näyttäs hinnat tippuneen ainakin Virossa tosi houkuttelevalle tasolle, varmaan tulee kohta uutta versiota..
 
Jos on pakko valita yhdet kitkat, niin Hankoot W616, tullut joskus ajettua ulkomailla parinkympin lämmössä ja näyttäs hinnat tippuneen ainakin Virossa tosi houkuttelevalle tasolle, varmaan tulee kohta uutta versiota..

Setä osti kerran Hankoot, kehui niitä maailman parhaiksi renkaiksi. Yhden talven. Seuraavana talvena piti jo hommata uudet kun olivat niin liukkaat. No, siitä on jo muutama vuosi, joten kehitystä on voinut tapahtua, mutta olen kuitenkin hiukan skeptinen.
 
Setä osti kerran Hankoot, kehui niitä maailman parhaiksi renkaiksi. Yhden talven. Seuraavana talvena piti jo hommata uudet kun olivat niin liukkaat. No, siitä on jo muutama vuosi, joten kehitystä on voinut tapahtua, mutta olen kuitenkin hiukan skeptinen.

Joku oli Linglongin talvirenkaista samaa mieltä tässä topicissa tovi sitten, kun testeissä ei meinannut tulla eroa Continentaleihin. Ei tainnut löytyä teknistä perustetta moiselle "yhden talven ihmeelle". Mielestäni Hankook on viime vuosina tarjonnut parasta hinta/laatusuhdetta mitä tulee mustiin ja pyöreisiin. Tässä casessa Linglong voisi viedä voiton kun kokonaistaloudellisuus tai siis sen puute ei paina, mutta paikallinen vetää välistä.
 
Ehdotin Hankookit isälle. Ei käynyt :p

Tilaukseen lähtivät Michelin X-Ice Snow Gummihusetista, 643e sis. toimituskulut. Hintaero paikalliseen oli melko suuri.

Piti vielä kirjoittaa että kestävää runkoa ja rakennetta kannattanee painottaa ympärivuotisessa käytössä ja kyllähän misukka sillä saralla on vahvoilla, eli lienee ihan hyvä valinta.

Ps. En mäkään ostais Subarua ;-)

Edit: Onko tosta uudesta jääpitomerkinnästä jotain lainsäädäntöä olemassa? Eli kiellettäisiin ilman sitä ajo talvikelissä tms, eilen jostain uutisesta luin?
 
Korjaan itseäni, talvirenkaaksi tulkittaneen jatkossa lumipitomerkinnällä oleva rengas M+S merkinnän sisään. Jälkimmäistä on jossain omistamissani kiinalaisissa kesärenkaissakin. Eli ei mitään vaikutusta ainakaan omaan rengassirkukseen.

 
Korjaan itseäni, talvirenkaaksi tulkittaneen jatkossa lumipitomerkinnällä oleva rengas M+S merkinnän sisään. Jälkimmäistä on jossain omistamissani kiinalaisissa kesärenkaissakin. Eli ei mitään vaikutusta ainakaan omaan rengassirkukseen.



Talvirengaskaupoille aikovan on syytä muistaa, että joulukuusta 2024 alkaen nastattomilta talvirenkailta vaaditaan M+S-merkinnän lisäksi niin sanottua lumipitomerkintää (3PMSF), joka muistuttaa ulkonäöltään kolmihuippuisen vuoren keskeltä pilkottavaa lumihiutaletta.


Reilun vuoden päästä ilman tuota merkintää varustettujen talvirenkaiden käyttö muuttuu laittomaksi.

1699469848613.png
 
Joo, tiedän kyllä, että kitkoilla ei tulisi ajaa kesisin
Mitkä ne syyt ovat? Sen olen kuullut etteivät ne ole erilaisen kuvioinnin takia yhtä eteviä etenemään sulan kelin vesilätäköissä, mutta onko muita syitä?

Kysyn ihan sen takia koska eilen kävin vaihtamassa autooni talvirenkaat rengashotellilla, ja siinä 118€ maksaessani puolesta vuodesta (säilytys + vaihto) ja sadateltuani sitä että sain vapaan ajan vasta melkein kuukauden päähän, olisko tälle vaihtoehtona ajaa kesät talvet yksillä kitkoilla tms., ehkä kerran vuodessa kävisi pultit yksitellen läpi että edelleen avautuvat? Yksi Tesla-kaverini kuulemma menee samoilla kitkoilla kesät talvet...

Asiaan vaikuttaa se että alla on sähköauto jolle kovasti varoitellaan ettei saa itse yrittää vaihtaa renkaita koska pohjassa oleva akku voi vioittua väärästä nostosta, eikä edes tuon takia saisi ihan millä tahansa karvaranteiden tai partiolaisten renkaanvaihtopajalla vaihdattaa renkaita, vaan erityisliikkeissä. Polttisautolla vaihdoin renkaat aina itse.
 
Mitkä ne syyt ovat? Sen olen kuullut etteivät ne ole erilaisen kuvioinnin takia yhtä eteviä etenemään sulan kelin vesilätäköissä, mutta onko muita syitä?

Kysyn ihan sen takia koska eilen kävin vaihtamassa autooni talvirenkaat rengashotellilla, ja siinä 118€ maksaessani puolesta vuodesta (säilytys + vaihto) ja sadateltuani sitä että sain vapaan ajan vasta melkein kuukauden päähän, olisko tälle vaihtoehtona ajaa kesät talvet yksillä kitkoilla tms., ehkä kerran vuodessa kävisi pultit yksitellen läpi että edelleen avautuvat? Yksi Tesla-kaverini kuulemma menee samoilla kitkoilla kesät talvet...

Asiaan vaikuttaa se että alla on sähköauto jolle kovasti varoitellaan ettei saa itse yrittää vaihtaa renkaita koska pohjassa oleva akku voi vioittua väärästä nostosta, eikä edes tuon takia saisi ihan millä tahansa karvaranteiden tai partiolaisten renkaanvaihtopajalla vaihdattaa renkaita, vaan erityisliikkeissä. Polttisautolla vaihdoin renkaat aina itse.

Pehmeä kumi kärsii kesäkuumalla ajaessa ja juurikin tuo huonompi vesikelin suorituskyky.
 
Mitkä ne syyt ovat? Sen olen kuullut etteivät ne ole erilaisen kuvioinnin takia yhtä eteviä etenemään sulan kelin vesilätäköissä, mutta onko muita syitä?

Kysyn ihan sen takia koska eilen kävin vaihtamassa autooni talvirenkaat rengashotellilla, ja siinä 118€ maksaessani puolesta vuodesta (säilytys + vaihto) ja sadateltuani sitä että sain vapaan ajan vasta melkein kuukauden päähän, olisko tälle vaihtoehtona ajaa kesät talvet yksillä kitkoilla tms., ehkä kerran vuodessa kävisi pultit yksitellen läpi että edelleen avautuvat? Yksi Tesla-kaverini kuulemma menee samoilla kitkoilla kesät talvet...

Asiaan vaikuttaa se että alla on sähköauto jolle kovasti varoitellaan ettei saa itse yrittää vaihtaa renkaita koska pohjassa oleva akku voi vioittua väärästä nostosta, eikä edes tuon takia saisi ihan millä tahansa karvaranteiden tai partiolaisten renkaanvaihtopajalla vaihdattaa renkaita, vaan erityisliikkeissä. Polttisautolla vaihdoin renkaat aina itse.

Nostopaikat sähköautossa merkattu ja et varmaan polttistakaan nostanut keskeltä öljypohjaa?
 
Pehmeä kumi kärsii kesäkuumalla ajaessa ja juurikin tuo huonompi vesikelin suorituskyky.

Talvisin on nykyään niin paljon vesikelejä, joten eiköhän ne nykykitkat suoriudu tarpeeksi hyvin vesikeleillä. Enoni on ongelmitta ajanut kitkoilla ympäri vuoden jo yli 20 vuoden kokemuksella. Hän ajaa aika paljon ja kitkarengassatsi kestää hänellä kaksi vuotta. Itse tosin en ole koskaan ajanut kitkoilla, joten paha mennä sanomaan mitään, mutta kuvittelisin että suurin ongelma noilla on juuri ajaminen kesäkuumalla, jolloin pito ja jarrutus heikkenee.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä varmaan syytä huolestua jos nostaa muualla kuin kestopäällysteellä, jolloin maa voisi antaa perään tunkin alla.

Nimim.
Joskus helman mutkalle tunkannut
Ei tuo eroa polttomoottoriautosta. Minustakin erikoista että pelotellaan nimenomaan sähkisten renkaiden vaihtoa. Aika harva polttistakaan nostaa keskeltä pohjaa.
 
Mitkä ne syyt ovat? Sen olen kuullut etteivät ne ole erilaisen kuvioinnin takia yhtä eteviä etenemään sulan kelin vesilätäköissä, mutta onko muita syitä?
Liukkaat. Sama rakenne ja kumiseos ei vaan voi toimia kaikissa olosuhteissa hyvin. Kuuma kesäasfaltti niin lämpötilaero tyyliin 100 astetta verrattuna talveen… hippasen erilaiset olosuhteet renkaan kannalta. Väittäisin että talvirenkaan huonous lätäköissä ei liity kuvioon, koska sen kuvion pitää siirtää yhtälailla loskaa, jota on ihan helevetin paljon paksumpi kerros kuin vettä. Märällä pinnalla kumi pitää huonommin ja talvikumi vielä huonommin, koska lämpötila on väärä.
Toisin päin kääntäen, miksi kesärengas ei pidä lumessa ja loskassa? Miksi formuloiden märät/intermediate renkaat kuluu nopeasti kuivalla? Niiden urien vai kumiseoksen ominaisuuksien takia?

Monet väittää että ei huomaa eroa kesäajossa kitkoilla. Varmaan mahdollista jos ajaa todella rauhallisesti tai ei vaan ole mitään näppituntumaa auton toimintaan. Tai todella tunnoton auto. Vaikka perusskodillacissakin kyllä tuntee kitkaerot asfaltissa ratin kautta kiihdyttäessä. Ihan kesärenkaillakin jos asfaltti on märkä.

Mikä ongelma jos eroa ei pysty huomaamaan? Ääritilanteet, väistö tai äkkijarrutus. Rajanopeudet on merkittävästi alempana, auto puskee tai luisuu tai ei pysähdy. Ja käyttäytyy odottamattomasti, varsinkin jos kuskilla ei selvästikään ole tuntumaa siihen miltä auto tuntuu kun kitkan kanssa mennään rajoilla.

Ylipäätään renkaan toiminta on kompromissi, johon käytetyt materiaalit vaikuttaa valtavasti. Miksi on olemassa talvirenkaita, kesärenkaita, keskieuroopan kitkoja tai allseasoneita? Onko niissä vain erilainen kuvio, vai jotain muutakin?

Itse olen ajellut nypityillä nastoilla kesällä mutta viisastunut siitä. Puskemisen raja kuivassa rampissa varmaan 50 vrt. 80… varmaan en olisi huomannut mitään jos ajaisin aina rampit viittä kymppiä. Uudet allseasonit toimi uudessa lumessa auraamattomalla tiellä paljon paremmin kuin 3 talvea ajetut kitkat (urasyvyys), mutta jäällä tilanne täysin toisinpäin (kumi).

Jk. aihe lämmittää, ei hernei
 
Monet väittää että ei huomaa eroa kesäajossa kitkoilla.
Tuntumaan tottuu ja lopulta kuvittelee sen olevan normaalia. Kun vaihtaa talvirenkaat alle, niin eronhan huomaa jo suunnilleen kävelyvauhdissa, ohjaus on epämääräisempi kuin kesärenkailla, sellainen hidas ja löysä. Tämä vielä korostuu ihan uusilla kitkoilla, joissa kumi on erityisen pehmeää ja lamellien korkeus suuri. Tämä koskee siis pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettuja talvirenkaita, Keski-Euroopan kitkat voikin jo sekoittaa kesärenkaisiin.
 
Ei tuo eroa polttomoottoriautosta. Minustakin erikoista että pelotellaan nimenomaan sähkisten renkaiden vaihtoa. Aika harva polttistakaan nostaa keskeltä pohjaa.

Minusta se on ymmärrettävää, kun huomioidaan vahinkopotentiaali. Polttisautossa vahinkopotentiaali on max. muutaman tonnin (ellei sitten riko öljypohjaa ja käynnistä moottoria kuivana). Sähköauton akuston vaihtoon saa lyödä nollan perään.

Ja tosiaan, mä olen "pohjanostaja" hallitunkin kanssa. Kummallekin etukulmalle on virallinen nostopaikka pohjan alla ja takapään nostan kerralla ilmaan keskeltä akselia (jos liikkuisi kesken noston, niin polttoainetankki olisi vaarassa). Helmasta ei voi nostaa, kun joku aiempi kusipää on tästä Focuksesta vetänyt pikairroitettavat, muoviset helmalistat kiinni ruuveilla.
 
Oikeaa hallitunkille tarkoitettua nostokohtaa voi olla hankala löytää, jos ei ole autojen kanssa pelaillut. Lisäksi sähkikset painavat keskimäärin enemmän (paino tekee nostosta haastavampaa, eli asettaa tunkin ja nostoalustan kovemmalle rasitukselle), pyörät ovat keskimääräistä isompia l. painavampia & täten hankalampia käsitellä ja autona sähköautot ovat keskimäärin kalliimpia (mahdolliset töhöilyn rahalliset vahingot suurempia, erityisesti akun vuoksi, joka voi periaatteessa mennä rikki väärin asennetun tunkin pettäessä), niin voi olla, ettei sähkis ole se auto, jonka kanssa renkaanvaihtoa kannattaisi alkaa ekaa kertaa harjoitella. Toki olen sitä mieltä, että renkaat kannattaa vaihtaa itse. Tai ainakin opetella tekemään se oikein, joskus siihen kuitenkin törmää - tai sitten on sen varassa, että autopalvelu tulee pelastamaan kun kerkeää.
 
Viimeksi muokattu:
...
Monet väittää että ei huomaa eroa kesäajossa kitkoilla. Varmaan mahdollista jos ajaa todella rauhallisesti tai ei vaan ole mitään näppituntumaa auton toimintaan. Tai todella tunnoton auto. Vaikka perusskodillacissakin kyllä tuntee kitkaerot asfaltissa ratin kautta kiihdyttäessä. Ihan kesärenkaillakin jos asfaltti on märkä.

Hyvää settiä. Mainitsin tuossa jokunen viesti aikaisemmin ulkomaanreissusta Hankookeilla (W616, 205/55 16). Kotimaassa oli luokkaa metri lunta (okei, puol metriä) ja etelä-Ruottissa 20 astetta lämmintä. Eikä tarvinnut ajaa edes sinne etelä-Ruotsiin asti kun piti tiputtaa nopeutta renkaiden lämmetessä ja sen myötä veltostuessa liikaa.
 
Mites näistä talvikitkoista näkee selkeiten, että on kuluneet ja tiensä päässä? Mistä sen pystyy päättelemään, vai onko siis vaan normaali kulutuspinta pohdinta?
 
Mites näistä talvikitkoista näkee selkeiten, että on kuluneet ja tiensä päässä? Mistä sen pystyy päättelemään, vai onko siis vaan normaali kulutuspinta pohdinta?
Lamellejen reunat/kulumat+kumin pehmeys. Noiden pitäisi olla oikeasti aika pehmeitä jo sormella tökkiessä.
 
Talvisin on nykyään niin paljon vesikelejä, joten eiköhän ne nykykitkat suoriudu tarpeeksi hyvin vesikeleillä. Enoni on ongelmitta ajanut kitkoilla ympäri vuoden jo yli 20 vuoden kokemuksella. Hän ajaa aika paljon ja kitkarengassatsi kestää hänellä kaksi vuotta. Itse tosin en ole koskaan ajanut kitkoilla, joten paha mennä sanomaan mitään, mutta kuvittelisin että suurin ongelma noilla on juuri ajaminen kesäkuumalla, jolloin pito ja jarrutus heikkenee.
En vaan käsitä miksi joku paljon ajava haluaa kärsiä kesät ratissa. Toisaalta moni myös syö paljon ja käy jatkuvasti mäkkärissä. Ei kaikkea voi tai pidä ymmärtää.
 
Ice ice baby. Goodyearin Ultra Grip Ice 3 hintakupla rakoilee, kivijalassa yritetään vielä saada samaa hintaa mitä Conti, Misukka ja Noksu, mutta netissä hinnat on tulleet jo alemmas. Hyödynsin Kärkkäisen singlesday-tarjouksen jolla 225/45 17 kierrokselle jäi 587€ plus postit. Vaihtoehtoina lähinnä Hankook W616 reilun satkun halvemmalla Virosta tai kotimaasta Linglond Nord Master puolet halvemmalla.

Liekö tässä rivien välissä se syy miksi joku haluaa ajella samalla renkaalla läpi vuoden, eli kotimaisten liikkeiden hinnoittelu.
 
Tuntumaan tottuu ja lopulta kuvittelee sen olevan normaalia. Kun vaihtaa talvirenkaat alle, niin eronhan huomaa jo suunnilleen kävelyvauhdissa, ohjaus on epämääräisempi kuin kesärenkailla, sellainen hidas ja löysä. Tämä vielä korostuu ihan uusilla kitkoilla, joissa kumi on erityisen pehmeää ja lamellien korkeus suuri. Tämä koskee siis pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettuja talvirenkaita, Keski-Euroopan kitkat voikin jo sekoittaa kesärenkaisiin.
Näin on. Auto kuin auto, tuntuma on todella erikoinen ja yleensä hiukan surullinen kun vaihtaa kesäpyöristä talvipyöriin - siis jos pääsee vertailemaan sulalla tiellä kuten useimpina vuosina ja järkevään aikaan vaihtaessa käy. Ero on tosiaan erityisen selkeä hyvien kesärenkaiden ja hyvien talvirenkaiden välillä. Äkkiä siihen kyllä tottuu, mutta ei se huonosta tuntumasta hyvää tee.
 
Näin on. Auto kuin auto, tuntuma on todella erikoinen ja yleensä hiukan surullinen kun vaihtaa kesäpyöristä talvipyöriin - siis jos pääsee vertailemaan sulalla tiellä kuten useimpina vuosina ja järkevään aikaan vaihtaessa käy. Ero on tosiaan erityisen selkeä hyvien kesärenkaiden ja hyvien talvirenkaiden välillä. Äkkiä siihen kyllä tottuu, mutta ei se huonosta tuntumasta hyvää tee.
Etenkin yhtään sporttisemmissa autoissa. Tuo ero on aivan valtava. Se fiilis kun normaalisti auto kääntyy heti kun käännät rattia ja saat odotella että jotain tapahtuu. Korostuu etenkin tietyn merkkisillä renkailla. Itsellä Nokian kumit ovat yksiä pahimpia muljujia. Tuntuu että taipuvat alle aivan samantien. Contit ovat huomattavasti järkevämpiä tuon suhteen, mutteivat missään muotoa täydellisiä. Keväällä kun lyö kesänakit alle, muistaakin hyvin nopeasti miten mahtavalta se auto tuntuu "oikeilla" renkailla.
 
Lukemani empiirinen tieto tukee nastoja. Kitkarenkaiden pidon kerrotaan usein romahtavan jo ~kolmannen talven kohdalla. Nastarenkaidenkin kumi kovettuu (ja on jo valmiiksi kovempaa), mutta nastat itsessään eivät juurikaan ikäänny ja pienillä kilometreillä tuskin tylsyvätkään niin hirveän vikkelään.
Mitä ihmettä? Viimeksi kun oli uudet (Contin) nastarenkaat, niiden tautisen hyvä pito oli täysin mennyttä toisen talven alussa 10tkm etelän sulan asfaltin jäljiltä. Sen jälkeen samaan autoon tulleissa (Nokian) kitkoissa en huomannut mitään eroa ekan ja tokan alkutalven välillä. Mielestäni asettuivat suorituskyvyltään nollavuotisen ja yksvuotisen nastarenkaan väliin molempina talvina.
 
Liekö tässä rivien välissä se syy miksi joku haluaa ajella samalla renkaalla läpi vuoden, eli kotimaisten liikkeiden hinnoittelu.
Tuskin kun talvirenkaat on ne, jotka maksaa eli niitä ei kannata kuluttaa kesällä. Kesäksi hyvät ja halvat kiinalaiset, jotta säästyy kalliimmat talvirenkaat talveksi.
 
Muutama päivä ajettu Kumhon nastoilla sulia asfaltteja. Aivan järkyttävä mekkala lähtee kyllä noista MG4:n sisään. No katsotaan tämä talvi kestääkö noita..
 
Ice ice baby. Goodyearin Ultra Grip Ice 3 hintakupla rakoilee, kivijalassa yritetään vielä saada samaa hintaa mitä Conti, Misukka ja Noksu, mutta netissä hinnat on tulleet jo alemmas. Hyödynsin Kärkkäisen singlesday-tarjouksen jolla 225/45 17 kierrokselle jäi 587€ plus postit. Vaihtoehtoina lähinnä Hankook W616 reilun satkun halvemmalla Virosta tai kotimaasta Linglond Nord Master puolet halvemmalla.

Liekö tässä rivien välissä se syy miksi joku haluaa ajella samalla renkaalla läpi vuoden, eli kotimaisten liikkeiden hinnoittelu.
Voi hitto, kun tää tarjous meni ohi. Samat renkaat haussa, nyt olis saanut hyvään hintaan.
 
Mitä ihmettä? Viimeksi kun oli uudet (Contin) nastarenkaat, niiden tautisen hyvä pito oli täysin mennyttä toisen talven alussa 10tkm etelän sulan asfaltin jäljiltä. Sen jälkeen samaan autoon tulleissa (Nokian) kitkoissa en huomannut mitään eroa ekan ja tokan alkutalven välillä. Mielestäni asettuivat suorituskyvyltään nollavuotisen ja yksvuotisen nastarenkaan väliin molempina talvina.

Kysyjä kertoi ajavansa vähän ja aikovansa käyttää renkaita n. 10 vuotta. Kyllä mä väitän, että jos ajaa 10 vuotta samalla renkaalla, niin kumi ei enää ole parhaimmillaan... Nastarenkaassa on sentään vielä ne nastat kumin rinnalla, terävyys asia erikseen, mutta nykymuotoisina (=kulmikas eikä pyöreä) ne ehkä säilyttävät pitonsa aiempaa paremmin tylsyessäänkin. Lisäksi nastarenkaan kulutuspinnan kuluminen on yleensä hitaampaa, kun nastat ottavat kantaakseen osan kuormasta. Eikä se suorituskyvyn heikkeneminen liene lineaarista, vaan kun nastat on tylsyneet jonkin verran, niin sitten heikkeneminen hidastunee. Eihän nastarenkaista koskaan tule yhtä hiljaisia kuin kitkarenkaista, vaikka äänekkäimpiä ovat yleensä alkuun ja jonkinlaisen ajomatkan jälkeen hiljenevät, ilmeisesti juuri nastojen tylsyttyä. (Anteeksi velitiede.)

Sun kokemus näyttää validoivan Teknikens Världin testin vuosien takaa, jolloin yhden talven ja 10 tkm(?) ajetuista renkaista nastarenkaan suorituskyky heikkeni prosentuaalisesti enemmän kuin kitkarenkaan. Mutta en usko, että tuo efekti jatkuisi loputtomiin. Ainakin oma kokemus -15 paistetuista Goodyearin nastoista yli 30 tkm ajettuna ja ~7 mm pinnalla oli viime talvena (kahdeksas talvi) sellainen, että niillä pärjäsi, vaikka kumin taipuisuus oli jo aika heikkoa. Samanikäisellä kitkalla en varmaan olisi lähtenyt edes yrittämään...

Nastarengas on muutenkin herkempi käyttäjävirheille. Oliko sisäänajo hyvin suoritettu vai oliko löysiä/irronneita nastoja? Jälkimmäinen voi selittää kokemusta myös.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin oma kokemus -15 paistetuista Goodyearin nastoista yli 30 tkm ajettuna ja ~7 mm pinnalla oli viime talvena (kahdeksas talvi) sellainen, että niillä pärjäsi, vaikka kumin taipuisuus oli jo aika heikkoa.
Jotain muita määritteitä olisi parempi käyttää kuin että renkailla pärjäsi. Monella on kokemusta siitä, millä pärjää. Pärjäsin joskus koko talven todella pelottavilla renkailla joissa ei ollut juuri kuviota kovassa kumissa ja nastat täysin löysässä. Teknisesti ottaen lailliset, varmaan yli 10 vuotta vanhat. Enää en ikipäivänä ajaisi tai päästäisi muitakaan ajamaan moisilla, kyllä ne pitäisi puhkoa heti ettei kukaan vaan vahingossa yritä ajaa.
 
Jotain muita määritteitä olisi parempi käyttää kuin että renkailla pärjäsi. Monella on kokemusta siitä, millä pärjää. En ikipäivänä ajaisi tai päästäisi muitakaan ajamaan moisilla, kyllä ne pitäisi puhkoa heti ettei kukaan vaan vahingossa yritä ajaa.

Joudun siis kehumaan renkaita tyydyttäviksi. :D Koska ihan normaaleja ajonopeuksia noilla pystyi ylläpitämään ja sivuttaispito oli hyvä liikenneympyröitä myöten. Mutta kyllähän tuon empiirisellä tutkimuksella havaitsi, että jarrutusmatkat jäällä olivat ainakin +50% uuteen nastarenkaaseen verrattuna. Eikä sitä kiihdytyspitoakaan jäällä niin hirveästi ollut, joten hieman ikävä kääntyä huonon näkemän risteyksestä vasemmalle nollanopeudesta, kun ~50 metrin päästä oikealta mäenalta voi tulla auto 60 km/h, pahimmillaan yhtä tyydyttävillä renkailla. :cigarbeye:

Hauskaa sinänsä, että paljon rajumpaa kyytiä olen saanut aikanaan toista talvea alla olleilla IceContact 2:illa, joilla oli varmaan just takana se 10 tkm. Ensin puskee ja puskee ja jarruun koskiessa mennään sitten kylki edellä, tämä vajaasta viidestäkympistä. Mutta silloin ajoin pyörällisellä sohvalla (l. Corollalla), jossa kuljettajalla oli ikuinen kesä, en tuolla Focuksella, jossa perstuntuma jo rajoittaa menohaluja, jos siihen on aihetta.

Voin kuitenkin kertoa iloksesi, että pääsin Goodyeareista irti uusien Nordman 8:ien avulla. Olen toipuva vanhojen renkaiden addikti. :smoke: Ne Goodyearit on tällä hetkellä pihalla läjässä kaikkien näkyvillä, kun heitin ne ensin alle marraskuun ensimmäisiksi päiviksi ja kävin sitten hakemassa rengasliikkeestä Nordman 8:t yhtä vanhojen, 2-3 mm urasyvyyteen kuluneiden DOT15 kesärenkaiden vanteille, jotta säästäisin yhden alleasennuksen hinnan (ja pääsisin itse tekemään kaksi...). Pitäisiköhän ne tosiaan puhkoa vai onko vastuu yksin varkaalla, jos joku ne siitä nappaa ja ajaa kolarin... :hmm:

(Ja kun joku kysyy, niin juu, Nordmanien paistoleima on 2522 ja DOT-koodin dekoodauksen perusteella Nokian entisen Pietarin tehtaan tuotantoa... Renkaiden tuontikielto Venäjältä astui voimaan 2722, joten kohtalon ironisessa twistissä kotimaista rengasvalmistajaa tuettuani minulla on nyt yhdet viimeisistä virallisen tuonnin venäläisrenkaista EU-alueella. Olen kyllä lahjoittanut Ukrainan hyväksi jo aiemmin, mutta nyt olen varmaan velkaa lisää...)
 
Viimeksi muokattu:
Mä kävin tänään hakemassa Mazda 3:n alle uudet Contin VikingContact™ 7 kitkarenkaat kun entiset Nokian nastat oli jo 8v vanhat. Mietin tuossa jonkin verran että hankinko kitkat vai nastat mutta aika nopeasti päädyin kitkaan. Päällimmäisinä syinä varmana se, että 95% ajosta tapahtuu Etelä-Suomessa ja vielä taajamien pääteillä, jotka on monesti ihan ok kunnossa. Sen lisäksi kun katsoo näitä Etelä-Suomen talvea niin ajokausi suhteellisen lyhyt ja itselle ajoa tulee suhteellisen vähän eikä ikinä käytännössä ole pakkoajaa mihinkään eli jos tulee joku pääkallokeli niin voi ihan hyvin jäädä himaan.

Olisin ehkä halunnut alle Hankook Winter Icept iz2 tai Kumho wintercraft, jotka olisi saanut jonkun verran halvemmalla, mutta niitä ei enää ollut jonka takia päädyin noihin VikingContactiin. Loppujen lopuksi ei se 100-200€ ero nyt mahdoton ero itselle ole ja nyt sai ainakin sitten yhden parhaista alle.

Renkaan koko oli 205/60R16 jolloin renkaiden, asennuksen ja alle laitoin hinnaksi jäi 650€ kun tutun liikkeestä ostin.
 
Muutama päivä ajettu Kumhon nastoilla sulia asfaltteja. Aivan järkyttävä mekkala lähtee kyllä noista MG4:n sisään. No katsotaan tämä talvi kestääkö noita..
400km on kyllä järkeistänyt äänimaailmaa todella paljon. Nyt odotellaan vähän lumia, että nähdään onko noista mihinkään.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
266 550
Viestejä
4 613 509
Jäsenet
75 867
Uusin jäsen
Anselmus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom