Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Runsaassa vuodessa parhain terä menee renkaista, alkaa kovettumaan.
Esim rengas online antaa paikoitellen valita tuoreita.
Jos ajelee vähemmän ja oletuksena on se ~10v käyttöikä, niin oliko tuosta mitään kunnon tutkimustulosta onko kitkat tai nastat paremmat?
Vähemmän noita pehmeitä talvirenkaita käytetään noissa tutkimus maissa mihin linkki viittaa. Korea,Saksa ja Saudi arabia. Kauhean totena en pitäisi moista höpinää. Ja toinen autorengasliitto ry, jolla oma lehmä ojassa johtuen vanhojen renkaiden kaupasta.Michelin kertoo toisin, kuten myös alan kotimainen etujärjestö. Vaikka rengastesteihin valmistajat kuulemma pyrkivät junailemaan mahdollisimman tuoreet (ja mielellään vielä tuotantoversiota paremmat...) renkaat. Totuus löytynee siis jostakin siitä puolimatkasta. Ja tuskin tuolla autollakaan enää niin hirveästi on kilometrejä ja vuosia edessä, eiköhän tämä ollut vanhan Fordin viimeinen talvirengaskerta.
Mielestäni vähän radikaali mielipide, kun täällä talvellakin autoillaan. Onhan sitä monia kesiä ajeltu nypityillä nastoilla, joille ei enää muuta käyttöä ole. Jos pärjää talvella autolla niin kyllä sillä pärjää kesälläkin, vaikka olisikin talvirenkaat alla. Ei niillä toki mitään rataennätyksiä tehdä, mutta niiden tekeminen liikenteessä olisi typerää pelleilyä turvallisuudella. Noin niinkuin ylipäätään merkittävintä on ratin ja penkin väli ja siihen nähden on ihan hifistelyä onko alla 1 k€ testivoittajat vai vanhat talvikiekot.En sano muuta kuin todella typerää pelleilyä turvallisuudella. Kitka on ehkä laillinen ajaa kesällä, mutta sen pito on mallia paska verrattuna edes linglong kesärenkaisiin. Ei väliä onko merkki vai halpiskitka.
Niin on minusta sinunkin. Se tärkein pointti on ääritilanteet ja yllättävät tilanteet. Jos kitkarengas pysähtyy näin esimerkkinä äkkijarrutuksessa 70 metrin matkalla ja huonokin kesärengas alle 50m matkalla, niin onhan se nyt selvää että on tietoista riskinottoa. Vähän sama kuin ajaisi talvikeleissä ympäri vuoden. Hifistelyä ehkä sinun mielestä.Mielestäni vähän radikaali mielipide, kun täällä talvellakin autoillaan. Onhan sitä monia kesiä ajeltu nypityillä nastoilla, joille ei enää muuta käyttöä ole. Jos pärjää talvella autolla niin kyllä sillä pärjää kesälläkin, vaikka olisikin talvirenkaat alla. Ei niillä toki mitään rataennätyksiä tehdä, mutta niiden tekeminen liikenteessä olisi typerää pelleilyä turvallisuudella. Noin niinkuin ylipäätään merkittävintä on ratin ja penkin väli ja siihen nähden on ihan hifistelyä onko alla 1 k€ testivoittajat vai vanhat talvikiekot.
Tärkein pointti on olla joutumatta ääritilanteisiin ja välttyä yllätyksiltä. Toki joskus se hirvi saattaa yllättää, mutta turvallinen kuski pärjää melkein millä tahansa kalustolla.Niin on minusta sinunkin. Se tärkein pointti on ääritilanteet ja yllättävät tilanteet. Jos kitkarengas pysähtyy näin esimerkkinä äkkijarrutuksessa 70 metrin matkalla ja huonokin kesärengas alle 50m matkalla, niin onhan se nyt selvää että on tietoista riskinottoa. Vähän sama kuin ajaisi talvikeleissä ympäri vuoden. Hifistelyä ehkä sinun mielestä.
Mikä noista olisi järkevin vaihtoehto tähän?
Jaa-a...
Ellei ole pakko lähteä sysipaskalla kelillä niin Michelin Crossclimate 2.
Jos sittenkin pitää kulkea niin Goodyearin Ice 3.
Mitkä kitkat ympärivuotiseen ajoon? Renkaat tulisivat vanhempien nelivetoiseen Subaruun, joka toimii enimmäkseen vain
...
Mikä noista olisi järkevin vaihtoehto tähän?
Jos on pakko valita yhdet kitkat, niin Hankoot W616, tullut joskus ajettua ulkomailla parinkympin lämmössä ja näyttäs hinnat tippuneen ainakin Virossa tosi houkuttelevalle tasolle, varmaan tulee kohta uutta versiota..
Setä osti kerran Hankoot, kehui niitä maailman parhaiksi renkaiksi. Yhden talven. Seuraavana talvena piti jo hommata uudet kun olivat niin liukkaat. No, siitä on jo muutama vuosi, joten kehitystä on voinut tapahtua, mutta olen kuitenkin hiukan skeptinen.
Ehdotin Hankookit isälle. Ei käynyt
Tilaukseen lähtivät Michelin X-Ice Snow Gummihusetista, 643e sis. toimituskulut. Hintaero paikalliseen oli melko suuri.
Korjaan itseäni, talvirenkaaksi tulkittaneen jatkossa lumipitomerkinnällä oleva rengas M+S merkinnän sisään. Jälkimmäistä on jossain omistamissani kiinalaisissa kesärenkaissakin. Eli ei mitään vaikutusta ainakaan omaan rengassirkukseen.
Ei kai sinulla ole väärät renkaat alla?
Nykyään talvirenkaiden käyttöpakko on keliperusteinen.www.iltalehti.fi
Mitkä ne syyt ovat? Sen olen kuullut etteivät ne ole erilaisen kuvioinnin takia yhtä eteviä etenemään sulan kelin vesilätäköissä, mutta onko muita syitä?Joo, tiedän kyllä, että kitkoilla ei tulisi ajaa kesisin
Mitkä ne syyt ovat? Sen olen kuullut etteivät ne ole erilaisen kuvioinnin takia yhtä eteviä etenemään sulan kelin vesilätäköissä, mutta onko muita syitä?
Kysyn ihan sen takia koska eilen kävin vaihtamassa autooni talvirenkaat rengashotellilla, ja siinä 118€ maksaessani puolesta vuodesta (säilytys + vaihto) ja sadateltuani sitä että sain vapaan ajan vasta melkein kuukauden päähän, olisko tälle vaihtoehtona ajaa kesät talvet yksillä kitkoilla tms., ehkä kerran vuodessa kävisi pultit yksitellen läpi että edelleen avautuvat? Yksi Tesla-kaverini kuulemma menee samoilla kitkoilla kesät talvet...
Asiaan vaikuttaa se että alla on sähköauto jolle kovasti varoitellaan ettei saa itse yrittää vaihtaa renkaita koska pohjassa oleva akku voi vioittua väärästä nostosta, eikä edes tuon takia saisi ihan millä tahansa karvaranteiden tai partiolaisten renkaanvaihtopajalla vaihdattaa renkaita, vaan erityisliikkeissä. Polttisautolla vaihdoin renkaat aina itse.
Mitkä ne syyt ovat? Sen olen kuullut etteivät ne ole erilaisen kuvioinnin takia yhtä eteviä etenemään sulan kelin vesilätäköissä, mutta onko muita syitä?
Kysyn ihan sen takia koska eilen kävin vaihtamassa autooni talvirenkaat rengashotellilla, ja siinä 118€ maksaessani puolesta vuodesta (säilytys + vaihto) ja sadateltuani sitä että sain vapaan ajan vasta melkein kuukauden päähän, olisko tälle vaihtoehtona ajaa kesät talvet yksillä kitkoilla tms., ehkä kerran vuodessa kävisi pultit yksitellen läpi että edelleen avautuvat? Yksi Tesla-kaverini kuulemma menee samoilla kitkoilla kesät talvet...
Asiaan vaikuttaa se että alla on sähköauto jolle kovasti varoitellaan ettei saa itse yrittää vaihtaa renkaita koska pohjassa oleva akku voi vioittua väärästä nostosta, eikä edes tuon takia saisi ihan millä tahansa karvaranteiden tai partiolaisten renkaanvaihtopajalla vaihdattaa renkaita, vaan erityisliikkeissä. Polttisautolla vaihdoin renkaat aina itse.
Pehmeä kumi kärsii kesäkuumalla ajaessa ja juurikin tuo huonompi vesikelin suorituskyky.
Nostopaikat sähköautossa merkattu ja et varmaan polttistakaan nostanut keskeltä öljypohjaa?
Ei tuo eroa polttomoottoriautosta. Minustakin erikoista että pelotellaan nimenomaan sähkisten renkaiden vaihtoa. Aika harva polttistakaan nostaa keskeltä pohjaa.Lähinnä varmaan syytä huolestua jos nostaa muualla kuin kestopäällysteellä, jolloin maa voisi antaa perään tunkin alla.
Nimim.
Joskus helman mutkalle tunkannut
Nostopaikat sähköautossa merkattu ja et varmaan polttistakaan nostanut keskeltä öljypohjaa?
Tarkoittanet etuapurungon keskikohtaa joka todennäköisesti on öljypohjan lähellä?Itseasiassa bemari nostetaan juurikin about keskeltä öljypohjaa
Liukkaat. Sama rakenne ja kumiseos ei vaan voi toimia kaikissa olosuhteissa hyvin. Kuuma kesäasfaltti niin lämpötilaero tyyliin 100 astetta verrattuna talveen… hippasen erilaiset olosuhteet renkaan kannalta. Väittäisin että talvirenkaan huonous lätäköissä ei liity kuvioon, koska sen kuvion pitää siirtää yhtälailla loskaa, jota on ihan helevetin paljon paksumpi kerros kuin vettä. Märällä pinnalla kumi pitää huonommin ja talvikumi vielä huonommin, koska lämpötila on väärä.Mitkä ne syyt ovat? Sen olen kuullut etteivät ne ole erilaisen kuvioinnin takia yhtä eteviä etenemään sulan kelin vesilätäköissä, mutta onko muita syitä?
Tuntumaan tottuu ja lopulta kuvittelee sen olevan normaalia. Kun vaihtaa talvirenkaat alle, niin eronhan huomaa jo suunnilleen kävelyvauhdissa, ohjaus on epämääräisempi kuin kesärenkailla, sellainen hidas ja löysä. Tämä vielä korostuu ihan uusilla kitkoilla, joissa kumi on erityisen pehmeää ja lamellien korkeus suuri. Tämä koskee siis pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettuja talvirenkaita, Keski-Euroopan kitkat voikin jo sekoittaa kesärenkaisiin.Monet väittää että ei huomaa eroa kesäajossa kitkoilla.
Ei tuo eroa polttomoottoriautosta. Minustakin erikoista että pelotellaan nimenomaan sähkisten renkaiden vaihtoa. Aika harva polttistakaan nostaa keskeltä pohjaa.
...
Monet väittää että ei huomaa eroa kesäajossa kitkoilla. Varmaan mahdollista jos ajaa todella rauhallisesti tai ei vaan ole mitään näppituntumaa auton toimintaan. Tai todella tunnoton auto. Vaikka perusskodillacissakin kyllä tuntee kitkaerot asfaltissa ratin kautta kiihdyttäessä. Ihan kesärenkaillakin jos asfaltti on märkä.
Lamellejen reunat/kulumat+kumin pehmeys. Noiden pitäisi olla oikeasti aika pehmeitä jo sormella tökkiessä.Mites näistä talvikitkoista näkee selkeiten, että on kuluneet ja tiensä päässä? Mistä sen pystyy päättelemään, vai onko siis vaan normaali kulutuspinta pohdinta?
En vaan käsitä miksi joku paljon ajava haluaa kärsiä kesät ratissa. Toisaalta moni myös syö paljon ja käy jatkuvasti mäkkärissä. Ei kaikkea voi tai pidä ymmärtää.Talvisin on nykyään niin paljon vesikelejä, joten eiköhän ne nykykitkat suoriudu tarpeeksi hyvin vesikeleillä. Enoni on ongelmitta ajanut kitkoilla ympäri vuoden jo yli 20 vuoden kokemuksella. Hän ajaa aika paljon ja kitkarengassatsi kestää hänellä kaksi vuotta. Itse tosin en ole koskaan ajanut kitkoilla, joten paha mennä sanomaan mitään, mutta kuvittelisin että suurin ongelma noilla on juuri ajaminen kesäkuumalla, jolloin pito ja jarrutus heikkenee.
Näin on. Auto kuin auto, tuntuma on todella erikoinen ja yleensä hiukan surullinen kun vaihtaa kesäpyöristä talvipyöriin - siis jos pääsee vertailemaan sulalla tiellä kuten useimpina vuosina ja järkevään aikaan vaihtaessa käy. Ero on tosiaan erityisen selkeä hyvien kesärenkaiden ja hyvien talvirenkaiden välillä. Äkkiä siihen kyllä tottuu, mutta ei se huonosta tuntumasta hyvää tee.Tuntumaan tottuu ja lopulta kuvittelee sen olevan normaalia. Kun vaihtaa talvirenkaat alle, niin eronhan huomaa jo suunnilleen kävelyvauhdissa, ohjaus on epämääräisempi kuin kesärenkailla, sellainen hidas ja löysä. Tämä vielä korostuu ihan uusilla kitkoilla, joissa kumi on erityisen pehmeää ja lamellien korkeus suuri. Tämä koskee siis pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettuja talvirenkaita, Keski-Euroopan kitkat voikin jo sekoittaa kesärenkaisiin.
Etenkin yhtään sporttisemmissa autoissa. Tuo ero on aivan valtava. Se fiilis kun normaalisti auto kääntyy heti kun käännät rattia ja saat odotella että jotain tapahtuu. Korostuu etenkin tietyn merkkisillä renkailla. Itsellä Nokian kumit ovat yksiä pahimpia muljujia. Tuntuu että taipuvat alle aivan samantien. Contit ovat huomattavasti järkevämpiä tuon suhteen, mutteivat missään muotoa täydellisiä. Keväällä kun lyö kesänakit alle, muistaakin hyvin nopeasti miten mahtavalta se auto tuntuu "oikeilla" renkailla.Näin on. Auto kuin auto, tuntuma on todella erikoinen ja yleensä hiukan surullinen kun vaihtaa kesäpyöristä talvipyöriin - siis jos pääsee vertailemaan sulalla tiellä kuten useimpina vuosina ja järkevään aikaan vaihtaessa käy. Ero on tosiaan erityisen selkeä hyvien kesärenkaiden ja hyvien talvirenkaiden välillä. Äkkiä siihen kyllä tottuu, mutta ei se huonosta tuntumasta hyvää tee.
Mitä ihmettä? Viimeksi kun oli uudet (Contin) nastarenkaat, niiden tautisen hyvä pito oli täysin mennyttä toisen talven alussa 10tkm etelän sulan asfaltin jäljiltä. Sen jälkeen samaan autoon tulleissa (Nokian) kitkoissa en huomannut mitään eroa ekan ja tokan alkutalven välillä. Mielestäni asettuivat suorituskyvyltään nollavuotisen ja yksvuotisen nastarenkaan väliin molempina talvina.Lukemani empiirinen tieto tukee nastoja. Kitkarenkaiden pidon kerrotaan usein romahtavan jo ~kolmannen talven kohdalla. Nastarenkaidenkin kumi kovettuu (ja on jo valmiiksi kovempaa), mutta nastat itsessään eivät juurikaan ikäänny ja pienillä kilometreillä tuskin tylsyvätkään niin hirveän vikkelään.
Tuskin kun talvirenkaat on ne, jotka maksaa eli niitä ei kannata kuluttaa kesällä. Kesäksi hyvät ja halvat kiinalaiset, jotta säästyy kalliimmat talvirenkaat talveksi.Liekö tässä rivien välissä se syy miksi joku haluaa ajella samalla renkaalla läpi vuoden, eli kotimaisten liikkeiden hinnoittelu.
Voi hitto, kun tää tarjous meni ohi. Samat renkaat haussa, nyt olis saanut hyvään hintaan.Ice ice baby. Goodyearin Ultra Grip Ice 3 hintakupla rakoilee, kivijalassa yritetään vielä saada samaa hintaa mitä Conti, Misukka ja Noksu, mutta netissä hinnat on tulleet jo alemmas. Hyödynsin Kärkkäisen singlesday-tarjouksen jolla 225/45 17 kierrokselle jäi 587€ plus postit. Vaihtoehtoina lähinnä Hankook W616 reilun satkun halvemmalla Virosta tai kotimaasta Linglond Nord Master puolet halvemmalla.
Liekö tässä rivien välissä se syy miksi joku haluaa ajella samalla renkaalla läpi vuoden, eli kotimaisten liikkeiden hinnoittelu.
Mitä ihmettä? Viimeksi kun oli uudet (Contin) nastarenkaat, niiden tautisen hyvä pito oli täysin mennyttä toisen talven alussa 10tkm etelän sulan asfaltin jäljiltä. Sen jälkeen samaan autoon tulleissa (Nokian) kitkoissa en huomannut mitään eroa ekan ja tokan alkutalven välillä. Mielestäni asettuivat suorituskyvyltään nollavuotisen ja yksvuotisen nastarenkaan väliin molempina talvina.
Jotain muita määritteitä olisi parempi käyttää kuin että renkailla pärjäsi. Monella on kokemusta siitä, millä pärjää. Pärjäsin joskus koko talven todella pelottavilla renkailla joissa ei ollut juuri kuviota kovassa kumissa ja nastat täysin löysässä. Teknisesti ottaen lailliset, varmaan yli 10 vuotta vanhat. Enää en ikipäivänä ajaisi tai päästäisi muitakaan ajamaan moisilla, kyllä ne pitäisi puhkoa heti ettei kukaan vaan vahingossa yritä ajaa.Ainakin oma kokemus -15 paistetuista Goodyearin nastoista yli 30 tkm ajettuna ja ~7 mm pinnalla oli viime talvena (kahdeksas talvi) sellainen, että niillä pärjäsi, vaikka kumin taipuisuus oli jo aika heikkoa.
Jotain muita määritteitä olisi parempi käyttää kuin että renkailla pärjäsi. Monella on kokemusta siitä, millä pärjää. En ikipäivänä ajaisi tai päästäisi muitakaan ajamaan moisilla, kyllä ne pitäisi puhkoa heti ettei kukaan vaan vahingossa yritä ajaa.
Kyllähän ne vielä jossain mönkijäkärryssä menee.Pitäisiköhän ne tosiaan puhkoa vai onko vastuu yksin varkaalla, jos joku ne siitä nappaa ja ajaa kolarin...
400km on kyllä järkeistänyt äänimaailmaa todella paljon. Nyt odotellaan vähän lumia, että nähdään onko noista mihinkään.Muutama päivä ajettu Kumhon nastoilla sulia asfaltteja. Aivan järkyttävä mekkala lähtee kyllä noista MG4:n sisään. No katsotaan tämä talvi kestääkö noita..