Talvirenkaat - yleisketju

Vaikka tuo nasta saataisiin toimimaan, niin silti jouduttaisiin kumiseoksessa ja kuviossa tekemään melkoisia kompromisseja. Ei se nypitty nastarengas ole hyvä kesärengas, eikä kesärenkaasta tule nastoittamalla talvirengasta.

Teoriassa toki voisi säästää teitä jos talvirenkaan nastat saisi sulalla sisään, mutta toisaalta kitkat on jo keksitty.

Käsittääkseni näiden ympärivuotisten renkaiden ja KE-kitkojen suurimpana puutteena on pidetty nimenomaan jääpidon puutetta? Lumella ainakin paremmat, 3PMSF-merkityt ovat lähes pohjoismaisten talvirenkaiden veroisia ja kuivalla/märällä ne toimivat hyvin, esim. jossain TM:n kesärengastestissä Misukan CrossClimate peittosi jokusen kiinalaisrenkaan. Vain urheilullisimmat autot ja dynaamisimmat kuljettajat tarvitsevat kesärenkaan, loput voivat ajaa kesällä ympärivuotisilla kumeilla siinä missä LingLongin kesärenkailla.

Tuollainen ympärivuotinenkin rengas, KE-kitkasta puhumattakaan, on kuitenkin jo valmiiksi jääpidossaan lähempänä nastarengasta kuin kesärengasta. Kumiseosta ja kuviointia on jo optimoitu siihen suuntaan, ja jos nastat tulisi siihen lisäksi, niin jääpito voisi olla jotain pohjoismaisen kitkarenkaan luokkaa.

Lisäksi sisäänvedettävät nastat eivät kulu yhtä paljon, kun ne voidaan ottaa esille vain tarvittaessa. Tämä parantaisi kuluneen renkaan pitoa, kun nastoja ei olisi tylsytetty märällä asfaltilla. Voisi myös olla mahdollista, että sisäänvedettävät nastat olisivat tehokkaammat kuin tavalliset nastat (suurempi nastaulkonema/nastamäärä/pistovoima/tienkulutus), mikä parantaisi jääpitoa. Nehän olisivat vähän kuin lumiketjut - käytetään vain lisäpitoa tarvittaessa eikä ajeta marraskuun alusta vappuun asti, toisin kuin nastarenkailla nykyään.
 
Onhan niitä joitain offroad autoja missä on se systeemi. Mutta harvoin ne kelit muuttuu niin nopeasti että kesken ajon tarvitsee muuttaa. Maanteillä ja pienemmilläkin teillä pärjää kitkoilla. Jos tietää että menee esimerkiksi meren tai järven jäälle ajamaan, laittaa vaikka kotona oikeat paineet sisään. Akkukäyttöisiäkin kompuroita saa.

Jes, eli aina ennen ajoonlähtöä lisää tai poistaa painetta renkaista vallitsevien olosuhteiden mukaisesti. Ei kuulosta tuotteelta, jota ainakaan minä haluaisin ostaa.

Toki jotkut katsovat aina rengaspaineet muutenkin ja tarkistavat moottoriöljyn määrän, että kaikkihan on tietysti mahdollista. Mutta jotakin käytännöllisempää sen pitäisi olla.
 
Jes, eli aina ennen ajoonlähtöä lisää tai poistaa painetta renkaista vallitsevien olosuhteiden mukaisesti. Ei kuulosta tuotteelta, jota ainakaan minä haluaisin ostaa.

Toki jotkut katsovat aina rengaspaineet muutenkin ja tarkistavat moottoriöljyn määrän, että kaikkihan on tietysti mahdollista. Mutta jotakin käytännöllisempää sen pitäisi olla.

Jos oletusasetus on hyvät kitkat niin eipä niitä tarvitsisi joka päivä säätää. Kuten sanottua täällä pärjää hyvin ilman nastoja. Sitten kun menee jäätielle niin laittaa nastat "päälle". Mielestäni olisi hyvä ratkaisu niille jotka oikeasti jääteillä ajavat. Kaikille muille riittää kitkat
 
Jos oletusasetus on hyvät kitkat niin eipä niitä tarvitsisi joka päivä säätää. Kuten sanottua täällä pärjää hyvin ilman nastoja. Sitten kun menee jäätielle niin laittaa nastat "päälle". Mielestäni olisi hyvä ratkaisu niille jotka oikeasti jääteillä ajavat. Kaikille muille riittää kitkat

Luulin, että se meren tai järven jää oli jokin vitsi. Mutta jäätie on kyllä viimeinen paikka, jossa kitkarenkaalla ei pärjää.

Ensinnäkin, siellä on nopeusrajoitukset ja niitä on syytä noudattaa, ellei halua avantouinnille. Lisäksi jäätiet ovat tasaisia ja nillä on lähtökohtaisesti sellaiset olosuhteet, että ilman nastoja pärjää hyvin. (Ts. lämpötila on reilusti pakkasella eikä sahaa nollan molemmin puolin, jolloin ajettaisiin vesijäällä.)
 
Juu, jäätiellä ja pohjoisessa lumisilla teillä pärjää kitkoilla hienosti ellei jopa paremmin kuin nastoilla. Nastoja tarvitsee täällä etelässä melkein enemmän jos ajot eivät kohdistu kokonaisuudessa noille isoille pääteille/motareille. Pohjoisessa toki nastat eivät syö tietä eivätkä tiet syö nastoja.
 
Luulin, että se meren tai järven jää oli jokin vitsi. Mutta jäätie on kyllä viimeinen paikka, jossa kitkarenkaalla ei pärjää.

Ensinnäkin, siellä on nopeusrajoitukset ja niitä on syytä noudattaa, ellei halua avantouinnille. Lisäksi jäätiet ovat tasaisia ja nillä on lähtökohtaisesti sellaiset olosuhteet, että ilman nastoja pärjää hyvin. (Ts. lämpötila on reilusti pakkasella eikä sahaa nollan molemmin puolin, jolloin ajettaisiin vesijäällä.)

Meilläpäin jäätiet on omatekoisia, eli maastossa. Siellä ei paljoa rajoituksia ole :D Sen verran harvoin kuitenkin sellaisia jäitä joten ei ole vakituisia reittejä
 
No niin, nyt on sitten uudet kumit tilauksessa alla olevien DOT15 Goodyear Ultra Grip Ice Arcticien tilalle. Valinta kohdistui Nordman 8:aan koossa 185/65R14, 469€ vanteelle asennettuna PK-seudulla itsenäisestä rengasliikkeestä. Hankookin piikkirenkaat olisi olleet kympin kalliimmat...

Mutta säästö se on kympinkin säästö, Nordman 8:n kuvio saattaa toimia vanhempaa suunnittelua olevana paremmin kapeassa renkaassa ja onhan niiden taustalla sentään kotimainen rengasvalmistaja. Hankookien viimeaikainen testimenestys parina viime vuotena on kyllä ollut hyvää, mutta aiempina vuosina hajontaa on ollut enemmän ja Hankookkia on moitittu pienestä nastaulkonemasta. 2021 Nordman 8 tuli Moottorin testissä neljänneksi jättäen IceContact 3:n taakseen, joten lienee se ainakin parempi kuin nykyiset Goodyearit.

Mielenkiinnolla odotan, saanko tosiaan tilaamani renkaat vai soitetaanko kohta, että laitetaanko sittenkin Hankookit. Muutama viikko sitten muutamakin verkkokauppa (Päijät-Kumi, Nettivanne) piti nimittäin Nordmaneja listallaan tilaamassani koossa, mutta viime päivinä se on niiden listauksista poistunut. Ja Vianor ei niitä ole tänä talvena listannut minun koossani, ei ainakaan verkkosivuillaan, että olisin huomannut.
 
No niin, nyt on sitten uudet kumit tilauksessa alla olevien DOT15 Goodyear Ultra Grip Ice Arcticien tilalle. Valinta kohdistui Nordman 8:aan koossa 185/65R14, 469€ vanteelle asennettuna PK-seudulla itsenäisestä rengasliikkeestä. Hankookin piikkirenkaat olisi olleet kympin kalliimmat...

Mutta säästö se on kympinkin säästö, Nordman 8:n kuvio saattaa toimia vanhempaa suunnittelua olevana paremmin kapeassa renkaassa ja onhan niiden taustalla sentään kotimainen rengasvalmistaja. Hankookien viimeaikainen testimenestys parina viime vuotena on kyllä ollut hyvää, mutta aiempina vuosina hajontaa on ollut enemmän ja Hankookkia on moitittu pienestä nastaulkonemasta. 2021 Nordman 8 tuli Moottorin testissä neljänneksi jättäen IceContact 3:n taakseen, joten lienee se ainakin parempi kuin nykyiset Goodyearit.

Mielenkiinnolla odotan, saanko tosiaan tilaamani renkaat vai soitetaanko kohta, että laitetaanko sittenkin Hankookit. Muutama viikko sitten muutamakin verkkokauppa (Päijät-Kumi, Nettivanne) piti nimittäin Nordmaneja listallaan tilaamassani koossa, mutta viime päivinä se on niiden listauksista poistunut. Ja Vianor ei niitä ole tänä talvena listannut minun koossani, ei ainakaan verkkosivuillaan, että olisin huomannut.
Ja vielä kun katsot että paistopäivä tältä vuodelta.
 
225/65-17 Blizzak 550 €/ sarja, 275/60-18/ 500 €/sarja ha nyt vielä lisäksi uuteen autoon 235/55-18/ 0 €/sarja. Kaikki Bridgestonen Blizzakia. 2 sarjaa DM-V3 ja tuo 275/60-18 on DM-V2 sarjaa. Eli nämä on siis täysin eri renkaita, kuin nuo muut Blizzakit ja tarkoitettu juurikin pelkästään ehkä SUV käyttöön. Erinomaisia renkaita ajoltaan käytökseltään, mutta vierintävastus tuottaa luokasiaan huonointa tulosta. Land cruuserilla ajelen näillä kuitenkin mielummin kuin Nokialaisilla. RAV4 plugari on myös erinomaisen hiljainen ja mukava ollut ajella. Ei pysty menemään kauppiaalle valittamaan renkaista millään muulla argumentilla, kuin tuo kulutus. Sekin saattaa kompensoitua rahassa pidempään kestona, joka näyttäisi olevan mahdollista jo tuon DM~V2 mallin kohdalla selviö.
 
Ja vielä kun katsot että paistopäivä tältä vuodelta.

Harvemmin valmistusviikkoa pääsee valitsemaan, jos ei ole tavara liikkeen hyllyssä. Rengasvalmistajat toimittavat varastoa ulos vanhimmasta päästä.

Mutta Nordman 8 nyt onneksi on esiteltykin vasta 2021, eli sen vanhempi ei oikein voi olla. Plus viime kauden "rengaspula" varmaan avitti varastonkiertoa.
 
Harvemmin valmistusviikkoa pääsee valitsemaan, jos ei ole tavara liikkeen hyllyssä. Rengasvalmistajat toimittavat varastoa ulos vanhimmasta päästä.

Mutta Nordman 8 nyt onneksi on esiteltykin vasta 2021, eli sen vanhempi ei oikein voi olla. Plus viime kauden "rengaspula" varmaan avitti varastonkiertoa.
Runsaassa vuodessa parhain terä menee renkaista, alkaa kovettumaan.
Esim rengas online antaa paikoitellen valita tuoreita.
 
Jos ajelee vähemmän ja oletuksena on se ~10v käyttöikä, niin oliko tuosta mitään kunnon tutkimustulosta onko kitkat tai nastat paremmat?
 
Runsaassa vuodessa parhain terä menee renkaista, alkaa kovettumaan.
Esim rengas online antaa paikoitellen valita tuoreita.

Michelin kertoo toisin, kuten myös alan kotimainen etujärjestö. Vaikka rengastesteihin valmistajat kuulemma pyrkivät junailemaan mahdollisimman tuoreet (ja mielellään vielä tuotantoversiota paremmat...) renkaat. Totuus löytynee siis jostakin siitä puolimatkasta. Ja tuskin tuolla autollakaan enää niin hirveästi on kilometrejä ja vuosia edessä, eiköhän tämä ollut vanhan Fordin viimeinen talvirengaskerta.

 
Jos ajelee vähemmän ja oletuksena on se ~10v käyttöikä, niin oliko tuosta mitään kunnon tutkimustulosta onko kitkat tai nastat paremmat?

Lukemani empiirinen tieto tukee nastoja. Kitkarenkaiden pidon kerrotaan usein romahtavan jo ~kolmannen talven kohdalla. Nastarenkaidenkin kumi kovettuu (ja on jo valmiiksi kovempaa), mutta nastat itsessään eivät juurikaan ikäänny ja pienillä kilometreillä tuskin tylsyvätkään niin hirveän vikkelään.
 
Kyllähän noissa rengastesteissäkin vanhat nastarenkaat toimivat kohtuullisesti liukkaalla kun taas vanhat kitkat eivät enää. Eihän kumpikaan hyvä rengas ole, mutta kun edetään rauhallisesti niin vähemmän yllättävät vanhat nastat ovat.
 
Michelin kertoo toisin, kuten myös alan kotimainen etujärjestö. Vaikka rengastesteihin valmistajat kuulemma pyrkivät junailemaan mahdollisimman tuoreet (ja mielellään vielä tuotantoversiota paremmat...) renkaat. Totuus löytynee siis jostakin siitä puolimatkasta. Ja tuskin tuolla autollakaan enää niin hirveästi on kilometrejä ja vuosia edessä, eiköhän tämä ollut vanhan Fordin viimeinen talvirengaskerta.

Vähemmän noita pehmeitä talvirenkaita käytetään noissa tutkimus maissa mihin linkki viittaa. Korea,Saksa ja Saudi arabia. Kauhean totena en pitäisi moista höpinää. Ja toinen autorengasliitto ry, jolla oma lehmä ojassa johtuen vanhojen renkaiden kaupasta.
 
En sano muuta kuin todella typerää pelleilyä turvallisuudella. Kitka on ehkä laillinen ajaa kesällä, mutta sen pito on mallia paska verrattuna edes linglong kesärenkaisiin. Ei väliä onko merkki vai halpiskitka.
Mielestäni vähän radikaali mielipide, kun täällä talvellakin autoillaan. Onhan sitä monia kesiä ajeltu nypityillä nastoilla, joille ei enää muuta käyttöä ole. Jos pärjää talvella autolla niin kyllä sillä pärjää kesälläkin, vaikka olisikin talvirenkaat alla. Ei niillä toki mitään rataennätyksiä tehdä, mutta niiden tekeminen liikenteessä olisi typerää pelleilyä turvallisuudella. Noin niinkuin ylipäätään merkittävintä on ratin ja penkin väli ja siihen nähden on ihan hifistelyä onko alla 1 k€ testivoittajat vai vanhat talvikiekot.
 
Mielestäni vähän radikaali mielipide, kun täällä talvellakin autoillaan. Onhan sitä monia kesiä ajeltu nypityillä nastoilla, joille ei enää muuta käyttöä ole. Jos pärjää talvella autolla niin kyllä sillä pärjää kesälläkin, vaikka olisikin talvirenkaat alla. Ei niillä toki mitään rataennätyksiä tehdä, mutta niiden tekeminen liikenteessä olisi typerää pelleilyä turvallisuudella. Noin niinkuin ylipäätään merkittävintä on ratin ja penkin väli ja siihen nähden on ihan hifistelyä onko alla 1 k€ testivoittajat vai vanhat talvikiekot.
Niin on minusta sinunkin. Se tärkein pointti on ääritilanteet ja yllättävät tilanteet. Jos kitkarengas pysähtyy näin esimerkkinä äkkijarrutuksessa 70 metrin matkalla ja huonokin kesärengas alle 50m matkalla, niin onhan se nyt selvää että on tietoista riskinottoa. Vähän sama kuin ajaisi talvikeleissä ympäri vuoden. Hifistelyä ehkä sinun mielestä.
 
Mitkä kitkat ympärivuotiseen ajoon? Renkaat tulisivat vanhempien nelivetoiseen Subaruun, joka toimii enimmäkseen vain kauppakassina. Kilometrejä tulee niin vähän, että ei ole järkevää pitää kahta rengassarjaa. Katsastajakin oli myös sitä mieltä kun hän kehoitti vaihtamaan ylivuotiset kesärenkaat uusiin. Joo, tiedän kyllä, että kitkoilla ei tulisi ajaa kesisin, mutta ei ole juuri mitään merkitystä mitä renkaita on alla kun vain ajaa kauppaan 1 - 2 km. On tärkeämpää että talvella löytyy tarpeeksi pitoa, mutta ääriolosuhteissa ei ole pakko ajaa koska he ovat eläkkeellä ja voivat pysyä kotona.

Hinnat paikallisessa rengasliikkeessä:
Michelin 885€
GoodYear 830€
Triangle 400€

Mikä noista olisi järkevin vaihtoehto tähän?
 
Niin on minusta sinunkin. Se tärkein pointti on ääritilanteet ja yllättävät tilanteet. Jos kitkarengas pysähtyy näin esimerkkinä äkkijarrutuksessa 70 metrin matkalla ja huonokin kesärengas alle 50m matkalla, niin onhan se nyt selvää että on tietoista riskinottoa. Vähän sama kuin ajaisi talvikeleissä ympäri vuoden. Hifistelyä ehkä sinun mielestä.
Tärkein pointti on olla joutumatta ääritilanteisiin ja välttyä yllätyksiltä. Toki joskus se hirvi saattaa yllättää, mutta turvallinen kuski pärjää melkein millä tahansa kalustolla.

Olen samaa mieltä, että se on tietoista riskinottoa, mutta toisaalta hallittua. Aivan kuten sekin, että jotkut ajaa 5 vuotta vanhalla autolla, jossa ei ole kaikkia turvajärjestelmiä mitä rahalla saisi nykypäivänä. Sitten on hallitsematonta ja itsetuhoista riskinottoa, kuten selailla puhelinta ajaessa tai ajaa liian lähellä edelläajavaa, jolloin on täysin herran hallussa koska sattuu kuolemaan tai tappamaan kyydissä olevan perheensä. Tässäkin ketjussa on varmaan joku kenen mielestä on ihan idiotismia ajaa välttävillä renkailla, mutta on silti viimeksi tänään jostain syystä katsonut kännykkää kotimatkalla > 2 sekunnin ajan, jolloin auto liikkuu ~ 50 metriä.
 
Jaa-a...

Ellei ole pakko lähteä sysipaskalla kelillä niin Michelin Crossclimate 2.

Jos sittenkin pitää kulkea niin Goodyearin Ice 3.

Hmmm… tarjouksen renkaat ovat X-Ice Snow. Kaverilla on Crossclimate 2 renkaat, mutta olivat kuulemma sen verran liukkaat, että hän ei uskaltaisi ajaa niillä talvella. Tosin hänellä on joku kaksivetoinen Rellu.
 
Se on vähän niin ja näin, siksi laitoin rajauksen. Jos turvallisuuden perusteella talvikelillä mennään niin nuo misut tai goodyt eli pohjoismaiset kitkat.

CC2 olis hyvä yleisrengas ympäri vuoden jos osaavat olla lähtemättä pääkallokelillä ostamaan niitä ruokakassejaan lähikaupasta.
 
Mitkä kitkat ympärivuotiseen ajoon? Renkaat tulisivat vanhempien nelivetoiseen Subaruun, joka toimii enimmäkseen vain
...
Mikä noista olisi järkevin vaihtoehto tähän?

No itse valkkaisin jääpidoltaan parhaimmat ke-kitkat, mutta toisaalta toi on tosi huono tilanne jos ajotuntumaa pidetään tosi vähän yllä (edit: pätee toki noihin CC:hin). Toki toi paikallinen rengasliike asettaa rajansa esim. halvoille kiinalaisille, joista tulee siinä vaiheessa kiinalaisia.

Jos on pakko valita yhdet kitkat, niin Hankoot W616, tullut joskus ajettua ulkomailla parinkympin lämmössä ja näyttäs hinnat tippuneen ainakin Virossa tosi houkuttelevalle tasolle, varmaan tulee kohta uutta versiota..
 
Jos on pakko valita yhdet kitkat, niin Hankoot W616, tullut joskus ajettua ulkomailla parinkympin lämmössä ja näyttäs hinnat tippuneen ainakin Virossa tosi houkuttelevalle tasolle, varmaan tulee kohta uutta versiota..

Setä osti kerran Hankoot, kehui niitä maailman parhaiksi renkaiksi. Yhden talven. Seuraavana talvena piti jo hommata uudet kun olivat niin liukkaat. No, siitä on jo muutama vuosi, joten kehitystä on voinut tapahtua, mutta olen kuitenkin hiukan skeptinen.
 
Minulla lähtee Michelin X-Ice Snow kitkat nyt kolmannelle talvelle(autolla ikää 2v 3kk ja 77tkm niin kitkatkin ovat vähän nähneet tietä, kesä kilsoja enemmän kesä Michelineillä).
Aikoinaan oli Nokia R kitkat neljä talvea, kolmantena huomasi niiden olevan liukkaammat. Sen jälkeen ollut esim Continentalia ja R3:sta, mutta ei yksilläkään ole kerennyt kolmea talvea ajaa.

X-Ice Snow kitkat on Nokia R3 verrattuna tukevammat ja hiljaisemmat ajettaessa asfaltilla.
Noita voi hyvin suositella, jos hakee nimenomaan rengasta joka ei ole lötkö alla.
 
Viimeksi muokattu:
Setä osti kerran Hankoot, kehui niitä maailman parhaiksi renkaiksi. Yhden talven. Seuraavana talvena piti jo hommata uudet kun olivat niin liukkaat. No, siitä on jo muutama vuosi, joten kehitystä on voinut tapahtua, mutta olen kuitenkin hiukan skeptinen.

Joku oli Linglongin talvirenkaista samaa mieltä tässä topicissa tovi sitten, kun testeissä ei meinannut tulla eroa Continentaleihin. Ei tainnut löytyä teknistä perustetta moiselle "yhden talven ihmeelle". Mielestäni Hankook on viime vuosina tarjonnut parasta hinta/laatusuhdetta mitä tulee mustiin ja pyöreisiin. Tässä casessa Linglong voisi viedä voiton kun kokonaistaloudellisuus tai siis sen puute ei paina, mutta paikallinen vetää välistä.
 
Ehdotin Hankookit isälle. Ei käynyt :p

Tilaukseen lähtivät Michelin X-Ice Snow Gummihusetista, 643e sis. toimituskulut. Hintaero paikalliseen oli melko suuri.

Piti vielä kirjoittaa että kestävää runkoa ja rakennetta kannattanee painottaa ympärivuotisessa käytössä ja kyllähän misukka sillä saralla on vahvoilla, eli lienee ihan hyvä valinta.

Ps. En mäkään ostais Subarua ;-)

Edit: Onko tosta uudesta jääpitomerkinnästä jotain lainsäädäntöä olemassa? Eli kiellettäisiin ilman sitä ajo talvikelissä tms, eilen jostain uutisesta luin?
 
Korjaan itseäni, talvirenkaaksi tulkittaneen jatkossa lumipitomerkinnällä oleva rengas M+S merkinnän sisään. Jälkimmäistä on jossain omistamissani kiinalaisissa kesärenkaissakin. Eli ei mitään vaikutusta ainakaan omaan rengassirkukseen.

 
Korjaan itseäni, talvirenkaaksi tulkittaneen jatkossa lumipitomerkinnällä oleva rengas M+S merkinnän sisään. Jälkimmäistä on jossain omistamissani kiinalaisissa kesärenkaissakin. Eli ei mitään vaikutusta ainakaan omaan rengassirkukseen.



Talvirengaskaupoille aikovan on syytä muistaa, että joulukuusta 2024 alkaen nastattomilta talvirenkailta vaaditaan M+S-merkinnän lisäksi niin sanottua lumipitomerkintää (3PMSF), joka muistuttaa ulkonäöltään kolmihuippuisen vuoren keskeltä pilkottavaa lumihiutaletta.


Reilun vuoden päästä ilman tuota merkintää varustettujen talvirenkaiden käyttö muuttuu laittomaksi.

1699469848613.png
 
Joo, tiedän kyllä, että kitkoilla ei tulisi ajaa kesisin
Mitkä ne syyt ovat? Sen olen kuullut etteivät ne ole erilaisen kuvioinnin takia yhtä eteviä etenemään sulan kelin vesilätäköissä, mutta onko muita syitä?

Kysyn ihan sen takia koska eilen kävin vaihtamassa autooni talvirenkaat rengashotellilla, ja siinä 118€ maksaessani puolesta vuodesta (säilytys + vaihto) ja sadateltuani sitä että sain vapaan ajan vasta melkein kuukauden päähän, olisko tälle vaihtoehtona ajaa kesät talvet yksillä kitkoilla tms., ehkä kerran vuodessa kävisi pultit yksitellen läpi että edelleen avautuvat? Yksi Tesla-kaverini kuulemma menee samoilla kitkoilla kesät talvet...

Asiaan vaikuttaa se että alla on sähköauto jolle kovasti varoitellaan ettei saa itse yrittää vaihtaa renkaita koska pohjassa oleva akku voi vioittua väärästä nostosta, eikä edes tuon takia saisi ihan millä tahansa karvaranteiden tai partiolaisten renkaanvaihtopajalla vaihdattaa renkaita, vaan erityisliikkeissä. Polttisautolla vaihdoin renkaat aina itse.
 
Mitkä ne syyt ovat? Sen olen kuullut etteivät ne ole erilaisen kuvioinnin takia yhtä eteviä etenemään sulan kelin vesilätäköissä, mutta onko muita syitä?

Kysyn ihan sen takia koska eilen kävin vaihtamassa autooni talvirenkaat rengashotellilla, ja siinä 118€ maksaessani puolesta vuodesta (säilytys + vaihto) ja sadateltuani sitä että sain vapaan ajan vasta melkein kuukauden päähän, olisko tälle vaihtoehtona ajaa kesät talvet yksillä kitkoilla tms., ehkä kerran vuodessa kävisi pultit yksitellen läpi että edelleen avautuvat? Yksi Tesla-kaverini kuulemma menee samoilla kitkoilla kesät talvet...

Asiaan vaikuttaa se että alla on sähköauto jolle kovasti varoitellaan ettei saa itse yrittää vaihtaa renkaita koska pohjassa oleva akku voi vioittua väärästä nostosta, eikä edes tuon takia saisi ihan millä tahansa karvaranteiden tai partiolaisten renkaanvaihtopajalla vaihdattaa renkaita, vaan erityisliikkeissä. Polttisautolla vaihdoin renkaat aina itse.

Pehmeä kumi kärsii kesäkuumalla ajaessa ja juurikin tuo huonompi vesikelin suorituskyky.
 
Mitkä ne syyt ovat? Sen olen kuullut etteivät ne ole erilaisen kuvioinnin takia yhtä eteviä etenemään sulan kelin vesilätäköissä, mutta onko muita syitä?

Kysyn ihan sen takia koska eilen kävin vaihtamassa autooni talvirenkaat rengashotellilla, ja siinä 118€ maksaessani puolesta vuodesta (säilytys + vaihto) ja sadateltuani sitä että sain vapaan ajan vasta melkein kuukauden päähän, olisko tälle vaihtoehtona ajaa kesät talvet yksillä kitkoilla tms., ehkä kerran vuodessa kävisi pultit yksitellen läpi että edelleen avautuvat? Yksi Tesla-kaverini kuulemma menee samoilla kitkoilla kesät talvet...

Asiaan vaikuttaa se että alla on sähköauto jolle kovasti varoitellaan ettei saa itse yrittää vaihtaa renkaita koska pohjassa oleva akku voi vioittua väärästä nostosta, eikä edes tuon takia saisi ihan millä tahansa karvaranteiden tai partiolaisten renkaanvaihtopajalla vaihdattaa renkaita, vaan erityisliikkeissä. Polttisautolla vaihdoin renkaat aina itse.

Nostopaikat sähköautossa merkattu ja et varmaan polttistakaan nostanut keskeltä öljypohjaa?
 
Pehmeä kumi kärsii kesäkuumalla ajaessa ja juurikin tuo huonompi vesikelin suorituskyky.

Talvisin on nykyään niin paljon vesikelejä, joten eiköhän ne nykykitkat suoriudu tarpeeksi hyvin vesikeleillä. Enoni on ongelmitta ajanut kitkoilla ympäri vuoden jo yli 20 vuoden kokemuksella. Hän ajaa aika paljon ja kitkarengassatsi kestää hänellä kaksi vuotta. Itse tosin en ole koskaan ajanut kitkoilla, joten paha mennä sanomaan mitään, mutta kuvittelisin että suurin ongelma noilla on juuri ajaminen kesäkuumalla, jolloin pito ja jarrutus heikkenee.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä varmaan syytä huolestua jos nostaa muualla kuin kestopäällysteellä, jolloin maa voisi antaa perään tunkin alla.

Nimim.
Joskus helman mutkalle tunkannut
Ei tuo eroa polttomoottoriautosta. Minustakin erikoista että pelotellaan nimenomaan sähkisten renkaiden vaihtoa. Aika harva polttistakaan nostaa keskeltä pohjaa.
 
Mitkä ne syyt ovat? Sen olen kuullut etteivät ne ole erilaisen kuvioinnin takia yhtä eteviä etenemään sulan kelin vesilätäköissä, mutta onko muita syitä?
Liukkaat. Sama rakenne ja kumiseos ei vaan voi toimia kaikissa olosuhteissa hyvin. Kuuma kesäasfaltti niin lämpötilaero tyyliin 100 astetta verrattuna talveen… hippasen erilaiset olosuhteet renkaan kannalta. Väittäisin että talvirenkaan huonous lätäköissä ei liity kuvioon, koska sen kuvion pitää siirtää yhtälailla loskaa, jota on ihan helevetin paljon paksumpi kerros kuin vettä. Märällä pinnalla kumi pitää huonommin ja talvikumi vielä huonommin, koska lämpötila on väärä.
Toisin päin kääntäen, miksi kesärengas ei pidä lumessa ja loskassa? Miksi formuloiden märät/intermediate renkaat kuluu nopeasti kuivalla? Niiden urien vai kumiseoksen ominaisuuksien takia?

Monet väittää että ei huomaa eroa kesäajossa kitkoilla. Varmaan mahdollista jos ajaa todella rauhallisesti tai ei vaan ole mitään näppituntumaa auton toimintaan. Tai todella tunnoton auto. Vaikka perusskodillacissakin kyllä tuntee kitkaerot asfaltissa ratin kautta kiihdyttäessä. Ihan kesärenkaillakin jos asfaltti on märkä.

Mikä ongelma jos eroa ei pysty huomaamaan? Ääritilanteet, väistö tai äkkijarrutus. Rajanopeudet on merkittävästi alempana, auto puskee tai luisuu tai ei pysähdy. Ja käyttäytyy odottamattomasti, varsinkin jos kuskilla ei selvästikään ole tuntumaa siihen miltä auto tuntuu kun kitkan kanssa mennään rajoilla.

Ylipäätään renkaan toiminta on kompromissi, johon käytetyt materiaalit vaikuttaa valtavasti. Miksi on olemassa talvirenkaita, kesärenkaita, keskieuroopan kitkoja tai allseasoneita? Onko niissä vain erilainen kuvio, vai jotain muutakin?

Itse olen ajellut nypityillä nastoilla kesällä mutta viisastunut siitä. Puskemisen raja kuivassa rampissa varmaan 50 vrt. 80… varmaan en olisi huomannut mitään jos ajaisin aina rampit viittä kymppiä. Uudet allseasonit toimi uudessa lumessa auraamattomalla tiellä paljon paremmin kuin 3 talvea ajetut kitkat (urasyvyys), mutta jäällä tilanne täysin toisinpäin (kumi).

Jk. aihe lämmittää, ei hernei
 
Monet väittää että ei huomaa eroa kesäajossa kitkoilla.
Tuntumaan tottuu ja lopulta kuvittelee sen olevan normaalia. Kun vaihtaa talvirenkaat alle, niin eronhan huomaa jo suunnilleen kävelyvauhdissa, ohjaus on epämääräisempi kuin kesärenkailla, sellainen hidas ja löysä. Tämä vielä korostuu ihan uusilla kitkoilla, joissa kumi on erityisen pehmeää ja lamellien korkeus suuri. Tämä koskee siis pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettuja talvirenkaita, Keski-Euroopan kitkat voikin jo sekoittaa kesärenkaisiin.
 
Ei tuo eroa polttomoottoriautosta. Minustakin erikoista että pelotellaan nimenomaan sähkisten renkaiden vaihtoa. Aika harva polttistakaan nostaa keskeltä pohjaa.

Minusta se on ymmärrettävää, kun huomioidaan vahinkopotentiaali. Polttisautossa vahinkopotentiaali on max. muutaman tonnin (ellei sitten riko öljypohjaa ja käynnistä moottoria kuivana). Sähköauton akuston vaihtoon saa lyödä nollan perään.

Ja tosiaan, mä olen "pohjanostaja" hallitunkin kanssa. Kummallekin etukulmalle on virallinen nostopaikka pohjan alla ja takapään nostan kerralla ilmaan keskeltä akselia (jos liikkuisi kesken noston, niin polttoainetankki olisi vaarassa). Helmasta ei voi nostaa, kun joku aiempi kusipää on tästä Focuksesta vetänyt pikairroitettavat, muoviset helmalistat kiinni ruuveilla.
 
Oikeaa hallitunkille tarkoitettua nostokohtaa voi olla hankala löytää, jos ei ole autojen kanssa pelaillut. Lisäksi sähkikset painavat keskimäärin enemmän (paino tekee nostosta haastavampaa, eli asettaa tunkin ja nostoalustan kovemmalle rasitukselle), pyörät ovat keskimääräistä isompia l. painavampia & täten hankalampia käsitellä ja autona sähköautot ovat keskimäärin kalliimpia (mahdolliset töhöilyn rahalliset vahingot suurempia, erityisesti akun vuoksi, joka voi periaatteessa mennä rikki väärin asennetun tunkin pettäessä), niin voi olla, ettei sähkis ole se auto, jonka kanssa renkaanvaihtoa kannattaisi alkaa ekaa kertaa harjoitella. Toki olen sitä mieltä, että renkaat kannattaa vaihtaa itse. Tai ainakin opetella tekemään se oikein, joskus siihen kuitenkin törmää - tai sitten on sen varassa, että autopalvelu tulee pelastamaan kun kerkeää.
 
Viimeksi muokattu:
...
Monet väittää että ei huomaa eroa kesäajossa kitkoilla. Varmaan mahdollista jos ajaa todella rauhallisesti tai ei vaan ole mitään näppituntumaa auton toimintaan. Tai todella tunnoton auto. Vaikka perusskodillacissakin kyllä tuntee kitkaerot asfaltissa ratin kautta kiihdyttäessä. Ihan kesärenkaillakin jos asfaltti on märkä.

Hyvää settiä. Mainitsin tuossa jokunen viesti aikaisemmin ulkomaanreissusta Hankookeilla (W616, 205/55 16). Kotimaassa oli luokkaa metri lunta (okei, puol metriä) ja etelä-Ruottissa 20 astetta lämmintä. Eikä tarvinnut ajaa edes sinne etelä-Ruotsiin asti kun piti tiputtaa nopeutta renkaiden lämmetessä ja sen myötä veltostuessa liikaa.
 
Mites näistä talvikitkoista näkee selkeiten, että on kuluneet ja tiensä päässä? Mistä sen pystyy päättelemään, vai onko siis vaan normaali kulutuspinta pohdinta?
 
Mites näistä talvikitkoista näkee selkeiten, että on kuluneet ja tiensä päässä? Mistä sen pystyy päättelemään, vai onko siis vaan normaali kulutuspinta pohdinta?
Lamellejen reunat/kulumat+kumin pehmeys. Noiden pitäisi olla oikeasti aika pehmeitä jo sormella tökkiessä.
 
Talvisin on nykyään niin paljon vesikelejä, joten eiköhän ne nykykitkat suoriudu tarpeeksi hyvin vesikeleillä. Enoni on ongelmitta ajanut kitkoilla ympäri vuoden jo yli 20 vuoden kokemuksella. Hän ajaa aika paljon ja kitkarengassatsi kestää hänellä kaksi vuotta. Itse tosin en ole koskaan ajanut kitkoilla, joten paha mennä sanomaan mitään, mutta kuvittelisin että suurin ongelma noilla on juuri ajaminen kesäkuumalla, jolloin pito ja jarrutus heikkenee.
En vaan käsitä miksi joku paljon ajava haluaa kärsiä kesät ratissa. Toisaalta moni myös syö paljon ja käy jatkuvasti mäkkärissä. Ei kaikkea voi tai pidä ymmärtää.
 
Ice ice baby. Goodyearin Ultra Grip Ice 3 hintakupla rakoilee, kivijalassa yritetään vielä saada samaa hintaa mitä Conti, Misukka ja Noksu, mutta netissä hinnat on tulleet jo alemmas. Hyödynsin Kärkkäisen singlesday-tarjouksen jolla 225/45 17 kierrokselle jäi 587€ plus postit. Vaihtoehtoina lähinnä Hankook W616 reilun satkun halvemmalla Virosta tai kotimaasta Linglond Nord Master puolet halvemmalla.

Liekö tässä rivien välissä se syy miksi joku haluaa ajella samalla renkaalla läpi vuoden, eli kotimaisten liikkeiden hinnoittelu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 280
Viestejä
4 507 768
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom