Talvirenkaat - yleisketju

Tuntumaan tottuu ja lopulta kuvittelee sen olevan normaalia. Kun vaihtaa talvirenkaat alle, niin eronhan huomaa jo suunnilleen kävelyvauhdissa, ohjaus on epämääräisempi kuin kesärenkailla, sellainen hidas ja löysä. Tämä vielä korostuu ihan uusilla kitkoilla, joissa kumi on erityisen pehmeää ja lamellien korkeus suuri. Tämä koskee siis pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettuja talvirenkaita, Keski-Euroopan kitkat voikin jo sekoittaa kesärenkaisiin.
Näin on. Auto kuin auto, tuntuma on todella erikoinen ja yleensä hiukan surullinen kun vaihtaa kesäpyöristä talvipyöriin - siis jos pääsee vertailemaan sulalla tiellä kuten useimpina vuosina ja järkevään aikaan vaihtaessa käy. Ero on tosiaan erityisen selkeä hyvien kesärenkaiden ja hyvien talvirenkaiden välillä. Äkkiä siihen kyllä tottuu, mutta ei se huonosta tuntumasta hyvää tee.
 
Näin on. Auto kuin auto, tuntuma on todella erikoinen ja yleensä hiukan surullinen kun vaihtaa kesäpyöristä talvipyöriin - siis jos pääsee vertailemaan sulalla tiellä kuten useimpina vuosina ja järkevään aikaan vaihtaessa käy. Ero on tosiaan erityisen selkeä hyvien kesärenkaiden ja hyvien talvirenkaiden välillä. Äkkiä siihen kyllä tottuu, mutta ei se huonosta tuntumasta hyvää tee.
Etenkin yhtään sporttisemmissa autoissa. Tuo ero on aivan valtava. Se fiilis kun normaalisti auto kääntyy heti kun käännät rattia ja saat odotella että jotain tapahtuu. Korostuu etenkin tietyn merkkisillä renkailla. Itsellä Nokian kumit ovat yksiä pahimpia muljujia. Tuntuu että taipuvat alle aivan samantien. Contit ovat huomattavasti järkevämpiä tuon suhteen, mutteivat missään muotoa täydellisiä. Keväällä kun lyö kesänakit alle, muistaakin hyvin nopeasti miten mahtavalta se auto tuntuu "oikeilla" renkailla.
 
Lukemani empiirinen tieto tukee nastoja. Kitkarenkaiden pidon kerrotaan usein romahtavan jo ~kolmannen talven kohdalla. Nastarenkaidenkin kumi kovettuu (ja on jo valmiiksi kovempaa), mutta nastat itsessään eivät juurikaan ikäänny ja pienillä kilometreillä tuskin tylsyvätkään niin hirveän vikkelään.
Mitä ihmettä? Viimeksi kun oli uudet (Contin) nastarenkaat, niiden tautisen hyvä pito oli täysin mennyttä toisen talven alussa 10tkm etelän sulan asfaltin jäljiltä. Sen jälkeen samaan autoon tulleissa (Nokian) kitkoissa en huomannut mitään eroa ekan ja tokan alkutalven välillä. Mielestäni asettuivat suorituskyvyltään nollavuotisen ja yksvuotisen nastarenkaan väliin molempina talvina.
 
Liekö tässä rivien välissä se syy miksi joku haluaa ajella samalla renkaalla läpi vuoden, eli kotimaisten liikkeiden hinnoittelu.
Tuskin kun talvirenkaat on ne, jotka maksaa eli niitä ei kannata kuluttaa kesällä. Kesäksi hyvät ja halvat kiinalaiset, jotta säästyy kalliimmat talvirenkaat talveksi.
 
Muutama päivä ajettu Kumhon nastoilla sulia asfaltteja. Aivan järkyttävä mekkala lähtee kyllä noista MG4:n sisään. No katsotaan tämä talvi kestääkö noita..
 
Ice ice baby. Goodyearin Ultra Grip Ice 3 hintakupla rakoilee, kivijalassa yritetään vielä saada samaa hintaa mitä Conti, Misukka ja Noksu, mutta netissä hinnat on tulleet jo alemmas. Hyödynsin Kärkkäisen singlesday-tarjouksen jolla 225/45 17 kierrokselle jäi 587€ plus postit. Vaihtoehtoina lähinnä Hankook W616 reilun satkun halvemmalla Virosta tai kotimaasta Linglond Nord Master puolet halvemmalla.

Liekö tässä rivien välissä se syy miksi joku haluaa ajella samalla renkaalla läpi vuoden, eli kotimaisten liikkeiden hinnoittelu.
Voi hitto, kun tää tarjous meni ohi. Samat renkaat haussa, nyt olis saanut hyvään hintaan.
 
Mitä ihmettä? Viimeksi kun oli uudet (Contin) nastarenkaat, niiden tautisen hyvä pito oli täysin mennyttä toisen talven alussa 10tkm etelän sulan asfaltin jäljiltä. Sen jälkeen samaan autoon tulleissa (Nokian) kitkoissa en huomannut mitään eroa ekan ja tokan alkutalven välillä. Mielestäni asettuivat suorituskyvyltään nollavuotisen ja yksvuotisen nastarenkaan väliin molempina talvina.

Kysyjä kertoi ajavansa vähän ja aikovansa käyttää renkaita n. 10 vuotta. Kyllä mä väitän, että jos ajaa 10 vuotta samalla renkaalla, niin kumi ei enää ole parhaimmillaan... Nastarenkaassa on sentään vielä ne nastat kumin rinnalla, terävyys asia erikseen, mutta nykymuotoisina (=kulmikas eikä pyöreä) ne ehkä säilyttävät pitonsa aiempaa paremmin tylsyessäänkin. Lisäksi nastarenkaan kulutuspinnan kuluminen on yleensä hitaampaa, kun nastat ottavat kantaakseen osan kuormasta. Eikä se suorituskyvyn heikkeneminen liene lineaarista, vaan kun nastat on tylsyneet jonkin verran, niin sitten heikkeneminen hidastunee. Eihän nastarenkaista koskaan tule yhtä hiljaisia kuin kitkarenkaista, vaikka äänekkäimpiä ovat yleensä alkuun ja jonkinlaisen ajomatkan jälkeen hiljenevät, ilmeisesti juuri nastojen tylsyttyä. (Anteeksi velitiede.)

Sun kokemus näyttää validoivan Teknikens Världin testin vuosien takaa, jolloin yhden talven ja 10 tkm(?) ajetuista renkaista nastarenkaan suorituskyky heikkeni prosentuaalisesti enemmän kuin kitkarenkaan. Mutta en usko, että tuo efekti jatkuisi loputtomiin. Ainakin oma kokemus -15 paistetuista Goodyearin nastoista yli 30 tkm ajettuna ja ~7 mm pinnalla oli viime talvena (kahdeksas talvi) sellainen, että niillä pärjäsi, vaikka kumin taipuisuus oli jo aika heikkoa. Samanikäisellä kitkalla en varmaan olisi lähtenyt edes yrittämään...

Nastarengas on muutenkin herkempi käyttäjävirheille. Oliko sisäänajo hyvin suoritettu vai oliko löysiä/irronneita nastoja? Jälkimmäinen voi selittää kokemusta myös.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin oma kokemus -15 paistetuista Goodyearin nastoista yli 30 tkm ajettuna ja ~7 mm pinnalla oli viime talvena (kahdeksas talvi) sellainen, että niillä pärjäsi, vaikka kumin taipuisuus oli jo aika heikkoa.
Jotain muita määritteitä olisi parempi käyttää kuin että renkailla pärjäsi. Monella on kokemusta siitä, millä pärjää. Pärjäsin joskus koko talven todella pelottavilla renkailla joissa ei ollut juuri kuviota kovassa kumissa ja nastat täysin löysässä. Teknisesti ottaen lailliset, varmaan yli 10 vuotta vanhat. Enää en ikipäivänä ajaisi tai päästäisi muitakaan ajamaan moisilla, kyllä ne pitäisi puhkoa heti ettei kukaan vaan vahingossa yritä ajaa.
 
Jotain muita määritteitä olisi parempi käyttää kuin että renkailla pärjäsi. Monella on kokemusta siitä, millä pärjää. En ikipäivänä ajaisi tai päästäisi muitakaan ajamaan moisilla, kyllä ne pitäisi puhkoa heti ettei kukaan vaan vahingossa yritä ajaa.

Joudun siis kehumaan renkaita tyydyttäviksi. :D Koska ihan normaaleja ajonopeuksia noilla pystyi ylläpitämään ja sivuttaispito oli hyvä liikenneympyröitä myöten. Mutta kyllähän tuon empiirisellä tutkimuksella havaitsi, että jarrutusmatkat jäällä olivat ainakin +50% uuteen nastarenkaaseen verrattuna. Eikä sitä kiihdytyspitoakaan jäällä niin hirveästi ollut, joten hieman ikävä kääntyä huonon näkemän risteyksestä vasemmalle nollanopeudesta, kun ~50 metrin päästä oikealta mäenalta voi tulla auto 60 km/h, pahimmillaan yhtä tyydyttävillä renkailla. :cigarbeye:

Hauskaa sinänsä, että paljon rajumpaa kyytiä olen saanut aikanaan toista talvea alla olleilla IceContact 2:illa, joilla oli varmaan just takana se 10 tkm. Ensin puskee ja puskee ja jarruun koskiessa mennään sitten kylki edellä, tämä vajaasta viidestäkympistä. Mutta silloin ajoin pyörällisellä sohvalla (l. Corollalla), jossa kuljettajalla oli ikuinen kesä, en tuolla Focuksella, jossa perstuntuma jo rajoittaa menohaluja, jos siihen on aihetta.

Voin kuitenkin kertoa iloksesi, että pääsin Goodyeareista irti uusien Nordman 8:ien avulla. Olen toipuva vanhojen renkaiden addikti. :smoke: Ne Goodyearit on tällä hetkellä pihalla läjässä kaikkien näkyvillä, kun heitin ne ensin alle marraskuun ensimmäisiksi päiviksi ja kävin sitten hakemassa rengasliikkeestä Nordman 8:t yhtä vanhojen, 2-3 mm urasyvyyteen kuluneiden DOT15 kesärenkaiden vanteille, jotta säästäisin yhden alleasennuksen hinnan (ja pääsisin itse tekemään kaksi...). Pitäisiköhän ne tosiaan puhkoa vai onko vastuu yksin varkaalla, jos joku ne siitä nappaa ja ajaa kolarin... :hmm:

(Ja kun joku kysyy, niin juu, Nordmanien paistoleima on 2522 ja DOT-koodin dekoodauksen perusteella Nokian entisen Pietarin tehtaan tuotantoa... Renkaiden tuontikielto Venäjältä astui voimaan 2722, joten kohtalon ironisessa twistissä kotimaista rengasvalmistajaa tuettuani minulla on nyt yhdet viimeisistä virallisen tuonnin venäläisrenkaista EU-alueella. Olen kyllä lahjoittanut Ukrainan hyväksi jo aiemmin, mutta nyt olen varmaan velkaa lisää...)
 
Viimeksi muokattu:
Mä kävin tänään hakemassa Mazda 3:n alle uudet Contin VikingContact™ 7 kitkarenkaat kun entiset Nokian nastat oli jo 8v vanhat. Mietin tuossa jonkin verran että hankinko kitkat vai nastat mutta aika nopeasti päädyin kitkaan. Päällimmäisinä syinä varmana se, että 95% ajosta tapahtuu Etelä-Suomessa ja vielä taajamien pääteillä, jotka on monesti ihan ok kunnossa. Sen lisäksi kun katsoo näitä Etelä-Suomen talvea niin ajokausi suhteellisen lyhyt ja itselle ajoa tulee suhteellisen vähän eikä ikinä käytännössä ole pakkoajaa mihinkään eli jos tulee joku pääkallokeli niin voi ihan hyvin jäädä himaan.

Olisin ehkä halunnut alle Hankook Winter Icept iz2 tai Kumho wintercraft, jotka olisi saanut jonkun verran halvemmalla, mutta niitä ei enää ollut jonka takia päädyin noihin VikingContactiin. Loppujen lopuksi ei se 100-200€ ero nyt mahdoton ero itselle ole ja nyt sai ainakin sitten yhden parhaista alle.

Renkaan koko oli 205/60R16 jolloin renkaiden, asennuksen ja alle laitoin hinnaksi jäi 650€ kun tutun liikkeestä ostin.
 
Muutama päivä ajettu Kumhon nastoilla sulia asfaltteja. Aivan järkyttävä mekkala lähtee kyllä noista MG4:n sisään. No katsotaan tämä talvi kestääkö noita..
400km on kyllä järkeistänyt äänimaailmaa todella paljon. Nyt odotellaan vähän lumia, että nähdään onko noista mihinkään.
 
Jotain muita määritteitä olisi parempi käyttää kuin että renkailla pärjäsi. Monella on kokemusta siitä, millä pärjää. Pärjäsin joskus koko talven todella pelottavilla renkailla joissa ei ollut juuri kuviota kovassa kumissa ja nastat täysin löysässä. Teknisesti ottaen lailliset, varmaan yli 10 vuotta vanhat. Enää en ikipäivänä ajaisi tai päästäisi muitakaan ajamaan moisilla, kyllä ne pitäisi puhkoa heti ettei kukaan vaan vahingossa yritä ajaa.
Tästä vanhasta kunnon "pärjäämisestä" tuli kyllä mieleen kun v. 2015 ostimme auton jossa oli 2006 paistetut Bridgestonen kitkat talvirenkaina. Oli kyllä varsinaista pärjäämistä. Rattimiehenä osasi kyllä ennakoida, mutta olihan ne jäiset mutkat hauskoja kun takapää irtosi kuin takavedossa, vaikka alla oli etuvetoinen Nissan. :rofl: Mitään ei tietenkään sattunut ja kaksi talvea niilläkin ajeltiin, sitten tuli alle upouudet Goodyear-kitkat ja tunnelma oli ihan eri planeetalta.
 
GY IG3..

Voi hitto, kun tää tarjous meni ohi. Samat renkaat haussa, nyt olis saanut hyvään hintaan.

Nooh, kannattaa pitää lähipäiviä silmät ja korvat auki. Osalla kivijalasta oli kampanja jossa annettiin 80€ alennus sarjasta, eli haluaisivat näitä myydä ja voi heijastella muuallekin BF:nä.

Oli muuten melkoinen ninja-toimitus Kärkkäiseltä! Tilaus sisään SU-MA puolilta öin ja tänään tiistaina aamuna oli ovella. Virosta tulivat, selittää kilpailukykyistä hintaa. Puolassa paistettu 26/23. Pintaa reunoilla 7,5mm ja keskellä n. milli enemmän, vähän outo ratkaisu. Etenkin kulutuspinnalta melko jäykkä. Aftonbladet suositteli sulalle tiellä ajaville jos ei halua tinkiä talvipidosta, odotukset korkealla..
 
Onko kokemusta/tietoa Linglong GreenMax Winter Grip 2 -renkaan "todellisesta" leveydestä/koosta?
Että onko kokoisekseen iso, normaali, vai pienempi?


Nykyiset Hakkapelitta 8 235/45r17 koossa hieman raapii takaa kovemmissa töyssyissä (et hieman liian pieni ja kumi hieman liian "iso"). Edessä on 225/45r17, joka oikea koko autoon.
Mietin mitä kokoa laittaisi kierroksen alle?
Toki voisi laittaa vastaavasti vaikka eteen 205/50r17 ja taakse 225/45r17. Tuntuu vaan hieman kapealle tuo 205mm leveä kumi 7,5" vanteelle.
 
Onko kokemusta/tietoa Linglong GreenMax Winter Grip 2 -renkaan "todellisesta" leveydestä/koosta?
Että onko kokoisekseen iso, normaali, vai pienempi?


Nykyiset Hakkapelitta 8 235/45r17 koossa hieman raapii takaa kovemmissa töyssyissä (et hieman liian pieni ja kumi hieman liian "iso"). Edessä on 225/45r17, joka oikea koko autoon.
Mietin mitä kokoa laittaisi kierroksen alle?
Toki voisi laittaa vastaavasti vaikka eteen 205/50r17 ja taakse 225/45r17. Tuntuu vaan hieman kapealle tuo 205mm leveä kumi 7,5" vanteelle.

205/60R16 leveä Kumho Wi32 meni juuri 7.5" vanteelle, ei ongelmia. Ja Kumhon kulutuspinta on 155mm (!) leveä.
 
Onko kokemusta/tietoa Linglong GreenMax Winter Grip 2 -renkaan "todellisesta" leveydestä/koosta?
Että onko kokoisekseen iso, normaali, vai pienempi?

Specsilista, josta tosin puuttuu 225/45 17: GREEN-Max Winter Grip 2_Winter Tire_Products_Linglong Tire official website (Stock Code: 601966)

Muille 225:sille tuossa annetaan suositusvanteeksi 7x17", noi omat 225/45 17 Linglong kitkat joille standard rim on 7,5", on jo kapeat. Tolle vanteelle ok, kasituumasille keksin muuta käyttöä ja kasipuolikkaille en edes harkinnut, vaikka joskus tarvetta olisi ollut.
 
Täällä näyttää olevan huipputietoa niin laitetaan kyssäriä samalla.
Eli kyseessä vanhat Lexus RX 400 renkaat ja koko on 235/55-18 XL T 104, eli sama koko mitä RAV4 on nykyään -19 mallista lähtien. Hakkapeliitta 7 nastarenkaat alumiinivanteilla ja hintapyyntönä 100 €/sarja. Onko OK. Kulutuspintaa arviolta 7-8 mm, kun en muista onko noissa edes ollut sitä 8 lukemaa esilläkään koskaan.
 

Liitteet

  • IMG_3203.jpeg
    IMG_3203.jpeg
    381,5 KB · Luettu: 91
  • IMG_3202.jpeg
    IMG_3202.jpeg
    361,3 KB · Luettu: 91
Viimeksi muokattu:
Täällä näyttää olevan huipputietoa niin laitetaan kyssäriä samalla.
Eli kyseessä vanhat Lexus RX 400 renkaat ja koko on 235/55-18, eli sana koko mitä RAV4 on nykyään -19 mallista lähtien. Hakkapeliitta 7 nastarenkaat alumiinivanteilla ja hintapyyntönä 100 €/sarja. Onko OK. Kulutuspintaa arviolta 7-8 mm, kun en muista onko noissa edes ollut sitä 8 lukemaa esilläkään koskaan.

ihan ok kauppa.
 
Täällä näyttää olevan huipputietoa niin laitetaan kyssäriä samalla.
Eli kyseessä vanhat Lexus RX 400 renkaat ja koko on 235/55-18, eli sana koko mitä RAV4 on nykyään -19 mallista lähtien. Hakkapeliitta 7 nastarenkaat alumiinivanteilla ja hintapyyntönä 100 €/sarja. Onko OK. Kulutuspintaa arviolta 7-8 mm, kun en muista onko noissa edes ollut sitä 8 lukemaa esilläkään koskaan.
Jos tarvitset vanteet niin anna mennä. Muuten on about romumetallin arvoiset koska renkailla ei tee mitään (ellei Hakka7:aa ole tehty syystä x jossain huomattavan paljon myöhemmin kuin muistan).
 
Jos tarvitset vanteet niin anna mennä. Muuten on about romumetallin arvoiset koska renkailla ei tee mitään (ellei Hakka7:aa ole tehty syystä x jossain huomattavan paljon myöhemmin kuin muistan).
Huippuvastauksen saat.
Kuivaksi kovettuneet vanhat renkaat. Vanteet jos suorat niin ehkä hieman arvoa. Satasella eivät mene kaupaksi.
Vuosi paistopäivän jälkeen ovat menettäneet parhaimman teränsä.
 
Viimeksi muokattu:
En todellakaan tarvii mitään vanteita, kun on uudet 19” sarjaa RAV4 vanteet ja rengaskoko vaihtui samalla 235/55-19. Otin vielä varmuudeksi uuteen RAV4 plugariinkin samat 19
” vanteet talvirenkaille, ettei tule alikokoa harrastettua. Nuo on siis käytännössä vajaa yhden talven ajettu. Eli lähtee koko kasa 100 €. Kuhan nyt ajattelin, että saako mitään vai vienkö kaatikselle. Eli pois tieltä periaatteella lähtee tämänkuun aikana. Toinen satsi on Corollan aluvanteet vielä ennenkuin lumet tulee. Niiden koko on 195/60-15, mutta renkaat on täysin out. Noista ajattelin esim 50 €/sarja. Ei saa edes peräkärryyn laitettua, niin pakko ne on johonkin työntää.
 

Liitteet

  • IMG_3206.jpeg
    IMG_3206.jpeg
    255,9 KB · Luettu: 76
Viimeksi muokattu:
En todellakaan tarvii mitään vanteita, kun on uudet 19” sarjaa RAV4 vanteet ja rengaskoko vaihtui samalla 235/55-19. Otin vielä varmuudeksi uuteen RAV4 plugariinkin samat 10” vanteet talvirenkaille, ettei tule alikokoa harrastettua. Nuo on siis käytännössä vajaa yhden talven ajettu. Eli lähtee koko kasa 100 €. Kuhan nyt ajattelin, että saako mitään vai vienkö kaatikselle. Eli pois tieltä periaatteella lähtee tämänkuun aikana. Toinen satsi on Corollan aluvanteet vielä ennenkuin lumet tulee. Niiden koko on 195/60-15, mutta renkaat on täysin out. Noista ajattelin esim 50 €/sarja. Ei saa edes peräkärryyn laitettua, niin pakko ne on johonkin työntää.

saa niistä, mutta ei täällä rengasautistien foorumilla, vaan toriin myyntiin.
 
En todellakaan tarvii mitään vanteita, kun on uudet 19” sarjaa RAV4 vanteet ja rengaskoko vaihtui samalla 235/55-19. Otin vielä varmuudeksi uuteen RAV4 plugariinkin samat 10” vanteet talvirenkaille, ettei tule alikokoa harrastettua. Nuo on siis käytännössä vajaa yhden talven ajettu. Eli lähtee koko kasa 100 €. Kuhan nyt ajattelin, että saako mitään vai vienkö kaatikselle. Eli pois tieltä periaatteella lähtee tämänkuun aikana. Toinen satsi on Corollan aluvanteet vielä ennenkuin lumet tulee. Niiden koko on 195/60-15, mutta renkaat on täysin out. Noista ajattelin esim 50 €/sarja. Ei saa edes peräkärryyn laitettua, niin pakko ne on johonkin työntää.

Vanteille ainakin saattaa olla kysyntää, ja jos siinä sitten tulee kumit mukana, niin useimpia ei haitanne. Vaikka kysyntä voikin olla aika sporaadista noin isossa ja eksoottisessa koossa. Mutta esim. itseltä ruostui yksi peltivannesarja puhki männävuosina enkä liene ainoa sellaisesta syystä käyttöautoon vanteita etsivä.

Jos en jaksaisi kaupata ja asuisin samalla seudulla, niin Rengaskirppikselle voisin tarjota. Torista katsottuna niillä on HKPL 4 (Neloset!) myynnissä... Kai nekin kaatopaikkaa paremmin maksaa.
 
Niin no. Näitä ajattelinkin just edes vanteiden takia, että saako mitään. Ihan sama jos joku laittaa myytävään autoon jotku 8 mm talvikiekot näillä vs 2 mm ja joutuu heti pyövelin penkille. Oikeestaan pääasia, ettei päädy toimivaa tavaraa hukkaan on ollu oma motto. Ei vain kehtaa näitä vielä laittaa suoraan tuonne roskalava ilmoituksiinkaan. Muutama esim pesukone ha kuivausrumpu ns huippua on mennyt siellä alta 5 minuutin jollekin itäblokin kavereille. En sitten tiedä, mitä saivat esim 1600 € kustantaneesta LG kuivausrummusta aikaiseksi, kun siitä ei saanut enää avattua tuota lämmönvaihdin yksikköä ja vaati uutta lämpöpumppu modulia alle 3 vuoden käytön jälkeen. Ja tietysti ilman takuuta oli täysin tukkeentunut koko itsepuhdistuva paska.
 
Viimeksi muokattu:
Niin no. Näitä ajattelinkin just edes vanteiden takia, että saako mitään. Ihan sama jos joku laittaa myytävään autoon jotku 8 mm talvikiekot näillä vs 2 mm ja joutuu heti pyövelin penkille. Oikeestaan pääasia, ettei päädy toimivaa tavaraa hukkaan on ollu oma motto. Ei vain kehtaa näitä vielä laittaa suoraan tuonne roskalava ilmoituksiinkaan. Muutama esim pesukone ha kuivausrumpu ns huippua on mennyt siellä alta 5 minuutin jollekin itäblokin kavereille. En sitten tiedä, mitä saivat esim 1600 € kustantaneesta KG kuivausrummusta aikaiseksi, kun siitä ei saanut enää avattua tuota lämmönvaihdin yksikköä ja vaati uutta lämpöpumppu modulia alle 3 vuoden käytön jälkeen. Ja tietysti ilman takuuta oli täysin tukkeentunut koko itsepuhdistuva paska.

:rofl:

Oletko varma, ettei niistä pesukoneista ja kuivausrummuista kannibalisoitu siruja sotateollisuuden tarpeisiin?
 
Kuivaksi kovettuneet vanhat renkaat. Vanteet jos suorat niin ehkä hieman arvoa. Satasella eivät mene kaupaksi.
Vuosi paistopäivän jälkeen ovat menettäneet parhaimman teränsä.
Ei renkaat ole vielä viisi vuottakaan paistopäivästö menettäneet yhtään mitään (jos ovat siis uudet ja oikein säilytetyt) tutkitusti, mutta ei kyllä liity tähän.

Itse väittäisin, että jos tuollaisia vanteita tarvii niin satanen on halpa, jos ei niin en ottaisi ilmaiseksikaan. Vai oikeasti kuinka moni ei missään nimessä moisia halua satasella, eikä edes tarjoa kun pyynti on niin kova, mutta ostaisi kirkuen muutaman kympin halvemmalla pyynnillä?

Renkaille ei kauheasti voi laskea. On niitäkin, jotka ajaa talvirenkaatkin sakolle, mutta ei liene kuitenkaan hirveän yleinen rengaskoko näissä piireissä. Mutta ehkä niitäkin on.
 
Ei renkaat ole vielä viisi vuottakaan paistopäivästö menettäneet yhtään mitään (jos ovat siis uudet ja oikein säilytetyt) tutkitusti, mutta ei kyllä liity tähän.

Itse väittäisin, että jos tuollaisia vanteita tarvii niin satanen on halpa, jos ei niin en ottaisi ilmaiseksikaan.

Renkaille ei kauheasti voi laskea. On niitäkin, jotka ajaa talvirenkaatkin sakolle, mutta ei liene kuitenkaan hirveän yleinen rengaskoko näissä piireissä. Mutta ehkä niitäkin on.

Muistaakseni rengaskauppiaiden puolelta on joskus kommentoitu sellaista, että halvat kiinalaiset renkaat käyvät kaupaksi sitä paremmin, mitä isompaan kokoon mennään. Samalla kaavalla käytetytkin voisivat kelvata. Plus sitten erilaiset driftailut ja kilvanajot, joissa on sitä parempi, mitä enemmän kumi palaa...
 
Vanteille ainakin saattaa olla kysyntää, ja jos siinä sitten tulee kumit mukana, niin useimpia ei haitanne. Vaikka kysyntä voikin olla aika sporaadista noin isossa ja eksoottisessa koossa. Mutta esim. itseltä ruostui yksi peltivannesarja puhki männävuosina enkä liene ainoa sellaisesta syystä käyttöautoon vanteita etsivä.

Jos en jaksaisi kaupata ja asuisin samalla seudulla, niin Rengaskirppikselle voisin tarjota. Torista katsottuna niillä on HKPL 4 (Neloset!) myynnissä... Kai nekin kaatopaikkaa paremmin maksaa.
Tämä olikin hyvä pointti. Vie tuonne ja ottaa samointein alennusprosentin omista tarvittavista renkaista. Ihan sama mitä tulee. 0-100 % kuitenkin asettuu vs suoraan hankintaan. Tänks!!!!
 
205/55R16 nastat hakusessa perheen kakkosautoon. Nyt siinä on alla edellisen omistajan ostamat Cordiantin nastat muistaakseni -19 paistoa, mutta ne eivät pidä yhtään mitään, vaikka pintaa on melkein täydet ja kaikki nastat ovat tallessa. Rengastestejä luin läpi ja Nokialaiset tai Michelinit olisivat turvallinen valinta, mutta hintaa on melkein 600€. Hankookit saisi 450€:lla vanteille, mutta aiemmat kokemukset niistä ovat ristiriitaisia. Ekan vuoden pito on hyvä, mutta seuraavat talvet ovat tuskaa. Linglongit tai nangkangit saisi 300€:lla vanteille, mutta niihin en taida sekaantua.

Kakkosauto on rouvan käytössä ja olisi ihan mukava, että hän pysyisi tiellä vähän huonommallakin kelillä täällä Oulun seudulla.
 
205/55R16 nastat hakusessa perheen kakkosautoon. Nyt siinä on alla edellisen omistajan ostamat Cordiantin nastat muistaakseni -19 paistoa, mutta ne eivät pidä yhtään mitään, vaikka pintaa on melkein täydet ja kaikki nastat ovat tallessa. Rengastestejä luin läpi ja Nokialaiset tai Michelinit olisivat turvallinen valinta, mutta hintaa on melkein 600€. Hankookit saisi 450€:lla vanteille, mutta aiemmat kokemukset niistä ovat ristiriitaisia. Ekan vuoden pito on hyvä, mutta seuraavat talvet ovat tuskaa. Linglongit tai nangkangit saisi 300€:lla vanteille, mutta niihin en taida sekaantua.

Kakkosauto on rouvan käytössä ja olisi ihan mukava, että hän pysyisi tiellä vähän huonommallakin kelillä täällä Oulun seudulla.

Lapin kumilla ollu perinteisesti black friday (tai week) alessa nokialaiset. Samoin point-s ketjulla, eli Oulussa teräs-rengas, ollu usein bf tarjousta nokia tai conti. Kannattaa siis katsoa ensi viikolla.
 
Kakkosauto on rouvan käytössä ja olisi ihan mukava, että hän pysyisi tiellä vähän huonommallakin kelillä täällä Oulun seudulla.

Rivien välistä kuulostaa vähän kummalta, uteliaana täytyy kysyä onko Oulussa etupäässä tiet asfaltilla ja pitkä talvirengaskausi vai säilytystkö niiden ikää lyhentää?

Edit: typo, tai -> ja.
 
Viimeksi muokattu:
205/55R16 nastat hakusessa perheen kakkosautoon. Nyt siinä on alla edellisen omistajan ostamat Cordiantin nastat muistaakseni -19 paistoa, mutta ne eivät pidä yhtään mitään, vaikka pintaa on melkein täydet ja kaikki nastat ovat tallessa. Rengastestejä luin läpi ja Nokialaiset tai Michelinit olisivat turvallinen valinta, mutta hintaa on melkein 600€. Hankookit saisi 450€:lla vanteille, mutta aiemmat kokemukset niistä ovat ristiriitaisia. Ekan vuoden pito on hyvä, mutta seuraavat talvet ovat tuskaa. Linglongit tai nangkangit saisi 300€:lla vanteille, mutta niihin en taida sekaantua.

Kakkosauto on rouvan käytössä ja olisi ihan mukava, että hän pysyisi tiellä vähän huonommallakin kelillä täällä Oulun seudulla.
Nordman North 9 on käsittääkseni sama asia kuin Hakkapeliitta 9, eli lienee ihan kelvollinen vaihto, perushinnaltaan vähän edukkaampi, tarjouksista en tiedä.
 
205/55R16 nastat hakusessa perheen kakkosautoon. Nyt siinä on alla edellisen omistajan ostamat Cordiantin nastat muistaakseni -19 paistoa, mutta ne eivät pidä yhtään mitään, vaikka pintaa on melkein täydet ja kaikki nastat ovat tallessa.
...
Hankookit saisi 450€:lla vanteille, mutta aiemmat kokemukset niistä ovat ristiriitaisia. Ekan vuoden pito on hyvä, mutta seuraavat talvet ovat tuskaa.

Kannattaa selvittää juurisyy toistuviin ongelmiin. Sitä oktomurskettahan niillä hoodeilla on käytetty, kovempaa kuin perinteinen kiviaines asfaltissa, voisi kuvitella että alkaa esiintyä ongelmia aikaisemmin kuin allaolevilla testivoittajilla jossa monikulmaiset supernastat ovat ~kolmen talven jälkeen kulmattomat, eli pyöreät. Uudet testivoittajat auttavat vähän, kuten IF:n mainoksessa, mutta vuoden päästä on sama tilanne.

Näissä pintaa 8,5mm, kuvattu yksilö näyttäis olleen viimeksi vetävissä, motaria ajeltu.

nastajuttu.JPG
 
Gislaved Nordfrost 200 nastat on alla nyt. Metriäkään en ole vielä ajanut. Keskihintainen Continentalin brändi ja kuvio näyttääkin täysin vanhalta Contilta.
Päivitän kokemuksia kun tulee kilometrejä tarpeeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Nordman North 9 on käsittääkseni sama asia kuin Hakkapeliitta 9, eli lienee ihan kelvollinen vaihto, perushinnaltaan vähän edukkaampi, tarjouksista en tiedä.

Ainakin Vianorilla tuossa koossa Hakkapeliitta 9:t 750€ ja 10:t 800€. Mutta Nordman 8 onkin sitten jo edullisempi 550€ hintalapulla. Jos sama hinnoittelu on käytössä muuallakin, niin kannattanee tuo kasikin laittaa tarjouspyyntöön, voi olla varsin halpa. Toki se HKPL8 on melkoinen ulisija ja oman kokemukseni perusteella voin vahvistaa, että ulisee myös Nordman 8:na myytynä.

 
Nykyiset nastat ovat päällepäin aivan hyvässä kunnossa, mutta ikä alkaa jo painaa. Tavoite: huippurengas parhaimpaan mahdolliseen hintaan. Kiikarissa ollut Continental Icecontact 3, Goodyear Ultragrip Ice Arctic sekä Nokian Nordman 8.

- Onko jollain kokemuksia/kommentteja ko. rinkuloista.
- Joitakin viestejä sitten joku oli ostanut Kärkkäiseltä rinkulat, onko muilla kokemuksia? Onko paistopäivä tuore.
- Kannattaisiko sittenkin vielä odottaa lopputalvelle vai milloin lienee paras aika ostaa renkaat? Black Fridayn ajattelin ainakin vielä odotella ja katsoa mihin hinnat menevät.
- Onko joku saanut käytettyjä renkaita suht tuoreella paistoleimalla vai kannattaako unohtaa koko asia.
 
Ainakin Vianorilla tuossa koossa Hakkapeliitta 9:t 750€ ja 10:t 800€. Mutta Nordman 8 onkin sitten jo edullisempi 550€ hintalapulla. Jos sama hinnoittelu on käytössä muuallakin, niin kannattanee tuo kasikin laittaa tarjouspyyntöön, voi olla varsin halpa. Toki se HKPL8 on melkoinen ulisija ja oman kokemukseni perusteella voin vahvistaa, että ulisee myös Nordman 8:na myytynä.

Ei Hakkapeliitta 9 vaan Nordman North 9.


Ja nuo saa esim. renkaatvaihtoon.comista n. 450€ sarja.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyiset nastat ovat päällepäin aivan hyvässä kunnossa, mutta ikä alkaa jo painaa. Tavoite: huippurengas parhaimpaan mahdolliseen hintaan. Kiikarissa ollut Continental Icecontact 3, Goodyear Ultragrip Ice Arctic sekä Nokian Nordman 8.

- Onko jollain kokemuksia/kommentteja ko. rinkuloista.
- Joitakin viestejä sitten joku oli ostanut Kärkkäiseltä rinkulat, onko muilla kokemuksia? Onko paistopäivä tuore.
- Kannattaisiko sittenkin vielä odottaa lopputalvelle vai milloin lienee paras aika ostaa renkaat? Black Fridayn ajattelin ainakin vielä odotella ja katsoa mihin hinnat menevät.
- Onko joku saanut käytettyjä renkaita suht tuoreella paistoleimalla vai kannattaako unohtaa koko asia.

Laittaisin googleen oman rengaskoon ja lisämääreeksi "tarjous", "varastontyhjennys", "DOT", "poistomyynti" jne. hakusanoja, joilla voisi tärpätä jotkin vähän vanhempaa paistoa olevat kumit sopuhintaan. Toristakin voi katsella ilmoituksia omalla rengaskoolla ja talvirenkaalla, pienempien puljujen tarjouksia löytyy sitä kautta.

Jos noista ei löydy, niin lopputalvelle tuskin kannattaa odottaa, koska silloin tuoreet renkaat ehtivät olla alla vain vähän aikaa ja kesäkauden jälkeen niillä onkin sitten jo toinen talvi edessä. Suurin osa tälle kaudelle myytävistä talvirenkaista lienee muutenkin jo ostettu, eli suht tuoreella DOT-koodilla olevia renkaita lienee saatavilla, ja BF:n jälkeen tuskin enää hinnat hirveästi laskevat. Pl. mahdollisesti ne renkaat, jotka myyjällä on omassa varastossaan, mutta onko sun koko sellainen, että sitä olisi joka puljun hyllyssä? Käytettyjä renkaita jos ostaa, niin myyjät usein listaavat ilmoituksissaan DOT-koodin. Jos ei ole listattu, kysy. Mutta jos koko on pienemmästä päästä, niin yleensä vannetyöt ja alleasennukset tekevät diilistä vähemmän hyvän, kun ei ne käytetytkään renkaat ilmaisia ole.

Rengasmalleista tuo Ultra Grip Ice Arctic on melko vanha rengas, parempi asfaltilla kuin moni kilpailijansa, kylläkin. IceContact 3 hävisi Moottorin testissä 2021 Nordman 8:lle ja alkupään tuotannon IceContact 3:t tykkäsivät irrotella kuminastoja, kunnes valmistaja siirtyi tavallisiin nastoihin.

Testejä:

 
Vianorilla oli ihan asiallinen tarjous 185/65R15 Nordman North 8:sta (Hakkapeliitta 8) 399e asennettuna alle niin päätin tarttua. Saa kakkosauton alta 2015 ja 2016 vuosilta olevat BF Goodrichin nastat heivattua pois.
 
Kärkkäisellä on goodyear ultra grip 600 bf alennuksessa mutta tosta renkaasta on vaikea löytää testejä. Muutamalta sivulta löysin käyttäjien kommentteja että aika meluisa rengas eikä pitokaan han paras..

Jos tilaa renkaat netistä niin missä ne saa laitettua alle? Onko esim oulussa joku paikka mikä laittaa alle noita ja painottaa kunnolla?
 
Kärkkäisellä on goodyear ultra grip 600 bf alennuksessa mutta tosta renkaasta on vaikea löytää testejä. Muutamalta sivulta löysin käyttäjien kommentteja että aika meluisa rengas eikä pitokaan han paras..

Jos tilaa renkaat netistä niin missä ne saa laitettua alle? Onko esim oulussa joku paikka mikä laittaa alle noita ja painottaa kunnolla?
Rengasliikkeet myy palveluna vanteille laittoa ja tasapainoitusta. Oulussa esim Rengas-Heikki ja Savema. Toki osa rengasliikkeistä hinnoittelee rengastyöt sellaisiksi, että muualta ostetut renkaat tulevat jopa kalliimmaksi kuin heiltä ostettu paketti..
 
Ihan mielenkiinnosta, missä nuo nykyään valmistetaan? Suomessa vai jotain vanhaa venäläistä jäämistöä?
Ei ainakaan Venäjällä, kun tuo Nordman omana merkkinä (eli ei Nokian Nordman) on ihan uusi brändi eikä Venäjältä enää saa tuoda mitään. Eli arvaan, että joko jenkeissä tai Suomessa.
 
Nyt kun on talvikelit tulleet tännekin ovat Kumhon Wintercraft 51:t päässeet kunnolla käyttöön. Positiivinen yllätys tässä vaiheessa, "halpisrenkaalta" kun ei juuri erityisempiä odottanut.
Vanhat renkaat olivat Nokian Hakkapeliitta R2 vm 2015 jotka olivat jo kulutuspinnaltaan rajamailla joten melkein mikä tahansa olisi ollut parempi.
Mutta jarrutusmatka kohtuullinen, pito hyvä myös sivuttain ja liikkeellelähtö (nelivedolla) sutjakkaa.
 
Nyt kun on talvikelit tulleet tännekin ovat Kumhon Wintercraft 51:t päässeet kunnolla käyttöön. Positiivinen yllätys tässä vaiheessa, "halpisrenkaalta" kun ei juuri erityisempiä odottanut.
Vanhat renkaat olivat Nokian Hakkapeliitta R2 vm 2015 jotka olivat jo kulutuspinnaltaan rajamailla joten melkein mikä tahansa olisi ollut parempi.
Mutta jarrutusmatka kohtuullinen, pito hyvä myös sivuttain ja liikkeellelähtö (nelivedolla) sutjakkaa.
Samat kokemukset Wi32 nastasta, eilen ensimmäinen liukkaiden kelien reissu ja takapotkun kanssa pelas oikein kivasti ettei missään kohtaa mietityttänyt riittääkö pito.
 
Kärkkäisellä on goodyear ultra grip 600 bf alennuksessa mutta tosta renkaasta on vaikea löytää testejä. Muutamalta sivulta löysin käyttäjien kommentteja että aika meluisa rengas eikä pitokaan han paras..

Jos tilaa renkaat netistä niin missä ne saa laitettua alle? Onko esim oulussa joku paikka mikä laittaa alle noita ja painottaa kunnolla?

Tuo Ultra Grip 600 on kuvioltaan sama kuin Dunlop Ice Touch. Toki nastoissa, kumissa jne. voi olla eroja, mutta ei kai ne kuitenkaan huonompaan ole sitä muuttaneet, luulisin.

 
Kärkkäisellä on goodyear ultra grip 600 bf alennuksessa mutta tosta renkaasta on vaikea löytää testejä. Muutamalta sivulta löysin käyttäjien kommentteja että aika meluisa rengas eikä pitokaan han paras..

Jos tilaa renkaat netistä niin missä ne saa laitettua alle? Onko esim oulussa joku paikka mikä laittaa alle noita ja painottaa kunnolla?
Tämä muodostunut ongelmaksi nykyyän, ukrainan sodan ja covidin puitteissa Suomalaiset rengas yhteisöt nostaneet renkaiden hintoja aivan härskisti hiljattain. Euroopasta saa rengasta kohtuudella vielä.
Mutta nuo asennus puolen rengas pajat hoitaneet huolella hinnat erittäin korkeaksi töiden osalta, kohtuu hintaista renkaan asennus paikkaa hyvinkin vaikea löytää.
20 vuotta tuli renkaat käyttöautoon tilattua ulkomailta, 2023 ensimmäistä kertaa oli pakko lopettaa koska kartelli hinnat asennuksille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 378
Viestejä
4 493 486
Jäsenet
74 122
Uusin jäsen
Elmeri Hannukainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom