Jotain muita määritteitä olisi parempi käyttää kuin että renkailla pärjäsi. Monella on kokemusta siitä, millä pärjää. En ikipäivänä ajaisi tai päästäisi muitakaan ajamaan moisilla, kyllä ne pitäisi puhkoa heti ettei kukaan vaan vahingossa yritä ajaa.
Joudun siis kehumaan renkaita tyydyttäviksi.
Koska ihan normaaleja ajonopeuksia noilla pystyi ylläpitämään ja sivuttaispito oli hyvä liikenneympyröitä myöten. Mutta kyllähän tuon empiirisellä tutkimuksella havaitsi, että jarrutusmatkat jäällä olivat ainakin +50% uuteen nastarenkaaseen verrattuna. Eikä sitä kiihdytyspitoakaan jäällä niin hirveästi ollut, joten hieman ikävä kääntyä huonon näkemän risteyksestä vasemmalle nollanopeudesta, kun ~50 metrin päästä oikealta mäenalta voi tulla auto 60 km/h, pahimmillaan yhtä
tyydyttävillä renkailla.
Hauskaa sinänsä, että paljon rajumpaa kyytiä olen saanut aikanaan toista talvea alla olleilla IceContact 2:illa, joilla oli varmaan just takana se 10 tkm. Ensin puskee ja puskee ja jarruun koskiessa mennään sitten kylki edellä, tämä vajaasta viidestäkympistä. Mutta silloin ajoin pyörällisellä sohvalla (l. Corollalla), jossa kuljettajalla oli ikuinen kesä, en tuolla Focuksella, jossa perstuntuma jo rajoittaa menohaluja, jos siihen on aihetta.
Voin kuitenkin kertoa iloksesi, että pääsin Goodyeareista irti uusien Nordman 8:ien avulla. Olen toipuva vanhojen renkaiden addikti.
Ne Goodyearit on tällä hetkellä pihalla läjässä kaikkien näkyvillä, kun heitin ne ensin alle marraskuun ensimmäisiksi päiviksi ja kävin sitten hakemassa rengasliikkeestä Nordman 8:t yhtä vanhojen, 2-3 mm urasyvyyteen kuluneiden DOT15 kesärenkaiden vanteille, jotta säästäisin yhden alleasennuksen hinnan (ja pääsisin itse tekemään kaksi...). Pitäisiköhän ne tosiaan puhkoa vai onko vastuu yksin varkaalla, jos joku ne siitä nappaa ja ajaa kolarin...
(Ja kun joku kysyy, niin juu, Nordmanien paistoleima on 2522 ja DOT-koodin dekoodauksen perusteella Nokian entisen Pietarin tehtaan tuotantoa... Renkaiden tuontikielto Venäjältä astui voimaan 2722, joten kohtalon ironisessa twistissä kotimaista rengasvalmistajaa tuettuani minulla on nyt yhdet viimeisistä virallisen tuonnin venäläisrenkaista EU-alueella. Olen kyllä lahjoittanut Ukrainan hyväksi jo aiemmin, mutta nyt olen varmaan velkaa lisää...)