Talvirenkaat - yleisketju

Automaatissa on tuo kaasun käyttö itsellä ainakin tarkkuutta vaativaa liukkaalla kaupungissa kun sähkömoottori vetää (plugari ja perustila päällä jossa polttis on lähinnä lämmittämässä) ja siinä se vasteen tuntu ei ole niin selkeä kun manuaalilla bensalla aiemmin. Pitää Power mittaria katsella enemmän ja opetella sopivat tasot kun noissa nopeuksissa teho on välitön vaikka auto ei mikään raketti olekaan.
 
Tuli laitettua Kontion IcePaw nastat. Sanotaanko, että nastojen olemassa olon kyllä kuulee... Asvaltilla on aika äänekkäät.
Toisessa autossa on misukan north 4:t ja ero on aika suuri melun suhteen asvaltilla. Toki muillakin osa-alueilla eroa on kalliimman hyväksi.

Muuten ihan ok rengas tuo Kontio tuntuu olevan hintaisekseen.
 
Automaatissa on tuo kaasun käyttö itsellä ainakin tarkkuutta vaativaa liukkaalla kaupungissa kun sähkömoottori vetää (plugari ja perustila päällä jossa polttis on lähinnä lämmittämässä) ja siinä se vasteen tuntu ei ole niin selkeä kun manuaalilla bensalla aiemmin. Pitää Power mittaria katsella enemmän ja opetella sopivat tasot kun noissa nopeuksissa teho on välitön vaikka auto ei mikään raketti olekaan.
Volvolla oli vanhoissa Aisinin automaattilootissa Winter-mode, jossa liikkeellelähtö tehtiin kolmosvaihteella. Kun kyseessä on perinteinen momentinmuunninloota (jolla jo lähtökohtaisesti saa pehmeän lähdön) ja kolmosvaihde sisässä, niin sai kyllä todella pehmeän lähdön ääritilanteissa, eli esim. lähtö liikennevaloista jyrkkään ylämäkeen liippaantuneella asfaltilla.

Sen verran sutinaa kuuluu, kun autojono lähtee liikkeelle valoista, että winter launch modelle olisi kyllä kysyntää Suomen oloissa.
 
Liukaudesta on ollut edellä puhetta ja kyllä, todella liukasta on ollut. Eteläistä Suomea ajellut jonkin verran ja varsinkin suolauksen puute on ottanut silmään. Suolaa en toki kaipaa mutta nyt sille olisi voinut osalla tieverkostoa paikkansa olla. Oma kulkupeli taitaa olla D-segmenttiä jollei yli ja nokalla kokoon nähden turhan mopo diesel. Silti satasen alueellakin luistonesto iskee yhtenään aika varovaisellakin kaasun käytöllä.
Ja lisähuomiona osa teistä on näyttänyt jokseenkin sulalta mutta silti jäässä.

Ja koska rengasketju niin kukaan bongannut hyviä hintoja vähän isommasta normikoosta? 215/55/17 on nyt alla ja vähän voi suuntaansa viilata. Nastat edelleen koska joudun ajelemaan aika paljon pienempiä teitä. Nykyisissäkin nastat ja pintaa mutta ikä näkyy eikä kiinnosta luistella turhaan.
Hankook, Kumho tms keskikastilainen on ihan ok, Nokialaista haukkuu liian moni, muu paremman pään kumi järkihinnalla käy. Linglongin greenmax winger grip kakkpsta tarjottiin alle 400€ alta alle laitettuna mutta mitään kokemusta ei ole ja vierintävastus taisi tuossa olla aika reilu. Maksan mieluusti enemmän jos parempi. Nyt on ajoja ollut ihan minimit ja joku 30k tänä vuonna joten vaikuttaa ihan huomattavasti tuo vsstuskin.
 
Tuli laitettua Kontion IcePaw nastat. Sanotaanko, että nastojen olemassa olon kyllä kuulee... Asvaltilla on aika äänekkäät.
Toisessa autossa on misukan north 4:t ja ero on aika suuri melun suhteen asvaltilla. Toki muillakin osa-alueilla eroa on kalliimman hyväksi.

Muuten ihan ok rengas tuo Kontio tuntuu olevan hintaisekseen.

Eikö tämä nyt lähtökohtaisesti kerro siitä että ne nastat oikeasti pureutuvat jäähän/tiehen? :smoke:
 
Eikö tämä nyt lähtökohtaisesti kerro siitä että ne nastat oikeasti pureutuvat jäähän/tiehen? :smoke:
Polttele vaan rauhassa.


Väittäisin että nuo misukat puree ihan samalla lailla. Äänen laatu on näissä erilainen. Misukoissa on lähinnä semmoinen normaali/perinteinen nastojen ropina/ääni. Toki kuultavissa selvästi sulalla tiellä, mutta äänen laatu miellyttävämpi. Noissa kiinan ihmeissä sellainen erikoinen "jollotus", tms., vaikea kuvailla ääntä. Linglongeista (se enempi nastoja omaava malli) sano pari tuttua samaa viime vuonna. Onhan se totta että ääntä tulee, kun nastat koskettaa tietä, mutta siihen ääneen vaikuttaa monta tekijää, eikä pelkkä purevuus.
Veikkaan että nastojen sijoittelu, ulkonema, sekä renkaan rakenne ja kumi laatu vaikuttaa äänen laatuun/voimakkuuteen.

Ei siinä, ihan hyvät hintaisekseen ja ajaa asiansa enemmän kuin hyvin. Toki jos olisi käyttöauto ja enemmän tulisi pääväyliä käytettyä, niin laittaisi tähänkin parempaa rengasta ja nastarenkaanakin hiljaisempia olisi saatavilla.
 
Tässä taas tullut useampi pitkä reissu tehtyä kitkoilla ympäri maata, ehtinyt siinä mietiskellä ihmisten ajamista ja rengasvalintoja. Pakko taas todeta että jos ne nastat mukamas ovat paremmat, niin hukkaan kyllä menevät 99% ihmisillä. Saa ohitella huolestuttavan monta autoa hyvässä kelissä kun on mukamas liukasta. Ohi ajaessa kuulee kun nastat ropisee.

Pysytellen siis ihan sakkorajan alapuolella, mitään ylinopeutta tarvitse ajaa, mutta kun mennään 60 tai alle kun rajoitus on 80 tai joskus jopa 100, niin huolestuttaa kyllä mikä vika niissä nastoissa on, kun kitkoillakin pääsee huoletta näiden ohi. Eikö katsastuksessa tarkisteta renkaita? Ei kai jos menee kesällä. Pitäisiköhän nastarenkaille tehdä oma katsastus?
 
Tässä taas tullut useampi pitkä reissu tehtyä kitkoilla ympäri maata, ehtinyt siinä mietiskellä ihmisten ajamista ja rengasvalintoja. Pakko taas todeta että jos ne nastat mukamas ovat paremmat, niin hukkaan kyllä menevät 99% ihmisillä. Saa ohitella huolestuttavan monta autoa hyvässä kelissä kun on mukamas liukasta. Ohi ajaessa kuulee kun nastat ropisee.

Pysytellen siis ihan sakkorajan alapuolella, mitään ylinopeutta tarvitse ajaa, mutta kun mennään 60 tai alle kun rajoitus on 80 tai joskus jopa 100, niin huolestuttaa kyllä mikä vika niissä nastoissa on, kun kitkoillakin pääsee huoletta näiden ohi. Eikö katsastuksessa tarkisteta renkaita? Ei kai jos menee kesällä. Pitäisiköhän nastarenkaille tehdä oma katsastus?
Ainahan liikenteessä on niitä jotka ajavat esim 10v vanhoilla nastoilla koska ne on omaan käyttöön ihan hyvät. Ei se eroa mitenkään siitä joka ajaa 10v vanhoilla kitkoilla samasta syystä. Olen ohitellut monetkin "kitka-kuskit" elämäni varrella painaen vain hanaa 120km/h ohi ja nastat ovat vain rouskuttaneet jäistä tietä alla kunnes takana ei enää valoja ole näkynyt. Ei siltikään ole tullut mieleen että olisiko pitänyt haastatella tyyppiä että miksi ajelee kitkoilla ja pitäisikö mennä tarkastukseen (katsastus tai psykiatri).
 
Ainahan liikenteessä on niitä jotka ajavat esim 10v vanhoilla nastoilla koska ne on omaan käyttöön ihan hyvät. Ei se eroa mitenkään siitä joka ajaa 10v vanhoilla kitkoilla samasta syystä. Olen ohitellut monetkin "kitka-kuskit" elämäni varrella painaen vain hanaa 120km/h ohi ja nastat ovat vain rouskuttaneet jäistä tietä alla kunnes takana ei enää valoja ole näkynyt. Ei siltikään ole tullut mieleen että olisiko pitänyt haastatella tyyppiä että miksi ajelee kitkoilla ja pitäisikö mennä tarkastukseen (katsastus tai psykiatri).

Eikös se silloin menekin oikein, mutta kun kitkoilla ajan nastailijoden ohi, niin sehän menee vasten kaikkia luonnonlakeja? Tällaisen kuvan saa monesta kommenttiosiosta :D

Ja toki aina löytyy näitä ketä ajaa 120km/h rajoituksista piittaamatta, itselle kortin menettämisen riski (töiden menetys) riittää hillitsemään menohaluja.
 
Tuon voi ajatella niin, että jos kahdeksassa vuodessa tulee ajoa se n. 40000 kilometriä ja siitä talvella varmaan alle puolet, niin se nopeus kauppareissulle mitoitetaan sille tasolla millä itse uskaltaa ajaa. Kansa ikääntyy edelleen ja yhä vanhempina ajellaan autolla menemään.

Oma äitini ajelee 82 vuotiaana ja hänen veljensä 96 vuotiaana edelleen autoa. Parempi se noin päin että nopeutta tiputetaan kun se, että ajellaan kovempaa mitä reaktiot enää mahdollistavat. Ainakin oman äidin kohdalla ei esim. aja käytännössä pimeällä kuin täysin pakkoraossa vaikka näössä sinänsä ei ole mitään vikaa.

Ajomäärien takia usein ajellaan myös niillä samoilla renkailla todella pitkään. Tällöin nastarengas on ihan järkevä valinta kun ennustettavuus on se tärkein ominaisuus.

Oma anoppi taas edelleen ajaa autolla aika paljon (varsinkin kun jalat sellaisessa kunnossa että kävely hankalaa) ja hän ajelee iloisesti kitkoilla mutta ne myös kuluvat joten menevät myös vaihtoon tasaisin väliajoin.
 
Tuon voi ajatella niin, että jos kahdeksassa vuodessa tulee ajoa se n. 40000 kilometriä ja siitä talvella varmaan alle puolet, niin se nopeus kauppareissulle mitoitetaan sille tasolla millä itse uskaltaa ajaa. Kansa ikääntyy edelleen ja yhä vanhempina ajellaan autolla menemään.

Oma äitini ajelee 82 vuotiaana ja hänen veljensä 96 vuotiaana edelleen autoa. Parempi se noin päin että nopeutta tiputetaan kun se, että ajellaan kovempaa mitä reaktiot enää mahdollistavat. Ainakin oman äidin kohdalla ei esim. aja käytännössä pimeällä kuin täysin pakkoraossa vaikka näössä sinänsä ei ole mitään vikaa.

Ajomäärien takia usein ajellaan myös niillä samoilla renkailla todella pitkään. Tällöin nastarengas on ihan järkevä valinta kun ennustettavuus on se tärkein ominaisuus.

Ei siinä mitään, eivät varmaan tuossa työmatkaliikenteessä (toivottavasti) ole jumittamassa.

Kyse on enemmän tavan työläisestä, jolla pitäisi olla varaa ostaa aidot talvirenkaat, mutta se ei tunnu siltä kun tuolla tien päällä asioita seuraa.
 
Edesmenneen anopin ´14 Cliossa on nyt 9 vuotta vanhat nastat. Ei varmaan mummo ollut sitä edes huomannut niillä 3000 kilometrin vuosiajoilla.

Ovat muuten huomattavan vaaralliset nyt näillä säillä. Omassa ´15 Cliossa on tänä vuonna paistetut kitkat joten pääsee hyvin vertaamaan ominaisuuksia. Sama auto, sama rengaskoko.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siinä mitään, eivät varmaan tuossa työmatkaliikenteessä (toivottavasti) ole jumittamassa.

Kyse on enemmän tavan työläisestä, jolla pitäisi olla varaa ostaa aidot talvirenkaat, mutta se ei tunnu siltä kun tuolla tien päällä asioita seuraa.
En tiedä mitä keskusteluja seuraat mutta kyllä talvirenkaat on yleensä aina se ensimmäinen asia mistä säästetään. Esim mistä saa vielä 10e halvemmalla tai että katsastus-ukko on kusipää/vittuilija kun pompautti katsastuksen kun yhdestä renkaasta puuttuu nastat kokonaan vaikka muissa on vielä puolet jäljellä. Väittäisin että aika harvat ostaa mitään testivoittajia auton alle ja nekin vähät jotka ostaa koittaa nitkuttaa niillä vähintään sen 5v mielummin enemmän. Rikas tai köyhä.
 
En tiedä mitä keskusteluja seuraat mutta kyllä talvirenkaat on yleensä aina se ensimmäinen asia mistä säästetään. Esim mistä saa vielä 10e halvemmalla tai että katsastus-ukko on kusipää/vittuilija kun pompautti katsastuksen kun yhdestä renkaasta puuttuu nastat kokonaan vaikka muissa on vielä puolet jäljellä. Väittäisin että aika harvat ostaa mitään testivoittajia auton alle ja nekin vähät jotka ostaa koittaa nitkuttaa niillä vähintään sen 5v mielummin enemmän. Rikas tai köyhä.

Harmillista jos näin
 
Harmillista jos näin
On tossa tietyllä tapaa pointtia. Suomalaiset tykkäävät säästää renkaissa, oli kesä tai talvinakit. Tai eivät tajua kumin vanhenemista. Faijakin sanoi joskus että mikä vika hänen renkaissaan muka on kun sanoin että pistä prkl ihan asiallisen näköiset Nokian Hakkapeliitat joissa about kaikki nastat tallella vaihtoon kun ovat noin vanhat ja kovat. Ei vaihtanut eikä uskonut että voisi vaikuttaa niin paljon, ennen kun jäi kiinni tasaisella niin moneen paikkaan että poltti kääminsä, haki uudet samanlaiset ja ei jäänyt enää mihinkään samaan/samankaltaiseen paikkaan kiinni... "Okei, oikeassa olit.". Ja valitettavan monesti näkee jopa ihan uusia, tai melkein uusia kalliitakin autoja joissa on ne halvimmat tarvikevanteet, tai jopa peltivanteet ja jotkut kiinankumit alla (peltivanteissa ei siis mitään vikaa, mutta yleensä peltivanne uudessa autossa=jokainen sentti laskettu tarkkaan ja vaikka olisi se 60ke auto, renkaat, vanteet, pyyhkijät, bensa, pissapojanneste yms yms on sitä halvinta mitä vaan voi olla). Perusteluina mm. "kun ajan talvisin niin vähän", "nää on ihan yhtä hyvät kuin merkkirenkaat", "ihan huijausta koko suomen rengaskauppa, joten tilasin saksasta/virosta, puolasta tms. nää samat kumit puoleen hintaan, ei se haittaa vaikka paistoleima olisi 4v vanha"...
 
Katsokaapa huviksenne joskus jonkun kerrostalon parkkipaikkaa tai vaikka kadun varressa olevia pysäköityjä autoja, joissa ei ole enää ensiasennusrenkaat alla (ts. uusi auto), niin niistä löytyy jos jonkinlaista Sawaa ja Gt radialia auton alta. Yleensä vieläpä hyvin keskinkertaisessa kunnossa. Renkaat ovat hyvin usein ne, josta säästetään, niin kuin auton huoltamisesta yleensä. Vastikään luin jonkun kysymystä siitä, jos vaihtaisi pelkät öljyt imemällä ne tikusta ulos ja jättäisi suodattimen vaihtamatta, kun "eihän toimivasta koneesta pitäisi juuri mitään suodattimeen päätyä" -tyylisiä kommentteja, kun halutaan säästää alle kymppi ja vaivannäkö öljynvaihdossa. Ja kyse ei ollut mistään tonnin pommista.
 
onko tietoa/kokemusta kumpi nasta vai kitka pitää paremmin tällaisella kuivalla/paljaalla asfaltilla pakkassäässä eli -5C ja alle? Tuntuu ettei nastat pure tuohon "kuivajää" asfalttiin kovin hyvin mutta mites kitkojen lamellit puree?
 
Tässä tapauksessa molemmissa automaatti, joten siltäkään osin eroja ei ole.
Sanoisin että vetopitoa haettaessa ja lähdön helppoudessa suuri ero tulee juuri automaatin ja automaatin välillä. Erittäin nätisti käyttäytyviä kokonaisuuksia on sekä manuaalina että automaattina.
En tiedä mitä keskusteluja seuraat mutta kyllä talvirenkaat on yleensä aina se ensimmäinen asia mistä säästetään. Esim mistä saa vielä 10e halvemmalla tai että katsastus-ukko on kusipää/vittuilija kun pompautti katsastuksen kun yhdestä renkaasta puuttuu nastat kokonaan vaikka muissa on vielä puolet jäljellä. Väittäisin että aika harvat ostaa mitään testivoittajia auton alle ja nekin vähät jotka ostaa koittaa nitkuttaa niillä vähintään sen 5v mielummin enemmän. Rikas tai köyhä.
En pidä itseäni saitana tai toimintaani nitkuttamisena vaikka päätin ajaa vielä ainakin viidennen talven samoilla (kalleimman luokan) nastarenkailla. Ajomäärä kun ei ole kovin hurja.

Olen kuitenkin muuten jokseenkin samaa mieltä. Ihmeellistä sniiduilua, suhteellisuudentajun häiriötä ja itsepetosta tuntuu ihmisten rengaspolitiikka olevan.
  • Nää on ihan hyvät
  • Kyllä näillä vielä muutaman vuoden menee(Mitä vittua? Noin voi sanoa korkeintaan ihan uusista.)
  • Kyllä nää täällä maaseudulla menettelee ":D"
  • Ei aina voi olla kaikki viimeisen päälle
  • Olen niin köyhä(juu) että täytyy vähän säästää(renkaissa :woot:)
  • Näissä on vielä hyvin pintaa(mitä että mitä?)
  • On näissä melkein kaikki nastat tallella(vaikka ne jäljellä olevat heiluvatkin)
  • Pärjää kun ennakoi
Toisaalta eipä moni näistä nuukajusseista juuri auton pesustakaan ymmärrä, huoltovälit ovat korkeintaan ohjeellisia ja autoa käytetään roskiksen. Ehkä renkaista kuitenkin lipsutaan ensimmäisenä silloinkin kun auto ei ole muuten ihan romu.
 
Viimeksi muokattu:
On tossa tietyllä tapaa pointtia. Suomalaiset tykkäävät säästää renkaissa, oli kesä tai talvinakit.

En muista enää mistä kuulin aikoinaan (markka aikaan) toteamuksen, että laitetaan autoon pari-kolmekymmentä tuhatta, auton musiikkivehkeisiin kymppitonnin ja vanteisiin vielä useamman tonnin. Tämän jälkeen satanen yhdestä renkaista on silkkaa ryöstöä.

Jotta ei mentäisi aivan asian viereen. Onko omakohtaisia kokemuksia nastarenkailla good year:n soundcomfort-teknologian toimivudesta. Contilla vastaava on ainakin omassa autossa hiljaiset, mutta nyt vaihtuu contit renkaat todennäköisesti good yearin renkaisiin.
 
Nyt kun on ollut liukasta, niin täytyy kyllä sanoa, että GY UG Ice 3 on hyvä rengas talvikeleihin. Ei ole ollenkaan epävarma tunne renkaiden vuoksi.

Ajotuntuma on toki kitkamaisen "pehmeä", mutta ei mikään katastrofi. Matkakin siis taittuu. Ja hiljaiset toki.
 
Toisaalta eipä moni näistä nuukajusseista juuri auton pesustakaan ymmärrä, huoltovälit ovat korkeintaan ohjeellisia ja autoa käytetään roskiksen. Ehkä renkaista kuitenkin lipsutaan ensimmäisenä silloinkin kun auto ei ole muuten ihan romu.

Kirjoitat todellakin asiaa, se on tyrmistyttävää miten ihmiset eivät pidä asioista huolta, vaikka kysymyksessä on oma ja toisten henki. Kuitenkin tuohon pesuasiaan sen verran takerrun, että likainen auto ei välttämättä ole huoltamaton auto. Yksi syy pesemättömyyteen voi olla myös jäätymisen hallinta ja toinen este on jos ei käsinpesumahdollisuuksia ole ollut lähihetkiin tarjolla. Autoahan ei viedä mihinkään konepesuun. Usein käy vielä niinkin, että kun kehon viimeisetkin mehut on valutettu huoltamiseen ja korjaamiseen, niin ei vaan jaksa enää pestä kun kurakausi kuitenkin takaa sen, että heti huomenna on taas seitsemäntoista kiloa lokaa auton pelleissä kiinni tiukasti kuin terva.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen ainakin vaan niin laiska, että talvella menee kuukausia ja kuukausia pesemättä. Ei ole itsellä tiloja ja auto on kuitenkin heti kurainen niin mitäs sen sitten väliä. Auto on autotallissa parkissa, joten sinänsä harvoin auto on kuin lumikasa pyörillä. Osittain sen takiakin tallissa, että ei tuota skrapaamista jaksaisi ja ikkunatkin ovat aina auki kun liikkeelle lähtee. Saatan automaattipesussa muutaman kerran talvessa käydä, mutta noin muuten menee kesällä pihalla pesemiseksi. Silloin pestään kun renkaat vaihdetaan kun kerran välineet otetaan esiin muutenkin ettei tule kuraisia renkaita laitettua säilytykseen :).
 
Yksi syy pesemättömyyteen voi olla myös jäätymisen hallinta ja toinen este on jos ei käsinpesumahdollisuuksia ole ollut lähihetkiin tarjolla.
Pakkaskeleillä en itse pese autoa, ellen saa sitä yön yli kuivumaan lämpimään ovet avoinna. Samalla kuivuu sisätilat, kun aina sinne väkisinkin tulee lunta yms. vaikka kuinka kopistelisi kenkiä. Lukkojen, kahvojen ja tiivisteiden jäätymisen kanssa ongelmia 0 sen jälkeen, kun aloitin tämän käytännön. Tallin pitää vaan olla oikeasti lämmin, koska muuten siellä ovien sisällä oleva kosteus vain tiivistyy metalliosiin, eli salpoihin, jousiin ja vipuihin. Varmaan nuo saisi jollain paineilmalla välttävästi kuivattua, ellei ole kuivattelupaikkaa olemassa. Toki siinä vähän se ongelma, että osa vedestä päätyy syvemmälle rakoihin, kun niitä puhaltelee.

Mieluummin ajaa kuraisella autolla kuin taistelee autoon sisälle pääsyn kanssa ensin puoli tuntia aamulla ja liikkelle lähtiessä toteaa, ettei mekanismi suostukaan enää pitämään ovea kiinni, sitten saat viritellä turvavyötä sisäkahvaan tms.
 
Rehvid24 toimi taas mallikkaasti, ikävä kyllä PostNord:in palkkaama kuriiri pilasi homman liiallisella omatoimisuudellaan.

Sunnuntaina 10.12 tilasin Goodyear Ultra Grip Ice 3 225/45R17 94 T XL -kitkat. Keskiviikkona 13.12 aamulla tuli tekstiviesti, että renkaat toimitetaan kotiin torstaina 14.12, vielä voit muuttaa toimitusaikataulua.
Noh, PostNord:in palkkaama kuriiri oli yrittänyt toimittaa renkaat jo keskiviikkona, kolmisen tuntia tekstiviestin saapumisen jälkeen, eikä toimitusaikaa tietenkään enää pystynyt muuttamaan.

Tänään torstaina 14.12 noheva kuriiri oli omatoimisesti dumpannut liki 700 euron renkaat rivariyhtiön pihaan ennen puoltapäivää. Mitään en olisi asiasta tiennyt, ellei PostNordin appi olisi hälyyttänyt, että toimitus on suoritettu :facepalm:
PostNord:in aspa ei osannut kertoa tarkkaa toimitusosoitetta, oletettavasti renkaat oli dumpattu meidän rivarinpätkän etupihalle... tai kadun varteen...

Onneksi renkaat sitten olivat meidän etupihalla, mutta vitunmoinen stressi tuosta säädöstä tuli (soittoyrityksiä naapureille, että näkyykö renkaita yms.). Ja onneksi on rauhallinen asujaimisto, kuutisen tuntia nuo lojuivat pihalla.
Ai niin, puhelimeen tullut viesti kertoi tuollaista:

"Paketti on jätetty sovittuun paikkaan ilman kuittausta vastaanottajan antaman valtakirjan perusteella". Jep :hammer:
 
Rehvid24 toimi taas mallikkaasti, ikävä kyllä PostNord:in palkkaama kuriiri pilasi homman liiallisella omatoimisuudellaan.
Itellä oli postnordin kuljetettavana virosta tilattuja autonosia. Paketin piti tulla x päivänä, olin kotona koko päivän sitä varten. Illalla vielä klo 21-22 aikaan appi lupaili toimitusta samalle päivälle. Seuraavana aamuna status oli muuttunut siihen, että sovitaan jakeluaika asiakkaan kanssa. Ok, n. 3 minuuttia ennen jakeluyritystä mulle yritettiin soittaa kun olin toisella puolella maakuntaa kokouksessa. Varttia myöhemmin yritin soittaa takaisin, siellä lyötiin vaan luuria korvaan. Aikaleiman kohdalla luki, että asiakkaalle jätetty ilmoitus tjsp, ei oltu jätetty mitään ainakaan postilaatikkoon/näkyvään paikkaan. Sitten appissa luki, että paketti on "varastoitu", ei mitään tietoa mihin se on varastoitu ja miten se haetaan.

Yritin saada aspasta jonkun kiinni tuloksetta. Tätä seuraavan päivän aamuna sain aspan vastaamaan puhelimeen ja sieltä kerrottiin "varaston" osoite, mutta sanottiin ettei sieltä saa hakea pakettia ilman ennakkoilmoitusta. Aspa lupasi hoitaa tämän ilmoituksen ja soittaa minulle kun se on hoidettu, vielä ei ole soittanut ja osat on jo olleet toista kuukautta asennettuna. Kauan olisi saanut odottaa, ellei olisi lähtenyt muutaman tunnin päästä niitä hakemaan.

En tilaa tuon firman kuljettamana enää yhtään mitään, jos myyjällä on jotain muita toimitusvaihtoehtoja kuin postnord.
 
Kuukausi ajettu mk7 st fiestalla rengastuksella 195/55R16 ja talvinakkeina kumho wintercraft ice wi51. Kyllä on liukasta, saa pelätä luisuun lähtemistä jatkuvasti kaikenlaisissa kaarteissa. Maantieltä poistuttaessa pitää poistua kuin rekat konsanaan.
Paineet edessä 2,6 bar ja takana 2,3 bar. Oli alunperin 2,5 bar takana, en tykännyt.
 
En muista enää mistä kuulin aikoinaan (markka aikaan) toteamuksen, että laitetaan autoon pari-kolmekymmentä tuhatta, auton musiikkivehkeisiin kymppitonnin ja vanteisiin vielä useamman tonnin. Tämän jälkeen satanen yhdestä renkaista on silkkaa ryöstöä.

Jotta ei mentäisi aivan asian viereen. Onko omakohtaisia kokemuksia nastarenkailla good year:n soundcomfort-teknologian toimivudesta. Contilla vastaava on ainakin omassa autossa hiljaiset, mutta nyt vaihtuu contit renkaat todennäköisesti good yearin renkaisiin.
Olen ajanut noilla GoodYearin kitkoilla jossa oli tuo vaimennus. Ainaki ekana talvena olivat tosi hyvän ja hiljaisen tuntuiset renkaat.
 
onko tietoa/kokemusta kumpi nasta vai kitka pitää paremmin tällaisella kuivalla/paljaalla asfaltilla pakkassäässä eli -5C ja alle? Tuntuu ettei nastat pure tuohon "kuivajää" asfalttiin kovin hyvin mutta mites kitkojen lamellit puree?

Olin tänään juuri kaupungilla ja näin kuinka edellä ajava mersu lähti valoista. Kiihdytys oli maltillista, perä alkoi heittämään ja nastojen rapina kuului selvästi. Itse kitkoilla siinä perässä sitten ajattelin taas että nastat on paskat, itsellä ei luistoa ja olisi saanut kaasua painaa paljon enemmän, nastailija kiihdytti omaan makuun aivan liian hitaasti, ja silti ei riittänyt pito.

Meinasin jo jossain kohtaa että hommaan ihan vittuilun vuoksi yhteiskunnan lisäkuluksi seuraavaksi nastat, kun kerran se on sallittua, mutta jos meno on tuon näköistä niin en taida.

Ja joo risteykset ovat liukkaita, mutta kun suurin osa ajaa nastoilla, eikö tästä oikea päätelmä ole, että johtuu nastoista tämä kiillottuminen?

No siinä oli tämän päivän ajojen mietiskelyt taas :lol:
 
Kuukausi ajettu mk7 st fiestalla rengastuksella 195/55R16 ja talvinakkeina kumho wintercraft ice wi51. Kyllä on liukasta, saa pelätä luisuun lähtemistä jatkuvasti kaikenlaisissa kaarteissa. Maantieltä poistuttaessa pitää poistua kuin rekat konsanaan.
Paineet edessä 2,6 bar ja takana 2,3 bar. Oli alunperin 2,5 bar takana, en tykännyt.
Pidä mielessä, MK7 Fiesta ST (oikeastaan kaikki MK7 ja MK8 Fiestat ovat) on erittäin helposti perää tarjoava auto. Se on suunniteltu sellaiseksi. Vastaohjausta ja tarvittaessa kaasulla suoraksi jos tilaa on. Ja varovaisesti kaasun nostamisen ja jarrujen kanssa mutkassa. ST:ssä kun se ajonvakautus antaa yllättävän paljon löysää ennen kuin puuttuu.

Ilmestyikö ominaisuus vasta nyt uusilla renkailla? Lähinnä että tietäisi onko kyse autosta vai renkaasta vai niiden yhdistelmästä.

Joskus oli tuosta puhetta kun hankin omani ja renkaat nyt sattuivat olemaan Nokian sen ajan uusimmat nastat (varastoauto eivätkä suostuneet vaihtamaan kitkoihin). Kamera on mallia peruna, mutta näkee kuitenkin miten jatkuvassa pienessä luisussa mennään mutkissa ja välillä yrittää tarjota isompaakin kulmaa. Videon keli on liukkaudeltaan about samaa mitä on ollut viimeaikoina eteläisessä suomessa.


EDIT: YT:ssa ei näköjään privaatista unlisted muutos tapahdu heti.
 
Mitkä on jengin fiilikset PK-seudulla koskien viimeaikojen liukkaita. Itsellä ongelmana työsuhdeauto jota "driftailin" tänään 20kmh about joka kurvissa jos siltä tuntui. Tuntuu että ei mitään pitoa missään tai mitenkään. Pari talvea ajetut Nokian kitkat alla. Ei muuten, mutta 1990 MX-5 ilman ajoapuja tuoreilla Nokian kitkoilla tuntui huomatavasti pitävämmältä ja loogiselta (loogisuuden nyt ymmärtää koska "urheiluauto" vs Corolla) koko viime talven. En vain ole ajanut tänä talvena kuin tuota Corollan romua liukkailla, kun MX-5 meni talviunille.

Onko kyse autosta, vai ovatko nuo työsuhdeauton renkaat säilytetty väärin tai muuten pahoinpidelty edellisen omistajan toimesta

Onko muilla samanlaisia fiiliksiä?
Jo aikaa, kysymyksestäkin, mutta sytyttää.. Just Nokian kitkat tuntui imho menettävän parhaan pidon parin talven jälkeen. Muutama sarja kokemusta. Michelin aika samanlaisella ajoprofiililla tuntui että samanlaista romahdusta ei kahden talven jälkeen tullut. Ehkä mutua, ehkä misukat kuluu hitaammin tai tasaisemmin, mutta se oli fiilis sekä ranskiksella että volkkarilla. Aika kitupiikki olen, mutta muistaakseni vaihdoin kerran ns. kolmantena talvena kesken kauden nokialaiset micheliniin kun meni hermo. Ajot paljolti pks ja bonuksena kadunvarsiparkki lumitalvena Helsingissä. Autoilu kallista kuitenkin joka tapauksessa, niin mitä säästää jos kitkuttaa vielä yhden talven ja kiroilee joka risteyksessä ja rampissa. Ehkä nokialaiset on kärjessä uutena jääpidossa jne., mutta pks olosuhteissa kuluvat nopeasti. Vahvaa mutua, mutta kai ne valmistajien painotukset voi jossain näkyä. Tuskin rengaskumikemia aivan salatiedettä on…
 
Uudet (no, onhan noilla jo kuukauden verta ja 1000+ km ajeltu) Nordman 8:t tuntuvat toimivan kivasti ajoapustimettoman Focuksen alla nyt viimeisen parin viikon säiden perusteella. Pientä luistoa voi kaarteissa välillä tuntua, mutta ei tuota yllätyksiä ja ohjautuu varmanoloisesti. Vetopitoakin tuntuu olevan mukavasti myös jyrkempiin mäkipaikkoihin.
 
Pidä mielessä, MK7 Fiesta ST (oikeastaan kaikki MK7 ja MK8 Fiestat ovat) on erittäin helposti perää tarjoava auto. Se on suunniteltu sellaiseksi. Vastaohjausta ja tarvittaessa kaasulla suoraksi jos tilaa on. Ja varovaisesti kaasun nostamisen ja jarrujen kanssa mutkassa. ST:ssä kun se ajonvakautus antaa yllättävän paljon löysää ennen kuin puuttuu.

Ilmestyikö ominaisuus vasta nyt uusilla renkailla? Lähinnä että tietäisi onko kyse autosta vai renkaasta vai niiden yhdistelmästä.

Joskus oli tuosta puhetta kun hankin omani ja renkaat nyt sattuivat olemaan Nokian sen ajan uusimmat nastat (varastoauto eivätkä suostuneet vaihtamaan kitkoihin). Kamera on mallia peruna, mutta näkee kuitenkin miten jatkuvassa pienessä luisussa mennään mutkissa ja välillä yrittää tarjota isompaakin kulmaa. Videon keli on liukkaudeltaan about samaa mitä on ollut viimeaikoina eteläisessä suomessa.


EDIT: YT:ssa ei näköjään privaatista unlisted muutos tapahdu heti.

Liikenneympyrästä poistuttaessa tuollainen peränheitto on vain oikein mukava lisä ja sen saa helposti korjattua.
Juuri tilanpuutteen vuoksi ei viitsi ottaa yhtään ylimääräisiä riskejä.

Viime talvena ajelin 7 vuotta vanhoilla kitkoilla (ensimmäisen omistajan peruilta, minä olen kolmas) ja en muista että olisi ollut mitään ongelmia, mutta toisaalta viime vuosikaan ei tainnut olla kunnon talvi.
Kerran tais lähteä perä peilijäällä liikenneympyrässä n. 25kmh vauhdissa, mutta sain nätisti otettua homman haltuun.
Olen suhteellisen nuori etelänvetelä ja en kyllä muista tällaisia talvikelejä hetken nähneeni. Luin ketjua taaksepäin ja muillakin ollut ongelmia, mukavaa etten ollut ainoa.
Mielestäni on taipuvainen loskaliirtoonkin melko helposti. Ei lauantaina 17 aikaankaan pystynyt minkäänlaista nk. spirited drivingia harrastamaan.
Kyllä on ikävä kesää..

Video on tosiaan mallia peruna, en huomannut yhtään mitään, virkistystaajuus muistuttaa diashowta :D
 
Kuukausi ajettu mk7 st fiestalla rengastuksella 195/55R16 ja talvinakkeina kumho wintercraft ice wi51. Kyllä on liukasta, saa pelätä luisuun lähtemistä jatkuvasti kaikenlaisissa kaarteissa. Maantieltä poistuttaessa pitää poistua kuin rekat konsanaan.
Paineet edessä 2,6 bar ja takana 2,3 bar. Oli alunperin 2,5 bar takana, en tykännyt.
Taitaa kitka kuin kitka olla ollut näissä viimeisen kuukauden keleissä pulassa sivuttaispidon kanssa. Minulla on Wi32 nastat, joihin olen ollut kyllä tyytyväinen. Jos ajaisin vain itse niin kitkoilla, mutta rouvakin ajaa tuolla autolla..
 
Taitaa kitka kuin kitka olla ollut näissä viimeisen kuukauden keleissä pulassa sivuttaispidon kanssa. Minulla on Wi32 nastat, joihin olen ollut kyllä tyytyväinen. Jos ajaisin vain itse niin kitkoilla, mutta rouvakin ajaa tuolla autolla..

Kai riippuu missä liikkuu. Täälläpäin ollut hyvät pakkaset ja jäät eivät ole sulaneet, vaan pysynyt jäänä jonka aura käynyt jossain kohtaa karhentamassa, kun on niitä pitkittäissuuntaisia uria joita asvaltissakin välillä näkee kun aura osunut.. Pienemmilläkin mutkaisilla maanteillä saa ohitella alle rajoituksen ajavat. Itse siis kitkoilla.
 
Onko missään hyviä tarjouksia 16 tuuman perusnastoista? Tuntuu rttä kaikkialla on nyt samat hinnat, Esim Normanit ketjuilla 659€.

Haussa perushyvät renkaat hyvällä iällä. Kilometrejä hurjat 1000 vuodessa. Edelliset Lingolongit oli hyvät ekan talven. Nyt neljäs yritys, ja kun uudehkolla Focuksellakin jäi liikennevaloihin sutimaan hätävilkut päällä muiden kulkiessa nätisti ohi, lienee syytä ostaa pitkäikäisemmät. Sikapäivillä oli 200 euroa setti, vaihto oli ilmainen, joten halvat ne olikin.
 
Olihan tuo aika iso ero kun vaihtoi 8v vanhat michelinit hankookin kitkoihin nyt vajaa kuukausi sitten. Epävarmuus poistui melkein kokonaan, eikä luista mutkissa kun ajaa rajoitusten mukaan. Suosittelen muillekin vaihtoa ajoissa oman sekä muiden turvallisuuden vuoksi.
 
Onko missään hyviä tarjouksia 16 tuuman perusnastoista? Tuntuu rttä kaikkialla on nyt samat hinnat, Esim Normanit ketjuilla 659€.

Haussa perushyvät renkaat hyvällä iällä. Kilometrejä hurjat 1000 vuodessa. Edelliset Lingolongit oli hyvät ekan talven. Nyt neljäs yritys, ja kun uudehkolla Focuksellakin jäi liikennevaloihin sutimaan hätävilkut päällä muiden kulkiessa nätisti ohi, lienee syytä ostaa pitkäikäisemmät. Sikapäivillä oli 200 euroa setti, vaihto oli ilmainen, joten halvat ne olikin.

Niin, tuo perusnastojen määritelmä on aika laaja, kun perusteena on vain pieni ajomäärä. Ajatko 1000 kilometriä taajamassa kauppareissuja, vai onko pakko suorittaa esim. 100 kilometrin siirtymiä maanteillä tai motareilla?

Linglongit jo tiedätkin, katsaus Tori.fi:n tarjontaan kertoo, että vähän ajettuja Trianglen, Minervan ja muiden kiinankumien sarjoja siellä kaupataan käytettyinä eniten. Miksiköhän?

Hankookit olisi mun valinta, vaikka paskat kokemukset niistäkin on, tosin kymmenen vuoden takaa. Kaikin puolin asialliset renkaat, mutta kolmen vuoden ikäisinä alkoivat ratkeilemaan kyljistä ilman mitään todettua syytä.

Äkkiä katottuna esim. Hankook Winter i*Pike RS2 W429 205 x 55 x 16 388.24 € rahteineen, Rehvid24
 
Taitaa kitka kuin kitka olla ollut näissä viimeisen kuukauden keleissä pulassa sivuttaispidon kanssa. Minulla on Wi32 nastat, joihin olen ollut kyllä tyytyväinen. Jos ajaisin vain itse niin kitkoilla, mutta rouvakin ajaa tuolla autolla..

Itsellä on nyt pari vuotta vanhat Wi32:set alla (tosin vm 2019 näkyy olevan itse renkaat, vanhemmat kuin auto siis) missä on pintaa ja nastoja hyvin, mutta pito on aivan onneton varsinkin liikkeelle lähdössä (loivakin ylämäki liukkaalla on aivan painajainen). Onkohan näissä paljonkin eroa vuosien välillä tai jotain, ovat nimittäin täysin luokattomat Hyundain alla.
 
Nyt alkaa vituttaa/pelottaa niin paljon noilla kitkoilla luistelu, että nastaa on saatava alle. Mitkäs olisi semmoiset hyvän hinta/laatu-suhteen setit? Autona Kia Optima PHEV. Vähän hassua ehkä vaihtaa kauden-pari ajetut "laatukitkat" (Goodyear UltraGrip Ice 2), mutta nuo ovat vaan niin käsittämättömät luistimet yhdistettynä tuohon takapainoiseen plugariin, että en ihan oikeasti uskalla kuskata perhettä enää noilla, puhumattakaan antaa kokemattomamman vaimon ajaa noilla. Noilla jää helposti jumiin ihan tasaisellakin jos on yhtään jäätä, yli 0.5 asteen ylämäessä ei sitten liikutakaan enää yhtään mihinkään, ihan omassa pihassa on jääty jumittamaan useamman kerran. Ehkä nuo voi sitten kesärenkaina joskus ajaa loppuun.
 
Viimeksi muokattu:
vaihdoin uuden auton mukana tulleet hakkapeliitta 10 näihin

pitoa tuskin on saman vertaa mutta ei ole mitään ongelmia ollut
hintaansa nähden varmasti ainakin erinomaiset
 
Suositelkaas pakettiautoon nastarenkaita koossa 195/70R15C. Ei kovin raskaita massoja liikutella, satunnaisia muuttokuormia lukuunottamatta. Nordmania katsellut mutta jos jotain paremalla hinta-laatusuhteella löytyisi.
 
Ihan kuriositeettina kysyn oletko koskaan tutkinut minkä verran pitempi on kuivan kelin jarrutusmatka esim. satasen vauhdista heikkokuntoisella talvirenkaalla vs. uusi kesärengas?

Kuka tässä on huonokuntoisista mitään puhunut? Nuo on tosiaan ehkä kauden-kaksi ajettu ja urasyvyyttä reilusti. Tosin enpä mä noita nyt varmaan oikeasti rupeaisi mihinkään hilloamaan kun tuppaavaat kuitenkin sen verran äänekkäitä olemaan nuo kitkat ja autossa on muutenkin jo ihan tarpeeksi rengasmelua.
 
Kuka tässä on huonokuntoisista mitään puhunut? Nuo on tosiaan ehkä kauden-kaksi ajettu ja urasyvyyttä reilusti. Tosin enpä mä noita nyt varmaan oikeasti rupeaisi mihinkään hilloamaan kun tuppaavaat kuitenkin sen verran äänekkäitä olemaan nuo kitkat ja autossa on muutenkin jo ihan tarpeeksi rengasmelua.
Kitkat äänekkäitä?
 
Kuka tässä on huonokuntoisista mitään puhunut? Nuo on tosiaan ehkä kauden-kaksi ajettu ja urasyvyyttä reilusti. Tosin enpä mä noita nyt varmaan oikeasti rupeaisi mihinkään hilloamaan kun tuppaavaat kuitenkin sen verran äänekkäitä olemaan nuo kitkat ja autossa on muutenkin jo ihan tarpeeksi rengasmelua.
Se alkuperäisen kysymyksen sanavalinta oli huono. Niinkuin on hyväkuntoisten kitkarenkaidenkin jarrutusmatka kesällä.
 

Onko omakohtaisia kokemuksia tuosta renkaasta ja jos on, niin minkä kokoluokan pakettiautossa?

Nykyiset Nokian Hakkapeliitta C3 -nastarenkaat ovat uudesta asti olleet pitävät liikkeellelähdöissä mutta ajotuntumaltaan melko hirveät verrattuna edellisiin C2:iin. Lumella ohjattavuus katoaa liiankin helposti. Kaarreajossa on jatkuva tunne siitä, että auto lähtee tangentin suuntaan.

Kovasti tekisi mieli kokeilla kitkarenkaita pakussa, mutta käsittääkseni kitkoissa on yleensä löysempi runko kuin vastaavissa nastoissa. C2 oli jäykempi kuin uudempi C3, joten pelkään ajettavuuden vain heikentyvän kitkoihin siirryttäessä.
 
Viimeksi muokattu:
Autona Kia Optima PHEV. Vähän hassua ehkä vaihtaa kauden-pari ajetut "laatukitkat" (Goodyear UltraGrip Ice 2), mutta nuo ovat vaan niin käsittämättömät luistimet yhdistettynä tuohon takapainoiseen plugariin,
Pisti silmään tuossa tuo takapainoisuus. Ihan näyttää omamassa jakautuvan 55/45 etu ja taka-akselien välille.
Jos ne kitkat ei ole vanhat niin pistä myyntiin. Jollain voivat toimia paremmin.

Edit. Itselläni kaksi kautta ajettu Michelinin kitkat ja en pois vaihtaisi
Edit 2 BMW 330e jossa 50/50 painojakauma
 
Mulla oli aikoinaan tuollaiset GY UG Ice 2:t ja nehän olivat poikkeuksellisen hyvät pohjoismaiset kitkat myös sulalla kelillä (sekä märällä että kuivalla asfaltilla). Talvipito ei ollut ihan parhaiden kilpailijoiden tasolla, mutta itse kyllä tykkäsin.

Nyt on Ice 3:t ja näissä talvipitoa ainakin piisaa riittävästi, pahemmin en vielä ole täysin sulalla ajanut, mutta luultavasti näissä on panostettu enemmän talvipitoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 704
Viestejä
4 563 143
Jäsenet
75 011
Uusin jäsen
Pro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom