Talvirenkaat - yleisketju

Ei Hakkapeliitta 9 vaan Nordman North 9.


Ja nuo saa esim. renkaatvaihtoon.comista n. 450€ sarja.

Mulla tulee Nordman North 9 alle ensi tiistaina, voin sitten kertoa jotakin kokemuksia. Edellisinä renkaina ollut nyt VikingContact 7 ja Hakka 9. Oletan, että aika lähelle samanlaista kyytiä tulee olemaan tuon Hakka 9 kanssa, nykyiset VikingContactit tuntuu kovin liukkaalta, toki niillä nyt oli jo 3 talvea ajettu, mutta kuitenkin.
 
nykyiset VikingContactit tuntuu kovin liukkaalta, toki niillä nyt oli jo 3 talvea ajettu
35 tkm nurkissa omat ajot samoilla kumeilla ja neljäs ajokausi käynnissä. Revittele niitä vähän, löytyy taas pitoa. Esim nelipyöräluisua käyttöön ja oikaset kaasulla. Löytyy ne pidon oikeat rajat.
 
Ostin GoodYear UltraGrip Ice 3:t ja tänään oli jo ihan kunnolla liukasta keliä Pääkaupunkiseudulla, niin hyviltä tuntuivat.

Vaatii vähän ajoa jotta muottivahat tms. lähtee. Jonkun 1500km ajellut vaativissa keleissä pitkin etelää viikon aikana ja joudun syömään sanat ko. renkaan hintakuplasta. Kaks samanlaista autoa, toisessa Pirellin nykymallin nastat joilla ajettu 2 vai 3 sydäntalvea eli 6-9kk ja kyllä uusi GY hakkaa. Äkkiä lähtee nastoista paras pito asfaltilla ajaessa vaikka niitä säästelisi kolmannella rengassarjalla. Vaimolta tuli eilen viesti että (Pireilleillä) tosi liukasta, ja mä saan Pastersteiniltä virallisen viestin että niillä kitkoilla pysyy tiellä myös rajoitusta kovemmassa vauhdissa.

Millaisia kokemuksia Hankookin i*Cept IZ2 W616 -kitkoista täällä? Kaikenlaiset tarinat kiinnostaa, ja erityisesti jos kellään on vertailukokemusta muihin kitkoihin verrattuna. :D Täksi talveksi ei vielä tarvetta uusille talvinakeille, mutta ensi syksyä ajatellen kyselen.

Aikoinaan pätevä rengas, vetopito ja aliohjaus joskus hitaissa vauhdeissa paljon kääntäessä muistuu miinuksiksi, tainnut testeissäkin tulla noottia noista. Harkitsin uutta kierrosta tälle vuodelle kun sai halvalla. Olisko uusi versio tulossa, kannattaa ens vuoden kumeja katella ens vuonna.
 
Vaatii vähän ajoa jotta muottivahat tms. lähtee. Jonkun 1500km ajellut vaativissa keleissä pitkin etelää viikon aikana ja joudun syömään sanat ko. renkaan hintakuplasta. Kaks samanlaista autoa, toisessa Pirellin nykymallin nastat joilla ajettu 2 vai 3 sydäntalvea eli 6-9kk ja kyllä uusi GY hakkaa. Äkkiä lähtee nastoista paras pito asfaltilla ajaessa vaikka niitä säästelisi kolmannella rengassarjalla. Vaimolta tuli eilen viesti että (Pireilleillä) tosi liukasta, ja mä saan Pastersteiniltä virallisen viestin että niillä kitkoilla pysyy tiellä myös rajoitusta kovemmassa vauhdissa.

Yleistäisin, että talvirenkaissa muutenkin häviää se paras pito parissa vuodessa on se sitten kitka tai nasta.

Nykyisillä ykkösbiilin CVC7:lla menossa toinen kokonainen talvi sekä alle menivät hetkeksi toissa keväänä.

Hullupösöön tuli taas Contin nastat ja on niissä kevyesti enemmän pitoa (alla olleet vasta toista kuukautta). Näillä keleillä ero on todella selkeä.
 
Yleistäisin, että talvirenkaissa muutenkin häviää se paras pito parissa vuodessa on se sitten kitka tai nasta.

Nojoo, vähän huono sanavalinta. Pointti siinä, että se toimintaperiaate, minkä takia noi meillekin on ostettu, lakkaa olemasta hämmästyttävän nopeasti. Haetaanko nykyisissä nastapyörissä liikaa sulan kelin (testi)omaisuuksia liian kovalla seoksella, eihän noita erkkikään aja minneen viiden millin korville? Erot järven jäällä (aka testi) kitkoihin on tasoittuneet, pitäisikö nastarenkaiden seoksen olla lähempänä pohjolakitkoja?
 
Nojoo, vähän huono sanavalinta. Pointti siinä, että se toimintaperiaate, minkä takia noi meillekin on ostettu, lakkaa olemasta hämmästyttävän nopeasti. Haetaanko nykyisissä nastapyörissä liikaa sulan kelin (testi)omaisuuksia liian kovalla seoksella, eihän noita erkkikään aja minneen viiden millin korville? Erot järven jäällä (aka testi) kitkoihin on tasoittuneet, pitäisikö nastarenkaiden seoksen olla lähempänä pohjolakitkoja?

Mutta eikö ne kitkatkin ala olla ihan hyviä sulalla?

Oma arvaukseni on, että lainsäätäjällä on näppinsä pelissä, kun on päätetty sallitusta nastojen määrästä/ulkonemasta/pistovoimasta/tienkulutuksesta.
 
3 talvea ajetut ei kerro mitään, se on kiinni kilometreistä, ajotavasta ja missä ajaa.
VikingContacteilla ajettu noin 10tkm yhteensä kolmessa vuodessa. Nämä toki ovat olleet ekat kitkat itsellä, enkä tiedä miten pitoa oli uutena tai miten ajettu kun tulivat auton mukana. Liekö seos kovettunut jo 3 vuoden aikana vai säikäyttääkö tuo jo uutena 50% pidempi jarrutusmatka nastoihin tottuneen kuskin - tunnustellaan fiiliksiä parin tunnin päästä kun tulee taas nastat tilalle, vaikka tietenkin uusi rengas aina vääristää tuntumaa kun vertaa käytettyyn.
 
Onko muut huomanneet mitään erikoista, jos on leveämpi talvirengas käytössä. 225-45-r17 on Mersun alla, Trianglen IceLinkit. Esim. urainen tie, niin hyvin menee kun rengas pysyy urassa, mutta kun menee lumelle, niin sitten onkin toinen tarina. Herkästi katoaa pito ja auto alkaa puskemaan, kun rengas nousee lumipatjan päälle. En ole samaa aikaisemmin kokenut, esim. Lexuksessa oli 215-65-16 ja Pösössä 205-55-16 ilman sen suurempia ongelmia.

Onkohan tämä Trianglen vai renkaan ominaisuus/vika?
 
Onko muut huomanneet mitään erikoista, jos on leveämpi talvirengas käytössä. 225-45-r17 on Mersun alla, Trianglen IceLinkit. Esim. urainen tie, niin hyvin menee kun rengas pysyy urassa, mutta kun menee lumelle, niin sitten onkin toinen tarina. Herkästi katoaa pito ja auto alkaa puskemaan, kun rengas nousee lumipatjan päälle. En ole samaa aikaisemmin kokenut, esim. Lexuksessa oli 215-65-16 ja Pösössä 205-55-16 ilman sen suurempia ongelmia.

Onkohan tämä Trianglen vai renkaan ominaisuus/vika?

Onhan se selkeä asia, että jos auton paino pysyy vakiona, niin renkaan leveyden kasvaessa pintapaine pienenee ja renkaan kyky leikata lumen, loskan, veden ym. läpi kovaan tienpintaan heikkenee. Minkäpainoisia lie sitten olleet nuo aiemmat kärryt vs. nykyinen MB, tarinasi ei kerro.

Eiköhän se selitys kuitenkin löydy Trianglen halvasta suunnittelusta/valmistuksesta, renkaan kuluneisuudesta (urasyvyys) tai renkaan ikääntymisestä. Mahdollisesti kaikista kolmesta.
 
Onko muut huomanneet mitään erikoista, jos on leveämpi talvirengas käytössä. 225-45-r17 on Mersun alla, Trianglen IceLinkit. Esim. urainen tie, niin hyvin menee kun rengas pysyy urassa, mutta kun menee lumelle, niin sitten onkin toinen tarina. Herkästi katoaa pito ja auto alkaa puskemaan, kun rengas nousee lumipatjan päälle. En ole samaa aikaisemmin kokenut, esim. Lexuksessa oli 215-65-16 ja Pösössä 205-55-16 ilman sen suurempia ongelmia.

Onkohan tämä Trianglen vai renkaan ominaisuus/vika?
Onhan se selkeä asia, että jos auton paino pysyy vakiona, niin renkaan leveyden kasvaessa pintapaine pienenee ja renkaan kyky leikata lumen, loskan, veden ym. läpi kovaan tienpintaan heikkenee. Minkäpainoisia lie sitten olleet nuo aiemmat kärryt vs. nykyinen MB, tarinasi ei kerro.

Eiköhän se selitys kuitenkin löydy Trianglen halvasta suunnittelusta/valmistuksesta, renkaan kuluneisuudesta (urasyvyys) tai renkaan ikääntymisestä. Mahdollisesti kaikista kolmesta.

Ja Tyre Reviews teki vähän aika sitten aiheesta videon:

muistaakseni meni juuri niin että leveillä renkailla pito mutkissa oli parempi ja kapeilla renkailla sitten kiihdytys/jarrutus. Johtuu juuri tuosta mihin se pinta-ala levittyy renkaan ja tien välissä, eteen/taakse vai sivuille.
 
Onhan se selkeä asia, että jos auton paino pysyy vakiona, niin renkaan leveyden kasvaessa pintapaine pienenee ja renkaan kyky leikata lumen, loskan, veden ym. läpi kovaan tienpintaan heikkenee. Minkäpainoisia lie sitten olleet nuo aiemmat kärryt vs. nykyinen MB, tarinasi ei kerro.

Eiköhän se selitys kuitenkin löydy Trianglen halvasta suunnittelusta/valmistuksesta, renkaan kuluneisuudesta (urasyvyys) tai renkaan ikääntymisestä. Mahdollisesti kaikista kolmesta.
Renkaan pintapaine tiehen ei riipu renkaan leveydestä, vaan renkaan ilmanpaineesta (ja auton painosta). Muuten oikein.
 
Renkaan pintapaine tiehen ei riipu renkaan leveydestä, vaan renkaan ilmanpaineesta (ja auton painosta). Muuten oikein.

Mielenkiintoista. Meinasin väittää vastaan, mutta sitten googletin.

Mistä lie tämä myytti lähtenyt elämään? Onko tässä kyse siitä, että mitä kapeampi ja pidempi kosketuspinta, sitä isompi osa kosketuspinnasta pääsee kontaktiin itse tien kanssa kosketuspinnan alkupään siirtäessä irtoloskan ja -lumen pois? Leveässä renkaassa tuota irtoainesta joudutaan poistamaan suuremmalta leveydeltä ja kosketuspinnan lyhyyden takia perässä tulee vähemmän kosketuspintaa, joka enää ehtii olla kontaktissa itse tien kanssa?
 
Lyhyt käyttökokemus: Länsinaapurissa uudenkarheassa vuokra-autossa Westlake Zupersnow Z-507 kitkat. 215/65r16. Ilmeisesti k-euroopan kitkat. Olipa kerta kaikkiaan kamala kokemus ajella pari päivää pakkas-lumikelissä. Välillä tuntui pitävän ok, mutta pari senttiä lunta ja vetopito katoaa. Suoralla tiellä polkaiset jarrua kovemmin tyyliin oho-kamera —> 80-60 niin perä irtoaa sivulle. Taajamassa kadunkulmissa perä irti heti jos lumimujua yhtään. Ikävä fiilis kun ei ole luottoa ja perä muljuaa. Kokemusta kuitenkin eri tasoisista ja -kuntoisista kitkoista ja kasaritakavetoisistakin niin ei sinänsä outo fiilis, mutta että uudella esp-nykyautolla tollasta. Vauhdit matalia kun ei juuri puskenut. Toki auto pieni ja lyhyt crossover niin takana ei painoa liiaksi. Jos ajelis todella hitaasti niin varmaan ei huomais mitään, mutta entäs se yllättävä erikoistilanne…
Vertailuksi perusgolffin alla Michelin cross climate 2 allaseasoneista selkeästi parempi ja erityisesti turvallisempi mielikuva vastaavista olosuhteista. Että pito ei oo varsinaisesti loistava mutta ei yllätyksiä kuitenkaan.

Oli pakko googletella, niin selvisi että samalla tuotenimellä myydään myös goodride-merkillä. Eli sama konserni, eri brändi..
 
Kärkkäiseltä euron halvemmalla tuo Hankook ja halvemmat toimituskulut:


Paikalliset liiketilan kannattanee tarkistaa, pienissä voi saada käytännössä samaan hintaan sieltä. Ja tosiaan se absoluuttisesti halvin ei varmasti ole hyvä valinta. Tuossa koossa nyt ei edes ne premium kumit kyllä kalliiksi tulisi.
 
Viimeksi muokattu:
Millaisia kokemuksia Hankookin i*Cept IZ2 W616 -kitkoista täällä? Kaikenlaiset tarinat kiinnostaa, ja erityisesti jos kellään on vertailukokemusta muihin kitkoihin verrattuna. :D Täksi talveksi ei vielä tarvetta uusille talvinakeille, mutta ensi syksyä ajatellen kyselen.

Kuukausi sitten ostin neliveto mersuun noi. Hiljaiset, mukavat ajettavat ja pitää hyvin lumella. Jäällä nyt saa ajella niin kuin muillakin kitkoilla eli ajatuksen kanssa. Ei mitään moittimista vielä.
Hinta oli kivijalasta alle laitettuna 660€ sarja koossa 225/50/17.
 
Kehtaa saattaa olla tässä merkitykseltään enemmänkin viitsiä. Tai olla olematta, savolaisista ei tiiä, mutta komppaan kyllä ajatusta ns. premiumrenkaista. Toimii paremmin ja kestää todennäköisesti pidempään niin voi maksaa ittensä takaisin sitä kautta. Jos kosla hajoaa niin jälleenmyyntiarvo parempi sekä renkailla että autolla. On niin hyvin pidetty että. On kontinentaalia alla ja kaikki…
 
Mitkä on jengin fiilikset PK-seudulla koskien viimeaikojen liukkaita. Itsellä ongelmana työsuhdeauto jota "driftailin" tänään 20kmh about joka kurvissa jos siltä tuntui. Tuntuu että ei mitään pitoa missään tai mitenkään. Pari talvea ajetut Nokian kitkat alla. Ei muuten, mutta 1990 MX-5 ilman ajoapuja tuoreilla Nokian kitkoilla tuntui huomatavasti pitävämmältä ja loogiselta (loogisuuden nyt ymmärtää koska "urheiluauto" vs Corolla) koko viime talven. En vain ole ajanut tänä talvena kuin tuota Corollan romua liukkailla, kun MX-5 meni talviunille.

Onko kyse autosta, vai ovatko nuo työsuhdeauton renkaat säilytetty väärin tai muuten pahoinpidelty edellisen omistajan toimesta

Onko muilla samanlaisia fiiliksiä?
 
Porvoossa ainaki ollu viimesen viikon aika liukasta. Ajossa Civic Continentalin kitkoilla (paistoleima -18), jotka vielä viime talvena olivat ihan mainiot ajaa. Ens viikolla vaihtuu sitte uudet GY:n kitkat alle.
 
Mitkä on jengin fiilikset PK-seudulla koskien viimeaikojen liukkaita. Itsellä ongelmana työsuhdeauto jota "driftailin" tänään 20kmh about joka kurvissa jos siltä tuntui. Tuntuu että ei mitään pitoa missään tai mitenkään. Pari talvea ajetut Nokian kitkat alla. Ei muuten, mutta 1990 MX-5 ilman ajoapuja tuoreilla Nokian kitkoilla tuntui huomatavasti pitävämmältä ja loogiselta (loogisuuden nyt ymmärtää koska "urheiluauto" vs Corolla) koko viime talven. En vain ole ajanut tänä talvena kuin tuota Corollan romua liukkailla, kun MX-5 meni talviunille.

Onko kyse autosta, vai ovatko nuo työsuhdeauton renkaat säilytetty väärin tai muuten pahoinpidelty edellisen omistajan toimesta

Onko muilla samanlaisia fiiliksiä?

Taitaa se pari talvea olla se taikasana. Tosin yhtä surkeat on nokialaiset nastarenkaatkin tossa iässä Teslan alla, nastoista ei tietoakaan…
 
Taitaa se pari talvea olla se taikasana. Tosin yhtä surkeat on nokialaiset nastarenkaatkin tossa iässä Teslan alla, nastoista ei tietoakaan…
Yleensä nyt on pari vuotta mennyt varsin nätisti ilman ihmeempää. Tuntuu vain että pitoa ei olisi missään muotoa tai missään paikassa. Ei nyt vaarallinen (en suostuisi ajamaan moista), mutta tuntuu kuin pitoa ei vain olisi, etenkään etupäällä. Onko tuo omaa tottumusta sporttisempiin autoihin kuin 2021 Corolla, paskat renkaat vai onko nyt vain oikeasti noin pirun liukasta.
 
Yleensä nyt on pari vuotta mennyt varsin nätisti ilman ihmeempää. Tuntuu vain että pitoa ei olisi missään muotoa tai missään paikassa. Ei nyt vaarallinen (en suostuisi ajamaan moista), mutta tuntuu kuin pitoa ei vain olisi, etenkään etupäällä. Onko tuo omaa tottumusta sporttisempiin autoihin kuin 2021 Corolla, paskat renkaat vai onko nyt vain oikeasti noin pirun liukasta.

No toki liukasta on. Rengaspaineetkin tietty vaikuttaa, jostain syystä talvirenkaaseen yleensä laitetaan enemmän, mutta itse laskin maasturin all-terrainien paineen 1,5bar niin johan alkoi pitoja löytyä (paitsi ihan peilijäältä).
 
Mitkä on jengin fiilikset PK-seudulla koskien viimeaikojen liukkaita. Itsellä ongelmana työsuhdeauto jota "driftailin" tänään 20kmh about joka kurvissa jos siltä tuntui. Tuntuu että ei mitään pitoa missään tai mitenkään. Pari talvea ajetut Nokian kitkat alla. Ei muuten, mutta 1990 MX-5 ilman ajoapuja tuoreilla Nokian kitkoilla tuntui huomatavasti pitävämmältä ja loogiselta (loogisuuden nyt ymmärtää koska "urheiluauto" vs Corolla) koko viime talven. En vain ole ajanut tänä talvena kuin tuota Corollan romua liukkailla, kun MX-5 meni talviunille.

Onko kyse autosta, vai ovatko nuo työsuhdeauton renkaat säilytetty väärin tai muuten pahoinpidelty edellisen omistajan toimesta

Onko muilla samanlaisia fiiliksiä?
Nokian hp3 ja samaa mieltä olen ajamisesta. Jos pysähtyy valoissa niin luistonesto vaan vilkkuu ja auto heiluu liikkeelle lähdettäessä. Varmaan takana olevat miettii mitä oikein teen, kun ei renkaat meinaa saada pitoa ollenkaan alussa.
 
Nokian hp3 ja samaa mieltä olen ajamisesta. Jos pysähtyy valoissa niin luistonesto vaan vilkkuu ja auto heiluu liikkeelle lähdettäessä. Varmaan takana olevat miettii mitä oikein teen, kun ei renkaat meinaa saada pitoa ollenkaan alussa.
Kun tietäisi mikä on ns se taso millä itse haluaisin pitää pidon/auton/renkaat niin olisi mahtavaa. Ei ole mitään autoa/rengastusta mihin verrata tällä hetkellä fiilistä. Enkä todellakaan aio repiä MX-5:sta tallista ja lyödä talvinakkeja alle tämän takia.

Ajelin Mini Cooper S:n perässä tänään ja ajattelin että kiihdyttääpä rauhallisesti, kunnes annoin millin lisää kaasua ja totesin että vauhti ei nouse vaikka teen mitä ja luistonesto vain vilkkui. Huomiona, ääni kertoi että Cooper oli nastoilla. Tuo voi viitata siihen että vanhemmassa Cooperissa oli vanhat renkaat, tai että pitoa ei vain ole. Toinen oli kun lähdin T-risteyksestä kiihdyttämään 40kmh alueelle pieneen ylämäkeen. Apparin kanssa naurettiin kun ehdittiin huutelemaan jokainen kmh joka saatiin kerättyä matkalla siitä loputtomasta 20kmh sutimisesta sinne 45kmh GPS nopeutta tilaan ilman että jäi kilsoja välistä.
 
Itse olen myös ihmetellyt, että onko tämä alkutalvi ollut jotenkin poikkeuksellisen liukas täällä Hämeenlinnan tienoilla. Toki päivien välillä on ollut eroja, mutta mielestäni näin liukkaita päiviä ei ole viime talvina ollut läheskään näin montaa tai pahaa. Loskakelejä enemmänkin viime talvina, joissa ei ole ollut varsinaisesti liukasta jos on itse välttänyt ajamasta sohjoon. Itselläni on uudet GY kitkat alla.

Pahin oli viikon sisään, kun oli todella liukasta ja tuntui olevan hankalaa saada rampista vauhti moottoritielle. Ajattelin, että rampit on vaan liukkaita, mutta testasin Hämeenlinna pohjoispuolella suoralla pätkällä laittamalla 4 päälle ja tasaisesta 104 gps vauhdista kaasu pohjaan. Luistonesto alkoi samantien vilkuttamaan kaikkien 120 heppaisen dieselin voimavarojen vaikutuksesta.
 
On tuntunut liukkaalta kelit kyllä. Kahdella autolla kokeillut nyt niin kaupungissa kuin maantielläkin eteläisessä Suomessa. Molemmissa autoissa pari-kolmevuotiaat Nokian nastarenkaat erittäin vähillä kilometreillä. En tiedä menevätkö nuo ilman kulumista nykyään noin äkkiä huonoksi. Ainakin rengas näistä toisessa autossa oli kelvollinen uutena eikä nastojen tai kulutuspinnan kulumisesta näissä paljon tietoakaan vielä ole. Renkaat ovat aina pimeässä ja viileästi lämmitetyssä tilassa varastokauden ajan.
 
@Pyrres Noissa tammikuussa vaihtoon menevissä omissa ~40 tkm ajetuissa conteissa on ollut PK seudulla 3 bar paineilla jonkin verran liikkeelle lähdöisssä ongelmia. Riippuu kyllä paljon risteyksestä, jotkut on niin suolaisia, että -6’ pakkasessakin sulana. Toiset taas tamppautuneessa lumessa, jolloin pitoa ei ole oikein muuten kuin jääratarenkaalla.

Minun pitäisi pudottaa paineita. Odotin niiden tippuvan enemmän pakkasten tultua. Eipä tippunut kuin 0,1 - 0,15 bar. Ajolämpimänä ovat 3.08 nurkilla. Joku 2.4 kylmänä voisi olla ehkä minulle parempi. Kevyt c-luokan hatchback autona.

Onkos rollassa millaiset paineet?
 
@Pyrres Noissa tammikuussa vaihtoon menevissä omissa ~40 tkm ajetuissa conteissa on ollut PK seudulla 3 bar paineilla jonkin verran liikkeelle lähdöisssä ongelmia. Riippuu kyllä paljon risteyksestä, jotkut on niin suolaisia, että -6’ pakkasessakin sulana. Toiset taas tamppautuneessa lumessa, jolloin pitoa ei ole oikein muuten kuin jääratarenkaalla.

Minun pitäisi pudottaa paineita. Odotin niiden tippuvan enemmän pakkasten tultua. Eipä tippunut kuin 0,1 - 0,15 bar. Ajolämpimänä ovat 3.08 nurkilla. Joku 2.4 kylmänä voisi olla ehkä minulle parempi. Kevyt c-luokan hatchback autona.

Onkos rollassa millaiset paineet?
Corollassa on tehdaspaineet raskaan kuorman mukaan+0.2bar kaikkiin nurkkiin. Eli vs normi setteihin mitä olen ajanut, varsin miedot paineet. Tykkään ajaa paineet korkeina vs tehdasarvot talvinakeilla, mikään ei vituta yhtä paljon kuin alle taittuva rengas.

Mutta eiköhän nuo muiden kokemuset kerro tarpeeksi vs omat kokemukset. Tällä kertaa ei ole kyse autosta tai renkaista, vaan teillä on rehellisesti paikoin helvetin liukasta.

En muuten kyselisi, mutta viime talvi meni niin kivuttomasti autolla missä ei ajoapuja, ei nastoja jne jne... ja en jäänyt mihinkään jumiin, ei ollut jarrutellessakaan ihmeempiä tms. Luulen että tänä talvena olisi voinut olla eri meininki.
 
On tuntunut liukkaalta kelit kyllä. Kahdella autolla kokeillut nyt niin kaupungissa kuin maantielläkin eteläisessä Suomessa. Molemmissa autoissa pari-kolmevuotiaat Nokian nastarenkaat erittäin vähillä kilometreillä. En tiedä menevätkö nuo ilman kulumista nykyään noin äkkiä huonoksi. Ainakin rengas näistä toisessa autossa oli kelvollinen uutena eikä nastojen tai kulutuspinnan kulumisesta näissä paljon tietoakaan vielä ole. Renkaat ovat aina pimeässä ja viileästi lämmitetyssä tilassa varastokauden ajan.

Jyväskylässä ainakin tullut poikkeuksellisen paljon myös jäätävää tihkua, joka tehnyt tiet aivan älyttömän liukkaiksi. Nyt kolmatta talvea alla Continentalin VC7:t ja aloin jo miettimään, että meneekö kitkat kolmantena vuonna entiseksi, mutta sitten ajoin viikko takaperin toisella autolla, jossa oli viime syksynä hommatut HKPL10:t ja ihan yhtä huonosti tuntui pitoa löytyvän, joten vaikuttaa liukas talvi olevan.
 
Liukasta tuolla tosiaan on, toki lumella pitää mutta jos urat näkyy niin niihin on jäätä pinttynyt vaikka siltä ei näytä. 2 talvea vanhat hakkapeliitta 10:t alla.
 
PRKL... Ei saa huudella moista. Tulee isompi ja isompi houkutus laittaa talvinakit alle ja lyödä MX liikenteeseen. Se pirun luisupulkka ei viettäisi yhtään metriä mennen suoraan ja virne naamalla olisi jatkuva käynnistyksestä pysähdyksiin, joka pirun kerta. Yritän vain prkl säilöä museokilvellistä ruostellta ja itseä bensakuluilta. Jos ei bensakuluja olisi, menisin MX:llä about kaikkialle.
 
Liukasta on kaikkialla. En lähtisi syyttää renkaita. Nythän tuli talvikelit aikaisin.
 
Itse myös ihmetellyt liukkautta ja uudet Pirellin kitkat alla. Isommilla teillä tuntuu, että pitkään saa sudittaa matkavauhdin saavuttamisen eteen ja liukkaus tuntuu ohjaustuntumassakin. Myös liikennevaloista lähtiessä kitkat jauhavat hetken, kunnes pitoa löytyy. Toki edelleen voi kehua Pirellien rauhallisuutta ja ohjaustuntumaa. Hyvin tuntee, missä sivuttaispidon raja menee jäällä, eikä pito lopu missään tilanteessa äkkinäisesti. Ja aina on päästy liikkeelle ja auto tuntuu pysähtyvänkin tarvittaessa jäällä.

Toisaalta risteyksissä kuulee myös kuinka nastoilla varustetut autot rohisevat kuin viimeistä päivää, eivätkä meinaa liikkua minnekään. Välillä joutunut ottamaan toisen kaistan, kun edellä ajava ei ole millään meinannut päästä liikkeelle. Lumisetkin tiet ovat tuntuneet paikoin kiillottuvan ja kävellessä lentänyt kerran jo selälleen alamäessä. Ojissa on autonraatoja ja liukkaissa risteyksissä jälkiä penkkaan luisumisesta. Kai tuolla on vain liukasta olivat renkaat mitkä tahansa ja suolakaan ei näin kylmällä pure (hyvä vaan).

Ylempänä mainittiin Jyväskylän jäätävä tihku ja siitäkin tuli tänään kokemusta. -12C auton mittarin mukaan, mutta taivaalta satoi jotain vetistä, joka jäädytti tuulilasin pisaroina. Led-valojen huonoa lämmöntuottoa tuli myös kirottua samalla. Tiellä kuitenkin pysyttiin hyvin kitkoilla ja ohitinkin pari köröttelijää :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eba
Corollassa on tehdaspaineet raskaan kuorman mukaan+0.2bar kaikkiin nurkkiin. Eli vs normi setteihin mitä olen ajanut, varsin miedot paineet. Tykkään ajaa paineet korkeina vs tehdasarvot talvinakeilla, mikään ei vituta yhtä paljon kuin alle taittuva rengas.

Mutta eiköhän nuo muiden kokemuset kerro tarpeeksi vs omat kokemukset. Tällä kertaa ei ole kyse autosta tai renkaista, vaan teillä on rehellisesti paikoin helvetin liukasta.

En muuten kyselisi, mutta viime talvi meni niin kivuttomasti autolla missä ei ajoapuja, ei nastoja jne jne... ja en jäänyt mihinkään jumiin, ei ollut jarrutellessakaan ihmeempiä tms. Luulen että tänä talvena olisi voinut olla eri meininki.
Tämä talvi on ollut kyllä liukas, 7v vanhat kitkat corollassa alla. PK seudulle päästessä hieman helpottaa kun liikennemäärät kuluttavat jään tien pinnasta. Omaa mx-5 pidän kurjimpana autona sekä kesä että varsinkin talvikeleille
 
Tämä talvi on ollut kyllä liukas, 7v vanhat kitkat corollassa alla. PK seudulle päästessä hieman helpottaa kun liikennemäärät kuluttavat jään tien pinnasta. Omaa mx-5 pidän kurjimpana autona sekä kesä että varsinkin talvikeleille
Mitä pirua? MX-5 oli ensimäinen takaveto sitten Kuplan ja oli helvetin hyvä ja kaikkien kokemusten takaa paras talviauto koko viime talven. Jos kerran kesälläkin kusee, miksi et myy?
 
Michelin X-Ice Snow kitkat tuli 19" talvirenkaiksi. Tuntus olevan aikas hiljaset ja pitokin kohdillaan. Edellisessä autossa kerkes olemaan Nokian Hakkapeliitta R2 ja R3 kitkat 19" koossa ja sanoisin että Michelinit vähintään yhtä hyvät. Nokialaiset myös tuntuivat löysemmiltä ajossa vaikka eri autokin, mutta kesärenkaista ei kauheasti tuntuma muuttunut toisin kuin Nokialaisissa. Michelinit myös himpun verran halvemmat.
 
Jyväskylässä ainakin tullut poikkeuksellisen paljon myös jäätävää tihkua, joka tehnyt tiet aivan älyttömän liukkaiksi. Nyt kolmatta talvea alla Continentalin VC7:t ja aloin jo miettimään, että meneekö kitkat kolmantena vuonna entiseksi, mutta sitten ajoin viikko takaperin toisella autolla, jossa oli viime syksynä hommatut HKPL10:t ja ihan yhtä huonosti tuntui pitoa löytyvän, joten vaikuttaa liukas talvi olevan.


Mulla on kanssa VC7 ekaa kertaa itsellä alla ja on myös ensimmäiset kitkat itselle. Autolla on autoliikkeen toimesta ajettu viime talvi, joten nämä on nyt toista talvea käytössä. Ihmetellyt kovasti liukkauta joinakin päivinä. Tuntuu, että monessa paikassa on koko ajan hieman luistoa. Ehkä näille vielä pitää antaa mahdollisuus… Ainakin varovaista ajotapaa tulee harrastettua.
 
Eikös MX-5 ole manuaali ? Itsellä on nyt ekaa talvea hybridi tojota automaatilla ja manuaalista en muuta kaipaa kuin sitä tuntumaa että missä menee pito ja koska katoaa.
MX-5 NA on viisilovinen manuaali. Corolla on 2.0 (1.8:a isompi akusto takana ja enemmän tehoa) CVT vaihteinen hybridi.
 
Nyt vaihtui 20” Pirellin loppuunajetut kitkat 19” Frigus merkkisiin sähköautokitkoihin. Viikon nyt koht ollu alla eikä oo kyl valittamista ollu. Todella paljon hiljaisemmat kuin isommat pirellit. Eikä kyllä yllätä.
IMG_2481.jpeg
Nyt on noin 3tkm ajettu Friguksilla. Todella paljon jämäkämmät ajettavat kuin mikään aikaisempi kitka missään autoissa ennen. Tosin niinhän näiden pitikin olla kovemmalla rungolla. Pito on ollut aivan älyttömän hyvä myös. Ihan kunnon umpihangessakin menee ja vaikka ylämäkeen voi pysähtyä ja lähteä ongelmitta madellen sutimatta. Selvästi myös hiljaisemmat.

Jos tälläisenä jatkuu ja kesto on edes suht ok, niin tuohon noin 550e/kierros tulee kyllä jatkossakin nämä alle. Niin paljon nautinnollisempi ajaa kun ei ole sitä tyypillistä talvirenkaiden vetelyyttä mukana.
 
Michelin X-Ice Snow kitkat tuli 19" talvirenkaiksi. Tuntus olevan aikas hiljaset ja pitokin kohdillaan. Edellisessä autossa kerkes olemaan Nokian Hakkapeliitta R2 ja R3 kitkat 19" koossa ja sanoisin että Michelinit vähintään yhtä hyvät. Nokialaiset myös tuntuivat löysemmiltä ajossa vaikka eri autokin, mutta kesärenkaista ei kauheasti tuntuma muuttunut toisin kuin Nokialaisissa. Michelinit myös himpun verran halvemmat.
Sama havainto myös 15" koossa golfin alla. Pari viikkoa näillä menty liukkaassa kelissä ja pito on kyllä mainio ja tuntuma luotettava 4v nokian nastoihin verrattuna.
 
Autoissa on paljonkin eroja talvella. Esim. vetopito vaihtelee paljon. Välttämättä vika ei siis ole renkaissa, jos tuntuu, että autolla ei mihinkään pääse. Oma CLK on siitä jännä, että kun saa kaiken osumaan kohdalleen, automaatti ja pintakaasua riittävästi, mutta ei liikaa niin etuveto jää samantien taakse, kun se vaan sutii paikallaan. Mutta jos laittaa yhtään liikaa sitä kaasua, niin sitten auto alkaa sutimaan ja eteneminen hyytyy. Omasta mielestäni automaatti on helpompi lähdettävä liukkailla kuin manuaali. Manuaalissa, varsinkin etuvedossa pitäs saada niin kohdalleen se kytkimen nosto, että renkaat ei lähtisi sutimaan. Tämäkin riippuu autosta.
 
Aika paljon vaikuttaa tosiaan auto, ihan painojakauman ja painonkin osalta. Anopin C3 lähtee kitkoilla helpommin liukkaasta risteyksestä kuin oma farmariplugari. Painojakauma on vaan niin erilainen ja kokonaispaino myös. Kokonaisuudesta yleensä kysymys pidon kanssa.

Tässä tapauksessa molemmissa automaatti, joten siltäkään osin eroja ei ole.
 
Oli kyllä huomattava ero, kun ajoin ID.7 takavetoa uusilla Continental 20" VikingContact 7 ja perään 2011 Skoda Superb etuveto 4v vanhoilla 16" Michelin X-Ice nastoilla samoja reittejä. Skodalla en ollut huomannut erityisesti aikaisemminkaan mitään liukkautta, mutta huh kitkoilla lähti perä irti niin että riittää. Kitkojen jälkeen ajoin nastoilla samaa reittiä ja meni kuin juna. Pakko se on kuitenkin 19" Nokian R5 EV:t ottaa, mutta toivottavasti ei ole ojassa ekalla viikolla.
 
Oli kyllä huomattava ero, kun ajoin ID.7 takavetoa uusilla Continental 20" VikingContact 7 ja perään 2011 Skoda Superb etuveto 4v vanhoilla 16" Michelin X-Ice nastoilla samoja reittejä. Skodalla en ollut huomannut erityisesti aikaisemminkaan mitään liukkautta, mutta huh kitkoilla lähti perä irti niin että riittää. Kitkojen jälkeen ajoin nastoilla samaa reittiä ja meni kuin juna. Pakko se on kuitenkin 19" Nokian R5 EV:t ottaa, mutta toivottavasti ei ole ojassa ekalla viikolla.
Mutta mikä ero ois ollu jos oisit ajanut etuvedolla kitkoilla? Noissahan on vähän se et sähkikset on takavetopainotteisia, vääntö tulee heti ja regen usein takana. Liukkaus tuntuu ihan erilaiselta myös nastoilla.
 
Manuaalissa hyvä liikkeellelähtötaktiikka liukkaalla: Ensin kaasua jonnekin 2 - 3000 rpm hujakoille, sitten pitää kaasupoljinta siinä ja antaa moottorin hyytyä lähdössä itsestään sopivaan kierroslukemaan. Näin ei tule painautetettua kaasua samalla kun lähtee liikkeelle.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 378
Viestejä
4 493 486
Jäsenet
74 122
Uusin jäsen
Elmeri Hannukainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom