Tiedän, että joissakin maastokuorma-autoissa rengaspainetta voi muuttaa hytistä. Mutta monessako henkilöautossa se onnistuu?
Jos sisäänvedettävillä nastoilla varustettu rengas olisi käytännöllinen tuote, rengaspaineen muuttamisen ei tarvitsisi olla eikä se olisi auton vaan pyörän ominaisuus. Sinne voisi samaan konkurssiin rakennella vaikka mitä jos tuo rakenne toimisi.
Tietenkään se ei toimisi kesärenkaana, mutta tämä voisi olla ratkaisu jolla saisi teoriassa samaan aikaan kunnolliset vaikean kelin talvirenkaat ja voisi silti ajella Green Deal -kaduilla niin etteivät koalanpoikaset kuole.
Taksit tekivät tuota vallan ainakin takavuosina. Tosin vaihtoonhan ne meni aina syksyisin.
Missä päin ja milloin? Tappiollista toimintaahan tuo olisi ja piikkinä lihassa.
Ensinnäkin taksien enemmistö käytti nastarenkaita silloin kun alaa seurasin. Toiseksi kitkarenkailla(tai ylipäänsä talvirenkailla) ajaminen kesällä on niin epämiellyttävää, ettei sitä työkseen viitsisi tehdä. Toki yhden talven jälkeen melko pahaksi menneet talvirenkaat, nastallisetkin, usein ajettiin loppuun siten että ne vaihdettiin vasta vapunpäivän jälkeen. Rengasrikon todennäköisyys kuohuviinipullon kantaan oli kohonnut ja siinä jäi tappio pienemmäksi. Paheksuntaa tällä tietysti saa, mutta eipä niitä nastoja tiekosketukseen asti paljon ollut maaliskuuhun tullessa, vaikka kaikki paikallaan ja pintaa reilusti.
Toki jotkut taksit ovat ainakin aiemmin osallistuneet rengastutkimuksiin, joissa ajettiin myös kesällä talvirenkailla, vaikka ehkä useammin eri merkkisillä kesärenkailla joiden kulumista tarkkailtiin. Tällöin tietysti rengaskulut liikennöitsijälle ovat nolla euroa. En itse lähtisi.
Jos paljon ajaa yrittäjä/kuljettajana tai muuten vaan omalla kalustolla, kuuluu mielestäni ajaa itse valitsemillaan renkailla. Oli se sitten huipputasoinen tai edullinen kesärengas, nastarengas, kitkarengas tapauksesta riippuen. Muu on ammattiylpeyden ja itsekunnioituksen puutetta ja älyllistä laiskuutta.
En sano muuta kuin todella typerää pelleilyä turvallisuudella. Kitka on ehkä laillinen ajaa kesällä, mutta sen pito on mallia paska verrattuna edes linglong kesärenkaisiin. Ei väliä onko merkki vai halpiskitka.
Ja kyllä, olen ajanut autoilla joissa ympäri vuoden kitkat (ei omia).
Nimenomaan. Toimii kyllä maatila- tai jahtiautossa jolla ajetaan pääosin hitaasti soratiellä ja ylipäänsä päällysteellä vuosittain enintään satoja kilometrejä hyvin varovasti. Jos joku pässinpää ajaa isoja tai kohtuullisia kilometrimääriä ympärivuotisesti kitkoilla, kyseessä on asennevamma. Ajokin on erittäin epämiellyttävää kärsimystä ja jos sitä ei huomaa, on jotain pahasti vialla ajotaidossa.
Semmoista kuullut, että yksi työkaveri aikoinaan ajeli kitkoilla talven-kesän-talven ja kesän. Eli 2v ajan ajeli samoilla renkailla, ja kolmas talveen ajoi suoraan rengasliikkeeseen vaihdattaa uudet. Mitä mieltä itte olette tuollaisesta tavasta? Tuleeko kuinka kalliimmaksi kuin perintesemmällä tavalla? Kestääköhän semmoiset keskihintaiset kitkat sen 2v ajoa ympäri vuoden?
Tuollaisessa venäläisessä ratkaisussa häviää rengaskulujen lisääntymisen ohessa myös polttoaineessa. Ihan hirveää tuskaa ja vaarallista kaikille. Ei missään tapauksessa hyväksyttävää tavallisessa päivittäisliikenteessä vaikka periaatteessa laillista onkin. Vaatii myös tyhmyyttä ja asennevamman kiduttaa itseään tuolla tavalla.
En ole ikinä luottanut siihen, että renkaanvaihtajat liikkeissä osaisivat laittaa paineet kuntoon vaikka ne niitä tuntuvatkin tekevän, eikä kannattaisi kenenkään muunkaan vaan tarkistaa ne ihan itse. Paineet kylmään renkaaseen se mitä autossa olevassa rengaspainetarrassa lukee ja Nokian Renkaiden asiantuntija jossain lehdessä joskus suositellut, että talvirenkaisiin tarran suosituksen päälle +0,1 bar.
Totta kai on itsestäänselvyys, että paineet pitää itse tarkastaa ja säätää "ammattilaisten" vaihdon jälkeen. Sanoohan sen järkikin ja lisäksi kuljettajalla on uuden tieliikennelain mukaan entistä suurempi vastuu ajoneuvon kunnosta.
Muutenkin renkaissa voi yleensä käyttää suositusta hieman suurempaa painetta, pienempään taas pitäisi olla aika painavat perustelut.
Kyllähän ainakin vähän vanhemmissa autoissa rengaspaineet voivat olla aika matalatkin(tuolla 2-2.2 paikkeilla) mutta uudemmilla yleensä lähdetään jostain 2.4 lukemista vähän pienemmälläkin autoilla. Sinänsä vaikka renkaat olisi täytettykin, niin kyllähän sisätilat jonkin verran vaikuttavat paineisiin (10 astetta/ 0,1 painetta).
Siksi paineet kannattaa talvellakin joskus tsekata etteivät ole laskeneet turhan paljon kun kelit kylmenevät reilummin.
Toki jossain vanhassa lattaraudassa saattaa olla vaikka mitä paineita, mutta kyllä ihan uusissakin autoissa voivat kevyemmän akselin paineet olla esim. 2,1 bar normaalille kevyelle kuormalle.
Toki se paine periaatteessa koskee ensiasennusrenkaita, mutta ei lopulta niin hirveästi muutu renkaita vaihtaessa. Joskus on rengasvalmistajien tietokannoista löytynyt täysin utopistisia suosituksia jollekin tietylle autolle, sellaisia joilla voi pyyhkiä perseensä. Samaa tasoa kuin varaosatietokannat joissa kerrotaan että rekisterinumerolle nyt vaan vittu sopii tämä öljynsuodatin, joka on ihan eri ryhmän tuote koska computer says että tämä nyt oli bensa/diesel vaikka päinvastoin.
Sehän on aina suhteellista mitä kukin pitää vähän pienempänä autona. Muuttuu normaalilla ihmisellä usein iän myötä isommaksi. Aikakaudetkin vaikuttavat; jossain vaiheessa autojen massat kasvoivat kovasti ja toisaalta ovat välillä keventyneet. Sellaista on byrokraattinen, markkinoinnin ja teknologinen kehitys. Samaan tapaan kuin vähän vanhemman auton sisätilat tuntuvat yllättäen joissain segmenteissä ahtailta vs. uudet.