Talvirenkaat - yleisketju

Nastarengas vuodelta 2019
Kitkarengas vuodelta 2015

Todella yllätys, että 8 vuotta vanha rengas ei pästää 4 vuotta vanhalle ;)
Joo, ja muutenkin aika nollatutkimus.
Oliko tuo ero käytetyn kitkan ja nastan välillä kasvanut, pysynyt samana vai pienentynyt?
Näin tarkemmin testiin perehtymättä vain ihmettelen.
 
Siinä suhteessa aika hyväkin tulos, puhutaan kuitenkin jääradasta. Onko yllätys että nasta pitää jäällä paremmin? Ei mielestäni pitäisi olla. Yllättävämpää on erojen pienuus, ei puhuta mistään 50% erosta.
 
Jääratajarrutus on kuitenkin vain 50km/h nopeudessa (noilla muilla pinnoilla 80 km/h nopeudesta). Siinä mielessä paras nasta vs. paras kitka on kuitenkin aika iso ero edelleen (1,5 kertainen pysähtymismatka melkein, tuo olisi 44,25m ja lopputulos oli 43,5m). 14m parhaan nastan ja parhaan kitkan välillä on noissa etäisyyksissä suhteellisen paljon absoluuttisesti. Sitä en osaa sano miten tuo on kehittynyt. Kulunut nasta häviää parhaalle kitkalle sen joku 1,21 kertoimella, eli jonkun verran mutta pysytään kuitenkin kohtuudessa.

Jonkinverran vaikeuttaa tietty tuon merkityksen arvioimista, kun tuo tehdään tosiaan täysin puhtaalla jäällä ilman mitään lumikerroksia päällä tms., jotka näin arjessa ovat ehkä enemmän sääntö kuin poikkeus. Toimii toisaalta etelän jäätyneisiin risteyksiin ihan ok mittarina kun niissä sitten taas nasta puree siihen jäähän ihan hyvin.

Sinänsä muutaman parhaan kitkan kiihdytys lumella 10 ja kiihdytys jäällä 8 ovat varmaan ne tärkeimmät ominaisuudet ns. normioloissa kun yritään päästä jäisistä/lumisista olosuhteista liikkeelle kaupunkioloissa kun kitkarenkaiden ominaisuuksia katsotaan. Turvallisuudessa sitten pysähtymismatkat ovat varmaan se tärkein jos/kun jotain sattuu.

Sen huomaa, että kuluneen nastarenkaan pysähtyminen heikkenee jäällä ajan kanssa, mutta toisaalta märällä asvaltilla paranee testin kärkeen :).
 
Viimeksi muokattu:
Ja sitten ennen kuin keskustelu eskaloituu kitva vs nasta keskusteluksi niin sille on oma ketju:
Itsellä nyt autoissa Hankook Winter I-Cept kitkat ja toisessa Nokia Nordman R3. Hankookit tuntuvat paljon hiljaisemmilta vaikka auto on todella paljon meluisampi ja renkaat isommat. Muista ominaisuuksista ei osaa noksuista vielä sanoa, ensimmäistä talvea niillä itse ajan. Hankookin kitkat ovat olleet riittävän hyvät omiin ajotapoihin.
 

Halvempi vaihtoehto
 
Nastarengas vuodelta 2019
Kitkarengas vuodelta 2015

Todella yllätys, että 8 vuotta vanha rengas ei pästää 4 vuotta vanhalle ;)
Vielä huonommin ne olis pärjänny jos rengaskoko olis edes ollut sama. Nuo käytetyt kitkat olivat kokoa 225/45 R17 ja tätähän ei tietenkään avattu tmn tekstissä mitenkään. Vesilintua voi siis heittää tolla vertailulla.
 
Tällä hetkellä talvirenkaina alla Hakkapeliitta 9, pintaa ja nastoja hyvin mutta ikää reilu kuusi vuotta. Auto vaihtui alle vuosi sitten niin ei kovin paljoa ehtinyt viime talvena tulla kokemusta noista. Tuskin nuo mitkään maailman huonoimmat vielä ovat, mutta toisikohan hyviin kitkoihin päivittäminen kuitenkin parannusta pitoon?
 
Tulipan tänä aamuna ajeltua kunnolla eka kertaa nokian hkpl 10 nastarenkaita. Ajomelu oli kova mutta tasaista taajuutta. Ryömintävauhdilla ei kuulunut nastan ääniä. Lumi-ja liukaskeleistä ei kokemusta vielä mutta minun ajotavoillani tuskin yllättäisi liukaudella. En ostaisi uudelleen.
 
Tulipan tänä aamuna ajeltua kunnolla eka kertaa nokian hkpl 10 nastarenkaita. Ajomelu oli kova mutta tasaista taajuutta. Ryömintävauhdilla ei kuulunut nastan ääniä. Lumi-ja liukaskeleistä ei kokemusta vielä mutta minun ajotavoillani tuskin yllättäisi liukaudella. En ostaisi uudelleen.
Ei ole sitten laatu parantunut Hakka 8 jälkeenkään. Kasit oli viimeinen niitti siltä osin että en tule enää Nokialaisia hankkimaan. Esim. käytännössä peilijäällä ollut jyrkkä mäki. Vanhoilla seiskoilla ollut auto nousi todella nätisti mäen ylös asti mutta kaseilla ei päässyt edes mäen puoleen väliin. Todella nopeasti kasit hankinnan jälkeen menetti rajusti pitoa vaikka kaikki nastat tallella ja ajettu oikealla tapaa sisään. Olivat sellaiset renkaat että autoa piti oikeasti "ajaa" että pysyi tiellä. Yhdet Black 2 (kesärenkaat) oli sellaiset että vielä takuuajan sisällä (onneksi) renkaiden kuviopinnan rakojen ulkokehälle tuli joka ikiseen kohtaan isot halkeamat. Siirryin Hankookin leiriin tuon myötä. Oma kotipiha sellainen että täytyy olla pitävät talvirenkaat jotta pääsee pihaan asti. Julkiselta tieltä kun kääntyy kotitielle niin heti on iso jyrkkä mäki eli käytännössä vauhtia ei saa ellei pakita julkisen tien vastakkaiselle ojan reunalle ja ota siitä sen verran vauhtia mitä saa. Itselle kun pito on tärkeämpi tekijä talvirenkaissa mitä rengasmelu. Ei ole ollut ikävää sanottavaa myöskään Hankookin kesärenkaistakaan.

Black 2 antoi takuusta rahat takaisin toki loppusummasta vähensivät jo saadun käyttöhyödyn. Upotin ne rahat Hankookkeihin. Silloin tosin vielä Nokialaiset tehtiin itärajan takana. Saa nähdä missä jatkossa Nokialaiset valmistetaan mutta tuo on aika yleistä että kun homma ulkoistetaan niin laatu ei seuraa mukana. Vaikka laatu paranisi niin monesti siinä kohtaa on jo myöhäistä kun maine on jo menetetty ja sitä on hankala enää saada takaisin kun ostajat ovat vaihtaneet huonojen renkaiden aikana parempaan merkkiin.
 
Tulipan tänä aamuna ajeltua kunnolla eka kertaa nokian hkpl 10 nastarenkaita. Ajomelu oli kova mutta tasaista taajuutta. Ryömintävauhdilla ei kuulunut nastan ääniä. Lumi-ja liukaskeleistä ei kokemusta vielä mutta minun ajotavoillani tuskin yllättäisi liukaudella. En ostaisi uudelleen.
Mikä se vika on, ajomeluko? Sanovat että se vähenee kun on ajettu enemmän.
Pito jäällä siinä pitäisi olla ihan parasta, ja ajo sulalla jonkin verran karkeaa.
 
Nokialaiset on aina olleet äänekkäitä, en tiedä onko kehittyneet. Omaa kokemusta on Michelinin nastoista, todella hiljaiset, hiljaisemmat kuin kiinalaiset kesärenkaat ja kestoikä uskomaton. Misukka harvemmin on testivoittaja mutta väittäisin, että jos vertaillaan käytettynä niin Michelinin ominaisuudet säilyy kilpailijoita paremmin.
 
Sinänsä muutaman parhaan kitkan kiihdytys lumella 10 ja kiihdytys jäällä 8 ovat varmaan ne tärkeimmät ominaisuudet ns. normioloissa kun yritään päästä jäisistä/lumisista olosuhteista liikkeelle kaupunkioloissa kun kitkarenkaiden ominaisuuksia katsotaan. Turvallisuudessa sitten pysähtymismatkat ovat varmaan se tärkein jos/kun jotain sattuu.

Itse arvostan käsittelyn korkealle (sekuntimääräisenä se toki ilmentää myös jarrutus- ja kiihdytyspitoa). Tangentin suuntaan luisteleminen on kuitenkin huomattavan epämiellyttävä ja vaarallinen tapahtuma, jos ajonopeus/renkaat/olosuhteet/tielinjaus/nopeusrajoitus eivät olekaan synkroonissa keskenään niin hyvin kuin kuljettaja on arvioinut. Peräänajo, johon on myötävaikuttanut heikko jarrutuspito, on sen rinnalla pelkkä paperiasia. Ja muutenkin helpommin vältettävissä turvaväliä pitämällä ja jarruttamalla aikaisin.
 
Nyt on Hakkapeliitta 5:t alla, paremmalta tuntuu kuin vanhat nastat.

Ja se vanhojen renkaiden myynti"ongelmakin" ratkesi kuin itsestään: pyysin rengasliikettä nostamaan vanhat renkaat takakonttiin, rengasliike päätti laittaa ne silpuksi jo vanteilta oton aikana. Sain sitten 150€ lahjakortin joka menee keväällä kesärenkaiden uusintaan, kun ne on jo ihan loppuun ajetut.
 
VikingContact 7 lähti alle aamulla ID3:een. Kiinnostava nähdä miten vaikuttaa rengasmeluun, edellisessä Seatissa oli samat renkaat ja olivat ainakin selvästi hiljaisemmat kuin Michelinin kesärenkaat.
 
Nyt on Hakkapeliitta 5:t alla, paremmalta tuntuu kuin vanhat nastat.

Ja se vanhojen renkaiden myynti"ongelmakin" ratkesi kuin itsestään: pyysin rengasliikettä nostamaan vanhat renkaat takakonttiin, rengasliike päätti laittaa ne silpuksi jo vanteilta oton aikana. Sain sitten 150€ lahjakortin joka menee keväällä kesärenkaiden uusintaan, kun ne on jo ihan loppuun ajetut.

Hakkapeliitta 5 esiteltiin vuonna 2006, joten herää kysymys, kuinka vanhat ne "vanhat nastat" sitten olivat? :D Oletettavasti sulla on siis Hakkapeliitta R5 alla?
 
1,5 vkoa ajeltu 8 vuotta vanhoilla Hakkapeliitta R2 renkailla, ajan nämä nyt loppuun. Mutulla sanoisin että kuluttaa vähemmän ja ovat hiljaisemmat kuin kesänakit eli goodyearin as6:t.
 
Mites tää menee näitten paineanturien kanssa? Voinko vain tilata itse renkaat ja viedä liikkeeseen, että vaihtaa vanteille niin, että anturit toimivat edelleen? Vai pitääkö asia huomioida jo ostovaiheessa jotenkin? Ovatko ne anturit vanteissa kiinni vai miten toimii? Autona -16 Avensis, jos se mitään vaikuttaa.
 
Jos joku on ostanut/ostamassa michelinin talvirenkaat (15.10. - 30.11.2023 välisenä aikana):

michelin-kampanj-fw24-generic-v2-1080x1080-fi.jpg



OSTA RENKAAT - SAAT KAUPAN PÄÄLLE POLTTOAINELAHJAKORTIN!
Osta uudet Michelin-talvirenkaat tänä syksynä - saat hyvityksen polttoainelahjakortin muodossa! Kampanja koskee uuden Michelin-talvirengassarjan (4 kpl) ostoa 15.10. - 30.11.2023 välisenä aikana ja koskee sekä henkilö- että jakeluauton renkaita.

Voit valita seuraavista lahjakorteista:

Nesteen lahjakortti tankkaukseen tai myymäläostoksiin
Fortum Charge & Driven lahjakortti, jonka avulla pääset käyttämään koko Recharge-latausverkostoa. Verkosto kattaa koko Pohjolan ja sisältää noin 10 000 latausasemaa.
Lahjakortin arvo riippuu rengaskoosta.


Rengaskoko Lahjakortin arvo

15-16” 20 euroa

17” 50 euroa

18” ja sitä suuremmat 100 euroa

Näin osallistut kampanjaan:

Osta renkaat paikalliselta Michelin-jälleenmyyjältäsi.
Täytä tiedot rengasostostasi ja rekisteröi ostosi lataamalla kuva ostokuitista (tai laskusta).
Michelin käy läpi kaikki rekisteröinnit manuaalisesti varmistaakseen, että ne ovat oikein. Viimeistään 8 viikkoa lähettämäsi rekisteröitymisen jälkeen saat ilmoituksen rekisteröitymisestäsi sekä lahjakorttisi.
Tätä kampanjaa ei voi yhdistää muihin Michelinin tarjouksiin.
 
Nastarengas vuodelta 2019
Kitkarengas vuodelta 2015

Todella yllätys, että 8 vuotta vanha rengas ei pärjää 4 vuotta vanhalle ;)
Meillä on pari Kia rio:a, itellä 2011 vuodelta, ostin viime vuonna. Oli ollut vanhalla herralla käytössä joka oli ajanut mittariin reilusti alle 50 000 km ja oli 2016 paistetut nokian hakkapeliitta 10:t joissa on pintaa vielä todella paljon, ei varmaan montaa tonnia ole ajellut talvella. Emännällä 2020 rio jollain ihan hyvin menestyneillä merkkikitkoilla, en nyt muista mitkä.

Ja molemmilla kun olen ajellut, niin on noi kitkat (oli jo uutena) ihan selvästi nastoja liukkaammat mitä nyt muistelen ja viime talvena jos minnekään kauemmaksi lähdettiin niin piti lähteä minun autolla, kun emäntää kuumotteli liikaa noi kitkat sivuteillä. Ja ihan näissä kaupungin 30-40 km/h nopeuksissa samoissa jyrkissä mutkissa kitkoilla kaara lähtee jo vähän luistelemaan ja nastoilla ei tunnu vielä lähtevän. Etenkin jos on ylämäki + tiukka mutka, mitä täällä päin on siellä sun täällä.

Täällä savossa on talvisin parkkipaikat, risteykset yms ihan hirveää kyntöpeltoa, että on oikeasti 10-20 cm korkeuseroja tamppaantuneessa lumessa/jäässä eli asfalttia ei käytännössä näy paitsi motarilla ja jollain kaduilla, niin en senkään puolesta kitkoilla ajelisi vaikka varmasti pärjää jos ajaa järkevästi. Yllättävän hyvät vaan nuo 2016 nastakumit vielä on, ehkä tän talven ajelen tai katson uudet jos tuntuu yhtään epävarmoilta.

Oli se rengas mikä vaan, niin ei ole mitään järkeä säästää muutomaa satasta jos on turvallisuus kyseessä. Nokian parhaat tai parhaan pään kumit maksaa kuitenkin vaan sen 400-500€ kesärenkaina ja 500-600€ nastoina alle asennettuna, niin aivan älytöntä ostaa jotain kiinakumeja jotta säästää satkun. Siis tässä pikkuautoluokassa, isommissa hintaerot sitten korostuu ja asiassa voi olla jotain järkeä
 
Kahteen autoon pitäisi saada uudet renkaat: 205 55 16- sekä 245 45 19 -kokoiset. Kannattaako lähteä käymään Tallinnnassa vai mikä on tällä hetkellä halvin tapa ostaa? Onko kellään kokemuksia paikan päällä asioinnista Tallinnan rengaspajoissa?
 
Kahteen autoon pitäisi saada uudet renkaat: 205 55 16- sekä 245 45 19 -kokoiset. Kannattaako lähteä käymään Tallinnnassa vai mikä on tällä hetkellä halvin tapa ostaa? Onko kellään kokemuksia paikan päällä asioinnista Tallinnan rengaspajoissa?

Pyydät paikallisesta rengasliikkeestä paremman tarjouksen kuin tallinnassa. Ne hinnat kyllä elää niistä listahinnoista kun osaa kysyä.
 
…oli 2016 paistetut nokian hakkapeliitta 10:t joissa on pintaa vielä todella paljon… Yllättävän hyvät vaan nuo 2016 nastakumit vielä on…
Hakkapeliitta 10 julkaistiin ihan loppuvuodesta 2020, käytännössä noita sai vasta 2021. Ja lisäksihän se rengas voi olla paistoleimaansa myöhemmin otettu käyttöön.

Mutta jos vertaat mitä tahansa Hakkapeliitta 10 vuoden 2020 autoon jossa on ensiasennus talvirenkaina kitkat, niin se kitka on vanhempi, joten ei ihme jos nastassa on paremmin pitoa.
 
Rengasfirma / hotelli vaihtoi kumit alle. Paineet 2.0 ja renkaat 0c. Eikö pitäisi olla helposti joku 2,4? Ärsyttää lähteä itse heti johonkin laittamaan paineita, ei oo kyllä mun asia kun ostan palvelun.
Jotku Michelin kitkat koossa 16" ja 1800+kg auto.

EDIT: Noh, soitin ja kävin ja nyt on 2,4 bar. Kerralla kuntoon Ry:stä päivää.
 
Viimeksi muokattu:
@Poppamies auton B-pilarissa on useimmiten mainittu paineet, jotta mitä niiden pitäisi olla. Vaihtelua on melko paljonkin, jotta mitä niihin suositellaan paineiksi.
Se että pitikö rengashotellin täyttää ne oikeaan paineeseen vai ei, siihen varmaan löytyy tehdystä sopimuksesta vastaus. Ajoneuvon haltijan/kuskin kuiten pitäs tsekkaa myös paineet ajoittain.
 
Rengasfirma / hotelli vaihtoi kumit alle. Paineet 2.0 ja renkaat 0c. Eikö pitäisi olla helposti joku 2,4? Ärsyttää lähteä itse heti johonkin laittamaan paineita, ei oo kyllä mun asia kun ostan palvelun.
Jotku Michelin kitkat koossa 16" ja 1800+kg auto.
En ole ikinä luottanut siihen, että renkaanvaihtajat liikkeissä osaisivat laittaa paineet kuntoon vaikka ne niitä tuntuvatkin tekevän, eikä kannattaisi kenenkään muunkaan vaan tarkistaa ne ihan itse. Paineet kylmään renkaaseen se mitä autossa olevassa rengaspainetarrassa lukee ja Nokian Renkaiden asiantuntija jossain lehdessä joskus suositellut, että talvirenkaisiin tarran suosituksen päälle +0,1 bar.
 
Kyllähän ainakin vähän vanhemmissa autoissa rengaspaineet voivat olla aika matalatkin(tuolla 2-2.2 paikkeilla) mutta uudemmilla yleensä lähdetään jostain 2.4 lukemista vähän pienemmälläkin autoilla. Sinänsä vaikka renkaat olisi täytettykin, niin kyllähän sisätilat jonkin verran vaikuttavat paineisiin (10 astetta/ 0,1 painetta).

Siksi paineet kannattaa talvellakin joskus tsekata etteivät ole laskeneet turhan paljon kun kelit kylmenevät reilummin.
 
Semmoista kuullut, että yksi työkaveri aikoinaan ajeli kitkoilla talven-kesän-talven ja kesän. Eli 2v ajan ajeli samoilla renkailla, ja kolmas talveen ajoi suoraan rengasliikkeeseen vaihdattaa uudet. Mitä mieltä itte olette tuollaisesta tavasta? Tuleeko kuinka kalliimmaksi kuin perintesemmällä tavalla? Kestääköhän semmoiset keskihintaiset kitkat sen 2v ajoa ympäri vuoden?
 
Semmoista kuullut, että yksi työkaveri aikoinaan ajeli kitkoilla talven-kesän-talven ja kesän. Eli 2v ajan ajeli samoilla renkailla, ja kolmas talveen ajoi suoraan rengasliikkeeseen vaihdattaa uudet. Mitä mieltä itte olette tuollaisesta tavasta? Tuleeko kuinka kalliimmaksi kuin perintesemmällä tavalla? Kestääköhän semmoiset keskihintaiset kitkat sen 2v ajoa ympäri vuoden?
Taksit tekivät tuota vallan ainakin takavuosina. Tosin vaihtoonhan ne meni aina syksyisin.
 
Semmoista kuullut, että yksi työkaveri aikoinaan ajeli kitkoilla talven-kesän-talven ja kesän. Eli 2v ajan ajeli samoilla renkailla, ja kolmas talveen ajoi suoraan rengasliikkeeseen vaihdattaa uudet. Mitä mieltä itte olette tuollaisesta tavasta? Tuleeko kuinka kalliimmaksi kuin perintesemmällä tavalla? Kestääköhän semmoiset keskihintaiset kitkat sen 2v ajoa ympäri vuoden?
En sano muuta kuin todella typerää pelleilyä turvallisuudella. Kitka on ehkä laillinen ajaa kesällä, mutta sen pito on mallia paska verrattuna edes linglong kesärenkaisiin. Ei väliä onko merkki vai halpiskitka.

Ja kyllä, olen ajanut autoilla joissa ympäri vuoden kitkat (ei omia).
 
Riippuu varmaan ajokilometreistä, mutta sanoisin, että kitka on talvirengas ja talvirengas ei ole kesärengas.

Nulju voi kyllä ajella, tehnyt itsekin :lonely: niin, mutta varsinkin kuluneena vesisateessa... On ne pas-kat renkaat ajaa, herrajje. En suosittele, kiinan kesärenkaat on nykyään niin edullisia, ostaa sellaset mieluummin.
 
Michelin Crossclimate 2 renkaalla voi ehkä ajella ympäri vuoden jos on neliveto ja pääasiassa ajelee isoja teitä ja eteläsuomessa. Se on kyllä yllättävän hyvä rengas lumikelissä ja aivan omaa luokkaa sohjossa ja vesikelillä. Lisäksi kestää 70-80tkm ajaa. Sopii hyvin jollekin, joka ajaa tuon verran vuodessa, voi aina syksyllä laittaa tuoreet alle talvea varten.
 
Michelin Crossclimate 2 renkaalla voi ehkä ajella ympäri vuoden jos on neliveto ja pääasiassa ajelee isoja teitä ja eteläsuomessa. Se on kyllä yllättävän hyvä rengas lumikelissä ja aivan omaa luokkaa sohjossa ja vesikelillä. Lisäksi kestää 70-80tkm ajaa. Sopii hyvin jollekin, joka ajaa tuon verran vuodessa, voi aina syksyllä laittaa tuoreet alle talvea varten.
En kyllä suosittelisi talvirenkaaksi kesärenkaita millään kilometreillä. Surkea jäällä jo verrattuna Keski-Euroopan kitkoihin, jotka on nekin surkeita jääpidoltaan verrattuna Pohjoismaisen talvirenkaisiin.

Edeltävä mallihan oli TM:n talvirengastestissä ja tuli viimeiseksi, koska se on kesärengas. Ei se renkaanvaihto nyt niin iso homma ole.

1698866401956.jpeg
 
Sekin vähän riippuu; jos sun ei välttämättä ole pakko niillä pahoilla keleillä lähteä ja kuten bowtie sanoi, rullaa aurattuja ja suolalla lioteltuja pääteitä vaikka Tku - Hki viikottain niin ihan hyväkin valinta voi olla, joillekin.

Ei sellaiselle, joka ei ymmärrä omia rajojaan saati rengastuksen.
 
Olisko se nyt kuitenkin ihan järkevää maksaa muutamia kymppejä vuodessa siitä että joku vaihtaa ne renkaat kuin lähteä varta vasten huonoilla renkailla ajelemaan (jos kokee sen liian vaivalloiseksi). Tosiaan vielä kun kohtuullisia kesärenkaita saa ihan edukkaasti nykyään.
 
Jenkkimarkkinoilla ja Kanadassahan on Nokianin KE-kitkoja, jotka on pienin muutoksin brändätty ympärivuotiseen käyttöön ("all-weather"). WR G4 uusin tuote tästä perheestä, jos oikein muistan. Eli KE-kitka voisi olla yksi vaihtoehto, jos talviominaisuudet riittävät omaan autoon/käyttöön, kun niissä asfalttiominaisuudet ovat eri planeetalta verrattuna pohjoismaisiin talvirenkaisiin. Continentalin KE-kitkarengas sai muutenkin tämän vuoden TM:n testissä 64,1 m jääjarrutuksessa, siinä missä huonoin kitka (Bridgestone) 60,0 m. Ympärivuotisella Continentalin kumilla jarrutus venyi jo 78,4 metriin.

Olisko se nyt kuitenkin ihan järkevää maksaa muutamia kymppejä vuodessa siitä että joku vaihtaa ne renkaat kuin lähteä varta vasten huonoilla renkailla ajelemaan (jos kokee sen liian vaivalloiseksi). Tosiaan vielä kun kohtuullisia kesärenkaita saa ihan edukkaasti nykyään.

Onhan tuossa rengasrallissa muitakin kuluja kuin kausivaihdot. Täytyy ostaa toiset vanteet tai maksaa vannetöistä kausivaihdon yhteydessä, jos käyttää kaksia kumeja yksillä vanteilla. Lisäksi toiselle rengassarjalle pitää vuokrata/ostaa säilytystila.
 
Mielenkiintoista olisi, jos renkaisiin saataisiin ne Nokianin joskus kehittelemät sisäänvedettävät nastat. Silloin saataisiin jääpitoa ympärivuotiseenkin renkaaseen. En tosin tiedä, millä mekanismilla tuo voisi toimia - renkaan ulkosyrjään jokin vipu, jolla ne saa ulos ja sisään? Napinpainallus kuulostaa monimutkaiselta ja kalliilta.

 
Ainoa järkevä tapa mikä näin ei rengasinsinöörinä tulee mieleen on että renkaan painetta muuttamalla saataisiin nastat esiin tarvittaessa. Mutta ei ole tuosta hetkeen kuulunut
 
Ainoa järkevä tapa mikä näin ei rengasinsinöörinä tulee mieleen on että renkaan painetta muuttamalla saataisiin nastat esiin tarvittaessa. Mutta ei ole tuosta hetkeen kuulunut

Tiedän, että joissakin maastokuorma-autoissa rengaspainetta voi muuttaa hytistä. Mutta monessako henkilöautossa se onnistuu?
 
Mielenkiintoista olisi, jos renkaisiin saataisiin ne Nokianin joskus kehittelemät sisäänvedettävät nastat. Silloin saataisiin jääpitoa ympärivuotiseenkin renkaaseen. En tosin tiedä, millä mekanismilla tuo voisi toimia - renkaan ulkosyrjään jokin vipu, jolla ne saa ulos ja sisään? Napinpainallus kuulostaa monimutkaiselta ja kalliilta.

Vaikka tuo nasta saataisiin toimimaan, niin silti jouduttaisiin kumiseoksessa ja kuviossa tekemään melkoisia kompromisseja. Ei se nypitty nastarengas ole hyvä kesärengas, eikä kesärenkaasta tule nastoittamalla talvirengasta.

Teoriassa toki voisi säästää teitä jos talvirenkaan nastat saisi sulalla sisään, mutta toisaalta kitkat on jo keksitty.
 
Tiedän, että joissakin maastokuorma-autoissa rengaspainetta voi muuttaa hytistä. Mutta monessako henkilöautossa se onnistuu?
Jos sisäänvedettävillä nastoilla varustettu rengas olisi käytännöllinen tuote, rengaspaineen muuttamisen ei tarvitsisi olla eikä se olisi auton vaan pyörän ominaisuus. Sinne voisi samaan konkurssiin rakennella vaikka mitä jos tuo rakenne toimisi.

Tietenkään se ei toimisi kesärenkaana, mutta tämä voisi olla ratkaisu jolla saisi teoriassa samaan aikaan kunnolliset vaikean kelin talvirenkaat ja voisi silti ajella Green Deal -kaduilla niin etteivät koalanpoikaset kuole.

Taksit tekivät tuota vallan ainakin takavuosina. Tosin vaihtoonhan ne meni aina syksyisin.
Missä päin ja milloin? Tappiollista toimintaahan tuo olisi ja piikkinä lihassa.

Ensinnäkin taksien enemmistö käytti nastarenkaita silloin kun alaa seurasin. Toiseksi kitkarenkailla(tai ylipäänsä talvirenkailla) ajaminen kesällä on niin epämiellyttävää, ettei sitä työkseen viitsisi tehdä. Toki yhden talven jälkeen melko pahaksi menneet talvirenkaat, nastallisetkin, usein ajettiin loppuun siten että ne vaihdettiin vasta vapunpäivän jälkeen. Rengasrikon todennäköisyys kuohuviinipullon kantaan oli kohonnut ja siinä jäi tappio pienemmäksi. Paheksuntaa tällä tietysti saa, mutta eipä niitä nastoja tiekosketukseen asti paljon ollut maaliskuuhun tullessa, vaikka kaikki paikallaan ja pintaa reilusti.

Toki jotkut taksit ovat ainakin aiemmin osallistuneet rengastutkimuksiin, joissa ajettiin myös kesällä talvirenkailla, vaikka ehkä useammin eri merkkisillä kesärenkailla joiden kulumista tarkkailtiin. Tällöin tietysti rengaskulut liikennöitsijälle ovat nolla euroa. En itse lähtisi.

Jos paljon ajaa yrittäjä/kuljettajana tai muuten vaan omalla kalustolla, kuuluu mielestäni ajaa itse valitsemillaan renkailla. Oli se sitten huipputasoinen tai edullinen kesärengas, nastarengas, kitkarengas tapauksesta riippuen. Muu on ammattiylpeyden ja itsekunnioituksen puutetta ja älyllistä laiskuutta.
En sano muuta kuin todella typerää pelleilyä turvallisuudella. Kitka on ehkä laillinen ajaa kesällä, mutta sen pito on mallia paska verrattuna edes linglong kesärenkaisiin. Ei väliä onko merkki vai halpiskitka.

Ja kyllä, olen ajanut autoilla joissa ympäri vuoden kitkat (ei omia).
Nimenomaan. Toimii kyllä maatila- tai jahtiautossa jolla ajetaan pääosin hitaasti soratiellä ja ylipäänsä päällysteellä vuosittain enintään satoja kilometrejä hyvin varovasti. Jos joku pässinpää ajaa isoja tai kohtuullisia kilometrimääriä ympärivuotisesti kitkoilla, kyseessä on asennevamma. Ajokin on erittäin epämiellyttävää kärsimystä ja jos sitä ei huomaa, on jotain pahasti vialla ajotaidossa.
Semmoista kuullut, että yksi työkaveri aikoinaan ajeli kitkoilla talven-kesän-talven ja kesän. Eli 2v ajan ajeli samoilla renkailla, ja kolmas talveen ajoi suoraan rengasliikkeeseen vaihdattaa uudet. Mitä mieltä itte olette tuollaisesta tavasta? Tuleeko kuinka kalliimmaksi kuin perintesemmällä tavalla? Kestääköhän semmoiset keskihintaiset kitkat sen 2v ajoa ympäri vuoden?
Tuollaisessa venäläisessä ratkaisussa häviää rengaskulujen lisääntymisen ohessa myös polttoaineessa. Ihan hirveää tuskaa ja vaarallista kaikille. Ei missään tapauksessa hyväksyttävää tavallisessa päivittäisliikenteessä vaikka periaatteessa laillista onkin. Vaatii myös tyhmyyttä ja asennevamman kiduttaa itseään tuolla tavalla.

En ole ikinä luottanut siihen, että renkaanvaihtajat liikkeissä osaisivat laittaa paineet kuntoon vaikka ne niitä tuntuvatkin tekevän, eikä kannattaisi kenenkään muunkaan vaan tarkistaa ne ihan itse. Paineet kylmään renkaaseen se mitä autossa olevassa rengaspainetarrassa lukee ja Nokian Renkaiden asiantuntija jossain lehdessä joskus suositellut, että talvirenkaisiin tarran suosituksen päälle +0,1 bar.
Totta kai on itsestäänselvyys, että paineet pitää itse tarkastaa ja säätää "ammattilaisten" vaihdon jälkeen. Sanoohan sen järkikin ja lisäksi kuljettajalla on uuden tieliikennelain mukaan entistä suurempi vastuu ajoneuvon kunnosta.

Muutenkin renkaissa voi yleensä käyttää suositusta hieman suurempaa painetta, pienempään taas pitäisi olla aika painavat perustelut.
Kyllähän ainakin vähän vanhemmissa autoissa rengaspaineet voivat olla aika matalatkin(tuolla 2-2.2 paikkeilla) mutta uudemmilla yleensä lähdetään jostain 2.4 lukemista vähän pienemmälläkin autoilla. Sinänsä vaikka renkaat olisi täytettykin, niin kyllähän sisätilat jonkin verran vaikuttavat paineisiin (10 astetta/ 0,1 painetta).

Siksi paineet kannattaa talvellakin joskus tsekata etteivät ole laskeneet turhan paljon kun kelit kylmenevät reilummin.
Toki jossain vanhassa lattaraudassa saattaa olla vaikka mitä paineita, mutta kyllä ihan uusissakin autoissa voivat kevyemmän akselin paineet olla esim. 2,1 bar normaalille kevyelle kuormalle.

Toki se paine periaatteessa koskee ensiasennusrenkaita, mutta ei lopulta niin hirveästi muutu renkaita vaihtaessa. Joskus on rengasvalmistajien tietokannoista löytynyt täysin utopistisia suosituksia jollekin tietylle autolle, sellaisia joilla voi pyyhkiä perseensä. Samaa tasoa kuin varaosatietokannat joissa kerrotaan että rekisterinumerolle nyt vaan vittu sopii tämä öljynsuodatin, joka on ihan eri ryhmän tuote koska computer says että tämä nyt oli bensa/diesel vaikka päinvastoin.

Sehän on aina suhteellista mitä kukin pitää vähän pienempänä autona. Muuttuu normaalilla ihmisellä usein iän myötä isommaksi. Aikakaudetkin vaikuttavat; jossain vaiheessa autojen massat kasvoivat kovasti ja toisaalta ovat välillä keventyneet. Sellaista on byrokraattinen, markkinoinnin ja teknologinen kehitys. Samaan tapaan kuin vähän vanhemman auton sisätilat tuntuvat yllättäen joissain segmenteissä ahtailta vs. uudet.
 
Viimeksi muokattu:
Tiedän, että joissakin maastokuorma-autoissa rengaspainetta voi muuttaa hytistä. Mutta monessako henkilöautossa se onnistuu?

Onhan niitä joitain offroad autoja missä on se systeemi. Mutta harvoin ne kelit muuttuu niin nopeasti että kesken ajon tarvitsee muuttaa. Maanteillä ja pienemmilläkin teillä pärjää kitkoilla. Jos tietää että menee esimerkiksi meren tai järven jäälle ajamaan, laittaa vaikka kotona oikeat paineet sisään. Akkukäyttöisiäkin kompuroita saa.
 
Meneekö 205/60R16 nastarenkaat Avensis (-08) alle? Tai en oo varma, onko todellinen vm. 2007, koska pulttijako 5*100 (08--> pitäis kai olla 5*114,3?). Anyway Trafin tyyppihyväksytyissä koot 205/55R16 ja 215/50R17. Ja alle menemisen lisäks mahtuuko pyörimään ongelmitta yms.?
 
Meneekö 205/60R16 nastarenkaat Avensis (-08) alle? Tai en oo varma, onko todellinen vm. 2007, koska pulttijako 5*100 (08--> pitäis kai olla 5*114,3?). Anyway Trafin tyyppihyväksytyissä koot 205/55R16 ja 215/50R17. Ja alle menemisen lisäks mahtuuko pyörimään ongelmitta yms.?
Tyyppihyväksyntää parempi olisi katsoa mitkä kumit niillä talvivanteilla on tällä hetkellä (tai peräti vanteen leimasta sen leveys), kun jos vannekoko (halkaisija tai leveys) sattuukin olemaan jotain muuta. Moni kun ei tyyppihyväksytä asentaessaan jotain aftermarket vanteita/kumeja.

Tuo jälkimmäinen tyyppihyväksytty koko kun on R17, niin jos sellainen vanne löytyy, niin tietysti ei R16 rengas mene.
205/55R16 -> 205/60R16 muutos pitäisi olla ihan ok, mittarivirhe näyttäisi muuttuvan +3, eli jos 55 renkaalla 100km/h nopeudessa todellinen olisi 95km/h, niin uusi todellinen olisi 98km/h (jos ymmärrän laskurin oikein) Rengaslaskuri

Tämä sivu on varsin kattava tuohon renkaankoon mittailuun, kun voi laittaa myös nuo rengaskotelon mitat sekä vanteen leveyden ja offsetin tarvittaessa (laitoin jotain satunnaista esimerkiksi):
 
Tyyppihyväksyntää parempi olisi katsoa mitkä kumit niillä talvivanteilla on tällä hetkellä (tai peräti vanteen leimasta sen leveys), kun jos vannekoko (halkaisija tai leveys) sattuukin olemaan jotain muuta. Moni kun ei tyyppihyväksytä asentaessaan jotain aftermarket vanteita/kumeja.

Tuo jälkimmäinen tyyppihyväksytty koko kun on R17, niin jos sellainen vanne löytyy, niin tietysti ei R16 rengas mene.
205/55R16 -> 205/60R16 muutos pitäisi olla ihan ok, mittarivirhe näyttäisi muuttuvan +3, eli jos 55 renkaalla 100km/h nopeudessa todellinen olisi 95km/h, niin uusi todellinen olisi 98km/h (jos ymmärrän laskurin oikein) Rengaslaskuri

Tämä sivu on varsin kattava tuohon renkaankoon mittailuun, kun voi laittaa myös nuo rengaskotelon mitat sekä vanteen leveyden ja offsetin tarvittaessa (laitoin jotain satunnaista esimerkiksi):

Joo, siis alla on nyt 215/50R17 kesärenkaat.
Nuo 205/60R16 tulivat auton mukana (väärällä pulttijaolla), joten ne olisin vaihtamassa ostamilleni 5*100 16" vanteille.

Joo, mun mielestä maalaisjärjellä myös pitäisi mennä, mutta en näistä hirveästi ymmärrä. Nyt olen jonkun verran joutunut selvittelemään kun oon kysellyt ja etsinyt netistä, mutta mitään varmaa tai yksiselkoista vastausta en ole saanut.

Maanantaina olis vanteille asennus, joten kiva olisi tietää ettei tule turhaa työtä tehtyä - ja jos tietäis ettei mene, voisi myydä nämä (kuitenkin hyvät) nastat ja ostaa vaan uuden setin. Mutta tähän mennessä ei löytynyt sopivaa, joten sillä päädyin tähän. Ja olishan tää paras ja kustannustehokkain ratkaisu, mikäli sopivat.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 707
Viestejä
4 563 380
Jäsenet
75 011
Uusin jäsen
Pro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom