Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Unohtamatta että sillä eu vaatimukset täyttävällä japanilaislaatuisella tavaralla on sitten myös eu vaatimukset täyttävän japanilaislaatuisen tavaran hinta.
Sellainen myös tuntuu käteen aika paljon kivemmalta kuin ryssälaadun vaatimukset lähes täyttävä kiinalaistavara. Tai vieläkin huonompi afrikkalaatu joka ei kelpaa edes myytäväksi perseaukisille Kiinassa. E: Taisin sortua liioitteluun. Kai sitä kaikkein huonointa ö-luokkaa menee kotimarkkinoillekin, saattaa mennä jopa valtaosa siitä.
 
Muistaakseeni ei puhuttu laadusta vaan siita kuinka helppo CCP on vakoilla teita. Jossain PS5 on vaikea saada CCP omaa koodia pyorimaan mutta halvemman paan elektroniikasta kukaan ei tieda.
 
Muistaakseeni ei puhuttu laadusta vaan siita kuinka helppo CCP on vakoilla teita.
Helppohan sitä muistia on virkistää ja keskustelu sivusi tuotteiden kiinalaista alkuperää laajemminkin. Itse toki aloitin sillä pointilla, etten tykkää kiinalaisista siruista verkkoon kytketyissä laitteissani. En myöskään tykkää heikkolaatuisesta kehitysmaatavarasta tietyissä tuotekategorioissa esim. tallissani paloturvallisuussyistä, ja se koskee yhtäläisesti huonoa valkovenäläistä tekniikkaa kuin kiinalaista yölaatua.

On siis useita erilaisia syitä joskus välttää "kiinalaista" tavaraa eri syistä ja "kiinalaisen" eri merkityksissä. Kaikki kiinalainen tavara ei toki ole millään tavalla huonoa, ja sen tietänee jokainen 2020-luvulla.
Jossain PS5 on vaikea saada CCP omaa koodia pyorimaan mutta halvemman paan elektroniikasta kukaan ei tieda.
Joo, ja äkkiseltään luulisi, että pääosin edellä mainitut mahdollisesti kiinalaisia siruja sisältävät modernit ei-kiinalaiset henkilöautot ovat lähempänä ensimmäistä joskin melkein yhtä kaukana molemmista. Jos nyt ei puhuta mistään kiinamerkin puoluetta palvelevasta elektroniikkakokonaisuudesta. En ihan heti oleta että vaikkapa korealaisen auton ajoavustin on takaportin kautta saastutettavissa aiheuttamaan länkkärien tolppaanajoja kun puolue käskee. Riippumatta siitä, sisältääkö Hyundain piirilevy kiinalaisia puolijohteita.

Tietysti alle satasen miniöljykamiinan tapauksessa ajattelen asiaa enemmän vitsillä. Sellaiseen tuskin on mitään intressiä moista kenenkään rakennella. Ne saattavat olla jo luonnostaan riittävän vaarallisia vaikuttaakseen sabotaasilta.
 
En ole edes tajunnut että ihan noin halvaksi on mennyt. Tuohan olisi vähemmän kuin säästämäni 500 listalta karsitusta säteilylämmittimestä. Mutta ovatko luotettavia/turvallisia? Mitä tuotetta suosittelisit? Pitäisi toimia bensalla.

Periaatteessa siis voisin asentaa omakätisesti jonkun Alibaban "webaston" ja tulisi hyvä mieli säästöstä, työsaavutuksesta ja talviautoilun mukavuudesta. Mutta mitäs jos sen jälkeen ajaa auton kerran konehallin nurkkaan tai talon viereen ja se syttyy palamaan? Tuleeko tonnin säästöstä kuusinumeroinen lasku kun vakuutusyhtiö pesee kätensä? :hmm:



Olen joskus laiskuudesta tai kipeän selän tai kissan hautauksen takia toiminut samoin, vaikka se ei varsinaisesti ole konemiehen tapa käsitellä moottoria. Muita moralistisia argumentteja tätä vastaan pidän mitättöminä, se on tavallaan ihan kätevää tilanteen sitä suosiessa, jos nyt ei loppuelämän ratkaisuksi.

En tosin samalla tupakoinut autoa pilalle.

Eihän nyt autossa pidä tupakoida. Itse jos lämmitän autoa tyhjäkäynnillä pihalla, niin pistän sisäilmankierron päälle siksi aikaa kun tupakkaa poltan ulkona. Muuten ne savut voi olla auton sisällä.


Muuten siis lohkari ja sisälämppäri. Jos ei mahdollista niin ylläoleva. Enkä välitä tyhjäkäyntisäännöistä.
 
Itse jos lämmitän autoa tyhjäkäynnillä pihalla, niin pistän sisäilmankierron päälle siksi aikaa kun tupakkaa poltan ulkona. Muuten ne savut voi olla auton sisällä.
Hyvä huomio, tuo on muutenkin syytä tehdä sikäli kun ei ole kosteusongelmaa vaan pakkassään energiataloudellinen probleema käsillä. Vaikuttaa lämmityslaitteen lämpöhäviöön ihan helvetisti. Auto lämpiää nopeammin tai siis ylipäänsä lämpiää. Muistan kuinka joskus lähdön viivästyessä kävin jo autossa ja lämpömittari oli noussut normaaliasentoon. Piti vielä palata taloon jossa kestikin vartti. Seuraavaksi autoon mennessäni huomasin että lämpömittari oli laskenut ihan alarajalle eli olisiko siinä autossa "alle 50". Miksikö? Koska sisäkierron ajastin oli potkaissut sen pois ja lämmityslaite veti -25 C ilmaa sisälle täyttä vauhtia ja heitti lämmitettyä sisäilmaa harakoille. Tällöin tietenkin jäähdytysnestekierron lämpöhävikki lämmityslaitteen kennon kautta on paljon suurempi. Jos yksinkertaistetaan, dT olisi 115 astetta vs. 70 astetta. Tietysti oikeasti se hakee jonkun tasapainon, koska vesi ei enää ole 90-asteista kun röörin täydeltä on minuuttitolkulla päästetty -25 kennon läpi ja sisään.

Tapauskohtaisesti, jos ei ole huolta auton huurtumisesta, voi jopa aloittaa lämmityskäytön siten ettei lämmityslaite edes lämmitä sisätilaa. Tällöin veden lämpö nousee nopeimmin ja taloudellisimmin.
 
Hyvä huomio, tuo on muutenkin syytä tehdä sikäli kun ei ole kosteusongelmaa vaan pakkassään energiataloudellinen probleema käsillä. Vaikuttaa lämmityslaitteen lämpöhäviöön ihan helvetisti. Auto lämpiää nopeammin tai siis ylipäänsä lämpiää. Muistan kuinka joskus lähdön viivästyessä kävin jo autossa ja lämpömittari oli noussut normaaliasentoon. Piti vielä palata taloon jossa kestikin vartti. Seuraavaksi autoon mennessäni huomasin että lämpömittari oli laskenut ihan alarajalle eli olisiko siinä autossa "alle 50". Miksikö? Koska sisäkierron ajastin oli potkaissut sen pois ja lämmityslaite veti -25 C ilmaa sisälle täyttä vauhtia ja heitti lämmitettyä sisäilmaa harakoille. Tällöin tietenkin jäähdytysnestekierron lämpöhävikki lämmityslaitteen kennon kautta on paljon suurempi. Jos yksinkertaistetaan, dT olisi 115 astetta vs. 70 astetta. Tietysti oikeasti se hakee jonkun tasapainon, koska vesi ei enää ole 90-asteista kun röörin täydeltä on minuuttitolkulla päästetty -25 kennon läpi ja sisään.

Tapauskohtaisesti, jos ei ole huolta auton huurtumisesta, voi jopa aloittaa lämmityskäytön siten ettei lämmityslaite edes lämmitä sisätilaa. Tällöin veden lämpö nousee nopeimmin ja taloudellisimmin.
"you're telling me for 40 years i could have doing this 'aint no way."

/mut tuli mielee että jos väännän ilmastoinnin päälle ja kylmälle sen parin minuutin ajaksi ja sisäilmapuhallus vain käyttöön..olisko ideaa? Autossa on sisätilanlämmitin ja ulkona pakkasta -20c, niin vaikka millä logiikalla ajattelen, niin ilmastoinnilla kylmin ilma mitä tulee on jotain +17c. On se pakkasella silti viellä "lämmintä".
Vai tulisko lämpötilanupikka kääntää siihen keskelle, ettei ole kuumaa eikä kylmää?
 
/mut tuli mielee että jos väännän ilmastoinnin päälle ja kylmälle sen parin minuutin ajaksi ja sisäilmapuhallus vain käyttöön..olisko ideaa? Autossa on sisätilanlämmitin ja ulkona pakkasta -20c, niin vaikka millä logiikalla ajattelen, niin ilmastoinnilla kylmin ilma mitä tulee on jotain +17c. On se pakkasella silti viellä "lämmintä".
Vai tulisko lämpötilanupikka kääntää siihen keskelle, ettei ole kuumaa eikä kylmää?
En osaa sanoa varmaksi tietämättä tarkkaan mitä tässä tarkoitetaan
  • ilmastoinnilla
  • sisäilmapuhalluksella
  • sisätilanlämmittimellä
  • lämpötilanupikalla

Ilmastoinnilla yleensä käsitän jäähdytyslaitetta. Se ei edes käynnisty pakkasessa vaikka sen käskee, paloi merkkivalo tai ei. Se ei myöskään lämmitä.

Tässä siis tarkoitin tilannetta, jossa kylmän polttomoottoriauton kylmä moottori kylmäkäynnistetään lämmityskäytölle. Esilämmitysjärjestelmiä ei ole, ei myöskään sisätilanlämmitintä. Ei verkkovirtaa, ei webaston esilämmitystä. Kenties joskus on webasto jota aletaan samalla autoa startatessa hehkuttaa, jos nyt sellainen skenaario esitetään.

Mistä se +17-asteinen ilma tulisi? PTC:n avulla tuulilasille?

Jos "lämpötilanupikka" tarkoittaa perinteisen tyylistä lämmityslaitteen käyttöpaneelia, se keskiasento ei tarkoita ettei ole kuumaa eikä kylmää. Se tarkoittaa että noin puolet tai jokin muu vastaava osuus lämmitystehosta on käytössä.
 
Toimiihan "ilmastoinnin avulla jäähdytys" myös käänteiseen suuntaan. Lämpövalinta täysille, AC päälle ja puhallus laseille niin varmasti sulavat nopeammin myös tyhjäkäynnillä. Omassa vanhassa Siittimessä taitaa AC mennä ärsyttävästi itsestään päälle kun auto huomaa em. asetuksen ja ulkona on riittävän kylmä.
 
Toimiihan "ilmastoinnin avulla jäähdytys" myös käänteiseen suuntaan. Lämpövalinta täysille, AC päälle ja puhallus laseille niin varmasti sulavat nopeammin myös tyhjäkäynnillä. Omassa vanhassa Siittimessä taitaa AC mennä ärsyttävästi itsestään päälle kun auto huomaa em. asetuksen ja ulkona on riittävän kylmä.
Olen kans ihmetellyt aina tätä miksi AC menee päälle keskellä talvea. Vähän vaikea pysyä keskustelussa mukana, mutta ymmärsin, että @Tonnin Seteli puhui sisäkierrosta, joka paukkasi itsekseen pois päältä joten autoon vedettiin kylmää pakkasilmaa lämmitettäväksi kun piti kierrättä auton sisällä jo hieman lämmitettyä ilmaa sen sijaan.

Sen jälkeen @Diablo IV taas puhuu siitä tavoitelämpötilan säädöstä eli vaikka sen laittaa "minimille" joka on luokkaa +17°C niin se lämmittää pakkasella silti? Joo, siis jos sulla on lämmitys päällä (ja toivottavasti se sisäkierto päällä), auto lämpiää pakkasella ihmiskeholle lämpimäksi pidit tavoitelämpötilana sitten +17°C tai +25°C, ensin mainittu tavoite vain saavutetaan vähän nopeammin. En tiedä ymmärsinkö oikein.

Se sisäkierto on tämä:
nimetön666.png
 
Mietin että jos tuon lohkolämmittimen kaveriksi asentaisi kiinteän ylläpitolaturin. Mutta toisaalta ongelmia yleensä kai tulee lähinnä jos ajelee jatkuvasti ihan lyhyitä pätkiä, tai akku alkaa olla lopussa. Ja uusi akku maksaa vähemmän kuin tuollainen laturi.
 
Mietin että jos tuon lohkolämmittimen kaveriksi asentaisi kiinteän ylläpitolaturin. Mutta toisaalta ongelmia yleensä kai tulee lähinnä jos ajelee jatkuvasti ihan lyhyitä pätkiä, tai akku alkaa olla lopussa. Ja uusi akku maksaa vähemmän kuin tuollainen laturi.
Eikö akkulämmitin olisi kätevä? Invertterillä saa jopa ajonaikaisen akunlämmittimen, jos ei halua schuko-pistokkeeseen aamuyöksi ajastella.
 
Eikö akkulämmitin olisi kätevä? Invertterillä saa jopa ajonaikaisen akunlämmittimen, jos ei halua schuko-pistokkeeseen aamuyöksi ajastella.
No tuokin voisi olla vaihtoehto. Toisaalta lieköhän oikeasti tarpeellista. Jos epäilyttää, niin voihan sitä käyttää akun välillä kotona sisällä laturissa, ja sitten ostaa uuden jos alkaa näyttää huonolta.
 
No tuokin voisi olla vaihtoehto. Toisaalta lieköhän oikeasti tarpeellista. Jos epäilyttää, niin voihan sitä käyttää akun välillä kotona sisällä laturissa, ja sitten ostaa uuden jos alkaa näyttää huonolta.
Muutamana viime talvena on tullut ladattua älylaturilla yön yli akkua jos on ollut pidempi kylmä jakso ja sitten lauhtunut. Ajot muuten pääosin työmatkaa (alle 20 km suuntaansa) ja akku on varmasti jääkylmä kaiken aikaa niin tuo ehkä vähän edesauttanut akun pysymistä käyttökunnossa.
 
Eihän se ilmastointi päälle talvella mene, mutta autosta riippuen se voi käyttää niitä ilmastoinnin ilmankiertoasetuksia.

Pääsääntösesti sisäkierto lumisilla matoilla on lyhyemmässä ajossa huono idea, ei poistu kosteus. Pitkillä pätkillä oon itsekin käytellyt sitä sisäkiertoa kovilla pakkasilla niin saa piirun kuumempaa ilmaa sisään.
 
Eikö akkulämmitin olisi kätevä? Invertterillä saa jopa ajonaikaisen akunlämmittimen, jos ei halua schuko-pistokkeeseen aamuyöksi ajastella.
Sitä ei kannata tehdä invertterin kautta. On olemassa 12 voltin järjestelmään liitettäviä akkulämmittimiä, jotka menevät päälle järjestelmän jännitteen raja-arvon mukaan, esim. noin 13 voltissa. Tällainen toimii ajonaikaisena lämmittimenä ja jos käytetään ylläpitolaturia, samaa rahaan esilämmittimenä.
 
Eikö akkulämmitin olisi kätevä? Invertterillä saa jopa ajonaikaisen akunlämmittimen, jos ei halua schuko-pistokkeeseen aamuyöksi ajastella.
12 voltin kiinteä akun lämmitin oikein hyvä ja toimiva. Vanha Suomalainen keksintö.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on erikoinen ongelma. Asennutin muutama viikko sitten Defan lämpöpaketin autoon + akun ylläpitolaturin. Nyt sitten ekaa kertaa tuota testasin niin lyö aina vikavirtasuojan päälle. Kokeilin Defan uudella ja vanhalla johdolla niin sama homma, ilman ja sisätilanlämmittimen kanssa. Sitten kokeilin naapurin vihreällä johdolla joka ilmeisesti joku tarvike- tai kiinakaapeli niin sen kanssa ei mitään ongelmaa.

Mutta noilla alkuperäisten kans heti vikavirta päälle. Vikavirta ei mene päälle kun laittaa sisätilanlämppärin suoraan tolppaan kiinni. Mistähän ongelmaa lähteä ratkaisemaan, vai mennäkkö laitteet asentaneen yrityksen pakeille ihmettelemään hommaa.

Vai onko noissa Defan johdoissa joku juttu tai sitten lämpöpaketti/ylläpitolaturi joku bugi? Tosiaan tarvikejohdolla toimii, mutta alkuperäisellä ei ja kaikki toimii kun ei ole auton Defa-asennuksia välissä kuormana.

Ei mene mun järkeen nyt tämä, ymmärtäisin jos kaikilla lämmitysjohdoilla sama homma ettei toimi niin vikaa olisi helppo paikantaa näihin autoon asennettuihin juttuihin.

Edit. Vielä sen verran testailua, että talouden toisesta autosta otin kans johdon joka on ollut tehdasasennuksessa mukana niin sillä taas toimi ilman, että vikavirta menee päälle. Eli talouden 3 johdosta yhdellä oman auton Defa-järjestelmä toimii, joista yksi on täysin uusi ja käyttämätön (mukana tullut), yksi käytetympi ja yksi pari vuotta vanha jolla siis toimii. Talouden toisen auton Defan lohko+sisätila toimii kaikilla.

Olen yhtä kysymysmerkkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Kärkkäisellä olisi Motorwerk Qtherm 1000W letkulämmitin aika edullisesti, 79eur. Onko kellään kokemuksia tästä?

Motorwerk Qtherm 1000W moottorinlämmitin ja kytkentäsarja | Karkkainen.com verkkokauppa
Yhden tuollaisen joskus ostin ja koitin asentaa.
Tuntui että nuo piuhat ei mene pohjaan asti lämppärissä, lopulta lämppäristä liitin murtui -> tuli uusi takuusta.
Koitin asentaa konehuoneeseen mutta nuo letkujen nipat ja piuhan lähtösuunta oli huonot omaan kohteeseen että palautin koko vermeen ja tilasin tt thermon tilalle jossa ei mitään ongelmia mitenkään päin.

TT thermoja on nyt tullut kolmeen autoon laitettua ja olen kyllä niihin ollut tyytyväinen.
Thermoissa tosiaan letkut ja piuhat lähtee vain kahteen suuntaan kun qthermissä kolmeen.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on erikoinen ongelma. Asennutin muutama viikko sitten Defan lämpöpaketin autoon + akun ylläpitolaturin. Nyt sitten ekaa kertaa tuota testasin niin lyö aina vikavirtasuojan päälle. Kokeilin Defan uudella ja vanhalla johdolla niin sama homma, ilman ja sisätilanlämmittimen kanssa. Sitten kokeilin naapurin vihreällä johdolla joka ilmeisesti joku tarvike- tai kiinakaapeli niin sen kanssa ei mitään ongelmaa.

Mutta noilla alkuperäisten kans heti vikavirta päälle. Vikavirta ei mene päälle kun laittaa sisätilanlämppärin suoraan tolppaan kiinni. Mistähän ongelmaa lähteä ratkaisemaan, vai mennäkkö laitteet asentaneen yrityksen pakeille ihmettelemään hommaa.

Vai onko noissa Defan johdoissa joku juttu tai sitten lämpöpaketti/ylläpitolaturi joku bugi? Tosiaan tarvikejohdolla toimii, mutta alkuperäisellä ei ja kaikki toimii kun ei ole auton Defa-asennuksia välissä kuormana.

Ei mene mun järkeen nyt tämä, ymmärtäisin jos kaikilla lämmitysjohdoilla sama homma ettei toimi niin vikaa olisi helppo paikantaa näihin autoon asennettuihin juttuihin.

Edit. Vielä sen verran testailua, että talouden toisesta autosta otin kans johdon joka on ollut tehdasasennuksessa mukana niin sillä taas toimi ilman, että vikavirta menee päälle. Eli talouden 3 johdosta yhdellä oman auton Defa-järjestelmä toimii, joista yksi on täysin uusi ja käyttämätön (mukana tullut), yksi käytetympi ja yksi pari vuotta vanha jolla siis toimii. Talouden toisen auton Defan lohko+sisätila toimii kaikilla.

Olen yhtä kysymysmerkkiä.
Veisin takaisin sinne liikkeeseen, jos se ei toimi sillä mukana tulleella piuhalla.
 
Näin täytyy tehdä, joku tässä nyt menee yli oman ymmärryksen koska johdot mittaamallakaan en löytänyt selkeää eroa mistä syy voisi johtua.
Äkkiä olisin sanonut, että siitä uudesta johdosta on jotkin karvat tms poikki joka sitten aiheuttaa vikavirtasuojan laukeamisen kun yrittää isolla kuormalla... Mut jos olet mitannut niin en kyllä sitten tiedä. Toimiiko se oma johtosi niissä toisissa autoissa, jos niiden johdot toimivat sinun? Mut kerro mitä selviää liikkeessä
 
Viimeksi muokattu:
Äkkiä olisin sanonut, että siitä uudesta johdosta on jotkin karvat tms poikki joka sitten aiheuttaa vikavirtasuojan laukeamisen kun yrittää isolla kuormalla... Mut jos olet mitannut niin en kyllä sitten tiedä. Toimiiko se oma johtosi niissä toisissa autoissa, jos niiden johdot toimivat sinun? Mut kerro mitä selviää liikkeessä

Oma johto ja kaksi muutakin toimii talouden toisessa autossa ongelmitta.
 
^On tuolla turkkilaisellakin metodit... Olen kyllä kuullut kertakäyttögrillistä ja puhalluslampusta, mutta tuollainen avotuli, niin ihme ettei koko auto palanut.
 
^On tuolla turkkilaisellakin metodit... Olen kyllä kuullut kertakäyttögrillistä ja puhalluslampusta, mutta tuollainen avotuli, niin ihme ettei koko auto palanut.
Täällä joskus 90 luvulla oli ryhmä venäläisiä koululaisia talvella jollain retkellä venäläisellä linja-autolla ja yöpyivät paikallisella koululla. Pakkasyön jälkeen se ei meinannut käynnistyä niin Iigorit pykäs pikku tulen moottorin alle. Siihenhän se koulun pihalle paloi koko linja-auto lopulta.
 
Kärkkäisellä olisi Motorwerk Qtherm 1000W letkulämmitin aika edullisesti, 79eur. Onko kellään kokemuksia tästä?

Motorwerk Qtherm 1000W moottorinlämmitin ja kytkentäsarja | Karkkainen.com verkkokauppa

Tässä asennusohje
https://img.karkkainen.com/kayttooh..._moottorinlammitin_ja_kytkentasarja_FI_SV.pdf

Näyttää ihan samalta kuin viime vuonna golfiin laittamani puuilon vastaava. Toimii ja on riittävän tehokas ainakin tuolle 1.6d esikammiolle.
 
Äkkiä olisin sanonut, että siitä uudesta johdosta on jotkin karvat tms poikki joka sitten aiheuttaa vikavirtasuojan laukeamisen kun yrittää isolla kuormalla... Mut jos olet mitannut niin en kyllä sitten tiedä. Toimiiko se oma johtosi niissä toisissa autoissa, jos niiden johdot toimivat sinun? Mut kerro mitä selviää liikkeessä

Jokatapauksessa tilanne on simppeli. Vika on johdoissa tai liittimessä ja lyö hieman läpi auton runkoon.

Oma johto ja kaksi muutakin toimii talouden toisessa autossa ongelmitta.
En ole mikään sähkömies mutta yritin vilkaista. Pähkäilin asiaa enkä osannut sanoa mitään järkevää. Ajattelin jopa että itse asennuksessa voisi olla vikaa ja toimivissa johdoissa kevi poikki, mikä teoriassa voisi jossain olosuhteissa selittää kaiken, mutta en tosiaan pidä tätäajatusta järkevänä.

Sen sijaan järkeen kävisi, että sekä johdoissa että liittimissä on sopivasti paskaa tai huonoutta, ja ongelma ilmenisi kun esim. suolainen tulppa työnnetään suolaiseen rasiaan. Muut yhdistelmät toimisivat. :hmm:

Nämä nykymuodin mukaiset miniatyrisoidut auton lämmityspistokkeethan eivät ole koskaan olleet ihan ongelmia vailla. Rakenne on niin pieni, että pahimmillaan vähän väärästä muovista valettu halpisjohto on ollut mahdollista työntää kuluneeseen toosaan kolmella tavalla, mikä on tietysti joka kolmas kerta varsin helvetin vaarallista, potentiaalisesti. Samoin se kuluminen ja likaantuminen on aina ongelma, kun näitä varusteitahan tietysti käytetään juuri siellä, missä on suuren osan vuotta tiellä myös loskaa, suolaa ja paskaa kuten esim. Suomessa.
 
Taitolajihan tuo on kuten videolta näkyy. Muutoin palaa koko auto. Hyvin äijä säätelee lämpöä. Sama pätee kebabin paistamiseen...

Oon lukenut tai kuullut että jossain siperian tienoilla yksi tapa on laskea autosta öljyt ja viedä ne sisälle lämpimään. Seuraavaksi videon tavalla esilämmitys avotulella, ne lämpimät öljyt takaisin koneeseen ja kovaa ajoa. Jotenkin noin.
 
Nyt on erikoinen ongelma. Asennutin muutama viikko sitten Defan lämpöpaketin autoon + akun ylläpitolaturin. Nyt sitten ekaa kertaa tuota testasin niin lyö aina vikavirtasuojan päälle. Kokeilin Defan uudella ja vanhalla johdolla niin sama homma, ilman ja sisätilanlämmittimen kanssa. Sitten kokeilin naapurin vihreällä johdolla joka ilmeisesti joku tarvike- tai kiinakaapeli niin sen kanssa ei mitään ongelmaa.

Mutta noilla alkuperäisten kans heti vikavirta päälle. Vikavirta ei mene päälle kun laittaa sisätilanlämppärin suoraan tolppaan kiinni. Mistähän ongelmaa lähteä ratkaisemaan, vai mennäkkö laitteet asentaneen yrityksen pakeille ihmettelemään hommaa.

Vai onko noissa Defan johdoissa joku juttu tai sitten lämpöpaketti/ylläpitolaturi joku bugi? Tosiaan tarvikejohdolla toimii, mutta alkuperäisellä ei ja kaikki toimii kun ei ole auton Defa-asennuksia välissä kuormana.

Ei mene mun järkeen nyt tämä, ymmärtäisin jos kaikilla lämmitysjohdoilla sama homma ettei toimi niin vikaa olisi helppo paikantaa näihin autoon asennettuihin juttuihin.

Edit. Vielä sen verran testailua, että talouden toisesta autosta otin kans johdon joka on ollut tehdasasennuksessa mukana niin sillä taas toimi ilman, että vikavirta menee päälle. Eli talouden 3 johdosta yhdellä oman auton Defa-järjestelmä toimii, joista yksi on täysin uusi ja käyttämätön (mukana tullut), yksi käytetympi ja yksi pari vuotta vanha jolla siis toimii. Talouden toisen auton Defan lohko+sisätila toimii kaikilla.

Olen yhtä kysymysmerkkiä.
Jos esimerkiksi siinä tarvikekaapelissa nolla ja vaihe tulevat toisinpäin nin joku vähän vuotava asennus autossa voisi tehdä tuon. Jos vuotopaikka olisi nollajohdon ja maan välillä niin vikavirtasuoja ei laukea, ja jos vuoto tulee vaiheen ja maan väliin niin vikuri laukeaa.

Tarvike tai orkkiskaapelin nollan ja vaiheen järjestyksellä ei ole mitään standardia tai oikeaa vaihtoehtoa mutta vikatilanteissa käytöksessä voi olla eroa. Teorian voisi testata laittamalla orkkis defajohdon toisinpäin seinäpistorasiaan.
 
Jos esimerkiksi siinä tarvikekaapelissa nolla ja vaihe tulevat toisinpäin nin joku vähän vuotava asennus autossa voisi tehdä tuon. Jos vuotopaikka olisi nollajohdon ja maan välillä niin vikavirtasuoja ei laukea, ja jos vuoto tulee vaiheen ja maan väliin niin vikuri laukeaa.

Tarvike tai orkkiskaapelin nollan ja vaiheen järjestyksellä ei ole mitään standardia tai oikeaa vaihtoehtoa mutta vikatilanteissa käytöksessä voi olla eroa. Teorian voisi testata laittamalla orkkis defajohdon toisinpäin seinäpistorasiaan.
En osta teoriaa koska virta on sama koko lenkissä L -> N. Tästä johtuen saman vähäisen vuotovian aiheuttama vikavirta olisi identtinen riippumatta töpselinkääntelystä.
 
Toimiihan "ilmastoinnin avulla jäähdytys" myös käänteiseen suuntaan. Lämpövalinta täysille, AC päälle ja puhallus laseille niin varmasti sulavat nopeammin myös tyhjäkäynnillä. Omassa vanhassa Siittimessä taitaa AC mennä ärsyttävästi itsestään päälle kun auto huomaa em. asetuksen ja ulkona on riittävän kylmä.
ei ilmastoinnissa ole tarpeeksi painetta jotta se lähtisi pakkaskelillä päälle
 
ei ilmastoinnissa ole tarpeeksi painetta jotta se lähtisi pakkaskelillä päälle
En kommentoi paineeseen mutta tietyissä jenkeissä lähti kompura rolisemaan pakkasillakin jos oli ac asennossa ilmastointi (lasille). Meteli sitten sen mukainen, ongelmasta pääsi nappaamalla painekytkimen töpselin irti.
 
En kommentoi paineeseen mutta tietyissä jenkeissä lähti kompura rolisemaan pakkasillakin jos oli ac asennossa ilmastointi (lasille). Meteli sitten sen mukainen, ongelmasta pääsi nappaamalla painekytkimen töpselin irti.
Omassa autossa menee kompura päälle jos tuulilasille iskee puhalluksen myös. Muutenhan kompuraa turha käyttää talvella.
 
En kommentoi paineeseen mutta tietyissä jenkeissä lähti kompura rolisemaan pakkasillakin jos oli ac asennossa ilmastointi (lasille). Meteli sitten sen mukainen, ongelmasta pääsi nappaamalla painekytkimen töpselin irti.
Ne on olleet rikki esim. painekytkin oikkarissa, tai väärin säädetty.
 
Nyt on erikoinen ongelma. Asennutin muutama viikko sitten Defan lämpöpaketin autoon + akun ylläpitolaturin. Nyt sitten ekaa kertaa tuota testasin niin lyö aina vikavirtasuojan päälle. Kokeilin Defan uudella ja vanhalla johdolla niin sama homma, ilman ja sisätilanlämmittimen kanssa. Sitten kokeilin naapurin vihreällä johdolla joka ilmeisesti joku tarvike- tai kiinakaapeli niin sen kanssa ei mitään ongelmaa.

Mutta noilla alkuperäisten kans heti vikavirta päälle. Vikavirta ei mene päälle kun laittaa sisätilanlämppärin suoraan tolppaan kiinni. Mistähän ongelmaa lähteä ratkaisemaan, vai mennäkkö laitteet asentaneen yrityksen pakeille ihmettelemään hommaa.

Vai onko noissa Defan johdoissa joku juttu tai sitten lämpöpaketti/ylläpitolaturi joku bugi? Tosiaan tarvikejohdolla toimii, mutta alkuperäisellä ei ja kaikki toimii kun ei ole auton Defa-asennuksia välissä kuormana.

Ei mene mun järkeen nyt tämä, ymmärtäisin jos kaikilla lämmitysjohdoilla sama homma ettei toimi niin vikaa olisi helppo paikantaa näihin autoon asennettuihin juttuihin.

Edit. Vielä sen verran testailua, että talouden toisesta autosta otin kans johdon joka on ollut tehdasasennuksessa mukana niin sillä taas toimi ilman, että vikavirta menee päälle. Eli talouden 3 johdosta yhdellä oman auton Defa-järjestelmä toimii, joista yksi on täysin uusi ja käyttämätön (mukana tullut), yksi käytetympi ja yksi pari vuotta vanha jolla siis toimii. Talouden toisen auton Defan lohko+sisätila toimii kaikilla.

Olen yhtä kysymysmerkkiä.

Sen verran vielä omaan selvittelyyn jatkoa ennen ku menen liikkeeseen, että työpaikalla toimii tai toimi äskettäin kokeillessa kaikilla johdoilla. Eli todennäköisesti nyt vika on taloyhtiön vikavirtasuojassa (ehkä alkuperäinen vuodelta 2007?), täytyy pyytää se vaihtamaan niin josko sitten toimisi ja jos ei niin mennä sen jälkeen Defan asentaneeseen liikkeeseen ihmettelemään asiaa.
 
Ne on olleet rikki esim. painekytkin oikkarissa, tai väärin säädetty.
Kumma kun se sama ominaisuus on kymmenissä ja sadoissa autoissa. Liekö r12 vaikutusta aiheeseen sitten. Yhtään 134a systeemiä ei ole tullut vastaan mikä kävisi pakkasella.
 
Kumma kun se sama ominaisuus on kymmenissä ja sadoissa autoissa. Liekö r12 vaikutusta aiheeseen sitten. Yhtään 134a systeemiä ei ole tullut vastaan mikä kävisi pakkasella.
Jos painekytkimen irroitus auttaa, sitä ei ole kytketty sen ohitsekkaan. Jos kenno on +4 tms. astetta, jolloin käyntisykli loppuu, niin ei se kylmäkone sen kylmemmässä lähde käymään, ellei moottorin lämpö lämmitä kylmälaitteistoa, silloinkaan ei käyntisykli ole kovin pitkä. 70- luvun ja aikaisemmissa on yleisesti imupaineventtiilijärjestelmiä, jotka voi käydä myös pakkaskeleillä ellei kytkintä ohjata jollain ulkolämpötilan termostaatilla. En tiedä ohjataanko, enkä noita järjestelmiä juurikaan tunne. Kirjo on ollut aika suurta tuolloin ja niissä ei ole yleensä painekytkintä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä väite ei pidä paikkaansa ja pilaa muuten hyvän teorian.
En osta teoriaa koska virta on sama koko lenkissä L -> N. Tästä johtuen saman vähäisen vuotovian aiheuttama vikavirta olisi identtinen riippumatta töpselinkääntelystä.
Oleellista tuossa on että jännite maahan nähden ei ole sama koko lenkissä.

eristevika jos on vaikka 5kOhm vastusarvoltaan niin nollan ja maan väliin sattuessaan tuosta menee noin 0mA virta kun jännitettä ei ole paria volttia enempää nollan ja maan välillä. Maan ja vaiheen väliin sattueessaan tuosta menee sitten 46mA ja vikavirtasuoja laukeaa.
 
Oleellista tuossa on että jännite maahan nähden ei ole sama koko lenkissä.

eristevika jos on vaikka 5kOhm vastusarvoltaan niin nollan ja maan väliin sattuessaan tuosta menee noin 0mA virta kun jännitettä ei ole paria volttia enempää nollan ja maan välillä. Maan ja vaiheen väliin sattueessaan tuosta menee sitten 46mA ja vikavirtasuoja laukeaa.
Pätee tasasähköpiiriin.

E: Tarkkaan ottaen et taida olla väärässä. Sori siitä, olen vähän väsynyt.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 513
Viestejä
4 475 277
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom