Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Uskon. Jostain kiinanrihkamaa myyvästä nettikaupasta bongasin muuten akkulämmittimen, jossa lämpöä tasaavassa geelipussissa sähkövastus laitetaan remmikiinnityksellä akun kylkeen. Peittomallisiakin autolämmittimiä oli samaisessa kaupassa, oletan että konepellin alle tarkoitettuja.

Tuollasia kun varustais laadukkaalla termostaatilla ja vastuksella, vois olla monivuotinenkin keksintö ja hyvä värkki. Vois kuvitella jopa olevan menekkiäkin kotimaan markkinoilla. Ei sillä, että itse haluaisin lähteä hyväksyntäviidakon ja sertifikaattien maailmaan lähteä tommoista kehittämään/valmistamaan.
Patentoitu jo aikoja sitten Suomessa ja myynnissäkin. Webaston kanssa aivan ehdoton. 12v.
 
Kuinka vanhoja akkuja käytätte? Omassa bensakoneisessa Octaviassa edelleen alkuperäinen kohta 7v akku. Start-stop toimii edelleen ainakin nollakeleistä ylöspäin ja se on kai jonkinlainen indikaattori sille että akku ei ole ihan lopussa. Nyt viime aikojen -20-25 pakkasilla toki webaston kanssa ei ole ollut käynnistysongelmia. Onko pakkasten kannalta akku järkevä vaihtaa vasta sitten kun start-stop lakkaa toimimasta jos se jonkinlainen indikaattori akun kunnosta on. Onko jotakin muita merkkejä miten akun kunnosta pääsee jyvälle. Sisko ajelee vielä vanhemmalla dieselautolla ja siinäkin alkup akku vaikka kilsoja joku 160tkm ja ikääkin vielä enemmän, ehkä 10 vuotta.
 
Kuinka vanhoja akkuja käytätte?
Akku pysyy hengissä, jos sitä ladataan riittävän usein. Sen iällä ei ole juurikaan merkitystä, jos autolla ajetaan about päivittäin riittävän pitkiä matkoja. Uusikin akku simahtaa, jos autolla ei ajeta. Mun 2018 käyttöönotetun auton akku ei ottanut varausta vastaan enää nyt syksyllä. En tiedä, miten edellinen omistaja ajeli, mutta kilsojen perusteella ei kovinkaan säännöllisesti. Mä ajelin kesämökkimatkat kesällä ja n. kerran viikossa muina aikoina, start/stop lopetti yhteistyön kahden viikon seisonnan aikana viime maaliskuussa. Syksyllä mittasin akun ja se antoi ulos 12,1 V. Sitten asennutin siihen ylläpitolaturin ja annoin tolppahoitoa viikon verran, kaksi tuntia kerrallaan. Hoidon jälkeen se antoi 11,9 V. Oli päässyt jo liian huonoon kuntoon siis.

Toki se on myös autokohtaista, miten paljon se kuluttaa sähköä paikallaan jököttäessään.
 
Kuinka vanhoja akkuja käytätte? Omassa bensakoneisessa Octaviassa edelleen alkuperäinen kohta 7v akku. Start-stop toimii edelleen ainakin nollakeleistä ylöspäin ja se on kai jonkinlainen indikaattori sille että akku ei ole ihan lopussa. Nyt viime aikojen -20-25 pakkasilla toki webaston kanssa ei ole ollut käynnistysongelmia. Onko pakkasten kannalta akku järkevä vaihtaa vasta sitten kun start-stop lakkaa toimimasta jos se jonkinlainen indikaattori akun kunnosta on. Onko jotakin muita merkkejä miten akun kunnosta pääsee jyvälle. Sisko ajelee vielä vanhemmalla dieselautolla ja siinäkin alkup akku vaikka kilsoja joku 160tkm ja ikääkin vielä enemmän, ehkä 10 vuotta.
Edellisessä autossa meni akku 8 vuotiaana. Ei ollut täyttä varmuutta oliko ihan alkuperäinen, mutta todennäköisesti kyllä. Toimi kesällä hyvin, mutta talvella nyykähti pätkäajossa. Siinä oli letkulämppärin yhteydessä ylläpitolaturi, joten se saattoi piilottaa vikaa aika kauan, kun latasi samalla kun lämmitti. Nykyisestä autosta vaihdoin akun tänä syksynä ja autolla myös ikää 8 vuotta. Akku nyykähti yllättäen pari keraa webaston käytön jälkeen, vaikka aiempina vuosina auto on ilmoittanut keskeyttäneensä lämmityksen jos jännite laskenut liian alhaiseksi. Akku oli leimojen mukaan 2015 vuodelta.

Eli kyllä, akku voi kestää todella pitkään käyttökunnossa, mutta kyllä se uusi on uusi. Tuolla syksyllä uusitulla olen lämmittänyt autoa koko tämän talvikauden ilman ongelmia, vaikka päivittäiset ajot ovat luokkaa 5-25km. Viikonloppuisin enemmän jos harrastuksia tai lähimmäisten näkemistä.
 
Kuinka paljon oli kilsoja mittarissa kun nyykähtämiset tapahtuivat?

Edellisessä autossa meni akku 8 vuotiaana. Ei ollut täyttä varmuutta oliko ihan alkuperäinen, mutta todennäköisesti kyllä. Toimi kesällä hyvin, mutta talvella nyykähti pätkäajossa. Siinä oli letkulämppärin yhteydessä ylläpitolaturi, joten se saattoi piilottaa vikaa aika kauan, kun latasi samalla kun lämmitti. Nykyisestä autosta vaihdoin akun tänä syksynä ja autolla myös ikää 8 vuotta. Akku nyykähti yllättäen pari keraa webaston käytön jälkeen, vaikka aiempina vuosina auto on ilmoittanut keskeyttäneensä lämmityksen jos jännite laskenut liian alhaiseksi. Akku oli leimojen mukaan 2015 vuodelta.

Eli kyllä, akku voi kestää todella pitkään käyttökunnossa, mutta kyllä se uusi on uusi. Tuolla syksyllä uusitulla olen lämmittänyt autoa koko tämän talvikauden ilman ongelmia, vaikka päivittäiset ajot ovat luokkaa 5-25km. Viikonloppuisin enemmän jos harrastuksia tai lähimmäisten näkemistä.
 
Akku pysyy hengissä, jos sitä ladataan riittävän usein. Sen iällä ei ole juurikaan merkitystä, jos autolla ajetaan about päivittäin riittävän pitkiä matkoja. Uusikin akku simahtaa, jos autolla ei ajeta. Mun 2018 käyttöönotetun auton akku ei ottanut varausta vastaan enää nyt syksyllä. En tiedä, miten edellinen omistaja ajeli, mutta kilsojen perusteella ei kovinkaan säännöllisesti. Mä ajelin kesämökkimatkat kesällä ja n. kerran viikossa muina aikoina, start/stop lopetti yhteistyön kahden viikon seisonnan aikana viime maaliskuussa. Syksyllä mittasin akun ja se antoi ulos 12,1 V. Sitten asennutin siihen ylläpitolaturin ja annoin tolppahoitoa viikon verran, kaksi tuntia kerrallaan. Hoidon jälkeen se antoi 11,9 V. Oli päässyt jo liian huonoon kuntoon siis.

Toki se on myös autokohtaista, miten paljon se kuluttaa sähköä paikallaan jököttäessään.

Ei autolla sentään nyt päivittäin tarvitse ajaa, että akku säilyisi kunnossa vaikkei akkua aktiivisesti lataisikaan esim. ylläpitolaturilla. Toki akun saa paskaksi vaikka vuoden sisään, vaikkapa kikkailemalla Webastojen ja/tai pätkäajojen kanssa.
 
Ei autolla sentään nyt päivittäin tarvitse ajaa, että akku säilyisi kunnossa vaikkei akkua aktiivisesti lataisikaan esim. ylläpitolaturilla.
Juu, en sitä tarkoittanut. Mutta kerran viikkoon on näin kokemusasiantuntijana liian vähän. En juuri webastoakaan rohjennut käyttää, kun start/stop lakkasi toimimasta.
 
Kuinka vanhoja akkuja käytätte? Omassa bensakoneisessa Octaviassa edelleen alkuperäinen kohta 7v akku. Start-stop toimii edelleen ainakin nollakeleistä ylöspäin ja se on kai jonkinlainen indikaattori sille että akku ei ole ihan lopussa. Nyt viime aikojen -20-25 pakkasilla toki webaston kanssa ei ole ollut käynnistysongelmia. Onko pakkasten kannalta akku järkevä vaihtaa vasta sitten kun start-stop lakkaa toimimasta jos se jonkinlainen indikaattori akun kunnosta on. Onko jotakin muita merkkejä miten akun kunnosta pääsee jyvälle. Sisko ajelee vielä vanhemmalla dieselautolla ja siinäkin alkup akku vaikka kilsoja joku 160tkm ja ikääkin vielä enemmän, ehkä 10 vuotta.
Ei start & stopin toimimattomuus välttämättä tarkoita että itse "pääakku" olisi huonossa hapessa, monessa autossa tuolle on erillinen oma pikkuakku joka huolehtii virroista auton ollessa sammuneenna.

Mutta kuten tuossa todettua, säännöllinen käyttö ja lataus niin se akku voi kestää helposti 10 vuottakin. Omassa toisessa autossa alkuperäinen akku yhä paikallaan ja sillä ikää sen 8v. Toki on tuolla myös ajettu ja tosiaan ylläpitolaturi vallankin webaston kanssa on kova sana.
 
Itse laitoin sisätilalämmittimen emännän Rellun konepellin alle, kun ei meinannut inahtaakaan kolmen tunnin lämmityksen jälkeen 300w säteilylämmittimellä. Auton pitäisi olla kunnossa, eli dieselsuodatin vaihdettu alle vuosi sitten, hehkut kunnossa ja akku ladattuna. Mittaristoon tuli vain varoitus polttoainejärjestelmä viasta, eli todennäköisesti suodatin jäässä eikä polttoaine virrannut. Ehkä pitää seuraavaksi vaihtaa suodatin vasta syksyllä, niin on tuore pahimpien pakkasten aikaan. Tuo sisätilalämppäri lämmitti konetilan sen verran tehokkaasti, että pyörähti hyvin käyntiin puolen tunnin lisälämmityksen jälkeen. Sisällä tunnelma olikin lämmityksen puuttuessa kuin kirkon penkillä, ranskalainen pehmeys oli siis hetken tiessään. :rolleyes:

Joo, saman tein itse meidän autolle pari päivää sitten, kun nuo alumoottorien säteilylämmittimet on niin huonotehoisia, ja akku antaa aika toisella tavalla hönkää kun se on lämmin. Ja ottaa vastaan latausta myös.
Itse asiassa huomasin akun läömmön tehon jo nuorena, kun kulpassa ei ollut minkään valtakunnan lohkolämmitintä ja kuuden voltin akku oli kyykyssä -20 aika totaalisesti. Minulla oli sisätilalämppäri autossa jotta saisin sisälämpöjä ylös että sasi ikkunanrapsutukseen jotain tehoa. Tuolloinhan raspit tuppasi olemaan tyyliä c-kasetin kansi ,-)
Niin tai näin, keksin nostaa takapenkin ja pistää puhaltimen "samaan hintaan" puhaltamaan kohti akkua, ja vot. Tunnin päästä käfer läksi käyntiin kuin palmun alta, ihan vaan koska oli jännitettä! Se oli parikymppiselle aika ahaa-elämys.
 
@Master_Of_Disaster Ainakaan noissa vanhemmissa siis 2000-luvun alun PSA:n bensakoneissa ei pahemmin pääse huohotin jäätymään, kun letku on suoraan kuuman moottorin päällä.

Juu.
Onhan noita monenlaisia systeemejä tullu vastaan erilaisissa autoissa. Kerran jossain autossa tuuppasi öljytikun ylös, onneks ei sen isompaa kerenny tulla, esim. venttilikopan tiivisteen pullauttanu. Sekin korjaantu sillä, kun vaihto öljymerkkiä ja pari vuotta meni hyvin.
Toisessa autossa on eristetyt putket ja vastus jo tehtaalta, enkä siihen ole alkanu pahveja/suojia virittelemään. Silläkin tulee tosi lyhyttä pätkäajoa ajettua (alle 5km). Vähintään kerran viikkoon ajan öljyt kunnolla kuumaksi, about 105-110C (autossa vaan ö-lämpömittari) ja päälle vähintään vartti ajoa.



Eipä oo tullu edes katottua millaiset huohotinsysteemit noissa Ecoboost-moottoreissa on, tai muuten ihmeteltyä moottoria. Vaikka parissa autossa tuommoinen moottori ollu melkein kymmenen vuotta putkeen. Huolettomia vehkeitä ollut, ainakin pienillä kilometreillä (toinen meni vaihtoon 50tkm kohdalla ja tässä toisessa nyt reilu 82tkm).
OT. Noissa kahdessa Fordissa ainoa "vika" ollut kun tästä nykyisestä toinen xenon-etuvalo piti vaihtaa takuuseen (kovalla pakkasella meni kurvi-/korkeusmoottorit juntturiin, tms ei toiminu. Epäilen että pääsi kosteutta sisään ja jääty, tms.) ja oliko joku jäähd.nesteen anturin pieni vuoto joka huollossa vaihdettiin. Ihan periaatteesta ei oo viittiny käsiään paskata noissa takuun alaisissa, niin ei senkään takia ole tuo moottorityyppi tullut sen tutummaksi teknisessä mielessä.
Harrasteissa sitäkin enemmän puuhastelua.
 
Viimeksi muokattu:
Kokemuksia maskisuojista, onko oikeasti hyötyä pakkasilla?
Eiköhän se lähes poikkeuksetta ole hyödyllinen. Autosta riippuu, onko välttämätön. Ei kaikissa nouse lämpö normaaliksi -20 jälkeen, edes bensakoneella.

Omassakin, joka kyllä ottaa ilman suojaa maantieajossa lämmöt ainakin -30 saakka, riittää pelkkä sisälämmitys jäähdyttämään moottorin parkissa tyhmäkäynnillä jos sisäkierto menee pois päältä. Konehuoneen ilmatie vaihtelee paljon autokohtaisesti, kuten myös lämmityskennon lämmönsiirtokyky suhteessa moottorin tyhjäkäyntikulutukseen.

Kuten sanottu, myös muut laitteet voivat hyötyä viimasuojasta. Moottorin nopeampi lämpiäminen parantaa polttoainetaloutta ja matkustusmukavuutta, ajettavuuttakin. Myös moottorin kestävyys tuskin ainakaan huononee.
 
Onko sulla mitään lähdettä tuolle? Itse olen mennyt tämän ohjeen mukaan kun puhutaan moottoritilasta
SFS 5724:sta kopioituna:
Myönnän että ei. Saatan olla vakuutusyhtiöiden tai Defan propagandan uhri. Toki jollain muulla saattaa olla parempi näkemys. En lähde edes yrittämään lisähakua vielä.
 
Kuinka vanhoja akkuja käytätte? Omassa bensakoneisessa Octaviassa edelleen alkuperäinen kohta 7v akku. Start-stop toimii edelleen ainakin nollakeleistä ylöspäin ja se on kai jonkinlainen indikaattori sille että akku ei ole ihan lopussa. Nyt viime aikojen -20-25 pakkasilla toki webaston kanssa ei ole ollut käynnistysongelmia. Onko pakkasten kannalta akku järkevä vaihtaa vasta sitten kun start-stop lakkaa toimimasta jos se jonkinlainen indikaattori akun kunnosta on. Onko jotakin muita merkkejä miten akun kunnosta pääsee jyvälle. Sisko ajelee vielä vanhemmalla dieselautolla ja siinäkin alkup akku vaikka kilsoja joku 160tkm ja ikääkin vielä enemmän, ehkä 10 vuotta.
Itsellä meni tasan 8v iässä alkuperäinen akku vaihtoon (akun koodin ja valmistuspäivän perusteella). Kapasiteetti oli testerin mukaan tippunut 75% ja kehotti vaihtamaan. -20C pakkasilla yhtenä päivänä lämmitin 30min ja ajoin saman verran. Aikaisemmin oli ajettu enemmän vrt. lämmitysaika. Seuraavana päivänä akunvaihtoon lähtiessä webasto oli sammunut kesken ilmeisesti akun varauksen takia ja lähti nihkeästi käymään.
 
Kuinka vanhoja akkuja käytätte? Omassa bensakoneisessa Octaviassa edelleen alkuperäinen kohta 7v akku. Start-stop toimii edelleen ainakin nollakeleistä ylöspäin ja se on kai jonkinlainen indikaattori sille että akku ei ole ihan lopussa. Nyt viime aikojen -20-25 pakkasilla toki webaston kanssa ei ole ollut käynnistysongelmia. Onko pakkasten kannalta akku järkevä vaihtaa vasta sitten kun start-stop lakkaa toimimasta jos se jonkinlainen indikaattori akun kunnosta on. Onko jotakin muita merkkejä miten akun kunnosta pääsee jyvälle. Sisko ajelee vielä vanhemmalla dieselautolla ja siinäkin alkup akku vaikka kilsoja joku 160tkm ja ikääkin vielä enemmän, ehkä 10 vuotta.
Transittiin jouduin vaihtamaan alkutalvesta akut. Toinen ei enää ottanut varausta vastaan ja jännite jäi jumittamaan 8-9V välimaastoon. Tuosta sen olisi ensimmäisenä huomannut jos olisi mittaillut. Ikää noilla oli 11v ja olivat alkuperäiset Fordin hopea-kalsiumakut. Webasto kiusana.

Lepojännitettä mittaamalla on helpoin seurata. Akkuja myyvillä firmoilta löytyy rasitustesterit.
 
Siita akusta oli jo kaksi kennoa oikosulussa. Ja todennakoisesti muut kennot olivat jo ehtineet kiuhua pirun kuiviksi.
 
Lepojännitettä mittaamalla on helpoin seurata.
Tavallaan sillä saa helpoiten sen vaillinaisen tiedon minkä saa. Se pitää tosin osata. Aika harva epätekninen ihminen jaksaa edes kuunnella selitystä ja tuomitsee mielessään paskapuheeksi koska ei ymmärrä. :smoke:
Akkuja myyvillä firmoilta löytyy rasitustesterit.
Ja monelta harrastajalta. Rasitustestejähän on erilaisia ja se kaikkein simppelein on aika hyvä mutta sekin pitää osata ja siinä voi tulla pipi*. Sellainen yksinkertainen vastusboksi ei ole kallis.

*Kuten akkuhuollossa muutenkin. Yleensä luistellaan tuurilla.
 
Kappas! Outoa, liekö huono näkyvyys vai laput silmillä, kun en ole ennen hoksannut... Täytynee hommata moinen testiin.

Ja jos webasto paikalla niin polttoaineen esilämmitin siihen niin loppuu rassaamiset ja pitenee webaston ikä.
 
Tuo AHB, se käytännössä vaatii lohkolämitinlinjaan akkulaturin, aika harvalla on -20 asteessa akun napajännite 13 volttia. Tosin se toki pysyy pidempään, kun kerran on akkulämmitin, olipas hölmö ;-D

" Toimintaperiaate: lämmitys päälle kun akun lämpötila alle 10C ja ja akun napajännite yli 13,5V, lämmitys pois kun akun lämpötila ylittää 20C tai kun akun napajännite laskee alle 13,1 V "
 
Tuo AHB, se käytännössä vaatii lohkolämitinlinjaan akkulaturin, aika harvalla on -20 asteessa akun napajännite 13 volttia. Tosin se toki pysyy pidempään, kun kerran on akkulämmitin, olipas hölmö ;-D

" Toimintaperiaate: lämmitys päälle kun akun lämpötila alle 10C ja ja akun napajännite yli 13,5V, lämmitys pois kun akun lämpötila ylittää 20C tai kun akun napajännite laskee alle 13,1 V "
Hiukan luet jotain ammattikoulun tai lukion aapista niin ehkä asia selviää akkujen suhteen mihin tuo perustuu.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo AHB, se käytännössä vaatii lohkolämitinlinjaan akkulaturin, aika harvalla on -20 asteessa akun napajännite 13 volttia. Tosin se toki pysyy pidempään, kun kerran on akkulämmitin, olipas hölmö ;-D

" Toimintaperiaate: lämmitys päälle kun akun lämpötila alle 10C ja ja akun napajännite yli 13,5V, lämmitys pois kun akun lämpötila ylittää 20C tai kun akun napajännite laskee alle 13,1 V "
Jos Arcticin lämmittimellä haluaa lämmittää parkissa olevaa akkua niin sillon se tarvii kaverikseen ylläpitolaturin, mielellään 12A joka ei ole hölmö investointi.
 
Jos Arcticin lämmittimellä haluaa lämmittää parkissa olevaa akkua niin sillon se tarvii kaverikseen ylläpitolaturin, mielellään 12A joka ei ole hölmö investointi.
Joskus meinasin laittaa tämän kaveriksi 2A laturin. Olisiko siinä käynyt niin, että laturi olisi nostanut jännitteen ylös ja lämmitin olisi imenyt akun tyhjiin?
 
Joskus meinasin laittaa tämän kaveriksi 2A laturin. Olisiko siinä käynyt niin, että laturi olisi nostanut jännitteen ylös ja lämmitin olisi imenyt akun tyhjiin?
Ei. Ylempänä kerrottiin, että lämmitys katkeaa, kun akun jännite laskee alle 13,1V. Lämmittäisi siis käytännössä lyhyitä pätkiä.
 
Joskus meinasin laittaa tämän kaveriksi 2A laturin. Olisiko siinä käynyt niin, että laturi olisi nostanut jännitteen ylös ja lämmitin olisi imenyt akun tyhjiin?
Kyseistä lämmitintä myydään valmiina pakettina jossa kiinteä 6 amppeerin laturi.
Erittäin toimiva ilman tuota kiinteää laturiakin päivittäisessä ajossa kovillakin pakkasilla.
 
Ei. Ylempänä kerrottiin, että lämmitys katkeaa, kun akun jännite laskee alle 13,1V. Lämmittäisi siis käytännössä lyhyitä pätkiä.
Muotoillaan uusiksi: voiko akku tyhjentyä jos jännite on laturin ansiosta 14,8 V ja samaan aikaan lämmitin imee siitä 5 ampeeria?

Vai nouseeko jännite edes tuolle tasolle, jos lämmittimen kuorma ylittää laturin antotehon?

Kyseistä lämmitintä myydään valmiina pakettina jossa kiinteä 6 amppeerin laturi.
Erittäin toimiva ilman tuota kiinteää laturiakin päivittäisessä ajossa kovillakin pakkasilla.
Mun paketissa ei ainakaan ole kuin pelkkä lämmitin, solumuovia eristeeksi ja ohjainboksi. Calixilla seuraava laturikoko olisi 7A, jolla on hintaa jo mukavat 200 €.
 
Muotoillaan uusiksi: voiko akku tyhjentyä jos jännite on laturin ansiosta 14,8 V ja samaan aikaan lämmitin imee siitä 5 ampeeria?

Vai nouseeko jännite edes tuolle tasolle, jos lämmittimen kuorma ylittää laturin antotehon?
Ei voi tyhjentyä. Täyden 12V lyijyakun lepojännite on about 12,7 - 12,8V jolloin lämmitin ei lämmitä.
 
Mikäs on tällä hetkellä markkinoiden järkevin kiinteän mallin ylläpitolaturi(defan töpselillä) perus autoon? Porukoiden autolla senverran vähän ajoa ja sitten tietenkin pakko sammuttaa auto jokapaikkaan niin jonkinlainen ylläpitolaturi on hankittava ilmeisesti.
 
Kuinka vanhoja akkuja käytätte? Omassa bensakoneisessa Octaviassa edelleen alkuperäinen kohta 7v akku. Start-stop toimii edelleen ainakin nollakeleistä ylöspäin ja se on kai jonkinlainen indikaattori sille että akku ei ole ihan lopussa. Nyt viime aikojen -20-25 pakkasilla toki webaston kanssa ei ole ollut käynnistysongelmia. Onko pakkasten kannalta akku järkevä vaihtaa vasta sitten kun start-stop lakkaa toimimasta jos se jonkinlainen indikaattori akun kunnosta on. Onko jotakin muita merkkejä miten akun kunnosta pääsee jyvälle. Sisko ajelee vielä vanhemmalla dieselautolla ja siinäkin alkup akku vaikka kilsoja joku 160tkm ja ikääkin vielä enemmän, ehkä 10 vuotta.

Vajaa 7 vuotta kesti. Myös Octavia webastolla. Ei lähtenyt webasto käyntiin enää yli 30 asteen pakkasilla.
 
Puolison vuosimallin 2011 Megane 1.5 dci:ssä on tietääkseni edelleen alkuperäinen akku. Auto ostettiin talouteen sen verran miedosti ajettuna, että siinä vaiheessa akkuun tuskin oli koskettu. Kilsoja mittarissa 380tkm.
 
Omassa lämpötolpassa tuo kellokytkin paskana, eli antaa virtaa koko ajan. :vihellys:
Autossa 10A ylläpitolaturi + säteilylämmitin, mutta ei viitsisi pitää tuota päällä esim. 12h, eli on joutunut käymään paikan päällä lyömässä töpseliä sisään.
Huomasin pari päivää sitten, että markkinoilla on GSM ohjattavia pistorasioita.
Tilasin sellaisen ja Dna:lta laitenetti 1,90€/ kk.
Nyt saa kännykällä laitettua lämmitykset etänä päälle, sangen näppärää. :kahvi:

Etäohjattava pistorasia: SimPal-WS250, GSM-ulkopistorasia (IP44) - SimPal Finland
SimPal-WS250-sim.jpg


Laitenetti, 1,90€ Dna asiakkaille, muille 3,90€/kk
Laitenetti | DNA Laitenetti Plus pitää laitteet verkossa | DNA
 
omassa sitikassa kivasti akku luukun alla sisäpuolella apumiehen jalkatilassa niin tonne suuntaan puhaltamaan pakkasilla ton sisätilanlämppärin niin on lämmin akku kelillä kun kelillä...samanlainen ratkasu oli mulla aikasemmin A sarjan mersussa missä akku samassa paikassa

naapurilla oli tossa kovilla pakkasilla vähän huonompi tilanne kun akku kyykkäs. laturia ym olis ollu tarjolla mutta kun konepellin lukko päätti myös jäätyä eli akkuun ei päässy käsiks millään...hinurilla se sitten lähti pihasta toisaalle sulamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa lämpötolpassa tuo kellokytkin paskana, eli antaa virtaa koko ajan. :vihellys:
Autossa 10A ylläpitolaturi + säteilylämmitin, mutta ei viitsisi pitää tuota päällä esim. 12h, eli on joutunut käymään paikan päällä lyömässä töpseliä sisään.
Huomasin pari päivää sitten, että markkinoilla on GSM ohjattavia pistorasioita.
Tilasin sellaisen ja Dna:lta laitenetti 1,90€/ kk.
Nyt saa kännykällä laitettua lämmitykset etänä päälle, sangen näppärää. :kahvi:

Etäohjattava pistorasia: SimPal-WS250, GSM-ulkopistorasia (IP44) - SimPal Finland
SimPal-WS250-sim.jpg


Laitenetti, 1,90€ Dna asiakkaille, muille 3,90€/kk
Laitenetti | DNA Laitenetti Plus pitää laitteet verkossa | DNA
Mitähän tuo lysti kustantaa? Siis ihan siltä varalta että jotakuta muuta kiinnostaa. Itse en osta kuluttajana perserei'iltä jotka pitävät listahintojaankin salaisuuksina. Yrittäjän ominaisuudessa tietenkin joutuu pyllistämään.
 
Naapurilla oli tossa kovilla pakkasilla vähän huonompi tilanne, kun akku kyykkäs. Laturia ym. olis ollu tarjolla, mutta kun konepellin lukko päätti myös jäätyä -eli akkuun ei päässy käsiks millään...
Hinurilla se sitten lähti pihasta toisaalle sulamaan.

Kyllä pakkanen kivoja aiheuttaa, aika moni ihmeissään tankatessa, kun ei saa tankin läppää auki.
Itse yritin kuplan kanssa aikoinaan mäkilähtöä, mutta kun sitä pakkasta kerran on, ei se auto mitään alamäkeen kulkenut.
 
Mitähän tuo lysti kustantaa? Siis ihan siltä varalta että jotakuta muuta kiinnostaa. Itse en osta kuluttajana perserei'iltä jotka pitävät listahintojaankin salaisuuksina. Yrittäjän ominaisuudessa tietenkin joutuu pyllistämään.
Verkkokaupassa 119,99€ SimPal WS250 -ulkopistorasia, GSM, IP44 119,99
Itse tilasin Kärkkäiseltä, SimPal WS250 16A etäohjattava GSM ulkopistorasia | Karkkainen.com verkkokauppa , 99€ + pk. Edit. Löytyy taas hyllystä.
Tietokonekauppa, SimPal W2S250 GSM ulkopistorasia IPX4 16A/3500W, power metering, 119€ + pk.

Amazon.de myy saman firman GSM kytkettävää kuiviin tiloihin: Amazon.de gsm sisälle.
Aika edullisesti näkyy saavan tuolta ulkomailta, näitä sisäkäyttöön tarkoitettuja muutenkin:
Amazon.de sisäkäyttöön

Tuo puhelinliittymä tietysti kustantaa hieman, DNA tosiaan taitaa tarjota halvimman jos jo asiakas, 1,90€/ kk. Sisältää 100 sms viestiä/ kk.

Nyt ollut pari päivää käytössä, on kyllä näppärä.
Latasin kännykkään tuon sovelluksen, sitä kautta helppo kontrolloida.
Kun kytkee päälle tai pois, tulee myös vastausviesti kun komento meni perille jne.
Samoin voi katsoa missä tilassa tuo johto on jne.
Screenshot_2024-01-12-06-08-26-96_589aeffc9d3659e31381a8fad0e9dbe0.jpg
Screenshot_2024-01-12-06-08-40-31_589aeffc9d3659e31381a8fad0e9dbe0.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Itse kyllä toivoisin että omastakin tolpasta hajoaisi ajastin ja saisin jatkuvaa virtaa :D ei paljoa ylläpitolataukset auta kun saa vain pari tuntia kerrallaan. Illalla toki viitsii käydä vielä ajastamassa, mutta yöllä ei. Kaiken hyvän lisäksi on vielä joku ulkolämpötilaa haisteleva malli, niin ei aina ehdi edes ikkunat sulaa kun niin vähän aikaa virtaa saa leudommilla keleillä. Sisälämppärinä taitaa olla 1,7kw Defa joka sunnattu hivenen ylöspäin, kai se olis pakko yrittää viritellä tuo puhaltamaan suoraan tuulilasille jotenkin.

Ja itse varsinaiseen aiheeseen, niin ne lämmityshommat:

Tuo kohta kiertoon menevä Audi 3 litraisella diesel-koneella lämpiää 1kw TT-thermon voimin. On jo reilu 4v ollut paikoillaan eikä ole ollut ongelmia ja tuntuu ihan riittävän tehokkaalle. Tilalle tullut A5 2 litraisella bensakoneella lämpiää ihan perus letkulämppärillä. Harmi kun en tajunnut siihen päivittää tuollaista TT-thermoa, kun huollon yhteydessä vaihtoivat tuon letkulämppärin uuteen.
 
Tänään käytin elämäni ensimmäisen kerran webastoa, kun nyt autossa sellainen on. Onpas kätevä keksintö, en tiedä miten en aiemmin ole tuohon tutustunut. Talviautoilusta tuli kertaheitolla mukavampaa.
 
Tänään ajeli vastaan V90 tai V60, jonka maskin eteen oli viritelty jotain pahveja tai muoveja. Ajattelin että onpas hölmöä, noissahan on vakiona automaattisesti sulkeutuva kaihdin samaa asiaa tekemässä pl. ehkä jotkut etelässä uutena myydyt yksilöt ilman talvivarustelua. Tutkin sitten ohjekirjaa eikä siellä tuollaisesta ominaisuudesta sanota mitään niin joku wanhan liiton kuski ei sitä varmaan tajunnut. Muillakin automerkeillä on vastaavia, kannattaa omastaan tutkia ennen kuin rakentelee kaljakeissistä leikattua palasta autolle viimasuojaksi. Muistaakseni BMW:llä ja Fordilla on tuollaisia ollut, tosin niitä kehuttiin aerodynamiikkaa lisäävinä ominaisuuksina joten en tiedä osaavatko toimia kylmyydeltä suojaavina.
 
Tänään ajeli vastaan V90 tai V60, jonka maskin eteen oli viritelty jotain pahveja tai muoveja. Ajattelin että onpas hölmöä, noissahan on vakiona automaattisesti sulkeutuva kaihdin samaa asiaa tekemässä pl. ehkä jotkut etelässä uutena myydyt yksilöt ilman talvivarustelua. Tutkin sitten ohjekirjaa eikä siellä tuollaisesta ominaisuudesta sanota mitään niin joku wanhan liiton kuski ei sitä varmaan tajunnut. Muillakin automerkeillä on vastaavia, kannattaa omastaan tutkia ennen kuin rakentelee kaljakeissistä leikattua palasta autolle viimasuojaksi. Muistaakseni BMW:llä ja Fordilla on tuollaisia ollut, tosin niitä kehuttiin aerodynamiikkaa lisäävinä ominaisuuksina joten en tiedä osaavatko toimia kylmyydeltä suojaavina.
Toimivatko moiset suojat enää maailmaa nähneissä autoissa ? Osa kuitenkin hyvinkin paljon jo ajettu, ja suolavedessä uitettu.
 
Toimivatko moiset suojat enää maailmaa nähneissä autoissa ? Osa kuitenkin hyvinkin paljon jo ajettu, ja suolavedessä uitettu.
Mekaanisesti se muistuttaa sälekaihdinta, eli ei ole sen ihmeellisempää hightechiä. En ole tuollaisen hajoamisesta koskaan kuullut niin ei se varmaan mitenkään yleinen vikapaikka ole ollut vaikka Volvoissakin tainnut olla vähintään lähemmäs 10 vuotta kohta jo varusteena.
 
Tänään ajeli vastaan V90 tai V60, jonka maskin eteen oli viritelty jotain pahveja tai muoveja. Ajattelin että onpas hölmöä, noissahan on vakiona automaattisesti sulkeutuva kaihdin samaa asiaa tekemässä pl. ehkä jotkut etelässä uutena myydyt yksilöt ilman talvivarustelua. Tutkin sitten ohjekirjaa eikä siellä tuollaisesta ominaisuudesta sanota mitään niin joku wanhan liiton kuski ei sitä varmaan tajunnut. Muillakin automerkeillä on vastaavia, kannattaa omastaan tutkia ennen kuin rakentelee kaljakeissistä leikattua palasta autolle viimasuojaksi. Muistaakseni BMW:llä ja Fordilla on tuollaisia ollut, tosin niitä kehuttiin aerodynamiikkaa lisäävinä ominaisuuksina joten en tiedä osaavatko toimia kylmyydeltä suojaavina.
Bensakoneissa ei taida olla, ainoastaan dieseleissä olen noita nähnyt.
 
Mekaanisesti se muistuttaa sälekaihdinta, eli ei ole sen ihmeellisempää hightechiä. En ole tuollaisen hajoamisesta koskaan kuullut niin ei se varmaan mitenkään yleinen vikapaikka ole ollut vaikka Volvoissakin tainnut olla vähintään lähemmäs 10 vuotta kohta jo varusteena.
Tiedän että muistuttaa sälekaihdinta. Mutta kuitenkin uitettu vuosia suolassa ja ollut huonolla pidolla Suomessa.
 
Tiedän että muistuttaa sälekaihdinta. Mutta kuitenkin uitettu vuosia suolassa ja ollut huonolla pidolla Suomessa.
Ei se tosiaan mikään yleinen puheenaihe ole ollut että noita menisi rikki. En tiedä tuleeko hajoamisesta autoilijalle näkyvää vikailmoitusta, mutta kyllä kai se vikakoodin antaa ja viimeistään huollossa sitten vika esiin tulee. Varmaan lumipyryssä tuonne voisi kertyä lunta ja jäätä ja se jumittaa järjestelmän, mutta toisaalta silloin räppänä on kiinni muutenkin eikä haittaa vaikka koko talvikauden ajan olisi jäätynyt kiinni.
 
Räppänistä ja pahveista tuli mieleen että olin itse asiassa hieman yllättynyt että oma autoni 5 asteen pakkasessa 50km ajon jälkeen puhalteli 10 sekuntia sammuttamisen jälkeen. Että kyllä hän ainakin normilämpöihin yltää, vaikka hieman nihkeästi kabiinia lämmittääkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 690
Viestejä
4 496 015
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom