Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Patentoitu jo aikoja sitten Suomessa ja myynnissäkin. Webaston kanssa aivan ehdoton. 12v.Uskon. Jostain kiinanrihkamaa myyvästä nettikaupasta bongasin muuten akkulämmittimen, jossa lämpöä tasaavassa geelipussissa sähkövastus laitetaan remmikiinnityksellä akun kylkeen. Peittomallisiakin autolämmittimiä oli samaisessa kaupassa, oletan että konepellin alle tarkoitettuja.
Tuollasia kun varustais laadukkaalla termostaatilla ja vastuksella, vois olla monivuotinenkin keksintö ja hyvä värkki. Vois kuvitella jopa olevan menekkiäkin kotimaan markkinoilla. Ei sillä, että itse haluaisin lähteä hyväksyntäviidakon ja sertifikaattien maailmaan lähteä tommoista kehittämään/valmistamaan.
Akku pysyy hengissä, jos sitä ladataan riittävän usein. Sen iällä ei ole juurikaan merkitystä, jos autolla ajetaan about päivittäin riittävän pitkiä matkoja. Uusikin akku simahtaa, jos autolla ei ajeta. Mun 2018 käyttöönotetun auton akku ei ottanut varausta vastaan enää nyt syksyllä. En tiedä, miten edellinen omistaja ajeli, mutta kilsojen perusteella ei kovinkaan säännöllisesti. Mä ajelin kesämökkimatkat kesällä ja n. kerran viikossa muina aikoina, start/stop lopetti yhteistyön kahden viikon seisonnan aikana viime maaliskuussa. Syksyllä mittasin akun ja se antoi ulos 12,1 V. Sitten asennutin siihen ylläpitolaturin ja annoin tolppahoitoa viikon verran, kaksi tuntia kerrallaan. Hoidon jälkeen se antoi 11,9 V. Oli päässyt jo liian huonoon kuntoon siis.Kuinka vanhoja akkuja käytätte?
Edellisessä autossa meni akku 8 vuotiaana. Ei ollut täyttä varmuutta oliko ihan alkuperäinen, mutta todennäköisesti kyllä. Toimi kesällä hyvin, mutta talvella nyykähti pätkäajossa. Siinä oli letkulämppärin yhteydessä ylläpitolaturi, joten se saattoi piilottaa vikaa aika kauan, kun latasi samalla kun lämmitti. Nykyisestä autosta vaihdoin akun tänä syksynä ja autolla myös ikää 8 vuotta. Akku nyykähti yllättäen pari keraa webaston käytön jälkeen, vaikka aiempina vuosina auto on ilmoittanut keskeyttäneensä lämmityksen jos jännite laskenut liian alhaiseksi. Akku oli leimojen mukaan 2015 vuodelta.Kuinka vanhoja akkuja käytätte? Omassa bensakoneisessa Octaviassa edelleen alkuperäinen kohta 7v akku. Start-stop toimii edelleen ainakin nollakeleistä ylöspäin ja se on kai jonkinlainen indikaattori sille että akku ei ole ihan lopussa. Nyt viime aikojen -20-25 pakkasilla toki webaston kanssa ei ole ollut käynnistysongelmia. Onko pakkasten kannalta akku järkevä vaihtaa vasta sitten kun start-stop lakkaa toimimasta jos se jonkinlainen indikaattori akun kunnosta on. Onko jotakin muita merkkejä miten akun kunnosta pääsee jyvälle. Sisko ajelee vielä vanhemmalla dieselautolla ja siinäkin alkup akku vaikka kilsoja joku 160tkm ja ikääkin vielä enemmän, ehkä 10 vuotta.
Edellisessä autossa meni akku 8 vuotiaana. Ei ollut täyttä varmuutta oliko ihan alkuperäinen, mutta todennäköisesti kyllä. Toimi kesällä hyvin, mutta talvella nyykähti pätkäajossa. Siinä oli letkulämppärin yhteydessä ylläpitolaturi, joten se saattoi piilottaa vikaa aika kauan, kun latasi samalla kun lämmitti. Nykyisestä autosta vaihdoin akun tänä syksynä ja autolla myös ikää 8 vuotta. Akku nyykähti yllättäen pari keraa webaston käytön jälkeen, vaikka aiempina vuosina auto on ilmoittanut keskeyttäneensä lämmityksen jos jännite laskenut liian alhaiseksi. Akku oli leimojen mukaan 2015 vuodelta.
Eli kyllä, akku voi kestää todella pitkään käyttökunnossa, mutta kyllä se uusi on uusi. Tuolla syksyllä uusitulla olen lämmittänyt autoa koko tämän talvikauden ilman ongelmia, vaikka päivittäiset ajot ovat luokkaa 5-25km. Viikonloppuisin enemmän jos harrastuksia tai lähimmäisten näkemistä.
Akku pysyy hengissä, jos sitä ladataan riittävän usein. Sen iällä ei ole juurikaan merkitystä, jos autolla ajetaan about päivittäin riittävän pitkiä matkoja. Uusikin akku simahtaa, jos autolla ei ajeta. Mun 2018 käyttöönotetun auton akku ei ottanut varausta vastaan enää nyt syksyllä. En tiedä, miten edellinen omistaja ajeli, mutta kilsojen perusteella ei kovinkaan säännöllisesti. Mä ajelin kesämökkimatkat kesällä ja n. kerran viikossa muina aikoina, start/stop lopetti yhteistyön kahden viikon seisonnan aikana viime maaliskuussa. Syksyllä mittasin akun ja se antoi ulos 12,1 V. Sitten asennutin siihen ylläpitolaturin ja annoin tolppahoitoa viikon verran, kaksi tuntia kerrallaan. Hoidon jälkeen se antoi 11,9 V. Oli päässyt jo liian huonoon kuntoon siis.
Toki se on myös autokohtaista, miten paljon se kuluttaa sähköä paikallaan jököttäessään.
Juu, en sitä tarkoittanut. Mutta kerran viikkoon on näin kokemusasiantuntijana liian vähän. En juuri webastoakaan rohjennut käyttää, kun start/stop lakkasi toimimasta.Ei autolla sentään nyt päivittäin tarvitse ajaa, että akku säilyisi kunnossa vaikkei akkua aktiivisesti lataisikaan esim. ylläpitolaturilla.
Ei start & stopin toimimattomuus välttämättä tarkoita että itse "pääakku" olisi huonossa hapessa, monessa autossa tuolle on erillinen oma pikkuakku joka huolehtii virroista auton ollessa sammuneenna.Kuinka vanhoja akkuja käytätte? Omassa bensakoneisessa Octaviassa edelleen alkuperäinen kohta 7v akku. Start-stop toimii edelleen ainakin nollakeleistä ylöspäin ja se on kai jonkinlainen indikaattori sille että akku ei ole ihan lopussa. Nyt viime aikojen -20-25 pakkasilla toki webaston kanssa ei ole ollut käynnistysongelmia. Onko pakkasten kannalta akku järkevä vaihtaa vasta sitten kun start-stop lakkaa toimimasta jos se jonkinlainen indikaattori akun kunnosta on. Onko jotakin muita merkkejä miten akun kunnosta pääsee jyvälle. Sisko ajelee vielä vanhemmalla dieselautolla ja siinäkin alkup akku vaikka kilsoja joku 160tkm ja ikääkin vielä enemmän, ehkä 10 vuotta.
Itse laitoin sisätilalämmittimen emännän Rellun konepellin alle, kun ei meinannut inahtaakaan kolmen tunnin lämmityksen jälkeen 300w säteilylämmittimellä. Auton pitäisi olla kunnossa, eli dieselsuodatin vaihdettu alle vuosi sitten, hehkut kunnossa ja akku ladattuna. Mittaristoon tuli vain varoitus polttoainejärjestelmä viasta, eli todennäköisesti suodatin jäässä eikä polttoaine virrannut. Ehkä pitää seuraavaksi vaihtaa suodatin vasta syksyllä, niin on tuore pahimpien pakkasten aikaan. Tuo sisätilalämppäri lämmitti konetilan sen verran tehokkaasti, että pyörähti hyvin käyntiin puolen tunnin lisälämmityksen jälkeen. Sisällä tunnelma olikin lämmityksen puuttuessa kuin kirkon penkillä, ranskalainen pehmeys oli siis hetken tiessään.
@Master_Of_Disaster Ainakaan noissa vanhemmissa siis 2000-luvun alun PSA:n bensakoneissa ei pahemmin pääse huohotin jäätymään, kun letku on suoraan kuuman moottorin päällä.
Eiköhän se lähes poikkeuksetta ole hyödyllinen. Autosta riippuu, onko välttämätön. Ei kaikissa nouse lämpö normaaliksi -20 jälkeen, edes bensakoneella.Kokemuksia maskisuojista, onko oikeasti hyötyä pakkasilla?
Molemmat noin 150tkm.Kuinka paljon oli kilsoja mittarissa kun nyykähtämiset tapahtuivat?
Myönnän että ei. Saatan olla vakuutusyhtiöiden tai Defan propagandan uhri. Toki jollain muulla saattaa olla parempi näkemys. En lähde edes yrittämään lisähakua vielä.Onko sulla mitään lähdettä tuolle? Itse olen mennyt tämän ohjeen mukaan kun puhutaan moottoritilasta
SFS 5724:sta kopioituna:
Kappas! Outoa, liekö huono näkyvyys vai laput silmillä, kun en ole ennen hoksannut... Täytynee hommata moinen testiin.Patentoitu jo aikoja sitten Suomessa ja myynnissäkin. Webaston kanssa aivan ehdoton. 12v.
Itsellä meni tasan 8v iässä alkuperäinen akku vaihtoon (akun koodin ja valmistuspäivän perusteella). Kapasiteetti oli testerin mukaan tippunut 75% ja kehotti vaihtamaan. -20C pakkasilla yhtenä päivänä lämmitin 30min ja ajoin saman verran. Aikaisemmin oli ajettu enemmän vrt. lämmitysaika. Seuraavana päivänä akunvaihtoon lähtiessä webasto oli sammunut kesken ilmeisesti akun varauksen takia ja lähti nihkeästi käymään.Kuinka vanhoja akkuja käytätte? Omassa bensakoneisessa Octaviassa edelleen alkuperäinen kohta 7v akku. Start-stop toimii edelleen ainakin nollakeleistä ylöspäin ja se on kai jonkinlainen indikaattori sille että akku ei ole ihan lopussa. Nyt viime aikojen -20-25 pakkasilla toki webaston kanssa ei ole ollut käynnistysongelmia. Onko pakkasten kannalta akku järkevä vaihtaa vasta sitten kun start-stop lakkaa toimimasta jos se jonkinlainen indikaattori akun kunnosta on. Onko jotakin muita merkkejä miten akun kunnosta pääsee jyvälle. Sisko ajelee vielä vanhemmalla dieselautolla ja siinäkin alkup akku vaikka kilsoja joku 160tkm ja ikääkin vielä enemmän, ehkä 10 vuotta.
Transittiin jouduin vaihtamaan alkutalvesta akut. Toinen ei enää ottanut varausta vastaan ja jännite jäi jumittamaan 8-9V välimaastoon. Tuosta sen olisi ensimmäisenä huomannut jos olisi mittaillut. Ikää noilla oli 11v ja olivat alkuperäiset Fordin hopea-kalsiumakut. Webasto kiusana.Kuinka vanhoja akkuja käytätte? Omassa bensakoneisessa Octaviassa edelleen alkuperäinen kohta 7v akku. Start-stop toimii edelleen ainakin nollakeleistä ylöspäin ja se on kai jonkinlainen indikaattori sille että akku ei ole ihan lopussa. Nyt viime aikojen -20-25 pakkasilla toki webaston kanssa ei ole ollut käynnistysongelmia. Onko pakkasten kannalta akku järkevä vaihtaa vasta sitten kun start-stop lakkaa toimimasta jos se jonkinlainen indikaattori akun kunnosta on. Onko jotakin muita merkkejä miten akun kunnosta pääsee jyvälle. Sisko ajelee vielä vanhemmalla dieselautolla ja siinäkin alkup akku vaikka kilsoja joku 160tkm ja ikääkin vielä enemmän, ehkä 10 vuotta.
Tavallaan sillä saa helpoiten sen vaillinaisen tiedon minkä saa. Se pitää tosin osata. Aika harva epätekninen ihminen jaksaa edes kuunnella selitystä ja tuomitsee mielessään paskapuheeksi koska ei ymmärrä.Lepojännitettä mittaamalla on helpoin seurata.
Ja monelta harrastajalta. Rasitustestejähän on erilaisia ja se kaikkein simppelein on aika hyvä mutta sekin pitää osata ja siinä voi tulla pipi*. Sellainen yksinkertainen vastusboksi ei ole kallis.Akkuja myyvillä firmoilta löytyy rasitustesterit.
Kappas! Outoa, liekö huono näkyvyys vai laput silmillä, kun en ole ennen hoksannut... Täytynee hommata moinen testiin.
Hiukan luet jotain ammattikoulun tai lukion aapista niin ehkä asia selviää akkujen suhteen mihin tuo perustuu.Tuo AHB, se käytännössä vaatii lohkolämitinlinjaan akkulaturin, aika harvalla on -20 asteessa akun napajännite 13 volttia. Tosin se toki pysyy pidempään, kun kerran on akkulämmitin, olipas hölmö ;-D
" Toimintaperiaate: lämmitys päälle kun akun lämpötila alle 10C ja ja akun napajännite yli 13,5V, lämmitys pois kun akun lämpötila ylittää 20C tai kun akun napajännite laskee alle 13,1 V "
Jos Arcticin lämmittimellä haluaa lämmittää parkissa olevaa akkua niin sillon se tarvii kaverikseen ylläpitolaturin, mielellään 12A joka ei ole hölmö investointi.Tuo AHB, se käytännössä vaatii lohkolämitinlinjaan akkulaturin, aika harvalla on -20 asteessa akun napajännite 13 volttia. Tosin se toki pysyy pidempään, kun kerran on akkulämmitin, olipas hölmö ;-D
" Toimintaperiaate: lämmitys päälle kun akun lämpötila alle 10C ja ja akun napajännite yli 13,5V, lämmitys pois kun akun lämpötila ylittää 20C tai kun akun napajännite laskee alle 13,1 V "
Hiukan luet jotain ammattikoulun tai lukion aapista niin ehkä asia selviää akkujen suhteen mihin tuo perustuu.
Joskus meinasin laittaa tämän kaveriksi 2A laturin. Olisiko siinä käynyt niin, että laturi olisi nostanut jännitteen ylös ja lämmitin olisi imenyt akun tyhjiin?Jos Arcticin lämmittimellä haluaa lämmittää parkissa olevaa akkua niin sillon se tarvii kaverikseen ylläpitolaturin, mielellään 12A joka ei ole hölmö investointi.
Ei. Ylempänä kerrottiin, että lämmitys katkeaa, kun akun jännite laskee alle 13,1V. Lämmittäisi siis käytännössä lyhyitä pätkiä.Joskus meinasin laittaa tämän kaveriksi 2A laturin. Olisiko siinä käynyt niin, että laturi olisi nostanut jännitteen ylös ja lämmitin olisi imenyt akun tyhjiin?
Kyseistä lämmitintä myydään valmiina pakettina jossa kiinteä 6 amppeerin laturi.Joskus meinasin laittaa tämän kaveriksi 2A laturin. Olisiko siinä käynyt niin, että laturi olisi nostanut jännitteen ylös ja lämmitin olisi imenyt akun tyhjiin?
Muotoillaan uusiksi: voiko akku tyhjentyä jos jännite on laturin ansiosta 14,8 V ja samaan aikaan lämmitin imee siitä 5 ampeeria?Ei. Ylempänä kerrottiin, että lämmitys katkeaa, kun akun jännite laskee alle 13,1V. Lämmittäisi siis käytännössä lyhyitä pätkiä.
Mun paketissa ei ainakaan ole kuin pelkkä lämmitin, solumuovia eristeeksi ja ohjainboksi. Calixilla seuraava laturikoko olisi 7A, jolla on hintaa jo mukavat 200 €.Kyseistä lämmitintä myydään valmiina pakettina jossa kiinteä 6 amppeerin laturi.
Erittäin toimiva ilman tuota kiinteää laturiakin päivittäisessä ajossa kovillakin pakkasilla.
Ei voi tyhjentyä. Täyden 12V lyijyakun lepojännite on about 12,7 - 12,8V jolloin lämmitin ei lämmitä.Muotoillaan uusiksi: voiko akku tyhjentyä jos jännite on laturin ansiosta 14,8 V ja samaan aikaan lämmitin imee siitä 5 ampeeria?
Vai nouseeko jännite edes tuolle tasolle, jos lämmittimen kuorma ylittää laturin antotehon?
Kuinka vanhoja akkuja käytätte? Omassa bensakoneisessa Octaviassa edelleen alkuperäinen kohta 7v akku. Start-stop toimii edelleen ainakin nollakeleistä ylöspäin ja se on kai jonkinlainen indikaattori sille että akku ei ole ihan lopussa. Nyt viime aikojen -20-25 pakkasilla toki webaston kanssa ei ole ollut käynnistysongelmia. Onko pakkasten kannalta akku järkevä vaihtaa vasta sitten kun start-stop lakkaa toimimasta jos se jonkinlainen indikaattori akun kunnosta on. Onko jotakin muita merkkejä miten akun kunnosta pääsee jyvälle. Sisko ajelee vielä vanhemmalla dieselautolla ja siinäkin alkup akku vaikka kilsoja joku 160tkm ja ikääkin vielä enemmän, ehkä 10 vuotta.
Mitähän tuo lysti kustantaa? Siis ihan siltä varalta että jotakuta muuta kiinnostaa. Itse en osta kuluttajana perserei'iltä jotka pitävät listahintojaankin salaisuuksina. Yrittäjän ominaisuudessa tietenkin joutuu pyllistämään.Omassa lämpötolpassa tuo kellokytkin paskana, eli antaa virtaa koko ajan.
Autossa 10A ylläpitolaturi + säteilylämmitin, mutta ei viitsisi pitää tuota päällä esim. 12h, eli on joutunut käymään paikan päällä lyömässä töpseliä sisään.
Huomasin pari päivää sitten, että markkinoilla on GSM ohjattavia pistorasioita.
Tilasin sellaisen ja Dna:lta laitenetti 1,90€/ kk.
Nyt saa kännykällä laitettua lämmitykset etänä päälle, sangen näppärää.
Etäohjattava pistorasia: SimPal-WS250, GSM-ulkopistorasia (IP44) - SimPal Finland
Laitenetti, 1,90€ Dna asiakkaille, muille 3,90€/kk
Laitenetti | DNA Laitenetti Plus pitää laitteet verkossa | DNA
Naapurilla oli tossa kovilla pakkasilla vähän huonompi tilanne, kun akku kyykkäs. Laturia ym. olis ollu tarjolla, mutta kun konepellin lukko päätti myös jäätyä -eli akkuun ei päässy käsiks millään...
Hinurilla se sitten lähti pihasta toisaalle sulamaan.
Verkkokaupassa 119,99€ SimPal WS250 -ulkopistorasia, GSM, IP44 119,99Mitähän tuo lysti kustantaa? Siis ihan siltä varalta että jotakuta muuta kiinnostaa. Itse en osta kuluttajana perserei'iltä jotka pitävät listahintojaankin salaisuuksina. Yrittäjän ominaisuudessa tietenkin joutuu pyllistämään.
Toimivatko moiset suojat enää maailmaa nähneissä autoissa ? Osa kuitenkin hyvinkin paljon jo ajettu, ja suolavedessä uitettu.Tänään ajeli vastaan V90 tai V60, jonka maskin eteen oli viritelty jotain pahveja tai muoveja. Ajattelin että onpas hölmöä, noissahan on vakiona automaattisesti sulkeutuva kaihdin samaa asiaa tekemässä pl. ehkä jotkut etelässä uutena myydyt yksilöt ilman talvivarustelua. Tutkin sitten ohjekirjaa eikä siellä tuollaisesta ominaisuudesta sanota mitään niin joku wanhan liiton kuski ei sitä varmaan tajunnut. Muillakin automerkeillä on vastaavia, kannattaa omastaan tutkia ennen kuin rakentelee kaljakeissistä leikattua palasta autolle viimasuojaksi. Muistaakseni BMW:llä ja Fordilla on tuollaisia ollut, tosin niitä kehuttiin aerodynamiikkaa lisäävinä ominaisuuksina joten en tiedä osaavatko toimia kylmyydeltä suojaavina.
Mekaanisesti se muistuttaa sälekaihdinta, eli ei ole sen ihmeellisempää hightechiä. En ole tuollaisen hajoamisesta koskaan kuullut niin ei se varmaan mitenkään yleinen vikapaikka ole ollut vaikka Volvoissakin tainnut olla vähintään lähemmäs 10 vuotta kohta jo varusteena.Toimivatko moiset suojat enää maailmaa nähneissä autoissa ? Osa kuitenkin hyvinkin paljon jo ajettu, ja suolavedessä uitettu.
Bensakoneissa ei taida olla, ainoastaan dieseleissä olen noita nähnyt.Tänään ajeli vastaan V90 tai V60, jonka maskin eteen oli viritelty jotain pahveja tai muoveja. Ajattelin että onpas hölmöä, noissahan on vakiona automaattisesti sulkeutuva kaihdin samaa asiaa tekemässä pl. ehkä jotkut etelässä uutena myydyt yksilöt ilman talvivarustelua. Tutkin sitten ohjekirjaa eikä siellä tuollaisesta ominaisuudesta sanota mitään niin joku wanhan liiton kuski ei sitä varmaan tajunnut. Muillakin automerkeillä on vastaavia, kannattaa omastaan tutkia ennen kuin rakentelee kaljakeissistä leikattua palasta autolle viimasuojaksi. Muistaakseni BMW:llä ja Fordilla on tuollaisia ollut, tosin niitä kehuttiin aerodynamiikkaa lisäävinä ominaisuuksina joten en tiedä osaavatko toimia kylmyydeltä suojaavina.
Tiedän että muistuttaa sälekaihdinta. Mutta kuitenkin uitettu vuosia suolassa ja ollut huonolla pidolla Suomessa.Mekaanisesti se muistuttaa sälekaihdinta, eli ei ole sen ihmeellisempää hightechiä. En ole tuollaisen hajoamisesta koskaan kuullut niin ei se varmaan mitenkään yleinen vikapaikka ole ollut vaikka Volvoissakin tainnut olla vähintään lähemmäs 10 vuotta kohta jo varusteena.
Ei se tosiaan mikään yleinen puheenaihe ole ollut että noita menisi rikki. En tiedä tuleeko hajoamisesta autoilijalle näkyvää vikailmoitusta, mutta kyllä kai se vikakoodin antaa ja viimeistään huollossa sitten vika esiin tulee. Varmaan lumipyryssä tuonne voisi kertyä lunta ja jäätä ja se jumittaa järjestelmän, mutta toisaalta silloin räppänä on kiinni muutenkin eikä haittaa vaikka koko talvikauden ajan olisi jäätynyt kiinni.Tiedän että muistuttaa sälekaihdinta. Mutta kuitenkin uitettu vuosia suolassa ja ollut huonolla pidolla Suomessa.