Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Unohtamatta että sillä eu vaatimukset täyttävällä japanilaislaatuisella tavaralla on sitten myös eu vaatimukset täyttävän japanilaislaatuisen tavaran hinta.
Sellainen myös tuntuu käteen aika paljon kivemmalta kuin ryssälaadun vaatimukset lähes täyttävä kiinalaistavara. Tai vieläkin huonompi afrikkalaatu joka ei kelpaa edes myytäväksi perseaukisille Kiinassa. E: Taisin sortua liioitteluun. Kai sitä kaikkein huonointa ö-luokkaa menee kotimarkkinoillekin, saattaa mennä jopa valtaosa siitä.
 
Muistaakseeni ei puhuttu laadusta vaan siita kuinka helppo CCP on vakoilla teita. Jossain PS5 on vaikea saada CCP omaa koodia pyorimaan mutta halvemman paan elektroniikasta kukaan ei tieda.
 
Muistaakseeni ei puhuttu laadusta vaan siita kuinka helppo CCP on vakoilla teita.
Helppohan sitä muistia on virkistää ja keskustelu sivusi tuotteiden kiinalaista alkuperää laajemminkin. Itse toki aloitin sillä pointilla, etten tykkää kiinalaisista siruista verkkoon kytketyissä laitteissani. En myöskään tykkää heikkolaatuisesta kehitysmaatavarasta tietyissä tuotekategorioissa esim. tallissani paloturvallisuussyistä, ja se koskee yhtäläisesti huonoa valkovenäläistä tekniikkaa kuin kiinalaista yölaatua.

On siis useita erilaisia syitä joskus välttää "kiinalaista" tavaraa eri syistä ja "kiinalaisen" eri merkityksissä. Kaikki kiinalainen tavara ei toki ole millään tavalla huonoa, ja sen tietänee jokainen 2020-luvulla.
Jossain PS5 on vaikea saada CCP omaa koodia pyorimaan mutta halvemman paan elektroniikasta kukaan ei tieda.
Joo, ja äkkiseltään luulisi, että pääosin edellä mainitut mahdollisesti kiinalaisia siruja sisältävät modernit ei-kiinalaiset henkilöautot ovat lähempänä ensimmäistä joskin melkein yhtä kaukana molemmista. Jos nyt ei puhuta mistään kiinamerkin puoluetta palvelevasta elektroniikkakokonaisuudesta. En ihan heti oleta että vaikkapa korealaisen auton ajoavustin on takaportin kautta saastutettavissa aiheuttamaan länkkärien tolppaanajoja kun puolue käskee. Riippumatta siitä, sisältääkö Hyundain piirilevy kiinalaisia puolijohteita.

Tietysti alle satasen miniöljykamiinan tapauksessa ajattelen asiaa enemmän vitsillä. Sellaiseen tuskin on mitään intressiä moista kenenkään rakennella. Ne saattavat olla jo luonnostaan riittävän vaarallisia vaikuttaakseen sabotaasilta.
 
En ole edes tajunnut että ihan noin halvaksi on mennyt. Tuohan olisi vähemmän kuin säästämäni 500 listalta karsitusta säteilylämmittimestä. Mutta ovatko luotettavia/turvallisia? Mitä tuotetta suosittelisit? Pitäisi toimia bensalla.

Periaatteessa siis voisin asentaa omakätisesti jonkun Alibaban "webaston" ja tulisi hyvä mieli säästöstä, työsaavutuksesta ja talviautoilun mukavuudesta. Mutta mitäs jos sen jälkeen ajaa auton kerran konehallin nurkkaan tai talon viereen ja se syttyy palamaan? Tuleeko tonnin säästöstä kuusinumeroinen lasku kun vakuutusyhtiö pesee kätensä? :hmm:



Olen joskus laiskuudesta tai kipeän selän tai kissan hautauksen takia toiminut samoin, vaikka se ei varsinaisesti ole konemiehen tapa käsitellä moottoria. Muita moralistisia argumentteja tätä vastaan pidän mitättöminä, se on tavallaan ihan kätevää tilanteen sitä suosiessa, jos nyt ei loppuelämän ratkaisuksi.

En tosin samalla tupakoinut autoa pilalle.

Eihän nyt autossa pidä tupakoida. Itse jos lämmitän autoa tyhjäkäynnillä pihalla, niin pistän sisäilmankierron päälle siksi aikaa kun tupakkaa poltan ulkona. Muuten ne savut voi olla auton sisällä.


Muuten siis lohkari ja sisälämppäri. Jos ei mahdollista niin ylläoleva. Enkä välitä tyhjäkäyntisäännöistä.
 
Itse jos lämmitän autoa tyhjäkäynnillä pihalla, niin pistän sisäilmankierron päälle siksi aikaa kun tupakkaa poltan ulkona. Muuten ne savut voi olla auton sisällä.
Hyvä huomio, tuo on muutenkin syytä tehdä sikäli kun ei ole kosteusongelmaa vaan pakkassään energiataloudellinen probleema käsillä. Vaikuttaa lämmityslaitteen lämpöhäviöön ihan helvetisti. Auto lämpiää nopeammin tai siis ylipäänsä lämpiää. Muistan kuinka joskus lähdön viivästyessä kävin jo autossa ja lämpömittari oli noussut normaaliasentoon. Piti vielä palata taloon jossa kestikin vartti. Seuraavaksi autoon mennessäni huomasin että lämpömittari oli laskenut ihan alarajalle eli olisiko siinä autossa "alle 50". Miksikö? Koska sisäkierron ajastin oli potkaissut sen pois ja lämmityslaite veti -25 C ilmaa sisälle täyttä vauhtia ja heitti lämmitettyä sisäilmaa harakoille. Tällöin tietenkin jäähdytysnestekierron lämpöhävikki lämmityslaitteen kennon kautta on paljon suurempi. Jos yksinkertaistetaan, dT olisi 115 astetta vs. 70 astetta. Tietysti oikeasti se hakee jonkun tasapainon, koska vesi ei enää ole 90-asteista kun röörin täydeltä on minuuttitolkulla päästetty -25 kennon läpi ja sisään.

Tapauskohtaisesti, jos ei ole huolta auton huurtumisesta, voi jopa aloittaa lämmityskäytön siten ettei lämmityslaite edes lämmitä sisätilaa. Tällöin veden lämpö nousee nopeimmin ja taloudellisimmin.
 
Hyvä huomio, tuo on muutenkin syytä tehdä sikäli kun ei ole kosteusongelmaa vaan pakkassään energiataloudellinen probleema käsillä. Vaikuttaa lämmityslaitteen lämpöhäviöön ihan helvetisti. Auto lämpiää nopeammin tai siis ylipäänsä lämpiää. Muistan kuinka joskus lähdön viivästyessä kävin jo autossa ja lämpömittari oli noussut normaaliasentoon. Piti vielä palata taloon jossa kestikin vartti. Seuraavaksi autoon mennessäni huomasin että lämpömittari oli laskenut ihan alarajalle eli olisiko siinä autossa "alle 50". Miksikö? Koska sisäkierron ajastin oli potkaissut sen pois ja lämmityslaite veti -25 C ilmaa sisälle täyttä vauhtia ja heitti lämmitettyä sisäilmaa harakoille. Tällöin tietenkin jäähdytysnestekierron lämpöhävikki lämmityslaitteen kennon kautta on paljon suurempi. Jos yksinkertaistetaan, dT olisi 115 astetta vs. 70 astetta. Tietysti oikeasti se hakee jonkun tasapainon, koska vesi ei enää ole 90-asteista kun röörin täydeltä on minuuttitolkulla päästetty -25 kennon läpi ja sisään.

Tapauskohtaisesti, jos ei ole huolta auton huurtumisesta, voi jopa aloittaa lämmityskäytön siten ettei lämmityslaite edes lämmitä sisätilaa. Tällöin veden lämpö nousee nopeimmin ja taloudellisimmin.
"you're telling me for 40 years i could have doing this 'aint no way."

/mut tuli mielee että jos väännän ilmastoinnin päälle ja kylmälle sen parin minuutin ajaksi ja sisäilmapuhallus vain käyttöön..olisko ideaa? Autossa on sisätilanlämmitin ja ulkona pakkasta -20c, niin vaikka millä logiikalla ajattelen, niin ilmastoinnilla kylmin ilma mitä tulee on jotain +17c. On se pakkasella silti viellä "lämmintä".
Vai tulisko lämpötilanupikka kääntää siihen keskelle, ettei ole kuumaa eikä kylmää?
 
/mut tuli mielee että jos väännän ilmastoinnin päälle ja kylmälle sen parin minuutin ajaksi ja sisäilmapuhallus vain käyttöön..olisko ideaa? Autossa on sisätilanlämmitin ja ulkona pakkasta -20c, niin vaikka millä logiikalla ajattelen, niin ilmastoinnilla kylmin ilma mitä tulee on jotain +17c. On se pakkasella silti viellä "lämmintä".
Vai tulisko lämpötilanupikka kääntää siihen keskelle, ettei ole kuumaa eikä kylmää?
En osaa sanoa varmaksi tietämättä tarkkaan mitä tässä tarkoitetaan
  • ilmastoinnilla
  • sisäilmapuhalluksella
  • sisätilanlämmittimellä
  • lämpötilanupikalla

Ilmastoinnilla yleensä käsitän jäähdytyslaitetta. Se ei edes käynnisty pakkasessa vaikka sen käskee, paloi merkkivalo tai ei. Se ei myöskään lämmitä.

Tässä siis tarkoitin tilannetta, jossa kylmän polttomoottoriauton kylmä moottori kylmäkäynnistetään lämmityskäytölle. Esilämmitysjärjestelmiä ei ole, ei myöskään sisätilanlämmitintä. Ei verkkovirtaa, ei webaston esilämmitystä. Kenties joskus on webasto jota aletaan samalla autoa startatessa hehkuttaa, jos nyt sellainen skenaario esitetään.

Mistä se +17-asteinen ilma tulisi? PTC:n avulla tuulilasille?

Jos "lämpötilanupikka" tarkoittaa perinteisen tyylistä lämmityslaitteen käyttöpaneelia, se keskiasento ei tarkoita ettei ole kuumaa eikä kylmää. Se tarkoittaa että noin puolet tai jokin muu vastaava osuus lämmitystehosta on käytössä.
 
Toimiihan "ilmastoinnin avulla jäähdytys" myös käänteiseen suuntaan. Lämpövalinta täysille, AC päälle ja puhallus laseille niin varmasti sulavat nopeammin myös tyhjäkäynnillä. Omassa vanhassa Siittimessä taitaa AC mennä ärsyttävästi itsestään päälle kun auto huomaa em. asetuksen ja ulkona on riittävän kylmä.
 
Toimiihan "ilmastoinnin avulla jäähdytys" myös käänteiseen suuntaan. Lämpövalinta täysille, AC päälle ja puhallus laseille niin varmasti sulavat nopeammin myös tyhjäkäynnillä. Omassa vanhassa Siittimessä taitaa AC mennä ärsyttävästi itsestään päälle kun auto huomaa em. asetuksen ja ulkona on riittävän kylmä.
Olen kans ihmetellyt aina tätä miksi AC menee päälle keskellä talvea. Vähän vaikea pysyä keskustelussa mukana, mutta ymmärsin, että @Tonnin Seteli puhui sisäkierrosta, joka paukkasi itsekseen pois päältä joten autoon vedettiin kylmää pakkasilmaa lämmitettäväksi kun piti kierrättä auton sisällä jo hieman lämmitettyä ilmaa sen sijaan.

Sen jälkeen @Diablo IV taas puhuu siitä tavoitelämpötilan säädöstä eli vaikka sen laittaa "minimille" joka on luokkaa +17°C niin se lämmittää pakkasella silti? Joo, siis jos sulla on lämmitys päällä (ja toivottavasti se sisäkierto päällä), auto lämpiää pakkasella ihmiskeholle lämpimäksi pidit tavoitelämpötilana sitten +17°C tai +25°C, ensin mainittu tavoite vain saavutetaan vähän nopeammin. En tiedä ymmärsinkö oikein.

Se sisäkierto on tämä:
nimetön666.png
 
Mietin että jos tuon lohkolämmittimen kaveriksi asentaisi kiinteän ylläpitolaturin. Mutta toisaalta ongelmia yleensä kai tulee lähinnä jos ajelee jatkuvasti ihan lyhyitä pätkiä, tai akku alkaa olla lopussa. Ja uusi akku maksaa vähemmän kuin tuollainen laturi.
 
Mietin että jos tuon lohkolämmittimen kaveriksi asentaisi kiinteän ylläpitolaturin. Mutta toisaalta ongelmia yleensä kai tulee lähinnä jos ajelee jatkuvasti ihan lyhyitä pätkiä, tai akku alkaa olla lopussa. Ja uusi akku maksaa vähemmän kuin tuollainen laturi.
Eikö akkulämmitin olisi kätevä? Invertterillä saa jopa ajonaikaisen akunlämmittimen, jos ei halua schuko-pistokkeeseen aamuyöksi ajastella.
 
Eikö akkulämmitin olisi kätevä? Invertterillä saa jopa ajonaikaisen akunlämmittimen, jos ei halua schuko-pistokkeeseen aamuyöksi ajastella.
No tuokin voisi olla vaihtoehto. Toisaalta lieköhän oikeasti tarpeellista. Jos epäilyttää, niin voihan sitä käyttää akun välillä kotona sisällä laturissa, ja sitten ostaa uuden jos alkaa näyttää huonolta.
 
No tuokin voisi olla vaihtoehto. Toisaalta lieköhän oikeasti tarpeellista. Jos epäilyttää, niin voihan sitä käyttää akun välillä kotona sisällä laturissa, ja sitten ostaa uuden jos alkaa näyttää huonolta.
Muutamana viime talvena on tullut ladattua älylaturilla yön yli akkua jos on ollut pidempi kylmä jakso ja sitten lauhtunut. Ajot muuten pääosin työmatkaa (alle 20 km suuntaansa) ja akku on varmasti jääkylmä kaiken aikaa niin tuo ehkä vähän edesauttanut akun pysymistä käyttökunnossa.
 
Eihän se ilmastointi päälle talvella mene, mutta autosta riippuen se voi käyttää niitä ilmastoinnin ilmankiertoasetuksia.

Pääsääntösesti sisäkierto lumisilla matoilla on lyhyemmässä ajossa huono idea, ei poistu kosteus. Pitkillä pätkillä oon itsekin käytellyt sitä sisäkiertoa kovilla pakkasilla niin saa piirun kuumempaa ilmaa sisään.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
254 869
Viestejä
4 427 692
Jäsenet
73 450
Uusin jäsen
GlowingBum

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom